Tänään on Su Tammi 26, 2020 7:30 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 83 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Lonkka- ja kyynäräkuvaukset
ViestiLähetetty: Su Joulu 26, 2010 12:33 pm 
Poissa
Vanha piika - sanoi mummo
Vanha piika - sanoi mummo

pikkupodengos kirjoitti:
^ Kerro ihmeessä, kuinkas ovat epävirallisina valaisseet asioita paremmin? :D (Ihan siis uteliaisuuttani kyselen, koska kovin epäileväinen olen ollut noiden kanssa tähän mennessä - hyvä kuulla muitakin näkökantoja samaan hommaan! :nyökyti: )

Esimerkikisi silmätulokset jalostusnetissä on _todella_ suppeasti mainittuna. Koiralla saattaa olla oikeassa tarkastuskaavakkeessa vaikka minkälaista mainintaa ja niistä ei näy lainkaan markintää tuolla virallisessa kanavassa. Samantyyppinen juttu on joidenkin silmäsairauksien suhteen, näkyy, että sairastaa, mutta ei sitä, että mitä astetta ts kuinka jalostuskelpoinen mahdollisesti ko koira on.

Tai sitten on sellaisia mainintoja, että ei ole perinnöllinen. Vaikka rotua harrastavat tietävät, että juuri meidän rodussa tämä kys. ongelma on todellakin perinnöllinen.

Ei se virallisuus välttämättä tee sen autuaammaksi asiaa.
Vaikka ei tämä ihan suoranaisesti vastannut alkuperäiseen kysymykseen, koska ei kait se epävirallisuus itse tutkimuksena enempää valaise.

Olen tehnyt muutaman silmäpeilauksen epävirallisena vanhoille koirille. Tsekkausmielessä. Syynä juurikin se, että sen saa meidän asemalla hieman edullisemmin. Kaikki tulokset joka tapauksessa julkaisen, joten en ole nähnyt pakottavaksi tehdä niitä virallisina.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 26, 2010 2:42 pm 
Poissa
Mahtaileva nielijä
Mahtaileva nielijä

^ Ei oman näkökantani kohdalla ainakaan ole kyse siitä, että virallinen tekisi jotenkin autuaammaksi tai "paremmaksi". Mutta virallinen on virallinen, muidenkin nähtävillä ja silloin muutkin näkevät, että tutkittu on eli on mahdollisuus lisäkysymyksiin. Eri asia saako niitä koiran omistajalta. Toiset kun tutkivat kaikessa hiljaisuudessa silmiä ja mitä kukakin, niin siellä jää niin terveet kuin myös ne sairaat piiloon, koska eivät kaikki julkista tuloksia - syystä taikka toisesta. Kertovatko kaikki edes kasvattajalle tuloksista, en tiedä. Tai toisin päin, kertooko kasvattaja kasvattien omistajille epävirallisen tutkimustuloksen löydöksistä...?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 26, 2010 11:13 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

pikkupodengos kirjoitti:
^ Aaaa. :D Mutta sydänkuuntelussa ja sydänultrassahan on silti hurjasti eroja, itse voisin ainakin ihan (ei-ell:n pääkopalla :denti: ) heittää ne kahdeksi täysin erilaiseksi tutkimukseksikin! :wink:

Tavallaan kyllä, mutta sydänultraan sisältyy myös sydämen kuuntelu. :wink: Eli sydänultra on kokonaisvaltainen. Sydämen kuuntelussa voidaan todeta ainoastaan se, että kuuluuko koiralla minkä asteinen sivuääni vaiko ei, eikä juurikaan mitään muuta. Kaikkiin sydänsairauksiin ei edes liity suoranaisesti sivuääni (esim. dilatoiva kardiomyopatia). Sivuäänet johtuvat aina läppävuodoista, joista osa voi olla "viattomia", jotka eivät aiheuta mitään oireita tai lääkitystarvetta koiralle koko sen elinikänä. Ja sivuäänen "vakavuuden" voi loppujen lopuksi todeta vain sydänultrassa, jossa vuotokohta ja määrä paikannetaan. Kaikki eläinlääkärit eivät muuten edes aina kuule lievempiä sivuääniä 1/6 tai 2/6, vaan tarvitaan harjaantuneempaa korvaa ja hiirenhiljaista tutkimushuonetta. Kerran eläinlääkärissä spesialistikin joutui vaihtamaan tutkimushuonetta hiljaisempaan kuuntelun ajaksi, kun ei laitteiden hurinan vuoksi ultraushuonessa sillä kertaa kuullut sivuääntä (jonka olemassaolosta tiedettiin).

