Tänään on La Syys 21, 2019 6:38 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 328 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Raakaruokinta & BARF osa 3
ViestiLähetetty: Pe Helmi 13, 2015 5:58 pm 
Poissa
Sen sortin heinähattu
Sen sortin heinähattu

shayas
Voitko syöttää kalaa? Seiti on vähärasvaista. :-) Vois olla ohessa vaihteluna kalkkunalle ja broiskulle.

Of Streamline Lovely Lilac `Aina`
Itskut
Ylladian Tendre Poison `Hellin`
Gambas De Percyval `Gamba`
Ylladian Joie Magnifique `Maini`

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Helmi 14, 2015 2:29 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^ Haa, totta! Täytyypä käydä pakasteosastolla vilkuilemassa. Tosin kun vuorokauden ruokamäärä on heittämällä yli kilon, niin saattaapi seitipaketit tulla kalliiksi. x) Mutta kassotaan kuin käy ja toivotaan parasta.

Muistoissa tdn Freya ja tdu Unto :sydän:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Helmi 16, 2015 3:06 pm 
Poissa
Uutta matoa koukkuun
Uutta matoa koukkuun

shayas kirjoitti:
Mikäpäs olis kaikista vatsaystävällisin liha? Unton vatsa ei kyllä tee yhteistyötä... Sille tulee välillä tollasia huonon olon kohtauksia, äkillinen närästys? Annoin sille gavisconia ja nyt on rauhassa, mutta josko rukattais ruokintaa ja katsottais miten auttaa.. Eli vaan yhtä helpostisulavaa vatsaystävällistä "ei yleensä närästävää" lihaa, mutta mitä? :orava:

Yleisesti ottaen kaikki eniten närästystä aiheuttavia lihoja on siipikarja, ikävä kyllä! Tästä on kokemusta monien koirien kanssa, niin oman Hugon kuin mun asiakkaidenkin kanssa :) eli henkkoht jätän aina närästyskoirilta ellen kokonaan, niin melkein kokonaan siipikarjan pois ruokavaliosta. Kalkkuna on vielä pahempi kuin broileri tai muut linnut koska kalkkuna on ns. lämmittävä liha - närästys on kuuma oire joten luonnollisesti lämpimät ja kuumat lihat lisää närästysoireita. Paras lääke närästykseen on yleensä jo se että siipikarja jää pois mutta loistava apu siihen on myös peura/poro/hirvi. Heppa kuuluu samaan ryhmään mutta jätän sen pois siksi että se on myös kuumentava liha. Eli peura/poro/hirvi ns. poistaa närästysoireita. Naudanmaha loistava apu myös, sen suosittelen aina mukaan. Vaaleat kalat myös hyviä! Lohi ei :) sekin on lämmittävä.

Jos siipikarja ei ole se syypää, voi se olla myös liika rasva. Silloin kannattaa kokeilla antaa lihoja joiden rasva% pyörii 10 paikkeilla :)

Malozi Kilinda; Hugo

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Huhti 06, 2015 10:55 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

Mä olen tuossa tovin aikaa syöttänyt koirille nappuloita (Boosteria) lihojen kaverina. Se jotenkin jäi päälle kun Irma sai pentunappuloita niin siinä samalla aikuisetkin alkoi niitä saamaan pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Mutta nyt jotenkin tuli sellainen tunne taas, että loppuu moinen homma. Olenkin nyt kohta kuukauden keittänyt joka ilta koirille puuron lihojen kaveriksi. Vuohenmaitoon olen puurot keittänyt. 3lirtaa maitoa ja 0,7-1litra riisiä/kaurahiutaleita tms ja 4dl pellavaöljyä. Näyttäis maistuvan kohtuu hyvin. :denti: Toi määrä riittää yhteen ruokailuun kaikille.
Tohon päälle sitten vielä 2,5-3kg lihaa/rasvaa/sisäelimiä.
Jotain super herkkua pitäisi vielä kehittää, että saisin tuon Kian vähän pyöristymään. Villisian läskiä kun olisi, mutta kun ei ole..

Merilevää en ole myöskään antanut miesmuistiin. Ajattelin sitä nyt ostaa pitkästä aikaa. :)
Kasvissoseitakaan en ole antanut hetkeen..

