Niin,mä olen suorastaan välttänyt ottamasta virallista sydänkuuntelua koska vaikkakin epäilemättä ellien ammattitaito on rutkasti vuosien varrella parantunut,niin mun kokemuksiin mahtuu useampikin-kuuluu sivuääni=hippulat vinkuen ultraan ja sydän ollut täysin terve.
Olisi hyvä ottaa huomioon (ainakin näin kasvattajan näkökulmasta) että tänäpäivänä läheskään kaikissa roduissa/roturyhmissä ihmiset eivät ole yhtä perillä näistä sydänasioista,kun vinttari-ihmiset
Aivan liian monta kertaa olen (muun rotuisissa) viimeaikoina kuullut hirveätä lynkkausmeininkiä siksi,että jollain koiralla on KoiraNetissä-kuuluu sivuääni ja sitä käytetään jalostukseen vaikka sen
sydän olisi ultrattu terveeksi .
Monissa muissa roduissa eletään vieläs itä aikaa,kun virallinen sydänkuuntelu on lähes "Jumalan Sana" ,eikä millään muulla ole merkitystä,varsinkaan sillä ultralla koska se sivuääni on sieltä kuulunut=sairas=vain m***ut käyttää sydänsairasta koiraa jalostukseen jne.
Lisäksi asiassa on se huono puoli,että tuudittaudutaan siihen "faktaan" että kun sivuääntä ei kuulu=koira on terve ja ultraus on suorastaan naurettava ajatus,koska sydän "on terve" ja koska virallinen sydänkuuntelu osoittaa,että sydän on "terve" niin vanhempia voi myös mainostaa "sydän virallisesti terveeksi tutkittu" !
Mun äidin whippetiltä kuului toissapäivänä sivuääni 3/6 ja on nyt menossa ultraan

,mutta mulle on aivan se ja sama tässä vaiheessa otetaanko siltä virallinen sydänultra vai ei.
Tämä siksi,että en näe erityistä tarvetta viralliselle sydänultralle niin kauan kunnes on
varma että ultratulokset tulevat näkyviin KoiraNettiin.
Täältä on kovin vaikea päästä minkään alan spesialistille,joten mieluummin odotan niin kauan että saa homman kerralla hoidettua,koska en näe mitään itua siinä että rupean monta koiraa sydänultraamaan virallisesti 2 kertaa lyhyen ajan sisällä,vain siksi että tuloksen saa myös koiranettiin.
Jalostukseen käytettävät koirat ultrautan jokatapuksessa ilman muuta ensin ja aivan tarvittavat tiedot siitä saa vaikka ei virallista paperia täyttäisikään
Toisaalta,jos pitää paikkansa että viimeistään ensivuoden alusta viralliset sydänultrat tulevat koiranettiin näkyviin,niin homma on klaari koska ei ole ´akuuttia´ ultraustarvetta yhdellekään koiralle ennen vuoden vaihtumista,lukuunottamatta em Olgaa