Tänään on To Tammi 17, 2019 5:11 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 434 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 25, 26, 27, 28, 29  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Sydänkuuntelun merkitys
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 3:14 pm 
Poissa
Kukkahattutätisetä <3
Kukkahattutätisetä <3

Ai niin,mua on pidetty myös huonona koiranomistajana...ku en ole verissäpäin ja kiihkoissani tittelien ja voittojen perään.
Et semmoista ajattelumaailmaa edustaa jotkut alan "vanhat ja viisaat" :eihelev:

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 3:22 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Eppu kirjoitti:
Joo,o.
Siis se on ihan varma,että vaikka Numa on nyt kahdesti tarkastettu...2 vuotiaana ja nyt 5,5 vuotiaana...niin se tullaan käyttämään jatkossakin tarkeissa.
Voi olla että sillä ei ikuna ole mitään havaittavissa,mutta mitäs jos se on piilevä?
Tää on just tätä,ku ei ole dataa.

Mutta jos sillä ei tulekkaan mitään tai tulee,saa taas joku kerättyä tärkeetä dataa.
Näin mä tän sisäistä ja uskon että en ole ihan kauheen hölmö ku oon pähkäilly asian näin?

Ja sit jos joku haluaa takkuhäntägeenejä,viehevarmuudella...niin silloin mä ainakin rehellisesti kerron et mitkä on taustat ja muut sen sellaiset asiat :nyökyti:

Voisi kuvitella,että tossa tapauksessa osalla pentuja onkin piilevänä mutta kenellä?
Sitähän ei voi erkkikään tietää.
Ja vaikka olisi piilevänä,niin ei se välttämättä koskaan esiin tule jonkun nartun kanssa,kun taas jonkun toise nartun kanssa voi tulla.

Musta olisi hyvä aina muistaa suhteuttaa se vika/sairaus siihen miten paljon se itse koiraa haittaa :nyökyti:
lasiasen rappeumahan ei itsessään ja pelkästään aiheuta sille koiralle ongelmia,mun varovaisuus johtuu ihan siitä kun joissain roduissa ei ole varmuutta että voiko se rappeuma sitten johtaa mahdollisesti linssiluksaatioon,kun taas toisissa roduissa näyttää siltä että lasiaisen rappeuma on ihan oma,erillinen sairautensa eikä sillä ole mitään tekemistä LLn kanssa.

Kuitenkin mun mielestä myös pitää muut asiat suhteuttaa siihen vikaan/sairauteen.
Mm lähisuvun muu terveys ja luonne :nyökyti:

Mulle luonne on asia mikä menee kaiken muun edelle ja yläpuolelle (en nyt siis tarkoita,että käyttäisin jalostukseen koiraa,josta olisi riskinä tulla sydänsairauksia,epilepsiaa tms mutta ´pienempien´ vikojen ja lievempien sairauksien osalta)
Voisin ottaa pennun,jonka kohdalla olisi riskinä sairastua rappeumaan jos suku olisi muuten terve ja koirat olisivat hyvä luonteisia,kun taas en ottaisi pentua josta ei olisi odotettavissa pienintäkään sairautta,mutta suvun luonteet olisivat vähän niin ja näin.

Mun mielestä pitäsi olla joku kriteeri jalostuskoirien luonteiden suhteen :nyökyti:
Mutta mulla ei ole pienintäkään käsitystä mikä ja millainen se voisi olla.
Mä en kertakaikkiaan voi kestää,enkä sietää ihan arkielämässä koiraa jolla on luonteessa heikkouksia,varsinkaan en yhtään pätkää kestä koiraa jolla on hermorakenteessa pienintäkään heikkoutta.
Sellaiset koirat saavat mut jotenkin kovin surulliseksi.

