Tänään on Ke Tammi 22, 2020 8:35 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 328 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 22  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Raakaruokinta & BARF osa 3
ViestiLähetetty: Ma Helmi 17, 2014 2:57 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Vinkkejä kastroidun 9v uroksen ruokintaan jolle on alkanut tulemaan talirauhaskasvaimia. Pitäiskö sen ruuan olla rasvaista vai rasvatonta?
Tällä hetkellä menee lihoja poro, kana, lohi ja heppa. Sisäelimet on joku possun tai broiskun. Sinkki menee koko ajan lisänä ja d-vitamiini.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Helmi 17, 2014 3:16 pm 
Poissa
Uutta matoa koukkuun
Uutta matoa koukkuun

Infamous kirjoitti:
Jenni, sun kannattais liittyä Lahden Seudun Luomuruokapiiriin, jos et vielä ole siinä. Noin niinku sen miehen ruokkimisen puolesta. Mä tilaan sieltä mm. kananmunat, lihaa perheelle ja itelle kasviksia.

Musta tuntuu että meidän Henni oli siinä joku aika takaperin. Siinä pitää vissiin osallistua jotenkin, eikö se ollut semmonen? :) Joko mennä sinne jakaa jne ruokia tai auttaa "hallinnollisesti"... mulla on riittävästi tekemistä muutenkin :orava:

Malozi Kilinda; Hugo

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 18, 2014 9:54 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^ Mä en ehdi osallistua, mutta tilaan sieltä silti. :nyökyti: Yritän tietty jossain vaiheessa johonkin jakeluun päästä avustamaan, mutta aika toivottomalta näyttää. :oops:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 18, 2014 8:58 pm 
Poissa
Keltanokka

Onko kellään täällä kokemusta kennelrehun lihaisesta lampaan rasvasta?Kiinnostais kokeilla,jos Se vaikka lisäisi kuivamuonan maittavuutta ja hyvää Se tekisi varmaan iholle ja turkillekkin :). Se myös kiinnostaisi ,että kuinka paljon tuota rasvaa uskaltaa antaa kerralla?ja kuinka kauan tuommmoinen avattu lampaanrasvapakkaus säilyy jääkaapissa?Kokemukset lihaisista rasvoista siis kiinnostavat :).

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 19, 2014 1:16 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Meillä on syötetty sekä lihaista lampaan rasvaa että broilerin rasvaa nappuloiden kanssa. Broilerin rasva sopi meillä paremmin, eli tarttui, maistui ja näkyi parhaiten. Lampaan lihaiseen rasvaan kesti selkeästi kauemmin mahan tottua. Lihaisten rasvojen antaminen kannattaa aloittaa rauhallisesti, pistää muuten mahan helposti sekaisin. Meillä kuitenkin määrän lisääminen alun jälkeen onnistui suht nopeasti. Jääkaapissa sulatetut rasvat säilyvät pari päivää. Itse olen pyrkinyt käyttämään kahden päivän aikana, aamulla aukaista paketti ja seuraavan päivän iltana käyttää loput.

In Memoriam
Whn Dinarzaden Cayenne 01/1997-05/2009
Whn Quatrain's Karelia 12/1997 - 05/2009

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Helmi 22, 2014 8:32 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Ootteko syöttäneet poron luita? Onko ne just sellaisia kovia, joista menee hampaat rikki? Mä oon pitkään syöttänyt pelkkää broiskun kaulaa luuna, kun se on ainut joka (yllätys yllätys :denti: ) tulee pieninä paloina Murressa. Tänään sitten huomasin M&M:ssa pussiin poroa ihan pieninä paloina ja ostin kokeiluun. Nyt kun sain ekan erän sulatettua, niin tuntuu kyllä kivikovalta. Eli uskallanko antaa?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Helmi 22, 2014 10:10 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Mä oon antanu poron luita. :o Ei hajonnu hampaat ainakaan meillä. :D

Munuaisystävällisessä ruokinnassa ainakin fosforin määrä pitäisi saada mahdollisimman alas, mites se siis käytännössä hoituu? Freyalla otettiin verikokeet ja mummokoiran munuaisarvo oli ylärajan lähellä. Nyt kun se on kipulääkekuurilla ja mahdollisesti lääkitys jatkuu kuureina loppuelämän, niin pitäisi miettiä miten munuaisia suojaa ruokinnan osalta kun ne kipulääkkeet kuitenkin niitä munuaisia kuormittaa..

