Tänään on Ma Joulu 16, 2019 5:53 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 78 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: 5-vuotiaan Vinttikoiran luonne muuttunut?
ViestiLähetetty: Ke Heinä 22, 2015 1:06 pm 
Poissa
Keltanokka

Kiitos vastauksestasi.

Miten toimitaan seuraavassa tilanteessa parhaiten:
Annetaan komento, ja koira ei reagoi tai sitä ei kiinnosta. Esimerkiksi komento "Oma peti". Itse olen yleensä ottanut sen tilan pois koiralta jossa hän on ollut. Eli otan askeleita hiljalleen koiraa kohti jotta tämä väistyy omaa petiään kohti ja sitten asettuu siihen. Joskus koira kääntyessään saattaa murahtaa että "Just joo". Avopuolisolla saattaa olla hankalampi tilanne saada koira petiin.
Olemme myös kokeilleet tämmöisessä tilanteessa pujottaa kaulapannan ja hihnan koiralle ja sen avulla ohjata koira petiin johon se ollaan komennettu. Tämä on ainakin ollut positiivinen koiralle, koska se yhdistää pannan ja hihnan positiivisesti ulos menemiseen yms. Se on tullut hihnassa ihan moitteitta petiin. Avokkia vain arvelluttaa tilanne, että ärähtääkö koira hänelle jos hän on pujottamassa hihnaa koiralle. Mutta eihän se koira ole koskaan aiemmin ärähtänyt tai ollut epävarma kun pantaa ollaan laittamassa ulos mentäessä.

Mitenkäs palkitsemisessa, kun koira alkaa odottamaan sitä palkkiota? Olen ymmärtänyt että kun koira odottaa oikeastaan yhtään mitään, se on huono juttu. Esim. Koira odottaa ulos pääsyä ja alkaa vinkumaan ovella, niin se pitäisi saada jälleen rennoksi ja heti kun se esim tekee jotain muuta, niin sitten pyydetään ulos. Samaa olen ymmärtänyt, että kun koira odottaa ruokaa omistajiensa syömisen jälkeen, niin ei anneta ruokaa ennen kuin koira ei odota sitä keittiössä tai istumalla keittiön edessä? Itse odottaminen ei ole ongelma, vaan se, että miten koira alkaa vaatimaan sitä palkkiota tai asiaa mikä "kuuluu hänelle".

Onko nämä tämmöiset asiat toimivia teidän mielestänne? Samaa tehtiin myös tämän Dentastickin kanssa. Yleensä annoin sen joka ilta aina viimeisen lenkin jälkeen. Tästä alkoi tulemaan tapa ja aina koira odotti sitä dentastickiä lenkin jälkeen ihan kuin viimeistä päivää. Ruvettiin karsimaan tätä siten, että annetaan toki dentastick päivittäin, mutta eri aikoihin.

Opetettiin koira myös hakemaan posti aina käskystä kun se kilahtaa luukusta. Palkittiin se keksillä. Ei tarvinnut toistaa tämä kuin ehkä 3-4 kertaa, niin koira osaa jo hypätä suoraan ovelle postin kilahtaessa, tuoda postin käteen ja sen jälkeen se alkaa heti odottamaan sen keksiä, eli palkkiota. Jos sille ei anna sitä, se rupeaa repimään mainoksia :D
Me halutaan antaa sille keksi palkkioksi, aina kun olemme käskeneet sen tuoda posti, eikä silloin kun se itse hyppää sinne eteiseen ja roudaa kaiken meille. Joskus jopa kun koira nukkuu peiton alla omassa pedissä, ja se kuulee että posti kilahtaa, se syöksähtää vinttikoiravauhtia eteiseen ja sutii parketit ja hyppii esteet alleen, ja posti on jo sen suussa ennen kun keretään antamaan se komento että "tuo posti".

Sama pätee ruokailuun. Usein saattoi olla ongelma, että koira ei syönyt nappulaa kokonaan ( omaa annostaan), aloimme kannustamaan syömään kokonaan ja laitoimme hieman pienempiä annoksia ja palkitsimme koiran tyhjästä kiposta aina yhdellä keksillä.
Alussa tämä sujui hyvin, mutta sitten saattoi olla että koira vain haistoi omaa ruokaansa ja sitten jäi venaamaan sitä keksiä. Siis ei osannut enää edes syödä ilman että aloitti odottamaan sitä keksiä.

