Tänään on Pe Huhti 03, 2020 6:46 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 130 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Salukin ja sloughin luonteet ja luonne-erot
ViestiLähetetty: Ma Heinä 20, 2009 6:26 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

kukaan kirjoitti:
Mun teksteihin nyt tuossa ainakin osittain viitattiin ja totean, että siinä vaiheessa kun mikään muu ei tunnu tepsivän todettiin täällä suunnalla tuo maahan kaataminen ihan tehokkaaksi konstiksi. Harva ihminen mun, mieheni ja äitini lisäksi näki niitä Taikan pahimpia päiviä ja siinä jäi kyllä terrierin äkäpusseilut kakkoseksi ihan kevyesti. Mutta mä en jaksa nyt itseäni puolustella tämän enempää ja kaikki voivat uskoa mitä haluavat. Taika on tänäpäivänä paras koira mitä tiedän, sillä on maailman ihanin luonne, se luottaa muhun ja muihin ihmisiin, tottelee mun jokaista käskyäni ja voin ottaa sen mukaan minne tahansa. Ei taida kovin pilalla siis olla.

En mitenkaan erityisesti kohdentanut sinulle, en edes muistanut kuka/ketka siita selattamisesta puhuivat kun koko ketjun kahlasin lapi. Itse kylla selatan italiaanon valilla kun sana ei mene perille, ja oma hermo loppuu, mutta aina jalkeenpain tulee tunne etta oliskohan rauhallisemmassa mielentilassa tullut joku muu keino mieleen? Pienta on fyysisesti vaikeampi hallita kuin isoa koiraa, niin ironista kuin se onkin. En siis todellakaan puhu minaan guruna vaan pohdiskelen asioita "aaneen". Koiramme-lehdessa oli taannoin juttua laumanvartijakoirista, missa kasvattaja piti selattamista isolle koiralle melko rutiininomaisena kasvatuskeinona. Eli varmaan on paljon rotukohtainen asia. Siina on kuitenkin iso riski etta luottamus menee (varsinkin jos koira on nuori eika sen ajatuksenkulku ihan viela selvilla), ja ilman luottamusta taas ei koskaan synny luontevaa johtajuutta jonka koira hyvaksyy ilman mutinoita. Voimallahan diktaattoritkin hallitsee, eika kansan tahdosta... :shockthink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Heinä 20, 2009 6:34 pm 
Poissa

kroksvansen kirjoitti:
Pennun kanssa suhde tulee olemaan erilainen koska minä joudun kertomaan ja opettamaan miten eletään ja ollaan... :shockthink:

Pennun kanssa paasee hirvean paljon helpommalla kun on jo aikuinen (hyvakaytoksinen) koira nayttamassa miten ollaan ja eletaan. Kaskytkin opitaan puoli-ilmaiseksi, kun iso nayttaa esimerkkia. Ensimmainen oli ehdottomasti se tyolain kasvattaa!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Heinä 20, 2009 9:06 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Haunded kirjoitti:
kroksvansen kirjoitti:
Pennun kanssa suhde tulee olemaan erilainen koska minä joudun kertomaan ja opettamaan miten eletään ja ollaan... :shockthink:

Pennun kanssa paasee hirvean paljon helpommalla kun on jo aikuinen (hyvakaytoksinen) koira nayttamassa miten ollaan ja eletaan. Kaskytkin opitaan puoli-ilmaiseksi, kun iso nayttaa esimerkkia. Ensimmainen oli ehdottomasti se tyolain kasvattaa!

Tagesta tulee sitten suomenruotsalainen. :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Heinä 20, 2009 11:57 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Libardi kirjoitti:
Haunded kirjoitti:
kroksvansen kirjoitti:

Tagesta tulee sitten suomenruotsalainen. :denti:

Se on fakta että aikuinen koira on paras kasvattaja pennulle emän jälkeen. Mulla oli täydellinen sakemanninarttu kun bullmastiffipentu tuli meille. Emmi oli loistava esimerkki Lyylille ja minä pääsin tosi helpolla pennun kanssa.

