Tänään on Ma Elo 19, 2019 5:14 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 83 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Lonkka- ja kyynäräkuvaukset
ViestiLähetetty: To Joulu 23, 2010 2:26 am 
Poissa
Tittelitön
Tittelitön

En aiheesta löytänyt erillistä ketjua, joten... Tässä tuloopi, kysymyspatteria konsanaan! :D

Eli, oletteko kuvailleet koirianne, joko lonkkia tai kyynäriä? Onko kuvaukset tehty ihan "huvin vuoksi", jalostuksen kannalta vai jostain muusta syystä? Entäpä kuvien hinta, missä haarukassa nuo liikkuvat, kun puhutaan koko Suomen mittakaavasta? Kuinkas kuvausten tulokset, ovatko ne vaikuttaneet huomattavasti esimerkiksi urheilevan koiran 'jatkokäyttöön'? Missä on mielestänne hyvä vetää raja jalostuksessa, kun välillä tuntuu että joitain D- ja E-lonkkaisiakin (enemmänkin varmaan siellä ei-vinttari -roduissa) käytetään ihan huoletta pennutukseen? Entä missä iässä noita kuvauksia kannattaisi tehdä, vai onko sillä mitään väliä?

C.I.B FI NO SE DK LV EE POHJ CH HeVW-18 Väinö
FI EE CH & KVA-m Max
FI DK LV EE LT BALT CH HeJW-14 JV-14 HeW-15 V-15 Leo
C.I.B FI EE LT CH Felix

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lonkka- ja kyynäräkuvaukset
ViestiLähetetty: To Joulu 23, 2010 2:37 am 
Poissa
Tittelitön
Tittelitön

Meidän Kaapuli siis kuvailtiin lonkista ja kyynäristä tuossa vähän yli viikko sitten, ja jo tänään sain tulokset tietooni. Yllättävän nopeasti tuli Kennelliitolta, kun eläinlääkärikin kertoi että joskus taannoin on kestänyt parikin kuukautta - tiedä sitten oliko ajankohta otollinen, ja auttaako esim. tuo sähköinen OmaKoira -palvelu myöskin asiassa. :nyökyti: Hinnaksi tupsahti asteen päälle 200e, plus Kennelliiton erikseen pyytämä 30e lausuntomaksu; tämä siis Espoossa. OmaKoiran avullahan välttää kaikemoiset toimitusmaksut, joten se on (peräti 3,20e arvoinen :denti: ) plussa myös.

Itse olen luvannut ainakin pikkupodengojen kasvattajille kuvata kaikki pojat, ihan siksi että rodun terveystaso tulisi meidänkin osalta tietoon; kaippa se keskarikakarakin sinne joukkoon sitten jossain vaiheessa eksyy :ehe: Kaapo oli näistä siis ensimmäinen, seuraavalla jatketaan sitten kun pikku-Väinö on kehittynyt ... no, vähän jäntevämmäksi pikku-Väinöksi :denti: A/B ja 0/0 oli Kaapon tulokset, vasemmassa lonkassa jotain ihan pienenpientä eroa, muuten näytti oikein hyvältä. Itse yllätyin siitä kuinka helppoa tuo on oikeasti tehdä, aiemmin kun olin kuvauksia lykännyt ainavain tulevaisuuteen, sillä syyllä etten kuitenkaan turhaan halua nukuttaa koiriani. Kaapo on myös näistä meidän ötököistä se lupaavin maastojuoksupörheltäjä, joten tulokset antavat siinäkin mielessä varmuutta ettei tarvitse niin hirveästi tuosta huolehtia ja panikoida. Jalostuksesta en vielä tiedä, se jääköön kasvattajan päätettäväksi ;)

