Lainaa:
Jos pienessä rodussa kaikki kasvattajat julistaisivat tekevänsä vain ulkosiitosta, seinät tulisivat äkkiä vastaan silloinkin. Erillisiä sukulinjoja on vähän ja ulkosiitoksen avulla kaikki erilliset linjat yhdistyvät ja lopulta on vain yksi linja, jossa kaikki koirat ovat sukua keskenään. Jos minulla olisi mahdollisuus tuottaa tasaisesti pentueita parin pentueen vuosivauhdilla, pyrkisin toki tekemään ulkosiitosyhdistelmiä, joissa sukusiitosasteet jäävät alhaisiksi, mutta todella suuri ongelma olisi yhtäaikaa saada rodun sisällä linjat pysymään erillisinä siinä mielessä, että ulkosiitosmahdollisuuksia olisi jatkossakin.
***Näinpä. Mä pyrin ite ulkosiitokseen mahdollisuuksien mukaan, mutten lähe suoralta kädeltä tyrmäämään muita tapoja. Salukeissa tosin tiukka linjaaminen on musta tosin turhaa, varsinkin jos linjataan samoihin koiriin kuin muut. Mut niinhän se on et joku tasapaino täytyis löytää sen suhteen miten voidaan välttää liian tiukkaa linjaamista ja toisaalta ulkosiitosmahdollisuuksien vähentämistä.
Lainaa:
Salukithan ovat jo jakautuneet, jos en ole ihan väärin ymmärtänyt. Vai mikä tämä jako aavikoihin ja länkkäreihin sitten on?
***Juu, ihan väärin olet ymmärtänyt

Kun puhutaan "aavikoista" ja "länkkäreistä" käytetään niitä termejä vaan jotta tiedetään minkälaisista suvuista puhutaan - yhtä hyvin voidaan (ja puhutaankin) eri kenneleiden linjoista kenneleiden nimillä, tyyliin Sedeki-linjainen tai Knightellington-sukuinen, vaikkei ne tietenkään edusta eri variantteja.
Varsinaista jakoahan ei ole, on vaan eri sukuja, joita myös käytetään keskenään. Se että vaikka nyt meikäläinen ainakin toistaseks pidättäytyy aavikkolinjoissa ei oo sen kummempi mieltymys kuin se että jotkut kasvattajat pitää ja vaalii erityisesti Sedekin tai Knightellingtonin linjoja, koska näkee niissä jotain itselleen arvokasta.
Samoin mulla ja monella ulkomailla puhtaita aavikkoyhdistelmiä tekevillä on lisäpointtina juuri toi ulkosiitosmahdollisuuksien maksimoiminen. Jos kaikki heti sekottaa tuonteja valtavirtaan, häviää ulkosiitosmahikset ekaan-tokaan sukupolveen, kun taas, jos pidetään erillisiäkin linjoja, joita sit harkiten käytetään yhdessä valtavirran linjojen kanssa, on ulkosiitosmahikset pysyvämpiä. Toiveena siis on myös sekottaa linjoja, muttei sulauttaa niitä kokonaan toisiinsa, jottei kävisi kuin bassebastionin alussa lainaamassani esimerkissä.