Tänään on Su Joulu 08, 2019 8:20 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 3014 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 196, 197, 198, 199, 200, 201  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Raakaruokinta ja BARF
ViestiLähetetty: Ke Helmi 22, 2012 10:33 pm 
Poissa
Uutta matoa koukkuun
Uutta matoa koukkuun

^ No niin on moni muukin :orava: mä en :orava: kun en vaan en ole ottanut sitä suositusta aiemmin "tosissani", en ole ymmärtänyt että siinä on_oikeasti_järkeä. Ei sitä huvikseen olla suositeltu, vaan ihan syystä. Nyt mie sen sit oon tajunnut.

Malozi Kilinda; Hugo

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Helmi 22, 2012 10:55 pm 
Poissa
Uutta matoa koukkuun
Uutta matoa koukkuun

Oon joskus ennenkin jorinoinut noista Hugon lonkka- ja kyynär-asioista... nyt sit kävin kattomassa taas huvikseni, onko saman pentueen sisaruksia kuvattu yhtään lisää. Tilanne on tällä hetkellä se että puolet on kuvattu, kaksi siskoa ja kaksi veljeä. Muilla on puhtaat kyynärät, Hugollahan on oikea 1, vasen 0. Mutta! Lonkat! Kahden siskon lonkat C/C ja yhden veljen C/B. Ja Hugolla, joka on kiistämättä pentueen suurin uros, on A/A lonkat. Odotan todella toiveikkaana, että loputkin sisaret kuvattaisiin, tai edes melkein kaikki. Mutta hitsit. En voi_olla_ajattelematta, että Hugon ruokintamuoto on auttanut tässä asiassa. Rhodeilla kun on tosiaan yleisesti ottaen tosi hyvät lonkat, meidänkin kasvattajan kasvateilla on ollut aina tosi tosi hyvä lonkkatilastot. Viivin pentueessa varmaan kaikilla suunnilleen on A-lonkat. Eli tässä Hugon sisaruskatraassa tuntuisi olevan jotain luuston heikkoutta. Niin tämä meidän hirveetä kyytiä kasvanut jättiläinen, sai itselleen A:n lonkat! Tuntuu aika uskomattomalta, mutta samalla niin hienolta :D väkisinkin ajattelen että hyvä ruoka on auttanut asiassa.

Malozi Kilinda; Hugo

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Helmi 22, 2012 11:52 pm 
Poissa
Pieni Savieläin
Pieni Savieläin

Tiedän niin tuon tunteen. Mä olin onneni kukkuloilla kun Jaro aikanaan kävi terveystarkeissa, ja sillä oli joka ikinen röntgenkuvattu osa (kyynärät, lonkat, kintereet, selkä kallonpohjasta hännäntyveen) just tasan niin priimaa kuin olla ja voi. "Kuin oppikirjasta", sanoi kuvannut ortopedi. Ja vaikka miten on kyseessä jo oletusarvoisestikin luustoltaan terve rotu, kävi silti mielessä vähän lällätellä kaikille niille jotka kertovat, miten pennusta ei raakaruokkimalla saa tervettä aikuista: Japanen on syönyt kuivamuonaa viimeksi 10-viikkoisena. ;)

Taskuafgaani "Pinky" & kääpiöpolski "Erti"

R.I.P. faaraokoira Siphra's Devil Inside, "Jusa"

Profiili  

ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2012 12:24 am 
Poissa
Uutta matoa koukkuun
Uutta matoa koukkuun

^ Juu kyllä sitä väkisinkin iloitsee tällaisista jutuista :)

Ainiin, se hiiri... pilailee edelleen meidän kustannuksella. Tämän illan aikana on kookosöljyt syöty siitä "astinlaudalta"! Millä hitolla se sen tekee?? :evil: Nyt yritin virittää entistä enemmän hilkulle, laitoin sämpyläjauhoa ja lohiöljyä :orava: vois jo tää jenni_hiiri-leikki loppua :taata:

Malozi Kilinda; Hugo

Profiili  

ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2012 9:59 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

