Tänään on Ti Elo 22, 2017 8:47 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Miten villivarsa kesytetään?
ViestiLähetetty: Su Heinä 30, 2017 4:01 pm 
Poissa
Ei niinku jaksais tota Putinia...

Aloin tuossa muutama päivä sitten ottaa 7 kk enkkua mukaan koko lauman ulkoiluille (siihen asti ulkoilutettu erikseen), ja huh huh mitä hommaa! Se kiskoo kuin mielipuoli, siis ei vedä höyryjyränä koko remmin mitalla, vaan tekee yllätyshyökkäyksiä sinne tänne, erityisesti aina kun joku muu koirista pysähtyy pissille/paskille/nuuhkimaan pusikoita, niin kakara sinkoaa kuin ohjus niiden niskaan. Se on noin pieneksi koiraksi aivan uskomattoman voimakas, tekee todella tiukkaa pidellä sitä ja tänään onnistuin reväyttämään olkapääni sen kiskaistessa. Millä tuota olisi kätevintä hillitä, kuonopantaa mietin, mutta sen kiinnittäminen valjaisiin on hankalampi homma, ja sellaista pantaa ei olekaan, josta Ruoja ei pääsisi livohkaan. Tietysti yksi vaihtoehto on jatkaa sen ulkoiluttamista erikseen, mutta pitäisihän sen oppia olemaan laumankin kanssa. Toki tässä on vasta vähän aikaa kulunut, että saattaahan se rauhoittua itsestään kunhan muiden koirien läsnäolo ei ole sen mielestä enää uutta ja jännää.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Miten villivarsa kesytetään?
ViestiLähetetty: Su Heinä 30, 2017 5:28 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Ensin juniori lenkille yhden aikuisen kanssa jolloin sitä on helpompi kontrolloida ja se tottuu aikuisen koiran mukanaoloon.
Sitten se voi auttaa että pentu menis ensin ominpäin lenkille, sitten vaikka vähän riehumista sisällä ja kun rupee väsy painaan niin lauman kanssa remmilenkille. Vaikka alkuun rimpuilis hihnassa niin luulis pian väsyvän eikä jaksais sinkoilla jokaisen aikuisen koiran luo.

Kaverin nuori grey seuraa jatkuvasti mun farkkua. Kun farkku pysähtyy syömään mustikoita niin grey järsii vieressä sammalta ja varpuja. Ei se tiedä miks niin pitää tehdä mutta kun iso koira syö jotain niin grey perässä. Sit kun pahin villitys ja hosuminen on mennyt ohi niin se ei enää sinkoile farkun perään vaikka sitä seuraakin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Heinä 30, 2017 10:29 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

Mulla on pennut tullut heti koko lauman jatkoksi mukaan. Toki lenkki matkat on olleet pennun ikään suhteutettuja, tyyliin 200m jne.
Mutta siinäpä nuo kaikki on joutuneet heti oppimaan remmikäyttäytymisen. Heti 7vko lähtien tai minkä ikäisenä nyt meille ovatkaan tulleet.
Mä en siedä että remmissä pelleillään. En yhtään.
Tuolla isossa maailmassa oli helppo kulkea 7 kanssa kun remmissä kukaan ei perseile.

Ipana lyhyeen remmiin, etkä anna sen huidella ympäriinsä. Pidät sen aina tietyllä puolella, etkä anna sen tehdä väärin. Sitten vaan niin lyhyttä remmiä ettei moinen sinkoilu ole mahdollista. Toki jos päivän ainut liikunta on remmissä niin voipi olla hieman haastavaa vilkkaan ipanan kanssa.
Ajan kanssa ja selvillä säännöillä, ehkä se oppii kun ikää tulee. :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Heinä 31, 2017 2:49 am 
Poissa

Juu, no se on toki totta, että helpommin oppii mitä pienempänä aloitetaan. Tämän kanssa nyt on jalkaongelmien takia joutunut toimimaan näin, kun olen tähän mennessä kantanut sen portaissa, ja kun siihen tarvitaan kaksi kättä, niin en ole voinut ottaa muita koiria samalla mukaan. Samasta syystä sen ainoa liikunta on tapahtunut remmissä viimeiset 3 kk. Varmastikaan ongelmaa ei olisi, jos pentu saisi purkaa toimintatarmoaan juoksemiseen.
Ja siis lähinnä tähän osioon

"Ipana lyhyeen remmiin, etkä anna sen huidella ympäriinsä. Pidät sen aina tietyllä puolella, etkä anna sen tehdä väärin. Sitten vaan niin lyhyttä remmiä ettei moinen sinkoilu ole mahdollista."

