Tänään on Ti Maalis 31, 2020 12:09 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 85 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Iso portugalinpodengo, ibizanpodenco vai kreetankoira?
ViestiLähetetty: To Syys 05, 2013 1:03 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Ibizahan tulee yleensä hyvin juttuun kaikenlaisten koirien kanssa. Ei ole sellainen pyrkyri laumassa, joka yrittäisi jatkuvasti toisten niskan päälle. On yleensä tyytyväinen siihen omaan paikkaansa ja kunnioittaa pieniäkin koiria erinomaisen hyvin :nyökyti: Esim. mun A-pentueesta kaksi asuu ongelmitta russeli(e)n kanssa.

Meillä myös ns. nokkimisjärjestys on muotoutunut täysin sopuisasti ja ihan mun huomaamatta. Iki on kolmanneksi vanhin mun uroksista ja on jossain vaiheessa ottanut sen "alfauroksen" paikan, eli sen joka saa yksinoikeudella liehitellä lauman narttuja :wink: En tiedä missä kohtaa "valta" on vaihtunut, mutta niin vain on käynyt. Koskaan noi ei ole tapelleet eikä muutenkaan kyräile toisiaan. Mun kokemukseni mukaan ibiza on erinomainen laumakoira :nyökyti: Toki se vaatii ihmiseltäkin taitoa tulkita koirien kehonkieltä ja ymmärtää missä kohtaa tarvii puuttua tilanteisiin ja myös että osaa ennakoida tietyt tilanteet, joissa saattaisi sanomista tulla.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Syys 05, 2013 1:09 pm 
Poissa
Tittelitön
Tittelitön

^ Tuota en epäillytkään, etteikö ibiza tulisi toimeen :ihq: Haaste on enemmänkin tämän nykylauman kohdalla, niillä (=yhdellä niistä :juonikas: ) kun on jo sen verran vahva asennevamma suurempia koiria kohtaan, tartuttaen sen sitten loppulaumaankin, niin en vain voisi vielä taata kaikille turvallista ja stressitöntä oloa ja eloa mahdollisen pisamanaaman saapuessa. Onhan tässä tietenkin vähän vainoharhaiseksikin jo oppinut, ja varmaan oletan pahinta mahdollista skenaariota kaikesta, mutta minkäs teet :denti: Pitää mennä sillä mitä nyt on, ja muut ihanuudet vasta sitten sen jälkeen :)

C.I.B FI NO SE DK LV EE POHJ CH HeVW-18 Väinö
FI EE CH & KVA-m Max
FI DK LV EE LT BALT CH HeJW-14 JV-14 HeW-15 V-15 Leo
C.I.B FI EE LT CH Felix

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Syys 05, 2013 1:14 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Juu, toki jokainen tuntee sen oman laumansa ja sen mukaan elelee :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Syys 05, 2013 1:53 pm 
Poissa
Syöny sikana omenia
Syöny sikana omenia

Mikäs ihme-eläin tämä aloittajan pystykorva on ollut, vai onko rotu salaisuus? Melkoista mysteerikieltä havaittavissa :denti: . Vai enkö mä vaan huomaa, onko rotu jo jossain mainittu?

Itselläni oli aikuisena tullut ibizanpodenconarttu, Ziggy kuoli keväällä 12-vuotiaana :-( . Harrasteltiin Ziggyn kanssa maastojuoksentelun ja rataharkkojen (meillä ei ollut kisakirjoja) lisäksi agilityä, missä se oli todella taitava :) . Vapaana juoksutukset hoideltiin 35 kilometrin päässä hiekkakuopilla, tässä Tampereen seudulla ei oikein lähempää löytynyt turvallista irtipitopaikkaa. Muutamalle ibizaurokselle tämäkään kuoppa ei riittänyt, loggerin avulla huomattiin että koirat olivat käyneet useamman kilometrin päässä Lahdentiellä palloilemassa :shock: . Ziggy ei onneksi niin kauas lähtenyt ja rauhoittui vanhemmiten huomattavastikin. Koirapuistoissa Stig ei viihtynyt yhtään, mutta jos pennusta asti tottuisi ja olisi samanhenkistä leikkiseuraa tarjolla, niin varmaan podencokin tottuu :nyökyti: .

