Tänään on La Tammi 19, 2019 10:27 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 328 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Raakaruokinta & BARF osa 3
ViestiLähetetty: Su Tammi 19, 2014 12:32 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Uutta ketjua henkiin. :-)

Tänään ostin Armiboylle silakkaa töistä kalatiskiltä, kun hinta oli kohdillaan (6,90kg). Oletteko antaneet silakat koirillenne raakana vai kypsennettynä? Huvikseni googlettelin aiheesta ja tosi erilaisia ohjeistuksia näkyi olevan. Nakkasin Armakselle parisata grammaa kuppiin tänään talkkunapuuron kera ja mies oli pudottaa silmänsä, kun koira katsoi kuppia epäuskoisena ja imuroi puurot tarkasti ällöttävän silakan seasta. :ehe: Ja Armas on ihan kauhea jätemylly, joka ei ihan herkästi nirsoile, varsinkaan nyt kun se luulee koko ajan kuolevansa nälkään. Kyllä ne silakkafileet sieltä kupista hävisi yksi kerrallaan, kun seisoin vieressä :coffee: -ilme naamalla (kuten lelujen kanssa, mun pitää ensin markkinoida ne supermahtavina, ennenkuin koira suostuu leikkimään niillä. näköjään sama silakan syömisen kanssa). :denti:

Nyt on mennyt kaksi päivää munankuoria murusteltuna ruoan seassa ja maha on pysynyt kuosissa! Takaisin iskenyt ripuli jäi onneksi yhteen päivään ja nyt näyttää taas suht normaalilta. Pelkistetty ruokavalio, inupekt ja 3 ruokintakertaa päivässä on nyt tän hetken toimivin kombo.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Raakaruokinta & BARF osa 3
ViestiLähetetty: Su Tammi 19, 2014 12:52 am 
Poissa
Mummi
Mummi

Pitää kopioida edellisestä ketjusta tänne, jos joku osaisi neuvoa. :)

Pinnillä todettiin nyt sitten näillä näkymin maksan vajaa-toiminta. Kuukauden päästä uudet verikokeet ja tapaaminen sisätautispesialistin kanssa, tarvittaessa ultraus ja mitänytikinämuutakaan. (Yksi maksa-arvo ollut hieman koholla jo reipas vuosi sitten, nyt molemmat selvästi koholla. Lisäksi kotona havaittu oireet pahoinvointi, runsas juominen). Tähän hätään aloitetiin Samylin ja ruokinta tarvii tietysti soveltaa sopivaksi. Kerroin, että syödään raakaa. Tai no, saatan mä kypsääkin antaa, mutta ei nappulaa tai muuta teollista kuitenkaan. ELL siispä kertoi sopivan nappulan ja toki myös, että kotiruokana pääosin hiilarit ja korkealaatuinen protsku, johon kirjasi maitotuotteet ja kananmunan. Lisäksi ruuan määrän lisääminen 1,5 kertaiseksi.

Oon selannut ja selannut ja selannut, ja pää on ihan pyörällä kaikesta infosta. Haluaisin tarjota tästä vaivasta huolimatta mahdollisimman monipuolista ruokaa. Osaisko joku auttaa ja lyhyesti summata, että: 1) mitä kaikkea pitää välttää, 2) mitkä protskut on hyviä, 3) mitä ruuassa pitäisi ehdottomasti olla?

Pinniä on närästänyt siipikarja ihan tosi paljon. Nyt mietin, onko tää närästys yhteydessä maksaan? Jos kerta pahoinvointi on? Siis pienen pieni varastettu palanen kukkoa on saanut sen puklaamaan. En tiedä, uskallanko kokeilla siipikarjaa. Ja kuinka maksaystävällinen se on maksaystävällisten lihojen joukossa? (Ja kuten kysyin, mitkä kaikki näitä edes nyt on? Millainen mörkö naudan maha on- se on ollut meillä suuri tuki närästyksen kanssa.)

Ongelmana on myös Pinnin iho- ravinnosta pitäisi saada tarpeeksi rasvoja. Tällä hetkellä käytössä on ollut Grizzly Petin lohiöljy ja vaihtelevasti kasvisöljyjä. Mihin näissä pitäisi suunnata?

Apua. Oon ihan pihalla. Mitä mä teeeeen.

italianvinttikoira Pulla

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Tammi 19, 2014 2:24 am 
Poissa
Itsehillintä hakusessa
Itsehillintä hakusessa

*S* kirjoitti:
Oletteko antaneet silakat koirillenne raakana vai kypsennettynä?

