Tänään on Su Syys 22, 2019 1:54 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 85 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Iso portugalinpodengo, ibizanpodenco vai kreetankoira?
ViestiLähetetty: Ma Syys 09, 2013 8:58 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Noi mun ibizat on pidempäänkin reissussa ollessaan kyllä ihan super-rauhallisia. Ihan epätavallisen rauhallisia. Mutta se sit kyllä purkautuu, kun pääsee kotiin ja saa matkaväsymyksen ensin nukuttua pois :wink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Syys 11, 2013 10:46 am 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Meillä on asunut kaksi ensimmäistä ibbeä kerrostalossa. Liikuntaa tosin saivat riittävästi kun asuttiin varuskunta-alueella, niin metsää riitti. Haukkuminen alkoi oikeastaan vasta tässä omakotitalossa, kun piti alkaa vahtimaan. Kissaa ja oravaa menee meilläkin ohi.

Irtipidosta sen verran, että nämä lähtevät riistan perään, piste. Se riski on aina, ja se on hyväksyttävä, irtipitoa ei sen tähden voi lopettaa. Meillä on saldona yksi katkennut jalka ajossa. Vähintään pari kertaa viikossa metsässä ovat meillä ajossa, ja siis metsässä ovat 5-6 pv viikossa. Peurat on pahimpia, liikkuvat niin hitaasti, että ajamisen mielekkyys säilyy pitkään. Ja tosiaan turha silloin huudella. Yleensä palaavat kyllä heti. Istu kivelle, ja selaa vaikka kännykällä fb:tä :D. Meillä on varmaankin puoli tuntia pisin aika, mitä ovat olleet pois, ja silloin piti hakea, kun olivat ketun saaneet kiinni, ja kävivät niin kuumana. Myös supien kanssa on tapeltu, lukuisia jäniksiä tapettu yms.
Irtioleminen on kuitenkin näille niin tärkeää, että jos sellaista halua tai mahdollisuutta ole, en suositele hankkimaan ibbeä. Ja mun mielestä koirapuistoilu ei ole "kunnon" irtipitoa. Tai tietysti riippuu puistosta, mutta mä en ole vielä nähnyt niin isoa. Tosin mun koirat ei puistossa juokse, eikä omalla pihallakaan sanottavasti.

Meillä huomasi tämän hyvin, kun Ralle oli pari viikkoa selkäkivun takia vain omalla pihalla ja remmilenkeillä, niin kyllä sillä alkoi pää hajoamaan, oikein säälitti iltaisin kun yritti keksiä tekemistä itselleen, kun muut loikoivat rättiväsyneinä omassa huoneessan.

Mulla on kaksi aivan erityyppistä urosta, Ralle on juurikin tuollainen kielareita muille uroksille antava hömelö, ja Rommel taas, no niin, harvemmin sietää ketään urosta lähimaillakaan remmissä ollessaan, irti ei mitään ongelmia ole ollut. Poikkeuksena Nannatuksen Pöö-espanjanvinttikoira, joka on Rommelin BFF. Johtunee herran omasta epävarmuudesta suurilta osin. Ja Eppu nyt on Eppu. Maailman epätyypillisen ibiza. Remmiä ei ole tarvinnut 7 vuoteen, eli 5 vuotiaasta lähtien, toimii varjona lenkeillä.

Ja tosiaan piti vielä lisätä, että ei meilläkään aina ole ollut, eikä ole nytkään mitään megametsiä, Kirkkonummella metsäiltiin lähiössä, Luoksetulon opetus on A ja O. Ne rupeaa toteuttamaan oppimaansa yleensä viimeistään siinä 4-vuoden ikäisinä :ehe:

Necronomicon Fifth Element "Eppu"
Snowlief Hold Your Fire "Rommel"
Rip Necronomicon nomen est omen, Ralle

Grey:
Beevale Stellar "Nekku"

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Syys 11, 2013 3:38 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Meillä ollaan aina asuttu keskustassa - ensin Jyväskylässä ja tätä nykyä Tampereella, eikä meillä ole IKINÄ ollut ongelmia.

