Tänään on La Joulu 07, 2019 8:44 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 78 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: 5-vuotiaan Vinttikoiran luonne muuttunut?
ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 12:52 am 
Poissa
Risoo besserwisserit
Risoo besserwisserit

Thunder kirjoitti:
Eli jos koira vaikka sohvalla ilman lupaa, niin nätisti käsketään se alas ja kun se tulee, niin annetaan palkkio.
Vintti ei ymmärrä, jos merkityksettömästä tehdään numero. Vintti ymmärtää käsitteitä ja tunnetiloja sekä syy-seuraussuhteita muttei ohjelmointia.

Meidän vintti siis tässä tapauksessa oppisi menemään sohvalle jos hänellä sattuisi olemaan pienet mässyt: kun kiipeät sohvalle, komennetaan pois, tulet alas -> namipala. \o/

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 1:00 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Meillä kyllä totellaan, jos palkkio on kohdallaan. Eli hyvin vinttimäisesti. Ei kuitenkaan noutajan tavoin hetimmiten, vaan usein tuumaustauon jälkeen. Meidän kahdessa whippetissä on myös selkeät erot. Toinen tykkää ratkaista asioita ja opetella temppuja, joskin pitää niitä tuumaustaukojaan. Toinen ei oikein osaa sitä itse oppimista erilaisten temppujen suhteen mutta puolesta sanastakin menee paikalleen ja poistuu.

Kuulostaa tämä whippet-itsku todella vinttikoiramaiselta monella tapaa, mutta tuo aggressio ei kyllä kuulu kumpaankaan rotuun ominaisuutena ja se kyllä huolettaa minua. Täällä on tullut paljon hyviä vinkkejä ja ongelmakoirakouluttajan puoleen kääntyminen on varmasti viisautta.

-kissaystävämme Kilju, Sini-Ihmeen Hopeahattara, -07

Muistoissamme ja sydämissämme, kotikissa Manuli.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 1:34 am 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Mua hämmentää minkä takia avokkisi rankaisi koiraa kun sen tassuja putsattiin, tilanne oli sille jo valmiiksi epämieluisa, miksi tehdä siitä entistä kurjempaa? Positiivisella rauhoittelulla ja namittamalla mielummin tehdään tilanteesta mukava, ei päinvastoin.

Lisäksi tuo, että kävellään suoraan koiraa kohti muristen ja sitten vielä tökätään sitä kaulaan on todella uhkaava tapa lähestyä koiraa. Koiran näkökulmasta se on hyökkäys, etenkin kun noin käyttäytyvä on joku johon se selkeästi ei luota.

Muutenkin tuo elämä kuulostaa aikamoiselta sääntöviidakolta, ainakin näiden viestien perusteella. Jotenkin myös vaikuttaa, että vinttikoiralta vaaditaan palveluskoiran ominaisuuksia ja siihen käytetään niihin ehkä paremmin soveltuvia keinoja.

Meillä oli whippettiä ennen bullterrieri ja voin sanoa, että niiden käsittely on aivan erilaista. Bulli vaatii rajoja, pakoitteita ja auktoriteettia. Whippet taas menettää samantien mielenkiinnon kun sävy menee negatiiviseksi tai vakavaksi, jos yrittää pomottaa niin silloin se viimeistään lopettaa kuuntelun. Innostavalla sävyllä ja kehuilla se taas toimii yhteistyössä kuin unelma. Tiukkoja käskyjä säästän vaan aivan välttämättömiin tilanteisiin (kissojen härnääminen, ulkona jonkun epäilyttävän suuhun ottaminen). Rangaista ei juuri kannata, sillä menee vaan maku rankaisijaan.

Vinttikoiran mentaliteetti on niin erilainen kuin suurimmalla osasta koiria. Se tarvitsee toki rajat ja tapakasvatusta, mutta ei siitä koskaan saa paimenen tai noutajan kaltaista nöyrästi omistajaa mielistelevää palvelijaa. Eikä kuulukaan saada. Mutta yhteistyössä toimivan upean koirakaverin siitä saa luottamusta vahvistamalla ja positiivisilla kunnioittavilla ohjeilla :) ohjaa oikeaan käytökseen mielummin kuin rankaiset väärästä. Täällä on tullut mahtavia vinkkejä ja pointteja, itse lähtisin selkeyttämään vähän tuota sääntöviidakkoa ja yrittäisin olla painostamatta sitä liian hankaliin tilanteisiin ja olla vaatimatta liikoja.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 7:31 am 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

