Tänään on Pe Elo 23, 2019 10:10 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 434 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Sydänkuuntelun merkitys
ViestiLähetetty: La Marras 26, 2011 5:15 pm 
Poissa
Väsynyt, mutta onnellinen

Whippetien sydämistä on Marjaana Siltanen ihanasti viitsinyt päivitellä listaa :nyökyti: http://pldn.pp.fi/whtuloksia.html Tuolla, sama löytyy myös yhdistyksen sivuilta. Tuonne siis saa halukkaat ilmoittaa ne tulokset, eli kaikkiahan siellä ei ole. Voi olla sairaita ilmoittamatta ja aivan yhtälailla niitä terveeksi ultrattuja voi puuttua paljon. Mutta tosi jees lista joka tapauksessa!! :nyökyti: Perustuen siis ihan vapaaehtoisuuteen. Yhdistyksellä itsellään on kenties enemmänkin niitä tuloksia? Niitäkin siis mitkä eivät tuonne tule. Mutta tuo on tommonen julkinen.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Marras 26, 2011 5:17 pm 
Poissa

Ah, samaan aikaan tulikin kahdesti. No, meneepä perille :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Marras 26, 2011 6:09 pm 
Poissa
Sen sortin heinähattu
Sen sortin heinähattu

Tällai maallikkona ajattelen, että kun joku rotu alkaa tulla kovin suosituksi ja kappalemäärältään runsaaksi, niin silloin myös alkaa putkahtelemaan vähän enemmän terveysongelmia :shockthink: . Vinttikoirat nyt ei ole ihan suosituimmuuden kärkipäässä, mutta parin viime vuosikymmenen aikana ovat huimasti lisänneet suosiota ja jo ihan italiaanoja myöden :nyökyti: .

Of Streamline Lovely Lilac `Aina`
Itskut
Ylladian Tendre Poison `Hellin`
Gambas De Percyval `Gamba`
Ylladian Joie Magnifique `Maini`

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Marras 26, 2011 6:50 pm 
Poissa
Kukkahattutätisetä <3
Kukkahattutätisetä <3

MikkoP kirjoitti:
Eppu kirjoitti:
Mä esim sanon suoraan,että mä en kuuna päivänä meinaa liitty omaan rotujärjestööni,ennen kuin korkeamman luokan listaukseen pääseviltä vaaditaan kaiken muun lisäksi mittaustulos.
Se herättää närää ja kiivastumista,mutta mitä sitten.
Saan olla sitä mieltä ja joku muu toista mieltä.

Kun on tarpeeksi iso, niin ei tartte mittailla :-)

Niinpä :eihelev:

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 1:03 am 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Eppu kirjoitti:
Wilful kirjoitti:
Charlene kirjoitti:
Kukaan ei ole vastannut minulle kysymykseen whippetien pevisa-ohjelman sisällöstä? Itse en koe, että pevisalle olisi oikeasti tarvetta missään muodossa tällä hetkellä.

:nyökyti: Olen samaa mieltä,ettei tällä hetkellä ole tarvetta.

Noin muuten,niin jäänee asia mun puolesta tähän :nyökyti:
Mun on hyvin vaikea ottaa osaa keskusteluun,jos täytyy lähteä siitä että ei voi sanoa suoraan asioita.

Niin miljoona kertaa mulle on vuosien varrella niin harrastaja-,kuin kasvattaja`kollegat´ sanoneet,että sun täytyy tehdä asialle jotain jos haluat,että muuttuu
Ihan kuten olen vuosien varrella heille sanonut,että sun pitää tehdä jotain eikä vaan puhua :nyökyti: ,että ei ne sanat vaan ne teot.
Kasvattamisessa käytännössä puhe on aivan toissijaista,ainoastaan teot merkkaa ja niillä on väliä ja vaikutusta.