Ziggy oli ibizaksi aika rauhallinen, hihnalenkeillä ja kotioloissa melkoinen huomaamattomuus (paitsi jos tuli pupu/orava/kissa/tuttuja vastaan). Yksin ollessaan muori kuitenkin kepposteli ihan loppuun saakka, dyykkasi roskikset, pyykkikorit (söi sukkia..) ja varasteli. Nuorempana repertuaariin kuulunut jääkaapin avaaminen ja tyhjäksi ryöväys onneksi jäi vanhemmiten kokonaan pois temppuvalikoimasta :mrgreen: . Ziggy oli hirveän hellyydenkipeä, pusutteleva, rakastava ja rakastettava persoona :luuv2: . Se tuli toimeen kaikkien kanssa kaikkialla ja sitä on vieläkin kovasti ikävä.

Kaupunkiin en ottaisi enää ibizaa (tai mitään muutakaan podea), mutta jos asuisin tarpeeksi lähellä turvallista korpea, missä koira saisi juosta vapaana useita kertoja viikossa.. miksei :) . Onhan noita tarjottukin, mutta ei tässä elämäntilanteessa. Ja mielellään haluaisin vähintään kaksi kappaletta, että voisivat temmeltää keskenään. Meillä whippetit eivät ymmärtäneet Ziggyn leikkityyliä ollenkaan, vaikka mummo olisi ihan loppuun asti halunnut niiden kanssa leikkiä.

- R.I.P. Snout Ziggy Stardust & Esa Nahka & Tero Nuppi

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Syys 05, 2013 4:58 pm 
Poissa
näyttö täynnä limaisia nenänjälkiä
näyttö täynnä limaisia nenänjälkiä

Pikavastausta muutamaan asiaan:

Ei ibizoja kuitenkaan pidä pitää ihan maailman mystisimpinä olentoina. Ne on loppujen lopuksi niin sopeutuvaisia (niinkuin monet muutkin rodut) että harvoin mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia tulee. Ibizoja voi olla myös vähän hankala selittää tai niistä saa omituisen kuvan. Parhain on tutustua livenä.
Ainakin meidän kaikki kolme koiraa ovat messarissa lääpittävissä sekä lauantaina että sunnuntaina.

Enkä ole löytänyt lajia johon ibiza ei soveltuisi jossain määrin. Kaikkea voi kokeilla ja taitavalla ohjaajalla on mahdollisuus saada jopa kisakoira aikaiseksi.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Syys 05, 2013 5:00 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

ransunen kirjoitti:
Mikäs ihme-eläin tämä aloittajan pystykorva on ollut, vai onko rotu salaisuus? Melkoista mysteerikieltä havaittavissa :denti: . Vai enkö mä vaan huomaa, onko rotu jo jossain mainittu?

ransunen:
sit meitä on ainakin kaksi sokeeta, itekin tuota rotua tuolla omassa kyselin. Jotenkin kovin kierrellen alottelija tuosta koirastaan puhuu, miksi rotua ei voi ihan suoraan kertoa :rolleyebunny:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Syys 05, 2013 5:05 pm 
Poissa
Tittelitön
Tittelitön

No, eihän se rodun kertominen nyt mikään pakkoasia ole, varsinkaan kun aihekin koskee grande-pitsa-kreetankoira -akselistoa. Jos on roduista aidosti kiinnostunut, ja valmis tekemään sen vaaditun työn mitä niiden kanssa tulee (sohvafifipuudeliksihan ei noista kuitenkaan ole :juonikas: ), niin eipä ne muut koirarodut tai -roduttomuudet siellä taustalla kauheasti huutele tai pistä punnertamaan ;)

On kyllä oikeasti muutenkin mielenkiintoinen aihe, ihan näin vähän pidemmänkin ajan rotuja katselleelle ihmistontulle :D Kyllähän grandeissa, keskareissa ja ibizoissakin selkeitä eroja sentään on, mutta jotenkin myös lämmittää pientä sydäntä kuulla samankaltaisuuksistakin - ja vieläpä useammankin kertojan sanoin! :D

FI EE CH & KVA-m Max
C.I.B FI EE LT CH Felix

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Syys 05, 2013 7:51 pm 
Poissa
Keltanokka

Ihan yllätyin miten paljon vastauksia tänne on kerinnyt tässä välissä tulla. :D Aika paljon omistajia ja roduista kokemusta omaavia siis löytyy, jotenkin oletin että valtaosa foorumin käyttäjistä olisi vinttikoirapuolen ihmisiä mutta kiva nähdä että näin paljon on podencojenkin harrastajia täällä.

