Tänään on Ke Tammi 22, 2020 2:57 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 83 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Lonkka- ja kyynäräkuvaukset
ViestiLähetetty: La Joulu 25, 2010 11:55 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

Joo silmäthän muuttuu/voi muuttua iän myötä.Esim. tuo meillä ollut pannus todettu vasta 5-veenä aikanaan.
se vaan on metkaa kun tuo mein lansumuori silmäpeilattiin josku 3-vee ja vieläkin lukee koiranetissä että simmut on terveet ja alkaa olla aikas tavalla vanha tulos :nyökyti:
kyllähän viralliset ja epäviralliset pitäs about saman maksaa,virallisiin tulee vaan Kennelliiton maksu päälle.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 26, 2010 12:00 am 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Meillä on aika monelta koiralta sekä virallisia että epävirallisia tutkimuksia, ja samalla linjalla jatketaan. Koiramme eivät ole jalostuskoiria ja yleensä on ollut kyse ihan vain omasta mielenkiinnosta tai sairauden tutkimisesta. Silmien ja sydänten lisäksi on tutkittu kuvaamalla selkiä, lonkkia, kyynäriä ja polvia.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 26, 2010 12:03 am 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

Meillä ei ole greystä kuin Kialla Kennelliiton paperit, muilla ei niitä ole. Jotta Kia on ainut joka saa "viralliset" tulokset tutkimuksista.
Olisi mun mielestä hyvä että ratarassienkin terveystulokset menisi johonkin tietokantaan. Eikä vain juoksunopeudet jäisi ylös..

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 26, 2010 12:13 am 
Poissa
Tittelitön
Tittelitön

Silmät ja polvet on kyllä hurjan helppoja tutkittavia, ihmettelenkin sen vuoksi kovasti miksei ihmiset tutkituta niitä suuremmissa määrin. Meidän ("jalostuskelpoisilta" :denti: ) pojilta on molemmat jo katsottu, Kaapon silmät on tutkailtu peräti kahdesti, ekan kerran tuon ollessa vuoden ikäinen vuonna 2007, sekä nyt syksyllä 2010. Ei siksi että olisi jotain vakavampaa suvussa tms esiintynyt (kaikki Kaapulin suvun tutkitut ovat olleet täysin terveitä :peukku: ), kunhan halusin huvin vuoksi ottaa uusiksi. Molemmat tulokset virallisina! :taata: Muistaakseni jostain olen lukenut että silmien lausunto on voimassa vuoden. Ainakin podengopiireissä on ollut juttua että koira kannattaisi tarkistaa silmistä kerran pari-kolme -vuotiaana, ja uudestaan sitten vanhempana (8+?) - kun näitä joitain vaivoja nyt kuitenkin voi tulla vanhemmiten, saataisiin ainakin ajoissa tietoisuuteen. Viitseliäisyydestä tuokin on kiinni, ei se pari kymppiä kenenkään lompakkoa niin vakavasti kuitenkaan rokota. Kiva silti että silmien ja polvienkin kanssa tehdään vähän tiheämmin niitä joukkotutkimuksia, esimerkiksi rotupäivillä tai muissa koiratapahtumissa ovat yleensä ihan hyvän suosion saavuttaneet - kunhan tietoisuus vain leviäisi, niin ihmisetkin ymmärtäisivät siellä käydä! :nyökyti: :peukku:

Virallisten ja epävirallisten eroa en toisaalta oikein ymmärrä. Yhdeltä kantilta asiaa ajatellessa tulee ensimmäisenä mieleen se, että epävirallisia käytettäessä halutaan tulokset vain ja ainoastaan omaan tietoon, eikä niinkään julkisiksi. Ja miksei terveystuloksia haluttaisi siis julkisiksi? Edistääkö se ei-julkaiseminen rotujen jalostusta tai muuta tietoisuutta mitenkään? Tuossakin voi ajatella aika itsekkäästi, "no en mä tuota koiraa kuitenkaan käyttäisi itse jalostukseen" - juu, mutta koiran siskon omistaja voisi sitä jalostusta harkita, ja jos siskon perimästä ei sitten tiedäkään kuinka muilla sisaruksilla on x/x -lonkat tai y/y -polvet, voi se vaikuttaa myös siskon omistajan jalostusvalintoihin! :paapati: Onhan se "oma mielenkiintokin" aina parempi kuin "ei mielenkiintoa ollenkaan", mutta joskus tuon epävirallisuudenkin kanssa voi tulla muita sivuvaikutuksia jossain muussa mielessä. Perhosefektiä, junou :jeahbaby:

C.I.B FI NO SE DK LV EE POHJ CH HeVW-18 Väinö
FI EE CH & KVA-m Max
FI DK LV EE LT BALT CH HeJW-14 JV-14 HeW-15 V-15 Leo
C.I.B FI EE LT CH Felix

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 26, 2010 12:20 am 
Poissa

^Esim meillä epävirallinen ja ei-julkinen eivät ole kohdanneet. Ja joissakin tapauksissa epävirallisen tutkimuksen tulos saattaa kertoa enemmän kuin "virallinen" :orava:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 26, 2010 12:36 am 
Poissa
Tittelitön
Tittelitön

^ Kerro ihmeessä, kuinkas ovat epävirallisina valaisseet asioita paremmin? :D (Ihan siis uteliaisuuttani kyselen, koska kovin epäileväinen olen ollut noiden kanssa tähän mennessä - hyvä kuulla muitakin näkökantoja samaan hommaan! :nyökyti: )

FI EE CH & KVA-m Max
C.I.B FI EE LT CH Felix

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 26, 2010 12:40 am 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

^En tiedä mitä Babajaga tarkoitti. Mutta jotkut kuvauttavat/tarkastavat koiran epävirallisesti. Jos koira on terve laitetaan tulokset tulki. Jos sairas, tuloksia pimitetään.
Onhan se noloa jos koiralla on esim D/D lonkat, eikä A/A... :orava:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 26, 2010 12:55 am 
Poissa
Tittelitön
Tittelitön

^ Tuohon päätelmään olen itsekin päätynyt, ja juuri sitä tarkoitin sillä että jostain kumman syystä salaillaan tuloksissa paljastuneita tietoja (joskaan en samoin sanoin, mutta periaate takana täsmälleen sama). Jos näin on, niin onkos se kasvattajan kennelylpeys sitten ehdottomasti tärkeämpi kuin rodun yleinen etu? :wtf...:

Toisaalta, olisi kiva jos joku kertoisi muitakin näkökulmia epävirallisten tutkimusten tekemiseen, etten automaattisesti olettaisi kaikkien näin tekevien kasvattajien olevan ihan kökkömönkiäisiä :denti: Ei sen puoleen, kyllä meilläkin Kaapua kuvattaessa ell ensin kysyi ovatko podengot pevisassa, ja kuullessaan kieltävän vastauksen jostain syystä taisi olettaa ettei sen takia tuloksiakaan tarvitse virallisena kirjata - molemmat vähän yllättyneitä sen jälkeen, itse ihmettelin miksi tuloksia ei kirjattaisi virallisena, ell ihmetteli (siinä positiivisessa mielessä) kun niin mielelläni halusin pistää virallisina menemään, vaikka mikään pakko ei ollutkaan :eihelev:

Harmittavan moni kasvattaja (ainakin ei-vinttari -roduissa, noista kun en tiedä ollenkaan) ei joko tajua testaamisen merkitystä laajemmalla skaalalla, tai ei vain välitä siitä. Tietty, lyhyellä tähtäimellä pennutus ja raha on kivaa, huonoillakin koirilla se onnistuu mainiosti, mikäpä tuossa. Pitkällä tähtäimellä toisaalta samalla toiminnalla kaivaa juuri itselleen aikamoisen syvää kuoppaa, kun kohta pitääkin huomata että kaikilla (jalostuskepoisilla) kasvateilla onkin niitä Ö/Ö -lonkkia, ja sitten vain nostellaan käsiä kun ei tiedetä mitä seuraavaksi pitäisi tehdä :eitietoo: Toisaalta, tuo pätee ihan kaikkien rotujen kaikkiin ominaisuuksiin, niinhän sitä luodaan hengitysvaikeuksisia lyttynokkakoiria ja muita kivoja kantavan kehityksen harha-askelolioita. Itse ainakin kehtaan väittää että kenelläkään ei ole oikeutta väittää koiransa olevan terve, ellei testejä ole tehty, ja niitä pistetty virallisiin tietokantoihin. Epävirallinen on aina epävirallinen, ei sillä puusta kauhean pitkälle pudota.

Todistakaa nyt joku edes mut vääräksi, ei se elämä näin pessimististä saisi olla! :taata: :ehe: Mutta kuten sanoin, mielummin epäviralliset tulokset kuin ei-tuloksia-ollenkaan, totaalinen välinpitämättömyyshän se vasta inhaa olisi :orava:

FI EE CH & KVA-m Max
C.I.B FI EE LT CH Felix

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 26, 2010 1:41 am 
Poissa
Turha toivo
Turha toivo

Tuli ihan noista pikkupoden Ö-lonkista mieleen, että mikä on se kaikista huonoin kirjain mihin asti noita arvostellaan? Muistan ainakin nähneeni joskus koira.netissä E-lonkat.

