Tänään on Su Syys 22, 2019 1:55 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 85 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Iso portugalinpodengo, ibizanpodenco vai kreetankoira?
ViestiLähetetty: Pe Syys 13, 2013 10:27 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Mitä koirapuistoiluun tulee, niin kyllä mun podet on siellä juosseet mielellään. Niin Capo-vainaa, kuin Nurakin.
Mutta se ei tietty korvaa hajujen perässä metsässä menoa, vaan se on nimenomaan sitä kaverin kanssa täysiä rallaamista ja leikkimistä. Meillä onkin onneksi ihan ok kokoinen koirapuisto täällä, eikä mitään pieni postimerkki, joita paljon näkee.

Ketä on noi marissan tuntemat useat uroskoirat, jotka ei tule edes oman laumansa kanssa toimeen kotioloissa? Siis suomessa.
Sen tiedän, että kaikki ei tule kaikkien urosten kanssa toimeen, eikä tarvitsekaan, mutta ketä nää "useampia" urokset on? Kun mulle ei oikeen tule mieleen kuin yksi. Edesmenneistä en toki tiedä.

Espanjanvinttikoira Pöö 7/11
#afgaani Jordan 2001-2008, ibiza Capo 2005-2012

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 13, 2013 10:34 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Stil kirjoitti:
MinttuK kirjoitti:
Podencosta tulee karkaileva, tottelematon ja kokoajan kierroksilla oleva jos ei pääse juoksemaan vapaana ja metsälle.

Mä en myöskään allekirjoita tätä ibizoista. Ennemminkin mun kokemuksella asia on just päinvastoin. Paljon vapaana juoksevat ja metsästävät podencot ne vasta käykin kierroksilla ja niiden kuulolle saaminen on työn ja vaivan takana

Ibiza on riistaviettinen ja sen irtipito vaatii "työtä" mutta minulle itselle on kuitenkin tärkeää että koira olisi onnellinen, itsehän olen sen metsästyskoiran kaupunkiin hankkinut...
Kaapo on Ibizaksi helppo irtipidettävä sekä hyvin rauhallinen (onkohan tuo koskaan "käynyt kierroksilla" muualla kuin vieheellä?). Koirapuistoihin se on myös tottunut, mutta liikkuu jos saa juoksukaverin (ainakaan nuo mun lähikoirapuistot ei ihan riitä Kaapolle, mutta PKS:lla Pitkäkoski, Rajasaari ja luukki ovat sitten jo hyvän kokoisia puistoja)

Stil kirjoitti:
Viettejä täkäläiset koiratkin voivat tyydyttää vaikka myyrästämällä tai viehettä ajamalla turvallisesti ja valvotusti

Kaapo rakastaa myyrästää mutta ei se nyt ihan pelkästään sille riitä (kuten Nannatus sanoi: Ei korvaa hajujen perässä menoa) ja viehettä meillä ajetaan sitten kisamielessä. Luulen että Kaapon mielenkiinto hiipuisi muovipussin jahtaamiseen jos sitä viikottain vuodesta toiseen sille vetäisin :juonikas: Nuorempana olis ehkä vielä mennyt, mutta ei enää vanhempana. Ja onhan meillä ibizoja jotka ajavat riistaa muttei muovipussia... :wink:

Kati ja
kk ibbe Kaapo (Snout Wring that Rose)
Wh Maya (Whiplandian Highway Star)
Wh Nelly (Apple Garden´s Hearts Delight)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Syys 15, 2013 8:34 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Se vaan nyt on valitettava tosiasia, että kaikkia ibizoja (tai muitakaan koiria) ei voi pitää vapaana. Esim. toi mun Aino on yks esimerkki. Näiltä leveysasteilta ei sellaista korpea löydykään, jossa sen voisi vapaaksi päästää. Paitsi saaressa, mutta sekin on oltava tarpeeksi kaukana matereesta, ettei lähde uimaan sieltä pois :juonikas:
Kaikki koirat ei vaan toimi samalla tavalla. Jos mulla olis vaan Iki tai Nino, jotka on maailman helpoimpia vapaanapidettäviä, saattaisin jopa olla samaa mieltä tuosta, mutta koska mulla on myös näitä hankalampia, erittäin riistaviettisiä tapauksia, tiedän ettei asiat ole niin mustavalkoisia. Mun mielestä kellään ei ole oikeutta tuomita toisia siitä, miten he koiriaan juoksuttavat vapaana, jos koirat on hyvässä kunnossa ja niistä pidetään hyvää huolta. Sekään kun ei ole itsestäänselvyys.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Syys 16, 2013 12:36 pm 
Poissa

^Eihän kukaan nyt tuomitse, mutta kuten aiemmin todettiin niin edes se iso koirapuisto... Kuten itselläsikin on :wink: Eli siis tavallaan tän rodun kanssa tulee nähdä vähän enemmän vaivaa kuin monen muun.

Kati ja
kk ibbe Kaapo (Snout Wring that Rose)
Wh Maya (Whiplandian Highway Star)
Wh Nelly (Apple Garden´s Hearts Delight)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Syys 16, 2013 3:57 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Olipas mielenkiintoista lukea erilaisia kokemuksia! Tässähän työpäivä ihan hurahtaa... :oops:

Mun kahden vuoden kokemuksella (rescue)ibiza (n. 3v) on herkkä, alistuva, todella riistaviettinen, energinen, sosiaalinen, älykäs. Vahtiviettiä ei ole yhtään, vieraat otetaan avosylin vastaan ja aika innokkaasti myös. Meillä podenco on tossukka, alistuu aina muille. Yleisötapahtumissa yms. Dumbo on todella rauhallinen, makoilee ja on pidättäytyväinen. Ihmiset eivät uskoisi samaksi koiraksi, joka pistää kotona ranttaliksi ja vetää hullurundit pihamaalla.