Olen myös tavannut erään C-lonkkaisen (rajamailla etteikö olisi ollut D) chowchow -nartun, jota kovasti meinasivat käyttää jalostukseen. Mahdollisena isänä olisi ollut varma E-lonkkainen, joka jouduttiin myöhemmin lopettamaan koiran kärsiessä rakenteestaan niin pahasti että kävi perheenjäseniinkin lopulta täysillä kiinni kipujen vuoksi. Asiaa tutkiessa kävi ilmi, että oikeastaan yhdelläkään kyseisen rodun suomalaisista edustajista ei ollut enää puhtaasti A:n lonkkia, vaan ne hieman terveemmätkin ulkomaantuonnit olivat jo B- tai C-lonkkaisia! :| Kuunneltuani keskustelua rodun edustajien välillä olin kyllä hieman kauhistunut, tuloksia ei haluttu julkaista virallisesti, "kun ei niillä kuitenkaan mitään merkitystä ole". Samaa olen kuullut kultaisten noutajien kasvattajista, kuvataan koirat mutta vain epävirallisesti, omaan tietoon ja muille hyshys. Ainakaan itse en pidä tuontyyppistä toimintaa kauhean terveenä, ainakaan jos (minkä tahansa) rodun kokonaisterveyttä katsotaan. Käsittääkseni vinttarit ovat kuitenkin hieman parempaa sakkia, ettei aivan äärimmäisyyksiin olla menty? Vai mikäköhän on eri rotujen yleistilanne tällä hetkellä? :wtf...:

C.I.B FI NO SE DK LV EE POHJ CH HeVW-18 Väinö
FI EE CH & KVA-m Max
FI DK LV EE LT BALT CH HeJW-14 JV-14 HeW-15 V-15 Leo
C.I.B FI EE LT CH Felix

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 23, 2010 4:00 am 
Poissa
Mitä ny vähä kukkii
Mitä ny vähä kukkii

Mä olen päättänyt kuvauttaa Wenlan lonkat ja kyynärät :nyökyti:
Kuvauttamispäätös on mun oma, mutta kasvattaja on varmasti mielissään ja suositteli että vasta lähempänä kahta vuotta (eli heinäkuun huituvilla), ei aikaisemmin. Silmät ja polvet tietty samaa syssyyn tutkitutan.
Kuvauksia ei myöskään suositellut tehtäväksi just ennen tahi jälkeen juoksujen kun väitetään että silloin saattaa ilmetä löysyyttä nivelissä jos oikein ymmärsin..? En tiedä mitä maksaa, mut oon varautunut kuitenkin useemman satasen hintaan: ajotan kuvaukset sit niin että on varaa :denti: Tätä voisi kai kutsua "huvin vuoksi" kuvauttamiseksi, koska jalostukseen tuskin käytetään ikinä(?) ja (toistaiseksi) ei ole tarvetta ollut muiden syiden takia. Very sorry, mä kommentoin jo, vaikka kuvauksiin on ainakin 7 kuukautta aikaa :ehe:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 23, 2010 9:50 am 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Mä en oo noita vinttejä (greyt) kuvauttanut,munmielestä se ei ole oleellista kun ovat kuitenkin radalle juosseet niin se ei tod. onnistus noin jos olisivat sököt. Usvalta kyl kuvattiin kyynärät epävirallisesti kun sen yx ventti ei meinannu meinannu parantua (joku meni etupäästä läpi mettässä ja tulehdutti liki kaikki toisen etujalan lihakset) ja sit varmuuden vuoksi.Ei mitään moitetta.Mutta siis noita mun vinttejä ei ole tarkoitus "jalostaa" :denti:
Sit mun toinen rotu:landseer.Olen kuvannut kaikki omat koirani (myös tuon purentavikaisen,jolle ei ole mitään virkaa) ja suositellut myös kasvateilleni.Omista yhtä lukuunottamatta kaikki ovat A/A-lonkkaisia ja 0-0 kyynärät,tuo kantamamma on sit B/B ja 0-0 (nekin tosin lähti A:na mutta niin vaan tuli B:nä Kennelliitosta),kaikki kuvatut kasvatit on A/A,0-0.Otanta tosi pieni kaksi poikuetta molemmissa 4 pentua,kuvattu 5 ja kaksi menee alku vuodesta kuviin.Urokset olleet A-lonkkaisia.Kun on kyse isosta raskaasta rodusta niin musta tärkeämpi kuin lonkat on etupää,en missään nimessä käyttäs jalostukseen koiraa jonka kyynärissä on jotain.Mutta niin kauan kuin A-ja B-lonkkaisia uroksia on tarjolla niin niin kauan pitäydyn niissä :nyökyti: ja sit kun ne loppuu loppuu munkin touhut...
Hinnoista sit halvin keikka oli 93€/koira ja kallein 200€/koira + tietty kennelliiton maksu.Mutta siis lansu kun painaa 50-60kg niin se on hintavampi jo rauhoittaa kun joku 20kg :wink:
Olen kuvauttanut nuo noin kaksi vuotiaana.
Tuosta juoksujen vaikutuksesta,mä juttelin joskus lekurinkin kanssa.Jos ne lonkat on tiiviit ne on tiiviit vaikka ois juoksun tienoota,mutta jos ne on löysät ne VOI olla löysemmät lähellä kiimaa.Olen itse kuvauttanut yhden nartun noin viikko vuodon loppumisesta (oli kimppa-aika varattu jo kuukautta-kahta ennen) ja yhden sillai että tiputtelu alkoi seuraavana päivänä (epäsäännöllinen kierto en osannu ennakoida) ja niin vaan noikin molemmat oli A/A,0-0 :wink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 23, 2010 12:45 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Rikulta on kuvattu etujalkojen nivelet alhaalta kyynäriin asti ontumatutkimuksen yhteydessä. En tiedä oliko koira aseteltu samoin kuin virallisessa kyynärkuvauksessa, sillä tarkoituksena oli etsiä mahdollisia nivelrikkomuutoksia nivelistä. Mitään ei onneksi löytynyt.