Kerrostaloasunnossa asuminen ja autottomana eläminen tuo aina sen lenkityspuolen esiin. Meillä lenkkeillään reipasta vauhtia päivittäin pissatusten ohella 2 x 1,5h. Käytössä pitkä hihna, jolloin on helppo tokoilla lenkin ohessa, ellei sitten mennä hienostelemaan kaupunkikävelylle. Viikoittain lenkitys tapahtuu myös pyörällä ja cani cross-tyyppisesti juosten. Rauhottavaa tekemistä meillä saadaan myös paljon kaiken tuon villin lenkkeilyn ohessa :nyökyti:

Koirapuistoissa käydään vain harvoin tosi huonojen kokemusten takia ja silloinkin kaverikoirien kanssa, mutta metsään ollaan pyritty kerta viikkoon pääsemään. Lykky heittää sellaista 10-15min lenkkiä ja on päässyt 3 kertaa pupun perään ollen reissullaan aina 1h-1,5h, joten juoksutuspaikat täytyy valita todella tarkoin.

"Teaching a child not to step on a catepillar is as valuable to the child as it is to the catepillar"

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Syys 12, 2013 11:54 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Mulla/meillä on ollut tosiaan neljä ibizalaista, joista kaksi edesmennyttä.

Kerrostaloasuminen ei ole ollut lainkaan ongelma, omakotitalossa (vaikka sellaisessa suurimman osan elämäänsä asuikin) mun edesmennyt narttu ei ilman erikoisjärjestelyjä pysynyt, eivätkä pysy nykyiset kaksikaan. Niitä ei voi siis antaa esimerkiksi hoitoon omakotitaloon, koska ne osaavat avata useimmat lukitutkin ovat ja pahempana ikkunat. Kerrostalossa taas viihtyvät hyvin, eikä meidänkään podencoista yksikään ei ole vahtinut yhtään mitään millään tapaa. Huoltomiehet ja muut saavat myös tulla omilla avaimillaan omin päin miten tykkäävät, naapurien koirat räksyttää niin paljon kuin sielu sietää ja niin pois päin. Podenco on hiljaa ja korkeintaan pyörittelee silmiään.

Meidän tyypit juoksivat vapaana paljon ja hyvin tarkasti valikoiduilla alueilla. Ja vaikka nartut tottuivat pennusta asti koirapuistoihinkin, kaikki meidän nelikosta inhosivat ja inhoavat niitä yhä. Liikuntaa ne eivät puistoissa saa.

Elämä kuitenkin saa yllättäviä käänteitä ja me asutaan nyt Helsingissä kantakaupungissa ja koska olen autoton ja kortiton, koirien juoksuttaminen vapaana on käytännössä jokseenkin mahdotonta. Narttua pidän irti vähän riskillä melkein missä sattuu, koska se on helppo, mutta uros pysyy hihnassa.
Ellei ole mahdollisuutta käyttää autoa useampaa kertaa viikossa ja ajaa kauaskin, en millään tapaa suosittele podencoa tällaisiin oloihin. Itse en ottaisi, enkä ota. Podencot, tarkemmin määrittelemättä, ovat koirista aivan parhaita, mutta mullakin rotu vaihtunee ihan toisenlaiseen kun koiranhankinta joskus taas on ajankohtaista. Podenco sopisi mulle, muttei mun elämäntilanteeseeni. Tai sanotaanko, että mä en saa itseäni sopimaan podencolle parhain päin enää nykyisellään.

Mun kaksikko on ihmisiä kohtaan supersosiaalinen ja etenkin uros rakastaa kaikkia vailla minkäänlaisia ennakkoluuloja. Menee junissa vieraiden syliin istumaan muina miehinä ja yrittää pussailla ohikulkijoita. Mitä toisiin koiriin tulee, ainoastaan mun tämänhetkinen narttuni on meidän podencoista ollut sellainen, joka tulee toimeen ihan kaikkien kanssa, aina. Edesmennyt narttu ei todellakaan tullut, eikä se ollut ainoa kaltaisensa. Narttukaan, siis.
Edesmennyt uros mielummin vältteli kuin tappeli, mutta oli arka ja resurssiaggre. Puolusti siis tutuiltakin koirilta vähän turhan täpäkästi mm. nukkumapaikkaansa, luita, leluja, mitä ikinä. Lähinnä omaa koskemattomuuttaan, eikä välttämättä sietänyt sitä aina oman perheen ulkopuolisilta ihmisiltäkään. Narttunsa (eli tämän minun nykyiseni) lähelle se ei halunnut päästää edes muita narttuja, mutta esimerkiksi noin muuten ja hihnassa oli sosiaalisempi kuin tämä kotona oleva uros. Tämä taas on ärsyttävä kukkopoika, jolla kuitenkin on paljon urospuolisia kavereitakin ja kaveri taas on kaveri aina ja joka tilanteessa. Vapaana ollessaan ei ole juuri kiinnostunut koirista, vain riistasta, eli ei itse painuisi tappelemaan kenenkään kanssa, muttei halua kaikkia lähelleen ja vastaa muiden urosten haasteisiin aika helposti. Rajasaaressa esimerkiksi pidän sillä varmuuden vuoksi kennelkoppaa, kun ei tiedä mitä tulee vastaan.
Minä tiedän myös useampia ibizauroksia, jotka eivät ole tulleet juttuun edes oman perheen muiden urosten kanssa, saati että niiden kanssa olisi voinut koirapuistoilla vieraassa porukassa. Jos siis asuu kaupungissa ja juoksuttaminen on puistojen varassa edes puolittain, ottaisin (mistä tahansa podencorodusta) itse nartun.

