Tänään on Su Syys 15, 2019 4:17 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 136 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Varpaan amputaatio
ViestiLähetetty: La Syys 14, 2013 10:11 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

^Ensihoitona tietty kylmää. Sitten oon pitänyt siinä kevyttä sidettä, niin että varvas ei ole päässyt vääntymään. Ja tietty sitten ollaan otettu rauhallisesti, eli ollaan levätty vaan. Ja ollaan hiljaa kävelty remmissä tasaisella pohjalla. Pikku hiljaa oon antanut liikkua vapaasti pihalla. Kia on niin tarkka, että mä oon laittanut teipin palan sille tohon jalkaan missä kulloinkin on "tuore vika". Se teippi häiritsee sitä sen verran ettei se juokse. Ja vaikka ottaisi jokusen hölkkä askeleen niin se ei laske tuolle jalalle painoa kunnolla. Ja näin varpaat ei ole joutunut kovalle rasitukselle. Kialla toiminut, sitä en tiedä miten muilla toimii sama idea.
Teipityksessäpitää muistaa että kun liikkuminen ei ole normaalia, tulee helposti lihasjumeja yms. Varvas juttujen yhteydessä olen Kian hieronut säännöllisesti. Ettei menee ihan kauheeseen juntturaan.

Ei siinä oikein auta muu kuin katsella ajan kanssa. Pakko se sitten on leikata jos varvas tuottaa kipua kovin useinkin. Tai muuten vaan on hyvin hankala. :|

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Syys 14, 2013 10:25 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Jos varvas menee sijoiltaan siinä menee yleensä myös sivuside poikki. Tämän vuoksi sijoiltaanmeno uusii herkästi.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Syys 14, 2013 10:29 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

^Joo valitettavasti homma käy aikalailla siteiden päälle. :|

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Syys 16, 2013 9:36 am 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

"Kysyisinkin nyt että millä tuomiolla olette lähteneet poistamaan varvasta? Mikä on ollut se syy miksi siihen olette päätynyt?"

Varpaaseen tullut nivelrikko joka aiheutti jatkuvaa kipua.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Syys 16, 2013 11:09 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

Mitäs mieltä te sitten olette siitä, että jos on kaksi varvasta mitkä pitäisi poistaa, niin kandeeko ne poistaa yksitellen vai molemmat kerralla?
Mitä nyt olen lääkäreiltä asiaa kysellyt, niin kovin ristiriitaisia vastauksia olen saanut. Osan mielestä kandee poistaa molemmat samalla kertaa, menee samoilla nukutuksilla yms. Osan mielestä ehdottomasti yksitellen.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Syys 17, 2013 9:59 am 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

Mua niin ahdistaa tää varvas juttu, kun niitä vammavarpaita on nyt kaksi samalla koiralla. :|
Kun osaisi nyt päättää mikä on viisainta. Hitsit kun toi narttu osaisi kertoa että sattuuko sitä kokoajan vaiko eikö.
Meillä ei ole ollut kellään muulla varvas ongelmia kuin Kialla. Ollaan ihan kivasti tältä ongelmalta tähän saakka säästytty.

Millain teillä on noi poistettujen varvapaiden viereiset varpaat kestäneet?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Syys 17, 2013 11:21 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

kipuastettahan on aika helppo kokeilla niin, että syöttää vaikka pari päivää kipulääkettä ja kattoo muuttuuko se koira jotenkin. Plus tietysti jos se tassu on kipeä, niin luultavasti se sen verta kevetää, että rupeaa jumiutumaan toispuoleisesti?

Frija reagoi varvaskipuun heti niin, että se alkaa syödä ja nuolla jalkaansa. :orava: Ostin sille cartrivettiä, jos se jotenki tota toipilasaikaa tukis. Saa nyt nähä! Tuossa kun kyselin niin homeopaattisiakin droppeja vois kokkeilla. Ihan hanurista ku syksy on muutenki se aika vuodesta kun pikkufrouva olis aktiivisimmillaan ja sillä olis kovat juoksuhalut taas pitkästä aikaa :/

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Syys 17, 2013 5:18 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

Kiahan ei tossa pitkään aikaan tuota etujalan varvastaan ontunut. Vaikka ulospäin se ei todellakaan normaalilta näytä. Mutta nyt tosiaan tovi sitten se alkoi taas vaivata ja syökin siihen nyt kipulääkettä parin viikon kuurin. Jahka kuuri on loppu nähdään että jääkö kipuilu kokoaikaiseksi vai menikä ohi.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Syys 18, 2013 3:48 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Miksi osa lääkäreistä tuumaa,että erikseen ja osa että yksitellen?

