Tänään on Ke Maalis 20, 2019 11:30 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 78 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: 5-vuotiaan Vinttikoiran luonne muuttunut?
ViestiLähetetty: Pe Heinä 24, 2015 11:09 am 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Mua kyllä edelleen häiritsee karvat sohvassa.. meidän nuorimmasta wipusta lähtee paljon karvaa. Mutta tuota miestä ei voinut estää ottamasta sitä sohvalle,niin en jaksanut enää taistella vastaan. Se on muutenkin hullu mies,kun minä joudun esteleen ettei enempää koiria.

sekä galgo narttu Mocca

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Heinä 24, 2015 12:52 pm 
Poissa
Risoo besserwisserit
Risoo besserwisserit

Piu kirjoitti:
Entäs se sohva? ^
Meillä on täysi lupa käyttää sohvaa silloin kun koirat eivät makaa siinä... :denti:

Sohvassa (Ikea Beddinge) on helposti irroitettava, pestävä ja vaihdettava päällinen. Suosittelen vahvasti.
Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Heinä 24, 2015 1:02 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Meillä saa olla sohvalla. Joskus ei saa olla sängyllä jos itellä ei nukkumisesta tuu mitään. Tein hoitogreylle sohvan selkänojista pedin lattialle ja nyt noi on tykästyny enemmän siihen et melkein pötköttävät siinä mieluummin kuin mun kanssa sohvalla :D

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Heinä 24, 2015 2:59 pm 
Poissa
Koirakissakalavahti

Meillä saa olla sohvalla. Elmo on siinä harvemmin yksin, mutta tykkää tulla meidän viereen kun me istutaan siinä. Joka päivä meillä yleensä onkin sellainen "sohvahetki", kun Elmo tulee sohvalle meidän väliin ja sitten hyvitellään sitä. Välillä se sitten änkeää siinä samalla syliinkin :luuv2:

Ja joo, se nukkuu myös sängyssä meidän kanssa. Ja osaa taputtaa peittoa tassulla aina, kun haluaa päästä peiton alle :denti:

Päästäiset (Soricidae) ovat pieniä samettiturkkisia eläimiä, joiden kuono on pitkä ja suippo.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Heinä 24, 2015 8:36 pm 
Poissa
Vaihtoi avatarta yleisön pyynnöstä

Mua tökitään ensin nenällä ja pyydetään nostamaan peiton reunaa että alle pääsisi. Jos ei se tehoa niin tulee tassusta suoraan naamalle, siihen herään ainakin. Mutta siitäkin käsittelystä herään vain puoliksi ja nukahdan heti kun koira köllöttää kyljessä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Heinä 24, 2015 8:58 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Meillä loikoillaan sohvalla ja nojatuoleissa ja sängyllä silloin, kun siinä on päiväpeitto päällä. Mä olen niin herkkäuninen, että heräilisin aina, jos koirat nukkuisivat samassa sängyssä ja vaihtaisivat asentoa ja pomppisivat edes sun takas. Joskus reissussa koirat nukkuvat sängyssä mun kanssa ja ei mun nukkumisesta silloin oikein tahdo tulla mitään. Mutta olihan mullakin ekan vipusen kanssa jokin periaatesääntö, että koirien paikka on lattialla tai jotain sinnepäin, kunnes pikkuhiljaa Usva luikahti sohvalle ja siitä se sitten lähti :ehe: Onhan noilla lattiallakin isoja tyynyjä ja petipaikkoja, joilla ne aina välillä nukkustavat. Se on myös musta hauska huomata, miten rutiineihin tottuneita nämä on: kun alan painua yöpuulle, kummatkin ilman mitään käskyjä hyppäävät sängyltä muualle koisimaan, jotta mä saan sängyn pedattua ja pääsen nukkumaan :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Heinä 25, 2015 12:17 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

markiisi kirjoitti:
Piu kirjoitti:
Entäs se sohva? ^
Meillä on täysi lupa käyttää sohvaa silloin kun koirat eivät makaa siinä... :denti:

:nyökyti: :denti:

Muistan, kun Tiukun nuoruudessa meidän kulmilla asuva 80v entinen whippetharrastaja ja kasvattaja ihmetteli ääneen meidän aktiivisuutta käydä erilaisilla koirakursseilla. Oli nätisti remmissä -kurssia ja puuhakurssia ja tasapainokurssia ja temppukurssia ja kanttarellikurssia ja agilitykurssia. Se pyöritteli päätään ja silmiään ja sanoi, ettei whippetille kuulu opettaa mitään. Ettei ne ole sellaisia koiria. Että ne on viisaita ja oppii justiinsa sen mitä niiden tarvitseekin ja ihan itse vieläpä. Aattelin, että mummeli on kyllä just niin höperö ja vanha kuin miltä näyttääkin ja että just tollastako se on ollut se koiraelämä silloin.