Entinen koira oli akita. Muutoin olen samaa mieltä, ettei aiemmalla rodulla hirveästi ole vaikutusta, mutta tietysti entisen koiran toimiessa lähinnä seurakoiran roolissa haluan kunnolla varmistua energisemman/vietikkäämmän rodun tarpeista ja siitä mihin sen kanssa tulee varautua. Varsinkin kun vinttikoiria tai podencoja ei kumpiakaan löydy sukulaisten tai tuttavien palvelus- ja seurakoira-voittoisista kodeista niin ei heidänkään kauttaan ole tullut nähtyä millaista elämä noiden kanssa käytännössä on.

Yksi mielipide jo tulikin tuosta kerrostaloon sopeutuvuudesta eli että podengoille se ei sovi. Toistaiseksi asuinmuotoni tulee vielä ainakin muutaman vuoden olemaan elämäntilanteesta johtuen kerrostalo, aika näyttää mikä on elämäntilanne esimerkiksi viiden vuoden päästä ja pystynkö vielä tuolloin hankkimaan omistusasunnon. Pitääkö tuo ibizojen sopeutuvuus sisällään myös kerrostaloelämään tottumisen? Olen tähän astisen koiraharrastuksen perusteella saanut sen kuvan että aika iso osa roduista, jos ei oteta lukuun laumanvartijoita ja suomenpystykorvan kaltaisia metsästyskoiria sekä näitä muutamaa "susikoira"-rotua, sopeutuu kerrostaloonkin ja tärkeämpää on se kuinka paljon kodinulkopuolista liikuntaa koira saa - erityisesti jos on pennusta pitäen siellä asunut ja totutettu kerrostaloympäristön ääniin.

Isosta portugalinpodengosta tosin ei ole mitään käsitystä kerrostalon osalta, jotenkin näen sen jalostamattomampana kuin ibizanpodencon koska se on aika pitkään pysynyt lähinnä kotimaassaan ja alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan ja mahdollisesti kerrostalon sille ongelmallisena ympäristönä? (Sama kaiketi pätisi valencianpodencoonkin.) Useimpien rotujen kohdalla kun tuntuu menevän noin, että mitä laajemmalle se on levinnyt ja mitä kauemmin sitä on jalostettu muuhunkin kuin alkuperäistehtäväänsä, sen paremmin se on sopeutunut kaupunkielämäänkin.

Mikäli kerrostaloympäristö ei ibizallekaan sovi, niin podencot jäävät sitten jokatapauksessa pidempiaikaiseksi haaveeksi. Mutta oli se koiranhankita ajankohtaista sitten vuoden tai vaikka yli sen viidenkin vuoden päästä, niin jokatapauksessa mielelläni hankin mahdollisimman paljon tietoa roduista jo tässä vaiheessa ja tulen tosiaan paikan päällekin näyttelyyn pällistelemään. :D

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Syys 05, 2013 8:21 pm 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

Kyllä mä pitäisin näitä välimerenpystykorvia metsästyskoirina vapaanapidon ja liikunnantarpeen suhteen vaikka vain harvat meilläpäin pääsee varsinaisesti metsästämään. Tai helpommalla pääsee jos niitä ajattelee metsästyskoirina, tulee vähemmän ikäviä yllätyksiä :denti: Ei kai kerrostalo ole itsessään ongelma, lähinnä se liikunnan ja etenkin vapaana ulkoilemisen järjestäminen näin aktiivisille koirille kaupunkioloissa on haastavaa. Mutta se riippuu ihan omasta jaksamisesta, autollisuudesta ja asuinpaikasta :nyökyti:

Faaraokoira ei aloittajaa kiinnostanut mutta samat vapaanapito-ongelmat näilläkin on :denti: Meidän vanhempi koira täytti juuri neljä ja koko ajan ollaan asuttu kerrostalossa (vaatii muuten herkkähaukkuisen ja vahtiviettisen koiran kanssa paljon koulutusta). Lähimmät turvalliset vapaanapitopaikat on täälläkin kymmenien kilsojen päässä, silloin kun Leevi oli nuorempi mulla oli enemmän aikaa kuskata sitä metsään juoksemaan eikä ollut mitään ongelmaa, vaan farkku liikkui pikkupennusta saakka jatkuvasti metsässä vapaana. Nyt kun liikutusmahdollisuuksia on erinäisistä syistä vähemmän niin mä olen todella tyytyväinen että päästään muuttamaan kauemmas kaupungista.

