Oulun eläinlääkäreistä meidänkin vakipaikka on Akuutti. Hammasasioissa ehdoton ykkönen on spesialisti Anne Kartimo-Mäkynen, jonka taitoihin tutustuimme keväällä; osaava ja erittäin sydämellinen lääkäri. Muutoin pyydän yleensä Minna Liinamaalle, joka on Faunin eturauhaskontrollin vakkarilääkäri ja osoittautunut muissakin tapauksissa erittäin päteväksi, kuuntelevaksi ja "kelloon katsomattomaksi" kun on jotain, mihin pitää oikeasti paneutua.
Päivystysaikana ollaan myös kertaalleen jouduttu käymään kaupungin ell:llä. Meillekin sattui Matti Rinnekangas lääkäriksi, ja hienosti hoiti hommansa! Pelkkää positiivista hänestä olen muualtakin kuullut.
Vai että on Yrjö-sedällä maksalaatikko yleislääkkeenä kaikkeen...

Meinaan joskus aikanaan, kun käytin päivystyksessä rokotusreaktion saanutta Tuikkusta, hän eka moitti mua siitä kun olin ottanut leptospiroosirokotteen niin nuorelle koiralle (7 kk, oltiin menossa Ruotsiin) ja sitten haukkui huonosta syöttämisestä ja käski nimenomaan maksalaatikkoa syöttää ja lisätä liikuntaa kun kerroin, että on laiha kun on niin huono syömään. Joopa joo, 7-kuiselle pennulle ei siitä kyllä enää pystynyt liikunnan määrää lisäämään ja mun vastauksesta suodatti pois kokonaan osion "puolet kotiruokaa" keskittyen vain siihen "puolet kuivamuonaa" -kohtaan. Mutta eipä sen kokemuksen mukaan hänen lääkärintaidoistaan mitään huonoa sanottavaa silti ole
Vanhemmillani Kemissä kun ollaan, niin vakkarilääkärini on EuroMediVet-klinikan Outi Kuisma-Parwar Torniosta tai Onni Heiskanen Keminmaasta. Molempia ollaan käytetty reippaasti yli 10 vuotta, aina ollaan saatu asiallinen apu ja joskus jopa parempi, kuin Etelä-Suomen "spesialisteilta".
Heiskasta muistan ikäni lämmöllä siitä, että oli ainut lääkäri välillä Rovaniemi-Helsinki, joka suostui yhtenä perjantai-iltana tekemään kohtalokkaasti sairastuneelle Tuikulle tilaa hoitolistallaan; kuulemani mukaan on näin tehnyt muidenkin akuuttitapausten kohdalla ja se, jos mikä, on mulle tosi iso plussa! Koen, että silloin on lääkäri paikallaan enkä ymmärrä, miten lääkärit voivat kieltäytyä hoitamasta koiraa, jolle on ilman hoitoa annettu elinaikaa max vuorokausi. Tai että vastaanottovirkailijat eivät edes suostu kysymään lääkäreiltä, että löytyisikö joltakin mahdollisuutta vähän joustaa.
Niin ja vielä Tampereen aikojeni vakiklinikka, Veter.