Käsittääkseni varpaan "perus"amputointi on kohtuullisen nopea ja helppo toimenpide.

Ei sinällään tähän kuulu,mutta aikoinaan meidän yhdeltä koiralta katkesi varpaasta jänne (astui lasiin tms).
Kasvattaja suositteli heti varpaan amputointia,ortopedi jänteen ompelua mahdollisten amputoinnista johtuvien hermokipujen välttämiseksi.
Jänne sitten ommeltiin,mutta tuska sitä haavan (viikon välein) putsausta,siteiden ja tukiraudan vaihtelua (lääkärissä),kun oli vielä loppusyksy niin lisäksi siteen suojaaminen kosteudelta.
Tukirauta oli jalassa yhteensä 6-viikkoa,jonka jälkeen pelkkä side vielä 2-viikkoa (siteen kanssa tosin sai jo vähän liikkuakin) koira oli n.2v skotti,reiluhin lenkkeihin (vapaana hevosen vierellä maastossa) tottunut,hirveätä oli pitää (yrittää pitää) koiraa liikkumatta.

Varpaasta tuli kyllä oikein hyvä ja kesti loistavasti koko koiran riehakkaan elämän,mutta kyllä monta kertaa tona sidehärdelli aikana tuli mieleen,että amputoinnilla olisi ainakin itse päässyt paljon vähemällä.

Jotkut ihmisethän ovat varpaan amputoinnin kannalla hetki,kun varpaassa joku ongelma on.
Voisin kuvitella,että aika suuri syy siihen on se,että usein siinä omistaja pääsee paljon helpommalla.

Meilläkään venakolla ei ollut,kuin 2 viikkoa side tassussa amputoinnin jälkeen ja muistaakseni siteen poistamisen jälkeen sai jo elää ihan normia elämää.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Syys 18, 2013 4:00 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

^Puolesta sen takia, että siinä pääsee yhdellä nukutuksella, yksillä "kivuilla", yhdellä hoito ja lepo hommalla. Ja tietty että saadaan ne molemmat kipeät/ongelmalliset varpaat pois heti.
Jotain muutakin oli vielä mutta en muista kun olen niin monen lääkärin kanssa puhunut. Varpaat vaan vilisee silmissä. :denti:
Meinaan vielä parille muullekkin soittaa ja kysyä asiaan mielipidettä.
Mulla itsellä ei ole asiaan mitään mielipidettä, ei sunntaan eikä toiseen. Kun ei ole asiasta kokemusta ennestään, niin en oikein tiedä mitä ajatella. Täytyy koittaa joku ajatus luoda lääkäreiden puheista.
Mitä mieltä sä olet molempien poistosta samalla kertaa?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Syys 18, 2013 4:04 pm 
Poissa
Sen sortin heinähattu
Sen sortin heinähattu

Anteeksi, että puutun tähän ketjuun :oops: . Mä välttäisin amputointia viimeiseen saakka, jos vain ois jotain toiveita tulla kuntoon muutoin, vaikka sitten pidemmän hoitokaavan kautta. Saa heti hakata mua kepillä :sapiskaa: . Juu eikä meillä ole ollu varvastapauksia, mutta jos olisi, niin olisin valmis hoitamaan pidempään, jos toiveita kuntoon tulemisesta annettais ilman silpomista.

Of Streamline Lovely Lilac `Aina`
Itskut
Ylladian Tendre Poison `Hellin`
Gambas De Percyval `Gamba`
Ylladian Joie Magnifique `Maini`

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Syys 18, 2013 4:10 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

^Ehdottomasti kaikki mielipiteet asiasta on tervetulleita! :nyökyti:

Niin mäkin amputaatiota tahdon välttää. Turhaan ei musta mitään pidä leikata pois.
Mutta kun ei sekään tietty ole oikein mielekästä ettei grey pysty juoksemaan, saati kävelemään puhtaasti.
Melkein vaan tarttee koittaa päättää mikä on se pienin paha tässä tilanteessa. Molempi pahempi, mutta kumpi on pienempi paha.
Hitsin varpaat, pöh. :orava:

Niin juu ja meillähän tota etujalan varvasta on jo hoivailtu vuosia. En edes muista enään koska se hajosi. Mutta tosiaan kyllä sitä on tässä ihmetelty ja hoidettu. Ja olikin pitkän aikaa kivuton, vaivaamaton. Narttu pystyi normaalisti liikkumaan ja lenkkeilemään. Mutta tosiaan se alkoi vaivata taas.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Syys 18, 2013 4:33 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

