Tänään on La Tammi 18, 2020 8:07 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 328 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Raakaruokinta & BARF osa 3
ViestiLähetetty: Su Tammi 26, 2014 12:13 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

Enpäs ookkaan vähään aikaan kuvaillut syömisiä. :)
Tässä tämän aamun setti:
Jauhelihaa, suolatonta vuohenjuustoa, heraa, pellavaöljyä, auringonkukkaöljyä, pellavarouhetta.
(Pennulla melkein samaa, mutta ei p.rouhetta ja lihaa hyvin vähän, hällä myös nappuloita.)
Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Tammi 26, 2014 1:06 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

^minkäverran teillä menee lihaa päivässä? Näyttävät kyllä harvinaisen hyvälle nuo teidän ruoka-annokset :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Tammi 26, 2014 1:13 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

^Määrä vähän riipuu päivästä, mutta mitä tahansa 2-4kg/päivä. Riippuu vähän että annako mitä muuta kuin lihaa. :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Tammi 26, 2014 5:44 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Tiitul: annoitko Dumlelle koirien possun jauhelihaa vai ihmisille tarkoitettua? Meillä ei ole mitään allergioita, mutta koirille tarkoitetusta possusta tulee oireita, mutta sian jauhelihasta joka on ihmisten ravintoa ei tule mitään oireita. Kannattasko kokeilla keittää vielä ne lihat kun kielikin on keitettyä. Ja toi ruokavalio kuulostaa aika rasvattomalle niin yhtäkkinen rasvanlisääminen varmaan aiheuttaa myös närästystä ja ripulia. Entä jos pikku hiljaa lisäisit tohon kielen sekaan jotain keitettyä lihaa sekaan :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Tammi 26, 2014 9:15 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Jauheliha oli ihmisille tarkoitettua.. Pitänee siis kokeilla tuota keittämistä ja siten tehtyä sekoitusta. Rasvan lisäämisestä: pakastimessa on ihrarouhetta, lisäksi löytyy pumppupullosra lampaan rasvaa ja lohiöljyä sekä mirra coatia. Millaista mixiä suosittelette ja annoskokoa? Harmittaa kun tilanne oli hyvä, joskin liian yksipuolinen pitkällä aikavälillä, ja nyt taas toinen on pää painuksissa :/ lihaa luiden ympärille on tullut ja paino nyt ollut siinä reilu 5kg.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Tammi 26, 2014 11:04 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

Noniin, tulihan se oksennus sieltä lopulta aamuyöstä. Minnekkäs muualle kuin mun sänkyyn :rolleyebunny:

Vois kokeilla antaa niitä kauloja ja siipiä jäisinä, ei nyt ihan suoraan pakkasesta mutta semmoisina hiukan kohmeisina. Luulen vaan että ne menee silti melkein kokonaisena kurkusta alas...no mutta jos eivät opi syömään nätisti niin olevat sitten ilman. :nyökyti: Meillä koirat syö siis 50/50 mallisesti nappulaa & lihaa, ja oon lähinnä vaihtelun vuoksi välillä ostanut broiskun kauloja yms.

Simo (Avantina Arctic Hans)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Tammi 27, 2014 9:27 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Lueskelin palstaa, ja laitan tähän nyt jotain omakohtaisia kokemuksia ja näkemyksiä pinnalla olleista aiheista.

Jäinen/kylmä ruoka, lähtökohtaisesti kylmä ruoka verottaa koiralta energiaa enemmän kuin lämmin ruoka. Koira jolla on tapana hotkia ja nieleskellä isompia palasia, vetäsee luultavasti ne jäiset kaulatkin kokonaisina. Jäisellä kaulalla ottaa jonkin aikaa sulaa siellä vatsassa ennen kuin se pääsee ns. normaalisti eteenpäin.
Kanan siipien ja selkien yms. kanssa oli meilläkin Jalon kanssa ajoittain noita oksentelu ongelmia. Pääsääntöisesti ne kuitenkin meni ongelmitta. Liiallista hösäilyä ja kiireilyä ennen ja jälkeen aterioinnin tulee välttää.

Sitte on tuo possu. En kyllä tiedä mikä siinäkin oli, mutta kuin kytkimestä kääntäen se alkoi tuottaa noita mahavaivoja. Varsinkin mushin possu. Se oli jossain ennen 2 ikävuotta kun eka levy possua sai vatsan ruikulille. Ajoitain sitä tuli koetettua sekalaisin lopputuloksin. Mun oma näkemys siitä on että possuissa on eroja, jossain vaiheessa epäilin että se olis ollu possun kurkkutorvi joka olis ollu se vatsan vääntöoireita teettänyt ainesosa.