edit. Oli mulla kysymyskin kun täällä puhutaan välimerenkoirista yleisemminkin! Millainen on tuo vahtiviettisyys? Farkunomistajan näkökulmasta ibizalla olematon :denti: , mutta entäs portugalinpodengot?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Syys 05, 2013 8:54 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Just meinasin tosta vahtiviettisyydestä tulla kirjottaan ton mun keskarin (ja vähän heijastellen myös tuon mun rescue-poden) kautta. Mut ensin tuosta asumismuodosta.

Itse en kerrostalossa"osaisi" asua-liian paljon ihmisiä :rolleyebunny: -. Mutta jos itse siellä osaa olla, niin en suoranaisesti näkisi sitä asumismuotoa koiran pitämisen suhteen niin ongelmaksi, koska eihän koiran ole tarkoitus riehua sisällä. Jollei asu aivan maalla tai omakotialuella jossa pihaa on jonkin verran, niin rivariasujakin taitaa nykyisin joutua lähtemään ajelemaan autolla kauemmaksi ,jos koiraansa haluaa pitää kunnolla irti . Omaa pihaahan kerrostaloon ei kyllä saa millään tavalla, mutta jos sitten viitseliäisyyttä on, niin kyllä sen liikunnan saa koiralle järjestettyä. Itsehän olen nyt koirineni pienehkössä kämpässä ennenkuin sen oman uuden kämppäni löydän. Hieman etukäteen jännitti, että kuinkakohan tuon keskarin kan ssa käy,kun pentu-/alkuteiniaika elettiin isommassa omakotitalossa, jossa oli oma piha, ja tuota pihaa hää kyllä hyödynsi täydellä sydämellä(aina siihen asti,kunnes se sieltä aidasta tuli yli).Ja nyt on vielä vapaalenkit ollut paitsiossa, kun muutama koira päätyi aivan väärälle alueelle. Mutta hyvin tuon pää on kestäny- joinain iltoina potkuttelemme potkupyörällä, että kunto säilyy ja pääsee purkaan energiaansa; joinain iltoina tehään ulkona tokoa ..ja lisäx toinen noista podemixeistä on Rezan ehoton leikkikaveri..Vaikkei sisällä oikeastaan saisi riehua kauheesti, täällä nyt tuo sääntö ei oo voimassa..jotta Rezan pää kestää tän. Ja kyllä ne sit riekkuukin, mut ei se mitenkään häirihe.

Nyt siihen vahtiviettiin.
Tuolla podemixillä jo huomasin että jossain määrin sillä sitä on. Alkuvaiheessa vaan on ollut tuosta vaikea sanoa, johtuuko vaan koiran epämääräisestä alusta vai onko se ihan luonteenpiirre. Nyt kun tuota portugalilaista on seurannu, niin luulen että myös tuo rescue-pode ihan luontaisesti vahtisi vaikka alku olisi ollutkin erinomainen. Koska portugalilainen vahtii, ja vahtii kyllä ihan kunnollisella raivollakin.En ole tuohon puuttunut, koska asun vanhalla koululla, jonka pihapiirissä käy välillä teinejä"teineilemässä". ja kaupungin puolelta onkin mulle tullut sanallista viestiä,että selvästi on tän koulun tää pää rauhoittunut, kun asun siinä :jeahbaby: . Molemmat podet mulla tosiaan vahtii, nuorempi vielä isommalla raivolla. Eli tuo tietty kerrostalossa saattaisi olla oneglma. Mutta luulen että Freyan kertoma farkuista pitää ihan muihinkin näihin hörökorviin, eli kyllä siihen vahtimiseen pystyy ainakin jossainmäärin vaikuttamaan, saattaa vaatia kylläkin sitkeetä koulutusta- ja kun heti pennusta asti siihen puuttuu, niin eiköhän se vaimene aika hyvinkin: kun pentu huomaa, ettei tuosta mitään palkkiota tule, niin mitä hyötyä siitä sille sitten olisi. Kun kerta aikasemmin sulla on ollut akita, niin aivan varmasti hörökorvien koulutuksen kanssa sulla ei ongelmia ole (kiitti kun kerroit..eihän sillä rodulla mitään merkitystä ole;mutta ihan mielenkiinosta oli kiva kuulla rotu). Akitasta mulla ei oo mitään kokemusta; mutta kauempaa seuranneena melkeinpä kuvittelisin, että podengo/podenco voisi olla helpompikin koira(mutta tuo on todellakin ihan mutulla, en todellakaan tiedä).