Kuulostaa hyvältä tuo,että vähennätte sääntöjä ja alatte palkita kunnolla!
Meillä koirat on koulutettu hyvin käskyihin (harrastetaan rallytokoa) ja se ei ole vinttikoiralle mikään mahdottomuus. Mutta ne ei tottele huvin vuoksi,vaan namittamalla ja lelupalkalla! Meillä koirat ei jätä käskyjä tekemättä,kun pyydän,mutta se johtuu siitä että ne on tottuneet saamaan palkan! Toki sisällä peruskäskyihin riittää kehuminen tai satunnainen palkkaus,mutta kaikki on alunperin opetettu nsmilla.
Ei haittaa,vaikka koira alkaisi odottaa palkkaa/uloslähtöä/ruokaa. Ei koira ole mikään alistettu,aivoton nyssykkä,vaan se nauttii rutiineista ja meillä ainakin koirillakin on oikeus ehdottaa asioita :). Ja olla omia itsejään,vaikka minä loppuviimein päättäisinkin.

sekä galgo narttu Mocca

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 8:55 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Rutiineistahan mun piti vielä yöllä kirjoittaakin. Oma kokemukseni on, että rutiinit on hyvästä, eikä jonkun tietyn asian odottamisesta meillä ole seurannut kuin positiivista. Meillä viedään kyllä koirat ulos, jos ne sitä pyytää, sillä niillä on silloin hätä. Toinen onkin tässä viestinnässä oikein mestari. Samoin aikoinaan saman yksilön yksinjäämisen vaikeudesta opetettiin johdonmukaisesti sitä, että lähtemistä seuraa mukava rauhallinen olotila sekä sen kotoa lähtevän paluu.

Rutiinit ovat johdonmukaisuutta ja luovat turvaa, ennakoitavuutta ja rakennetta arkeen. Seurauksena usein - sekä lapsissa että koirissa ;) - elämää ja päiväjärjestystä paremmin hahmottava tyyppi, joka osaa myös rentoutua eikä elä jatkuvassa stressitilassa kun koskaan ei tiedä mitä tapahtuu.

Täällä on tullut niin hienoja pointteja vinttikoiran mielenlaadusta ja ominaisuuksista ja taipumuksista esille, että taidanpa laittaa vinttiä haaveilevan ystäväperheen lukemaan tämän ketjun!

-kissaystävämme Kilju, Sini-Ihmeen Hopeahattara, -07

Muistoissamme ja sydämissämme, kotikissa Manuli.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 10:37 am 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

Se, ettei meillä saa vaatimalla vaatia huomiota tai ruokaa ei tarkoita sitä, etteikö meillä olisi rutiineja. Etenkin aamulla meidän rutiinit on lähes minuutintarkat, mä en pysty väsyneenä toimimaan muutoin. :denti: Koira kyllä tietää mitä milloinkin tapahtuu ja osaa odottaa asioita, mutta se ei saa tulla vaatimaan niitä. Tietysti jos se on hätäisen oloinen niin ulos pääsee milloin vain. :nyökyti: Mutta muuten kaikki töniminen, vinkuminen, haukkuminen ym. komentelu ei tuo koiralle mitään mitä se haluaa, vaan se jää huomiotta ja saa asian sitten, kun ei enää sitä vaadi. Tähän keskittyminen on tuonut koiralle tosi paljon rentoutta lisää. Ennen se saattoi härvätä pitkin poikin kotona, työnsi nokkaansa joka paikkaan ja muutenkin puuhaili mitä sattui. Nykyään se pääsääntöisesti vetää hirsiä omalla pedillään ja sivusilmällä seurailee ihmisten touhuja rauhallisena tietäen, että me kyllä kutsutaan koiraa nimeltä sitten, kun on aika syödä tai ulkoilla tai treenata tai tehdä jotain muuta. Ja toki se on myös mukana esim. kupsuttamassa kukkapenkkiä tai puuhailemassa muuta, ei se mikään lamaantunut laama ole, mutta ihan eri tavalla rento ja tyytyväinen kuin ennen.