Mitä riistaan tulee, mun podencot ovat oppineet metsästämään ja niiden ajojen määrät lasketaan sadoissa, ellei tuhansissa, yhtään liioittelematta.
Pisimmillään ovat olleet poissa kolmatta tuntia (kaikki muut paitsi edesmennyt narttu) ja varmuudella uros on mm. nähty 6-7 kilometrin päässä lähtöpaikasta, kiitos peurojen. Hirvieläimet ovat tosiaan ylivoimaisesti pahimmat, koska niiden perässä mennään pitkälle. Kettu on seuraava, rusakon ajot helpoimmat ja nopeimmat. Citykani on ajamaan tottuneelle ja oppineelle vähän vitsi, mutta sata (miljoona...) kertaa arempia ne ovat kuin rusakot ja häviävät maan alle heti koiria huomatessaan.
Meidän nartut on olleet hyviä myyrästäjiä ja kaivaneet niitä antaumuksella pitkiä pätkiä yhteen soittoon. Kumpaakaan uroksista puolestaan kaivaminen tai pienriista :denti: ei ole jaksanut kiinnostaa lainkaan (ensin mainittu) tai kovin pitkään (toinen). yhtä kaikki, narttuja on ollut helppo aktivoida viemällä ne myyrästämään, mikä onnistuu hihnassakin.

Mun Nompsun ja Nyysin arkielämä on ollut aina Suomen kiertämistä julkisilla ja majoittumista ties missä, joten ns. reissaaminen on niille hyvin tuttua.
Ne ovat kai aika samanlaisia aina, kotona ja, no, muualla. Niille kaikki on ihan fine. Norma on aina yhtä utelias ja tarkkaavainen mutta rautahermoisen vakaa, Nyysi taas on perusluonteeltaan rauhallisempi, mutta sen saa innostumaan sekunneissa missä tahansa, koska tahansa. Edo oli hyvin, hyvin rauhallinen ja Iris... Kaikkea muuta!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 13, 2013 12:18 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Meilläpäin noi citykanit ei ole arkoja.... ne juoksee (ihan kirjaimellisesti) suoraan päin välillä, yksikin kerran juoksi mun galgon jalkojen välistä :denti: :shock: (vaikka mulla oli siis neljä isoa koiraa, jotka kiljui ja rimpuili perään, mutta kani päätti silti tulla moikkaamaan)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 13, 2013 12:54 am 
Poissa
Tittelitön
Tittelitön

^ Nohuh, siinä onkin jo vähän reippaampi kitykani, olisikohan ollut jonkinlaisella kaveriporukan vedonlyönnin kohteena, kun noin railakkaasti iskenyt menemään? :shock: "Saat porkkanan jos uskallat juosta noiden koirien jalkojen välistä" - "noöö, emmä kyl tiedä... OKEI! :D " :ehe:

C.I.B FI NO SE DK LV EE POHJ CH HeVW-18 Väinö
FI EE CH & KVA-m Max
FI DK LV EE LT BALT CH HeJW-14 JV-14 HeW-15 V-15 Leo
C.I.B FI EE LT CH Felix

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 13, 2013 9:25 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Yksikään mun koirista, podencot, greyt, salukit tai edesmenneet dobberit eivät juuri liikkuneet koirapuistossa (paitsi nyt tuossa omalla koirapellolla kyllä meno maittaa). Luulen, että sellaiset koirat, jotka ovat saaneet paljon juosta vapaana ilman aitoja, eivät jaksa kiinnostua koirapuistoissa juoksemisesta. Mutta sitten taas ne pennusta asti kaupungissa asuvat, joiden vapaanaolo tapahtuu pääsääntöisesti koirapuistoissa, osaavat käyttää sen mahdollisuuden juoksemiseen, etenkin jos on sopivia kavereita paikalla.

