Tänään on Su Syys 22, 2019 1:44 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 2309 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 149, 150, 151, 152, 153, 154  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kuvia ja keskustelua galgoista
ViestiLähetetty: Pe Huhti 05, 2013 4:00 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

kumpi on sitten parempi se että avoimesti kerrotaan sairauksista vai entinen malli, pidetään suut kiinni sairauksista.. vai onko registeröityjen galgojen pelastus rescuegalgot, mun mielestä on hyvä että on tullut avoimuutta tähän koko hommaan koska muuten tulis se umpikuja... sitä mä vähän aattelinkin että tällä koko keskustelulla haetaan, huomiota ja arvostusta rescuegalgoille.. mä en tiennytkään että ne on uusi rotu.. en kyllä ymmärrä tätä rekattujen galgojen lynkkausta, itse ottaisin rescuegalgon heti jos sen kanssa saisi virallisesti harrastaa...

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Huhti 05, 2013 4:06 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Siis mä tarkoitin että rescuen rekkaamisella voisi saada arvostusta rescueille, että ne ei ole mitään tarpeetonta jätettä vaan hienoja koiria. Minä en tykkää yhtään siitä että ylennetään toista haukkumalla toista enkä sitä nytkään tehnyt. Se oli sinun virhetulkintasi.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Huhti 05, 2013 4:16 pm 
Poissa

niin ja tuosta huomiosta ja arvostuksesta... paljonko suomessa on rescuegalgoja ja rekattuja galgoja.. jos ymmärrät pointin!! voisin jopa väittää että jotkut rescuegalgot ovat enemmän galgon näköisiä kuin rekatut galgot, ei se tee niistä mitenkään alempi arvoisia kuin rekatut ja mua todella harmittaa että niiden kanssa ei voi harrastaa.. se ei ole rekattujen galgojen kasvattajien tai omistajien vika. ja me jotka todella yritetään saada aikaan muutosta määrän ja terveys tilanteen eteen toivoisimme hieman kunnioitusta eikä väitöksiä siitä että ovat hurjan sairaita... juttelen päivittäin ympäri maailmaa kasvattajien ja galgojen omistajien kanssa tästä tilanteesta ja yritän patistaa niitä tutkimaan koiriaan..

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Huhti 05, 2013 4:33 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

En mä kyllä oikein tuosta vihjauksesta vielä ymmärtänyt, että mitä tarkoitat. Esitätkö että rotugalgoja arvostetaan vähemmän kuin rescuegalgoja, ja tämä näkyy siinä että rotugalgoja on paljon vähemmän? Minusta kuvio on monimutkaisempi. Minusta rescuegalgojen ottajat on rescuehenkisiä ihmisiä (heillä on monenlaisia rescuekoiria), kun taas rotugalgojen markkinat on varmaankin vinttikoiraihmisten parissa. Kaksi eri ihmisryhmää siis, ja väitän että ensin mainittu ryhmä on monin kerroin jälkimmäistä ryhmää suurempi. Siksi rescuegalgoja on enemmän, "markkinat" vetää paremmin. Vinttikoiraihmisillä on jo ne omat rotunsa ja pitäisi olla joku hyvä syy, miksi he vaihtaisivat espanjanvinttikoiraan. Mää olen sekasikiö ja kuulun molempiin ryhmiin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Huhti 05, 2013 5:22 pm 
Poissa

mutta tämä tyyli millä rescuegalgoille yritetään saada huomiota ja arvostusta.. musta maalataan rekatut galgot sairaiksi!! Tämä ei kyllä hurjasti auta ihmisiä joilla on haave saada vielä joskus rekattu galgo.. veikkaan että se kaatuu jo näihin terveys puheisiin... parhaamme tehdään että saataisiin terveitä koiria, näistä terveysasioista kannattaakin keskustella kasvattajien ja omistajien kanssa eikä täältä lukea "faktoja", ei ne kaikki suvut ole sairaita...

en kyllä ymmärrä millaista arvostusta rescuegalgoille haetaan, nehän on otettu kotikoiriksi ja perheenjäseniksi, eikö paras arvostus minkä koira voi saada ole se hyvä koti ja rakastavat ihmiset ihan samalla lailla kuin muilla koirilla.. Espanjassa galgot eivät ole minkään arvoisia, tarkoitan myös rekattuja...eikä se tarkoita että me suomessa emme niitä arvosta..

