Tänään on Ma Elo 19, 2019 4:11 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 64 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kannuskynsi
ViestiLähetetty: La Loka 04, 2008 12:59 am 
Poissa
Miestä väkevämpää tujauttamassa
Miestä väkevämpää tujauttamassa

Jagster kirjoitti:
Meillä tullaan poistamaan tulevaisuudessa kaksi päiväisinä kaikilta kannuskynnet. edellyttäen tietysti että tehdään pentuja. Säästää koiran monelta harmilta.

Vai käyttää peukaloina? Oletko joskus tutustunut etukannusten rakenteeseen? Tai edes sijaintiin? Vähän samanlainen väite kuin että briardi tai beauceron käyttäisi takakoipien tuplakannuksia kiipeämiseen.

No, tämä väitteeni perustuu ihan siihen, että nuo kaksi kannuksellista käyttää niitä esim. luita syödessään "peukaloina" ja olen kyllä tutustunut niiden rakenteeseen... ei niissä voimaa ole kuin peukaloissa, mutta antaahan ne vähän tukea kun luuta yrittää pystyssä pitää . Ja sijaintikin on tutuksi tullut, sen verran koiran anatomiaa minäkin tunnen... en tosin paljoa enempää.

Mutta mitä tulee tuohon kannusten poistoon, ainoalta pentueeltani ne poistettiin kahden päivän ikäisenä, eikä tuo kummoinen juttu ollut. Paitsi Möttöselle, joka ei vauvana sietänyt selällään oloa, ja tuossa operaatiossa se pidettiin kädessä selällään. Jos joskus lisää pentuja tänne syntyy, niin todennäköisesti niiltäkin kannukset poistetaan, tai sitten ei. Kuten sanoin, mulla ei ole huonoja kokemuksia kummastakaan vaihtoehdosta... vielä.

Scheik's Chanticleer - Clea
Wiles Amagicianshat - Möttönen
Wiles Aureliasfunfair - Hilleri
Saara the Galgo

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Loka 04, 2008 1:15 am 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Kulmahampaat on koiran "peukalot" :wink: Ei sillä, että ibbet ainakin käyttää myös etukannuksiaan juurikin luiden syömisessä yms. Juuri katselin yksi päivä, kun tuo ibbe nukkui ja näki unia, niin kovasti vipattivat "turhakkeet". Meillä molemmilta otuksilta löytyy etukannukset (takakannuksia ei ole ollutkaan) ja toivon, että seuraaviltakin löytyy. Mudi on myös oikein tassukoira (mm. tulli oli/on kiinnostunut rodusta mm. "tassunkäyttötaipumuksen" takia) ja meidän neiti ainakin käyttää etukannuksiaan tarratessaan esim. käsivarteen samalla tavalla kuin muitakin varpaitaan.

Kannusasiaa puitiin ibbejen kansainvälisellä keskustelupalstalla ja päälimmäisenä syynä ainakin jenkkikasvattajilla tuntui olevan etujalan kauniimpi profiili, makuasioistahan ei voi kiistellä :wink: Toiset yhdistivät myös pitkäksi kasvaneet kannuskynnet suurentuneeseen vammariskiin. Vaan tuskinpa kukaan on oikeasti tilastoinut näitä suuremmasta määrästä koiria.

En koe ennaltaehkäisevää amputointia tarpeellisena, vaikka en rinnasta kannusten poistoa ihan tavalliseen kosmeettiseen typistykseen, metsästyskoirien hännäntypistykseen ehkäpä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Loka 04, 2008 2:28 am 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

Rutkulta jäi juuri joku aika sitten kannuskysin johonkin tuohon lähimetsään. Aika jännä juttu, että kun se uus' lähti kasvamaan siististi, mutta on kaarella eteenpäin.
Aikoinaan mulla oli afgaani, jolla oli vähän väliä kannuskynnestään kiinni vaikka missä. Ja se kynsi osoitti vähän väliä vaikka mihin suuntaan, jos ei lähtenyt irti.
Tästä jengistä ainoastaan Vataselta on vedetty kannuskynnet hittoon. Huomasin muuten vasta, kun ekan kerrana piti kynsiä leikata :D

Eipä nämä muut niitä kynsiään juuri mihinkään käytä. Onpahan vaan yksi (tai siis kaksi) juttua, mihin voi rymytessä sattua.