- Jalo = Coverdale's Moon River - 14.05.2008 - 08.08.2013 -
http://www.youtube.com/watch?v=16YFe78s-4M

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Tammi 27, 2014 5:09 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

Jatketaan ruokakuvien laitolla. :D
Naudanmahaa, lohta, vuohenmaitoon keitettyä puuroa, vuohenmaito piimää, merilevää, pellava ja rypsiöljyä.
Pennulla vaan nappuloita, mahaa, öljyä ja piimää.
Kuva

Tosta possusta ja muistakin ruoka-aine allergioista.
Mä olen allerginen kaupan tomaateille. Mulla tulee niistä päänahkaan kuiva kutiseva ja verestävä kohta. Tossa omalla pihalla kasvaneita tomaatteja voin syödä mielinmäärin ilman oireita. Samoin Luomu-tomaatteja voin syödä.
Väittäisin, että se itse se raaka-aine ei ole pohjimmainen syy aina sokeasti, vaan se miten se ruoka on tuotettu.
Koirilla ja ihmisillä on nyt enemmän sairauksia ja vaivoja mitä ikinä ennen. Monet tutkimukset ovat todenneet, että nykytuotettu ruoka on se mikä meitä osittain sairastuttaa. Näistä on tutkimuksia vinopino.
Jos ihminen voi sairastua lääkejäämiä, gm-rehuja, lannoitteita ja muita myrkkyjä sisältävästä ruoasta, niin mitä se voikaan tehdä koiralle jonka elinikä on hyvin lyhyt?
Kuinka paljon nykyajan ruoalla (nappulat ja raakaruoka jne) onkaan koirien terveyteen vaikutusta. Koska se todella vaikuttaa meihin ihmisiin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Tammi 27, 2014 5:26 pm 
Poissa
Turha toivo
Turha toivo

Eikö tuo mene nimenomaan toisin päin, että koiralle suhteessa samat jäämät ei olisi kiin pahaksi koska elinikä on huomatavasti lyhyempi ja näin niitä kertyy elimistöön vähemmän. Se tietysti mutkistaa asiaa, että eläinrehuihin ympätään niitä huonompia raaka-aineita. Joskin Suomessa lääkityksen alaiset teuraat ei käy edes eläintenrehuksi vaan pitää hävittää.

Pilvilinnoista on pitkä matka alas.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Tammi 27, 2014 6:00 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Mua on jo kauemmin kutkuttanut ajatus siirtyä ruokkimaan koiraa luomulihalla. Helsingissä kun asun eikä ole kytköksiä maatiloihin eikä autoakaan, niin olen ostellut tähän asti sitä, mitä murren murkinoissa ja muissa eläinkaupoissa myydään. Laatu kyllä välillä mietityttää, ja kun itse olen kasvissyöjä, niin myös eettisyydellä on merkitystä. Nyt heittäydyttyäni taas päätoimiseksi opiskelijaksi ja työkuvioiden ja rahoituksen ollessa vähän auki emmityttää vaan vähän, onko yksinkertaisesti varaa ostaa luomulihaa. Täytyisi ottaa vielä enemmän selkoa noista. Mutta kyllä se vaan on laatu laatua. Omallakin koiralla jotkut barf-pöperöt ovat aiheuttaneet vatsavaivoja, jotkut taas ovat ok, eli laatu vaihtelee. Etenkin sellaiset mixit, jossa on lihat, kasvikset ja öljyt kaikki samassa paketissa, ovat aiheuttaneet ainakin täällä ongelmia enkä niitä enää syötäkään. Paras tehdä kasvissoseet itse, ja lisätä muutkin lisäaineet vasta kun on ruokaa antamassa.

Mutta niin, pitäisi tehdä enemmän tutkimuksia siitäkin, miten nykyajan koiranruoat vaikuttavat koirien terveyteen. Ja ylipäänsä kaipaisin vähän lisää tietoa tuotantoprosesseista. Esim. Mushin mukaan suurin osa heidän lihoistaan tulee suomalaisilta perhetiloilta ja eläinten hyvinvointia tarkkaillaan, mutta jaa... Olen havainnut esim. kalasta, että mikään koirille suunnattu ei ole kovin korkealaatuista, joten syötän vain ihmisille suunnattua kalaa. Kyllä se luomu varmaan koirallekin parempaa olisi...