En jotenkin niin täysin usko ja luota luonnetesteihin/luonneprofiileihin,koska tunnen koiria ja eräässä toisessa rodussa olen useammaltakin taholta kuullut,mm ko kasvattajien kasvattien omistajilta,että joidenkin tiettyjen kasvattajien koirat ihan opettamalla opetetaan pennusta asti käyttäytymään ja hallitsemaan hermot esim.näyttelyissä,mutta kotioloissa ovat seinille hyppiviä pelkopurijoita :?
Näitä sitten ´jalostetaan´ ja keskenään astutellaan,kun näyttelymenestys on niin hyvä.
Ai,että tekisi mieli antaa piizkaa moisille kasvattajille.

Terveysasioissa mennään eteenpäin jatkuvasti,tulee eri tutkimusmahdollisuuksia,geenitestejä yms,mutta luonteiden osalta yhä ja aina vaan on pelkästään luottaminen kasvattajan/jalostuskoiran omistajan sanaan ja kuten tiedämme,meihin mahtuu niin monenlaista tallaajaa :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 3:31 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

Olen Wilfulin kanssa hyvin pitkälti sama mieltä. :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 3:32 pm 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

Wilful kirjoitti:
Deegu kirjoitti:
Ihmisestä joka ei kasvata puhutaan tietysti harrastajana ja kuka ei harrasta mitään virallisia lajeja vaan elelee auvoista arke koiransa kanssa, hänestä sanotaan että on tavis koiran omistaja. Tämä pistää jotenkin ihmiset eri muotteihin ja arvoasteikolle, mikä on väärin. Se tavis voi tietää vaikka kuinka paljon hyödyllisiä asioita ja taas se itseään kasvattajaksi nimittävä on pihalla kuin lumi ukko ja silti väittää tietävänsä kaiken ja mehtään menee että helinä käy. Loppupelissä kai suurin osa meistä on kuitenkin ihan "taviksia"...on otettu koirat perheen jäseniksi ja lenkkikavereiksi ja kuka sitten on siitä "haksahtanut" harrastamaan jotain ja kuka kasvattamaankin. Itse olen sitä mieltä että kasvattaminenkin on harrastus...harva sitä leipätyökseen tekee;)!

:nyökyti: Ongelma onkin varmaan ihan mun oma,koska mä en ole koskaan luokitellut ihmisten tietotaitoa sillä ovatko kasvattajia/harrastajia/kotikoiran omistajia,koska mun ystävä-ja tuttavapiiriin on jo vuoskausia kuulunut niin äärettömän fiksuja ja eri asioista tietäviä ja asioista hyvin perillä olevia harrastajia,että välillä ei voi kun vaan hiljaa kuunnella :nyökyti: ,enkä tässäkään yhtään häpeä myöntää,että silloin tällöin kysyn asioista heidän mielipidettään ihan siinä kuin muiden kasvattajien ja spesialistien ja yleensäkin aina muutenkin kyllä hyvin herkällä korvalla kuuntelen heidän mielipitetään :nyökyti: usein vaikka ei mitään sen kummempaa ´faktaa´ saisikaan niin uusia näkökulmia ja ajatuksia monesti.
Kuin myös on niin nähty ja koettu nämä kasvattajat joilla vasta 1-2 tai 3 pentuetta maailmalla ja ovat niin The Kasvattajia ,tietävät olevinaan ihan kaiken ja oikeastaan ihan turha edes puhua,kun mielipiteet ja ´tieto´ on niin ehdottoman oikeita,että ei oikeasti edes jaksa kamalasti keskustella :denti:

Kuin myös vuoskymmeniä kasvattaneet kasvattajat,joiden kohdalla välillä ihmettelee että ovat ylipäänsä selvinneet yhdestäkään synnytyksestä,kun niin epävarmaa ja hapuilevaa koko homma on.

