Tänään on Ke Heinä 17, 2019 3:06 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 625 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 42  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kuivamuonakeskustelua
ViestiLähetetty: La Huhti 14, 2012 3:59 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

willis kirjoitti:
Ohhoh,mikä katras sieltä on tulossa :shock: :ehe:

Ninni: Saanko kysyä ihan uteliaisuudesta,että mitä muonaa suosittelet ja mitkä on mustalla listalla? :-)

Kaikki runsaasti viljaa sisältävät on huonoja (=maitokaupan ruuat sekä Jahti&Vahti jne..). Toki lihan kanssa syötettynä menee aikuisella koiralla, mutta kasvavalle koiralle iso ei. Myös Frank's & Nutra Nuggets ovat melkoista kuraa..

Mulla on hyviä kokemuksia seuraavista ruuista: Royal (joilla kaikki pentueet ja kotiin jääneet kasvatit syötetty), Pro Plan, Nutro.
Nyt uutena kokeilussa yhdellä koiralla Orijen, katsotaan toimiiko.

Tänään silmätarkastettiin terveiksi Maijan eka pentueesta Dille & Lucy, Elmalla on yksi ylimääräinen ripsi, joka ei haittaa koiraa eikä ole este mahdolliselle jalostuskäytölle. Ja myös B-pentueen Impi sai puhtaat paperit :rokrok:

Joo onhan siinä riski, että osa pennuista ei pääse kehittymään kunnolla. No, odotellaan ja katsotaan mitä tapahtuu. Odottavan aika kyllä on todella piiiiitkä :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Avenina's unkarinvinttikoirapentue huhtikuu 2012
ViestiLähetetty: La Huhti 14, 2012 4:11 pm 
Poissa
Pönöperse
Pönöperse

Ninni kirjoitti:
Kaikki runsaasti viljaa sisältävät on huonoja (=maitokaupan ruuat sekä Jahti&Vahti jne..). Toki lihan kanssa syötettynä menee aikuisella koiralla, mutta kasvavalle koiralle iso ei. Myös Frank's & Nutra Nuggets ovat melkoista kuraa..

Mulla on hyviä kokemuksia seuraavista ruuista: Royal (joilla kaikki pentueet ja kotiin jääneet kasvatit syötetty), Pro Plan, Nutro.
Nyt uutena kokeilussa yhdellä koiralla Orijen, katsotaan toimiiko.

Itseasiassa monet RC:n ruuat on jopa huonompia kuin jotkut kaupan ruuat.. Mulla on tässä edessä yks pussi ja sisältö alkaapi näin: "riisi, maissi, kuivattu siipikarjanliha, vehnäjauho..", melkein voisi luulla, että kyseessä on joku markettisapuska. Sentään liha on kuivatussa mallissa ilmoitettu, eikä tuoreena, josta olisi suurin osa vettä. Monilla RC:n ruuat tuottaapi aikasta paljon kakkaa, enkä ihmettele.

Aina kannattaa kääntää pussi ympäri, lukea sisältö, eikä kiinnittää niinkään huomiota markkinointiin, myyntipaikkaan, pussin ulkonäköön tms. Toki koirat ovat yksilöitä, toiselle sopii toinen ja toiselle toinen, mutta muuten "hyvilläkin" merkeillä saattaa sisältö olla melko arvelluttava ja sen vuoksi mua aina ihmetyttääkin noi hinnat. Siinä ei ainakaan sisällöstä makseta, jos tuoteluettelo näyttää tuolta.

Edit. Sanoin vähän väärin. Ei ehkä huonompia, mutta samantasoisia.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Huhti 14, 2012 4:18 pm 
Poissa
Syöny sikana omenia
Syöny sikana omenia

Monesti vaan noi RC:n ruuat on tosi maistuvia. Meillä koirat syö Roburia, mutta pentu sai mukaansa Royalin & Orijenin kuivapapanaa ja jälkimmäiset sylki pitkin lattioita ja söi vaan Royalit. Royal maistuisi nameinakin, tota Orijenin papanaa syö nyt kyllä, kun ei muuta saa. Myös meidän maailman nirsoin Tero syö RC:n napuista melkein mitä tahansa (ei liika isoa papanaa), muita päin ei edes katso.

Mutta meilläkin koirat syö 50-50 lihaa ja tohon Roburiin on oltu tyytyväisiä.

Vähän meni ot, sorry :oops: !

- R.I.P. Snout Ziggy Stardust & Esa Nahka & Tero Nuppi

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Huhti 14, 2012 4:25 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Kiitos Ninni kun jaksoit vastata :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Huhti 14, 2012 4:27 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Joo ei mua siinä myyntipaikka tai markkinointi kiinnostakkaan. Ja olen myös lukenut tuoteselosteen.
On vaan ruoka joka meillä toiminut 16 vuotta :nyökyti:
Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
Noista "merkki"ruuista meillä taas ei ole toiminut Hill's, Eagle.
Mä oon aikoinaan monta kertaa kokeillu jotain muuta, sen vuoksi kun Royalin on sanottu olevan huonoa, säilöntäaineet ja sun muut. Mutta aina palannut takaisin.