Voisiko olla että tuo koira jotenki itse itselleen luo paineen että: "nyt pitää suoriutua koska mä rakastan keksejä"
Voisiko olla että ollaan nyt jotenkin aiheutettu liikaa painetta sille koiralle totella käskyjä, että se on epävarma?
Olemme vain yrittäneet saada sille hyvän fiiliksen palkitsemalla juurikin siitä mitä olemme opetelleet.

Palkkio aina hyvästä tehdystä työstä - niin sanotusti :)

Varsinainen opettelu näille uusille asioille on tapahtunut noin vuodessa. Eli juuri karsittu sohvat ja sängyt / tuolit pois. Suurimmaksi osaksi siksi, koska se koira aina murisi ja irvisti kun istuit lähelle tai komensit alas. Nyt ajattelin että voisin positiivisesti komentaa sen alas että se koira huomaisi että on mukava asia tehdä niin kuin omistaja sanoo.

Toinen syy sohvilla ja tuoleilla oleilun eväämiseen on ollut siinä, että tuosta lähtevä karva on neulan terävää ja on ihan kaikkialla eikä lähde mistään pois (edes imurilla). Kokeilimme myös semmoista suojapeittoa / lakanaa, mutta kun Dio rakastaa kaivamista niin se aina kaivaa itsensä sen peiton ja sohvan väliin ja pelätään että se tuhoaa sohvan kankaat.

Keittiössä ei anneta sen olla silloin kun syödään, koska Dio varasti ruokaa lautaselta saakka (joskus jopa melkein naaman edestä). Oikein taidokas ninja sanoisin. Mutta ymmärsin että nämä vinttarit on tosi paljon ruoan perään. Nyt tosiaan koiran on oltava omassa pedissä ( keittiö ihan pedin lähellä) silloin kun tehdään ruokaa ja syödään. Tämän opettelu oli hieman työlästä, sillä Dio aina lähti ninjailemaan kohti sitä tuoksua ja ruokaa, joka keittiössä oli. Aina kun kuono vähän hivuttautui keittiöön niin koira jäi kiinni ja sitten se yritti naamioida sen "ohi kävelyksi". Oli välistä kyllä vähän söpöäkin katsoa kun koira hiipii hiljaa kohti keittiötä ja sitten kun huomattiin niin se yritti alkaa kävelemään normaalisti vaikka eteiseen - ja sitten se taas seikkaili vahingossa juurikin keittiön liepeiltä ohitse.
Ajan kanssa saatiin tämä aika hyvin kuriin, ja nyt koira osaa jo itse asettua petiin 95%:sti joka kerta kun tehdään ruokaa keittiössä ( Eikä meidän tarvitse komentaa koiraa edes siihen). Aina kuitenkin olemme sen siitä vapauttaneet.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Heinä 22, 2015 1:34 pm 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

ruusukvitteni kirjoitti:
Sen kummempia vinkkejä en sieltä päin noista kouluttajista osaa antaa kuin älkää ainakaan menkö PEVI-kouluttajan ohjaukseen.
Ammattitaitoinen ja asiansa osaava pevi-kouluttaja osaa lukea koiran pienimpiäkin viestejä ja opettaa omistajankin puhumaan koiraa sekä sovittaa käytetyt metodit aina jokaiselle koiralle sopivaksi. Ei pevi-kouluttajuus ole aina mikään aukoton paha, mitä ehdottomasti pitäisi välttää viimeiseen asti. :nyökyti:

Tuossa olen samaa mieltä että jos koira itse vaatii jotain, sille ei sitä anneta. Esim. jos se vaatii ruokaa tai huomiota tai mitä vain, se ei saa sitä ennen kuin luopuu siitä. Eli esim. jos meillä koira alkaa illalla muistutella lähestyvästä ruoka-ajasta se ei saa ruokaa ennen kuin siirtyy takaisin pedilleen torkkumaan (rauhassa, ei niin, että kyttää joka hetki sitä, tuleeko ruokaa) tai tekee jotain muuta kuin kyttää tai vaatii ruokaa. Omistaja päättää mitä tapahtuu ja milloin, ei koira.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Heinä 22, 2015 2:11 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Whippethän on pääsääntöisesti hyvin herkkä koira eikä dominanssitaipumus ole sille kovin ominaista, joten itselle tuli kertomuksestasi mieleen Wonderin tapaan ajatuksia hyvin pehmeästä koirasta, joka paineistuu kovasti äänensävyistä, komennoista ja jopa pahasti katsomisesta. Tällaisen koiran kanssa yleensä tarvitaan kovasti rauhallista yhdessäoloa ja positiivista kannustusta, sekä kaikenlaisten ristiriitatilanteiden välttämistä.
Omat koirani ovat poikkeuksetta olleet niin herkkiä, että kaikenlainen komentaminen on niille kauhistus. Yleensä riittää, että nätisti kertoo, että viitsisitkö tehdä toivomallani tavalla ja antaa kiitosta, kun asia tapahtuu. Selkeä, rauhallinen, positiivinen ja kannustava ilmapiiri voi helpottaa epävarman koiran oloa. Oikeanlainen ammattilainen voisi varmasti antaa hyviä vinkkejä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Heinä 22, 2015 3:34 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Toki kouluttajista voidaan olla eri mieltä, mutta peviläiset lähtevät johtajuusajattelusta ja sen johtajuuden pönkittämisestä, joka ei omasta mielestä vinttikoirilla ehkä ole se ongelmakäyttäytymisen ydin [ylipäätänsä en itse tykkää johtajuusasetelmasta vaan elo koirien kanssa soljuu ennemmin kumppanuutena, mutta tämä on jo ihan toinen keskustelunaihe]. Itse en siis vinttien kanssa pevi-hommiin lähtisi, mutta jokainen tekee tietty omat valintansa :nyökyti:

Itse en ole vinttien kanssa elämisestä tehnyt mitään rakettitiedettä vaan eteenpäin mennään rennolla fiiliksellä. Myös se omistajan oma mielentila vaikuttaa paljon koiraan.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Heinä 22, 2015 3:41 pm 
Poissa
Vetäis nuput nuupalleen
Vetäis nuput nuupalleen

Ylipäätään miettisin ehkä alusta alkaen kaikkien komentojen ja "johtajuuden", sääntöjen tarpeellisuutta ja ottaisin ehkä niiden tilanne selkeän, kannustavamman, rauhallisen ja astetta positiiviisemman tavan kommunikoida selkeästi varsin herkälle koiralle. Onko tarpeen hallita vaikkapa sitä MISSÄ se koira makoilee, vai onko pääasia ettei se ole vaikka siellä keittiössä kokkauksen tiellä tai kärkkymässä ruokaa? Noin esimerkkinä.

Voisiko olla että sekä koira että omistaja olisivat huomattavasti rennompia jos käytössä olisi vain välttämättömät "säännöt" ja jos sääntöjä on vähän vähemmän noudettavaksi niin ristiriitojakin syntyy vähemmän? :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Heinä 22, 2015 3:46 pm 
Poissa
Keltanokka

hyviä kommentteja!
:wink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Heinä 22, 2015 7:21 pm 
Poissa
Sen sortin heinähattu
Sen sortin heinähattu

Emmää tiedä, mutta meillä koirat saa tehdä mitä huvittaa, muttei ne ikinä murise ihmiselle, oli tilanne mikä hyvänsä. Mulle on se ja sama kuka tässä haushouldissa on pomo, mutta täällä ei murista eikä huudeta. Siksi vinttikoirat on niin ylettömän viehättäviä, koska niillä ei suuremmin ole aggressioita eikä suurta taipumusta ottaa johtajuutta haltuun. Manipulointia saattaa esiintyä, mutta sit pitää immeisen olla ovelampi :nyökyti: .