Tai siis löytyi yhdestä varpaasta traumaperäinen nivelrikko, mutta muuten nivelet olivat "puhtaat".

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 23, 2010 12:55 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Sohvilta kuvattu lonkat ja kyynärät, jalostuskäyttöä ajatellenkin toisaalta, mutta "huvikseen" myös, utelias kun olen. Kyynärät 0, lonkat tuli takas B:nä, lausunnossa mainittiin "rajatapaus". Kuvattiin siis vajaa parivuotiaana ja vielä just juoksujen jälkeen, oon monesti miettinyt, et jos kuvauttais uudelleen, tulisko parasta A-ryhmää, kun nuoruuden ja mahdollinen juoksujen jälkeinen löysyys ois poissa. Mutta en oo viitinyt kuitenkaan.

Myös silmät tuolta peilattiin terveiksi silloin, nyt katottiin epävirallisena uudelleen ennen astutusta. En viittinyt maksaa virallisesta lausunnosta enää, mut kuitenkin varmistin, että kaikki oli ok edelleen.

Riverwolf Chiquitita - Whoopy
Wolfborder's Absolutely Fabulous - Lempi
Wolfborder's Broken Arrow - Hulda
Riverwolf Ariel - Iitu

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 24, 2010 6:15 pm 
Poissa
Turha toivo
Turha toivo

Mä oon luullut, että nuo silmä- ja polvitarkit on saman hintaiset virallisina ja ilman.

Pilvilinnoista on pitkä matka alas.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Joulu 25, 2010 8:39 pm 
Poissa
Mahtaileva nielijä
Mahtaileva nielijä

Chingas kirjoitti:
Mä oon luullut, että nuo silmä- ja polvitarkit on saman hintaiset virallisina ja ilman.

Niin minäkin. Enkä kannata mitään epävirallisia "tarkastuksia" lonkkien- kyynärien ja silmien osalta. Joko tarkastetaan virallisesti tai ei ollenkaan, meillä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Joulu 25, 2010 11:27 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

Greytä en ole kuvauttanut. Kuvauttaisin kyllä jos tekisin pennut. Ihan mielenkiinnon vuoksi.
Silmät meinaan tarkastuttaa kaikilta akoilta jossain vaiheessa.
Kialta on kuitenkin ontumisen takia kuvattu olka ja kyynär nivel. Kuin oppikirjasta.
Elsa on kuvattu myös olka ja kyynär. Samoin moitteeton.