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Syys 05, 2013 9:23 pm 
Poissa
Tittelitön
Tittelitön

Mehän ollaan asuttu kerrostalossa omien tappijalkojen ja kilipääkinkun kanssa suurimman osan niiden tähänastisista ikävuosista, vain viimeinen vuosi on tullut omalla tontilla häärättyä. Ja juu, vaikka oma mieltymys meneekin siihen että mielummin omakotitalossa ja isolla pihalla kuin kerrostalossa, niin.. Kyllä koirien osalta kerrostalokin toimi vallan mainiosti! Oli vain idioottimaisista naapureista kiinni että haluttiin lopulta päästä sieltä pois :juonikas: :denti: Ääntähän koirista tietenkin pääsee, mutta en näkisi ainakaan omia podengoja yhtään sen suurempana "ongelmana" kerrostalossa kuin mitä tahansa muuta puudelia tai ärriääriä; enemmän ne ala- ja yläkerran pikkulaitteet pitivät meteliä, kuin mitä meidän sankarit. (Härväystilanteet tietenkin poislukien, vasta myöhemmin sain kuulla/ymmärtää että naapuruston pikkukakarat kävivät meidän ovella tekemässä selkeästi kiusaa, "kun niitä koiria on niin kiva kuunnella".. :evil: )

Varmaankin suurin haaste ja panostus kerrostaloasumisessa (erityisesti suurempien podecojen/podengojen kanssa) onkin juuri se energiankulutus, kunnollinen lenkkeily ja päänkulutus ihan ykkösjuttuina. Mehän lenkkeiltiin kaupungissa asuessa poikien kanssa aika hurjastikin, päivittäin aina pienempien 20-30min pikkupisurundien lisäksi vähintään se parin tunnin hikilenkkikin. Jos ei ihan joka päivä päästy täysillä tykittämään, niin sitten tehtiin jotain muuta, ja aika helpostihan sitten kotonakin oltiin perin lungisti noiden jälkeen. Nykyään omakotitalossa pitääkin sitten vähän panostaa tuohon puoleen, kerrostalosta kun oli oikeasti helppo lähteä vain sinne kaduille tallailemaan, nyt pitää sentään jo vähän suunnitella suuntaa, autoteiden vilkkauksia ja kellonaikaakin, umpipimeistä teistä puhumattakaan :ehe: Onneksi pojat rallaavat vielä omassa puutarhassakin, mutta ei sekään aina ihan niin autuasta kuitenkaan ole.

Vahtiviettisyyttä löytyy meiltä kohtuullisesti, mutta kuitenkin niin että on täysin hallittavissa. Vieraat henkilöt eivät tule ilman ilmoittamista tontille, mutta heti kun ihminen ottaa tilanteen haltuunsa, rauhoittuu se älämölökin aika nopeasti. Taisiis, melkein nopeasti, riippuen täysin siitä kuka ovesta sisälle tulee ja missä hengessä :denti: Ainoastaan yksi omista pikkutappiaisista on selkeästi tavaroihin suuntautuneesti vahtiviettinen, eli kirjaimellisesti suojelee omia pyhiä tavaroitani muilta - note to själv, älä jätä kinkulta haisevaa käsilaukkua maahan, jos haluat pitää uteliaat nenät vielä hetken päästä ehjänä :ehe:

FI EE CH & KVA-m Max
C.I.B FI EE LT CH Felix

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Syys 05, 2013 9:29 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Mulla on asunut kaksi ibizaa kerrostalossa, Capo, joka lopetettiin viime syksynä syövän takia, asui suurimman osan elämästään (ellei peräti kokonaan) kerrostalossa, se tuli mulle aikuisena, joten en nyt ihan varma ole sen aikaisemmista asuinpaikoista.
Kerrostaloelämisen suhteen ei ollut mitään ongelmaa.
Ja Capon tyttö Nura muutti viime tammikuussa mulle kerrostaloon, asuttuaan siihen asti kasvattajallaan 1,5vuotta (siis Stilin luona) omakotitalossa aidattuine pihoineen sun muine aktiviteetteineen. Eikä sillä ole koskaan ollut mitään ongelmaa kerrostalon kanssa.