Of Streamline Lovely Lilac `Aina`
Itskut
Ylladian Tendre Poison `Hellin`
Gambas De Percyval `Gamba`
Ylladian Joie Magnifique `Maini`

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Heinä 22, 2015 7:23 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

^^ Ketunkuoppa rakensi sanoiksi mitä ite ajattelin. Meillä on sinänsä aika vähäsääntöistä elämä, mutta ne säännöt mitä on niin on myös vapaasti toteutettavissa. Pois tarkoittaa jonnekin tieltä pois. Odota tarkoittaa että pysy paikallaan, sopii istua, maata tai tönöttää. Myös toi pois käsky on sellanen, mitä noi yleensä ei kovin kauaa noudata, se tarvii vaan sitten toistaa, että kun äsken sanoin pois, se tarkoitti että kokonaan pois, eikä vaan 10cm päähän :denti: Se jos eilen sanoin, ettei mun lautaselta syödä, niin se täytyy kertoa tänään uudelleen, koska lautanen on eri ja ruokakin on eri. Tietty yksilöä en tunne, nämä vaan meillä, mutta huomannut, että vinttareille usein riittää tollanen lepposampi lähestymistapa. Vähemmän ressii ja enemmän iloa :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Heinä 22, 2015 7:59 pm 
Poissa
Keltanokka

sannaelena kirjoitti:
että kun äsken sanoin pois, se tarkoitti että kokonaan pois, eikä vaan 10cm päähän :denti: Se jos eilen sanoin, ettei mun lautaselta syödä, niin se täytyy kertoa tänään uudelleen, koska lautanen on eri ja ruokakin on eri. Tietty yksilöä en tunne, nämä vaan meillä, mutta huomannut, että vinttareille usein riittää tollanen lepposampi lähestymistapa. Vähemmän ressii ja enemmän iloa :)

Toi Pois juttu on kyllä just niin hyvä esimerkki. "Pois" - ja Dio menee silleen semisti taakseppäin möllöttämään. Ja sitten se keikuttelee sen päätä puolelta toiselle ja oikeen yrittää ymmärtää että mikä tää juttu oikein on.

Ja yleensäkkin mulla on vähän semmonen olo että näitä tarvii "ohjata" koko ajan. Vähän ku uusi päivä ja vanhat jutut unohdettu. Joskus tuntuu että ainakin mun Dio yrittää ehkä luistaa jutuista monta kertaa saman päivänn aikana, mutta ehkä hieman eri tavalla. Just et ensin ollaan omassa pedissä, ja sen jälkeen ängetään kuono jotenkin vammasesti sen pedin ja maton rajalle. Sen jälkeen koira makaa selällään puoliksi ulkona pedistä, ja siitä hetki niin se on kokonaan X - asennossa matolla. Sitten kun menen häiritsemään sen sielun elämää että "takaisin oma peti" niin se murisee että prkl prkl prkl prkl :ihq:
Menee kyllä sitten sinne kun oikein motivoidaan. Mutta onko tämmöne käytös siis sitä ettei se kunnioita omistajaa, vai onko se vaan niin perkeleen uppiniskaista vinttikoiraa. Koiraa ei sais inhimillistää, mutta kyllä mulla siis menisi hermot jos olisin nauttimassa jostain auringon paisteesta keittiön ikkunalaudalla, ja omistaja käskee pois koska tehdään ruokaa.

Dio on toisaalta koko ikänsä kommunikoinut tosi paljon eri tavoilla murisemalla ja ääntelemälllä.
Mutta kyllä mä tunnistan semmosen leikkimielisen murinan ja "valittamisen" oikeasta murinasta. Mut veikkaan jotenkin että kynnys tuon leikkimielisen murinan muuttumiseksi aggressiiviseksi/dominoivaksi/varoittavaksi murinaksi on aika häilyvä. Vähän että aluks on vähän hauskaa valittaa, mutta sitten kuitenkin kun valittaa ja valittaa niin rupee vituttaa ja sitten voi näykätä.

Esimerkkinä tuosta murinasta vaikkapa seuraava: Dio tietää, että ei saisi kanniskella niitä vieraiden eikä meidänkään kenkiä pois sieltä eteisestä. Sukat ja bokserit yms ihan sama juttu ( nenäliinat jotain ihan super-kiinnostavia). Se kuitenkin osaa yhdistää nämä tekonsa seurauksiin ja kerran otti mun kengän eteisestä ja sitten vaan komensin nätisti että "jäähylle", ja Dio murisi koko matkan kun se omatoimisesti osasi mennä vessaan. Meni se kenkä suussa sinne...