Joten,jos täällä pitää ruveta kohtelemaan muita harrastajia,kuin lasia niin se on mun mielestä alentuvaa ja aliarvioimista,enkä siihen rupea :nyökyti:

Kuitenkin,itse olen ensisijaisesti harrastaja ja pennunostaja koska vuosien varrella mulla on ollut enemmän ostokoiria,kuin omia kasvatteja ja olen harrastanut muiden kasvattamilla koirilla enemmän,kuin omilla kasvateilla joten jos kehotan muitakin harrastajia tekemään jotain pelkän puhumisen sijaan ja siitä hermostutaan,niin ei pysty,ei kykene,eikä halua :nyökyti:

Tämä ihan hyvässä hengessä :nyökyti:

Mä olen samaa mieltä tosta pevisasta,tosin en sitä tunne ja en tiedä mitkä sit ois säännöt vipukoiden kohdalla?
Mutta toho kyl takerrun,siihen "ei voi sanoa suoraan asioita"
WTF!
Asiat kuuluu sanoo suoraan,asioista pitää keskustella joskus niinkin että joku pahottaa mielensä...

Vaikeneminen ja vaikeiden asioiden ohittaminen on yksi varma askel kohti tuhoa.

Mä en tajua,meikkis sinisilmäisestä harrastajasta on oppinut,että sellaiset vanhojen pierujen "tää on terve rotu,ei tartte tutkia" puheet on pelkkää paskaa,niin ihan varmasti mua fiksummatki harrastajat tajuaa saman.
Vai mitä sä niiku tarkoitat...kenelle ei voi sanoa suoraan?

Kyllä sullakin on oikeus avautua,tuoda itsesi esille.
Vaikeneminen ei kannata,jos sulla on joku järkevä asia mikä on keskustelun arvoinen :nyökyti:

Ei,ei,ei kun luehan muutama sivu taaksepäin :-) .

Mä en oikeasti jaksa,kun aina kun puhutaan oikeasti tärkeitä asioista niin nousee esiin tämä että kasvattajat aliarvioivat harrastajia ja ettei harrastajatkin muka saisi kirjoittaa jne.
Siis aina!

Mä en enää kertakaikkiaan jaksa tällaista,siis lähteä sadatta rundia vääntämään aina samoista asioista.
Nää kaikki on jo siis niin nähty ja koettu,et en jaksa.
Kaikki asia jää aina loppupeleissä jalkoihin ja tilalle tulee vaan tappelua ja riitelyä,ei ole mitään itua kun kaikki energia menee sitten siihen.

Mä en tajua,oikeesti.
Voi olla,että vika on mussa,hyvinkin voi olla ja jos mä tajuamattani korjoitain joitain ihmisiä aliarvioivasti,niin pyydän anteeksi ja silloin on parempi etten kirjoita :nyökyti:

Mä pidän itseäni harrastajana,vaikka olen kasvattanut 9 pentuetta ja mun luona on syntynyt 10 pentuetta.
Se määrä on kuitenkin kaikenkaikkiaan niin vähäinen,etten jotenkin miellä itseäni vielä kasvattajaksi.
Monta kertaa kun kavereiden kanssa puhutaan,niin huomaan sanovani että jos mä olisin kasvattaja..... :denti:
Eikö se kerro että mä pidän itseäni harrastajana?
Ja kun näin on niin mun on hyvin vaikea ymmärtää että muut harrastajat kokevat,että mä suhtaudun heihin aliarvioivasti,koska se ei pidä paikkaansa

Kuitenkin näihin pentueisiin,mitä meillä on syntynyt,ystävien pentueisiin jne on mahtunut jos jonkinlaista kokemusta joten mä tiedän kuitenkin millaista kasvattaminen on,enkä mä omissa ajatuksissani ja kirjotuksissani voi välttyä siltä asialta!

Sori nyt tämä OT ja vuodatus...Charlenelle !!!...eikös JTO ole edelleenkin oikea osoite mihin lähetän näitä ultralausuntoja,jos ja kun epävirallisia ovat?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 1:23 am 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Wilful kirjoitti:
Charlenelle !!!...eikös JTO ole edelleenkin oikea osoite mihin lähetän näitä ultralausuntoja,jos ja kun epävirallisia ovat?

:nyökyti: Marjaanalle sopii lähettää niin päivittyy nopeimmin terveystuloslistalle.

Whn Lotta (-09)
Whn Kiira (-07)
Whn Helmi (-04)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 1:29 am 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Aivan,kiitos.

Jälkikäteen vasta luin tosta ylhäältä :oops:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 3:04 am 
Poissa

Deegu kirjoitti:
Meidän ei itse kunkaan tarvitse mennä montakaan vuotta taaksepäin kun tosiaan lähes kaikki olemme pitäneet melkein itsestään selvyytenä sitä että kun otat whippetin, saat terveen koiran.

