Tänään on Pe Huhti 03, 2020 4:24 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 386 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 22, 23, 24, 25, 26
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Azawakh-pulinaa
ViestiLähetetty: Ma Elo 19, 2013 12:37 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

momomo kirjoitti:
Nyt sivuhuomautuksena että, tuo azawakhien takakoipi on sika kaunis rakenteeltaan. Can I has dat leg, Y/Y?
Ei oo pilalle jalostettu terävä kinnerkulma tai muukaan "ominaisuus" = rakennevika.

Totta. :nyökyti: Vaikka kyllä niitä liiotelluillakin kulmauksilla olevia löytyy tästäkin rodusta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Syys 23, 2013 9:03 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Joskus meillekin oma aza ehdottomasti, on kyllä niin kaunis koira. Täytyy messarissa tulla ihastelemaan ihan livenä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Loka 20, 2013 6:08 pm 
Poissa
räyhääjä-pillittäjä

Seinäjoelta jälleen muutama azawakh otos :-)
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Loka 26, 2013 10:06 am 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

:luuv2: Huooooooh!!!!! :luuv2: ^

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Loka 30, 2013 7:55 pm 
Poissa

Upeita, aivan upeita :luuv2:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Marras 23, 2013 2:32 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Höh...meinasin laittaa kuvan meidän veteraanista mutta eipä onnistu...

Azawakh: Na'ema Apache
Japsit: Twinibon's Faithful Fellow
Taikayön Wonderful
Twinibon's Zilver Bicain

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Touko 13, 2014 7:35 pm 
Poissa
Keltanokka

Heipsan!
Elikkä mulla olis haaveena ottaa joskus azawakh, voisitteko suositella kasvattajia? Suomessa ei taida olla vielä ainuttakaan..Toivottavasti asia korjaantuisi joskus :-)
Mä olen kyllä täysin sudämeni menettäny azawakheille :luuv2: Niistä huokuu juurikin se itsenäisyys ja alkukantaisuus..Kuvia toivoisin myös näkeväni.. :)

Toivoisin teidän, onnekkailla joilla tämä koira on, niin vastaisitte mahd monipuolisesti omista koiristanne. Helpotukseksi teille pistän ''muutaman'' kysymyksen.
1.Kuinka vanhana oppi sisäsiistiksi? (itse olen vannoutunut uros-ihminen, mutta nyt on talossa narttuborzoi, muut tulevat olemaan uroksia)
2.Mistä hankitte oman azawakhinne?
3.Miten kehittyi? Luonne, koko koira yms (kuvia saa laittaa!)
4.Vahtiiko omanne? Millä tavoin ilmentyy?
5.Millainen on vieraiden&tuttujen kesken?
6.Entäpä miten kisailette? Käyttekö juoksukisoissa?
7.Ovatko kovin kylmänarkoja? (toki talvella pusakka päälle, kun lyhyt karva..mutta esim sadekelillä)
8.Ja viimeisenä, mua kiinnostaa kauheesti niiden koko..Esim uros; säkä ja paino?

