Tänään on To Loka 23, 2014 2:59 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 427 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 29  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Sydänkuuntelun merkitys
ViestiLähetetty: To Syys 24, 2009 3:48 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Tähän liittyen, Jenkeissä on tutkittu salukisydämiä useamman vuoden ajan, tuloksia täällä:

http://saluki.fi/congress/health_marydeesist.pdf

-Rudyard Kipling

Profiili  

ViestiLähetetty: To Syys 24, 2009 9:37 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

toi laajenut sydän on aika hurjan kokonen!

Profiili  

ViestiLähetetty: To Syys 24, 2009 11:34 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Juu, ja treenatulla vinttarilla on varmasti laajenema, jos kisaa ja treenaa useamman vuoden. Ja kuten tuossa tutkimuksessa todettiin, niin vasemman kammion laajenemaa (eli lihaksen ja tilavuuden kasvua) seuraa sitten aortan laajenema, niin onko sitten enää mikään ihme, että se väline siinä välissä eli läppä sitten alkaa pikkuhiljaa viheltään. Tai että vasemman eteisen ja kammion välinen läppä joutuu koville tömäkästä takapotkusta ja rustoittuu ja alkaa falskaamaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Syys 25, 2009 1:41 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Coco kirjoitti:
Ja mitä tulee siihen laajenemaan, aneurysmiin ja sepelvaltimoiden ahtaumiin, niin eivät ne myöskään näy siinä ultrassa, mihin kaikki näköjään ovat tunkemassa.

No tämähän ei kyllä pidä paikkaansa. Kyllä laajentunut sydän näkyy ultrassa. Samoin aneurysmat. Ja kasvaimet.

Enkä myöskään usko, että kilpailujen rasistus aiheuttaa minkäänlaisia sydän/läppäongelmia. Sen enempää kuin ihmisurheilijoillakaan, joista suurin osa sentään treenaa varsin ammattimaisesti meidän koiraurheilijoihimme verrattuna.

Itse ainakin olen sitä mieltä, että Villi on vielä hengissä nimenomaan sen vuoksi, että se on liikkunut koko ikänsä sairastumiseensa saakka todella paljon, niin paljon, että sen sydän ei ole lopullisesti pysähtynyt vaikeista rytmihäiriöistä huolimatta. Taukoahan se on aina välillä pitänyt = pysähtynyt hetkeksi, mutta aina (tähän saakka) alkanut lyödä uudelleen, vaikkei Villin sydän toimikaan enää kuin noin kahden kolmanneksen teholla normaalista.

Urheilijan suuri, voimakas sydän ei ole sama asia kuin sydämen laajenema. Laajentunut sydän on aina epäterve.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Syys 25, 2009 11:23 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

aneurysmistä osa näkyy, mutta ei kai kaikki? Minun käsittääkseni ne voivat olla myös hiukan etäämmällä, eikä pelkästään kaaressa. Se, että laajenemakin näkyy, niin sitä en tiennyt. Sorry.

Ja se, että kun puhun vihellyksistä ja muista ei tarkoita välttämättä, että läpän täytyy olla viallinen. Kyllä ihan normaali urheilijan potku normaalista läpästä, mutta vähemmän elastiseen suoneen alkaa jo viheltään. Ihan ihmiselläkin. Mutta sen läpänhän voi sitten kuuntelun jälkeen dzekata sillä ultralla ja havaita terveeksi vaikka stetarilla kuulee jo muutoksen äänessä.

Sydämen laajenema on terve, kun sydän kudos on terve ja laajenema johtuu esim. urheilun aiheuttamasta stressistä. Sydämen laajenema on epästandardi termi, jota käytetään eri merkityksissä. Siihen aikaan kun sydämiä ei ultrattu (ei ollut välineitä), vaan diagnosointi välineinä oli röntgen, stetari, sormi ja verenpainemittari, niin röntgenissä voitiin todeta vain sydämen koko, niin urheilijan sydän oli myös laajentunut sydän ja terve sellainen.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Syys 25, 2009 2:29 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Kaikkia sydämen tutkimusmenetelmiä käyttäessä tulee muistaa, että tulos on voimassa vain sillä hetkellä. Eli sydänultrattu koira voi kuolla puolen vuoden päästä sydänvikaan (ei tietenkään synnynnäiseen), koska osa sydänvioista on yksinkertaisesti nopeasti kehittyviä ja eteneviä. Varsinkin, kun ultrauslaitteissa ja niitä käyttävien lääkärien taidoissa on suuresti eroja. Samoin harvoin toistuvat, jopa tappavan vakavat rytmihäiriöt eivät välttämättä näy tunnin kestävässä tutkimuksessa, aina niitä ei näe edes pidempään kestävässä nauhoittavassa holter-tutkimuksessa.