Tagesta (nimestään huolimatta) ei tule hurria. Svenska on vain mun ja Fazlin oma juttu :wink:

Al Suwiid Cadi - Cadi (-13)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Heinä 21, 2009 10:47 am 
Poissa

kroksvansen kirjoitti:
Tagesta (nimestään huolimatta) ei tule hurria. Svenska on vain mun ja Fazlin oma juttu :wink:

Ei senkaan pitaisi olla mikaan ongelma, mulla on kaks suomalaista koiraa ja yks jenkki jolle vielakin puhun englantia, jotenkin jai paalle vaikka nykyaan se osaa jo paljon suomeakin... Ja vanhat koirat vastaavasti englantia kun ovat Portiaa katsoessa oppineet! Kepo on amerikkalainen, joten pidan ylla englantia taalla suomessakin etteivat sitten ole ihan kuusnolla kun kepo kaskee. :D

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Heinä 21, 2009 11:35 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Fazli oli 5-vuotias kun tuli mulle Ruotsista joten eihän vanhalle koiralle viitsi enään niin vaikeaa kieltä kuin Suomea alkaa opettamaan :-)
Ihan kivaa on ruotsia sille turista eipä pääse ruotsinkieli täysin unohtumaan.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 21, 2009 4:10 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Mielenkiintoinen aihe. Laitan tässä minun kokemuksiani meidän Uffasta. Uffa oli neljän kuukauden kun hain sen kasvattajalta. Oli mielenkiintoista nähdä kuinka Schritit käsittelivät koiraan. Heillä oli kotonaan noin kolmekymmentä koiraa. Koirat olivat jaettu ryhmiin: nuoret koirat, urokset ja vanhat koirat. ( Heillä oli jopa 13 vuotias narttu.) Koirat ulkoilivat isolla piha-alueella (n.300m x 200 ) ryhmissä. Välillä huomasin, että sisällä olevat koirat vaihtuivat. Koirat olivat hyvin sosiaalisia ja todella ystävällisiä. Eckhardilla oli aina makupaloja koirille ja koirat jumaloivat häntä. Välillä hän loi koiriin ystävällisen hymyn ja nyökkäili niille vähän väliä. Koirat olivat uskomattoman rauhallisia.
Sain häneltä neuvoja pennunkasvatukseen ja yksi niistä oli juuri tuo selättäminen. Pentu pitää selättää jo aika pienestä uhittelusta, silloin se on tehokkainta ja päästään pienemmällä yhteenotolla. Olen yhden ainoan kerran selättänyt Uffan ja se ei ole sen jälkeen osoittanut pienintäkään merkkiä minun johtajuuttani kohtaan. Esim. hevosten kanssa on aivan sama juttu: parempi rangaista kunnolla heti kuin jatkuvasti läpsiä tai lyödä. Kumpi on parempi selätys vai lyöminen? Pennun selätys on pehmeä tapa joka kuitenkin nöyryyttää koiraa.
Titenkin luonne ja käyttäytyminen lähtee jalostuksesta. Jalostukseen valitaan vain selväpäiset koirat. Esim. Schriteillä oli yksi tuontikoira joka vaikutti ihan hyvältä, mutta Eckhard kertoi, että hän ei tule käyttämään sitä koskaan jalostukseen koska hän ei luota täysin siihen.
Toinen jota kasvattaja korosti oli lauman ja toisten koirien sosiaalinen vaikutus. Parasta on pennulle olla emonsa ja laumansa kanssa mahdollisimman pitkään. Uffa oli edelleen Anwarin kanssa kun hain sen.
Kolmas asia on pennun totuttaminen erilaisiin tilanteisiin, ympäristöihin ja asioihin jo heti pienenä. Pentua täytyy viedä erilaisiin paikkoihin. Meillä Uffa on aina mukana. Jo heti ensimmäisenä keväänä lähdimme kiertämään RR sm-sarjaa ja kierrämme edelleen. Uffa on kuin kotonaan asuntovaunussa ja ratavarikolla ja varikkoteltassa. Ympärillä on paljon hälinää, meteliä ja myös toisia koiria.
Toivon, että uusi pentu on myös helppo. Sillä on ainakin hyvät vanhemmat ja se saa olla emonsa kanssa ja sillä tulee olemaan hyvä malli meillä kotona, Uffa. Koskaan ei kuitenkaan tiedä kuinka käy, mutta silloin saan kyllä katsoa itseäni peiliin jos toisin käy.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Heinä 25, 2009 1:15 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Pyöräilin eilen Libardille Fazlin kanssa. Lilli ilahtui niin kun näki pojun samaten Fazli kun näki Lillin pitkästä aikaa. Niillä oli tosi hauskaa kunnes Libardi haki Tagen paikalle. Ensin Fazli meni uteliaana tutustumaan pentuun. Lilli tuli paikalle ja tökkäsi tylysti Fazlia kuonolla että "mene muualle siitä tämä on mun"!!! Sen jälkeen Fazli muuttui vaivautuneeksi, ei edes katsonut enään pentuun päin vaan kääntyi poispäin Lillistä ja Tagesta.
Kyllä on koirien käyttäytyminen äärimmäisen mielenkiintoista!