Pilvilinnoista on pitkä matka alas.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 26, 2010 2:06 am 
Poissa
räyhääjä-pillittäjä

^ Niin mäkin. Onkohan se E huonoin?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 26, 2010 2:56 am 
Poissa
Mahtaileva nielijä
Mahtaileva nielijä

pikkupodengos kirjoitti:
^ Kerro ihmeessä, kuinkas ovat epävirallisina valaisseet asioita paremmin? :D (Ihan siis uteliaisuuttani kyselen, koska kovin epäileväinen olen ollut noiden kanssa tähän mennessä - hyvä kuulla muitakin näkökantoja samaan hommaan! :nyökyti: )

Oikeastaan en keksi mitään muuta kuin sydänultraus, joka kertoo oikeasti mitä sydämelle kuuluu (kun kyseessä ell, joka todellakin osaa tulkita oikein). Sen sijaan virallinen sydänkuuntelu on hyvin "pliisu" tutkimus ultraukseen verrattuna. Sydänultraustulos ei siis Suomessa le virallinen sillä tasolla, että siitä tulisi tulkintaa esim. just Koiranet:iin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 26, 2010 3:20 am 
Poissa
Tittelitön
Tittelitön

^ Aaaa. :D Mutta sydänkuuntelussa ja sydänultrassahan on silti hurjasti eroja, itse voisin ainakin ihan (ei-ell:n pääkopalla :denti: ) heittää ne kahdeksi täysin erilaiseksi tutkimukseksikin! :wink:

Täältä löysin muuten vähän faktainfoa noista lonkkajutuista ja muista kuvattavista, jos ketään kiinnostaa. Aikas mielenkiintoista luettavaa! :nyökyti:

FI EE CH & KVA-m Max
C.I.B FI EE LT CH Felix

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 26, 2010 3:27 am 
Poissa
Mahtaileva nielijä
Mahtaileva nielijä

pikkupodengos kirjoitti:
^ Aaaa. :D Mutta sydänkuuntelussa ja sydänultrassahan on silti hurjasti eroja, itse voisin ainakin ihan (ei-ell:n pääkopalla :denti: ) heittää ne kahdeksi täysin erilaiseksi tutkimukseksikin! :wink:

Totta mooses ne ovat erilaiset tutkimukset, mutta niissä on kuitenkin yksi yhteinen tekijä - tutkimuskohde eli sydän.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 26, 2010 9:46 am 
Poissa

Sydäntä tarkoitin, mikä oli varmaan helppo arvata ja ei-eläinlääketieteen edustajana miellän kuuntelun sekä ultran saman asian tutkimukseksi eri keinoin :| Mutta en toisaalta tiedä, miten noita kaikkia muitakaan tuloksia saisi jotenkin "virallisesti" esille - esim mäyriksille on selkäluokitus, mutta ei irliksille.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 26, 2010 10:57 am 
Poissa

Mä ainakin olen virallisena ottanut niin jalostukseen käyttämiltä kuin sohvasamppiooneiltakin.Siis just ton rodun yleistilanteen yms. kannalta,että ne näkys siellä koiranetissä.
Usvallakaan ei ole kennelliiton papruja eli ei niitä kyynärkuvia mihinkä ois saanu :wink:
Ja se mitä olen olkanivelta parilta lansultani kuvannut (suvussa ollut jotain +mun vainoharhaisuus) niin niistä mulla on epäviralliset= puhtaat ja mä olisin aatellu niinpäin että jos ois ollu jotain oisin lähettäny Kennelliittoon että muutki näkis :nyökyti: mitä niitä puhtaita suotta...
Mutta yleisesti mä oon sitä mieltä että juu koiranet on hieno asia ja kuvaukset on hieno asia,mutta pirusti Kennelliitto rahastaa noilla,että mä en virallisia ota kun noi lonkat ja kyynärät ja jos muuta kuvataan otan vaan kuvanneen lekurin lausunnoon ja säilytän paprun.En perkele maksa joka paprusta kennelliitton :center: Ja juu onhan mulla sit noita papruja,onhan sitä spermaakin tutukittu ja siitäkin on lausunto mm. eikä sekään mikään virallinen ole.Mutta kaikki on mulla tallessa ja tarpeellisista on infottu rodun sisällä eteenpäin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 83 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]