Tänään on Ma Syys 16, 2019 9:10 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Miellyttämishalu ja itsenäisyys
ViestiLähetetty: Su Maalis 30, 2008 5:56 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Aihe tuli mieleen muualla tällä palstalla käytävistä keskusteluista ja olisi sopinut hyvin tuonne yleisellekin puolelle, mutta laitoinpa nyt kuitenkin tänne.

Mulla on se mielikuva, että oikeastaan jokaiselta vitosryhmän vinttareista sekä myöskin galgo espanolilta löytyy jonkin verran "keskivertovinttikoiraa" enemmän sitä nk. miellyttämisenhalua, halua toimia yhdessä omistajansa kanssa ja motivoiminenkin on moneen muuhun vinttikoirarotuun verrattuna suht helppoa. Itse inhoan tuota miellyttämishalu -sanaa yli kaiken ja puhun mieluummin yhteistyöhalusta, mutta käytettäköön nyt kuitenkin tuota miellyttämistä, koska silloin ainakin suurin osa varmasti ymmärtää mitä tarkoitan.

Olisikin mielenkiintoista tietää, miten muut välimeren rotujen omistajat kokevat tämän asian. Onko teidän koirillanne halua miellyttää tai tehdä yhteistyötä (verrattuna siihen stereotyyppiseen vinttikoiraan, omiin kokemuksiin tai kuultuun ja luettuun tietoon), kuinka paljon, miten se ilmenee ja oletteko rotua valitessanne kokeneet asian itsellenne kuinka tärkeäksi?

Toinen kysymys koskee tuota vinttikoirien paljon puhuttua itsenäisyyttä, onko sitä ja kuinka paljon?

Minä nimittäin olen tässä ajan kuluessa tullut siihen tulokseen, etten oikeastaan alkuunkaan allekirjoita ainakaan omien koirieni / tuttujen polskien ja ibizojen osalta sitä, että ne olisivat poikkeuksellisen itsenäisiä. Ainakaan sillä tavalla, että rotuja voisi markkinoida niillä perustein.
Minusta nämä ovat tavallaan ihan päinvastaisia; hirmu hyviä laumakoiria, läheisyyden kaipuisia, haluavat ja hakevat omistajansa hyväksyntää ja kokevat sen tärkeänä (vaikkeivät mitään liehakoijia olekaan, paitsi halutessaan), kaipaavat omaa laumaa ja arvostavat sitä ja niin poispäin.
Noutajamainen ympärillä sählääminen noilta puuttuu, mutta eivät ne minusta mitään erikoisen itsenäisiä ole. Työskentelevät metsästäessään ajon aikana itsenäisesti ja ulkona irtaantuvat kauemmas kuin moni muu eri tyyppinen rotu, mutta toisaalta taas myös vapaana ollessaan ja ajaessaan tekevät yhteistyötä, laumassa.
Juuri oltiin juoksuttamassa koiria ystävien whippettien kanssa ja taas kerran sain todeta kuinka erilaisia ne ovatkaan vaikka ibizoihin verrattuina. Liikkuvat vapaana ollessaan huomattavasti vähemmän ja pienemmällä alueella, vetävät hurjia spurtteja juosten tuhatta ja sataa, sitten taas käyskentelevät vierellä yhdessä isossa kasassa, spurttaavat, taas pyörivät jaloissa, eivätkä lähde ollenkaan niin kauas ja omille retkilleen kuin ibizat. Ero on aika valtava.
Meidän ibizoja on kuitenkin helppo pitää irti, eivätkä ole yksikään karkailevaista sorttia, eli siitä ei ole kyse, mutta ehkä tuollainen käytös on sitä, jonka jotkut kokevat itsenäisyytenä?
Minulle se ei kuitenkaan sitä vielä ole.

Meidän koirista Iris on perusluonteeltaan muihin verrattuna itsenäinen, Edosta, Normasta ja Pinjasta sellaista sen sijaan ei voisi mennä sanomaan. Lähinnä päinvastaista... Niille on myös kovin tärkeää päästä joka paikkaan muun lauman mukana, kukaan ei haluaisi jäädä yksin.

