Tänään on Ti Maalis 26, 2019 6:37 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kasvattajat huomio - synnytystä ootellaan!
ViestiLähetetty: Su Loka 14, 2012 6:33 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Eihän tässä sinänsä pitäs kiire olla kun vuorokausia on vasta 59 ekasta astutuksesta.

Mutta kun se lämpö sahaa alle 37 ja ylös ja alas taas. Mulla on erisukusilla nartuilla joskus dipannu lämmöt jopa niin alas kuin 36,4 päiviä ennen synntystä ja sahannu siitä ylös ja takasin alas kolmekin kertaa ennen kuin on synnytys alkanu ja silti synnytys menny ihan oppikirjan mukaan.

Sen takia en viimeksi mitannut lämpöjä ollenkaan ja tosiaan Nujaimalla poltot ei koskaan alkanu ja jouduttiin keisarinleikkaukseen ja saatiin pennut viime tingassa ulos.

Rupesin siksi mittaamaan läpöjä taas nyt Reaverin kohdalla kun oon miettiny oisinko tajunnu leikkauttaa Nujaiman aiemmin jos oisin mitannu lämpöjä. Vaan pentele mitäs tuo auttaa kun lämmöt taas sahaa. Narttu on ihan tyytyväisen olonen, mut en mä muista että Nujaimakaan ois mitenkään tuskanen ollu eikä vuorokaudet menneet yli silläkään.

Kardemumman summa on että minä heikkohermonen kasvattaja sit tuskailen millon tietää onko polttoheikkoutta vai vaan ei aika vielä. Löytyykö vertaiskokemuksia?

Nimim. Päälle parikymmentä synnytystä hoitanut, joka hermoilee joka kerta enemmän - oikeesti, luulis että kokemus tois varmuutta mut paskan marjat, tää kasvattaja ainakin osaa vaan pelätä enemmän joka kerta :orava:

-Rudyard Kipling

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Kasvattajat huomio - synnytystä ootellaan!
ViestiLähetetty: Su Loka 14, 2012 6:39 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Mä oon kanssa luottanut lämpöihin ja niistä aika hyvin bongannut synnytyksen ajankohdan. Jotta vaikea sanoo. Tiety ehkä vois käydä ultrassa varmistamassa, että kaikki OK?

Kyllä mulla on tähän saakka mennyt kaikki synnytykset niin hyvin, että pakko on kohta tulla takapakkia. :orava:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Loka 14, 2012 6:42 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Liikkuvat kyllä.

-Rudyard Kipling

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Loka 14, 2012 7:09 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

Miten alhaalla se on käynyt? Mulla on parikin narttua sahannut lämpöjen kanssa 36.5 - 38 muutamaa päivää ennen. Sitten kuin se menee vielä alemmas niin se on sitten ollut se ns. piikki; 36,4 - 36,2. Alhaisin taitaa olla tasan 36.0. Kun vuorokaudet on hyvät, pennut liikkuu ja emo on hyvinvoiva niin odottelisin ihan rauhassa.

:hali:

Whn Lotta (-09)
Whn Kiira (-07)
Whn Helmi (-04)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Loka 14, 2012 7:15 pm 
Poissa

Piti ihan tarkistaa Kiiran lämmöt. Pennut syntyi 63 vrk, 6.8

3.8
aamu 37,5
päivä 37,3
iltapäivä 37,8
ilta 37,6

4.8
aamu 37,5
päivä 37,6
ilta 37,1

5.8
aamu 37,0
päivä 36,5

enempää ei tarvinnut mittailla kun avautumisvaihe alkoi selvästi. Lämpöpiikki ollut siis 4,8 klo 23.10 jolloin lämmöt 37,1.

