Tänään on La Tammi 19, 2019 10:21 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 218 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ruokintamuotona kotiruoka
ViestiLähetetty: Pe Tammi 14, 2011 3:54 pm 
Poissa
Turha toivo
Turha toivo

Täällä on yleinen ketju mitä koirille syötellään ja on barffiketju, mutta moni tuntuu kuitenkin syöttävän omatekoisia sörsseleitä. Useat myös syöttää teollista muonaa osan ja muuta ruokaa osan. Nyt täällä on siispä ketju näille jotka haluaa keskustella itse väsätyistä ruuistaan.

Itse mä aloin tuossa elokuussa ehkä barffaamaan koiriani, mutta loppuvuodesta hommasin nappulapussin varalle. Tää oli ihan käytännön kyse, koska unohdin liian usein ottaa uutta ruokaa sulamaan. Nyt sitten on tullut vähän liiankin hövelisti annettua noita nappuloita. Joten en enää voi hyvällä tahdollakaan kutsua barffaavani. Ja mulla on kyllä koirat muutenkin koko ajan saanut snackseinä kaikkee anti-barffaavaa.

Mä aloitan nyt kysymällä, että miten kalan kypsentäminen vaikuttaa sen ravinteisiin ja/tai niiden imeytymiseen? Mä haluaisin ostaa noille tikkusille kokonaisia silakoita tai vastaavia, mutta epäilyttää jo ennalta kuinka ne suhtautuu kun heitän kokonaisen kalan lattialle(kylppärissä!) niitten kuonon eteen. Kypsennettynä mä tiedän, että ne suostuu kalaset syömään kun äiti joskus kauan sitten niille keitti kokonaisia kaloja pakkasesta.

Pilvilinnoista on pitkä matka alas.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Ruokintamuotona kotiruoka
ViestiLähetetty: Pe Tammi 14, 2011 4:32 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Mulla ainakin suhtautuu koirat rakaan kalaan epäilevästi, ellei se ole maannut ulkona auringossa niin kauaa, että se haisee jo parin sadan metrin päähän. Villi rouskuttelee mielellään noita lihaisia turskan & kampelan ruotoja, muut eivät ole vielä olleet tarpeeksi nälkäisiä koskeakseen niihin eli niille vedän ne lihamyllystä läpi ja keitän puuron joukossa.

En usko kypsentämättömän ja kypsennetyn kalan juurikaan eroavan ravitsemuksellisesti toisistaan, tosin joskus ainakin on sanottu kypsentämättömän kalan tuhoavan B1-vitamiinia. Ehkä sillä on merkitystä, jos koira saisi ainoana proteiinin lähteenä kalaa. Ja järvikalahan tietysti pitää pakastaa tai kypsentää leveän heisimadon varalta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Tammi 14, 2011 6:43 pm 
Poissa
Hillittömän korrekti

Sopisiko tikkusten ruokavalioon joku ihmeen pirkan punajuuri-peruna-survos? Sain sellaista muutaman pötkön enkä edes katsonut onko kypsää tms, kunhan tungin pakkaseen sen varalta että se passaisi.. Tosin jos tikut ei syö, niin minun hurtat kyllä syö..! :denti: Noille ne vain olisi enemmän sellainen kiva välipala, eikä "oikeaa" ravintoa, eli ihan mielelläni luovuttaisin parempaan käyttöön.. :orava:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Tammi 14, 2011 7:16 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Juurikin noin kuin Hanna sanoi järvikaloista, mieluiten kypsänä vähintään pakastettuna. Lapamatoa elikkäs sitä leveää heisimatoa ei ole hauska eikä helppo häätää, kokemusta siitäkin.

Meillä on "kotiruoka" siinä mielessä ollut iät ajat, että jos mä syön makaronilaatikkoa, kalakeittoa, lihasoppaa, hernesoppaa, linssikeittoa, pitsaa, pannaria tai paistettuja muikkuja, niin koirien ruokaan olen aina laittanut samaa, yli kolmekymmentävuotta.

