Tänään on Su Syys 22, 2019 1:45 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 136 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Cirnecot for dummies
ViestiLähetetty: To Syys 19, 2013 12:39 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Meillä hyvin samanlaista kuin Sellofaanilla. Päivässä lenkkeillään pari tuntia (aamulla puol tuntia, illalla 1,5), toki Vinski jaksaisi enemmänkin. Vincent on nyt melkein 6 vuotiaana ihan hirmu rauhallinen, kotona makoilee soffalla mamman vieressä ja nauttii läheisyydestä. Toki sillä on kaksi koirakaveria kotona, joiden kanssa välillä vedetään lelua ja seuraa löytyy siis 24/7.

Noin kerran viikossa meilläkin saa spurttailla vapaana, nyt rauhallisessa keski-iässä ehkä useamminkin, koska nykyään Vinskiä voi pitää vapaana hyvin. Ei lähde minnekään mun silmistäni. Koirapuistokoira Vincent ei ole koskaan ollut. Nuorempana tytöt kiinnosti IHAN liikaa eikä nylkytyksestä ollut tulla loppua. Puistoillaan välillä tuttujen kamujen kanssa, ja sillon tietty vauhtia piisaa.

Vincentin kanssa ei olla harrastettu oikein mitään, koska sitä ei yksinkertaisesti ole kiinnostanut :) Tosin nyt kastraation myötä ruokahalu on sen verran suuri, että namit voiskin toimia motivaattorina esim. tokoilussa. Viettiä Vincentillä on yhtä paljon kuin laamalla :denti:

Luulen, että Vincent on tavallista rauhallisempi cirneco. Tai sitten se oli nuorena ihan pöllö, mutta aika kultaa muistot :D Mutta nykyään helpompaa koiraa saa etsiä! Lohdutukseksi nuorten cirkkujen omistajille, jotka tuskailevat loputtoman energian kanssa ;)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Syys 19, 2013 6:34 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Juuh, virtaa riittää 1,5-vuotiaassa poijjaassa. Rusina pysyy järjissään näillä eväillä:

Aamuin illoin lyhyt pissalenkki, ja kerran päivään pitempi lenkki/liikuttaminen 0,5-2 h sen mukaan, miten omat aikataulut antaa myöten. Pyrkimys on, että joka toinen päivä koirat juoksevat irti jossain (pelto/metsä/koirapuisto/koirallisen kaverin luona kaverikoirien kanssa riehumalla), ja joka toinen päivä teen itse juoksulenkin, jolloin koirat vetävät. Rusina tosin vetää silloin kun sattuu huvittamaan, sillä ei ole intoa tehdä töitä. Kahta päivää ilman vapaana juoksemista ei tahdo malttaa.

Yksinolojen aikaan saa kongeja, maitopurkkeja sun muita aktivointileluja, koska ei yleensä malta nukkua koko työpäivää, vaan alkaa viihdyttää itseään tavalla tai toisella.

En minä tuota mitenkään hullun energiseksi tai työlääksi koe. Jonkun flegumman koiran kanssa elämään tottunut vois olla helisemässä, mulle tää on normaalisa. :D

Ibizanpodenco Otus ´15
Unkarinvinttikoira Runo ´14
Itämaisia kissoja laumallinen sekä Nyppy
:sydän:
Muistoissa ja sydämessä aina: kääpiöpinseri Rotta, cirneco dell'Etna Rusina sekä legendaarinen Hyypiö

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Syys 19, 2013 7:10 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

Lisäksi ainakin Venti on niin mukavuudenhaluinen, että sillä on helppo pelata rauhallista aikaa: huonolla ilmalla kun raahaa korvakoiran ilman takkia ihan hetkeksi sateeseen, kotiintullessa kuivaa kevyesti ja sen jälkeen raottaa vähän peiton kulmaa, on tuntien rauha on luultavasti taattu ;)

Munkaan mielestä Venti ei ole mitenkään erityisen työläs, aktiivinen ja puuhakas toki on. Meillä arkipäivän aivotyönä on aamuruuan piilottaminen vanhan (ja tätä nykyä kovin riekaleisen) päiväpeiton ja muun roinan sekaan, joka Ventin pesänä toimivassa kevythäkissä on pehmusteena. Tuo tykkää todella paljon kaiken maailman yhteisestä puuhaulista ja oppii temppuja nopeasti. Omaa myös hyeenalauman ruokahalun sekä tykkää leikkiä repimisleikkejä, joten on aika kiitollinen palkattava semmoiseen perushömmöilyyn, jossa ei ole tavoitteena muu kuin aivojumppa. Olen vaan joutunut opettelemaan vähän naksuttimen käytön perusteita, kun tyyppi on toiminnoissaan niin nopea, etten suullisesti saa niitä "kiinni".