Itse en ole koskaan asunut kaupungissa tai kerrostalossa (rivarissa asuin vuoden ajan dobberien kanssa, mikä oli ihan jees), mutta tiedän etten mitenkään tämän kahdeksan koiran laumani kanssa siihen pystyisikään :wink:

Tässä muutama kuva tuosta meidän koirapellosta. Virikkeitä on puskien, ojien ja muun ryteikön kanssa enemmän kuin koirapuistoissa :nyökyti: Tämä on ollut mun unelma jo monta vuotta ja viime vuonna sitten sain vihdoin koko pellon aidattua, joten nyt koiruuksien kelpaa :D

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 13, 2013 1:55 pm 
Poissa
Kuu Kyrpsykästä kesään
Kuu Kyrpsykästä kesään

miikku79 kirjoitti:
Irtioleminen on kuitenkin näille niin tärkeää, että jos sellaista halua tai mahdollisuutta ole, en suositele hankkimaan ibbeä. Ja mun mielestä koirapuistoilu ei ole "kunnon" irtipitoa. Tai tietysti riippuu puistosta, mutta mä en ole vielä nähnyt niin isoa. Tosin mun koirat ei puistossa juokse, eikä omalla pihallakaan sanottavasti.

AAMEN!!! Mulla ei ole ibbea, mutta mulla on ollut kaksi (aikaisemmin kolme) podencoa Hkin Töölössä ja juuri näin.
Podencosta tulee karkaileva, tottelematon ja kokoajan kierroksilla oleva jos ei pääse juoksemaan vapaana ja metsälle.
Kaupungissa oikean aktiviteetin tarjoaminen oli haastavaa, mutta muuten podenco menee kaupungissa ihan mainiosti.
Nyt kun olen asunut "maalla" kohta vuoden niin täällä podencojen on paras.
On paljon turvallisia irtipitomaastoja toteuttaa sitä mihin podet on jalostettu eli metsästämään kaikilla asteilla.
(Minulla siis kaksi rescuepodea Espanjasta tällä hetkellä. Toinen tyypillinen podenco andaluz ja toinen podenco orito).

Pienet portugalin podengot (ainakin) ovat mun mielestä sen verran "seurakoirastuneet" ainakin Suomessa, ettei niillä kokemukseni mukaan ole kaikilla enää sellaisia alkukantaisia viettejä kuin podencoilla. Meillä podengo saanut virittää tuota vietikkyyttään podencojen myötä, joten se menee mettästykseen messiin nykyisin mikäli maasto ei ole tuolle liian hankalaa. Silloin sen mielestä on parempi palata mamman luo :denti:
Taannoin eräs portugalilainen tuomari sanoi Suomessa portugalin podengojen harrastajille kun podet räkyttivät kehän laidalla maan helkutisti, että lakatkaa pitämästä niitä seurakoirina!

Podencolla menee kaupungissa jees, mutta koirapuistot eivät tosiaan kaikkein aktiivisimmille tuota mitään iloa.
Ehkä muutamia kertoja, mutta kun kyllästyttää niin podenco menee yli/ali/läpi mistä vain koirapuistossa jos on tylsää.
Podenco on metsästyskoira. Piste.

ransunen kirjoitti:
Ei hihnalenkit koskaan voi korvata sitä vapaana juoksemista ja nenänkäyttöä ja sitä haluan kuitenkin koiralleni tarjota. Whippetit on tässä suhteessa (ja monessa muussakin) paljon helpompia, joten aion pysytellä näissä pikkuisissa nyt jonkin aikaa :nyökyti: . Ibiza on silti edelleen maailman hienoin koirarotu ja Ziggy oli maailman paras koira :sydän: .

Ihan kuin mun suusta :nyökyti: podencot (rotuun, alkuperään tms. katsomatta) ovat maailman hienoimpia koiria, mutta minäkin ajattelin jatkossa pitäytyä helpommissa eli whippeteissä ...tai sitten meidän laumassa on vain ihan tarpeeksi podencoa noista kahdesta :wink:

Tarumetsän Lumitähti, Lumi
Vi'waun Sparkling One, Tinni
Adventurer's Drinkin' Champagne, Skumppa

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 13, 2013 2:35 pm 
Poissa
Tittelitön
Tittelitön

MinttuK kirjoitti:
Podencosta tulee karkaileva, tottelematon ja kokoajan kierroksilla oleva jos ei pääse juoksemaan vapaana ja metsälle.

