Meidän Kaapuli siis kuvailtiin lonkista ja kyynäristä tuossa vähän yli viikko sitten, ja jo tänään sain tulokset tietooni. Yllättävän nopeasti tuli Kennelliitolta, kun eläinlääkärikin kertoi että joskus taannoin on kestänyt parikin kuukautta - tiedä sitten oliko ajankohta otollinen, ja auttaako esim. tuo sähköinen OmaKoira -palvelu myöskin asiassa.

Hinnaksi tupsahti asteen päälle 200e, plus Kennelliiton erikseen pyytämä 30e lausuntomaksu; tämä siis Espoossa. OmaKoiran avullahan välttää kaikemoiset toimitusmaksut, joten se on (peräti 3,20e arvoinen

) plussa myös.
Itse olen luvannut ainakin pikkupodengojen kasvattajille kuvata kaikki pojat, ihan siksi että rodun terveystaso tulisi meidänkin osalta tietoon; kaippa se keskarikakarakin sinne joukkoon sitten jossain vaiheessa eksyy

Kaapo oli näistä siis ensimmäinen, seuraavalla jatketaan sitten kun pikku-Väinö on kehittynyt ... no, vähän jäntevämmäksi pikku-Väinöksi

A/B ja 0/0 oli Kaapon tulokset, vasemmassa lonkassa jotain ihan pienenpientä eroa, muuten näytti oikein hyvältä. Itse yllätyin siitä kuinka helppoa tuo on oikeasti tehdä, aiemmin kun olin kuvauksia lykännyt ainavain tulevaisuuteen, sillä syyllä etten kuitenkaan turhaan halua nukuttaa koiriani. Kaapo on myös näistä meidän ötököistä se lupaavin maastojuoksupörheltäjä, joten tulokset antavat siinäkin mielessä varmuutta ettei tarvitse niin hirveästi tuosta huolehtia ja panikoida. Jalostuksesta en vielä tiedä, se jääköön kasvattajan päätettäväksi

Olen myös tavannut erään C-lonkkaisen (rajamailla etteikö olisi ollut D) chowchow -nartun, jota kovasti meinasivat käyttää jalostukseen. Mahdollisena isänä olisi ollut varma E-lonkkainen, joka jouduttiin myöhemmin lopettamaan koiran kärsiessä rakenteestaan niin pahasti että kävi perheenjäseniinkin lopulta täysillä kiinni kipujen vuoksi. Asiaa tutkiessa kävi ilmi, että oikeastaan yhdelläkään kyseisen rodun suomalaisista edustajista ei ollut enää puhtaasti A:n lonkkia, vaan ne hieman terveemmätkin ulkomaantuonnit olivat jo B- tai C-lonkkaisia!

Kuunneltuani keskustelua rodun edustajien välillä olin kyllä hieman kauhistunut, tuloksia ei haluttu julkaista virallisesti, "kun ei niillä kuitenkaan mitään merkitystä ole". Samaa olen kuullut kultaisten noutajien kasvattajista, kuvataan koirat mutta vain epävirallisesti, omaan tietoon ja muille hyshys. Ainakaan itse en pidä tuontyyppistä toimintaa kauhean terveenä, ainakaan jos (minkä tahansa) rodun kokonaisterveyttä katsotaan. Käsittääkseni vinttarit ovat kuitenkin hieman parempaa sakkia, ettei aivan äärimmäisyyksiin olla menty? Vai mikäköhän on eri rotujen yleistilanne tällä hetkellä?