Muistoissa tdn Freya ja tdu Unto :sydän:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Helmi 24, 2014 9:52 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^ Tossa pussissa on sekasin sellasia mukavan rouhevia isohkoja paloja, jotka on helppo syödä, ja sitten niitä kivikovia, jotka suosiolla meni vaan roskiin. Saa nähdä paljon tosta loppupeleissä menee hukkaan, että ostetaanko enää. Meillä menee luita niin harvoin, että tuollainen parin kilon pussukkakin kestää ikuisuuden.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Helmi 24, 2014 11:08 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

En mää ny tiä onko noi poron luut sen kovempia ku muutkaan nisäkkäiden luut, naudan luut on ainaki järeimpiä ja on possunki selät aika tukevaa tekoa. Sellasia kuivemman/niukemman näkösiä ne kyllä on. Broilerin luita eikä kaulaa varsinkaa voi niinku laittaa samalle viivalle laisinkaan. Mut kokeilemallahan se selviää miten se koira pärjää niille. Juri 7kk venakko poika pistelee tällähetkellä joka sortimenttia, ja mitään ei jää jäljelle. Ja Näyttää vatsan hapotkin pelaavan kun luuta ei tuu läpi, toki sitä kuivaa kakkaa tulee herkästi isomman luusatsin jälkeen. Ja hampaat on kyllä kestäneet :)

Pitkältihän se luun syöminen on oppimisesta kiinni, isoja paloja kun ei parane hotkia, mitä enempi pureskelee sitä parempi.

- Jalo = Coverdale's Moon River - 14.05.2008 - 08.08.2013 -
http://www.youtube.com/watch?v=16YFe78s-4M

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 25, 2014 12:24 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^Mä en halua ottaa riskiä että hammas lohkeaa luun takia, koska meillä muutenkin niin vähän ihan luuta menee. Kalkki purkista ja satunnaiset pehmeät luut ajanvietteenä saavat riittää.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 25, 2014 3:44 pm 
Poissa
Turha toivo
Turha toivo

Kyllähän luu kovettuu iän myötä ja isoilla eläimillä on tietty järeämpää. Mä väittäisin, että hevosen luut on kovempia kun monet muut, koska eläimet on teurastettaessa usein jo aika iäkkäitä siinä missä normituotettu possu on hyvinkin nuorta teuraaksi mennessä. Samoin kun broilerin luut on höttöä, mutta kanojen luut tiukempaa tavaraa.

Pilvilinnoista on pitkä matka alas.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 25, 2014 10:38 pm 
Poissa
Sen sortin heinähattu
Sen sortin heinähattu

Mä oon katsonu paremmaksi syöttää luuainekset jauhettuina, koska tietty pelkään hampaiden lohkeamisia ja luiden hotkiminen on kauheeta jo tukehtumisriskinkin tähden. Meillä on purnukkakalkki mukana kuvioissa, koska luiden syöttäminen riitävän kalkin saannin tarpeiksi ei vaan ole aina mahdollista, koska gagga heittää sitten usein liian kovan puolelle. Vähän täytyy säätää ja seurailla noita piskejä, sitähän tämä on.