Vapaana uskallan pitää vain mahdollisimman turvallisissa paikoissa (= isot tiet kaukana). Pisin Dumbon omatoiminen reissu on ollut n. 45 min, mikä ei sinänsä ole paljoa, mutta kyllä siinäkin ajassa omistaja ehtii kaikki kauhuskenariot käymään läpi. Mutta kyllä koira sitä kaipaa, ja kun näkee kuinka onnellinen se on saadessaan painaa pitkin pusikkoja vapaana, riski on otettava. Tosin liian harvoin päästään metsään niin, että voin pitää vapaana (kun ottaa huomioon kaikki metsästysajat yms) mutta hätävarana meillä on jälkiliina :rokrok: Se ei tietenkään aja samaa asiaa, mutta pääsee se silti nuuskuttelemaan ja tutkimaan paikkoja. Koirapuistossa (tarkoin valitussa, korkeat aidat pitää olla) toki pääsee riekkumaan, mutta ei se siitä niin väsy. Kunnon metsäreissun jälkeen tuntuu, että koira on seuraavan viikon tavallista rauhallisempi ja seesteisempi. Kieltämättä rajoittaa meidän elämää tämä riistavietti, mutta sen kanssa pitää vain oppia elämään. Muut koirat (cirneco ja itsku) tuntuvat nyt naurettavan helpoilta vapaanapidettäviltä verrattuna podencoon! Dumbon tulon jälkeen aidat korotettiin 90 sentistä 175 senttiin.

Meillä myös harrastetaan kerran viikossa koirakoulua (vähän agin alkeita ja tottista). Kehitys on ollut huimaa ja Dumbo selvästi tykkää tekemisestä. Jälkikurssilla oltiin myös, mutta kurssin pitopaikan runsas oravakanta hieman häiritsi keskittymistä...kotinurmella onnistui huomattavasti paremmin.

Mielestäni podencon omistaminen on aika haastavaa, mutta ah niin antoisaa :) Helpommalla olisin päässyt, jos olisin ottanut kolmanneksi koiraksi esim. toisen italiaanon tai cirnecon. Mutta Dumbo on kyllä luonteeltaan hurmannut ihan kaikki - siinä vaan on sitä jotain.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 13, 2013 5:50 pm 
Poissa
Keltanokka

Onpas päässyt kulumaan pitkä aika siitä kun viimeksi kommentoin jotain. Olen kyllä näitä lueskellut säännöllisesti aina kun on uusia viestejä tullut, mutta jotenkin ei ollut tähän väliin vielä itsellä lisättävää siihen mitä olen aiemmissa viesteissä pohtinut. Kiitoksia taas kaikille vastauksista ja omakohtaisista näkökulmista.

Messaria odottelenkin tässä jo innolla, jotta pääsen bongaamaan sekä pitsat että sen isonpodengon livenä ja toivon mukaan jututtamaan lisää kasvattajia/harrastajia. :D Eivät taida aikataulut vielä kovin pian tulla nettiin, vaikka messariin ilmoittautuneiden koirien kokonaismäärä Kennelliiton sivuilla jo ilmoitettiinkin (ilmoittautuminenhan siis kumminkin päättyi jo jokin aika sitten). Ei sillä, varmasti on aika iso työ noiden laskemisessa ja aikataulujen suunnittelussa + kirjoittamisessa, mutta se on just tää kun itse niin kovasti sen julkistamista odottaa. :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Marras 14, 2013 5:43 pm 
Poissa
näyttö täynnä limaisia nenänjälkiä
näyttö täynnä limaisia nenänjälkiä

^ Mä olen tulossa kaikkien kolmen kanssa vain lauantaipäivänä. Tervetuloa juttusille! :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Marras 16, 2013 10:31 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Neiti grande on ilmoitettu joka päivälle, mutta niin kiitettävä mörkökausi ja tuomaripelko menossa, että voi olla että käännetään aamulla vaan sängyssä kylkeä.

:saha:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 01, 2013 7:54 pm 
Poissa
Keltanokka

Kehiä on kyllä hirveä määrä, täytyykin olla paikalla hyvissä ajoin koska tuolla ei varmaan ole kovin helppo liikkua nopeasti hallista toiseen. Aikataulujen mukaan paikalla on myös iso karkkari. Lieköhän sitten ulkomainen koira. :shockthink: Vaikka itse en tosiaan ensisijaisesti karkkarista ole kiinnostunut, niin mielenkiinnosta varmaan tulen ainakin sen kehän katsomaan ja toivon mukaan omistajaakin jututtamaan jos tällä liikenee kehän jälkeen siihen aikaa. Onhan kyseessä kuitenkin ominaisuuksiltaan sama rotu kuin sileäkarvainen.

Harmi mikäli EGT ei paikalle pääse, mutta ehtiihän tuon ison sileän varmasti myöhemminkin nähdä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 02, 2013 10:17 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Kyllä me paikalle tullaan, ellei perjantain jälkeen saada porttikieltoa...

Iso karkea tulee Norjasta, aivan ihana tytteli onkin!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 85 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]