Näitä on tullut mietittyä nyt entistä enemmän, kun kiinnostaisi jossain vaiheessa syrjähyppy erään kymppiryhmän rodun puolelle, jonka miellyttämisenhalu ja itsenäisyys kertomusten ja rotukuvausten mukaan ovat kuitenkin selvästi eri luokkaa kuin näillä omilla roduilla. Mitenköhän sellaiseen sitten sopeutuisi?

Mulla kun on ollut ennen vinttejä noita paimensekoituksia, paimenkoiraa ja noutajaa, jonka jälkeen tuli todella vahvasti miellyttämishaluinen, epäitsenäinen ja kanssani symbioosissa elävä puolanvinttikoira. Niiden jälkeen oli ibizaankin jo hienoinen totutteleminen, vaikka sittemmin paremmin mulle sopiva rotua en kykenekään keksimään.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Maalis 30, 2008 6:17 pm 
Poissa
Lehmän lykkäs
Lehmän lykkäs

Tuo miellyttämisenhalu-sana on jotenkin niin pöljä, kun ei sille ole oikein edes selitystä, mitä kaikkea se pitää sisällään! :roll:

Mielestäni whippet on vinttikoirien stereotypioista nähden todella vähän itsenäinen. Mutta! Jos käyttää vertailukohteena esimerkiksi edesmennyttä saksanpaimenkoiraani, eroa kyllä löytyy.

Mikä määritellään sitten itsenäisyydeksi.. sakemanni halusi makoilla aina samassa huoneessa minun kanssa, että pystyi tarkkailemaan minua sivusilmällä. Ulkona vapaana ollessaan se ei koskaan lähtenyt minusta 10 metriä kauemmaksi. Whippet kyllä lähtee, mutta on hyyyyvin helppo irtipidettävä. Jos käy kääntymässä jossain poissa näköetäisyydeltä, se tosi nopsaan pinkoo takaisin mamman luokse. Ja todellakin haluaisi aina olla mukana mihin ikinä menenkin ja osallistuu kotona askareisiin.

Jotenkin itse määrittelen tuon miellyttämisenhalu - sanan pk puolelle. Koirat jotka aktiivisesti tarjoavat toimintoja, koko ajan seuraavat omistajaansa ja tekevät heti siltä pyydetyt asiat katson ehkä miellyttämisenhaluisuudeksi. Vaikka Sofi on todella kiintynyt minuun eikä ole mitenkään erityisen itsenäinen, en pidä sitä miellyttämisenhaluisena.

En sanoisi, että galgotkaan olisivat miellyttämisenhalusia, vaan eivät ole niin itsenäisiä kuin jotkut vinttikoirarodut. Jos kiintyy kovasti omistajaan, se ei välttämättä tarkoita vielä miellyttämisenhalua. Tai mitenkä kukin sen sitten tulkitsee!! :wink: Hankala sana! :lol:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Maalis 30, 2008 9:45 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Meilla on nuo kaksi cirnecoa ja sita ennen kokemusta farkuista. Cirkku on mielestani (omiin kokemuksiin ja koiriin verrattuna) huomattavasti "mielyttamisenhaluinen", kuin faaraot olivat. Ovat myos enemman laheisyyden kaipuisia. Valilla oikein sylikoiria. Ja ei meidan toinen vanhempio cirkku kovin itsenainenkaan ole. Helppo nama ovat, nuorimmainen ainaki, ruoalla motivoida ja silloin tehdaan kylla minkalaisia temppuja. Kaikki on melkein mahdollista, niin kauan, kun ei saalisvietti iske ja pupujahti ala :D

Meilla Cocon (vanhempi) ja Wilman valilla tosin on eroja. Wilma on aika itsenainen ja menee ulkonakin omaa tahtia vapaana ollessaan ja tutustuu uusiin koiriin. Voi kadottaa meihin nakoyhteydenkin ja on silti tyytyvainen omissa jutuissaan. Coco taas pysyy ihan lahella, ei joudu eksyksiin meista ja menee vahan pasmat sekaisin jos kadottaa nakoyhteyden. Molemmat kuitenkin tottelevat hyvin ja tulevat kutsusta luokse.