Jalostuskoiria tutkiessa, varsinkin mikäli rodussa/linjoissa on sydämien kanssa ongelmia, tutkimustuloksen tulisi jalostuspäätöksiä tehdessä olla varsin tuore. Aivan samoin kuin kilpirauhastestien. Kaksi vuotta vanha testitulos ei kerro koiran sen hetkisestä terveydentilasta yhtään mitään.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Loka 10, 2009 12:26 am 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

Hannalta monta viestiä täynnä asiaa. :vautsi:

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  

ViestiLähetetty: La Loka 10, 2009 2:11 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Lainaa:
Kaikkia sydämen tutkimusmenetelmiä käyttäessä tulee muistaa, että tulos on voimassa vain sillä hetkellä.

***Juurikin näin.

-Rudyard Kipling

Profiili  

ViestiLähetetty: La Loka 10, 2009 11:21 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Jasimilta kuunneltiin sydän menneellä viikolla rokotusten yhteydessä. Kuuntelun tehnyt ELL, paikan omistanut, kokenut lääkäri sanoi että halusi tehdä kuuntelun itse koska vinttikoirien sydän kuulostaa erilaiselle kuin "vääränrotuisten" sydän. :shock:

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Loka 11, 2009 12:49 am 
Poissa
Neropatti sanaleikkijä
Neropatti sanaleikkijä

Jasun sydän on juurikin laajentunut, ja se todettiin ultrassa. Käytiin Tampereella asiaan erikoistuneella ell: llä ja Doppler- ultran kuvasta jopa allekirjoittanut näki että pumppu ei pelaa kunnolla. Ko. ultralla saa pysäytyskuvia, joista näki selvästi laajentuneen kammion ja vuotavan läpän. Jasulla on lisäksi keuhkovaltimon ahtauma, joka yhdessä tuon risan sydämen kanssa hankaloittaa elämää jossain määrin.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Marras 17, 2011 9:00 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Meidän galgo on kuunneltu "miljoona" kertaa, viimeksi tämän vuoden syyskuun alussa, eikä mitään poikkeavaa ole kuulunut. No nyt marraskuussa kuuluu ja näkyy myös ultrassa. :-(

Profiili  

ViestiLähetetty: To Marras 17, 2011 10:51 pm 
Poissa
Kukkahattutätisetä <3
Kukkahattutätisetä <3

Raparperisydän kirjoitti:
Mitä mieltä olette virallisen sydänkuuntelon "arvosta", onko siitä mitään hyötyä? Kertooko tulos "ei sivuääntä" koiran terveydestä yhtään mitään?

Olisi aika viedä pojat rokotuksille, ja olen harkinnut sydänten virallista kuunteluttamista samalla. Mutta onko se rahan haaskausta? Epävirallinen sydänkuunteluhan tulee rokotuksilla kaupan päälle, ei ainakaan meidän lääkäri rokota koiraa tekemättä ensin pintapuolista terveystarkastusta.

Se on joskus suuntaa antava,eikä sitä ainakaan pidä väheksyä.
Niin kuin ei silmien peilaustakaan.
Eikä ultraa.

Se että ei hommaa virallista sydänkuuntelu todistusta,kertoo omistajasta jotain.... :shockthink:
Mutta kysymykseesi on helppo vastaus,koiran terveydestähän se ei anna oikeestaan muuta...kuin sen "ei sivuääniä" tuloksen.

Toivottavasti sydänultra tulee pian virallliseksi ja sitä myöten suositummaksi.
Mun mielestä tutkimattoman koiran käyttö jalostukseen on halveksuttavaa,mutta niin on moni muukin asia whippet piireissä. :shock:

Kuva

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Marras 18, 2011 12:36 am 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

Mun mielestäni sillä, ettei hommaa "virallista paperia" sydänkuuntelusta nyt ei nykytietämyksellä ole mitään väliä. Edelleen olen samaa mieltä kuin näköjään kaksi vuotta takaperin, että sellaisella paperilla korkeintaan pyyhkisin ahterini. :denti: Mutta jos käyttää jalostukseen koiraa jota ei ole sydänultrattu (VAIKKA ultra ei olekaan tällä hetkellä mitenkään pakollinen tai virallinen millään rodulla), jos rodussa on sydänsairauksia alkanut ilmenemään, niin se kertoo mulle kaiken tarvittavan kasvattajasta. :-)

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Marras 18, 2011 1:26 am 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

:nyökyti: Niin,mä olen suorastaan välttänyt ottamasta virallista sydänkuuntelua koska vaikkakin epäilemättä ellien ammattitaito on rutkasti vuosien varrella parantunut,niin mun kokemuksiin mahtuu useampikin-kuuluu sivuääni=hippulat vinkuen ultraan ja sydän ollut täysin terve.