Whippetiin päädyin itse suurilta osin (luonteen lisäksi) hyvän terveyden vuoksi.
Sain onnekseni ekakoirakseni "vain" silmäsairaan yksilön aivan fantastisella luonteella :luuv2:

vuorovesi kirjoitti:
Tällai maallikkona ajattelen, että kun joku rotu alkaa tulla kovin suosituksi ja kappalemäärältään runsaaksi, niin silloin myös alkaa putkahtelemaan vähän enemmän terveysongelmia :shockthink: . Vinttikoirat nyt ei ole ihan suosituimmuuden kärkipäässä, mutta parin viime vuosikymmenen aikana ovat huimasti lisänneet suosiota ja jo ihan italiaanoja myöden :nyökyti: .

Whippet on minun mielestä määrältään melko runsaslukuinen rotu, onneksi ei nyt sentäs tuhansia vuodessa rekata, mutta jokunen sata kuitenkin (ja siihen mahd. rekkaamattomat päälle).

Bandera "Nera", Jota "Jota", Estrella "Stella", Resaca "Rea"

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 11:51 am 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

Wilful kirjoitti:
Mä pidän itseäni harrastajana,vaikka olen kasvattanut 9 pentuetta ja mun luona on syntynyt 10 pentuetta.
Se määrä on kuitenkin kaikenkaikkiaan niin vähäinen,etten jotenkin miellä itseäni vielä kasvattajaksi.
Monta kertaa kun kavereiden kanssa puhutaan,niin huomaan sanovani että jos mä olisin kasvattaja..... :denti:
Eikö se kerro että mä pidän itseäni harrastajana?
Ja kun näin on niin mun on hyvin vaikea ymmärtää että muut harrastajat kokevat,että mä suhtaudun heihin aliarvioivasti,koska se ei pidä paikkaansa

Kuitenkin näihin pentueisiin,mitä meillä on syntynyt,ystävien pentueisiin jne on mahtunut jos jonkinlaista kokemusta joten mä tiedän kuitenkin millaista kasvattaminen on,enkä mä omissa ajatuksissani ja kirjotuksissani voi välttyä siltä asialta!

Sori nyt tämä OT ja vuodatus...Charlenelle !!!...eikös JTO ole edelleenkin oikea osoite mihin lähetän näitä ultralausuntoja,jos ja kun epävirallisia ovat?

Ihmisestä joka ei kasvata puhutaan tietysti harrastajana ja kuka ei harrasta mitään virallisia lajeja vaan elelee auvoista arke koiransa kanssa, hänestä sanotaan että on tavis koiran omistaja. Tämä pistää jotenkin ihmiset eri muotteihin ja arvoasteikolle, mikä on väärin. Se tavis voi tietää vaikka kuinka paljon hyödyllisiä asioita ja taas se itseään kasvattajaksi nimittävä on pihalla kuin lumi ukko ja silti väittää tietävänsä kaiken ja mehtään menee että helinä käy. Loppupelissä kai suurin osa meistä on kuitenkin ihan "taviksia"...on otettu koirat perheen jäseniksi ja lenkkikavereiksi ja kuka sitten on siitä "haksahtanut" harrastamaan jotain ja kuka kasvattamaankin. Itse olen sitä mieltä että kasvattaminenkin on harrastus...harva sitä leipätyökseen tekee;)!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 12:08 pm 
Poissa
Palkollinen
Palkollinen

Deegu
Lainaa:
hmisestä joka ei kasvata puhutaan tietysti harrastajana ja kuka ei harrasta mitään virallisia lajeja vaan elelee auvoista arke koiransa kanssa, hänestä sanotaan että on tavis koiran omistaja. Tämä pistää jotenkin ihmiset eri muotteihin ja arvoasteikolle, mikä on väärin. Se tavis voi tietää vaikka kuinka paljon hyödyllisiä asioita ja taas se itseään kasvattajaksi nimittävä on pihalla kuin lumi ukko ja silti väittää tietävänsä kaiken ja mehtään menee että helinä käy.l Loppupelissä kai suurin osa meistä on kuitenkin ihan "taviksia"...on otettu koirat perheen jäseniksi ja enkkikavereiksi ja kuka sitten on siitä "haksahtanut" harrastamaan jotain ja kuka kasvattamaankin. Itse olen sitä mieltä että kasvattaminenkin on harrastus...harva sitä leipätyökseen tekee;)!