Itse olen jättänyt virallisen sydänkuuntelutuloksen ottamatta siksi, että se ei kerro koko totuutta (sivuääni 2/6 todettu ensimmäisen kerran 7-vuotiaana, takana 3 sydänultraa kahden vuoden aikana, lisätietoa blogissani). Jos sydänultrasta tehtäisiin virallinen tutkimus, niin sen taas ehdottomasti ottaisin. Mutta se, että ei ota virallista tulosta, ei tarkoita aina sitä että salailisi tai haluaisi peitellä jotain, omalla kohdallani itseasiassa päinvastoin. Olen enemmän kuin avoimesti asiasta jakanut tietoa eteenpäin lähisukulaisten omistajille (+paljon muillekin) ja blogissanikin kirjoitellut (jopa epäilyksistä, jotka nyt kahden vuoden tutkimusten jälkeen näyttävät osoittautuneen onneksi vain epäilyksiksi).

Sydämen ja silmien osalta "terveen papereita" ei käytännössä voida julistaa kuin noin vuodeksi eteenpäin eli ei riitä, että tutkii kerran, jos haluaa olla täysin varma. Luuston osalta taas ymmärtääkseni kerran riittää, kunhan ei ole kuvattu kasvuiässä.

Yksi asia minkä tässä "tutkimusbuumissa" olen huomannut, on se että unohdetaan ero synnynnäisten (perinnöllisten) vaivojen ja (vanhuuteen kuuluvien) hankittujen vaivojen välillä. Ja mikä surullisinta se, että millä asioilla on oikeasti merkitystä koiran elämälle ja millä ei. B- tai C-lonkat harvoin aiheuttavat koiralle fyysisiä kipuja tai rajoittavat elämää, kun taas allergia, ruoansulatusvaivat tai luonteen hermoheikkoisuus ovat paljon ikävämpiä niin itse koiraa kuin omistajaa kohtaan. Ja näitä tietoja ei löydä mistään KoiraNetistä. :taata: Mutta ihmisillä on tapana mittauttaa asioita, joita on helppo mitata ja vertailla. Kaikki tutkimus on tietysti hyväksi, mutta tärkeintä on se, että miten sitä tutkimustietoa käsittelee käytännössä ja yrittää nähdä aina sen metsän puilta. :nyökyti:

Viimeksi muokannut KirsiH päivämäärä Su Joulu 26, 2010 11:26 pm, muokattu yhteensä 3 kertaa

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 26, 2010 11:18 pm 
Poissa

***tuplat pois***

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 26, 2010 11:43 pm 
Poissa
Miestä väkevämpää tujauttamassa

KirsiH kirjoitti:
Yksi asia minkä tässä "tutkimusbuumissa" olen huomannut, on se että unohdetaan ero synnynnäisten (perinnöllisten) vaivojen ja (vanhuuteen kuuluvien) hankittujen vaivojen välillä. Ja mikä surullisinta se, että millä asioilla on oikeasti merkitystä koiran elämälle ja millä ei. B- tai C-lonkat harvoin aiheuttavat koiralle fyysisiä kipuja tai rajoittavat elämää, kun taas allergia, ruoansulatusvaivat tai luonteen hermoheikkoisuus ovat paljon ikävämpiä niin itse koiraa kuin omistajaa kohtaan. Ja näitä tietoja ei löydä mistään KoiraNetistä. :taata: Mutta ihmisillä on tapana mittauttaa asioita, joita on helppo mitata ja vertailla. Kaikki tutkimus on tietysti hyväksi, mutta tärkeintä on se, että miten sitä tutkimustietoa käsittelee käytännössä ja yrittää nähdä aina sen metsän puilta. :nyökyti:

Tätä on helppo komppailla :nyökyti:

Olen nähnyt muutaman tapauksen ei vinttikoiraroduissa, joissa koira on terve pevisaan kuuluvilta osiltaan (lonkat, silmät), mutta ei muilta osiltaan. Koiraa kuitenkin käytetään jalostukseen, koska onhan se terve. Kuitenkin koiralla on erittäin paha allergia, kuten sen monilla lähisukulaisilla tai lähisuvussa on runsaasti epilepsiaa tai muuta koiran elämään erittäin paljon haittaavaa perinnölliseksi luettavaa sairautta. Eikä kyseessä olleet sellaiset rodut, jotka jo niin kuralla olisivat, että kaikki tervelonkkaiset käytetään muista sairauksista huolimatta. Terveystutkiuksissa pelkään juuri tuota asiaa ... ruvetaan tuijottamaan vaan tiettyjä tutkittavissa olevia seikkoja ja tehdään jalostusvalinnat vain niiden valossa... ja unohdetaan ne koiran elämää ikävästi haittaavat "pikkuviat", joihin ei ole tutkimusta olemassa.

Pitää tutkia, ja pitää vaalia rodun terveyttä ... mutta järkeä käyttäen. Sivuten taannoista whippettien terveystutkimuskeskustelua ... itse olen paljon huolestuneempi esimerkiksi whippettien epilepsiatilanteesta kuin lonkkien kuvaamisesta. En taida tietää yhtään lonkkavikaista whippettiä, kuvattua tai kuvaamatonta, mutta tiedän monta epileptikkoa :orava:

Scheik's Chanticleer - Clea
Wiles Amagicianshat - Möttönen
Wiles Aureliasfunfair - Hilleri
Saara the Galgo

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 26, 2010 11:53 pm 
Poissa

En siis millään tavalla väheksy lonkka-, kyynär- ja polvikuvauksia, mutta mielestäni usein niihin kiinnitetään liikaa huomiota jalostusvalinnoissa ja unohdetaan monet muut ainakin itselleni tärkeät asiat. Varsinkin kun vinttikoirien rakenne on sellainen, että edellä mainitut eivät ole todennäköisiä ongelmia.

Isälläni on ollut landseereita vuodesta 1993 ja olen itsekin edelleen ko. rotujärjestön jäsen. Kyseisessä rodussa luustolliset sairaudet ovat ongelmia, mutta ennen vuosituhannen vaihdetta osoittautui, että kyseisessä rodussakaan ei oltu nähty metsää puilta ja havahduttiin isompaan ongelmaan kannassa, verenvuototautiin. Pakon edessä verenvuototaudin tutkimukseen vihdoinkin panostettiin ja nykyään landseereille on olemassa DNA-tutkimus, jolla verenvuototaudin kantajat voidaan todeta. Lonkkavikaa on ollut rodussa aina ja on edelleen, mutta kyseessä ei ole fataali ongelma, kuten kyseinen verenvuototauti. Verenvuototaudin vuoksi jouduttiin paljon rankempiin toimenpiteisiin jalostusyksilöiden karsinnassa, kuin koskaan minkään muun asian takia. Yhdestä perinnöllisestä sairaudesta päästiin, mutta aina tulee uusia, jos tuijotetaan vain yhtä asiaa.