Musta ei niin pitäisikään aina lähteä siitä,että kasvattaja ja harrastaja/kotikoiranomistaja olisivat jotenkin eri tasolla tiedon suhteen ihan vaan siksi onko kasvattaja/harraastaja yms.
Ainoastaan se fakta ero on,minkä aiemmin jo sanoin että mitä useamman pentueen on kasvattanut ja mitä kauemmin on kasvattanut niin ei voi välttyä niiltä erilaisilta kokemuksilta,mitä harrastajalla ei kertakaikkiaan voi olla jos/kun ei niitä pentueita ole tehnyt.
Tosin moni harrastaja on saattanut vuosia seurata läheltä vaikka ystävänsä kasvatustyötä,olla mukana synnytyksissä,seurannut tiivisti pentujen kasvua jne,joten siinä mielessä saatta omata kokemuksiakin ihan siinä missä se kasvattaja.
Ainoa asia mitä ei kasvattaja pysty jakamaan,siirtämään,välttämään on se vastuu se on ja pysyy ainoastaan kasvattajalla aina ja juuri se vastuu on mun mielestä yksi niistä vaativimmista ja raskaimmista asioista kasvattamisessa :nyökyti:

Oikeastaan ihan sama jos vaikka haluan verrata itseäni johonkin agilityharrastajaan...siis enhän mä tiedä/tajua yhtään mitään asiasta,kertakaikkinen urvelo sen asian suhteen.
Mutta mikään ei kiellä mua kyselemästä ko harrastajalta/harrastajilta ja opettelemaan ja oppimaan jos niin tahdon.
Ei mulla ole mitään vaikeuksia myöntää faktaa,että tietävät asiasta paljon enemmän kuin minä,ovat paljon kokeneempia ja ovat kaikin puolin ´ammattilaisia´ asiassa muhun verrattuna.

Tuskin mun itsetunto on kiinni yhtään mistään mkä liittyy koiraharrastukseen.
Jos olisi,niin kyllä mä varmaan vähän säälisin itseäni :nyökyti:

Kyllä kai tämä luokittelu on aika "yleinen" ilmiö ja moni ekakoiraa hankkivakin pistää monesti ns. "kasvattajan" tittelin omaavan jotenkin korkeammalle jalustallle kuin vaikka muuten rodun kanssa pitkään pyörineen ihmisen. Onhan sillä kasvattajalla se kennel nimikin niin kyllä se tietää vaikka totuus voi ollahyvinkin toinen. Niin harrastajille kuin kasvattajillekkin tieto ja taito karttuu pitkän ajan myötä, kokemusten kautta, niin se karttuu myös sille kotikoiran omistajella jolla voi joskus olla hyviäkin vinkkejä sille viisaammallekin ;)!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 3:39 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

^ Musta tuntuu,että tämä ´luokittelu´ on joku vanha ´jäänne´ :nyökyti:

Esim silloin,kun sain sen ensimmäisen ihan ikioman vinttikoiran vuonna-87 niin vaikka hupaisalta kuulostaakin niin koira-ja kennelmaailma oli vielä silloin suorastaan kovin hierarkinen :nyökyti: ja kasvattajathan olivat niitä,joiden sanaa yksikään harrastaja/kotikoiran omistaja ei saanut kyseenalaistaa millään tavoin :nyökyti:

Sehän olisi ollut pöyristyttävää ja lähes rikos :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 3:55 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

Mä oon tässä vuosien saatossa törmännyt kasvattajiin, jotka ovat kasvattaneet 10-20vuotta ja monia pentueita, ja silti heidän perustietämys on aivan surkeaa. Ei tiedä edes perus asioita terveystä, saati mistään muustakaan..
Se että ihmisellä on ollut x-ajan koiria tai olet pentuja tehnyt, ei todella tarkoita että se jotain jostain oikeasti tietäisi.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 4:23 pm 
Poissa
Kukkahattutätisetä <3
Kukkahattutätisetä <3

Musta koko touhu on sinänsä viturallaan muutamasta perusasiasta.

Asenteet,voi luoja mihin asenteisiin mä oon törmänny kaikkina näinä vuosina.
Siis on ihan aikuisten oikeesti olemassa tunnettujakin harrastajia/kasvattajia,joiden maailmankatsomus on niin vammainen,että eivät hyväksy mitään arvostelua tai keskustelua.