kaipaankin jotain kikkakolmosia, kun ei se auta vaikka on remmi lyhyellä ja pentu tiukasti tietyllä puolella, kun ipanalla on sen verran voimaa, että se kiskoo mua perässään kuin märkää rättiä tai vähintään kiskoo käden irti :denti: :orava:

Olen nyt tänään loppupäivän vienyt sitä ulos erillään, ah sitä autuutta kun se jolkottelee mun vierellä täysin salonkikelpoisesti :D

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Heinä 31, 2017 9:21 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

^ Ei auta kuin punttisalin kautta ja itselle enemmän voimaa. :denti:

Kyllä se siitä oppii. Kaikki lenkit vaan koko porukalla. Jahka homma muuttuu normaaliksi niin eiköhän se remmikäyttäytyminenkin normalisoidu. Toivottavasti. :ihq:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Heinä 31, 2017 10:14 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Miten olisi panta + kuonopanta ja valjaat yhdistelmä? Monitoimihihna kiinni kuonopantaan ja valjaisiin, joten jos pääsisi jotenkin irti kuonopanta-panta yhdistelmästä, niin olisi vielä varmistuksena hihnan toinen pää valjaissa? En tiedä onko ihan tyhmä idea, mutta voisi olla kokeilun arvoinen! Täällä kuonopanta on ollut ihan korvaamaton apu vanhemman faaraon kanssa, saas nähdä onko tarve pennullekin jossain kohtaa.
Tsemppiä!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Elo 01, 2017 2:03 am 
Poissa

^Niin joo, ei mulle noin monimutkainen systeemi tullutkaan mieleen :denti: Voisi ottaa kokeiluun, jos näyttää siltä, että tilanne sitä vaatii. Tänään on mennyt jo huomattavasti paremmin, pari kertaa ruoja näytti virittäytyvän vieteriasentoon, mutta palasi ruotuun pelkällä sanallisella kiellolla.

Noin muuten tämä on kyllä ollut olosuhteet huomioon ottaen ihanan kiltti pentu. Loppukevennyksenä kerrottakoon, että kun aloitin tässä viime aikoina myös yksinoloharjoitukset sen kanssa, tai siis onhan se tähän mennessäkin ollut yksin muiden koirien ulkoilujen ajan (jotka olen yrittänyt pitää lyhyinä), mutta nyt olen jättänyt sitä koko lauman kanssa muutamaksi tunniksi kerrallaan keskenään, niin olen ollut positiivisesti yllättynyt, ettei se ole keksinyt mitään omaa kivaa patoutuneen energian purkuun (hieman nuorempana se meinaan oli kova nyysimään kaikkea tavaraa sillä sekunnilla kun laskin ne käsistäni johonkin). Niin nyt ainoa kerta, kun se on koskenut johonkin kiellettyyn on kun sille oli iskenyt pissahätä, niin se oli ottanut keittiön pöydältä lehden, viskannut sen lattialle ja lorotellut sen päälle. Fiksu penikka siis :mrgreen:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Elo 01, 2017 6:45 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Mulla on myös vanhemmalla vipukalla käytössä kuonopanta+panta -viritys. Ne ovat kiinni toisissaan erillisellä osalla, ns, deltaosalla, jonka keskellä on solki remmiä varten. Ja joo, vaan vipukalla mutta mulla on vähän omissa käsissä vikaa ja ne eivät oikein pahoja sinkoiluja kestä, joten tuo on Utulle paras keino pitää se edes jotenkin pomppimatta kaiken liikkuvan perään, vaikkei sitä massaa enkun vertaa olekaan. Ja suojaa samalla koiran niskoja pahoilta nykäisyn aiheuttamilta vammoilta, koska kiskaisun voima jakaantuu kuonopannan ja kaulassa olevan pannan kesken. Kuonis ja siihen kuuluva deltaosa on teetetty pantamaakarilla ja ovat nahkaa. Aikoinaan tuo koira sai treeneissä kaupasta ostetun nylonisen kuoniksen hajoamaan ompeleistaan sinkoillessaan vieheen perään. Tämä meidän viritys on nykyisin vielä käytössä riippuen mun käsien kiputilanteesta ja tuntuu, että koira kulkee rauhallisemmin se päässään. Toki hihnakoulutettu on samalla mutta noihin äkkinäisiin, ennakoimattomiin tilanteisiin tämmöinen on ihan paras.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]