Deegua komppaan! Tämäkin "ala", siis koiranjalostus on mennyt niin paljon eteenpäin, että sillä vanhalla kasvattajakurssin tietomäärällä ei pitkälle pötkitä. Kun esim genetiikka on mennyt eteenpäin harppauksin, niin kaiken sen tiedon päivittäminen itselleen kasvattamisen välineeksi on jatkuvaa oppimista ja kouluttautumista... omaehtoisesti. Sama koske terveys/sairaus-asioita. Kun kukaan ei varsinaisesti pakota päivittämään tietoja, niin se jää omalle vastuulle. Ajan myötä näkyy tietysti, jos sitä ei ole tehnyt. Mahdollisuuksia kuitenkin on jatkuvasti tarjolla; monet rotuyhdistykset järjestävät koulutusta (SA-FAn afgaaniseminaari, Salukikerhon Sydänluento viimeisimpiä), Kl jalostustoimikunnan jäsenet ja Lohen tr käyvät valistamassa, jopa maakunnissa. Jos ei mihinkäään itse tartu, niin ei ihme, että on kuten Deegu mainitsi; pihalla. Nykyajan työelämässä ei pärjää, jos ei päivitä jatkuvasti ammattitietojaan ja -taitojaan, ja saman asenteen voi hyvin siirtää myös tänne harrastuspuolelle.

Hyvä, että whippetväki kerää tuloksia ja tilastotietoa sydäntutkimuksista. Siitä voi sitten laskea aikanaan, millainen ongelma (jos on) sydänsairaudet tällä rodulla on.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 1:57 pm 
Poissa
Kukkahattutätisetä <3
Kukkahattutätisetä <3

Mua harmittaa ihan suunnattomasti,et oman koiran iskällä ja siskolla on todettu lasiaisenrappeuma.
Okei,sehän ei haittaa mitenkään niitä koiria ja ei aiheuta mitään elämää hankaloittavaa kenellekkään.
Harmilisintahan siinä lasiaisen rappeumassa on se,että siitä ei ole paljoonkaan tutkimusdataa/tietoa.

Miten se periytyy,hankaloittaako koiran elämää jne jne....
Mutta mulle se aiheuttaa mietintää,koska voinko antaa Numan jakaa rakkautta kenellekkään typylle?
Toki Numa on ns "terve",mutta jos ottaa huomioon että lasiaisen rappeuma on isäkoiralla,siskokoiralla(tosin eri pentue,mutta samat vanhemmat) ja äippäkoiraa ei ole tutkittu.

Mulle tää sinänsä aiheuttaa päänvaivaa,ihan sen takia että kyseisestä silmäongelmasta ei ole sitä tutkimusdataa tarpeeksi ja että voiko Numaa oikeesti käyttää ikuna?
Koiranhan luonne ja olemus on jo mun mielestä sellainen että se ei ainakaan tekis yhtään pahaa jatkaa niiden levittämistä. :shockthink:

Täällä joskus sanotaan,että me tavikset ei tiedetä kuinka vaikeeta on kasvatustyö,no mä voin vaan kuvitella kuinka vaikeeta se on,ku tämmöinen taviskäyttäjä saa jo tämmöisestä itsensä ongelma pesäkkeeksi.

ARGH!

Mikäköhän paskamyrsky tästä mun niskaan taas ens kesänä kaatuu,noh...aivan sama koska mä voin aina sanoo apinoille et tutkituta koiras edes puoliksi niin hyvin ku mä :eihelev:

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 2:15 pm 
Poissa
Kukkahattutätisetä <3
Kukkahattutätisetä <3

Wilful kirjoitti:

Mä en oikeasti jaksa,kun aina kun puhutaan oikeasti tärkeitä asioista niin nousee esiin tämä että kasvattajat aliarvioivat harrastajia ja ettei harrastajatkin muka saisi kirjoittaa jne.
Siis aina!

Mä en enää kertakaikkiaan jaksa tällaista,siis lähteä sadatta rundia vääntämään aina samoista asioista.
Nää kaikki on jo siis niin nähty ja koettu,et en jaksa.
Kaikki asia jää aina loppupeleissä jalkoihin ja tilalle tulee vaan tappelua ja riitelyä,ei ole mitään itua kun kaikki energia menee sitten siihen.