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Heinä 22, 2015 8:48 pm 
Poissa
Vetäis nuput nuupalleen
Vetäis nuput nuupalleen

Mulle jää nyt vähän semmoinen kuva että teidän viestintä on väliin aika sekavaa ja se koira on suhteellisen pihalla eikä välttämättä oikein tiedä mitä siltä odotetaan ja miksi :shockthink:

Yksinkertaistakaa, olkaa selkeämpiä ja kun komennatte sitä koiraa, kysykää itseltänne että miksi, onko tämän komennon toteutuminen välttämätöntä ja tuhoutuuko maailma (tai vaikka se kunnioitus) jos se ei olekaan jokaista karvaa myöten siellä omassa pedissään. En nimittäin usko että tuhoutuu.

Meillä koirat osaa esimerkiksi odottaa iltalenkin jälkeen ruokaa ja minusta se on ihan hyvä asia ja osa meidän rutiinia joka saa koirat tuntemaan olonsa turvalliseksi että asiat tapahtuu aika samalla tavalla joka päivä. Minähän sen ruoan kuitenkin niille päätän antaa, ei ne itse sitä hae jääkaapista, sitten älähtäisin minäkin :denti: Enkä nyt suoranaisesti koe että kukaan kävelisi mun ylikään jos koirat kysyy että annaksä mamma jo ruokaa meille, kun meillä on jo aika nälkä. :ihq:

Meillä on sääntöjä, olen aika kipakka täti melko meheväksi kukkahattutädiksi. Toisaalta elävät miten tykkäävät, missä tykkäävät ja miten tykkäävät, mutta sopii väistää kun täti sanoo. Uskoisin että jos yrittäisin hallita kaikkea mitä koirat tekee, koska minä sanon - olisin liemessä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Heinä 22, 2015 9:07 pm 
Poissa
Risoo besserwisserit
Risoo besserwisserit

Mielessä kandee myös pitää se, että hound-tyyppiset rekut ovat alun perin tarkoitettuja enemmän tai vähemmän omatoimiseen työskentelyyn. Harvalta niistä löytyy suoraa, puhdasta miellyttämisenhalua, mutta ongelmanratkaisukykyä senkin edestä; vintti odottaa selkeää syy-seuraussuhdetta tekemisiensä eteen.

Eli siinä missä PK-koira kysyy "ai kuinka korkealle!?! :coffee: " kun isäntä sanoo että "hyppää", miettii vintti/ajokoira/pode että "miksi? :roll: "

Jos jälkimmäisen näkee mahdollisuuden tai ominaisuuden sijasta ongelmana, niin .. noh .. sitten siitä viimeistään tulee sellainen.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Heinä 22, 2015 10:17 pm 
Poissa
Vaihtoi avatarta yleisön pyynnöstä
Vaihtoi avatarta yleisön pyynnöstä

Mielestäni whippetin ja italiaanon perusolemukseen kuuluu että se pääosin tekee mitä siitä tuntuu kivalta eikä sen kuulukaan totella käskyjä robottina. Whippet käskyjä noudattamassa on vähän kuin löllykkänoutaja ratakisoissa, ei kuulukaan toimia. Joku sanoi TK:ssa joskus että vinttikoiran ei tarvitse osata kuin ottaa jänis kiinni ja tappaa se, kaikki muu on ylimääräistä bonusta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Heinä 22, 2015 10:22 pm 
Poissa
Keltanokka

Wonderi kirjoitti:
Mielestäni whippetin ja italiaanon perusolemukseen kuuluu että se pääosin tekee mitä siitä tuntuu kivalta eikä sen kuulukaan totella käskyjä robottina. Whippet käskyjä noudattamassa on vähän kuin löllykkänoutaja ratakisoissa, ei kuulukaan toimia. Joku sanoi TK:ssa joskus että vinttikoiran ei tarvitse osata kuin ottaa jänis kiinni ja tappaa se, kaikki muu on ylimääräistä bonusta.

