Tänään on Ma Joulu 09, 2019 4:45 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 328 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 22  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Raakaruokinta & BARF osa 3
ViestiLähetetty: Ti Tammi 28, 2014 7:42 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Mietin tässä et hakeeko kukaan Hakaniemen hallista lihoja??
Et saisko sieltä edukkaasti jos mainitsee että tulee koirille :shockthink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Tammi 28, 2014 8:40 pm 
Poissa
Sen sortin heinähattu
Sen sortin heinähattu

Noiden luomujen kanssa on mun mielestä aina vähän niin ja näin. IdaA:lla on tilanne ideaali, koska hän itse pitää elukoita ja ne on luonnollisessa ympäristössä ja IdaA ne ruokkii sekä hoitaa, myös jatkojalostaa tuotteita :luuv2: .

Of Streamline Lovely Lilac `Aina`
Itskut
Ylladian Tendre Poison `Hellin`
Gambas De Percyval `Gamba`
Ylladian Joie Magnifique `Maini`

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Tammi 28, 2014 9:24 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^^ Muistelen että kaveri olis ilmaseksi koiralle lihoja juuri Hakaniemen hallista hakenut. En tiedä antavatko kaikki kauppiaat, mut kannattaa kysästä jos siellä käväsee! Hesarista löytyi tällainen juttu viime vuodelta: http://www.hs.fi/kaupunki/a1383131929110

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Tammi 28, 2014 9:29 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

Luomu on hyvä, mutta joskus Luomun "varjolla ratsastetaan" vähän turhaankin.
Se on vähän semmoinen kaksi teräinen miekka.
Ja se vähän riippuu mistä tuottamisesta on kyse. Mitä mä olen noilla tutuilla tiloilla ja muilla tilallisilla käynyt, niin selvä ero on mitä eläintä tuotetaan.
Teho lammas tila on ihan eri juttu teho sika tila. Samoin kuin teho emokarja tila on eri kuin teho kanamuna tuotanto.
Mä voisin hyvin ostaa (ja ostankin tutuilta) teho lammas ja nauta tiloilta lihaa. Mutta mistään hinnasta en ostaisi teho sikaa, kananmunia enkä broileria.
Mä näkisin asian niin, että on tosiaan tärkeämpää nähdä/tietää ne tietyn tilan olot, kuin sokeasti tuijottaa Luomu-merkintään.
Mutta jos ei tiedä tilasta mitään, niin Luomu on yleisesti parempi vaihtoehto kuin teho.

Mä ruokkisin koirani täysin Luomulla ja itse kasvatetulla jos vaan voisin. Valitettavasti Kennelrehuun on turvauduttava ajoittain.
Kahdesta syystä: saatavuus ja se iänikuinen raha.

Tosi asia on myös se, että vaikka sitä itse kuinka yrittäisi valita niitä parhaita vaihtoehtoja perheen ja koirienkin ruokaan, kaikesta ei saa täydellistä. Tai sitten täytyy alkaa todella askeettiseksi syöjäksi..Ja se nyt ehkä ei oo "se juttu".
Ja maailma ei muutu vaikka kuinka paljon sitä Luomua ja mitä vaan suosittaisiin. Niin paljon kuitenkin maailmassa on ihmisiä jotka viisveisaa yhtään mistään. Ja sitä tarjotaan mitä kysytään. Ja niin paljon on ihmisiä jotka tarvii edes jotain ruokaa, kun vaan saavat edes jotain mahansa täytettä.

Kaikki varmaan muistaa tämän hevosenliha kohun? Ja muut samaan aikaan ilmoille tulleet valmisruoka kohut.
Vaikka kaikki tuotanto olisi kuinka säännöstely, tarkkaa ja seurattua niin tosi asia on, että isot jätti firmat ei kerro kaikkea kuluttajille.
Vaikka koirienkin ruoissa sanotaan olevan niin ja niin hyviä raaka'aineita. Ja yhtään sairasta, lääkittyä eläintä ei niihin käytetä.
Niin mistä me sitä tiedetään mitä se kuivanappula säkki oikeasti sisältää?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Tammi 28, 2014 11:34 pm 
Poissa

^^ hei kiitos vinkistä!
Aika jännä juttu tuo rehunmyyntikielto :shockthink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Tammi 28, 2014 11:39 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

hui kirjoitti:
Mietin tässä et hakeeko kukaan Hakaniemen hallista lihoja??
Et saisko sieltä edukkaasti jos mainitsee että tulee koirille :shockthink:

Kävin tänään Hakaniemen hallissa hakemassa koiralle lihoja. Olen kuullut että monet myyjät saattavat antaa koirille lihoja ilmaiseksikin, varsinkin päivän päätteeksi, mutta luomulihaa tämä tuskin koskee. Itse ainakin maksoin luomusta ihan normihinnan.