Ja nakinmarjat. (Tässä siis rinnastan podengot ja podencot yksiin, voihan se tietenkin olla että pitsa on sitten vain jotenkin virrallisesti huomattavankin erimoinen vaikkapa nyt vietikkääseen ja energiapitoiseen keskariinkin verrattuna!) Onko oletus, että kaikki poden(c/g)ojen omistajat voivat pitää koiriaan tasaisen tappavasti vapaana ja metsällä? Ei. Kuten jo mainittukin, niin osa tekee sitten muuta, eikä niistäkään varmaan kovin moni ole karkaileva, tottelematon ja kokoajan kierroksilla, vaikka eivät parhaaseen mahdolliseen ulkoilutyyppiin jatkuvasti pääsekään. Otetaan nyt vaikka meidän keskarssoni esimerkiksi: jos (vahingossa) karkaa, tulee suurinpiirtein ensimmäisestä "oho"-tajuamuksesta aina kaartaen takaisin (tietoiset irtipäästämiset eri asia, niistä tietää koirakin että nyt saa mennä :denti: ). On meidän porukasta ehkä se tottelevaisin, ja vaikka kierroksia maasto- tai rata-alueella näkyykin, niin oma arki on kyllä aikamoisen lungia, iisiä ja helpohkosti riehutilanteissakin rauhoittuvaa! :taata: Ja ei, meillä ei arkilenkkeillä vapaana, ei revitellä hiekkakuopilla eikä oikeastaan mitään muutakaan vapaametsäilyyn liittyen. Tuota tasapainottaen tehdään sitten kaikkea muuta, sellaista mihin energiat purkaantuvat, ja mikä saa koirankin pään työskentelemään aina uusilla taajuuksilla (ergo, se väsyy). Ja hupsistakuikkaa, koira on edelleen ihanmelkeinkokonaan täysjärkinen, omistajastaan en niinkään tiedä :denti:

MinttuK kirjoitti:
Pienet portugalin podengot (ainakin) ovat mun mielestä sen verran "seurakoirastuneet" ainakin Suomessa, ettei niillä kokemukseni mukaan ole kaikilla enää sellaisia alkukantaisia viettejä kuin podencoilla. Meillä podengo saanut virittää tuota vietikkyyttään podencojen myötä, joten se menee mettästykseen messiin nykyisin mikäli maasto ei ole tuolle liian hankalaa. Silloin sen mielestä on parempi palata mamman luo :denti:

Omasta mielestäni ei taas ole geenien puolesta eroa portugalilaisissa ja suomalaisissa pikkutattiaisissa; ihan yhtä sohvanyhvääjän saa portugalintuonneista, kuin Suomessakin kasvatetuista pikkupongoista. Totta on, että osa pikkupodengoista on jo aika heikoilla vieteillä, mutta se riippuu myös täysin siitä miten niitä on pienestä pitäen herätelty, onko niiden oikeasti annettu tehdä mitään metsästykseen liittyvää, vai onko vietit vain tukahdutettu seurakoiramaisuuden alle? Onhan se tietenkin jalostuksestakin kiinni; jotenkin on tullut itsellekin tunne että osasta kenneleistä ei vain hyviä viettikoiria enää tule, kun taas toisissa niitä on huomattavasti keskivertoa enemmänkin. En tiedä miksi, mutta aika monta vuotta olen kisaaviakin koiria maastoissakin seurannut, ihan rodunkin tasolla asiassa hyöriessä :juonikas: Maaston hankaluus toisaalta ei pitäisi siinä suhteessa olla pikkupodengolle vaikeus, sillä (hyvässä lihas- ja jellykunnossa ollessaan) se kyllä pääsee oikeastaan minkälaisen ryteikön läpi tahansa, siihenhän se on alunperin tehtykin! :taata: Esimerkiksi meillä kolmesta tappiaisesta on kaksi hyvin, hyvin vietikkäitä; kolmatta ei olla koskaan aktivoitu siinä mielessä, ei olla koskaan käyty kisoissa, ja siltikin tuossa kuun alussa herra kasipuolivee edelleen jahtasi viehettäkin aivan into silmissä, useammankin kerran perättäin! On myös lähtenyt kaikenmoisten pikkukrittereiden perään metsässäkin, vaikka palaakin takaisin joskus muita nopeammin, kunhan namipussia on vain tarjolla :denti: Jos karvanlaatuja pitää vertailla, niin omasta mielestäni pienillä sileillä on verrattain heikompi vietti kuin karkeilla, mutta se on vain oma mielipide. Tätä näkee mm. siinä kuinka kisoissakin ensikertalais-karkeat iskevät useasti aivan yllättäviäkin pisteitä (mm. päivän parhaita pisteitä ja biffiä, pienehköön kisaajalukumäärään nähden aika yllättävän useinkin! :shockthink: ), kun taas ensikertalais-silukit tekevät "vain" hyvää keskivertotyötä. Jahtaavat kyllä, ei ole siitä kiinni, mutta suurimman osan ajasta karvakaverit ovat sitten vain siellä johtopalleilla. Satunnaisesti useammin keskeyttäviäkin tietenkin on, ja ainakin omasta mielestäni tähänkin pitäisi hieman panostaa, en vain tiedä että miten. Kauttaaltaan kuitenkaan ei voi väittää että täysin vietittömiä olisivat, mutta kyllähän pikkupodengoissakin selkeästi näkyy se terrieri- ja seurakoiraristeytymä jota jo portugalilaisten kätösistä asti ovat tehneet (saadakseen kokoa pienemmäksi); tässä on mukana myös sitten se keskareihinkin korostunut haukkuherkkyyskin (ärrierit), ihan luonnollinen ilmeytymä siitä mitä ovat aikoinaan Portugalissa tehneet saadakseen pienemmän koon :nyökyti: Alkukantaisista vieteistä kun puhutaan, niin kyllähän sitä edelleenkin pikkutattiaisistakin löytyy, ehkäpä vain erilaisessa muodossa kuin mitä suurempien koirien kanssa voisi olettaa; pikkupodengo on kuitenkin tehty pienemmän vipellyksen metsästämiseen, sen tehtävä on pysyä lähempänä ihmistään, niin että ajaa riistan koloista yms liikkeelle ja metsästäjä sitten sanoo pam. Kuinka tälläistä voi tehdä jos lähtee huitelemaan pitkänkin matkan päähän, kysympä vain? Onhan meidänkin pojat aikoinaan saaneet sekä umpimetsällä että pellollakin parikin pupua itsenäisesti kiinni, huono oli vain metsästäjänsä kun pupu aina päästettiin lopuksi vain omille teilleen :ehe:

MinttuK kirjoitti:
Taannoin eräs portugalilainen tuomari sanoi Suomessa portugalin podengojen harrastajille kun podet räkyttivät kehän laidalla maan helkutisti, että lakatkaa pitämästä niitä seurakoirina!

Saanko kysyä, kuka näin on sanonut? Portugalissahan on myös fifti-siksti että miten koiria kohdellaan ja pidetään, miten niitä pidetään seura- tai metsästyskoirastatuksella. Jos podengo syntyy metsästävälle kasvattajalle, mutta ei metsästä, ei sillä ole mitään arvoa ja .. no, noistahan ei puhuta, joten sillä selviö. Jos podengo taas syntyy kasvattavalle kasvattajalle, saa se olla kennelhäkeissään sitäkin paremmin, ja myydään sitten miten päin vain eteenpäin. (**Disclaimer tähän, kts.) Kuinka portugalilainen tuomari voikaan siis alkaa aukottomasti arvostelemaan suomalaisia rottia seurakoiratasolla, ymmärtämättä että täällä pikkupodengot kuitenkin "joutuvat" kasvamaan siellä perheen hulinoiden vieressä, niitä "joutuu" sohvafifistämään hieman enemmän, ja ne myös "joutuvat" enemmän seurakoiriksi? Vai pitäisikö meidänkin iskeä kenneltilat pihalle ja antaa koirien olla omissa oloissaan sitten siellä? :denti: (Sieltähän se räksyttäminenkään ei sitten kuuluisi, mukatarkoittaen että silloin eivät edes räksyttäisi, ha!) Unohtamatta tietenkään tuota jo-mainittua jalostuspuolen räksyominaisuutta, kyllähän se nyt aika selvä on että (portugalilaisten aikaansaamana) geenien ollessa vielä mukana itse toteutumaakin esiintyy :shock: ..Eli summasummarum, ihan aukottomasti en tätäkään seurakoiratoteamusta ottaisi, suorilta käsin edes podengotuomarin sanomana. Riippuu tietenkin että kuka näin on sanonut, suuntaan tai toiseen veisi sillä tilanteet taustatkin :ehe:

(**Disclaimer: tämä oletus, oma mielipiteeni, kukaan portugalilaisista ei koskaan tule asiaa vahvistamaan tai myöntämään. Eli älkää pitäkö sitä ainokaisena ja aidoimpana totuutena kuitenkaan, vaikka julkisesti moista ilmoille läväytänkin :ehe: )