Mitä itse voisit kuvitella esim.myyrän tai jänkön mahassa olevan? Sen minkä olen raadolla tai kaadolla nähnyt, niin ekaks käydään mahalaukun sisältöön kiinni, mutta se on jo yhden ruuansulatuksen käynyt läpi. Raaoista kasviksista en osaa sanoa, ns.barffarit vastaavat varmaankin! Itse en jaksa uskoa, että raa'alla porkkanalla koirani rullaisi. Hyväksikäyttö porkkanassa voisi olla hukkaanheitettyä energiaa, ihmislaihduttajalle se sopii, koska pureskeluun kuluu aika paljon energiaa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Tammi 14, 2011 7:38 pm 
Poissa
Syöny sikana omenia
Syöny sikana omenia

Meillä koirat syö suurimman osan ajasta 50-50 nappulaa ja raakoja lihoja (naudanmahaa, sikanautaa, nautaa, kanaa, kalkkunaa, heppaa) ja sekaan maitoa, piimää, öljyjä, kananmunaa, milloin mitäkin. Nakertelevat myös kanansiipiä, ydinluita ja sit ihan "teollisia herkkuja", kuten nahkarullia, murutikkuja ja siankorvia.

Eppu keittää koirille aina vihannessosetta, johon heittää sekaan milloin mitäkin; porkkanaa, hemapaa, papuja, kaaleja jne. Samoin se jaksaa kokata niille milloin mitäkin ruokia sisäelimistä, kanasta, riisistä jne. Mä en kokkaa koskaan :oops: . Saavat myös meidän jämiä, jos joskus käy niin hassusti, että jotain jää. Eli karkeasti syövät enempi kotiruokapainotteisesti joka toinen kuukausi ja joka toinen (kun Eppu on merillä) saavat vaan lihojaan ja nappuloitaan.

Tännehän voisi koota hyväksi havaittuja kotiruokareseptejäkin, jos jollain on jotain, eikä kaikki tee vaan hatusta. Tai sitä iänikuista yrjölää :denti: .

- R.I.P. Snout Ziggy Stardust & Esa Nahka & Tero Nuppi

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Tammi 14, 2011 9:20 pm 
Poissa
Tuulen Koirien aivot narikassa
Tuulen Koirien aivot narikassa

Meillä niinku kotiruokitaan. Lihaluumössöä, erilaisia lihoja lähinnä nautaa, poroa, kanaa, rustoja kesäisin (saa syödä ulkona), NEUta, Murre-pötköjä, lohta ja seitiä. Kaurapuuroa maitoon keitettynä tai sit joskus riisipuuroa tai ohrapuuroa, vihanneksia ja juureksia ja hedelmiä kypsänä, raakana tai siltä väliltä. A-kukkaöljyä ja/tai lampaan rasvaa, Salmopettiä pitäs ostaa, mutta meidän raakaruokapisteessä ei ole ollut hetkeen sitä. Nappuloita pari kertaa viikossa, nyt menossa Franksin Activea. AB-piimää (eri kupista, eivät syö jos on sekoitettu ruokaan), raejuustoa, kermaviiliä, munia sillon tällön. Siinä noitten ruokavalio taitaa olla. :wtf...:

Masi muuten syö kupista vihannekset aina ekana ja Miisa syö ensin kaiken niitten ympäriltä. :D Alille kelpaa mikä vaan ja Repestä jos ruoka ei ole hyvää niin jättää syömättä. NEU maistuu sillekin aina, vaikka haisee viikon jalassa olleelle työkengälle. Mie tykkään kyllä kokkailla koirille. :)

Mitäs hivennäisiä ja kivennäisiä tohon kaipais lisää? Koirat kyllä voi ihan hyvin, joten silleen ei huolta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Tammi 14, 2011 9:46 pm 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

Meillä kans enempi kotiruokitaan ku barffataan. No, nykyään saavat nappulaakin kyllä, mut aika vähän. Tomon ruokinnasta nappulaa on ehkä 1/4, syö päivässä 2 dl nappulaa ja loput muuta. Kaede syö vähän alle puolet nappulaa. NEUta saavat myös, ja MurreMixejä, joskus kun jaksan niitä hakea. Nappulana Tomolla on HauHau kana-riisi, Kaedella on nyt Nutrience mini junior, mut kaapissa odottaa säkki Golden Eaglen puppya. Mut tää oli kotiruokatopic ni ei niistä sen enempää. :ehe:

Kotiruokapuolella keitän yleensä puuroa, nyt ostin Oscarin koiran puuroainesta, mut paljon syksyllä tein ihan kaura/riisipuuroa, välillä laitoin sekaan ohraa, pellavaa, ruista.. Mitä nyt sattu kaapissa olemaan. Puuroa selanen lusikallinen per koira, Kaedelle ei välttämättä aina ollenkaan. Reilusti lihaa: broiskua, kalkkunaa, sikanautaa, hirveä, heppaa, lohta... Noita on ollu nyt viime aikoina, mut satunnaisesti muutakin. Ku ei noilla ole mitään allergioita kuitenkaan, voivat syödä kaikkea. :nyökyti: Vähän ostan oman rahatilanteen mukaan, jos oon rahoissa, ostan yleensä heppaa/poroa/hirveä, ku se on eettisempää, mut nyt on taas rahasta tiukkaa, niin ostin ihan tavan sikanautaa vaan. Kananmunia (keitettynä ilman kuoria), raejuustoa, piimää, kermaviiliä menee myös, ja jos kävis niin, että itseltä jää jotain ruoantähteitä, niin nekin menee koirille. Ei melkein koskaan jää kyllä. :ehe:

Tomo syö enempi kalkkunaa (muita lihoja kerran-pari viikossa) kun sen kanssa pitää vähän tarkkailla ruokavaliota ettei tulis uraattikiteitä. Kaedelle sit menee pääasiassa punaisia lihoja, mut saa sekin kalkkunaa välillä, vaihtelun vuoksi. :D

Silloin tällöin heitän kuppiin Kalkvitaa, kun nappulan osuus on kuitenkin niin pieni, niin haluan varmistaa riittävän ravintoaineiden saannin.. Öljyä annan Tomolle päivittäin, Kaedelle "sillon ku muistan", sen nappulassa on 20% rasvaa niin ei sillain tarvi lisätä, kun Tomon nappulassa on vaan 13% mikä on sille vähänlaisesti. Nyt on kaapissa kookosöljyä ja pellavaöljyä, ihan perus rypsin ja auringonkukkaöljyn lisäksi. Lohiöljyä pitäis ostaa. Jaa onkohan muuta. :D Herkkuja saavat, raakanahkarullia ja rouhetikkuja, possunkorvia, rustoluita, dentastixejä...

Ja ahneita ovat, kaikki uppoaa ja kupit tyhjenee nopsaan. Tulipas romaani. :oops:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Tammi 14, 2011 10:22 pm 
Poissa
Nokkamuki on ja pysyy
Nokkamuki on ja pysyy

Täällä myös sekaruokintaa. Aamulla saavat nappulaa ja illalla Yrjölää sekä raakaa lihaa, kananmunia, raejuustoa, piimää. Miulla on ollut tapana tehdä Yrjölä niin, että puolet on viljaa ja puolet kasviksia, mielellään vihreää kasvista.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Tammi 14, 2011 11:56 pm 
Poissa
Turha toivo
Turha toivo

HannaHill kirjoitti:
Sopisiko tikkusten ruokavalioon joku ihmeen pirkan punajuuri-peruna-survos? Sain sellaista muutaman pötkön enkä edes katsonut onko kypsää tms, kunhan tungin pakkaseen sen varalta että se passaisi.. Tosin jos tikut ei syö, niin minun hurtat kyllä syö..! :denti: Noille ne vain olisi enemmän sellainen kiva välipala, eikä "oikeaa" ravintoa, eli ihan mielelläni luovuttaisin parempaan käyttöön.. :orava:

Jos siihen vaan ei ole valmiiksi lisätty suolaa, niin tietysti käy! :D

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 15, 2011 12:08 am 
Poissa
Sen sortin heinähattu
Sen sortin heinähattu

Mä oon myös vähän sellanen sörsseli-ihminen ja kotiruokaa tarjoilen koirille (kaikki aina ilman suolaa). Mä tykkään laitella puuroja, liha/kalamössöjä, kasvis- ja marjajuttuja sekä pikkusen yrttejä, munakkaita, kermaviilejä, raejuustoja sekä nappulaa vähän joukkoon. Mun mielestä on mukavaa väsätä koirille ruokaa ja katsoa, mistä ne tykkää. :ehe:

Of Streamline Lovely Lilac `Aina`
Itskut
Ylladian Tendre Poison `Hellin`
Gambas De Percyval `Gamba`
Ylladian Joie Magnifique `Maini`

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 15, 2011 12:14 am 
Poissa
Turha toivo
Turha toivo

^ Mäkin joskus oon kokeillut noita yrttejä kun luin sun laittavan sellaisa koirille :D . En huomannut mitään eroa maistuvuudessa suuntaan enkä toiseen. Eipä se onneksi sitä silti estä heittämästä sekaan :ehe: .