Mäkin kun olen paljon tätä luomuun siirtymistä miettinyt ja myös sitä, että onko siihen varaa, niin juuri se mitä IdaA:kin sanoi, on mielestäni oleellista; kannattaa ottaa selvää tuottajasta ja eläinlajin oloista noin yleensä. Joillain olot voivat olla kunnossa vaikkei olisikaan luomua, toisten tuotantoeläinten olot taas ovat ihan järkyttävät. Sitäkin siis voi miettiä, että ostaa osan luomuna, osan ihan tavallisena tuotteena.

Mitä tulee noihin kuivanappuloihin, kerran etsiskelin niistä tietoa yhtä blogikirjoitusta varten, ja löysin aika järkyttävää tietoa. Jenkkilässä eläinruoan täyteaineeksi hyväksytään mm. suurkeittiöiden ruoanjätteet, kuivatut tuotantoeläinten ulosteet, lopetettujen eläinten ruhot, sahanpurun, hiekan, kivet, puun ja pakkausmateriaalit. Ja tietty "eläinperäiset sivutuotteet", kuten kynnet, nokat, karvat ja höyhenet. EU:kin hyväksyy eläintenruoissa käytettäväksi säilöntäaineet E320 (eli BHA) ja E321 (BHT), jotka ovat hyvin karsinogeenisiä, mutta silti hyväksyttyjä ja yleisesti käytettyjä eläinten ruoissa. Etoksikiini aiheuttaa mm. immuunipuolustuksen heikkenemistä ja syöpää, ja on niin vaarallista, että sen pelkkä säilytys ihmisruokien lähistöllä on kiellettyä ja sitä käsitellessä pitää käyttää hengityssuojainta, koska se hengitettynäkin on myrkyllistä. Eläintenruokiin sitä silti saa käyttää, joskin säädellysti. Eikä tarkoitukseni nyt ole haukkua lyttyyn kaikkia täysravintoja. Tiedän, että markkinoilla on nykyisin monia lisäaineettomia ja muutenkin laadukkaita. Mutta jos syöttäisin nappuloita, niin ottaisin kyllä tarkkaan selvää mitä niissä on. Se halvin markettipöperö epäilyttäisi ainakin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Tammi 29, 2014 12:09 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Itsellä se suurin syy syöttää tätä raakaa on pitkältikin juuri siinä, että saa ite valita mitä se ruoka sisältää. Valitettavasti siihen en pääse isosti vaikuttamaan mitä se lihaperäinen tuote on elämänsä aikana nauttinut, mutta voin sentään jossain määrin niistäkin vielä tehdä valintoja.
On näistä lihoista ollut kovastikkin höpötystä, mutta ei pidä unohtaa kalaa. Kalahan on erittäin hyvä ravinnon ja hivenaineiden lähde. Kalaa on usein myös hyvin saatavilla tuoreena, ja itekkin voi kalastaa. Kalahan on varsinaista luomujen luomua (poislukien kasvatetut), riistan lailla vapaana elänyttä. Kalojen rasitteena lienee erilaiset ympäristö myrkyt ja toisessa ääripäässä sitten tosiaan se tehokasvatettu kala. Kennelpakasteen lohta ollaan käytetty, ja aina itselle kalaa laittaessa kaikki pois leikattu päätyy koiralle. Sitten ihan marketin tiskiltä silakkaa olen säännölliseen ostanut. Filettä ja kokonaista, pääkalan syöttämisen etuna näen sen että siinä on samassa paketissa melkeimpä kaikki mahdollinen "täysravintoa".
Kaikille se kala ei vaan maistu, mutta kyllä meille, Juri 6kk
Kuva

- Jalo = Coverdale's Moon River - 14.05.2008 - 08.08.2013 -
http://www.youtube.com/watch?v=16YFe78s-4M

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Tammi 29, 2014 12:25 am 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

Meillä ei ole kuin Sakke ollut sellainen joka söi kaikki kalat suurella himolla. Se rakasti kokonaisia pikkukaloja ja lohien päät oli suurta herkkua.
Kaikki muut katsoo mua vähän kieroon kun on kalapäivä, mutta kyllä ne kuppinsa tyhjäksi syövät. :)

Mä annan koirille itse kalastettua kalaa sekä torilta suoraan kalastajalta ostettua kalaa. Nyt ostin kennelrehun lohta ja toi on kyllä aika eri tavaraa mikä itse kokonainen jauhettu kala..
Huomenna itseasiassa pitäis käydä torilta taas hakemassa kalaa itselle ja koirille. :plep:

Muistaakseni Facebookin jossain ruokahommeli sivustolla oli tosta kasvatetusta lohesta. Vähiten ab jäämiä kasvatettussa lohessa oli Norjalaisessa, suomi lohessa eniten.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Tammi 30, 2014 2:40 am 
Poissa
Itsehillintä hakusessa
Itsehillintä hakusessa

Vinkki, nyt on Kennelrehulla sitä niiden omaa lohiöljyä verkkokaupassa saatavana. :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Tammi 30, 2014 8:30 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

Lihaa, lämmintä vuohen maitoa, kananmunia ja kuorta ja rypsiöljyä.
Pennulla nappuloita ja maitoa. Kian ruoassa myös eiliset pennut nappulat mitä se ei syönyt.
Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Tammi 30, 2014 8:40 pm 
Poissa
Sen sortin heinähattu
Sen sortin heinähattu

^
Melkoisen hieno kattaus :nyökyti: . Kyllä kelpaa tuosta napostella :D .