Jaa omia kokemuksia! Hyviä sekä huonoja. Eikä tarvitse lauseissa kitsastella :wink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Touko 14, 2014 5:26 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Heips, tässä oma kokemukseni azawakh uroksestani:
1.Kuinka vanhana oppi sisäsiistiksi? (itse olen vannoutunut uros-ihminen, mutta nyt on talossa narttuborzoi, muut tulevat olemaan uroksia)
-Oli kyllä muistaakseni heti sisäsiisti, tuli minulle 12 viikkoisena. Ja on niin uskomaton pidätyskyky, että ei sitä huonoilla keleillä turhaan ulos saa... :D
-Kennel Na'ema Ranska.
-Hyvin kehittyi ja kasvoi, ei ongelmia, sairauksia tms. Luonne oli pennusta asti azawakhmainen, hyvin varautunut. Kun hain sitä, se kulki kasvattajan perässä ja mulkoili minua. Lähti kuitenkin matkaani, kun oli pakko. :) Uhmaikääkin oli ja mörköjä riitti silloin. Vaikka on niitä vieläkin, varsinkin kun on päässyt "metsistymään", kun näyttelyt on jääneet vähemmälle. :)
-VAHTII! Haukkuu pihassa, juoksee karkuun kyllä ihmistä, jos pääsee. Mutta vieraat eivät pääse sisälle jos ei itse olla sisällä. Omaa laumaansa vahtii kovasti; vieraat, varsinkin riehakkaat koirat eivät ole Apassen mieleen lenkillä tutustuessa laumaamme. Ei hauku tai riehu hihnassa, naru on aina löysällä, saattaa käydä napsaisemassa vierasta koiraa jos päästää... :/
-harvat ja valitut hyväksyy ja muistaa vaikka olisi pitkäkin tauko näkemisestä. Täysin vieraiden kanssa hyvin epäluuloinen ja epäluulo kasvaa jos vieras yrittää liikaa. Parhaiten tutustuu sellaisiin jotka ei välitä koirista ja jopa toivovat että koirat pysyisivät kauempana :D Azawakh pysyy kyllä pois jos sitä ei kiinnosta, mutta pahimpia ovat ihmiset jotka väkisin tukkivat sen luokse...
-näyttelyt on ollut meidän juttu... jonkun verran. Juoksukisoissa ei olla käyty, treeneissä jokunen kerta. Meillä on niin huonot mahkut harjoitellakin, sata kilsaa treenipaikkaan. Oma viehe tehtiin.
7.Ovatko kovin kylmänarkoja? (toki talvella pusakka päälle, kun lyhyt karva..mutta esim sadekelillä)
-Meidän Apasse on tosi kylmänarka, korvat jäätyy äkkiä. Sillä on montakin loimea päällä, eikä se silti viihdy talvella ulkona. Alle 10 astetta menee jotenkin, kun pakottaa. Inhoaa sadetta ja märkää, ei halua ulos. Viileillä kesäkeleilläkin meillä on mennyt näyttelyitä pilalle, kun tuli kylmä. Makoilee auringossa kesähelteillä. Uskomaton koira, että kun kelit on huonot sen mielestä, niin voisi maata päivä tolkulla sohvalla eikä tuhoa mitään. Kuitenkin säiden salliessa rakastaa ulkoilua ja juoksua. <3 Ehkä vanhetessaankin muuttunut enemmän sohvaperunaksi. Nyt 8,5v.

8.Ja viimeisenä, mua kiinnostaa kauheesti niiden koko..Esim uros; säkä ja paino?
-Apasse 70cm 24kg. Vahva uros, hyvässä lihassa. ;)

Azawakh: Na'ema Apache
Japsit: Twinibon's Faithful Fellow
Taikayön Wonderful
Twinibon's Zilver Bicain

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Touko 14, 2014 8:37 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

- Meillä molemmat oppivat siinä 4-6 kk iässä sisäsiistiksi (mun määritelmä tälle on se, että työpäivän (reilu 8h) ajan pystyivät pidättelemään).
Molemmat ovat talvipentuja ja varsinkin Aapon kanssa oli aluksi ulkoilu vaikeaa kun pikkutyyppi vain jumitti paikoillaan ja tärisi..

-Molemmat Saksasta Tombouktou's kennelistä

-Yosal (vanhempi) on alusta asti ollut tosi varautunut eikä iän myötä ole ihan kamalasti reipastunut. Kropaltaan tuo oli jo pentuna tosi lupaava ja kehittyikin kokoajan tosi tasapainoisesti. Noin vuoden ikäiseksi asti sitä oli aika helppo pitää vapaana, mutta sitten tuli machoiluikä ja vapaanaolopaikat pitää valita tosi tarkasti!
Aapo (nuorempi) oli alussa tosi avoin ja kiipesi vieraiden syliin, mutta ihan jo muutamassa viikossa alkoi saada azawakhmaisia piirteitä eli muuttui ihmisiä kohtaan pidättyväisemmäksi. Aapon kanssa käytiin pentuleikkikoulussa, minkä takia se varmaan edelleenkin on aika ystävällinen vieraille koirille ja leikkii nätisti pikkukoirienkin kanssa. Kropaltaan Aapo on aina ollut vähän erikoisempi ja jotkut kehitysvaiheet olivat ihan hirveitä, koira siis näytti aika järkyltä suorastaan. Nyt aikuisena se on tasapainoinen ja sporttinen, ei kuitenkaan mikään show-azawakh.

-Molemmat vahtivat. Yosal ei hauku ikkunassa ohikulkijoita, mutta jos meille sisälle tulee vieraita (tai tuttujakin) haukkuu ja kyräilee se hetken aikaa. Aapo taas muhisee ja pöhisee jos näkee ikkunasta ohikulkijoita ja haukkuu myös sisään tuleville vieraille. Aapo rauhoittuu kuitenkin vieraiden tultua nopeammin ja on sitten ihan ok. Kumpikaan ei ole purrut ketään vaan mieluummin lähtevät vierasta karkuun. Kovalla melulla siis yrittävät karkottaa vieraan, mutta siihen se jää.