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 20, 2013 3:34 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Ihan hyvältä kuullostaa :) Itseltäni pari suht energistä koiraa löytyy ennestään, joten niiden kanssa tulee touhuiltua aika paljon (tai toinen noista on joku rodun irvikuva, kun mieluusti nukkuisi koko päivän).

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Syys 24, 2013 2:23 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Hei!
En ole ennen tätä ketjua löytänyt, mutta nyt kun sen löysin, kerron hieman meidän höröjen arkisista toimista.

KARVANLÄHTÖ
Kyllä, cirnecosta lähtee karvaa. Omistan kolme narttua Tulimaan Her Highness "Regina", Tulimaan Mia Contessa "Tessa" ja Tulimaan Mia Milanca "Isla" (sijoituksessa). Kaikillä tytöillä on havaittavissa keväällä karvanlähtöaika sekä syksyllä ilmojen kylmettyä. Keväällä karvaa lähtee oikeasti aivan tolkuttomasti muutaman viikon ajan. Harjaan sitä kumisukalla pois ja sen jälkeen huuhtelen koiran pelkällä vedellä. Ensimmäisen cirnecon kanssa erehdyin pesemään häntä shamppoolla ja sittehän sitä karvaa vasta lähtikin. Karvanlähtöaikojen välillä meillä ei juurikaan karvaa irtoa tai sitten ollaan jo totuttu siihen.

ALLERGIA
Poikani on ++++ koira-allerginen. Hän on käynyt siedätyksessä nyt 3,5 vuotta ja puoli vuotta on vielä jäljellä. Aiemmin kotonamme oli villakoiria, joista poikani sai aivan järkyttäviä oireita ja astma puhkesi hänelle tästä allergisoimattomaksi mainostetusta rodusta. Ensimmäinen cirneco saapui meille, kun siedätys oli aloitettu. Pelättiin miten käy. Mutta meillä cirnecoista ei tule mitään oireita. Poikani pusuttelee, kantaa sylissään, leikkii, paijaa ja nukkuu välillä saman peiton alla. Oireita ei ole. Uskon sen johtuvan siitä, että cirneco ei hilseile niin paljoa kuin villakoira. Villakoiraa pestään jatkuvasti, joten sen iho on kuiva ja hilseilee. En muista koska olisin viimeksi pessyt shampoolla tytöt. Turkit ovat puhtaan hajuiset ja kiiltävät.

ULKOILU
Meillä ulkoillaan nelisen tuntia päivässä talviaikana ja kesällä on aina ovi auki ulos, jolloin tytöt tietenkin ovat ulkona jahtaamassa koko ajan jotakin. Pihamme on ollut aiemminkin aidattu, mutta nyt meillä on suuri metsäinen piha aidattuna, jossa koirat juoksevat. Tämän lisäksi käyn remmilenkeillä tyttöjen kanssa säännöllisesti. Kelillä kuin kelillä meillä rakastetaan ulkoilua. Jos ei ulkoilla riittävästi tuhotaan sisällä sitten paikkoja. Joskus -30 asteen pakkasilla ajattelee, että tehdään vain pikalenkki. Mutta ei se käy. Koirat on vaan puettava kunnolla ja lenkille pitää mennä.