Vedetään aina jokin seuraavista korteista: olen harrastanut 15 vuotta,olen tuomari,olen sitä sun tätä...voi herran jumala.
Ja sitten kun vetäiset vastakortin,olen noviisi,mutta mäpä oon koirastani tutkituttanu sitä sun tätä ja jne jne.

Sitten alkaa yleensä mököttäminen ja muu paskamaisuus,ei se jumalauta ole mun vika että ne jotka on ollut aikoinaan guruja kansan silmissä,ei enään olekkaan koska heidät on kyseenalaistettu ihan vaan sen takia että eivät ole suostuneet muuttamaan asennettaan ja alentumaan rakentavaan keskusteluun meidän "kuolevaisten" kanssa.

Eli kyllä se asennevamma pitäis kitkee pois niistä muutamista "harrastajista"...
Mun on ihan vitun vaikee yrittää olla asiallinen,kun ei yksinkertaisesti tää asia ei edisty ennen kuin vanhojen pierujen on PAKKO nöyrtyä.
Ja se nöyrtyminen EI tapahdu,ennen kuin koirien tittelit tai "ylivertaisuus" on uhattuna.

Uskokaa setää,setä tietää mitä on vastassa :nyökyti:

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 4:54 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

:nyökyti: Mä vähän luulen,että aina ei ole kyse siitä että nämä niin ja niin kauan harrastaneet/kasvattaneet,sen ja tän ja ton lajin tuomarit jne ei aina pidä itseään ns parempina ja korkeammalla,kuin harrastajat/kotikoiran omistajat.

Ennen vinttikoiria,meillä oli kotona ´näyttelycockeri` ja se touhu silloin -70/-80 luvulla cockeripiireissä vasta kummaa olikin.
Kasvattajat ilmiriidoissa keskenään,puhettakaan mistään yhteistyöstä mikä nykypäivänä on jossainmäärin suorastaan pakko lähes jokaisessa rodussa,oma leiri oli tiukasti oma,eikä muilla ollut mitään asiaa suurinpiirtein edes puheen tasolla puuttua ja siellä se hierarkia meni niin,että mitä kauemmin oli kasvattanut niin sitä vähemmän edes aloittelevat kasvattajat kyseenalaisti ja mitenkään vaativat tilille näitä konkareita.
Pystyivät tekemään aivan mitä tahansa,ilman että kukaan olisi mitenkään puuttunut,kritisoinut,tai kommentoinut :nyökyti:

Vinttikoirissa ei meno ollut ihan samanlaista ja samassa laajuudessa,mutta ihan riittävästi kuitenkin....
Mutta siis luulen,että usein kun ruvetaan paasaamaan että olen sitä tätä ja tota niin ja niin kauan lähtee siitä,että eletään vähän vielä ´vanhassa maailmassa´ ja ajatellaan,että nykypäivänä homma menee vielä samoin,että kun olet riittävän kauan sitä ja tätä niin pääset kaikesta,kuin koira veräjästä (ei tarvitse tutkia,perustella,vastailla epämiellyttäviin kysymyksiin,katsoa asioita silmästä silmään tai muutakaan) kun vaan ilmoitat,että olen niin ja niin kokenut.
Että se tekee ihmisiin jonkinlaisen vaikutuksen,eikä sua enää vaadita ´tilille´ koska kasvattajia ei ennenvanhaan harrastajat arvostelleet/kyseeanlaistaneet heidän osaamistaan ja tietotaitoaan :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 5:04 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Tosin musta tuntuu,että tollon meno oli muutenkin vähän erilaista,kun nykyään.

Näyttelyt esim olivat nimenomaan kasvattajien ja jalostuskoirien omistajien ´leikkikenttää`,ei siellä ollut näyttelyharrastajia samalla lailla ja siinä määrin,kuin nykyään.