Olisi hyvä ottaa huomioon (ainakin näin kasvattajan näkökulmasta) että tänäpäivänä läheskään kaikissa roduissa/roturyhmissä ihmiset eivät ole yhtä perillä näistä sydänasioista,kun vinttari-ihmiset :nyökyti:

Aivan liian monta kertaa olen (muun rotuisissa) viimeaikoina kuullut hirveätä lynkkausmeininkiä siksi,että jollain koiralla on KoiraNetissä-kuuluu sivuääni ja sitä käytetään jalostukseen vaikka sen sydän olisi ultrattu terveeksi .
Monissa muissa roduissa eletään vieläs itä aikaa,kun virallinen sydänkuuntelu on lähes "Jumalan Sana" ,eikä millään muulla ole merkitystä,varsinkaan sillä ultralla koska se sivuääni on sieltä kuulunut=sairas=vain m***ut käyttää sydänsairasta koiraa jalostukseen jne.

Lisäksi asiassa on se huono puoli,että tuudittaudutaan siihen "faktaan" että kun sivuääntä ei kuulu=koira on terve ja ultraus on suorastaan naurettava ajatus,koska sydän "on terve" ja koska virallinen sydänkuuntelu osoittaa,että sydän on "terve" niin vanhempia voi myös mainostaa "sydän virallisesti terveeksi tutkittu" !

Mun äidin whippetiltä kuului toissapäivänä sivuääni 3/6 ja on nyt menossa ultraan :nyökyti: ,mutta mulle on aivan se ja sama tässä vaiheessa otetaanko siltä virallinen sydänultra vai ei.
Tämä siksi,että en näe erityistä tarvetta viralliselle sydänultralle niin kauan kunnes on varma että ultratulokset tulevat näkyviin KoiraNettiin.

Täältä on kovin vaikea päästä minkään alan spesialistille,joten mieluummin odotan niin kauan että saa homman kerralla hoidettua,koska en näe mitään itua siinä että rupean monta koiraa sydänultraamaan virallisesti 2 kertaa lyhyen ajan sisällä,vain siksi että tuloksen saa myös koiranettiin.

Jalostukseen käytettävät koirat ultrautan jokatapuksessa ilman muuta ensin ja aivan tarvittavat tiedot siitä saa vaikka ei virallista paperia täyttäisikään :nyökyti:

Toisaalta,jos pitää paikkansa että viimeistään ensivuoden alusta viralliset sydänultrat tulevat koiranettiin näkyviin,niin homma on klaari koska ei ole ´akuuttia´ ultraustarvetta yhdellekään koiralle ennen vuoden vaihtumista,lukuunottamatta em Olgaa :-)

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Marras 18, 2011 7:42 am 
Poissa
Kukkahattutätisetä <3
Kukkahattutätisetä <3

Bärkki kirjoitti:
Mun mielestäni sillä, ettei hommaa "virallista paperia" sydänkuuntelusta nyt ei nykytietämyksellä ole mitään väliä. Edelleen olen samaa mieltä kuin näköjään kaksi vuotta takaperin, että sellaisella paperilla korkeintaan pyyhkisin ahterini. :denti: Mutta jos käyttää jalostukseen koiraa jota ei ole sydänultrattu (VAIKKA ultra ei olekaan tällä hetkellä mitenkään pakollinen tai virallinen millään rodulla), jos rodussa on sydänsairauksia alkanut ilmenemään, niin se kertoo mulle kaiken tarvittavan kasvattajasta. :-)

Miten niin nykytietämyksellä ei mitään väliä?
Mä en oikeen hokaa mitä tarkoitat.

Antaahan se suuntaa,et jotain on vialla ja sitten ku marssii ultraan niin saa parempaa dataa käyttöönsä.
Sit jos ei tee kumpaankaan,ikinä...on se musta kyl aika omituista käytöstä omistajalta :shockthink:

Meillä ainakin Numaskikkeli kuunnellaan,ultrataan jne...parin kolmen vuoden välein.
Lauantaina mennään silmäpeilaukseen,koska edellisestä on aikaa jo ööh... jotain 3 vuotta.

Kuva

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 427 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 29  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]