Koiran rentoutumiseen tosin suuresti auttoi myös yleinen perushuomioimattomuus, se, ettei koiralle koko ajan puhuta ja sitä huomioida. Se tosin nyt on varmaan kaikille muille ihan itsestäänselvyys, mutta mä en jotenkin tullut ekan koiran kanssa sitä edes ajatelleeksi. :oops: Nolotti ja hävetti jotenkin tosi paljon kun myöhemmin tajusin asian tärkeyden.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 11:32 am 
Poissa

Aa no jos odottamisella tarkotaan vinkumista, haukkumista ja perässä seilailua niin sitten hiffaan. Ei tuosta täälläkään mitään hyvää saa. Koen ton kuvaillun toiminnan ennemnin komentamiseksi ja sitten taas odottamisen rauhassa odottamiseksi. Meidän whipukka tietää ruoka-ajat ja aina asettuu rauhassa makaamaan olkkarin matolle ja noh odottaa. Se makaa siinä sen ajan kun ruoka valmistetaan keittiössä, viedään hänen ohitseen toiseen huoneeseen ja lasketaan ruokailupaikalle. Se odottaa niin kauan, että se vapautetaan vapaa-käskyllä.

Se saa ehdottomasti myös tarjota itse siltä toivottuja asioita, palkan toivossa. Tottakai. Se saa ennakoida asioita ja tehdä oikeita ratkaisuja itsenäisestikin, sitä myös toivon koiralta. Mun mielestä juuri nuo asiat helpottavat arkea ja tekevät siitä sujuvaa. Molemmat ovat ikään kuin perillä siitä mitä nyt tapahtuu, mitä seuraavaksi tehdään ja koira osaa toimia meidän toivomalla tavalla eikä aina odota meidän ohjausta joka tilanteessa. Se on itsevarma ja tietää mitä tehdä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 11:48 am 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

gelato kirjoitti:
Aa no jos odottamisella tarkotaan vinkumista, haukkumista ja perässä seilailua niin sitten hiffaan. Ei tuosta täälläkään mitään hyvää saa. Koen ton kuvaillun toiminnan ennemnin komentamiseksi ja sitten taas odottamisen rauhassa odottamiseksi.
Siksipä mä yritinkin korostetusti puhua koko ajan vaatimisesta ja komentamisesta. :nyökyti: Mutta joku vain ehti jo yleistää sen tarkoittamaan kaikkea odottamista, mitä en tarkoittanut. Tätä tää on kun yrittää keskustelupalstalla jutella. :denti: Ehkä nyt vain vaikenen tästä aiheesta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 12:13 pm 
Poissa
Vetäis nuput nuupalleen
Vetäis nuput nuupalleen

Minä yleistin epähuomiossa, koska käsitin lukemani perusteella että suunnilleen kaikenlainen odottaminen/innostuminen/ehdollistuminen pitäisi jostain syystä karsia pois. :nyökyti: Se, jos koira vaatii vinkumalla, haukkumalla jne. asioita on eri aivan asia. :-)

Ts. minun ongelma oli lähinnä tuolla aiemmin se että sain sen käsityksen että kaikenlainen ehdollistuminen olisi jokin suurikin peikko ja siksi annoin maltillisen odottamisen esimerkin, mutten huomannut erikseen mainita että vaatiminen jne on toki eri juttu, ajattelin että tuo "ottaisivat jääkaapista itse" ajaisi sen asian :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 1:24 pm 
Poissa

Ei meilläkään tietty suvaita esim. haukkumista tms. vaatimista,mutta esim. ulos haluankin,että pyytävät ja iltaruokaa pyytävät kyllä tiettyyn aikaan jne. Ja leikkiä tai rapsutuksia saa kyllä tulla meillä ehdottamaan ja yleensä niitä silloin aina tehdään. Silti meillä on tosi rauhalliset koirat,jotka sisällä suuren osan aikaa pötköttelevät. Galgo myös aktiivisena tyyppinä osaa itse pyytää ilta-aktivointia (namin piilotusta,tokoilua jne.) ja käy silloin lyömässä miestä tassulla. Tämäkin on täysin sallittua ja silloin yleensä tehdään jotai pientä aktivointia koirille. Jos meillä on vieraita,niin koirat pötköttelevät alkurapsujen jälkeen,eivätkä vaadi kuin ehkä pissalle.
Jos koiralle opettaa jonkin toiminnon,esim. aiemmin mainittu postin haku,niin toki koira tekee sitä palkkion toivossa mielellään. Eikä voi tajuta,että välillä omistaja haluaa sitä ja välillä ei,jos se on nimenomaan ensin opetettu postilaatikon kilahdukseen ja sitä seuraavaan postin hakuun. Minusta vain ihanaa,että koiranne on niin innokas tekemään palkattua toimintaa,että hakee postin aina mielissään :nyökyti:

sekä galgo narttu Mocca

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 2:08 pm 
Poissa
Keltanokka

Lainaa:
Mua hämmentää minkä takia avokkisi rankaisi koiraa kun sen tassuja putsattiin, tilanne oli sille jo valmiiksi epämieluisa, miksi tehdä siitä entistä kurjempaa? Positiivisella rauhoittelulla ja namittamalla mielummin tehdään tilanteesta mukava, ei päinvastoin.