Viimeksi muokannut kroksvansen päivämäärä La Heinä 25, 2009 1:20 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Heinä 25, 2009 1:20 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

kroksvansen kirjoitti:
Pyöräilin eilen Libardille Fazlin kanssa. Lilli ilahtu niin kun näki pojun samaten Fazli kun näki Lillin pitkästä aikaa. Niillä oli tosi hauskaa kunnes Libardi haki Tagen paikalle. Ensin Fazli meni uteliaana tutustumaan pentuun. Lilli tuli paikalle ja tökkäsi tylysti Fazlia kuonolla että "mene muualle siitä tämä on mun"!!! Sen jälkeen Fazli muuttui vaivautuneeksi, ei edes katsonut enään pentuun päin vaan kääntyi poispäin Lillistä ja Tagesta.

Siinäs näet kuinka fiksu poika sulla on :luuv2: "Turpiin" ois voinut tulla jos ei olisi älynnyt Lillin elekieltä :nyökyti:
Fazlin luone on oikea aarre :ihq:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Heinä 25, 2009 1:23 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Libardi kirjoitti:
kroksvansen kirjoitti:
Pyöräilin eilen Libardille Fazlin kanssa. Lilli ilahtu niin kun näki pojun samaten Fazli kun näki Lillin pitkästä aikaa. Niillä oli tosi hauskaa kunnes Libardi haki Tagen paikalle. Ensin Fazli meni uteliaana tutustumaan pentuun. Lilli tuli paikalle ja tökkäsi tylysti Fazlia kuonolla että "mene muualle siitä tämä on mun"!!! Sen jälkeen Fazli muuttui vaivautuneeksi, ei edes katsonut enään pentuun päin vaan kääntyi poispäin Lillistä ja Tagesta.

Siinäs näet kuinka fiksu poika sulla on :luuv2: "Turpiin" ois voinut tulla jos ei olisi älynnyt Lillin elekieltä :nyökyti:
Fazlin luone on oikea aarre :ihq:

Joo, mietin ihan samaa! Mielestäni slougheilla on erittäin hieno elekieli :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Heinä 25, 2009 11:51 am 
Poissa