Ja lopuksi vielä must-lisäys, sori, pakkoliikkeet ja päänreiät vaivaavat :denti: : Minttu, se rotu kirjoitetaan portugalinpodengo. Siis yhteen, ei erikseen ;)

FI EE CH & KVA-m Max
C.I.B FI EE LT CH Felix

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 13, 2013 3:01 pm 
Poissa
Kuu Kyrpsykästä kesään
Kuu Kyrpsykästä kesään

^kiitos valaistuksista Pp :nyökyti:
Sulla on hyvännäköiset ja kokoiset koirat, mutta meidän Siru on säkäkorkeudeltaan määritelmän alarajalla ja kulmauksiltaan todella huono.
Se ei todellakaan pääse kulkemaan vaikeassa maastossa tai pääsee, mutta ei sitä huvita, koska se on hankalaa.
Ei ole tarkoitus siis yleistää vaan väitän samaa, että popo kulkee vaikessakin maastossa tosi hyvin :nyökyti:
Mä voin jostain hakea tuon tuomarin nimen, mutta eipä mulla ole syytä tuota hatustakaan heittää.

Siitä tosin pidän kiinni, että podencosta tulee kamala jos sitä ei kasvata oikein ja se ei saa oikeita aktiviteettejä.
Podengo on eri. Podengot tykkää hakea esineitä, ne tykkää tehdä ihmisen kanssa, ne eivät vain ole enää niin alkukantaisia kuin monet serkkunsa. Tosiaan tästä seurakoirahommasta kiistellään usein, mutta siihen turha mennä tässä enää syvemmälle.

Viimeksi muokannut MinttuK päivämäärä Pe Syys 13, 2013 3:06 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 13, 2013 3:04 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Komppaan pp:tä :nyökyti:

Tuskin missään Suomenmaassa podenco voi elää samanlaista elämää kuin metsästyskoirana rodun kotimaassa. Ja samaa pätee moneen muuhun rotuun. Mutta toisaalta ei niillä siellä Espanjassa/Portugalissakaan niin hääppöiset olot ole. Tarhoissa säiden armoilla, peltihökkelit suojana, hyönteisten kupattavana ympäri vuorokauden, ympäri vuoden... Veikkaan, että täkäläisillä, asiallisissa kodeissa olevilla podencoilla on huomattavasti mukavampi elämä kuin espanjalaisella metsästyskoiralla. Viettejä täkäläiset koiratkin voivat tyydyttää vaikka myyrästämällä tai viehettä ajamalla turvallisesti ja valvotusti. Ja liikunnantarpeen tyydyttämiseksi on myös vaikka ja mitä keinoja.

MinttuK kirjoitti:

Mä en myöskään allekirjoita tätä ibizoista. Ennemminkin mun kokemuksella asia on just päinvastoin. Paljon vapaana juoksevat ja metsästävät podencot ne vasta käykin kierroksilla ja niiden kuulolle saaminen on työn ja vaivan takana :juonikas: Eron huomaan omista ibizoistani selvästi, riippuen siitä onko kesä vai talvi. Talvella pystyn pitämään suht helposti koiria irti metsissä koska talvella ei sitä riistaa siellä juurikaan ole, mutta kesällä menevät kyllä ihan reikäpäänä hajujen sun muun perässä pitkin metsää ja totteleminen on todellakin vähän niin ja näin.

Pelkkänä seura/näyttelykoirana ibizan pitämistä mä en missään nimessä pidä hyvänä ideana. Aktiivinen koira tarvitsee liikuntaa ja virikkeitä ollakseen onnellinen koira. Itselleni on kunnia-asia, että omat podencot ovat pirteitä, lihaksikkaita, energisiä ja elämäniloisia, niin että se myös näkyy niistä :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 13, 2013 3:56 pm 
Poissa
Kuu Kyrpsykästä kesään
Kuu Kyrpsykästä kesään

Hetkinen ymmärrettiinkö tarkoittamani "vapaana juokseminen ja metsällä oleminen", että siihen tarvitaan hehtaarikaupalla aitaamatonta metsäaluetta? Ei nimittäin tarvita. Meidän koirat ovat oikein mielellään toteuttaneet itseään Helsingin Rajasaaren koirapuistossa ja ihan tyytyväisiä olivat :nyökyti: Mä istuin ja haaveilin, tyypit kaivoivat ja säätivät. Kahdesti löysivät rajiksesta citykanin pesänkin ja mikä riemu siitä ratkesi :ehe:

^sinunkin koirasi tuossa teidän omalla aidatulla pellolla saavat tehdä sitä mistä tykkäävät ja mitä tarvitsevat eli pääsevät juoksemaan vapaana, saavat haistella ja kaivella, etsiä myyriä yms. Eivät ne kaipaa kauriin perässä juoksemista ollakseen tyytyväisiä ja juuri tätä tarkoitan.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 13, 2013 4:29 pm 
Poissa
Tittelitön
Tittelitön

^ Itse ymmärsin tuon heiton "kaikkena muuna kuin oman pihan sisällä". Ja oma piha on sellainen että neliönmuodossa kaikki kulmatolpat suurinpiirtein näkyy keskelle, noin karkeasti määritellen - ei siis Stilin upeita ja jumalaisia aidattuja ympäristöjä kuitenkaan :ehe: (Ja jos rehellisiä ollaan, niin tänään viimeksi autoillessa aloinkin haaveilemaan samanlaisesta ympäristöstä omillekin pojille, voi jestas kun olisikin huikeaa jos olisi tuollaiset oman tontin turvalliset juoksutusmaastot heti kotiovelta saatavissa.. Varmaan kualisin ja painuisin suorin tein taivaaseen, koirien onnesta siis! :drop: :ihq: :ehe: Onhan meilläkin suhteessa ihan hyvän kokoinen piha, siinä saa keskarssonikin perin hyviä spurtteja ja mutkiakin otettua, mutta ei silti mitään verrattuna noihin upeuksiin! :rokrok: )

FI EE CH & KVA-m Max
C.I.B FI EE LT CH Felix

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 13, 2013 5:33 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Höh, jostain syystä viestini ei tullut perille ollenkaan? Kirjoitin tuosta alkukantaisuudesta ja omien kokemuksieni perusteella keskaripodengo ei ole yhtään vähempää alkukantainen kuin esimerkiksi ibiza. Ibizat ovat ehkä vinttarimaisempia, mutta en sanoisi alkukantaisempia - ainakaan meidän silukkiin verrattuna. En tiedä sitten onko karkean ja sileän välillä eroja, kun pohtii alkukantaisuutta? Mutta meillä ei ainakaan tykätä hakea esineitä :P

"Teaching a child not to step on a catepillar is as valuable to the child as it is to the catepillar"

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 13, 2013 8:47 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

MinttuK kirjoitti:
Hetkinen ymmärrettiinkö tarkoittamani "vapaana juokseminen ja metsällä oleminen", että siihen tarvitaan hehtaarikaupalla aitaamatonta metsäaluetta?

Joo, kieltämättä vähän sellainen mielikuva tuli tästä ja noista muutamista muista kommenteista, että olisi suorastaan "rikollista" hankkia ibiza tmv. Suomen oloihin, jossa sillä ei voi metsästää samalla tavoin kuin Espanjassa :wink: Siksi koin tarpeelliseksi osaltani perustella, miksi mielestäni näin ei ole. Ettei jää kenellekään väärää tai yksipuolista mielikuvaa asiasta.

Mutta siis joo... En vaadi kasvatinomistajiltani vastaavia ulkoilumahdollisuuksia kuin mitä itselläni nyt on. Ymmärrän hyvin, että siihen ei monella ole mahdollisuuksia. Ja tosiaan sen juoksuttamisen pystyy hoitamaan toisellakin tapaa. Mulla on iso lauma, kahdeksan koiraa (viis ibizaa), ja tällaisen poppoon lenkitys olisi jo niin aikaavievää ja työlästä kokopäivätyössä olevalle, että siksi olen halunnut tuon koirapellon helpottamaan arkea ja lisäämään koirien ulkoilumahdollisuuksia. Mulla oli sikäli helppo toteuttaa tuo, kun tuota maata on tässä talon ympärillä sen verran paljon, johtuen siitä, että mulla oli aiemmin hevosia ja poneja tuossa tallissa omalla tontilla. Periaatteessa tilaa olis vieläkin sen verran joutilaana, että toinen samankokoinen aitaus mahtuisi vielä tontille :ehe:

Mulla on aina ollut tämä ydinpiha aidattuna. Aidattiin siskojen kanssa se jo ennen kuin muutettiin tähän kimppakämppään yhdeksän vuotta sitten :D Silloin mun lauma koostui kahdesta dobberista ja yhdestä salukista. Hevosia meillä oli neljä + yksi poni. Ajan kanssa tilanteet on muuttuneet ja siskot on rakentaneet omat elämänsä muualle. Kun koko talo ja tontti jäi yksin mulle, tuli yks koira lisää. Ja toinen. Ja sit tuli eka oma pentue... :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 85 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]