No ton mä tajuan ihan satavarmasti.
Olen kaiken näköistä paskaa saanu kuulla kisapaikoilla...tässä pari valittua.

-Mitä sä mesoot yk koirista ku sun omas koiras takaa löytyy ylikorkeutta,et ite oot ostanu sellaisen jälkeläisen.
Vastaus:ehä ole....ihan saanu ilmaiseksi :denti:

-Miten sä voit tietää paremmin kuin me 15 vuotta harrastaneet
Vastaus:no musta kahden yk:n ei tartte jatkaa sukua.
-En halua keskustella asiasta(tämä tuli mulle vastaukseksi,kun joku muu sanoi olevansa samaa mieltä) :eihelev:

Kyllä mä niiku sanon,että tässä koko hommassa kaikkien pitää katsoa peiliin,lopettaa se oman pienen elämän pönkittäminen koiran saavutusten kautta.
Niin kauan kun on olemassa ihmisiä,jotka elää koirien saavutusten ja titteleiden kautta...jalostus voi mennä ihan päin vittua.

Ja niin kauan kun on sellaisia ihmisiä,niin niin kauan tarvitaan jyrkkiä aseita niitä asenteita vastaan. :nyökyti:
Toivottavasti edes joku hokaa mun pointin?

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 2:28 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

^ :nyökyti: niin,nämä on näitä ongelmia ettei oikeasti voi tietää.

Mun ymmärtääkseni riippuu vähän rodusta lasiasien rappeuman suhteen ja käsittääkseni siitä ei kuitenkaan ihan hirveästi tiedetä vielä (riittävästi) , ei ole esim niin selkeä kuin DCM.
Tosin tiedän koiria joissa suorastaan moni yhdestä pentueesta on sairastunut sydänsairauteen,vaikka molemmat vanhemmat on ultrattu terveeksi ja sukua muutenmin harvakseltaan,sieltä täältä.
Myös paljon ulkolaisia koiria suvussa,joista ei tietenkään voi mitään faktaa tietää,mutta että enemmän yllätys kuitenkin moinen ikävä paukku :-(

Joissain roduissahan lasiaisen rappeuma on niin levinnyt,että on pakko ja ihan ´luvan kanssa´ saa käyttää rappeumakoiria jalostukseen,kunhan toinen osapuoli on terve.

Mä itse ehkä välttäisin whippeteissä tällä hetkellä koiria,joista tiedetään olevan riski että tulee rappeumaa,mutta mä en olekaan mikään asiantuntija.

Luultavasti kannattaa eri silmäspesialistien,oman koiran kasvattajan,muiden kasvattajien-ja harrastajien kanssa Numan tilanteesta puhua ja sitten tehdä se oma ratkaisu niiltä pohjilta :nyökyti:

Nämä terveysjutut ovat vaikeita päätöksiä,aina ja jokaiselle :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 2:34 pm 
Poissa
Kukkahattutätisetä <3
Kukkahattutätisetä <3

Joo,o.
Siis se on ihan varma,että vaikka Numa on nyt kahdesti tarkastettu...2 vuotiaana ja nyt 5,5 vuotiaana...niin se tullaan käyttämään jatkossakin tarkeissa.
Voi olla että sillä ei ikuna ole mitään havaittavissa,mutta mitäs jos se on piilevä?
Tää on just tätä,ku ei ole dataa.

Mutta jos sillä ei tulekkaan mitään tai tulee,saa taas joku kerättyä tärkeetä dataa.
Näin mä tän sisäistä ja uskon että en ole ihan kauheen hölmö ku oon pähkäilly asian näin?