Mä en vertaisi tätä ihan siihen hännän typistykseen. Vaikka ajatuksena se voisi olla sama, mutta kannuskynsien poistamisessa ei sentäs pätkästä hermoratoja.
Ja häntää sentään tarvitaan tasapainoiluun ja viestintään... niin ja lehmät käyttää sitä kärpästen häätämiseen :jokeri:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Loka 04, 2008 10:01 am 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Armi käyttää kannuksia lähinnä puruluun pitelyyn ja ruokailumyssyn päästä pois ottamiseen... Pelkään pahoin, että se uusi sivulle törröttävä kynsi ei kauaa jalassa säily.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Loka 04, 2008 10:36 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Minä poistatan aina kannukset kolmen päivän sisällä riippuen siitä milloin pennut syntyy, sillä jos syntyy Perjantai-iltana niin eläinlääkäri ei ole paikalla joten poistatus tapahtuu Maanantaina. Samalla karsin pentuja jos tarvitsee ja sen teen aina jos pentutilaukset ja pentujen määrä ei sovi yhteen. Myöskään en jätä 7 pentua enempää jo emonkin takia sillä se määrä on tarpeeksi venakolle. Tuo on kylläkin henkilökohtaista sillä moni ei karsi ja siitä syystä on kuten nytkin täällä paljon pentuja jotka epätoivoisesti yrittävät löytää uuden kodin. Useimmilla 8-12 pentua pentueessa. :eihelev: Kannustepoisto on minulle aivan luonnollinen asia ja eläinlääkärini jonka luona olen käynyt 20 vuotta ei keskustele edes kanssani tehdäänko vaiko ei sillä hän tekee sen. Kylläkin on eläinlääkäreitä jotka ovat olleet lomittamassa jotka kieltäytyvät, mutta nykyisin tekevät hekin sen. Eläinlääkäriltä se käy nopeasti ja kivuttomasti sillä itse en pysty siihen. :oops: Ainoa mitä minä olen itse tehnyt on jos on ollut takajalankannuksia sillä ne roikkuu vain nahasta kiinni joten leikkaan ne itse heti kun huomaan synnytyksen jälkeen.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Loka 04, 2008 12:05 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Virvatuli kirjoitti:
Samalla karsin pentuja jos tarvitsee ja sen teen aina jos pentutilaukset ja pentujen määrä ei sovi yhteen.

Eikö muka Ruotsissa pentuja saa kaupaksi jos ei ole varausta etukäteen???

Suomessa taitaa suurin osa pennuista löytää uudet omistajansa vasta reippaasti syntymän jällkeen, ja monesti kyselyjä tulee vielä sittenkin kun kaikki on jo varattu.

Mä en ikinä pystyisi karsimaan, vaikka kyllä sitä Suomessakin tehdään. Eihän sitä voi ikinä tietää edes mitä niistä tulee isona, mitkä on edes ne jotka karsii JOS on pakko karsia.

Meidän pentueet oli 8 ja 9 pentua, ei tehnyt tiukkaa yhtään emän niitä hoitaa ja imettää.

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
MVA Hatsina Jarkaja Zvezda, MVA Hatsina Jastreb Bystryj
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
MVA & JMVA Dubnjak Excavator
Eternal Elektra Royal Lily
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Loka 04, 2008 4:31 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Itselläni on ollut 7 venakkoa, joista yhdellä kannukset poistettu, muilla paikallaan, sen lisäksi luonani on viettänyt aikaansa 5 viikosta 6 kuukauteen kannuksilla varustettuja venakoita, ja vain yhdellä on ollut ongelmia kannuskynsien kanssa. Siltä ovat molemmat irronneet, ja niistä toinen kasvaa takaisin hyvin hitaasti ja eteenpäin kaarella, toista ei ole näkynyt irtoamisen jälkeen.

Saattaisin silti poistattaa kannukset mahdolliselta pentueelta tulevaisuudessa, mikäli saisin eläinlääkärin tekemään sen kotiin, ja mikäli maan lainsäädäntö sen sallisi.

Noista pentujen karsimisesta sen sijaan... Minusta asiasta on hyvä keskustella, osahan sitä tekee, osa ei. Pentua en itse koskaan ostaisi kasvattajalta, joka tappaa/tapattaa terveitä eläimiä sen perusteella, miten on pentuvarauksia. Joskus kun tätä tappamista harrastavat henkilöt, jotka lopetuttavat myös sairastuneet aikuiset eläimet, vaikka niillä olisi hoidettavissa oleva sairaus, joka ei aiheuttaisi kärsimyksiä tai kipuja. Ei mahdu meikäläisen ymmärrykseen, ehkä olen vain tiukkapipoinen? :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Loka 04, 2008 5:20 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Eilen tuo kynsi irtosi sitten itse. Olen suihkutellu sitä pari kertaa päivässä ja sidettä pidän päällä, verta tihkuttaa hiukan edelleen ja kipee on tietenki. Inhottavia kapistuksia :(

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Loka 04, 2008 5:46 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Lainaa:
Eikö muka Ruotsissa pentuja saa kaupaksi jos ei ole varausta etukäteen?