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Huhti 05, 2013 5:28 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^ Mä ajattelin etten puutu tähän, mutta nyt kyllä en enää ymmärrä :shock: Mielestäni minä ainakin olen keskustellu tässä ihan asiallisesti, aikamoisia väitteitä mustamaalaamisesta ym. Muutenkin olen kuullut tuosta espanjanvinttikoirien sairaustilanteesta ja sen vakavuudesta minäkin monelta ihmiseltä, eikä ole olleet rescuekoiriaihmisiä. Kai niistä sairauksista nyt puhua saa, ainakin pitäis saada.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Huhti 05, 2013 5:31 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Minusta galgo on galgo oli sillä papereita tai ei ja kaikenlainen jaottelu rescueihmisiin ja vinttari-ihmisiin on aivan turhaa. Mitä olen noita paperillisia galgoja tavannut niin ovat olleet aivan samanlaisia kuin rescuetkin (vrt. jakauma juoksulinjaisten ja näyttelylinjaisten välillä esim. whippeteissä tai greyissä) ja ero tämän rodun kohdalla on juuri siinä, ettei rescueita saa käyttää jalostukseen eikä juoksuttaa radalla.
Myöskään galgoporukoissa en ole (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) tavannut samanlaista "sekarotuisvihaa" kuin monen muun rodun piirissä, joten ei liene liikaa pyydetty ettei myöskään rescueihmiset lietsoisi "rotuvihaa" paperikoiria/koirien omistajia kohtaan. Päädyin itse rescuegalgoon ihan vahingossa ja aivan yhtä vahingossa olisin voinut päätyä espanjanvinttikoiraan, niitä vain on paljon vaikeampi löytää. Ja monellahan on tosiaan molempia (tai ainakin rotuvinttari+rescuegalgo).

Ehdottomasti sairauksista pitää kertoa, vaikenemisella ei saavuteta mitään. Itse en hakenut erityisesti arvostusta rescuegalgoille tai pyrkinyt mitenkään promoamaan tätä rotuunottoa vaan ihan vain mielenkiinnosta kyselin näkemyksiä rotuunoton hyvistä ja huonoista puolista. Rotu on kuitenkin sen verran pieni, että mikäli terveystarkastuksissa olisi mahdollista luotettavasti poimia keskimääräistä terveempiä yksilöitä niin ei uusista geeneistä varmaan haittaakaan olisi. Tähän keskusteluun tuskin sitä paitsi rescuegalgot (siinä mielessä kuin termiä käytetään Suomessa) edes kuuluvat, koska niiden kohdalla puhuttaisiin yksittäisen koirayksilön rekisteröimisestä eikä geenikannan laajentamisesta. Varmastikin kyse olisi enemmän yksittäisen kasvattajan tai kasvattajaryhmän projektista (kuten dogeared aiemmin kirjoittikin) koska koirat pitäisi tosiaan tarhoilta valita itse nimenomaisesti tätä tarkoitusta varten.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Huhti 05, 2013 5:49 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Mua ei ainakaan kiinnosta mikään rotugalgo vs. rescuegalgo -väittely, se on niin last season :denti: Tälläkin palstalla tuhanteen kertaan käyty vääntö. Ite ainakin puhuin ihan yleisellä tasolla, ei mitään käsitystä miten tää keskustelu ajautui tälle linjalle.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Huhti 05, 2013 5:54 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Ei se sua koskenutkaan :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Huhti 05, 2013 7:22 pm 
Poissa

toki saa ja pitääkin puhua sairauksista mutta mä vaan niin vierastan tota terve sanaa ja sitä miten sitä viljellään.. en halua mitään sotaa tai muutakaan rescue tai rekattujen galgojen välillä.. kaikille meille jomman kumman omistajille ne ovat rakkaita ja täydellisiä!!!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Huhti 05, 2013 7:26 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Merppa, minä en sanonut olevani eri mieltä kanssasi siitä että rotugalgo olisi yhtä terve/sairas kuin muut vinttarit sen takia että yrittäisin sillä jotenkin saada rescueille arvostusta. Harrastan afgaaneita ja minun mielestä näiden rotujen terveydessä on huomattava ero. Vinttikoirarotujen terveyksissä on eroja eikä voida puhua laajalla käsitteellä "vinttikoirien terveys." En sanonut noin siksi että yrittäisin saada arvostusta afgaaneille tai mille tahansa muulle rodulle. Mutta vaikka yksikään rotugalgo ei olisi vielä sairastunut yhtään mihinkään, olisin silti erittäin skeptinen, koska kanta on niin pieni.