Jälkeenpäin whippet-kokemuksen kartuttua saan paremmin kiinni mummelin höpötyksistä. Ei niin, että olisin täysin samaa mieltä ja jättäisin kurssit käymättä tai temput opettamatta. Mutta tajuan nyt paremmin jotenkin sen whippetin perimmän olemuksen ja sen mitä hän yritti minulle kertoa whippetistä.

-kissaystävämme Kilju, Sini-Ihmeen Hopeahattara, -07

Muistoissamme ja sydämissämme, kotikissa Manuli.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Heinä 25, 2015 12:26 am 
Poissa

^Komppaan mummoa täysin!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Heinä 25, 2015 1:33 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

^^ Toi on totta, pakko ei oo kouluttaa, oppii ilmankin :nyökyti: Välillä naurattaa kun joku ihastelee miten hyvin koulutettuja mun koirat on :denti: Vielä mitä, täysin vapaan kasvatuksen tuloksia. Ne tekee pääosin mitä mä toivon ja mä teen pääosin mitä ne toivoo, fair deal.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 30, 2015 12:42 am 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Thunder kirjoitti:
Omasta mielestäni kyseessä on erittäin alkukantainen koira, joka on "metsästyskoira" ja jolla on luontaiset vaistot selviytyä esim. ruoan suhteen.

Whippetin ja italiaanon risteytyksessä ei ole mitään alkukantaista. En muutenkaan oikein ymmärrä, miksi huonohermoisten koirien tai rotujen omistajat usein selittelevät asian alkukantaisuudella. Onneton hermorakenne on onneton hermorakenne, ja monet tapaamani oikeasti ns. alkukantaiset koirat ovat kaikkea muuta kuin herkkiä, arkoja tai arvaamattomia. Aloittajan tekstiä lukiessä tuli vahvasti sellainen fiilis, että hänellä on kova tarve selitellä koiransa käytöstä: koira on alkukantainen; exän harjikseen kohdistunut aggressio oli vain vilpitön yritys "osoittaa harjikselle, ettei sen tarvi turhaan paiskia kaikkea hommaa", näykätyksi tuleminen oli 100% oma moka (ja joo, niin oli, mutta suurin osa koirista ei todellakaan pure omistajaansa tullessaan kosketetuksi nukkumapaikallaan) jne. Ihan aluksi unohtaisin nämä selittelyt ja alkaisin lähestyä asiaa siltä kantilta, että koirallanne on rumasti sanottuna päässä vikaa ja kauniimmin sanottuna puutteellinen hermorakenne.

Koiranne murisee teille molemmille joutuessaan tekemään jotain mielestään ikävää. Se on purrut teitä molempia. Koiralla on useita pelkojen kohteita ja se vaikuttaa sekä terävältä että pehmeältä ja mahdollisesti pelkopurijalta. Kuten ruusukvitteni sanoi jo ketjun alussa, koira puree paineistuessaan, koska pääkopassa ei riitä palikoita stressaavien tilanteiden purkamiseen muulla tavoin, ja todennäköisesti koira on jo nuorena oppinut, että murisemalla tai näykkäisemällä se saa epämiellyttävän tilanteen loppumaan. Se ei myöskään näytä luottavan teihin kumpaankaan. Nämä asiat eivät ole koiran vika, se ei voi niille mitään, ja jos aiotte pitää koiran, teidän on opittava elämään koiran puutteiden kanssa.

Kuten tässä ketjussa on sanottukin, minkäänlaiset kovat otteet tai henkinen painostus tuskin tässä vaiheessa parantaa tilannetta. Tarvitsette ammattiapua. Lakkaisin huolehtimasta siitä, onko valitsemallanne kouluttajalla kokemusta vinttikoirista, sillä koiranne käytös ei ole vinttikoirille mitenkään tyypillistä eikä todennäköisesti johdu koiranne roduista. Tärkeämpää on, että kouluttajalla on kokemusta aroista, terävistä koirista. Mikään "kova kovaa vastaan" -metodi ei todennäköisesti tule toimimaan.