Whn Lotta (-09)
Whn Kiira (-07)
Whn Helmi (-04)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Loka 14, 2012 7:24 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Se on käyny siellä 36,7 alimmillaan. Sepä se kun mullakin on nartuilla sahannu päiviäkin ennen jopa 36,4 asti ja synnytykset menneet silti ok. Tyytyväinen tuo on, syö, juo ja leikki, käydään välillä pienellä hihnalenkillä meidän pitkää mäkeä ylös ja alas ja se on siitä vallan hauskaa. Ja pennut liikkuu. Ennen oon ootellu vaan vastaavissa tilanteissa ja mä luulen et niin pitäs tehdä nytkin, mut kuten sanottu - mun hermorakenne on huomattavasti koiraa huonompi :denti: Varsinkin kun viimesin tiineys ei tosiaan ottanu alkaakseen. No, oli sillä suht selkee avautumisvaihe, tällä on vaan ollu välillä pieniä läähätyshetkiä tyyliin 1-2 kertaa vuorokaudessa 3 päivän ajan, jotka mä oon tulkinnu semmosiksi normaaleiksi viimesillään tiineen nartun pieniksi supistelu- tms hetkiksi.

-Rudyard Kipling

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Loka 14, 2012 7:27 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Niin ja kiitos :hali:

-Rudyard Kipling

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Loka 14, 2012 7:38 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Mä joskus Palolahdellekin soittelin että mitä hittoa mä teen kun lämmöt sahaa sinne alle 37 ja mitään ei tapahdu. Se käski mun pistää mittari pois ja kattoo koiraa :denti: Ihan hyvä neuvo kyllä.

Mut sit jotkut sanoo, että ääk kääk jos lämpö dippaa alle 37 eikä synnytys ala 24 tunnin sisällä niin synnytys ei käynnisty, totaalinen polttoheikkous. Ja tosiaan mulla on ollu niitä sahailijoita, jotka on synnyttäneet ihan normaalisti - joten missä vaiheessa sitä sit rupeis epäilemään oikeesti polttoheikkoutta?

Tästä ois kiva kuulla ajatuksia ihan yleisestikin.

-Rudyard Kipling

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Loka 15, 2012 1:35 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Nyt se alko , pitäkää peukkujaa että kaikki sujuu ok!

-Rudyard Kipling

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Loka 15, 2012 1:56 am 
Poissa
Itsehillintä hakusessa
Itsehillintä hakusessa

:peukku: Tsemppiä loppurutistukseen!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Loka 15, 2012 8:39 am 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Meillä nyt ei ole ollut kuin vasta 4 pentuetta, mutta koska kahdessa ekassa ei todellakaan mitään lämmönlaskuja bongattu vaikka kuinka mitattiin, niin kahdessa seuraavassa ei edes mittaria kaapista kaivettu. Hyvin nuo syntyi silti. :)

Tsemppiä teille!!

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
MVA Hatsina Jarkaja Zvezda, MVA Hatsina Jastreb Bystryj
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
MVA & JMVA Dubnjak Excavator
Eternal Elektra Royal Lily
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Loka 15, 2012 2:29 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Meillä on ollu tapana soitella elukkalekurille nuissa tilanteissa ihan oman mielenrauhan takia ja sitten kanssa sen takia, että se lekuriki tietää että täällä on nyt jotain vähän kyseenalaisempaa menossa nii hänki pitää sit sen puhelimen kourassa. :denti:

Meillä on pari narttua (äiti ja tyttö) ollut kanssa tollasia sahaajia. Äidin synnytykset oli vaihtelevasti helppoja ja sit taas tosi työläitä. Tytär päädyttiin keisarinleikkaamaan, koska se päätti alkaa sahaamaan niiden lämpöjensä kanssa juhlapyhiä vasten ja sillä oli tosiaan vaan yks iso pentu tulossa ja noh, juhlapyhinä meidän perukoilla saa olla aika kiitollinen jos saa lekurin edes puhelimeen. Toisinaan kyllä mietityttää että oisko se sitten kuitenki osannut synnyttää itse. :shockthink:

Tsemppiä synnytykseen! ^^

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Loka 15, 2012 2:42 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Kiitos :)

Joo, mä soittelin kanssa neuvoja eilen Viikkiin ja tänään Mäntsälään. Hyvissä ajoin sovittiin myös yhden lähemmällä olevan lekurin kanssa että pitää luuri hollilla yötä päivää jos tulee leikkaustarve. Käskivät nyt seurailla lämpöjä, että jos lähtee lämmöt nousemaan nykysestä 37,2 eikä mitään tapahdu niin sit vois ainakin ultrata kattoakseen mikä on tilanne. Jatkamme seurailua!