TUHOTYÖT
Tjaaa.......meillä on tuhottu yhtä sun toista. Kaikenlainen suuhun supiva on oivallista rikottavaa. Eteenkin nuoret ovat välittömästi tuhoamassa jotakin, jos tilanne ilmenee. Mutta meillä on koti koiria varten, joten emme ihan kauheasti ole surreet rikkinäisiä tavaroita. Onhan meillä maailman ihanimmat koirat, jotka menevät kyllä kaiken tavan edelle. Esimerkkejä tuhotöistä on mm. matot, saunan puiset penkit, keittiön tuoli, ainakin 10 koiran petiä, pattereiden termostaatit, kuulokkeet, kauko-ohjaimet, postit, roskikset, kenkiä, takkapuita on mukava silputa ja sänkyvaatteita on jännää repiä. Cirnecon kanssa pitää huumorin kestää!

SISÄSIISTEYS
Sen saavuttaminen kestää. Toisilla vähemmän ja toisilla enemmän aikaa. Meillä se on kestänyt noin 1-1,5 vuotiaaksi. Kun hätä tulee, niin se tulee ja pissa siinä samassa. Pitkämielisyys palkitaan. En ole torunut koiria vahingoista ja ne ovat oppineet aivan itsestään pihalle. Toki se edellyttää, että pihalle on aina pääsy, kun on hätä. Kerrostaloissa voi olla haastavaa. En ole käyttänyt mitään sanomalehti/kroonikkolakana hässäköitä, koska ne vain hidastavat mielestäni oppimista ulos. On sitten mattoja pesty. Onneksemme alakertamme lattia on lakattua marmoria. Parketti olisi kovilla. Mutta kun koiramme ovat oppineet sisäsiisteiksi, ne todella ovat sitä.

Kaiken kaikkiaan rotu on mielestäni aivan ihana. Se on haasteellinen ja itsenäinen. On hienoa katsoa, miten cirneco pystyy salaman nopeasti ratkomaan eteen ilmaantuvia pulmia tms. Pidän erityisesti myös siitä, että ne ovat erittäin aktiivisia koiria yhdessä toimittaessa ja kotona taas ne ovat todella rauhallisia kullanmuruja. Minulla on takanani parinkymmenen vuoden kasvatustaival villakoirien kanssa, kokemusta on myös irskeitä, suomen ajokoirista, samojedeista, kettuterrieristä, sakemannista ja Karjalan karhukoirasta......mutta cirneco on minun juttuni. Kun ensimmäistä kertaa näin cirnecon se oli menoa....tiesin mitä halusin. Tämä alkukantaisuus viehättää todella suuresti minua. Cirneco on niin mutkaton koira.

Tässä näitä minun kokemuksiani lyhyeltä ajalta cirnecoista.

+358 44 0230969/ GSM
sanna@teamtruckers.info
http://www.teamtruckers.info

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Syys 24, 2013 2:52 pm 
Poissa

Mullahan taas on niin hassusti, etten ole koskaan saanut mitään allergiaoireita koirista, mutta Ventille olen allerginen! Iho kutiaa jos (ja kun) oikein temutaan tai lellitään lähikontaktissa. Mitään elämää häiritsevää tuo oireilu ei ole, mutta yllätti kyllä. Taloudessa asuvista kahdesta lapinkoirasta en ole koskaan saanut mitään kutinoita. Kovin on yksilöllistä siis :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 27, 2013 10:51 am 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Näin on. Meille sanoi aikanaan Valovirran Erkka, että kahta samanlaista allergiaa ei ole, koska jokaisen elimistö on reaktioineen päivineen täysin uniikki. Sen on myös saanut huomata tuttavapiirissä. Meillä on aivan uskomaton tuuri, että kävi näin hienosti!!! :ihq:

+358 44 0230969/ GSM
sanna@teamtruckers.info
http://www.teamtruckers.info

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Loka 06, 2013 2:24 pm 
Poissa
Keltanokka

Tässä kohta puolisen vuotta on tullut koirakuumeiltua.. ensin oli mielessä italiaano, sitten whippet ja nyt ehkä whippettiäkin enemmän cirnecot :luuv2:
Aattelinkin täältä kysyä, että onkohan jossain Päijät-Hämeen seudulla/Lahdessa yhtään rodun edustajia?
Olisi hirveän kova tarve nähdä livenä näitä hörökorvia.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Marras 23, 2015 1:52 pm 
Poissa
Keltanokka

Tässä ketjussa näyttää olleen melko hiljaista, mutta kai täällä vielä käy cinercoihmisiä?