IdaA kirjoitti:
^Puolesta sen takia, että siinä pääsee yhdellä nukutuksella, yksillä "kivuilla", yhdellä hoito ja lepo hommalla. Ja tietty että saadaan ne molemmat kipeät/ongelmalliset varpaat pois heti.
Jotain muutakin oli vielä mutta en muista kun olen niin monen lääkärin kanssa puhunut. Varpaat vaan vilisee silmissä. :denti:
Meinaan vielä parille muullekkin soittaa ja kysyä asiaan mielipidettä.
Mulla itsellä ei ole asiaan mitään mielipidettä, ei sunntaan eikä toiseen. Kun ei ole asiasta kokemusta ennestään, niin en oikein tiedä mitä ajatella. Täytyy koittaa joku ajatus luoda lääkäreiden puheista.
Mitä mieltä sä olet molempien poistosta samalla kertaa?

Mä en silleen oikein tiedä,kun tosta on niin paljon aikaa.
Ajattelin vaan,että jos ogelmaksi tulee liian pitkä nukutusaika tms,mutta jos ei niin kyllä mä olisin tällä tiedolla ehkä sitä mieltä,että molemmat kerralla pois :nyökyti: ,jos suurempi prosentti lääkäreistä sitä puoltaisi.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Syys 18, 2013 4:43 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Itse olen päätynyt amputaation nuoren ja liikkuvaisen koiran kohdalla kun toipumisaika on ollut kuukausia (ekassa keississä 6kk ilman tulosta, tokassa 4kk) eikä edeen- tai taaksepäin ole sen kummemmin menty. Vaihtoehtona olisi ollut ortopedin suorittama varpaan nivelkapselin avaaminen ja mahdollinen korjaaminen (jos se olisi ylipäätään onnistunut) mutta koska toipumisennuste näissä leikkauksissa on vähintään varauksellinen (varvas voi kestää elämää jonkin aikaa ja losahtaa sitten taas uudelleen, arpikudos kun ei nivelkapselissa jousta ja on siten altis traumoille) totesin, etten halua pistää koiraa sellaisten toipumisaikojen läpi potentiaalisesti uudelleen. Meillä amputaatiotoipumiset on olleet todella nopeita (parissa viikossa takaisin normaaliin elämään) joten olisin valmis ryhtymään siihen aktiivisen koiran kohdalla uudelleenkin.

Meillähän Vappu ontuu edelleen epätasaisella/pehmeällä alustalla talvella loukkaamaansa oikean etujalan varvasta. Kyseessä on sama varvas joka on toisesta etujalasta jo poistettu joten liekö sitten kyseessä löysät varvasnivelet jotka luksoivat/revähtävät helposti. Päätin, etten ehkä Vappua kuitenkaan enää toistamiseen leikkauta, nuorihan se vielä on (7v) mutta luonteeltaan sen verran rauhallinen, että saanee pärjätä kipulääkkeillä ja sohvalla köllöttelyllä silloin kun jalka kipuilee ja liikkua silloin kun se ei vaivaa, esim metsälenkeillä se ei yleensä oirehdi. Jos varvas alkaa vaivata päivittäisessä elämässä pitänee vielä harkita uudelleen, nyt se vaivaa vain rajumman liikunnan jälkeen tai esim hiekkamontulla jossa pohja on pehmeää ja upottavaa eli varvas vääntyilee. Lepoahan tässä pidettiin useampi kuukausi kun koitettiin varvasta parannella mutta tuloksetta. Varpaan nivel on hieman turpea koko ajan eli nivelkapseli on varmaan revennyt, kuvissa ei ole näkynyt murtumaa.

Talven Vappu saakin taas kylmänarkana lepäillä aikalailla rauhassa joten katsotaan sitten keväämmällä taas miltä näyttää.

Lis; itse saattaisin poistattaa molemmat varpaat samallakertaa jos anestesia-aika ei veny ihan kohtuuttomaksi. Menis sitten samalla ontumisella toipumisaika. Tässä mulla painaa se, että omat koirat ovat molemmat astuneet amputoidulle etujalalle lähes normaalisti jo seuraavana päivänä leikkauksesta kun kipulääkitys on ollut kohdillaan.

Besties User Friendly

Piuhaputiikki, näyttelyhihnoja!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Syys 18, 2013 11:25 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

Kiitos mielipiteistä! :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 136 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]