Tänään on Ti Maalis 26, 2019 6:57 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 549 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 37  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Oikeaoppinen kynsien leikkaus
ViestiLähetetty: To Joulu 08, 2011 9:33 am 
Poissa
Vaihtoi avatarta yleisön pyynnöstä

Miten leikataan koiran kynnet oikeaoppisesti? Minkä muotoinen siitä kuuluisi tehdä? Onko joku selkeä raja kuinka pitkäksi kynnen saa päästää ennen leikkausta ettei se ala pikkuhiljaa kasvaa "ongelmakynneksi"? Ja jos kynnen ydin on päässyt vähän (muttei vielä paljon) pitkäksi niin kutistuuko se takaisin ahkeralla kynnenleikkuulla? Ihan "tavallisten" kynsien leikkelijä täällä haluaisi oppia vähän hifistelemään, ei ole ongelmakynsiä sentään kyseessä.

Ps. Kuva ois kiva.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Oikeaoppinen kynsien leikkaus
ViestiLähetetty: To Joulu 08, 2011 9:38 am 
Poissa
Lapsellinen
Lapsellinen

Ei ole kuvaa, mutta yritän selittää. Meillä muutamalla tuntuu kynnet kasvavan tosi nopeasti! Leikkaan kaikilta kynnet kerran viikossa. Mä jyrsin kynsisaksilla kynttä mahdollisimman paljon siitä ytimen ympäriltä ja päältä. Altahan se kuluu helpommin, joten nimenomaan siin yläosaan panostan (ja ydinkin sijaitsee alempana). En siis vaan leikkaa suoralinjaisesti vaan raapsin pieniä paloja.

Refined Man On The Moon, Pyry
Unkarinvinttikoirat
Avenina's Elszánt Erzsebet, Tosca
Budha Deula Perphenazinum, Lila
Ranskanlupat
Mal'Aki Wayne, Väinö
Tunturituulen Milana

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 08, 2011 10:10 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Mä kanssa tavallaan vuolen pieni pala kerrallaan, joskus myös viilaan siitä yläpuolelta, että ei jää teräväksi ja tavallaan uskaltaa pidemmälle viilata kuin leikkaamalla. Meillä kyl koirat ilmoittaa herkästi, jos alkaa ydin lähestyä leikatessa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 08, 2011 10:13 am 
Poissa
Väsynyt, mutta onnellinen
Väsynyt, mutta onnellinen

ItalianG kirjoitti:
Mä jyrsin kynsisaksilla kynttä mahdollisimman paljon siitä ytimen ympäriltä ja päältä.

Sama :nyökyti:

Bandera "Nera", Jota "Jota", Estrella "Stella", Resaca "Rea"

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 08, 2011 11:36 am 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Mä oon kuullut, että sitä hermoa voi onnistua lyhentämään ahkeralla kynsienleikkuulla, vaikkei leikkaisikaan hermoon? Jos kynnen kuitenkin leikkaa liian pitkältä, jääkö hermo sen mittaiseksi, kun se on leikannut vai kasvaako se parantuessaan samaan mittaan kuin ennenkin?

Mulla on kauhea pakkomielle pitää koirien kynnet lyhyinä, kun en halua, että niistä hermoista kasvaa ikinä sellaisia kotkankynsiä! Te, joiden koirilla on mustat kynnet tai kynnet, joista ei näe läpi, miten onnistutte pitämään kynnet lyhyinä ilman, että osutte hermoon? Onko kellään kokemusta sellaisesta kynsileikkurista, joka ilmoittaa värein (punainen, keltainen, vihreä), kuinka lähelle hermoa leikkauskohta osuisi?