Toissa kesänä olin hoitamassa useampaa vinttikoiraa, ja ne veivät täysin sydämeni. :luuv2: Aluksi ihastus kohdistui pelkäästään venakoihin, sen jälkeen mukaan tuli greyt, ja nyt tämän vuoden puolella afgaanit, italiaanot, cinercot, polskit... Afgaania tai itskua en kuitenkaan luultavasti koskaan tule ottamaan, mutta muut ovat hyvinkin houkuttelevia. Eniten olen kiinnostunut venakoista, greystä sekä cinercoista. Näiden kolmen vintin lisäksi norfolkin- ja (kääpiö)bullterrierit tuntuvat omilta roduilta.

On miljoona kysymystä ja tekisi mieli soittaa lähimmälle kasvattajalle päästäkseen lääppimään näitä ihanuuksia! Livenä en ole tainnut koskaan cinercoa nähdä, mutta silti ne on totaalisesti vieneet minut mennessään.

Koiran hommaaminen ei ole vielä vuosiin ajankohtaista, mutta haluan kerätä mahdollisimman paljon tietoa etukäteen. Sopiiko cinerco teidän mielestä ensikoiraksi? Aiemmista viesteistä pystyin tulkitsemaan, että cinercot ovat melko vilkkaita koiria - onko niiden koulutettavuus millainen? Löytyykö miellyttämisenhalua, onko motivoitavissa leluilla/ruoalla? Koiran kouluttamisesta minulla ei juurikaan ole kokemusta, tällähetkellä kotona on 10v labradorinnoutaja, jota ei juurikaan ole koskaan koulutettu kuin peruskäskyjen osalta. Ovatko cinercot tapaturma-alttiita? Olen ymmärtänyt, että kyseessä on melko terve rotu.

Koirani tulevat olemaan lähinnä kotikoiria, mutta vinttien kanssa haluan harrastaa juoksukisoja, varmaan lähinnä maaston merkeissä. Näyttelyitä toki myös. Joskus tulevaisuudessa, kun tietoa ja taitoa on tarpeeksi haluan oman kasvattajanimen ja kasvattaa. Asuuko Hämeenlinna-Hyvinkää välillä cinercoja joihin pääsisi tutustumaan? :roll: Olisi hauskaa päästä tutustumaan näihin hörökorviin :ihq:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Marras 23, 2015 2:46 pm 
Poissa

Cirnecoja on useampia ensimmäisinä koirina ja ihan ok käsittääkseni on mennyt. Mun mielestä cirneco ei vaadi mitään ihmeihmistä omistajakseen, vaikka omanlaisensa rotu onkin. Enemmän kyse on kemioiden pelaamisesta yhteen. Mun kokemus on, että nämä ovat vähän semmoisia on/off koiria: joko näistä tykkää kuin hullu puurosta tai sitten ei yhtään :orava: Mulla on aika lyhyt kokemus rodusta itsellänikin, kun vanhempi koira on vasta reilu 3-vuotias, mutta syvälle olen cirnecosuohon jo uponnut :ihq:

Luonteeltaan useimmat ovat melko älykkäitä ja oppivaisia, mutta eivät tyypillisesti erityisen tottelevaisia. Ruualla ja leikillä saa motivoitua höntsäilemään, mutta kovin pitkäjänteiseen hommaan harvempi jaksaa paneutua. Löytyy myös koiria joita ruoka ei kiinnosta ja siinä saa olla jo vähän luovempi motivoinnin kanssa. Arkielämän taidot on helposti opetettavissa (mutta eivät tule "kuin itsestään"), mutta tiukkaa hallintaa vaativat harrastukset ovat varmasti haaste. Luonteissa on paljon hajontaa.
Ventillä on rotuisekseen hyvä koulutettavuus ja ahneena possuna se on varsin yksinkertainen tyyppi palkata. Sen kanssa on harrastettu agilityä ja rally-tokoa, joista molemmista se tykkää. Ollaan yksi ALO luokan rallyrata käyty kisaamassa ja se parin minuutin suoritus ilman välipalkkaa on ainakin tällä hetkellä ihan kipurajoilla tekemisen kestävyyden kanssa. Agilityssä palkkautuu osittain ihan vain siitä vauhdikkaasta tekemisestä :)

Cirnecot eroaa perinteisistä vinttikoirista mun mututuntumalla erityisesti siinä, että hörökorvat eivät yleensä ole erityisen cooleja koiria. Cirnecoissa on pinnan alla aikamoinen annos temperamenttia ja kiihkeyttä. Toimivat ensin ja miettivät vasta sitten uusiksi :D Se on iso osa niiden viehätystä, ainakin mulle, joskin myös haaste.