Itselläni on ollut afgaani, joka kärsi kroonisesta ruoansulatusjärjestelmän tulehduksesta ja jouduttiin lopulta lopettamaan 10-vuotiaana kun mikään ei enää auttanut. Ja koira kärsi asiasta todella. :-( Samoin minulla on ollut whippet, joka jouduttiin lopettamaan 2-vuotiaana vakavan autoimmuunisairauden vuoksi (SLE), joka oli koiralle todella kivulias. :-( :-( :-( Tällä hetkellä minulla on pian 9-vuotias whippet, jolla on 2/6 sivuääni, mutta koira ei oireile millään muodoin ja ei ole elämänsä aikana juuri eläinlääkärissä joutunut vierailemaan. Tämä kaikki viimeisten lähes 20 vuoden aikana tapahtunut on opettanut ainakin itselleni erilaista suhteellisuuden tajua ja näkökantaa terveysasioihin ja siihen, mitkä vaivat painavat omassa vaakakupissani eniten.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 27, 2010 12:02 am 
Poissa

Olen tämän linkin aiemminkin laittanut toisaalle tänne foorumiin, mutta laitan nyt tännekin kun sopii hyvin tähän keskusteluun. Eli jos ette ole jo lukeneet, niin suosittelen lämpimästi lukemaan Juha Kareksen kirjoittaman tekstin: "Koiranjalostuksen uusi aika - luonnonvalinta, holistinen terveys ja elinvoima": http://www.tiibetinspanielit.fi/cms/ima ... i_aika.pdf

Ja jos ette jaksa koko tekstiä lukea, niin näistä terveystutkimusasioista (mm. lonkkakuvausbuumista) puhutaan sivuilla 5-6 otsikon "Holistinen kokonaisvaltainen terveys" alla.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 27, 2010 12:03 am 
Poissa

TiHu kirjoitti:
itse olen paljon huolestuneempi esimerkiksi whippettien epilepsiatilanteesta kuin lonkkien kuvaamisesta. En taida tietää yhtään lonkkavikaista whippettiä, kuvattua tai kuvaamatonta, mutta tiedän monta epileptikkoa :orava:

Juurikin näin :-(

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 27, 2010 1:12 am 
Poissa
Turha toivo
Turha toivo

KirsiH kirjoitti:

Mitenköhän näiden uusien näyttelysäännösten jälkeen, tuleeko koira.nettiin merkintä luonteesta. Jatkossa kun käsittääkseni tuomarin pitää näyttelyarvosteluun laittaa joku ruksi koiran käyttäytymisestä. Vai jääkö se merkintä sitten vaan rotuyhdistysten ja omistajan käyttöön? Aika laiha lohtuhan tuo pieni merkintä näyttelykäytöksern perusteella olisi, mutta jostain on tie muutoksiin aloitettava.

Pilvilinnoista on pitkä matka alas.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 27, 2010 1:27 am 
Poissa

Chingas kirjoitti:
Mitenköhän näiden uusien näyttelysäännösten jälkeen, tuleeko koira.nettiin merkintä luonteesta. Jatkossa kun käsittääkseni tuomarin pitää näyttelyarvosteluun laittaa joku ruksi koiran käyttäytymisestä. Vai jääkö se merkintä sitten vaan rotuyhdistysten ja omistajan käyttöön? Aika laiha lohtuhan tuo pieni merkintä näyttelykäytöksern perusteella olisi, mutta jostain on tie muutoksiin aloitettava.

En oikein jaksa uskoa, että uudet säännöt mitään muuttaisivat luonteiden osalta (joo, olen pessimisti, myönnän :denti: )

Jo nyt käsittääkseni tuomareilla on ollut "velvollisuus" tehdä raportti aggressiivisista koirista (vai onko? ) Käytännössä kuitenkin minusta tuntuu siltä, että näiden rotujen parissa, joissa tuota huonoa luonnetta esiintyy, sitä ei pidetä huonona luonteena, se on enemmänkin rotuominaisuus ... rotikoiden kuuluukin tapella kehässä tai pureskellä ohikulkijoita, joillakin roduilla pidättyväisyys on kääntynyt hyväksytyksi arkuudeksi jne... näin olen vähän ollut tulkitsevinani niin eri rotujen harrastajia kuunnellessani kuin nettikirjoittelua aiheesta seuranneenakin.
Luulen, että iso osa tuomareista ei kirjoita mitään mihinkään arveluttavasta luonteesta.
Toivon, että olen täysin väärässä :denti:

Saara the Galgo

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 27, 2010 1:37 am 
Poissa
Tittelitön
Tittelitön