Meillä ei vaan saa riehua sisällä. Tai ei saisi. Rallia ei juosta, hammastella saa ja joskus muutakin, kunhan ei vedetä rallia.
Nyt muutettiin just paritalon puolikkaaseen ja ihan samat säännöt on täälläkin ollessa.

Ja siinä missä Capo oli mahdoton karkailemaan, niin Nura tottelee erinomaisesti ja on todella helppo irtipidettävä. Capon kanssa taas maastokisatkin piti valita googlemapsista satelliittikuvaa katsellen ja teitä tarkastellen. Eli kaikkiin kisoihin ei vaan voinut mennä, minne olisi halunnut. Ja silti oli se sekunti, kaksi aikaa heittää koiralle lihapulla, kun viehe pysähtyi ja saada sen huomio kiinnittymään siihen. Aina ei onnistunut. :denti:

Mä en näe ongelmaa ibizan pidossa kaupungissa. Mutta mä olenkin aina nähnyt vähän enemmän vaivaa siinä, että koirat pääsee juoksemaan vapaana metsään (mulla on ollut siihen mahdollisuus, eli aikaa). Joskus mun vakipaikkaan oli matkaa 60km suuntaansa. Onneksi löysin lähempää uuden Capoturvallisen paikan, vanhassa kun ei muutenkaan susien takia uskalla enää käydä. No nyt vaihtoehtoja on tietty enemmän, kun Capoa ei enää ole.
Ja nyt muuton myötä juoksutusreissun matka vakipaikkaan kutistui 24km suuntaansa alle 4kilsaan per suunta. Oikeestaan tosta kilsan päästä vois jo huoletta laskea koirat irti, mutta siinä on sen verran iso murske tien pinnassa, että en halua siinä juoksuttaa.

Ja onhan noita muitakin kerrostaloibbejä, ransusen Ziggy oli ja marissan koirat myös, samoin Katin Kaapo ja eikös Axl ole kans? Ja Sella,Rafa ja Maisa kolmikko myös, vaikka niillä onkin pieni pihapläntti myös. Ei ole mun korviin kantautunut kertaakaan kerrostalovalitusta ibeistä rotuna.
Saattaahan ne pentuna vähän seiniä ja sen semmosia jyrsiskellä, mutta ei lienet asumismuodolla ole vaikutusta asiaan... :eihelev:

Akitaan verrattuna...onhan nää tyystin erilaisia. :denti: Kaikilta osin.

Espanjanvinttikoira Pöö 7/11
#afgaani Jordan 2001-2008, ibiza Capo 2005-2012

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Syys 05, 2013 9:41 pm 
Poissa
Keltanokka

Uskon, että se helppous riippuu vähän siitä mitä "aluetta" vertailee ja minkä asioiden suhteen on valmis näkemään vaivaa: luonteen puolesta akita on yleensä vaativampi tai vähintään yhtä vaativa, mutta liikunnan ja aktiviteettien tarpeen suhteen helpompi, kun on tosiaan perusrauhallinen, suurosan päivästä omissa oloissaan lepäilevä koira. Varmasti on siis paljon sellaisia akitan omistajia, joille ajatus podengosta on mahdoton ihan jo pelkästään liikunnantarvetta ajatellen vaikka koiran itsenäisyys ja alkukantaisuus ei ongelmia tuottaisikaan. Sitten taas jonkun pitkäkarvaisen collien ja vastaavat turkkirodut näkisin itselleni ihan väärinä ja omasta näkökulmasta "vaativina" rotuina vaikka collie yleensä mielletäänkin suht helpoksi koiraksi, koska en niin työlääseen turkinhoitoon olisi valmis. :shockthink:

Ja luultavasti akita on hiljaisempikin, se kun on sieltä vähiten haukkuherkästä päästä... Olisivatko podengot enemmän keskitasoa tuon haukkuherkkyyden suhteen? Lähistöllä asuu nainen jolla on kaksi pikkupodengoa tai vähintäänkin niiden sekoitusta (enpä ole vielä tullut kysyneeksi koirien rotua), ja ne vaikuttavat aika haukkuherkiltä. Tuostakaan en sitten tiedä miten koko vaikuttaa asiaan, useinhan pienet koirat ovat muutenkin tavallista haukkuherkempiä. Kommenteista päätellen se haukkuminen ainakin on hallittavissa ja koulutettavissa eli ei kaiketi samanlaista "räkyttämistä" kuin suomenpystykorvilla ja pomeranianeilla ynnä vastaavilla.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Syys 05, 2013 10:33 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Noista rescuena tulleista podencoista tiedän muutamia, jotka eivät sopeutuneet kaupunkielämään ja ovat joutuneet sen takia vaihtamaan kotia. Ei varmaan kyse ollut niinkään kerrostalosta vaan yleensä kaupunkiympäristöstä. Täällä Helsingissä esimerkiksi on noita city-jäniksiä ym. niin paljon, että on joillekin liikaa ja joitain podencoja tiedän, jotka ei oikein pysy missään aidoissa eli ei voi viedä koirapuistoon (ja kun kaupungissa ei oikein ole välttämättä muitakaan juoksutuspaikkoja). Ja jotkut on sellasia houdineja, että karkaa melkein mistä vaan pannoista/valjaista. Yhden podencon tiedän myös, joka joutui vaihtamaan kotia maalle ihan siksi, että stressasi niin paljon pelkästään ikkunasta näkyviä city-jäniksiä ja oravia ym., että oli ihan sekaisin ja kierroksilla 24/7. Toi oma podemix ei myöskään nuorempana pysynyt yhtään missään aidoissa ja kaksi kertaa oon sen joutunut Viikistäkin hakemaan... nykyään (7,5v.) on jo rauhoittunut, ei enää karkaile ja muutenkin täydellinen citykoira(ksikin), mutta noi nuoruusajat oli jotain ihan muuta :denti: Noi Espanjasta tulleet rescuethan on yleensä joko metsästykseen käytettyjä tai niiden jälkeläisiä (ja andalusialaisia roduiltaan useimmat, tosin kaikkia muitakin podetyyppejä taitaa olla tullut), ehkä jalostetummat podencot on keskimäärin helpompia, en tiedä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Syys 05, 2013 10:41 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

dogeared kirjoitti:
Noista rescuena tulleista podencoista tiedän muutamia, jotka eivät sopeutuneet kaupunkielämään ja ovat joutuneet sen takia vaihtamaan kotia. Ei varmaan kyse ollut niinkään kerrostalosta vaan yleensä kaupunkiympäristöstä. Täällä Helsingissä esimerkiksi on noita city-jäniksiä ym. niin paljon, että on joillekin liikaa ja joitain podencoja tiedän, jotka ei oikein pysy missään aidoissa eli ei voi viedä koirapuistoon (ja kun kaupungissa ei oikein ole välttämättä muitakaan juoksutuspaikkoja). Ja jotkut on sellasia houdineja, että karkaa melkein mistä vaan vermeistä. Yhden podencon tiedän myös, joka joutui vaihtamaan kotia maalle ihan siksi, että stressasi niin paljon ikkunasta näkyviä city-jäniksiä ja oravia ym., että oli ihan sekaisin ja kierroksilla 24/7. Toi oma podemix ei myöskään nuorempana pysynyt yhtään missään aidoissa ja kaksi kertaa oon sen joutunut Viikistäkin hakemaan... nykyään (7,5v.) on jo rauhoittunut, ei enää karkaile ja muutenkin täydellinen citykoira(ksikin), mutta noi nuoruusajat oli jotain ihan muuta :denti: Noi Espanjasta tulleet rescuethan on yleensä joko metsästykseen käytettyjä tai niiden jälkeläisiä, ehkä jalostetummat podencot on keskimäärin helpompia, en tiedä.

dogeared:
jos jalostetun=rekatun podengon isä on tuontikoira, ja toiminu kotimaassaan metsästyskoirana, niin saattapi jopa rescue siihen verrattuna olla helpompikin :rolleyebunny: Tai siis, nythän tuo oma on jo rauhottunut mitä se oli pahimman teini-iän aikaan ja sieltä tulee esille kyllä hieno koira. Mutta mitä olen kuulostellut muiltakin keskariomistajilta, niin keskarilla tuo teini-ikä omistajalleen voi olla HAASTAVA. Mutta kun siitä selviytyy, jaksaa kouluttaa koiraa, vaikka tuntuu, ettei mikään mene koiralla päähän; niin kyllä sinne päähän on mennyt vaikka mitä. Teini-iässä keskari vaan hakee kovasti rajojaan ja toimintamallejaan.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 85 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]