Sisalla rauhottuessaan Wilma nukkuu omissa oloissaan makkarissa, mutta Coco on siella missa mina/mieheni on. Toisaalta ei koskaan sylissa, mutta lahella/vieressa kuitenkin. Wilma taas ankeaa kenen tahansa syliin kera mittavien pusujen. Meidan farkut eivat ikina olleet tallaisia. Nukkuivat omissa oloissa, eika ankeneet omistajien syliin. Ja ulkona eivat myoskaan olleet aina nakoyhteyden paassa.

Joten mielestani Cocolla on halua miellyttaa(valilla vahan liikaakin tuntuu) ja kylla sita Wilmaltakin loytyy, kuhan motivaatiokeinot ovat kaytossa. Ja molemmilta kylla loytyy yhteystyokykya. Wilmalta tosin vahan vahemman, osaa olla todella tempperamenttinen valilla, tyypillinen sisilialainen nainen :mrgreen:

Koska valilla tuntuu (ihan omiin kokemuksiin pohjautuen), etta faaraot katsoivat ylimielisesti ja tuhahtivat jos niilta jotain pyysi, joka ei heidan arvolleen sopinut :wink: Mutta nama tytot ovat kylla tekevat vaikka mita, kuhan oikeat keinot loytyy...

Rotua valittaessa(joka oli oikeastaan itsestaanselvyys) tama asia ei vaikuttanut laisinkaan. Olin tottunut siihen, etta koirat ovat itsenaisia, ja olinkin aika positiivisesti yllattynyt, kun huomasin, etta namahan jopa tekevat asioita mita pyydetaan :lol:

Tassahan tulisi vaikka kuinka paljon pohdintaa, mielenkiintoinen aihe!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Maalis 30, 2008 10:55 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Nuo teidän cirneconne kuulostavat hyvin paljon siltä, mitä munkin tytöt ovat! Noista ibizoistahan löytyy samalla tavalla kaksi versiota, Iris on se itsenäisempi ja Norma kaikkea muuta (kuten Edokin).

Pinja-polski taas on miellyttämishalultaan ihan meidän edesmenneiden pk-johdannaisten luokkaa, joskaan koulutettavuus muuten ei aivan yhtä hyvä ole, kun koira on niin pehmeä eikä kestä samalla tavalla toistoja. Palkaksi riittää hyvin pelkkä kehukin. Pinja on myös maailman epäitsenäisin koira. Sille elämän (ainoa) keskipiste olen minä ja muu lauma.

Noihin edesmenneisiin verrattuna nämä ottavat kyllä sisälläkin lunkimmin, eivätkä reagoi samalla tavalla kaikkeen tapahtuvaan ja tule jalkoihin pyörimään, mutta emmä sitä oikein osaa itsenäisyytenä pitää. Minusta se on vain kykyä ottaa rennosti ja se aikaisempien koirien käytös lähinnä ärsyttävää rauhattomuutta... :lol: Tottakai niiden koulutettavuus oli parempi (eivät oppineet yhtään helpommin tai nopeammin, mutta suorittamiseen sai helpommin huomattavasti paremman varmuuden) ja olivat osittain helpompia motivoida, kestivät toistamista paremmin ja niin edelleen, mutta jos taas miellyttämishalua ajattelee, niin musta näillä nykyisillä on sitä joissain asioissa jopa enemmän!

Galgoista ei ole kokemusta enempää, kuin Valienten Diegosta ja minusta Diegoakaan ei millään tapaa voi sanoa erikoisen itsenäiseksi tai että siltä puuttuisi miellyttämishalu.
Vinttikoiramaiseen tapaan sekin vapaana ollessaan spurttailee kauemmas, kymmenen metrin säteellä pysyttelevä vinttikoira kun ei paria, kolmea laukka-askelta enempää ehtisi edes yhteen suuntaan ottaa :wink:, mutta noin muuten oma emäntä on sille selvästi maailman tärkein asia ja jos Diegolla olisi valinnanvapaus, se varmasti seuraisi emäntäänsä maailman ääriin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Maalis 30, 2008 11:14 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Jotenkin itse määrittelen tuon miellyttämisenhalu - sanan pk puolelle. Koirat jotka aktiivisesti tarjoavat toimintoja, koko ajan seuraavat omistajaansa ja tekevät heti siltä pyydetyt asiat katson ehkä miellyttämisenhaluisuudeksi.