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Loka 30, 2015 11:06 pm 
Poissa
Sen sortin heinähattu
Sen sortin heinähattu

Onko täällä enää ketään raakaruokinta/barffitouhuilijaa? Meillä mennään edelleen raakaravinnon voimin. Ei suurempaa häikkää ole ollut :D . Ruoka maistuu ruokailijoille. Ei valittamista. :-)

Itskut

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Loka 30, 2015 11:21 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

No meillä raakaa syödään edelleen ja hyvin koirat voivat :-) Tosin tiukasti raakaruokailijoiden mielestä meillä ehkä ollaan sekaruokinnalla. Keitän nimittäin puuroa kuitulisäksi. Luita en edelleenkään noille anna, koska Utu ahmi purematta isoja paloja ja oksensi sitten niitä sulamattomia luunkappaleita. En halua myöskään jännittää mitään suolitukoksia tai mahdollisia haljenneita hampaita. Meille on vakiintunut sellainen puuro-raaka liha plus lisät. Luun noi saa lihaluuseoksesta, joten kalkki tulee siitä luumurskasta. Vitskuja menee lisinä purkista C, B ja sinkki. Lisäksi annan päivittäin möllerin kalanmaksaöljyä ja merilevää. Hyvin nuo voivat ja lihan rasvasuudella on helppo säädellä energian saantia kulutuksen mukaan. En varmaan enää osaisi nappuloita noille antaa ilman, että ne lihoisi. Vaikka on meillä kaapissa jotain nappulasäkkejä, joita on näytelmistä voitettu mutta niitä mä käytän lähinnä treeninameina ja reissueväänä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Loka 31, 2015 12:12 am 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Meillä on sekaruokinta: nappulaa ja noin puolet/vähän enemmän lihaa. Ruokittais kokonaan raa'alla, mutta kun ei pakastetila riitä ja tämmöseen minikämppään ei arkkupakastinta saa. Meillä on nyt pakastimen kaks isompaa lootaa eläinten raakaruualle ja pienempi kolmas laatikko ihmisiä varten, kaikki pullollaan :orava:
Kissat ovat täysin raakaravinnolla olleet pennuista lähtien.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Loka 31, 2015 1:34 am 
Poissa
Syöny sikana omenia
Syöny sikana omenia

Meillä Piri on oikeastaan kokonaan raa'alla, koska sterkan jälkeen se turpoaa niin hulluna nappuloista. Numa saa kourallisen napuja iltaisin ja Pami saa kans aamuin illoin, jos suostuu syömään. Se on semmonen kukkakeppi, että koitan kaikin keinoin vähän saada sille ujutettua mikä ikinä uppoaa. Meillä koirat saa pellavansiemenrouhetta kuiduksi, koska oon laiska, ja hyvin uppoaa ja mahat toimii. Silloin tällöin saattavat saada riisiä tai puuroa tai jotain vihanneksiakin. Erilaisia lihoja (sikanauta, heppa, kalkkuna, lohi), vitskuja, öljyä jne. Ja luita ja rustojakin jonkun verran, lähinnä possua ja nautaa, joskus jotain siipikarjaakin.

- R.I.P. Snout Ziggy Stardust & Esa Nahka & Tero Nuppi

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Loka 31, 2015 9:36 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^Mä hyvin muistan ton kukkakeppivaiheen Sumulla. Siinä vuotiaana koira oli melkoisen kuikelo tapaus. Pikkuhiljaa massaa kertyi, kun syöttelin lihaista rasvaa. Noin periaatteessa nuoren koiran lihottaminen on musta pikkasen hölmöä, koska ne ovat niin kesken kehityksessään. Kasvuun ja energiana se tais tolla ainakin kulua ja pikkuhiljaa se pääsi törröttävistä sarvennaisistaan eroon.
Ruokahalussa noilla ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa. Kaikki menee mitä kuppiin laittaa, myös nappulat. Jos jompikumpi ei syö, on jotain vialla. Sumulla tais sen tiineyden alussa olla jotain lievää närppimistä ja kerran muistan, että Utu ei syönyt. Sen jälkeen se sai rajun vatsataudin, joten ihan ymmärrettävää, että ruoka ei maistunut.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Loka 31, 2015 12:05 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^Mitähän tänne olen kirjoitellut ennen aamukaffen juomista :denti: Tarkoitin tolla nuoren koiran lihottamisella sitä, että aika paljon ihmiset on jossain nettikeskusteluissa huolissaan koiran laihuudesta juurikin tuossa kasvuvaiheessa. Paljonhan ne silloin kasvuun tarvitsevat energiaa ja protskuja, mutta en siis itse ole lihottanut tarkoituksella koiria tuossa junnuvaiheessa. Huomasin vain, että sillä rasvapitoisella ruoalla kukaan ei lihonnut, vaan kaikki meni siihen kropan kehitykseen ja nykyisin vastaavalla energiamäärällä saisin taatusti nuo pullahtamaan. Ja olen huomannut, että pelkkä nappula saa nämä jotenkin höttöisen näköisiksi. Se lihominen on jotenkin erilaista, ehkä se nappula sitten kerää nestettä tjsp. Toivottavasti tästä ei nyt sitten kukaan nappularuokkija pahastu, mutta mun mielestä pelkkä nappularuoka koirille on kuin roskaruoka ihmisille. Tai jotenkin mä sen koen niin, kun olen noille joskus reissussa joutunut antamaan monta päivää napuja, että ihanaa päästä kotiin ja saada koirille kunnon ruokaa kuonojen eteen, kun saa taas antaa raakaa :ehe:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Loka 31, 2015 9:00 pm 
Poissa
Sen sortin heinähattu
Sen sortin heinähattu