http://piiemm.wordpress.com/

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 08, 2011 1:39 pm 
Poissa

Mä leikkaan tyyliin kerran viikossa ja lisäks "viimeistelen" ihan ihmisten jalkaraspilla, kun ne leikattujen kynsien reunat jää niin ikävästä yleensä teräviksi. :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 08, 2011 2:12 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Ai kauheeta, mä en kyllä hifistele yhtään raspien tai merkkivalojen kanssa. Musta hyvä kynsienleikkuu on silloin, kun kynsi on niin lyhyt, ettei kynnet rapise lattiaa vasten kävellessä. Esteettinen lopputulos on sivuseikka. Tarvitseekos edes mainita, että meillä ei kukaan nauti pedikyyristä. Pennun kanssa opetellaan hyvää vauhtia ja vanhempi ei vaan tykkää. Muutaman kerran oon saanu veret vuotamaan, että kyllähän sen ymmärtää.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 08, 2011 2:17 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

No en tietenkään löytäny mitään kuvaa.. :denti: Mä leikkaan kanssa sillee "vuollen" joka suunnasta. Helpointa omasta mielestä on leikata niin, että koira on selällään lattialla mun jalkojen välissä (mun mielestä sieltä kynnen alapuolelta näkee parhaiten koko kynnen). Ja viikon välein, jopa useammin vois leikata. Unilla ja Ilolla on lyhyet mukavat pikkukynnet, Bealla taas ydin todella paljon pidempi ja kynsi muutenkin isompi ja paksumpi. Saattaa johtua siitä, etten siltä pentuaikaan älynnyt niin ahkerasti noita nyrhiä. Ilolla on osa kynsistä mustia ja niitä on helppo verrata vieressä oleviin valkoisiin, mutta minusta sen kyllä muutenkin näkee, milloin ei kannata enää leikata. Ja jotenkin tulee semmonen tuntuma siihen, kun leikkaa kaikista kynsistä saman verran pois ja kyllä siitä mustastakin kynnestä näkee, milloin ydin alkaa olla lähellä. (kynnen sisus muuttuu pehmoiseksi ja vaaleammaksi)

Musta etutassujen kynnet kasvaa nopeemmin ja pidemmäksi.

SVKLMM-16 FI KVA-M Little Bucharest What's My Name
Whiplandian In Time

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 08, 2011 2:29 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Mä olen leikannut niin, että koira on mun sylissä istumassa. Ja laitan viereiselle pöydälle vielä nameja odottamaan, jotta huomio ois jossain muussa kuin siinä leikkuussa. Ootteko koskaan käyttäneet sellaista apteekista tai eläinkaupoista saatavaa ainetta kynsiverenvuodon tyrehdyttämiseen? Onko se tehokasta? Itse olen vaan vahingon satuttua pitänyt tassua kylmän hanan alla ja törkkinyt vuotavaan kynteen perunajauhoa. Sekin toimii hätäapuna. En mä nyt joka kerta saa verta valumaan tai edes joka toinen kerta. Mutta se sotku, mikä siitä tulee kun sen verta vuotavan kynnen kanssa täällä loikitaan, jää kyllä mieleen :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 08, 2011 2:46 pm 
Poissa

Hyvähyvä. Olen oppinut jo lisää! Nyt iltapäivällä töistä kotiin palattuanne vielä otatte niitä kuvia kynsistä. :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 08, 2011 2:54 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Me ollaan perusleikkaajia, ei hifistelyä. Napsastaan pois vaan kärjestä ja sitäkin tehdään liian harvoin. Koira makaa kyljellään sohvalla ja minä pää kenossa lattialla istuen. Ei siis mikään leikkaajan unelma-asento, mutta koivistaan herkälle koiralle toimii parhaiten. Jos olen ahkera ja leikkaan usein, voidaan toimitus tehdä nopeasti uhrin huomaamatta. Jos olen ollut laiska, osoittaa uhri mieltään nousemalla istumaan ja nykimällä käpälää. Liian pitkät ne on mielestäni aina, pitäisi olla jotenkin tosi ahkera. Ja jostain syystä, vaikka eläintenhoitotoimet meillä jakautuvat muuten varsin tasaisesti, on tää koiran kynsien leikkuu täysin mun bisnes :shockthink: .