Ja noista jotka mainitsin nimeltä huonoina, on kokeiltu eikä ole aiheuttaneet kuin vaivoja koirille. Mä luen vaivaksi myös sen, että ruokaa pitää syöttää ämpärikaupalla, että aktiivinen koira pysyy edes jonkinlaisessa kunnossa. Ja siitä ei seuraa kun ongelmia.
Lisäksi kennelissä, jossa olin töissä, syötettiin muutamaa noista ja koirilla oli koko ajan löysät mahat, haisivat ja pierivät.
Mä en siis sano huonoiksi ruokia joita en ole kokeillut. Tokikaan maitokaupan ruokiin ei ole tarvinnut edes kajota, koska niissä lähtökohtaisesti on järjestään esim. vitamiinipitoisuudet paljon huonommat. Kuten myös Jahti&Vahdissa.

Ja erityisesti kasvavan koiran kanssa se ruuan imeytyminen on tärkeä juttu. Kyllähän noille aikuisille whippeteille esim. voi syöttää vaikka jauhoja ja ne ei silti laihtuis :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Huhti 14, 2012 4:33 pm 
Poissa
Pönöperse
Pönöperse

Meillä noi töistä saadut rc:t syödään ihan yhtä huonosti/hyvin kuin muutkin nappulat. Varmaan huonoiten meni Profinen aktiiviruoka, ajattelin olevan maistuvaa, kun on vähähiilarinen ja superpremium, mutta ei. Tai siis meillähän kaikki muut syö vaikka pieniä kiviä, ainoastaan Noni välillä miettii, että onko ruoka hyvää. Mutta se ei suostu syömään mitään sisäelimiäkään, niin ehkä sen voi lukea vähän nirpaksi :denti: Huonoin kokemus oli ihan vähän aikaa sitten Brit caren aktiiviruuasta, siitä tuli virtsakiteitä. Brit caresta oon kuullu kyllä muualtakin huonoa, en vaan uskonu siihen aikasemmin.

Noi säilöntäaineet, BHT jne, löytyy kanssa tosiaan monesta hyvästä ja "hyvästä" ruuasta, mieluusti itse valitsen sellaisen, missä sitä ei ole.

Toki jokainen syöttää sitä, mikä sopii, mutta ei se ehkä tee jostain ruuasta huonoa, jos se ei juuri ole omalle sopinut.

Edit. Mä en kyllä vielä ole löytänyt kuivamuonaa, johon olisin tyytyväinen.. Pitäisi alkaa kokonaan raakaruokinnalle. Sekaruokinta vaan on niin helppoa ja sen takia sitä on tullut jatkettua.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Huhti 14, 2012 4:42 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Joo ei huonoa, koska niinkuin todettu kaikki ei sovi kaikille. Varmaan muotoilin sanani väärin.. Mutta kun kysyttiin mitä ruokia en suosita/suositan ja miksi. Ja vaikka joku ruokkisi koiriaan maitokaupan ruuilla, mä en suosittele yhtäkään niistä tämän rodun kasvavalle koiralle. Eli tiivistettynä: pennunkysyjän aikuinen koira syö Luppaa ja se sopii sille. Silti meiltä lähtevä pentu ei syö kasvuaikanaan eikä toivottavasti muulloinkaan Luppaa, mikäli pystyn asiaan vaikuttamaan.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Huhti 14, 2012 4:44 pm 
Poissa
Pönöperse
Pönöperse

Luppa ja Hauhau on ihan erilaiset ruuat, vaikka molempia myydään ruokakaupassa.

Ja sitten taas jos vertailee RC:n ja vaikka Pro Planin sisältöjä esimerkiksi tuohon Orijeniin, niin nehän on ihan eri planeetoilta..

Vois tietysti lopettaa tän ot-keskustelun.. :oops: Mä oon vaan vähän liikaakin vertaillu kuivamuonia ja tulee aina hiukan ehkä innostuttua, jos niistä tulee puhetta.

Viimeksi muokannut sufi päivämäärä La Huhti 14, 2012 4:54 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Huhti 14, 2012 4:53 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Mulla on sama juttu.
Kaikenlaista ehtiny kokeilla mutta aina palannut takas Royaliin,tai Pro Planiin :nyökyti:

Tuntuu (kärjistetysti) että whippetille käy mikä vaan,mutta meilläkään Polskit harvalla ruualla ruualla kunnossa pysyy,vaikka syötän lihaa koirille n 40% ruuasta.