Oli nimenomaan ´jalostuskoirien katselmus´ ,kun nykyäänhän näyttelyillä ei ole käytännössä monessakaan rodussa sen kummempaa tekemistä jalostuksen kanssa,vaan tosiaan on monelle kasvattajallekin ihan vaan pelkkä harrastus ja joillekin tiukkaakin tiukempi kilpailutilanne :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 5:47 pm 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

^Nimenomaan ja näinhän se on monen muukin "lajin" kanssa, testit ja kokeet ovat rankkaa kilpailua ei muuta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 5:54 pm 
Poissa
Kukkahattutätisetä <3
Kukkahattutätisetä <3

Deegu kirjoitti:
^Nimenomaan ja näinhän se on monen muukin "lajin" kanssa, testit ja kokeet ovat rankkaa kilpailua ei muuta.

Mutta pitääkö niin olla?
Olenko mä oikeasti sit huono omistaja Numalle,ku en ole kade enkä osaa elää niin et mun koiran on pakko voittaa?

Pitäisköhä mun antaa koira pois :eihelev:
Kyl taas ku kattoo tänki lemmikieläinpalstan astutusuutisia,niin ei ihan vaan voi pelkästään riemusta kiljahdella. :shockthink:
Pakko pyytää oikeen kohta virallista tietä TK:n sääntöihin muutosta,missä sanotaan että jos laittaa tänne astutus tai pentu-uutisia,pitää ilmoituksen laittajan tietää ja ymmärtää että kaikki ei vaan pelkästään tule sinne ihquttamaan.

Sananvapaus,se on voimassa myös ikävissä asioissa :nyökyti:

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 5:57 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

^Toki, mutta valitettavasti joskus sillä sananvapaudella ei saavuteta haluttua lopputulosta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 6:08 pm 
Poissa
Tosikko
Tosikko

Tuollahan on toi oma kasvattajatopic nyt sitten tästä kasvattamisen vaikeudesta ja kasvattajista puhumiseen...jäis tämä ketju sitten mieluusti vaikka niille sydänjutuille.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 27, 2011 9:12 pm 
Poissa
Kukkahattutätisetä <3
Kukkahattutätisetä <3

Nefer kirjoitti:
Tuollahan on toi oma kasvattajatopic nyt sitten tästä kasvattamisen vaikeudesta ja kasvattajista puhumiseen...jäis tämä ketju sitten mieluusti vaikka niille sydänjutuille.

Niin,en mä sit tiedä kuinka fiksua on jakaa asiaa kuitenki sivuavaa juttua moniksi omiksi aiheiksi.
Mutta toisaalta,eiköhän tää oo niin kaluttu asia...reilu kuukausi niin rotujärjestön pentupalstan säännöt panee uudet keskustelut alulle :)

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 15, 2011 2:33 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

romy kirjoitti:
Mutta en kyllä pistäisi pahakseni jos klinikoilla olisi jonkunlainen pakkaus- ja lähetyspalvelu Eviraan, maksaisin kyllä siitä hyvästä mielelläni extraa.. Ja uskonpa että useammat ihmiset päätyisivät silloin myös teettämään sen perusteellisen ruumiinavauksen, jos siitä olisi tehty helpompaa jopa surunkin keskellä.

Pakko palata tähän asiaan vielä sen verran, että itseasiassa pointsit tästä meidän "omalääkärille" - Tässä jälkeenpäin keskustellessa selvisi että heillä onkin juuri tuollainen järjestely että jos päädytään siellä lopettamaan ja syy on mystinen, niin he hoitavat pakkaamisen ja Eviraan lähettämisen omistajan puolesta jos niin haluaa. Ja luulis että jos tuollakin kerran, niin muualtakin Suomesta löytys vastaavia. :-)

In loving memory - afgaani Hienohelman Menuhin - RASMUS

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 434 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 25, 26, 27, 28, 29  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]