Noista läskeistä:
Meillä ollaan syöty lampaan-, broiskun-, naudan- ja sianrasvaa. Hyvin maistuu kaikille eikä ribbeä ole tullu. Määrät on toki pieniä, koskei syöjätkään ole kovin järeitä. :-)

Of Streamline Lovely Lilac `Aina`
Itskut
Ylladian Tendre Poison `Hellin`
Gambas De Percyval `Gamba`
Ylladian Joie Magnifique `Maini`

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Maalis 03, 2014 12:24 am 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

Ja vielä tosta läskistä. :)
Mä oon antanut kaikkien eläinten rasvoja noille minkä lihojakin olen antanut ja mistä nyt vaan sitä rasvaa on saanut. :)
Nytkin on huomiseksi sulamassa 2,2kg sian lihaista rasvaa jossa on myös nahka mukana. Tää menee silleen että nartut saa sitä 500g/tyyppi ja loput jaan kääkkien kesken, Olli ja Irma saa ihan vaan mauksi, Erkki syö loput.
Lisäksi tähän menee sitten liha-sisäelin seosta ja kaurapuuroa sekä tilkka maitoa.
Meillä ei oo koskaan ollut koirilla rasvaripulia tms. Mutta ne on tottunut syömään rasvaa heti meille tullessaan, rasva kuuluu niiden ruokavalioon siinä missä liha ja luutkin. :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Maalis 03, 2014 10:24 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Eikös koirien ensisijainen energianlähde ole rasva? Jos näin on, on jotenkin outoa ajatella, että niille tulisi rasvasta ripuli yhtä helposti ihmisten tapaan. Varmaankin yksilökohtaisia eroja on mutta noin yleisesti ajatellen. Ja tietty, jos ikänsä nappuloilla ollut koira heitetään raa'alle, voipi ongelmia tulla.
Meillä käy tuon kiinteän eläinrasvan syöttämisen jälkeen pikemminkin niin, että jätökset on melkoisen tiukkaa tavaraa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Maalis 03, 2014 1:19 pm 
Poissa
Uutta matoa koukkuun
Uutta matoa koukkuun

Tää rasva onkin mielenkiintoinen juttu... tässä viime aikoina ollut itsellä erityisesti ilmoilla nää rasva-mietinnät. Koirat tarttee juu ihan eri tavalla rasvaa kuin ihmiset, mutta siltikin ilmeisesti monilla koirilla on ongelmia rasvan sulattamisessa. Jos oikeasti tarkastellaan koiralihojen rasvamääriä niin nehän on jopa aivan valtavia. Paljon suurempia kuin mitä vois arvella monasti! Just ikkään oon nyt paneutunut tarkemmin noihin rasvamääriin, nappasin Finelistä lihojen ja kalojen rasvamääriä ja samoin eri koiranliha-valmistajien sivuilta saatavilla olevia rasvamääriä. Kokisin että on tietyt tilanteet missä pitäisi erityisesti kiinnittää huomiota rasvan määrään, tähän ryhmään kuuluu esim. vanhat koirat jotka todennäköisesti hyötyvät ei-niin-rasvaisesta ruokavaliosta enemmän. Tietty myös haima-vaivaiset - heidän kohdallaanhan se on automaatio että rasvan määrää säädellään. Olen tässä just ikään myös oppinut että liika rasva käy myös maksan päälle - siispä sillä saralla oireileville koirille on myös paikallaan tehdä vähän vähärasvaisempi ruokavalio.

Laskin tuossa ihan mielenkiinnosta Viivin keskiarvoisen päivittäisen rasvamäärän, sen kohdalla siis pyrin tarkoituksella vähän vähempirasvaiseen ruokavalioon. Vaikka Viivi syö keskiarvoltaan n. 10% rasvamäärällä, se saa silti tuplasti rasvaa minimisuositukseen nähden, mikä on miun makkuun oikein hyvä määrä. Mutta se on aika hyvin ottaen huomioon että olen tarkoituksella valinnut niitä vähärasvaisempia aineksia! :)

Sit tietty asia erikseen on kovasti paljon liikkuvat koirulit ja työkoirat jotka tarttee sitä rasvaa enempi. Samoin pennut ja nuoret koirat. Mutta ei liene haitaksi ottaa koiran ikä ja terveystilanne huomioon rasvaa annostellessa :-)

Tää rasvapohdinta siis ihan yleisellä tasolla kun siitä nyt puhetta, ei liity kenenkään kirjoituksiin tää mun pohdinta! :)

Malozi Kilinda; Hugo

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 328 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 22  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]