Aika hyvä tiivistys sanoisin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Heinä 22, 2015 10:28 pm 
Poissa
Risoo besserwisserit
Risoo besserwisserit

^^ Juurikin noin. Joskin lisäisin tuohon pakolliseen osioon vielä sen, että tapon jälkeen jänis on osattava antaa isännälle. Ei pelkästään siksi että isäntä käskee/uhkaa/öyhöttää, vaan siksi, että se on symbioottisestikin kannattavaa toimintaa.

(Vintit nyt muutenkin ovat vähän erikoisia.)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Heinä 22, 2015 10:49 pm 
Poissa
Keltanokka

Ajateltiin toimia siten, että avokki ja minä alamme "paimentamaan" siten, että emme painosta äänellä emmekä käy fyysiseksi missään muodossa. Kun tarve tulee, annamme "käskyn" ja mikäli koira sen toteuttaa niin annetaan heti positiivista energyä ja vaikka joku herkku. Tätä me ruvettaisiin tekemään nyt oikein urakalla, eikä mennä aina korjaamaan sitä että "Nyt näin on paremmin" "laita se jalka toisella tavalla". Enempi sen koiran oman oivaltamisen ja jaksamisen mukaan. Eli jos koira vaikka sohvalla ilman lupaa, niin nätisti käsketään se alas ja kun se tulee, niin annetaan palkkio.

Luopumista opetellaan sitten myös pallon kuin ruoan kanssa, eli mennään keskeytetään sen huomio jollain super-namilla ja sen huomion saannin jälkeen palkitaan se sillä, ja sitten palautetaan koira hommansa pariin. Leluista ja pallosta se osaa kyllä onneksi luopua, mutta pienemmät sisaret kulutti "Irti" sanan kokonaan loppu ja nyt jostain syystä koira osaa tiputtaa pallon komennolla "Paikka". Omituista sanon, mutta osaapa silti. Joskus se vie sen pallon vähän pidemmälle ikään kuin härnäten, että tuu hakee.

Mutta tuon ruoan ja syömisen kanssa voisi toimiakkin koska tuo on todella perso kaikelle muulle, paitsi koiran omalle ruoalle!
Välistä hirvittää metsikössäkin kun se jotain puskanjuurikkoa nyhjyttää oikein "salaisesti", että mitä se nyt taas syö.
Jonkin aikaa sitten täällä päin oli epämääräisiä leivoksia ja muuta "epäilyttävää" ripoteltu sinne tänne luontoon.
Löytyipä erään puunjuurelta kokonainen broilerikin muutama viikko takaperin. Ei aina kerkeä miettimään että miten se koira reagoi jos jotain meinaa tunkea naamaansa. Silloin minä olen kyllä juossut suoraan luokse ja kaivanut syödyn asian suoraan sen suusta ( aina ei kuitenkaan kerkeä). Näihin tilanteisiin ei se koira ole koskaan muistaakseni näykkinyt tai murissut. Ei se kerkeä jos olen lähellä. Avopuolisolle tämä olisi sellainen että sitä varmasti pelottaisi yrittää mennä ottamaan se siltä koiralta, tai sitten se ei vain halua mennä sinne koska ajattelee että koira taas näykkäisee / murisee / suojelee sitä löytöään - Tai itseään.

Eli juuri sen hetken kun koira miettii että WAU, namia luonnossa ( namia missä tahansa) - syön sen heti äkkiä nyt - > koiran huomio kiinnittyisi niin paljon minuun että se päättäisi todellakin olla syömättä sen ja saisin sen vaikka luokse ja menisin katsomaan että mitä mykkyjä sinne on taas laitettu.

Miten te toimitte silloin jos koira ei reagoi käskyyn? Tuossa kun luin neuvoja niin juuri se että saadaan se tekemään käsketty asia vapaaehtoisesti ja siten että se tykkää siitä vaihtoehdosta tuo tulosta. Eli juurikin positiivisella vahvistamisella ilmeisesti. Olen käsittänyt että ei pitäisi toistaa käskyjä useasti koska ne menettävät tehonsa. Mutta sen pitää olla selkeästi sellainen minkä koira oikeasti ymmärtää. Ja sitten vielä se motivointi ja halu ja tarve ja ... vintti :D

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 78 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]