Mä annan raakana, kokonaisina fileinä. :nyökyti:
Meilläkin Mörkö aluksi vähän irvisteli ja söi pitkin hampain mutta parin kerran jälkeen alkoi maistua paremmin ja nyt sekin imuroi silakat kupista hyvällä ruokahalulla. :) Se tykkää nykyään silakasta jopa enemmän kuin lohesta, kaikki kalat on sen mielestä vähän yök mutta syö kuitenkin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Tammi 19, 2014 10:58 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Vappu: teollisissa maksan vajaatoiminnalle tarkoitetussa ruuissa on karsittu eläinproteiinin määrä tosi vähäiseen ja siten myös fosfori (osin tosin koska usein sama ruoka maksan ja munuaisten vajaatoimintaan). Kun ruoka pilkotaan sinne aminohappotasolle asti imeytyy kyllä kasviproteiinikin koiraan kun sen ei itse tarvitse sitä ruuasta irrotella vaan se tarjotaan valmiina.

Mulla on hätäinen mielikuva, että meillä on töissä jossain jäljellä kotiruokintaohjeet maksan- ja munuaisten vajaatoimintaa sairastaville koirille. Ohjeet on ikuvanhat mutta tuoreempia voi tietysti olla vaikeaa löytääkään tänä teollisen ruuan aikakautena. Mä voin yrittää muistaa kaivella mappeja josko ne tulis vielä vastaan eikä kukaan ois heittänyt niitä pois.

Besties User Friendly

Piuhaputiikki, näyttelyhihnoja!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Tammi 20, 2014 1:02 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Tuossa eilen raa'an kalan syöttämisestä googletellessa törmäsin keltarasvatautiin, joka voi tulla näköjään koirillekin liiasta kalan syöttämisestä. Vaan mikä on liiallista syöttämistä? Ihan vaan pohdiskelen, kun Armaksen maha näyttäisi sietävän tällä hetkellä parhaiten kalaa (lohi, seiti ja silakka ollut menussa), kun taas sika on toistaiseksi bannissa ja lammaskin vähän siinä rajoilla. Jäähän meille ruokalistalle vielä poro, naudanmaha ja eri elukoiden sisuskalut, ehkä jopa heppa harvakseltaan. Mietin, että kuinka useasti sitä kalaa viitsii syöttää koiralle?

Silakoilla oli ihmeellinen vaikutus. Armas söi tänään aika reilusti enempi kuin normaalisti (iltapäivään mennessä oli syönyt jo 500g, mikä on normisti koko päivän ruokamäärä), mutta iltaunilta herättyään koira laahusti zombina keittiöön ja ihmettelin sieltä kantautuvaa kolinaa. Siellä oli koira kiipeämässä pöydälle :shock: vaikka itse istuin parin metrin päässä olkkarin väliseinän takana. Koira, joka ei ole koskaan napannut mitään pöydältä mun läsnäollessa ja ruokaakin nyysinyt vain 3 kertaa elämänsä aikana, kun en ole ollut kotona. Saako reklamoida kauppaan, että teidän kalat aiheuttaa ikäviä sivuvaikutuksia? :ehe:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Tammi 20, 2014 5:03 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

Meillä ei silakat raakana kelpaa. Kypsennän niitä vähän aikaa (n. 10 minuuttia) uunissa niin sitten kelpaavat oikein hyvin :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Tammi 21, 2014 2:12 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Meillä myös kypsytetään silakoita n. 10 minuuttia uunissa. Balu söi raakana, mutta ahne Nuusku ei :shock:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 25, 2014 9:21 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Mulla alkaa syyttävä sormi osoittaa sianlihaa Armin vatsavaivojen lähteenä. Suolistotulehdus oli oma juttunsa, mutta nyt sen jälkeen vaikuttaisi, että sianliha on aiheuttanut närästystä (jota seuraa luonnollisesti aamuyön oksennukset) ja löysä kakka. Inupektiä Armas on syönyt nyt paketillisen ja alun kovan kakan jälkee menty taas suht löysillä tuotoksilla, mutta eipä taida ripulilääke auttaa, jos ruoka allergisoi.
Hitto että nämä lemmikin mahakrempat on stressaavia. :| Edelleenkään ei uskalla antaa lisäravinteita kananmunankuorta lukuunottamatta silloin tällöin. Pitää lähteä takaisin kala/naudanmaha/poro-ruokalinjalle eli onneksi tilasin pakasteen täyteen noita..