ääh..
Eilen aamulla klo 9.15 annoin n. 150g naudan rustoa. Meni liikaa näin pitkän ajan jälkeen. Palat on niin isoja, et mun pitää jossain vaiheessa ottaa luu pois, kun mulla ei oo mitään kirvestä millä pilkkoa pienemmäksi. No yöllä klo 00.10 koira pyytää ulos ja kauhea ripuli taas :-( Ja aamulla n. 6.30 pyöri siihen malliin et taas pitää mennä ulos. No tunki sitten miehen kans parvekkeelle ja heti tuli ripuli sinnekkin. Voihan rustot :( Mutta mietin, et voisin alkaa ostamaan noita rustoja tästä lähtien mustin ja mirrin pakasteita kun sieltä niitä saa valita niin ottaa sieltä ne pienimmät. Mutta jos ei kestä niin ei kestä sitten.
Mulla on myös pakastimessa jotain iän vanhoja lampaan luita. Olen niitä nyt antanut ja niistä ei ole tullut mitään reaktiota, kun ei toi saa kun sen lihan niistä ja vähän jyrsittyä luuta. Ne on siis ihan ajanvietettä. Huomaan, että tolle on tullut jonkun verran nyt hammaskiveä, kun ei ole saanut oikeen luuta :| Meillä menee kyllä plaque off kokoajan, mutta noi rustot ois niin parasta noille hampaille.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2012 11:19 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

JenniK kirjoitti:
Oon joskus ennenkin jorinoinut noista Hugon lonkka- ja kyynär-asioista... nyt sit kävin kattomassa taas huvikseni, onko saman pentueen sisaruksia kuvattu yhtään lisää. Tilanne on tällä hetkellä se että puolet on kuvattu, kaksi siskoa ja kaksi veljeä. Muilla on puhtaat kyynärät, Hugollahan on oikea 1, vasen 0. Mutta! Lonkat! Kahden siskon lonkat C/C ja yhden veljen C/B. Ja Hugolla, joka on kiistämättä pentueen suurin uros, on A/A lonkat. Odotan todella toiveikkaana, että loputkin sisaret kuvattaisiin, tai edes melkein kaikki. Mutta hitsit. En voi_olla_ajattelematta, että Hugon ruokintamuoto on auttanut tässä asiassa. Rhodeilla kun on tosiaan yleisesti ottaen tosi hyvät lonkat, meidänkin kasvattajan kasvateilla on ollut aina tosi tosi hyvä lonkkatilastot. Viivin pentueessa varmaan kaikilla suunnilleen on A-lonkat. Eli tässä Hugon sisaruskatraassa tuntuisi olevan jotain luuston heikkoutta. Niin tämä meidän hirveetä kyytiä kasvanut jättiläinen, sai itselleen A:n lonkat! Tuntuu aika uskomattomalta, mutta samalla niin hienolta :D väkisinkin ajattelen että hyvä ruoka on auttanut asiassa.

Tämä on mielenkiintoista ja toivottavasti tästä saataisiin tulevaisuudessa enemmän virallista tutukimustietoa :nyökyti:
Olis kiva kuulla JenniK kun olet syöttänyt koirasi barfilla pennusta saakka miten se näkyi niiden kasvussa ja kehityksessä? Kasvoivatko pennut tasaisesti, kuinka pitkään jatkui kasvu ym? Rhode on kuitenkin iso ja varmasti haastava rotu kasvun suhteen.

Al Suwiid Cadi - Cadi (-13)

Profiili  

ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2012 12:25 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^ Meillä kans rhodepentu siirtyi vajaa 6kk ikäisenä täysin raa'alle, koska kaikki kokeilemamme kuivaruoat tuli 6-9 paskaläjänä ulos per vuorokausi ja Armas oli tooodella laiha. Eläinlääkärikin tuumasi, että hyvä pitää pentu hoikkana, mutta sanoi kans Armaksen olevan aivan liian laiha. Eikä ihme, jos rääpäleen kokoinen pentu veti 12dl safkaa napaan ja kaikki tuli ulos.