Niinkuin Anna-Animal kirjoittikin, tuota mielta minakin olen, jos sana miellyttamisenhalu pitaisi jotenkin maaritella. Ja tuo ei taas pade meidan tyttoihin, eika pidakkaan, eihan ne olekkaan pk-koiria :D Mutta taas kun koko elaman on ollut naiden vinttarien(vitosryhman siis) kanssa tekemisissa, en ole osannut edes kaivata tuon tyyppista miellyttamisen halua. Vaikka meidan tytot ei tuolla lailla toimi, silti niilla on miellyttamisenhalua, joka on sitten hoystetty vinttarimaisuudella. Eli tehdaan se vinttarien tyyliin, jos nain voisi sanoa. :roll: Cocolla sita on enemman ja Wilmalla vahemman. Wilma on vasta 7kk, joten tilanne voi toki muuttuakin.

Mutta silti mina iloitsen niin kovasti ja aina se yllattaa yhta positiivisesti, miten halukkaita nama ovat tekemaan ja opettelemaan uusia asioita ja toistavat niita jo opittuaankin. Ja kuinka "sylikoiria" nama ovat. On ihana omata oma halipusuttelija, joka kuitenkaan ei hassella jaloissa ihan koko aikaa :wink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Maalis 30, 2008 11:54 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Lyhyesti siltä pohjalta miten aiemmat vastaajat määrittelivät. Ehkä myöhemmin tarkennan tai pohdin.

Nooa ei pyöri jaloissa, ei seuraa sisätiloissa minua, ei juuri kerjää silityksiä, ei tule syliin eikä juuri vaadi huomioita. Ehkä kerran päivässä tuo lelun ja pari kertaa käy kysyvästi tuijottamassa että mitä tehtäis. Ulkona se välillä tsekkaa että missä olen, vaikka olisin siis hihnan toisessa päässä sen takana. Jonkun verran se turvautuu minuun toisten koirien läheisyydessä omasta epävarmuudestaan johtuen.

Nooa ei näytä juuri ikävöivän minua eikä hätäänny jos häivyn tai menen piiloon. Lähtee kenen tahansa kanssa lenkille tai kehään tms. Toisaalta kun tulin parin päivän matkalta kotiin niin se riemastui suuremmin kuin koskaan olin aiemmin sen nähnyt innostuvan, jopa haukkui kimeästi. Se oli aika hellyttävää. Ilman aitoja se juoksee vapaana niin harvoin että vaikea yleistää varmasti, mutta tavallisesti menee koiralauman mukana - jos joku huvikseen karkaa, niin se lähtee mukaan, mutta ei itse tee sellaista aloitetta paitsi jos olisi jokin ärsyke kuten jänis tai toisia koiria. Voin kuvitella että se lähtisi heti huolimatta siitä mitä muut tekevät.

Se tykkää tehdä hauskoja juttuja ja on huomattavasti innokkaampi tekemään kuin esim monet afgaaninartut vaikuttavat olevan. Nartut ovat niin ylpeitä ja arvokkaita, että en varmaan edes kehtaisi niitä pyytää istumaan tai hyppäämään käskystä. Mutta Nooalle mielekkään homman pitää ehdottomasti olla hauskaa ja mielellään vauhdikasta. Rauhallisista älytehtävistä se ei niin välitä.

Summa summarum, en minä tiedä, tuollainen se vaan on :smile:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Maalis 31, 2008 9:43 am 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

Sen tarkemmin asiaa tutkimatta osu vaan silmään, että pk-palstoilla kovasti vaan puhuvat, että ei ole olemassa miellyttämisen haluista koiraa.
- Vieteistä puhuvat.