-Rudyard Kipling

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Loka 15, 2012 2:53 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Meillä siis on nyt kuvio se, että eilen illalla rupes läähättämään ja käyttäytymään sillai "avautumismaisesti" ja jatko siten aikaseen aamuun ja nyt on sen jälkeen ollu ihan vaan makoilemassa, hihnalenkillä, syöny ja nukkunu.

-Rudyard Kipling

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Loka 16, 2012 1:06 am 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Mulla oli sama tilanne huhtikuussa ja meinasin tulla hulluks :ehe:
Iso pentue oli tulossa ja narttu alkoi läähättelyn ja epämukava olo alkoi suht aikasin. Oli parikin yötä sellanen että alkaa kunnolla avautua. Sekä tyhjensi itsensä. Mutta ei mitään, päivät nukkui tyytyväisenä. Lämmöt kanssa sahaili, kävi 37,0 ja taas nousi ylös ja taas laski 37 tai vähän päälle.
No lauantaina iltapäivällä (vrk 60) alko vaikuttaa siltä, että vähän edistyy. Valvoin ja kävelyttelin yön kun ei narttu voinut olla enää paikoillaan. Lämmöt laski alle 36 la-su aamuyöllä. Ei ollut tuskainen tms. Mutta läähätys ja petaaminen oli jo kovaa. Sellasta, että normisti ponnistusvaihe alkaa melko nopsaan sen jälkeen. Sitä jatkui koko sunnuntaipäivän.. Sunnuntai-iltana lämmöt nousi ylös, mutta ei vieläkään pentuja. Myös soittelin ympäriinsä ja vika viikolla oltiin käyty ottamassa kalkkiarvot, koska söi niin vähän loppuaikana kun 13 penskaa oli hieman tiellä.
Noo, mulle sitten lekuri sanoi, että 12h siitä kun lämmöt nousseet ylös pitää alkaa tapahtua. Klo 05 maanantaiaamuna, vrk 62, lähdin päivystykseen, koska hermot ei enää kestäneet ja narttu oli ihan loppu. Ja vielä olisi iso pentue saatava ulos ja hoidettava. Ultrattiin (ei ehkä parhaalla mahdollisella tyylillä :D ), mutta saatiin sykkeitä, jotka oli hyvät.
Varmasti se lekurireissun stressi teki jotakin, koska siitä kun oltiin palattu kotiin niin 2h päästä meni vedet ja alkoi heti ponnistaa. Kaikki pennut tulivat ulos kuin liukuhihnalta ja elävinä. Ei mitään ongelmaa. Tai no, 3 alikehittynyttä joukossa, mutta niillä ei tekemistä synnytyksen kanssa.
Ja mun epäily nartun jaksamisesta tuon usean päivän avautumisen, syömättömyyden, tyhjennyksen ja valvomisen jälkeen oli aivan turhaa. Kun eka pentu syntyi niin ei tietoakaan väsymyksestä.

Toivottavasti teilläkin kaikki menee hyvin ja varmasti meneekin!
Mä oon myös ollu melki 30 synnytyksessä, mutta tää viimesin oli henkisesti tuskaisin :denti:

Se vaan on niin vaikeeta hahmottaa, että missä menee ne rajat. Että missä kohtaa kaikki ei olekkaan enää hyvin ja mahdollisesti menetetään pentuja. Saati jos tilanne ehtii mennä niin huonoksi, että emäkin on vaarassa. Kaikki aina sanoo, että kyllä sen sitten huomaa. Mulla ei noista synnytyksistä oo kukaan menny leikkuriin niin mistä hitosta mä tiedän millon tilanne on sellanen :orava:
Ja kun on annettu tiettyjä aikarajoja ja ne täyttyy eikä mitään tapahdu, narttu kumminkin on avautunu jonkun verran jne. Niin kuka hullu siinä pystyy odottamaan viilipyttynä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]