Mielestäni Armas kasvoi tosi tasaiseen tahtiin ilman hillittömiä kasvuspurtteja. Varmaan tuolloin ½ vuoden iän paikkeilla Armas venähti vinttikoiraksi ( :denti: ) verrattuna muuhun pesueeseen, muttei kuitenkaan muuttunut skrodeksi tai lihonut. Yhdessä välissä Armas veti päivässä melkein kilon rasvaista naudanlihaa (45% rasvaa), mutta grammaakaan ei näkynyt vyötäröllä, kun tyyppi oli niin energinen tapaus. Armas taitaa olla pentueen ison urosmäärän siroimmasta päästä rakenteeltaan, sillä katsoessani esim. pentunäyttelyiden kuvia, niin Armas on todella vinttikoiramainen verrattuna esim. joihinkin samanikäisiin narttuihin (jotka eivät siis olleet lihavia tms.). Muistan joidenkin veljien olevan jo nuorena tosi aikuismaisia rakenteeltaan, mutta Armas alkoi miehistymään todella myöhään. Meinasin tiputtaa silmät päästäni yhdessä pentunäyttelyssä, kun Armaksen veli oli kuin täysikasvuinen uros ja Armas itse oli spagettiselkäinen luikero. Mutta onneksi ei ole kiire valmiissa maailmassa koirallakaan kehittymään. Hiljaa hyvä tulee. :nyökyti:
Lonkat, kyynärät ja selkä kuvattiin Armaksella lokakuussa aika tarkalleen 2 vuoden ikäisenä ja tulokset oli B/B, 0/0 ja selkä puhdas. Tosin tällä suvulla näyttää olevan muutenkin lonkka- ja kyynärtilastot priimaa eli pelkällä ravinnolla ei tuloksiin päästy. Kuitenkin jos oltaisiin jatkettu sinnikkäästi kuivaruokailua, niin voisi olla huonomminkin, sillä läpipaskottu ruoka ei paljoa ruumista tue.

Suoraan sanottuna pelotti laittaa kasvava pentu raa'alle, mutta loppupeleissä sitä osasi rauhoittua, kun syötti vain monipuolisesti eri lihoja, öljyjä yms. Mikäli joskus mulle vielä koiria (=rhode) tulee, niin siirrän samantien raa'alle, vaikka kuivamuona sopisikin kyseiselle yksilölle. Hlökohtaisesti en syöttäisi koiralleni nappulaa, koska en vain luota teolliseen safkaan. Varmasti on olemassa oikeasti laadukkaita ja hyviä kuivaruokia, mutta silti miellän niillä ruokkimisen samaan kuin lapsen ravitsemisen eineksillä.

Aiheesta toiseen. http://www.ruokintakysely.fi löytyy iso, mielenkiintoinen kysely koiran ruokinnasta pentuajoista aikuisuuteen ja kyselyä koiran emästä. Laittakaahan kortenne kekoon. Itse ainakin odottelen tuon tulosten julkistamista :-)

Profiili  

ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2012 12:54 pm 
Poissa
Itsehillintä hakusessa
Itsehillintä hakusessa