Poispain kaantymalla Fazli rauhoitti Lillia, "ala pelkaa, tulen rauhallisin aikein". :denti: Ruu kayttaa tata rauhoittavaa signaalia paljon, kun on isompien kanssa tekemisissa. Se jahmettyy paikalleen ja kaantaa paan pois, etta ala minua kiusaa, kun olen nain pienikin... Silmakulmasta yrittaa sitten tirkistella etta joko se iso koira meni pois. Aika huvittavan nakoista joskus. :wink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Heinä 26, 2009 2:35 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Juu Fazli onkin tottunut rauhoittelemaan tuota täpäkkää typykkää monesti aikaisemminkin :D .
Oli hupaista kun Fazli ensin kiinnostuneesti meni nuuskimaan Tagea ja Marko (Libardin mies) lähti kiireellä hakemaan kameraan että oltais saatu ikuistettua isän ja pojan "herkkä" ensitapaaminen mutta sitten saapuikin tomera mamma paikalle eikä kuvaa saatukkaan otettua!
Yritettiin vielä väkisin lavastaa tärkeä tapaaminen uudestaan mutta isukki ei millään suostunut enään pentuseen päin kääntymään ei edes pakottamalla :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 18, 2009 11:11 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

...oli ihan PAKKO nyt ilmaista mielipiteeni tähän "selättämis" -asiaan...
Otaksun, ettette kuitenkaan tarkoita samanlaista "selättämistä" kuin esim. palveluskoiraharrastajat tekevät? :evil: ... se ei ole sopivaa katseltavaa "herkkähermoisille"!

Itse ajattelen tämän "selättämisen" juuri tuollaisena; väkivaltaisena ja liian raakana koiralle!

Itselläni on ollut erilaisia koiria yhteensä 7 (en laske tähän joukkoon vielä nykyistä pentua), eikä yksikään ole ollut luonteeltaan mitenkään epäluotettava, agressiivinen tai muutoin hankala (palveluskoira, seurakoira, kääpiökoiria ja vinttareita). Parin koiran kanssa olen kyllä joutunut tekemään hieman enemmän töitä :wink: Joten uskon yhä edelleen, että se "selättäminen" on ihan se viimeisin konsti! Kyllä suurin osa oppii puhumalla, kärsivällisyyttä se vain kysyy... :-) Ihan ensimmäinen keino se ei saa olla... :evil:

Pimiza

R.I.P.
Afgaanit:
Fin Ch., SM-89,-90,-91 Phantom-Hill A Black Devil
C.I.B., Nord Ch., Fin-, S-, DK Ch. Dur-I-Durrans Exciting Review

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 18, 2009 11:37 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

^Toivottavasti slougin luonne pysyy sellaisena kun se on jo kauan ollu....Se vaan on koettava?? Rakastaa niitä ketä rakastaa. :luuv2:
Liian kovalle ihmiselle ei varmaan sovi, mutta vaatii kyllä jämäkkyyttä tai muuten tekee just niinkun haluaa.
:juonikas:
Näin ainakin meillä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Syys 19, 2009 12:00 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

iinu kirjoitti:
^Toivottavasti slougin luonne pysyy sellaisena kun se on jo kauan ollu....Se vaan on koettava?? Rakastaa niitä ketä rakastaa. :luuv2:
Liian kovalle ihmiselle ei varmaan sovi, mutta vaatii kyllä jämäkkyyttä tai muuten tekee just niinkun haluaa.
:juonikas:
Näin ainakin meillä.

Tähän yhdyn täysin :nyökyti:

Rakastan sloughin samalla herkkää mutta kuitenkin rohkeaa ja itsevarmaan ja juuri sopivasti sosiaalista luonnetta :luuv2: .
Kovalla kädellä tulee taatusti pysyviä vahinkoja mutta sloughi (varsinkin urokset) on ihan pakko kasvattaa määrätietoisesti ja välillä (meillä lähes päivittäin :| ) tiukastikin. Olen kuitenkin huomannut että sloughit oppii nopeasti ja haluavat kuitenkin miellyttää omistajaansa jonka huomioista ja rakkaudesta ne haluavat osansa (oikestaan kaiken) ja jopa taistelevat siitä :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 130 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]