Of Streamline Lovely Lilac `Aina`
Itskut
Ylladian Tendre Poison `Hellin`
Gambas De Percyval `Gamba`
Ylladian Joie Magnifique `Maini`

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Helmi 03, 2014 1:37 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Kyllä se vaan on niin että dumlelle passaa possun kieli ja härän häntä.. Milla olisi hyvä lähteä höystämään? Viimeksi siis meni masu heti ruikulille possun jauhelihasta..

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 07, 2014 9:00 am 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Täällä jo valamiiksi pohdin pennun ruokintaa ja mietin,että ruokin ainaki alkuun 50/50 tyylillä eli puolet nappulaa. Väärän rotunen on täysin raa'alla. En ole oikeestaan koskaan ruokkinut tuolla 50/50 tyylillä, joten mitä pitää tuossa huomioida? D-vitamiini varmaan jää alhaseksi ja sitä pitää lisää antaa, mutta entä muut vitamiinit, hivenaineet, kalkki? Toiselle menee nyt möllerin ADE-vitsku ja pohdin voinko sitä pennulle antaa. Lähinnä aattellen tuota A-vitamiiniä. Nappula tulee olemaan Happy Dogin pentu nappula ja sitä meinaan sitte aikuisenakin syöttää.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 07, 2014 2:22 pm 
Poissa

Mä kaipaisin kanssa vähän vinkkejä lisävitamiineihin yms.
Oon syöttänyt nyt koirille 50/50 lihaa&napuja ja niiden lisänä raakoja kananmunia,kauraleseitä,pellavansiemenrouhetta ja öljyjä.
Rypsiöljyä menee aina ja sen lisänä pellavansiemenöljyä tai Mölleriä.
Lähinnä Huitulle syöttäny tota M:ä turkin takia mut mua mietityttää vähän se A-vit....
Voiko siitä olla oikeasti haittaa? :shockthink:

Kananmunat annan yleensä kuorineen ( murskaan hienoksi silpuksi)
niin riittääkö se kalsium mitä niistä saa?
Voiko antaa kalsiumkarbonaattia jauheena??
Saavat toisinaan myös raakoja luita.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Helmi 10, 2014 4:47 pm 
Poissa
Uutta matoa koukkuun
Uutta matoa koukkuun

Kiva Ida lukea sun ajatuksia noista lihoista, luomu vs. teho :) itsekin kun näiden asioiden parissa kokoajan painii. Etenkin kun en ite syö enää punaista lihaa enkä siipikarjaa. Mua sylettää aivan älyttömästi kun Hugo ei syö sitä eikä tätä - ja siihen en-syö-ryhmään kuuluu mm. eettisesti tuotetut br. ja kalkkunan osat :| joita Järvenpään F-Animalista saisi mutta kun ei. Hugo haluaa tehotuotettuja siipiä ja kauloja :| se ei oikeasti suostu syömään niitä F-Animalin vastaavia. Super ärsyttävää! Mä ostaisin varmaan kaiken sieltä jos Hugo vaan söis. Sieltä saa eettisesti tuotetun lisäksi luomua. Mutta kun ei. Lisäksi mun taakassani painaa tuo mies joka syö lihaa ja minähän sen ruoat valmistan edelleen joten :rolleyebunny: ostan kyllä sillekin aina mm. luomupekonia ja luomunaudan jauhelihaa. Broilerinlihaa ei saa luomuna (enkä mä siitä luullisesta rintaleikepalasta sitä 11 euroa kyllä maksaisikaan mitä oli sillon kerran Prismoissa testauksessa) joten se on aika perse juttu. Kananmunat ostan AINA luomuna, myös koirat siis syö luomumunia ei koskaan normeja. Mutta nää asiat vaivaa kyllä mieltä ihan säännöllisesti... tosiaan aika ohkaseksi käy ruokavalio jos ostaa vain luomua kun ei sitä saa (tolleen helposti kaupasta) kun tosiaan naudan jauhelihana, pekonina ja munina :orava:

Edit: kalaa syön edelleen itse ja myös koirat syö (silakkaa). Silakka onkin siellä kalalistalla niiden joukossa minkä syöminen on parhaasta päästä noin eettisesti ajateltuna :) joten sillä ainakin voi mieltänsä lohduttaa. Tosin eihän Hugo niitä silakoita syö, ehei... luuliko joku jo :orava:

Malozi Kilinda; Hugo

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 328 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 22  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]