Suosittelen ehdottomasti piipahtamaan kasvattajan/ rodun harrastajan tai parinkin luona tutustumassa hörökorviin kotioloissa! Riihimäeltä ja Hyvinkäältä löytyy ainakin cirnecotalouksia. Jos olet facebookissa, sieltä löytyy pari suomalaista cirnecoryhmää. Keskustelu ei ole kovin aktiivista, mutta mieleentuleviin kysymyksiin saa varmasti vastauksia :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Marras 23, 2015 3:08 pm 
Poissa
Keltanokka

[quote="sellofaani"][/quote]

Kiitos vastauksesta! :) Vinttikoirat tuntuu niin mun jutulta, mutta koska olen aina tykännyt tänään tästä huomenna tuosta, on se hyvä että vintit pystyvät tarjoamaan vähän vaihtelua :nyökyti: Ehkä en sitten tarvitse sitä pikkuterrieriäkään, jos cirnecon hommaa!

Olen yhdessä cirneco ryhmässä facebookissa, mutta toistaiseksi olen tyytynyt vain tykkäilemään kaikista ihanista kuvista! :D Voisinkin avata suuni, jospa tosiaan Riihimäelläkin asustelee cirnecoja. Hah huomasin juuri että kirjoitin nimenkin kokoajan väärin, cinerco :ehe:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Marras 23, 2015 3:14 pm 
Poissa

Jos olet Messariin tulossa, niin cirnecoilla on rotuesittely lauantaina joskus klo 13 jälkeen ja koiriin voi tulla tutustelemaan ja omistajilta kyselemään rodusta ständille klo 15-16! :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Marras 23, 2015 3:25 pm 
Poissa
Keltanokka

sellofaani kirjoitti:
Jos olet Messariin tulossa, niin cirnecoilla on rotuesittely lauantaina joskus klo 13 jälkeen ja koiriin voi tulla tutustelemaan ja omistajilta kyselemään rodusta ständille klo 15-16! :)

Eikä mä olen tulossa mutta sunnuntaina! :( Onkohan silloin cirnecoja nähtävissä muualla kuin näyttelykehässä?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Marras 23, 2015 3:34 pm 
Poissa

Ei tietääkseni, mutta tule rohkeasti kehän laidalle nykäisemään hihasta vain! Ei siellä rotuuntutustujia syödä, lähinnä luultavasti tarjotaan koiria lääpittäväksi :nyökyti: Cirnecot ovat molempina päivinä aamusta vuorossa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Marras 23, 2015 6:58 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Aikamoisen hyvän rodun olet valinnut tykkäyksenkohteeksi! Meillä on ollut cirnecoita kohta parikymmentä vuotta ja parempaa rotua ainakaan itselleni en tiedä. :ihq: Meidän kasvateista moni on mennyt ensimmäiseksi koiraksi ja itsellenikin cirneco oli aikoinaan ensimmäinen koira.

Kuten sellofaani sanoi, luonteita löytyy laidasta laitaan. Suurin osa cirnecoista on kuitenkin luonteeltaan ulospäinsuuntautuneita tapauksia. Pentuina cirnecot ovat erittäin vilkkaita, mutta aikuisina melko huomaamattomia kotioloissa, joskin erittäin läheisyydenhaluisia. Ulkoillessa sen sijaan löytyy virtaa. Lisää rotuinfoa rodusta myös meidän kotisivuilla: http://www.iosonocirneco.com/fi/cirneco-dell-etna/

Jos haluat tulla kotioloihin tutustumaan rotuun, olet tervetullut! Meiltä löytyy kolme cirnecoa ja asumme Helsingissä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 136 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]