Mun täytyy ihan myöntää että mä en oo rustoja ees ikinä antanut. :oops:
Meillähän menee luu pääsääntöisesti luumurskeena (tai broilerinkauloina), sen kerran kun Hippi oksensi broilerinsiivistä sen pitkän luun seuraavana yönä syönnistä, en oo yksinkertaisesti uskaltanut antaa. :|
Mut oon kyllä miettinyt että nyt kun lähieläinkaupoissakin on kattavat pakastealtaat niin hakisi yhdet rustot kokeeksi, lähinnä että itse näkisin kunnolla mimmossia ne on, pojat kyllä varmasti tykkäisivät.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2012 1:03 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^^ Kiitos vastauksestasi *S* :-)
Riikka Lahti jonka barfluennolla olin kasvattaa enkkubulleja ja tanskandoggeja. Hän kertoi kuinka hänen doggin pentu kasvoi barfilla tasaisesti mutta hitaasti koko ajan. Koskaan koira ei ollut lihava mutta sillä oli hyvät lihakset ja oli tiivis kropaltaan. Pentuesisarusten omistajat olivat ihmetelleet hänen koiran pienempää kokoa ja "laihuutta" ja vitsaileet että onko se vinttikoira?! Kun koira oli kasvunsa kasvanut (olisko 3 v ikä en oo ihan varma?) se oli täysin samaa kokoluokkaa sisarustensa kanssa olematta kuitenkaan tukeva, hyvässä lihaskunnossa ja terve.
Taage ei ole syönyt koskaan nappulaa. Syötin sille kotitekoista, raakaa lihaa osaksi ja broilerinsiipiä, kauloja ym ja luita. Se kasvoi myös hyvin tasaiseen tahtiin ihan eri tavalla kuin mun aikaisemman nappulalla olleet koirat.
Nyt mun koirat on siirtyneet täys barfille ja seuraava pentu tulee tekemään samoin.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2012 1:10 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Onko joku täällä käynyt sekä Pukinmäen että Mankkaan (uudistetussa) Murren Murkinassa? Itse olen käynyt vain tuolla Mankkaalla, mutta mietin, että mahtaisikohan Pukinmäessä olla laajempi valikoima? Onhan Mankkaallakin paljon kaikkea, mutta aika vähän mitään erikoisempia lihoja. Tuonne Mankkaalle tuli joku aika sitten enemmän pakastealtaita, kun muuttivat vanhan liiketilan viereiseen isompaan tilaan.

http://piiemm.wordpress.com/

Profiili  

ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2012 1:17 pm 
Poissa
Uutta matoa koukkuun
Uutta matoa koukkuun

kroksvansen kirjoitti:
JenniK kirjoitti:

Tämä on mielenkiintoista ja toivottavasti tästä saataisiin tulevaisuudessa enemmän virallista tutukimustietoa :nyökyti:
Olis kiva kuulla JenniK kun olet syöttänyt koirasi barfilla pennusta saakka miten se näkyi niiden kasvussa ja kehityksessä? Kasvoivatko pennut tasaisesti, kuinka pitkään jatkui kasvu ym? Rhode on kuitenkin iso ja varmasti haastava rotu kasvun suhteen.

Viivi kasvoi hyvin tasaisesti, en muista että olisi ollut mitään ihmeempiä juttuja kasvun aikana. jalat pysyi kokoajan suorana, neiti hoikkana jne. Hugo taas - oli sekin koko kasvuajan(kin) hyvin hoikka, mutta kasvoi aivan hirveetä vauhtia. Lueskelin just tuossa pari päivää sitten vanhoja kirjoituksia, niin olen kirjoittanut tyyliin että "Hugon kasvuvauhti on nyt 1,5kg, ihan riittävä vauhti", eli ilmeisesti Hugo on ottanut parhaimmillaan 2kg/vko lisää kokoa. Muistan vaan että kasvoi aivan älytöntä vauhtia. Mutta tästä huolimatta Hugo oli tosiaan kokoajan hoikka, se ei ole missään vaiheessa ollut missään määrin pullea eikä edes tasapaksu. Tässä päästäänkin siihen ajatukseen, että ruokinnalla voisi vauhdittaa tai hidastaa kasvua... mä en ollenkaan ole siitä samaa mieltä. Jos ja kun koira on tosiaan hoikka, siis oikeasti hoikka, en ymmärrä miksi sen kasvuvauhtia pitäisi hidastaa, vaikka se kasvaisi kovaa vauhtia. Sen vaan sitten kuuluu mennä niin. Eri asia on yliruokkia pentuja, mutta silloinhan niiden pitäisi olla jo pulleita ja siinä ei tietenkään ole mitään järkeä.