Ja sit jos joku haluaa takkuhäntägeenejä,viehevarmuudella...niin silloin mä ainakin rehellisesti kerron et mitkä on taustat ja muut sen sellaiset asiat :nyökyti:

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 2:56 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Deegu kirjoitti:
Ihmisestä joka ei kasvata puhutaan tietysti harrastajana ja kuka ei harrasta mitään virallisia lajeja vaan elelee auvoista arke koiransa kanssa, hänestä sanotaan että on tavis koiran omistaja. Tämä pistää jotenkin ihmiset eri muotteihin ja arvoasteikolle, mikä on väärin. Se tavis voi tietää vaikka kuinka paljon hyödyllisiä asioita ja taas se itseään kasvattajaksi nimittävä on pihalla kuin lumi ukko ja silti väittää tietävänsä kaiken ja mehtään menee että helinä käy. Loppupelissä kai suurin osa meistä on kuitenkin ihan "taviksia"...on otettu koirat perheen jäseniksi ja lenkkikavereiksi ja kuka sitten on siitä "haksahtanut" harrastamaan jotain ja kuka kasvattamaankin. Itse olen sitä mieltä että kasvattaminenkin on harrastus...harva sitä leipätyökseen tekee;)!

:nyökyti: Ongelma onkin varmaan ihan mun oma,koska mä en ole koskaan luokitellut ihmisten tietotaitoa sillä ovatko kasvattajia/harrastajia/kotikoiran omistajia,koska mun ystävä-ja tuttavapiiriin on jo vuoskausia kuulunut niin äärettömän fiksuja ja eri asioista tietäviä ja asioista hyvin perillä olevia harrastajia,että välillä ei voi kun vaan hiljaa kuunnella :nyökyti: ,enkä tässäkään yhtään häpeä myöntää,että silloin tällöin kysyn asioista heidän mielipidettään ihan siinä kuin muiden kasvattajien ja spesialistien ja yleensäkin aina muutenkin kyllä hyvin herkällä korvalla kuuntelen heidän mielipitetään :nyökyti: usein vaikka ei mitään sen kummempaa ´faktaa´ saisikaan niin uusia näkökulmia ja ajatuksia monesti.
Kuin myös on niin nähty ja koettu nämä kasvattajat joilla vasta 1-2 tai 3 pentuetta maailmalla ja ovat niin The Kasvattajia ,tietävät olevinaan ihan kaiken ja oikeastaan ihan turha edes puhua,kun mielipiteet ja ´tieto´ on niin ehdottoman oikeita,että ei oikeasti edes jaksa kamalasti keskustella :denti:

Kuin myös vuoskymmeniä kasvattaneet kasvattajat,joiden kohdalla välillä ihmettelee että ovat ylipäänsä selvinneet yhdestäkään synnytyksestä,kun niin epävarmaa ja hapuilevaa koko homma on.

Musta ei niin pitäisikään aina lähteä siitä,että kasvattaja ja harrastaja/kotikoiranomistaja olisivat jotenkin eri tasolla tiedon suhteen ihan vaan siksi onko kasvattaja/harraastaja yms.
Ainoastaan se fakta ero on,minkä aiemmin jo sanoin että mitä useamman pentueen on kasvattanut ja mitä kauemmin on kasvattanut niin ei voi välttyä niiltä erilaisilta kokemuksilta,mitä harrastajalla ei kertakaikkiaan voi olla jos/kun ei niitä pentueita ole tehnyt.
Tosin moni harrastaja on saattanut vuosia seurata läheltä vaikka ystävänsä kasvatustyötä,olla mukana synnytyksissä,seurannut tiivisti pentujen kasvua jne,joten siinä mielessä saatta omata kokemuksiakin ihan siinä missä se kasvattaja.
Ainoa asia mitä ei kasvattaja pysty jakamaan,siirtämään,välttämään on se vastuu se on ja pysyy ainoastaan kasvattajalla aina ja juuri se vastuu on mun mielestä yksi niistä vaativimmista ja raskaimmista asioista kasvattamisessa :nyökyti:

Oikeastaan ihan sama jos vaikka haluan verrata itseäni johonkin agilityharrastajaan...siis enhän mä tiedä/tajua yhtään mitään asiasta,kertakaikkinen urvelo sen asian suhteen.
Mutta mikään ei kiellä mua kyselemästä ko harrastajalta/harrastajilta ja opettelemaan ja oppimaan jos niin tahdon.
Ei mulla ole mitään vaikeuksia myöntää faktaa,että tietävät asiasta paljon enemmän kuin minä,ovat paljon kokeneempia ja ovat kaikin puolin ´ammattilaisia´ asiassa muhun verrattuna.

Tuskin mun itsetunto on kiinni yhtään mistään mkä liittyy koiraharrastukseen.
Jos olisi,niin kyllä mä varmaan vähän säälisin itseäni :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 434 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]