-Tutuille ihmisille aivan ihania! Vieraille ei niinkään.. Kotona Yosal viihtyy enemmän omissa oloissaan ja Aapo on seurallisempi. Aapo rakastaa (tuttujen eli mun ja miehen) läheisyyttä ja tunkee aina päänsä kainaloon tai tulee kokonaan syliin. Molemmat aina valmiita leikkiin ja tykkäävät leikkiä meidän ihmistenkin kanssa.
Vieraille sitten taas, eli jos vieras yrittää kovasti tunkea iholle, tulee tuijottamaan tms niin taatusti murisevat tai haukkuvat. Mutta eivät yritä purra tms, äänellä ja ilmeillä vaan osoittavat, että "mene kauemmas". Eivät anna vieraiden koskea itseensä vapaaehtoisesti kuin yleensä vasta useamman tapaamiskerran jälkeen. Vieraista koirista Yosal ei kovin pidä, vaatii aina kunnon sulatteluajan jos haluaa tutustuttaa sen johonkin uuteen tuttavuuteen. Aapo tykkää suurimmasta osasta vieraista, myös joidenkin vieraiden urosten kanssa aivan ok. Mutta dominoivat vieraat urokset ovat Aapollekin ehdoton nou! Koirapuistokoiria nämä eivät ole.

-Yosalilla on yksi serti maastoista, mutta vietti sillä on vähän vaihteleva ja tuntuu, että iän myötä vietti vaan huononee. Tosin Yosalilla on silmälääkitys, joka estää sen osallistumisen kisoihin/näyttelyihin, joten sen kanssa ei enää harrastettaisi muutenkaan.
Aapolla on enemmän viettiä, mutta se on saanut maastoista diskin kun yritti leikkiä juoksuparin kanssa (eli ei kuitenkaan tarpeeksi viettiä). Radalla sama juttu, tosin kisakirjoja sillä ei ole, mutta yhden harkkajuoksun juossut kaverin kanssa ja laittoi vain leikiksi. Kokeillaan vielä tänä kesänä jos päänuppi olisi kypsynyt sen verran. Aapo olisi tosi nopea ratajuoksia ja sen puoleen vähän harmittaa, ettei vietti ole tarpeeksi vahva.

-Talvella puetaan joo, kovimmilla pakkasilla haalarit ja takit, yleensä pelkät toppatakit riittävät (tarvittaessa aluspaidat). Molemmat tykkäävät kovasti ulkoilla pakkasella eli sinänsä eivät ole kylmänarkoja, kunhan pysytään liikkeellä. Yosalin korvalehdet paleltuvat talvella helposti ja sitten kuivina aukeilevat ja vuotavat verta. :/ Sadekelistä nuo eivät kamalasti tykkää ja menevät "katkarapuina" sateessa jos takkeja ei ole.

- Molemmat 70 cm korkeita poikia ja painoa Yosalilla 20 kg ja Aapolla 21 kg :)

Kuvia esim. täältä (Yosal) ja täältä (Aapo)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Touko 12, 2017 10:34 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

Tämä ketju onkin ollut jokusen vuoden aika hiljaisena. Monen vuoden päästä muistin Tuulenkoirien olemassaolon ja eksyin tänne lueskelemaan koko illaksi!
Ja ylpeänä voin esitellä uuden perheenjäsenen Islan, eli Tombouktou's Onyoumah:in. Isla on nyt 7kk ikäinen vauhtiveijari ja on sulattanut minun ja todella monen muun ihmisen sydämen! Oikea Persoona!

Kuvassa Isla ja Slouhgipentu Hadiya. Kuva Heidi Koivula
Kuva

Azawakh
Tombouktou's Onyoumah 10/2016

Muistoissa
Ylladian Caramon 01/2009 - 8/2015
Nieninque House Of Gossip 1/2015 - 2/2017

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Touko 12, 2017 10:57 pm 
Poissa

Ylemmässä kuvassa Isla on 6kk vanha!

Tässä vielä kuva kolmannesta käsiviehetreenistä. Toiveissa olisi päästä kisailemaankin!

Kuva

Azawakh
Tombouktou's Onyoumah 10/2016

Muistoissa
Ylladian Caramon 01/2009 - 8/2015
Nieninque House Of Gossip 1/2015 - 2/2017

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 386 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 22, 23, 24, 25, 26

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]