Ja mun tekstejä ei missään nimessä pidä tulkita niin, että mää yrittäisin jotain paperikoiravihaa lietsoa, siis wtf, nuo viittaukset ei voi koskea minua, mutta kaiken varalta. Mulla on ollut 4 paperillista, ja yksi paperiton. VIime vuonna käytin törkeän rahasumman koiranäyttelyihin ja niin aion tehdä tänäkin vuonna.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Huhti 05, 2013 9:29 pm 
Poissa

tarkoitan tolla vierastan terve jutulla sitä että missään rodussa ei voi sanoa että on terve jos koiraa ei ole tutkittu, kymmenen vuotta sitten pennun ostajille riitti että kasvattaja sanoi että koira ei ole sairastanut mitään nykyään se ei enää riitä.. mä en suostu uskomaan että rodun tulevaisuus on umpikuja ja teen kaiken mahdollisen sen eteen että tilanne olisi parempi, se vie aikaa ja toivottavasti jossain vaiheessa tulosta syntyy..

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Huhti 06, 2013 8:28 am 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

Ei galgo ole mikään poikkeus, sama tilanne on muissakin vinttikoiraroduissa joita on pidetty yleisesti terveenä ennen kuin alettiin tilastoida ja tarkastaa, ja poks onkin hirveä tilanne kun terveitä koiria ei löydy jalostukseen. Koirat ovat pitkäikäisiä, ja sairaudet ilmenevät niin myöhään että menevät helposti vanhuuden piikkiin jos niitä ei tiedosteta. Esim. italiaanoissa on juuri näin, eikä tilannetta helpota että ulkomaiset koirat ovat edelleen "terveitä" kun ovat tarkastamattomia. Esim. juuri siellä Ruotsissa.

Olisi mielenkiintoista tietää miten muissa "uudemmissa" vinttariroduissa on, voisiko rotuja harkitusti (kennelliiton luvalla) risteyttämällä laajentaa geenipopulaatiota ja saada terveempiä yksilöitä, vai mennäänkö ojasta allikkoon...

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Huhti 06, 2013 12:19 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^ Mä en tiedä ymmärsinkö mitä tarkoitat, mutta meinaatko että esimerkiksi espanjanvinttikoiria pitäisi alkaa risteyttämään geenipooliin laajentamiseksi jonkun toisen vinttarirodun kanssa? Mun mielestä tuntuis aika kummalliselta ajatukselta, kun alkuperämaassa on kuitenkin satojatuhansia galgoja ja jalostusmateriaalia kyllä on (ja etkös just sanonut ettei ainakaan greyhoundiin risteyttäminen terveyttä tuo? :D). Espanjassahan on lähinnä ongelma tuo galgojen valtava populaatio, kun niitä pennutetaan hallitsettomasti.

Ja en myöskään vertaisi esimerkiksi italiaanojen tilannetta galgoihin, italiaanot on kuitenkin melkoisesti yleisempi rotu ympäri maailman ja alkuperämaansa ulkopuolella.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Huhti 07, 2013 4:20 pm 
Poissa

Eihän tuo tavatonta ole, että tehdään harkittuja roturisteytyksiä geenipoolin laajentamiseksi. Niinhän monet rodut on elvytetty sukupuuton partaalta. Musta ei ole mitään järkeä käyttää esim. greyhoundia, jossa esiintyy paljon ja useita sairauksia, esim. kilpirauhasen vajaatoimintaa ja luusyöpää. Tottakai sitä geenipoolia pitäisi laajentaa terveempään suuntaan. Mutta siinäpä se on, että onko mikään toista terveempi jos ei ole tutkittua tietoa. Sekarotuisista sitä ei ainakaan ole.

Muoks: Eikä se italiaanon geenipooli suuri ole, kaikki ovat sukua toisilleen ja väri rajoittaa FCI:n ulkopuolisten maiden koirien käyttämistä. Mutta fine, galgo on niin spesiaali ettei sitä voi muihin koiriin kai sitten verratakaan... :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 2309 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 149, 150, 151, 152, 153, 154  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]