Mäkin niitä kuvia mieluusti näkisin huolitelluista hifistelykynsistä 8) .

-kissaystävämme Kilju, Sini-Ihmeen Hopeahattara, -07

Muistoissamme ja sydämissämme, kotikissa Manuli.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 08, 2011 3:17 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^^Mä oon kotona, mutta mun kameran muistikortti on kaverin läppärissä 140km päässä.. :eihelev: No, otin nyt sitten videokameralaatuisia kuvia tänään leikatuista kynsistä. (joo leikkausreunat on viilaamattomat, en harrasta.. :ehe: )

https://picasaweb.google.com/1161162296 ... 208Kynnet# siellon niin monta kuvaa, etten viiti tähän kaikki lätkäistä. Bean kynnet on tosiaan aika inhottavat, kun tuo ydin on tosi paksu ja pitkä. :? Muutenkii nuo kynnet on ihan erimalliset, kun Unilla ja Ilolla. Talvella varsinkin ne oikeen paksuuntuu, ja on vielä miellyttävämmät leikellä.. Mä leikkaisin kanssa muuten niin, että koira istuu sylissä, mutta kun yksinkertaisesti en näe koko kynttä niin tarpeeksi hyvin. Koirat ei kauheena diggaa tuosta meidän leikkausasennosta, mutta eipä sitä niiltä kysellä.. :D

edit. ja tuohon otsikkoon vielä, tää mun tyyli ei välttis oo mitenkään "oikeaoppinen" :orava: Oon vaan kokenu sen hyväksi tavaksi omien koirien kanssa.

SVKLMM-16 FI KVA-M Little Bucharest What's My Name
Whiplandian In Time

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 08, 2011 3:35 pm 
Poissa

Suv||| kirjoitti:
Musta etutassujen kynnet kasvaa nopeemmin ja pidemmäksi.

Mä oon ajatellut, että ne takakynnet vaan kuluu tehokkaammin.

Mäkin olen käyttänyt verenvuodon tyrehdyttämiseen perunajauhoja, mutta aina ne kynnet aukeaa lenkillä uudestaan. Jostain syystä leikkaan Avan kynsiä tosi usein liian pitkältä. Sillä on joku "piilohermo" kun ei näytä läpikatsottuna, että olis osunut, mutta leikkauskohdasta huomaa, että osuihan se. Mä en jaksa nyrhiä pienissä paloissa, yhdellä napsaisulla yritän saada valmiiksi. Ehkä mä sen takia osun niin usein hermoon... :rolleyebunny: Mutta mun molempien koirien mielestä kynsienleikkuu on ihan mukava operaatio, vaikka välillä vähän sattuukin. Meillä saa sentään masun silittelyä ja hierontaa siinä ohessa. Ja leikkaan siis niin, että koira makaa kyljellään lattialla.

http://piiemm.wordpress.com/

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 08, 2011 3:51 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Wonderi kirjoitti:
Miten leikataan koiran kynnet oikeaoppisesti? Minkä muotoinen siitä kuuluisi tehdä? Onko joku selkeä raja kuinka pitkäksi kynnen saa päästää ennen leikkausta ettei se ala pikkuhiljaa kasvaa "ongelmakynneksi"? Ja jos kynnen ydin on päässyt vähän (muttei vielä paljon) pitkäksi niin kutistuuko se takaisin ahkeralla kynnenleikkuulla? Ihan "tavallisten" kynsien leikkelijä täällä haluaisi oppia vähän hifistelemään, ei ole ongelmakynsiä sentään kyseessä.

Ps. Kuva ois kiva.

http://teamkenzongos.blogspot.com/2011/ ... rkeys.html

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 08, 2011 4:02 pm 
Poissa
jumittui viiniä lipittämään
jumittui viiniä lipittämään

Ei mitään. löysin vanhan kynsikeskustelun, muttei kaikki kuvat enää näkyneet

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 549 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 37  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]