TiHu kirjoitti:
Olen nähnyt muutaman tapauksen ei vinttikoiraroduissa, joissa koira on terve pevisaan kuuluvilta osiltaan (lonkat, silmät), mutta ei muilta osiltaan. Koiraa kuitenkin käytetään jalostukseen, koska onhan se terve. Kuitenkin koiralla on erittäin paha allergia, kuten sen monilla lähisukulaisilla tai lähisuvussa on runsaasti epilepsiaa tai muuta koiran elämään erittäin paljon haittaavaa perinnölliseksi luettavaa sairautta. Eikä kyseessä olleet sellaiset rodut, jotka jo niin kuralla olisivat, että kaikki tervelonkkaiset käytetään muista sairauksista huolimatta. Terveystutkiuksissa pelkään juuri tuota asiaa ... ruvetaan tuijottamaan vaan tiettyjä tutkittavissa olevia seikkoja ja tehdään jalostusvalinnat vain niiden valossa... ja unohdetaan ne koiran elämää ikävästi haittaavat "pikkuviat", joihin ei ole tutkimusta olemassa.

Totta tämäkin, aina pitäisi olla se palapeli ihan kokonaisuudessaan mielessä, sen sijaan että fanaattisesti keskittyisi vain yhteen tai kahteen pikkupalaan. Itse näen tilanteen siten, että jos lonkat, polvet, silmät ynnämuut ovat hyvät, eikä mitään muuta esteitä ole (terveydessä TAI luonteessa), niin siitä vain jalostukseen. Pelkät lonkkatutkimukset eivät kerro koko totuutta, mutta jos tutkimuksissa käy ilmi että ö-lonkkia olisi tarjolla, olisi koira ainakin omassa luokittelussani automaattisesti pois tulevaisuuden geenipeleistä. Kompromissejahan pitää aina tehdä, ja tietenkin se on jokaisen kasvattajan oma päätös mitä faktoja ja epäfaktoja sitten lopulta käyttää jalostuspäätöstensä tekemiseen. Totaalisen tyhmäähän se olisi tuijottaa pelkkiä jalostustietokannan virallisia tuloksia, ollenkaan katsomatta itse koiraa ja kokonaisuutta! :paapati: Mutta kertovat nekin tulokset silti jotain kyseisestä koirasta, ollen ihan samalla viivalla muiden palapelipalojen kanssa siinä isossa kokonaisuudessa! :nyökyti:

Itsekään en kasvattaja ole, enkä varmastikaan koskaan tule pupseja kotona tekemään, mutta neljän uroksen omistajana on itsellänikin tavallaan se tietty jalostuksellinen päätäntävalta, annanko jalostukseen vai enkö anna. (Okei, yksi koirista on "sijoituksessa", ja jalostusoikeus kasvilla, mutta mitäpä pienistä.. :denti: ) Meilläkin on lähestulkoon tehty jo päätökset siitä kuka on rajattu pois jalostuksesta, esimerkiksi Maxilla on ollut senverran pahat allergiat etten pahemmin haluaisi passata sitä seuraaville sukupolville. Tästä huolimatta tuokin koipikakara tullaan vielä katsomaan sekä silmien, polvien että muiden rakennuspalasten osalta, ihan virallisesti.

C.I.B FI NO SE DK LV EE POHJ CH HeVW-18 Väinö
FI EE CH & KVA-m Max
FI DK LV EE LT BALT CH HeJW-14 JV-14 HeW-15 V-15 Leo
C.I.B FI EE LT CH Felix

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 27, 2010 2:32 am 
Poissa

Kuinka todennäköiset ovat "ö-lonkat" vinttikoiralla, ottaen rakenteen huomioon? Tai edes C- tai D-lonkat? Kaipaan nyt ihan oikeita mielipiteitä asiasta, en vastauksia, että "ei voi tietää, jos ei tutki".

Vai onko tutkimusinnossa vain kyse samasta kuin tittelirivistöiden ihannoimisessa? Eli, että näyttää hienolta, kun pentueilmoituksessa on vino pino "indokiinan titteleitä" ja terveystutkimustuloksia, joita voidaan esittää joillain virallisilla mitta-asteikoilla?