Paljon on hyviä ja laadukkaita nappuloita nykyisin markkinoilla :nyökyti: . Silti mun mielestä lihat, sisäelimet, luut, rustot, ruohot, marjat, kananmunat, jugurtit on niinku oikeeta ruokaa sellaisenaan nautittuina. Nameina mulla on kuivia jutskia taskussa lenkeillä. Mitään oikeita kokonaisia isompia luita ei meillä syötetä tukehtumisen pelossa. Luuainesta meidän piskit saa jauhetussa muodossa. :-)

Itskut

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Loka 31, 2015 9:44 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Mä oon samaa mieltä siinä, että varmasti nappulat on laadukkaampia kun esim. 20 vuotta sitten mutta silti mun päässä raaka ruoka on sitä oikeeta ja laadukasta sapuskaa. Jokin aivohärö tää vaan on :ehe: Ja tosiaan eihän meilläkään kukaan ole mitenkään kärsinyt nappuloista. Ihan hyvin ne on niilläkin pysyneet hengissä. :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 01, 2015 6:16 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Jatkan höpinää: ostaako kukaan näitä puolivalmispakasteita, pullia ja seoksia, joissa on lisätty vitskuja ja vihanneksia tms.? Olen niitä joskus katellut ja jostain tarjouksesta ostanut, mutta suolanen kilohinta on jättänyt ne kauppojen pakastealtaisiin. Onko ne oleellisesti parempaa tavaraa kuin pelkät pakastelihat?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 01, 2015 7:11 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^ Tarkoitatko niitä palleroita jne? En tiiä kyllä mitä niihin on lisätty.

Meillä aikoinaan Tiukun mahaongelmat rajoittivat ruojajuttuja niin kovasti, että raakakin sai jäädä, mutta näiden avulla ollaan päästy vähän takaisin raa'an pariin. Kätevä tuote sulattelujen suhteen. Ennen muinoin puoliso hakkasi jäisiä pötköjä vintillä palasiksi. :denti: Noi pallerot on sopneet meidän tarpeisiin paremmin. Hirmu helppo sulatella päivittäinen määrä. Mutta kai noista menisi vararikkoon, jos syöttäisi niitä pelkästään. Meillä koirat ei barffaa, vaan nappuloi, raaka on siinä lisukkeena silloin tällöin.

-kissaystävämme Kilju, Sini-Ihmeen Hopeahattara, -07

Muistoissamme ja sydämissämme, kotikissa Manuli.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 01, 2015 8:47 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^No just tarkotin niitä palleroita :-)Kyllähän ne tuntuu käteviltä just tuon annostelun helppouden takia, mutta sen lisäksi hinta ja se, että niihin on mun ymmärtääkseni lisätty kaikenmoista, sais mun vitamiinilaskut ihan sekasin, on jättänyt niiden käytön kokeilun asteelle. Meillä menee niitä 800g:n pötköjä, jotka ehtii just kahdelle syöttää, ennenkuin ne sulina pilaantuisivat. En siis ole joutunut kirveellä hakkaamaan mitään jäisiä kimpaleita. Just keitin kattilallisen puuroa, joka säilyy hyvin jääkaapissa useamman päivän. Joo huomaa, että mun lapseni on jo muuttanut kotoa, joten täytyyhän mun jollekin kokkailla :ehe:
Ja en ihan minkään exelin kanssa laske noiden päivittäisiä vitskuja, mutta kyllä mä vähän yritän katsoa, ettei mikään oleellinen jäis saamatta

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 328 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]