Kääkkä pojat on silmä ja polvi tarkastettu pariin kertaan. Puhdasta onpi, molemmilla silmät ok, polvet 0/0.
Samoin heidät on lonkka ja kyynär kuvattu molemmat on B/B ja 0/0.
Ihan huvinvuoksi ja kasvattajan iloksi tarkasteltu ja kuvailtu. Silmien ja polvien tarkastelua jatkeaan lopun elämää säännöllisin väliajoin.

Mauri tullaan lonkka- ja kyynärkuvaamaan kunhan ikä sallii. Myös silmien tarkastamista olen kovasti miettinyt, ja senkin varmasti tulen tekemään.

Silmä-polvi jutut on Porissa muistaakseni maksanut yhteensä jotain 90e nurkilla. Jos nyt en ihan väärin muista.
Lonkan-kyynärät kuvattu Kankaanpäässä. Se oli dobberien kimppa kuvaus johon päästiin mukaan, ja hinta oli hyvinkin edullinen silloin. Ei mitään muisti kuvaa..
Seralta kun lonkkia kuvailtiin niin en muista yksistään niiden hintaa. Kun tyttöä kuvailtiin ja tutkiittiin muutenkin niin pirusti aina.. Mutta eihän se koskaan halpaa ole.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Joulu 25, 2010 11:35 pm 
Poissa
Turha toivo
Turha toivo

Minkä takia kääkilta tutkitaan polvia säännöllisesti silmien ohella? Italiaanopiireissä sanotaan, että yksi tulos riittää :shockthink: .

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Joulu 25, 2010 11:38 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

^Mä haluun ihan itseni vuoksi tarkastella ja tietää missä mennään, kun ukkelit vanhenee. :)
Omasta vapaasta tahdosta siis mä nekin aina tarkistan uudestaan. Kun ei se paljoa lisää hintaa tee silmien ohella. :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Joulu 25, 2010 11:40 pm 
Poissa
Turha toivo
Turha toivo

Ok :-) . Mä aattelin, että jos sulla olisi ollut jotain eriävää tietoa noiden kerran saatujen tulosten pysyvyydestä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Joulu 25, 2010 11:44 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

^Kääkillä vissiin ainakin silmien lausunto pitää olla alle 24kk vanha, jos mielii yhdistyksen pentue sivulle.
Polvissa riittää yksi tulos miltä ajalta vain. Jos nyt en ihan väärin muista.
Mutta en mä tiiä, kyllähän se polvienkin tilanne voi muuttuu yhtälailla mitä silmien. Jotta varsinkin jalostusyksilöllä (mitä meidän pojat ei kylläkään ole) miksei niitä uudelleen tarkastaisi. Kun on sen verran helpponen homma. :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Joulu 25, 2010 11:49 pm 
Poissa
Turha toivo
Turha toivo

Silmissä italiaanoillakin on tuo aikaraja olemassa juuri pentulistalle :nyökyti: . Eihän lonkkia tai kyynäriäkään tutkita yleensä kun sen kerran jos ei ilmene vaivaa? Oon käsittänyt, että noi rakenteelliset tutkimukset olisi "kerrasta selviä". Tietysti niissäkin voi, ja varmasti tapahtuu, ikääntyessä jotain. Onkohan se kuitenkaan kovin yleistä, sitä en tiiä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Joulu 25, 2010 11:52 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

^Ei oo kanssa tietoa polvien osalta asiasta. Tuskin ne nyt mihinkään yhtäkkiä muuttuu?
Mutta eipä tuo muutaman kympin menetys ja polvien kopelointi jatkossakaan mua ainakaan häiritse. Ja kun ei koiraa siihen tartte edes rauhoittaa niin on helppo juttu. Varmuuden vuoksi, varmuuden vuoksi. :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 83 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]