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Tammi 28, 2014 1:23 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Jäi tuossa aamutuimaan pohdiskelu hieman vaiheeseen, mutta kuten tässä välissä jo esiin tulikin tuo lihan yms ruokien tuotanon aste ja kaikki mitä siinä matkalla tapahtuu. Ihminen tunkee näppinsä uskomattoman moneen väliin jopa ihan nanotasolla, vain parantaakseen maailmaa. Kaikki teot joita edistyksen eteen tehdään ei ole pitkällä tähtäimellä viisaita. Ruuan geenimanipuloinnissa, tehotuotannossa jne. piilee varmasti tuonne terveyteen haitallisesti vaikuttavia seikkoja.
Nappula ruuista kun on ollut puhe että niissä on pahimmillaan tien poskien raadot mukana. Pahoin pelkään että jauheliha myllyyn menee se antibiooteilla buustattu kaakkikin kunnnei se enää tervehtynytkään. Lieneekö syytä puhua myös juomavedestä, jossa nykyteknologian sallimana on mahdollista olla ties mitä lääkejäämiä mukana. Ei liene keltään unohtunu Nokian tekninenvesi?

Että eihän tässä kohta uskalla mitään suuhunsa laittaa, jossei ihan siemen tasolta ole saanu ite olla sen kasvamista vaalimassa.

Olen tässä nyt sivusta seurannut tätä barf/raakaruokinta buumin nousua, muutosta ja pirstaloituvaa tulevaisuutta. Aika kovaan ääneen tästä itse meuhkasin joitakin vuosia sitten, se luonnollinen tapa ruokkia koiraa vaan kolahti silloin kovasti aloittelevaan harrastajaan. Raakaruokinnan koukerot ja monimuotoisuus on ajan kanssa selkiytynyt ja näkökulmakin on ajan kanssa avartunut huomattavasti. Kehottaisinkin barffia pohtivia tutkimaan asiaa laaja-alaisesti, vähäsen sieltä boksin ulkopuoleltakin. Loppupeleissä sen aterian kasaaminen sille koiralle ei ole kovinkaan hankalaa, joutuu vaan näkemään himpun verran enempi vaivaa ymmärtääkseen sen, kuin nappulapussia raottaessa.

ps. IdaA:lla on tuollaset m@stercheeef -tason ateriat tuolla :rokrok:

- Jalo = Coverdale's Moon River - 14.05.2008 - 08.08.2013 -
http://www.youtube.com/watch?v=16YFe78s-4M

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Tammi 28, 2014 1:26 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Razbie kirjoitti:
Mua on jo kauemmin kutkuttanut ajatus siirtyä ruokkimaan koiraa luomulihalla.
--, ja kun itse olen kasvissyöjä, niin myös eettisyydellä on merkitystä.
-- emmityttää vaan vähän, onko yksinkertaisesti varaa ostaa luomulihaa.

Samoja ajatuksia täälläkin. :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Tammi 28, 2014 3:43 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Ryhdyin tässä sanoista tekoihin ja kävin katsomassa hallissa, millaista luomutarjontaa siellä on. Mukaan tarttui tällä kertaa karitsan jauhelihaa, oliko se nyt 17,50/kilo. Näillä hinnoilla ruoille kertyy nopeasti hintaa, mutta olen kuullut, että luomutiloilta voi saada suoraan halvemmallakin. Pitäisi alkaa solmia kontakteja niihin :think:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Tammi 28, 2014 4:28 pm 
Poissa

muistakaa, ettei se sana "luomu" ole onnellisuuden tase. kuten IdaA on täällä moneen kertaan todennut, voi eläimet silti elää aika pienissä tiloissa, pääsemättä tarpeeksi ulos. kun taas monet pienet kasvattajat joilla ei ole taloudellista syytä hakea luomu-tunnusta, voivat pitää eläimiä paljon paremmissa oloissa.

aavikkosalukipojat Juljul (Qashani Juljul al-Suri s.5/14)
ja Kuura (Qashani Qaysar al-Suri s. 9/17)
muistoissa rhode uros Ahti (10/06-11/14) & sekar. uros Leevi (10/02-03/15)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Tammi 28, 2014 5:13 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Ihan totta ja hyvä pointti, ettei pidä sokeana uskoa, että nyt on kaikki hyvin ja eläin on elänyt onnellisen elämän kun oli luomua :nyökyti:

Mutta luomulihan tuotannossa on silti tiukemmat säädökset myös eläinten pidolle, joten lähtökohtaisesti kuitenkin uskoisin, että luomuliha on eettisempi vaihtoehto kuin joku selvästi hyvin halvalla tuotettu liha jonka alkuperää ei ole selvästi edes ilmoitettu. Useat luomua myyvät tahot myös ilmoittavat lihan olevan pientiloilta, joissa eläimille pyritään takaamaan mahdollisimman hyvät olot.

Parasta toki olisi päästä hakemaan ihan suoraan sieltä tilalta, jolloin olojakin pääsisi ihan itse tarkastelemaan. Sellaiseen tässä yritän kovasti löytää mahdollisuuksia :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 328 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]