Rhodet kehittyy todella hitaasti, Hugo täyttää kohta 4 vuotta ja on viimeisen vuoden aikana kasvattanut itselleen sitä kliseistä "massaa", vaikka on edelleen tosi hoikassa kunnossa. Mutta kasvun on huomannut takeissa ja pannoissa, on tullut senttejä lisää. Korkeuskasvu on tullut siinä vuoden iässä, mutta tosiaan etenkin urokset kehittyy helposti sinne 4-vuotiaaksi asti :)

Hugo on kyllä ollut haasteellinen kasvatettava, juurikin tuon nopean kasvuvauhdin ja yli-ison koon vuoksi :) mutta en siis ole missään vaiheessa asiaa stressannut, näin jälkikäteen olen vaan ajatellut että hiton hyvärakenteinen ja upea koira tuosta jättimiehestä tuli :D Viivi taasen kun on normikokoinen narttu, sen kasvu oli musta ihan erilaista, sopivan hidasta/nopeaa ja sellaista... rauhallista. Niin ja Viivillähän on A/A ja 0/0, kuvattiinkin vasta 5-vuotiaana. Kasvattaja jo vähän varoitteli että sen ikäisellä voisi olla jo jonkinlaista kulumaa näkyvissä, mutta höpsis, priimaa kamaa :luuv2:

EDIT: Ja niin tosiaan Hugo siirtyi raakaan meille muuttaessaan eli 7-viikkoisena, samantien. Yhtään nappulapussia ei ole meillä ollut sitten sen kun Viivin ja Zamun kanssa aikoinaan vaihdettiin raakaa, eli 7,5 vuotta sitten!

Malozi Kilinda; Hugo

Profiili  

ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2012 2:19 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^ Kiitos JenniK vastauksestasi :-)
Kyllä kaikki mitä täältä lukee vahvistaa siitä että nappulaan ei enään palata.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2012 2:34 pm 
Poissa

JenniK kirjoitti:
Tässä päästäänkin siihen ajatukseen, että ruokinnalla voisi vauhdittaa tai hidastaa kasvua...

Mä olin kuuntelemassa tammikuussa norjalaista eläinlääkäriä William Bredalia koiran ruokinnasta (hän on kylläkin Eukanuban joku edustaja, mutta yleisesti puhui siis ruokinnasta, eikä nyt varsinaisesti vaan raa´asta tai nappulasta), mutta mulle jäi hänen luennostaan nimenomaan mieleen se, että ruualla ei voida vaikuttaa siihen, minkä kokoinen koirasta tulee aikuisena (geenit ovat sen jo määrittäneet), mutta ruualla voidaan vaikuttaa merkittävästi siihen miten nopeasti koira nuo mittansa saavuttaa. :nyökyti:

Ja hidas kasvu on parempi, koska nivelet jne. pysyvät tällöin paremmin kasvuvauhdissa mukana (jos nyt oikein muistan :wtf...: :-D no mut kuiteski)

Profiili  

ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2012 3:11 pm 
Poissa
Mummi
Mummi

Noista Murreista, mä oon käynyt sekä Puksussa että Mankkaalla, ja aika sama valikoima musta. Puksu on vähän pienempi, mutta taitaa olla sama määrä pakastimia.

italianvinttikoira Pulla

Profiili  

ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2012 5:11 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

piiemm kirjoitti:
Onko joku täällä käynyt sekä Pukinmäen että Mankkaan (uudistetussa) Murren Murkinassa? Itse olen käynyt vain tuolla Mankkaalla, mutta mietin, että mahtaisikohan Pukinmäessä olla laajempi valikoima? Onhan Mankkaallakin paljon kaikkea, mutta aika vähän mitään erikoisempia lihoja. Tuonne Mankkaalle tuli joku aika sitten enemmän pakastealtaita, kun muuttivat vanhan liiketilan viereiseen isompaan tilaan.

Mä käyn Puksussa ja uskoisin että siellä porukka varaa etukäteen niitä erikoisempia lihoja, sillä aina niissä altaissa on lappu tietystä lihasta, mutta itse liha on loppu. Mulla on käynyt sen verran huono tuuri siellä, et esim. heppaa ei oo ikinä ollut. Poro taitanee olla 'erikoisin' liha mitä ollaan sieltä saatu ja sitäkin saa helposti muualta. Oon huomenna taas menossa ja taidanpa keskustella tästä asiasta.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 3014 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 196, 197, 198, 199, 200, 201  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]