Joudun muutaman kerran vuodessa ostamaan tosta K-raudasta J&Vtä,jos en täältä skutasta kaupunkiin juuri silloin ruuan hakuun pääse.
1 15-kg säkki kestää (lihan kanssa) n.6-7vrk ja jo siinä ajassa polskit rupeavat ´kuihtumaan´ ja sontaa on niin,että heikompaa pyörryttää.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Huhti 14, 2012 4:54 pm 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

Meillä on syöty iät ja ajat Nutroa, jonka lisäksi saavat paljon lihaa ja vinttaritytöt myös rasvaa jos näytttävät tarvivan. Plus piimä, öljyt ja kaikennäköiset muut lisukkeet ja vitamiinit, mitä sekaan tungen omaatuntoani helpottaakseni. :denti: Eipä oo tullut Ninnin kanssa ruuasta vääntöä :wink: kun koirat on aina psyneet hyvässä kunnossa. :-) Mä oon samaa mieltä siitä, että koiran pitäisi periaatteessa normaalioloissa aina olla sekä lihaksistoltaan että lihavuuskunnoltaan ja muulta kunnoltaan siinä jamassa, että sen voi viedä näyttelyyn tai juoksukisoihin käytännössä millon vaan. :nyökyti:

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Huhti 14, 2012 5:08 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

No mä joudun kyllä whippetejä aina ennen näyttelyä vähän lihottamaan,koska silloin kun ovat mun mielestä priima timmissä kunnossa,niin tuomarin mielestä ´tarvitsee lisää massaa` .

tämä on ollut aina sama homma,tän 21-whippetvuoden ajan.
Toissavuonna Seinäjoen näyttelyn kanssa ajattelin,että kokeilen vieläkö menee saman vanhan kaavan mukaan,enkä siis Tyyneä yhtään lihottanut näyttelyyn.
Mun silmään se oli oikein hieno (ei siis laiha,en kestä jos vinttarilta esim. kylkiluut näkyy) mutta jo lähtiessä sanoin isännälle,että ei se mitään tule saamaan,kun on liian hyvässä kunnossa näyttelyihin.
Mun silmään siis näyttelykuntoinen whippet on lähes poikkeuksetta vähän ´pullea´ :nyökyti: .

No,sieltä se Tyynen eka EH sitten tuli,tuomarin ainoan ´negatiivisen´ kommentin ollessa,että `tarvitsisi lisää massaa` :denti:

Mutta joo,mä kyllä ymmärrän mitä Ninni ajaa takaa ja samaa mieltä olen periaatteessa :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Huhti 14, 2012 5:17 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Wilful kirjoitti:
Mulla on sama juttu.
Kaikenlaista ehtiny kokeilla mutta aina palannut takas Royaliin,tai Pro Planiin :nyökyti:

Tuntuu (kärjistetysti) että whippetille käy mikä vaan,mutta meilläkään Polskit harvalla ruualla ruualla kunnossa pysyy,vaikka syötän lihaa koirille n 40% ruuasta.

Joudun muutaman kerran vuodessa ostamaan tosta K-raudasta J&Vtä,jos en täältä skutasta kaupunkiin juuri silloin ruuan hakuun pääse.
1 15-kg säkki kestää (lihan kanssa) n.6-7vrk ja jo siinä ajassa polskit rupeavat ´kuihtumaan´ ja sontaa on niin,että heikompaa pyörryttää.

Joo tuo on se efekti mikä tapahtuu kun ruoka ei imeydy kunnolla. Esim. J&V nappulakin on sellasta ihan huokosta.

Mäkin jotain palkintosäkkejä oon heitelly sekaan ja whippetit tosiaan varmaan pärjäis "huonommallakin" eväällä. On nekin silti nuorena syöneet tuhdimmin.
Outo ilmiö on se, että sanotaan, että joku ruoka sopii hyvin. Ja sitten koira on lihakseton, mankelin läpi vedetty. Toki liikunnalla myös suuri osuus, mutta mikä on kenenkin kriteeri sopivuudelle..

Tarpeeksi liikuntaa ja tarpeeksi hyvälaatuista ruokaa on mun motto :taata:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Huhti 14, 2012 5:18 pm 
Poissa
Pönöperse
Pönöperse

^^ Nonilla on sama, näyttelyyn pitää aina yrittää pöhöttää vähän kisakunnosta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Huhti 14, 2012 5:19 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Niin ja kyllä munkin mielestä moni kehässä oleva whippet on mun silmään liian lihava/löysä. Doris sai aikoinaan noottia liian isoista reisilihaksista, haittas liikettä, kun oli niin timmi. Noooo, steriloinnin myötä ei enää ole kasvattanut ihan sellasia kinkkuja.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Huhti 14, 2012 5:24 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Ninni kirjoitti:
Tarpeeksi liikuntaa ja tarpeeksi hyvälaatuista ruokaa on mun motto :taata:

:nyökyti: Näillä hyvä tulee,koirasta kun koirasta :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 625 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 42  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]