Meillä Tenshi ei tykkää puuroista. Maitoon keitettyä riisipuuroa se närppii vähän, mutta vain jos siinä on voita seassa. Sitä kai jotenkin ällöttää se kun puuro tarttuu hampaisiin :denti: . Onneksi Kami syö sitten kaiken.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 15, 2011 12:23 am 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

^ Meillä taas puurot on huomattavasti suositumpia kun kasvikset. Tomo syö ihan pelkkää puuroakin, pelkkiin kasviksiin ei mielellään koskenut = jäi kuppiin jos ei sotkenut huolella lihan yms. sekaan. Mut puuroa ei tarvi sotkea, se menee muutenkin. Kaedelle nyt en oo kasvista pelkästään tarjonnutkaan, tai no kyllä se raakaa porkkaanaa syö mielellään. :ehe:

Mulle tulee aina välillä kans oikeen innostus kokkailla koirille, sit toisinaan ei jaksa, ja sillon menee kuppiin nappulan jatkeeksi vaan lihaa ja Tomolle ehkä pellavansiemenrouhetta.

Onko kellään muuten tietoa pellavansiemenrouheen säilyvyydestä? Olen heittänyt pussin pois (missä varmaan olis ollu joku parasta ennen -päiväys), ja mulla on pellavansiemenrouhetta purkissa jääkaapissa, varmaan puolisen vuotta ainakin ollut. Kuinka kauan tuo säilyy? :D

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 15, 2011 12:32 am 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Meillä syödään kotiruokaa. Käytännössä raakaa lihaa (lähinnä hevonen, hirvi, poro, jonkin verran naudan sisäelimiä ja sitten kalaa) ja Oscar-puuroa. Lisään Nutrolinia, kalkkia ja PlaqueOffia.

Joskus, aika harvoin, intoudun kokkailemaan ja teen jotain "pataruokaa" eli käytännössä kypsennän kalaa tai maksaa esim. puuroriisin ja kananmunien kera. Heitän sekaan ehkä pinaattia tai jotain sekavihanneksia.

Me ollaan itse vegaaneja, joten meidän ruuista suht harvoin on mitään koirille annettavaa. Toki annan sitten makaroonit ja muut, jos sellaisia jää.

Aikanaan olin ravintolapuolella töissä ja sain sieltä paljon ruokaa, jonka sitten annoin koirille. Meidän neidit ovat tottuneet syömään paahtopaistia, siika valkoviinissä ja vaikka mitä muuta :denti: Eivät ne siihen suolaan kuole, kun sotkee vaikka lihaan puolet/puolet.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 15, 2011 12:47 am 
Poissa
Turha toivo
Turha toivo

Tenshikään ei aluksi syönyt pelkkää kasvismössöä, mutta nyt kastraation jälkeen ei pahemmin tarvi sekoitella lihan sekaan. Nuolee kipponsakin vielä :mrgreen: .

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 15, 2011 12:56 am 
Poissa
Sen sortin heinähattu
Sen sortin heinähattu

^
Meillä Hellin on kovin syömään eikä kysele tai ihmettele, mitä tarjoillaan. Aina-vipukka on tod. tarkka ruuan mausta, koostumuksesta ym., joten sen kanssa on pelissä. Joskus oon onnistunu miellyttämään neitoa :denti: . Laura on nykyisin hyväsyöntinen eikä kiusaa mua vaatimuksillaan, vaan syö sitä, mitä on tarjolla :nyökyti: .

Of Streamline Lovely Lilac `Aina`
Itskut
Ylladian Tendre Poison `Hellin`
Gambas De Percyval `Gamba`
Ylladian Joie Magnifique `Maini`

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 218 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]