Käytiin tätä tilannetta nyt lävitse, ja avokki sanoi että koira oli illan viimeisellä lenkillä, ja se alkaa aina jo etukäteen vinkumaan ulos, koska tietää että sen jälkeen se saa heti Dentastickin ( Suuri herkku). Tämän jälkeen sisälle tultua se alkaa vouhoomaan ja tärisemään ihan jännityksestä kun se niin odottelee sitä dentastickkiä. Siinä sitten laitoin hauvan istumaan ja aloin itse kuivaamaan niitä tassuja ja Dio oli todella kärsimätön ja alkoi sitten murista eri sävyillä ( Yleensä mä sanon vaan ignooraavasti että joo joo, tiiän et vituttaa joo joo - ja sit koira lopettaa), nyt avokki alkoi murista takaisin ja halusi että koira hiljenee. Dio kuitenkin ylitti sen energina murisemalla kovemmin ja Avokki taas kovemmin. Sittten Avokki halusi rauhoittaa koiraa viemällä käden vain sen niskalle mutta kun mulla oli sen molemmat etujalat pyyhkeessä niin se ei päässyt liikkumaan ja sitten Dio purasi avokin kättä. Eikö sen asian pitäisi myös olla niin, että jos Dio luottaa minuun hänen johtajanaan niin hänen ei pitäisi tehdä tuommoista hätiköityä ratkaisua?

Nyt on käynyt siten että avopuoliso keskittyy koiraa seuratessaan ilmeisesti liiaksi vain koiran suuhun. Ymmärrän kyllä. Kokemusta hänellä ei ole kuin Caesar - tyylisistä tyynykoirista, tosin hänen isovanhemmillaan oli Collie, sekä metsästyskoirana lintukoira. Itse väitän tuntevani koirani 100%:sti ja tiedän milloin se ärsyyntyy ja millon se hermostuu.

Dio kyllä tuntuu koko ajan seuraavan ja hiihtävän avokin perässä pitkin huushollia. Välillä pitää oikeen pitää koira hieman etäällä että "teeppä nyt niitä omia juttujasi". Dio myös tuijottaa koko ajan avokkia, esim kun me olemme sohvalla.
Kun kävelemme niin koira saattaa "tönäistä" avokkia kävelemällä jalkaa päin yms. Tämmöiset asiat avopuolisoni on nyt yhdistänyt siten, että Dio yrittää olla epäkohtelias ja asettaa itseään hänen yläpuolelle.

Esimerkkinä oli nyt vkloppuna mökillä, kun olimme molemmat sisällä, koira nukkui peiton alla. Myös silloin kun poistuin mökistä hetkeksi. Kun avokki poistui mökistä ulospäin, koira pomppasi heti peiton alta ja lähti seuraamaan tätä. Avopuolisoni näkee tämän hankalana tilanteena, eikä tiedä mitä pitäisi tehdä. Ikäänkuin koira kontrolloisi hänen toimiaan.

Itse näen asian siten, että koirani ei luota avopuolisooni, ja koska hän on tullut minun ja koiran väliin paikkaamaan sääntöjä niin koira on hämmentynyt ja jännittynyt aina kun näkee avokin läheltä. Voi olla että Dio yhdistää avokin lähestymisen nyt siihen että siitä seuraa rangaistus tai että jotain sääntöä tiukennetaan. Eikä siksi pysty olemaan täysin rentona?
Hän kuitenkin leikkii paljon koiran kanssa, ja antaa sille ruokaa ja nameja.

Avopuolisoni on kysynyt hänen sukulaisiltaan ja ystäviltään neuvoja myös tähän tilanteeseen, mutta sitä kautta saatavat neuvot ovat olleet enemmän että 1) koira ei saa ikinä käyttää hampaitaan ihmiseen. 2) Koira dominoi.
Minusta nämä neuvot ovat vähän turhan mustavalkoisia eikä osata ottaa koiraa tarpeeksi huomioon tässä.

Tätä vasten taas avopuolisoni on turhautunut ja varuillaan koiraa kohtaan. Eli vähän niinkuin oravanpyörä sanoisin.
Joten me ollaan nyt otettu ylös näitä hyviä pointteja ja ruvetaan tosiaan hommiin jotta saadaan koira uskomaan ettei me tahdota pahaa sille, ja koitetaan panostaa siihen positiiviseen vahvistamiseen ja myös siihen että sen avopuolison lähelle tulo ei ole negatiivinen ( minä vain komennan koiraa tästä eteenpäin toistaiseksi). Keskitytään myös luopumiseen koska koira on todella perso herkuille ja palloon. Ehkä se auttaa sitten ulkona liikkumista ja mahdollisten luontoon kuulumattomien herkkupalojen naposteluun.