Jos itselläni olisi tuollainen koira, pyrkisin mahdollisuuksien mukaan minimoimaan kaikki tilanteet, joissa koiraa joutuu komentamaan. Normaalilta koiralta voi vaatia käskyjen noudattamista painokkaammin kuin teidän koiraltanne, jonka kohdalla paineen lisääminen vain pahentaa tilannetta. Itse lakkaisin käskyttämästä nyt aluksi kokonaan, ellei ole aivan pakko. Jos koira ei saa mennä sohvalle, rajaisin tilan niin, ettei sohvalle kerta kaikkiaan ole edes mahdollista mennä. Jos koira varastelee kenkiä, laittaisin kengät pois sen ulottuvilta. Jos koira varastaa herkkupalan roskiksesta, se saa joko syödä sen (ja turvatkaa ensi kerralla roskis niin ettei varasteluja tapahdu) tai sitten opetatte koiran vaihtamaan saaliinsa johonkin vielä mieluisampaan. Jos on odotettavissa että koira reagoi käskyyn (esim. ne Oma peti -tilanteet) murisemalla, niitä käskyjä ei vaan kannata antaa, vaan houkutella koira omaan petiin vaikka viskaamalla sinne nami. Tai mikä vielä parempaa, jos tarkoitus on saada koira pysymään pitkään omalla paikallaan, niin laittakaa se peti vaikka jonkun portin taakse niin, että koiralla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin pysyä siellä eikä sitä tarvitse koko ajan käskyttää takaisin. Miksi turhaan käytte tahtojen taistelua jostain pedissä pysymisestä? Ja niin edelleen.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 30, 2015 1:02 am 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Thunder kirjoitti:
Löytyipä erään puunjuurelta kokonainen broilerikin muutama viikko takaperin. Ei aina kerkeä miettimään että miten se koira reagoi jos jotain meinaa tunkea naamaansa. Silloin minä olen kyllä juossut suoraan luokse ja kaivanut syödyn asian suoraan sen suusta

Anteeksi, mutta mun tekee suorastaan pahaa lukea tätä. Musta tuntuu, että olette sisäistäneet turhan voimakkaasti ajatuksen, että koirien pitää totella, koska koirien nyt vain pitää totella. Ei se niin mene. Ennen tottelevaisuuden vaatimista pitäisi luoda luottamussuhde koiraan. Koiran pitäisi kokea tottelemisesta seuraava palkinto parempana kuin asia, jonka se menettää tottelemalla. Jos koira on löytänyt maastosta broilerin, ei ole kovin reilua koettaa vaihtaa sitä esim. johonkin kuivaan Tassu-keksiin saati kaivaa moinen harvinainen herkku koiran kitusista pois. Aika moni koira puolustaa ruokaansa ja koska suhteenne ei ole alun alkaenkaan kovin hyvä, teet tällä toiminnallasi itsellesi vain enemmän hallaa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Elo 20, 2015 11:11 pm 
Poissa
Keltanokka

Nyt on mennyt hieman aikaa, ja ollaan tosi hyvin saatu kommunikointia pelaamaan ja yhteisymmärystä meidän arkeen ja juhlaan.
Koiraa komennetaan eleillä, mutta rauhallisesti. Enemmän ohjeistamalla. Sitten ollaan lisätty liikuntaa ja aivojumppaa sekä nyt niin että vain minä olen se joka antaa ne komennukset ( jos tarvitsee ) ja toinen osapuoli sitten antaa niitä positiivisia juttuja koiralle.

Ei ole mitään negatiivisia asioita tai muuta tapahtunut ja homma alkaa menemään kerrassaan upeasti eteenpäin.
Sohvalle ei kuitenkaan päästetä, eikä myöskään sänkyyn.
Vapautetaan aina "vapaa" komennolla, ja osaa luopua ilman murinoita tai omaavaa käytöstä helposti ( myös herkuista).
Vapaana tulee suoraan luokse vaikka vastassa olisi tulossa toinen koira.

Ollaan annettu koiralle enemmän aikaa reagoida asioihin eikä oleteta siltä sellaista mitä se ei voi ymmärtää.
Keskitytään omaan energiaan ja yritetään ymmärtää asioita koiran vinkkelistä.

Ollaan huomattu että koiran ruokahalu on lisääntynyt. Aikaisemmin se söi vaihtelevasti. Nyt se syö todella hyvin.
Edelleen kyllä palkitaan tyhjä kippo tassukeksillä. Ja jos ei syö niin sitten korjataan pois, ja myöhemmin uudestaan.

Nyt on selkeä kuvio johtamisessa, ja rutiinissa ja homma menee mukavasti.
Koiralla on silti oma persoona ja sen kanssa myös leikitään.

Olemme kuitenkin johdonmukaisia.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Elo 20, 2015 11:13 pm 
Poissa
Keltanokka

Tullut hillitön määrä hyviä vinkkejä eri-ikäisiltä vintti-ihmisiltä.
Olen todella tyytyväinen ja positiivisesti yllättynyt siitä, kuinka moni on ottanut osaa tähän keskusteluun.
Meillä ollaan super-iloisia ja oli hyvä ajatus kysyä täältä neuvoa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Elo 21, 2015 12:55 am 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

^ Hienoa kuulla positiivisia kuulumisia! :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Elo 21, 2015 7:20 am 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Mahtavaa kuulla, että menee noin kivasti! Kaikkea parasta teidän yhteiseloon! :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 78 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]