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 25, 2014 5:46 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^Mä kanssa epäilen, että meillä olis jonkin sortin yliherkkyyttä possulle. Ennen syötiin sitä paljon ja aina välillä koiralla oli närästystä (no, kaksi kertaa sillä on ollut elämänsä aikana) ja hankasi naamaansa sohvaan possun kylkiluiden jälkeen. Nyt ollaan oltu ilman parisen kuukautta ja oireet ovat kadonneet.
Muuten, vaikka olen syönyt lihaa jo jokusen vuoden, poron rasvainen kylkileikko on aika inha käsiteltävä. :puke: Mutta sitä syödään, kerta koiralle maistuu!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 25, 2014 11:53 pm 
Poissa

Vinkkejä miten saisi ahneen whippetin pureksimaan broilerin siivet ja kaulat? Nyt ne niellään parin haukun jälkeen, jonka seurauksena ne jossain kohtaa oksennetaan ulos. Tänäänkin koitin pitää broiskun kaulaa kädessäni että söis siitä sitä, mut Eino repii sen koko palan itelleen ja hyvä ettei sormet menny mukana :orava:

Simo (Avantina Arctic Hans)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Tammi 26, 2014 12:01 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^ Mulla oli tuo sama ongelma ja annoin periksi. Syötän luuaineksen lihaluuseoksena ja hampaiden hoitoon on nahkaluut ja harjaus. Mutta olisi mukavaa kuulla, miten ihmiset on ratkaisseet tämmöisen hankaluuden.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Tammi 26, 2014 1:24 am 
Poissa
Turha toivo
Turha toivo

Auttaisiko jos opetteluvaiheessa syöttäisi ne jäisenä? Tai sitten antaa ensin opetella syömään nätisti jollain sen verran isommalla, ettei voi kerralla nielaista. Broilerista ainakin rangat on helppoja syödä, mutta niissä on sen verran joka suuntaan sitä tavaraa, että vaikea niellä kokonaisena. Uskoisin, että riittää kooltaan whippetillekin, vaikka omat kokemukset linjaa italiaanoon.

Pilvilinnoista on pitkä matka alas.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Tammi 26, 2014 1:37 am 
Poissa
Itsehillintä hakusessa
Itsehillintä hakusessa

Mä en antaisi jäisenä omilleni, en usko että se mahalle tekee hirveän hyvää syödä jäistä, kylmää ruokaa isoina annoksina. Voin toki olla väärässäkin. :)

uuva kirjoitti:
^ Mulla oli tuo sama ongelma ja annoin periksi. Syötän luuaineksen lihaluuseoksena ja hampaiden hoitoon on nahkaluut ja harjaus. Mutta olisi mukavaa kuulla, miten ihmiset on ratkaisseet tämmöisen hankaluuden.

Mä oon päätynyt samaan kuin sinä, ihan jo oman mielenterveydenkin vuoksi. :nyökyti: Meidän ahnein kyllä yrittää niellä turhan usein nahkaluidenkin paloja niin isoina että niitä saa kurkusta kaivaa. :? Solmuluita on turha ajatellakaan. Tästä syystä koira ei esim. mun vanhemmilla hoidossa ollessa saa syödä luita, ettei tule vaaratilanteita.
Hampaat on silti ahmatti-Hipillä pysyneet hyvässä kunnossa, nyt 8v 9kk iässä alkaa vasta hammaskiveä edes yrittää pukata hampaisiin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Tammi 26, 2014 2:17 am 
Poissa
Turha toivo
Turha toivo

Mä olin itsekin yllättynyt kuinka moni syöttää luut ja jopa lihat jäisinä. Juuri jostain fb-ryhmästä luin galluppia asiasta. Opetteluvaiheessa se voi kuitenkin tuoda avun, mutta jos jäisen ruuan määrä on suuri niin varmasti voi myös helposti tulla ongelmia.

Pilvilinnoista on pitkä matka alas.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Tammi 26, 2014 11:51 am 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Olemme palanneet! :) pitkään meillä jo menikin hyvin tuon Dumlen närästelyiden suhteen. Meillä oli varsinainen massakausi joulukuun ajan, jotta tammikuun näyttelyissä ei jäisi serti enää muille jaettavaksi laihuuden vuoksi. Deadline on hyvä olla ;) ajattelin ottaa 'rennomman' otteen ja tarjota Dumlelle sitä mikä maistuu ja niin paljon kuin maistuu. D söi käytännössä joka toinen päivä possun kieltä keitettynä ja joka toinen päivä häränhäntää (lihatiskiltä ihmisille tarkoitettuja). Maha kiitti ja pikkuhiljaa massaa kertyi. Hyvin harvoin jätti syömättä koko päiväksi mitään. Näyttelyt oli ja meni (ei viimeistä sertiä, edelleen liian laihassa kunnossa). Nyt ajattelin täydentää ruokavalioita muillakin lihoilla kun maha selvästi rauhoittunut. Possun jauhelihaa sai eilen, tänään maha löysällä ja närästystä. Tästä johtuvaa oksentelua jälleen. Osaako joku sanoa miksi esim possun kieli tuntuu sopivan muttei possu muuten. Mitä ideoita olisi tuon ruokavalion täydentämiseen niin, että maha ei ärtyisi uudelleen?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 328 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]