Me ollaan syyskuun lopulla lentämässä ulkomaille n.8-10 päiväksi.
Jos joku tahtoo Dion diagnosoitavaksi ( vinttiomistajat varmasti parhaita tässä), niin luotan itse ainakin varmasti.
Asutaan Kaarinassa Varsinais-Suomen alueella. Ja toivoisin itse ainakin hyviä ulkoilumahdollisuuksia ja rentoa ilmapiiriä.
Muihin koiriin Dio suhtautuu hyvin. Leikkisä tai kokonaan neutraali.

Vanhempien luona koira on ollut aikaisemmin mutta siellä ei voida pitää koiraa erossa sohvalta, niin pelätään että Dio koittaa sitten täällä taas pomppia sohvat ja tuolit läpi yms.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 2:17 pm 
Poissa
Keltanokka

mur kirjoitti:
Galgo myös aktiivisena tyyppinä osaa itse pyytää ilta-aktivointia (namin piilotusta,tokoilua jne.) ja käy silloin lyömässä miestä tassulla.

Galgot on olleet minulle aina jotenkin kiehtovia tapauksia. Olen lukenutkin niistä jonkin verran ja etsinyt tietoa nälkäisesti.
Onko millainen koira persoonana? Pystytkö erottamaan esim Greyhoundin, Whippetin perinteisestä luonteesta helposti?

:luuv2:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 2:23 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Avopuolisosi nyt pitää heti ensimmäiseksi lopettaa nuo murisemiset ts. koiran silmissä riidan haastamiset. Koiran silmissä avokkisi käytös on hyvin ristiriitaista, joten en yhtään ihmettele, että koira ei luota tähän.
Tuossa pyyhetilanteessakin ensin muristaan, jonka jälkeen viedään vielä käsi tilanteeseen mukaan - tämä on koiralle todella provosoiva ele, varsinkin jos se on tottunut siihen, että käsi voi myös nippaista silittämisen sijaan.

Jos avopuolisosi on jatkuvasti koiran läsnäollessa jännittynyt ja elehtii siten ettei luota koiraan, niin ei se koirakaan osaa rentoutua. Miksi se luottaisi ihmiseen, joka elehtii epäilyttävästi? Kun se oma käytös saadaan rennommaksi, niin rentoutuu koirakin.

Unohtakaa ihan tosi nyt tuo dominointihömppä. Koira ei luota avopuolisoosi ja käyttäytyy sen takia kuten käyttäytyy. Perässä marhaaminenkin luultavasti johtuu siitä, että koira ei tiedä mitä kyseinen ihminen tekee seuraavaksi/koiran mielestä epäilyttävää ihmistä on syytä tarkkailla.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 2:31 pm 
Poissa
Vetäis nuput nuupalleen
Vetäis nuput nuupalleen

Lopettakaa ainakin se murina kokonaan. Se on todella ristiriitaista viestintää koiraa kohtaan. Mua ahdistaa pelkkä lukeminenkin :denti:

Edit: "Dio yrittää olla epäkohtelias". Ei yritä. Koira ei vittuile.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 23, 2015 2:39 pm 
Poissa
Väsynyt, mutta onnellinen
Väsynyt, mutta onnellinen

Thunder kirjoitti:
mur kirjoitti:
Galgo myös aktiivisena tyyppinä osaa itse pyytää ilta-aktivointia (namin piilotusta,tokoilua jne.) ja käy silloin lyömässä miestä tassulla.

Galgot on olleet minulle aina jotenkin kiehtovia tapauksia. Olen lukenutkin niistä jonkin verran ja etsinyt tietoa nälkäisesti.
Onko millainen koira persoonana? Pystytkö erottamaan esim Greyhoundin, Whippetin perinteisestä luonteesta helposti?

:luuv2:

Greyhin en voi verrata kun en omaa kokemusta, mutta whippetejä löytyy tällä hetkellä kolme, samoin kun rescuegalgojakin. Minusta luonteita on vaikea yleistää, kaikki kun ovat kuitenkin eriluonteisia, niin whippetit kun galgotkin keskenään.

Bandera "Nera", Jota "Jota", Estrella "Stella", Resaca "Rea"

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 78 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]