Saa mutta kuka saa. Joka vuosi on ylituotantoa pennuista ja niitä jopa vaihdetaan satuloihin y m s. Viimevuosina on ollut ylituotantoa pennuista. Esim viimevuona syntyi hieman yli 170 venakkopentua vaikkakin normaaliin menekkiin on noin 100 pentua. Uudet kennelinomistajat luulevat että niitä ostetaan kuinka paljon vain, mutta minulla on melkein naapurissa kasvattaja joka ei vieläkään ole saanut viimeistä urosta myytyä ja on jo 15 kk. Ztepponova kennelissä on vielä yksi uros myymätä ja tiedän 5 muuta kenneliä joilla on syntynyt yli 8 pentua ja eivät ole saaneet myytyä kuin pari kolme pentua. Minä en edes teetä pentuja jos ei ole vähitään kaksi tilausta. Minä en edes mieti voisinko lopettaa parhaan pennun pentueesta sillä minä kasvatan systeemillä että kaikki on kotikoiria. :plaah: Eläinlääkäri tekee sen samalla kun poistatan kannukset. Kasvatan vain tervepäisiä ja muutenkin terveitä koiria. Yritän ainakin :oops: :plaah: En edes mieti näyttelyvenakkoa sillä jos niitä tulee niin se on vain plussaa. :jeahbaby: Suurinosa täällä olevista pennunostajista on vain kotikoiraa vailla. Juoksukilpailut eivät ole lähellekkään yhtä paljon levinnyt kuin Suomessa ja ei kukaan voi taata menstystä pienellä pennulla. :mrgreen:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Loka 04, 2008 5:50 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

HannaO kirjoitti:
Pentua en itse koskaan ostaisi kasvattajalta, joka tappaa/tapattaa terveitä eläimiä sen perusteella, miten on pentuvarauksia.

Mutta mielestäsi on kuitenkin hyväksyttävää lopettaa vastasyntyneitä sen perusteella, että narttu jaksaa hoitaa esim. 8 pentua, mutta ei vaikkapa 10 pentua? (Siis varaustilanteesta riippumatonta karsimista.)

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Loka 04, 2008 5:53 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Virvatuli kirjoitti:
Minä en edes mieti voisinko lopettaa parhaan pennun pentueesta sillä minä kasvatan systeemillä että kaikki on kotikoiria. :plaah: Eläinlääkäri tekee sen samalla kun poistatan kannukset. Kasvatan vain tervepäisiä ja muutenkin terveitä koiria. Yritän ainakin :oops: :plaah: En edes mieti näyttelyvenakkoa sillä jos niitä tulee niin se on vain plussaa. :jeahbaby: Suurinosa täällä olevista pennunostajista on vain kotikoiraa vailla. Juoksukilpailut eivät ole lähellekkään yhtä paljon levinnyt kuin Suomessa ja ei kukaan voi taata menstystä pienellä pennulla. :mrgreen:

Niin siis mä en kyllä tarkoittanut materialistisesti parasta, vaan sitä josta tulee normaalielämässä se tervein ja kestävin niin fyysisessä kuin psyykkisessä rasituksessa.

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Loka 04, 2008 8:17 pm 
Poissa
Adam4eva
Adam4eva

Kimi kirjoitti:
Eilen tuo kynsi irtosi sitten itse. Olen suihkutellu sitä pari kertaa päivässä ja sidettä pidän päällä, verta tihkuttaa hiukan edelleen ja kipee on tietenki. Inhottavia kapistuksia :(

Meillä ei kyllä tihkutellut mitään missään vaiheessa. Oletko antanut koiralle jotain kipuun ja kannattaisiko asiasta konsultoida varalta myös eläinlääkäriä?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Loka 04, 2008 8:24 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Ne vaurioituneet kynnet kasvaa vinoon sen takia, että se uutta kynttä tuottava solukko vaurioituu enemmän toisesta kuin toisesta kohtaa eli kasvaakin sitten eri tahtiin eri kohdista. Ibizalla oli aikoinaan toisen etujalan kakkoskynnessä kynsivallivamma, minkä takia ko. kynsi kasvaa nykysellään inan vinosti ja kynsimateriaalikin on osin hieman erilaista kuin muissa kynsissä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Loka 04, 2008 8:43 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Vanhimmalla greyllä on irronnut kannuskynsi about kymmenen kertaa, nyt se ei enää kasva takaisin.En edes aina huomannut tapahtunutta, tosiaan vasta kynsiä leikatessa, eka kerran tais saada antibioottikuurin. Kun seuraavaksi otin venakon jolta oli kannuskynnet poistettu olin tietenkin tyytyväinen, tosin seuraavat greyt taas eivät ole kannuskynsiään teloneet. Nuorimmalla greyllä meni sen sijaan varvas ja nyt on yhtä varvasta köyhempi. :(

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Loka 04, 2008 9:42 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Skilful kirjoitti:
Kimi kirjoitti:

Meillä ei kyllä tihkutellut mitään missään vaiheessa. Oletko antanut koiralle jotain kipuun ja kannattaisiko asiasta konsultoida varalta myös eläinlääkäriä?

Se näyttää ihan hyvältä se jalka, mä en lähe kiikuttaa heti lääkäriin tuota. Jos vielä vuotaa ens vkolla ni sit ehkä. Näyttää rahottuneen muutenkin taas suihkutuksen ja uuden siteen myötä. Kivuista tuo kyllä ilmottais ihan varmaan suuren ääneen. Tarkoitin tuos aikasemmin et on varmaan arka/kipee, siis tottakai on tollasen jälkee, mutta ei niin et lääkettä tarvis antaa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 64 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]