Entäs ne tiedot, että kuinka monta kertaa koira on syönyt antibioottikuurin elämänsä aikana, monta kertaa sairastanut kennelyskän tai ripulin ja mille kaikelle on allerginen? Eli toisin sanoen, millainen vastustuskyky koiralla on? Jos pentueilmoituksessa lukee "terveeksi tutkituista vanhemmista", niin tarkoitetaanko sillä kokonaisvaltaista holistista terveyttä vai kuitenkin vain noita KoiraNetissä näkyviä virallisia tutkimuksia? Kuinka "virheellistä" on pentuemainonta hienoilla titteli- ja tutkimusrimpsuilla höystettynä? Koko totuus kun ei aina piile mustalla printillä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 27, 2010 10:35 am 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Kompsit KirsiH:lle
Tuo lansujen verenvuototauti ja jalostus silloin kun se ilmeni oli suurin syy siihen että siihen aikaan sitä oli ja tuli ja rodun kokoon nähden paljon munmielestä.Ei muka uskallettu/voitu jättää tiettyjä linjoja käyttämättä vaikka selkeästi oli osoitettu että tauti niistä tuli,vaikka testiä ei vielä ollut.juu,ja mä joudun varmaan mestauspenkille tästä jos tietyt ihmiset tän kuulee/lukee...
Mä olen aina sanonut että kaikki TIEDOSSA OLEVAT sairaudet pitää olla pois jalostuskoiralta (tässä tietty maalaijärki) koska sit tulee vielä ne mitä ei tiedetä,mitkä puhkeavat vasta kun tietyt suvut tmv. yhdistetään jne. ja sit on tietty tää perinnöllinen/ei perinnöllinen kun sekään ei ole noin yx oikoista kuiteskaan.
Mä olen itse todella "nipo" kaikesta ei mulle henk koht tulis mieleen käyttää allergista tai muuten yliherkkää,vihaista,arkaa,epileptistä...koiraa jalostukseen,mutta nämä ovat niitä asioita jotka vaan on kasvattajan vastuulla eikä sille mitään voi.Mutta kuka sit voi katsoa itseään peilistä kun pentuset on maailmalla ja kuka menee piiloon :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 27, 2010 12:43 pm 
Poissa

Minä olen myös aika nipo noiden terveysasioiden suhteen...

Mielestäni koira määriä ei tarvi lisätä. Jos lähes viikottaiset koirien rääkkäysilmoitukset lehdissä kertovat mielestäni sen, että koiria on liikaa. On olemassa rajallinen määrä sopivia koteja, kaikki 5 milj. suomalaista ei ole sopivia koiran omistajiksi. Ja koska koiria on liikaa, on koiran pennuttamatta jättäminen myöskin ihan järkevä vaihtoehto, ja sitä voisi jopa pitää jonkinlaisena eläinsuojelutekonakin. Joka koiran ei tarvi lisääntyä, eikä etenkään niiden, joiden tiedetään sairauksia kantavan. Mutta koska lähes kaikista suvuista löytyy joku mörkö, tarvitaan sitten sitä järkeä ... ei esimerkiksi hihkuta whippettien lonkista, vaan pureudutaan niihin ihan oikeasti uhkaaviin ongelmiin.

Saara the Galgo

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 27, 2010 1:48 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

KirsiH kirjoitti:
Kuinka todennäköiset ovat "ö-lonkat" vinttikoiralla, ottaen rakenteen huomioon? Tai edes C- tai D-lonkat? Kaipaan nyt ihan oikeita mielipiteitä asiasta, en vastauksia, että "ei voi tietää, jos ei tutki".

Venakoiltahan noita C- ja D-lonkkia löytyi kun jossain vaiheessa 1990-lukua innostuttiin vähän enemmän kuvailemaan koiria, mutta tietääkseni ne eivät aiheuttaneet juurikaan vaivoja. Borzoidenkin terveysongelmat ovat ihan muualla.

Wiles Anniesbunnyshow Hilma

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 83 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]