Mutta kai tuo on vaan kansantajuisesti miellyttämisenhalu?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Maalis 31, 2008 2:02 pm 
Poissa
Lehmän lykkäs
Lehmän lykkäs

niin, on olemassa vietikkäitä koiria. Mutta tuo miellyttämisenhalu on varmaan nimenomaan käännetty puhekieleen. Vaikka nykyään sitä tunnutaan sanana karsastettavan.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Huhti 13, 2008 10:53 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Voi hitsi, luin ilmeisesti huonosti aloituksen kun en tajunnut että ketju koski Välimeren vinttareita ja tulin selittämään afgaanista :D

Muistin yhtäkkiä, että mihinkähän se yksi mielenkiintoinen ketju katosi, niin täällähän se oli Välimeren puolella. Tästä aiheesta olisi kyllä mielenkiintoista keskuskella muidenkin rotujen kesken.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Miellyttämishalu ja itsenäisyys
ViestiLähetetty: Pe Touko 30, 2008 1:22 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Mun galgolta puuttuu miellyttämishalu tyystin. Se on varmaan saanut vaikutteita mun skoteilta (terriereiltä :D ). Se tekee asioita, jos sitä huvittaa tai se hyödyttää sitä jotenkin. Eikä se kotonakaan pyöri jaloissa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Kesä 01, 2008 8:57 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Minäkin hieman karsastan tuota "miellyttämishalu" sanaa, koska en ole varma, mitä kaikkea sillä tarkoitetaan (vaihtelee kai riippuen siitä, kuka käyttää sanaa ja mihin vertaa jne). Minun käsitykseni mukaan mikään minun koirista ei ole miellyttämishaluinen siinä mielessä, kun sitä käytetään esim bordecollieista puhuttaessa. Kuitenkin jos verrataan moneen itsenäiseen koiraan/sterotypiaan vinttikoirista, minusta Diego on erittäin miellyttämishaluinen ja Luna miellyttämishaluinen. Lotuksella taas miellyttämishalua ei juurikaan löydy :mrgreen:

Minusta faaraokoirista löytyy melko erilaisia luonteita, näitä selvästi itsenäisiä oman tiensä kulkijoita, ja sitten näitä, jotka haluavat toimia yhdessä omistajan/ihmisen kanssa. Minun mielipiteeni mukaan suurin osa faaraokoirista on melko "yhteistyöhaluisia" (minusta parempi sana kuin tuo miellyttämishalu) ja itsenäisyys ilmenee ehkä eniten tuossa vapaana juoksemisessa, eli koirat lähtevät kauemmaksi omistajastaan kuin esim tyypillinen paimenkoira. Luna ja Diego pysyttelevät melkein aina näköpiirissäni, vaikkeivät ihan jaloissani pyöri. Pitävät kuitenkin minua silmällä ja tulevat 99% varmuudella luokse kun kutsun. Lotus taas tekee pidempiä retkiä, mutta sekin pysyttelee lähistöllä, vaikkei välttämättä ihan näköpiirissä. Riistan perään kyllä lähtee ja silloin ei mikään luoksetulokutsu toimi...

Diego on tosiaan minusta todella "miellyttämishaluinen", mutta se ei minun kokemukseni mukaan ole tuon ominaisuuden suhteen ihan tyypillinen espanjanvinttikoira. Minulla riitti ihmettelemistä kun Diego oli pentu ja se pomppi innosta tasajalkaa pitkä häntä ympyrää pyörien kun sai minulta kehuja. Nytkin käytän koulutuksessa paljon "pelkkää" kehuja, varsinkin kun tarvitaan Diegolta kunnon keskittymistä, se on niin ahne, että makupaloista menee sekaisin ja tarjoaa kaikkea, mitä se osaa... :mrgreen: Käymme tokoharjoituksissa ja minusta Diego on siellä ihan keskitasoa, joissain liikkeissä selvästi jopa ryhmän parhaimmistoa ja muut koirat ovat tosiaan linjalla spk, rottweiler ja yksittäisiä muun rotuisia paimenkoiria. Minusta hauskinta on se, että ainakin tähän mennessä minä olen ainoa, joka pidän koiraani vapaana harjoituksissa ilman hihnaa luoksetulossa jne, ei ehkä vastaa ihan keskivertokäsitystä vinttikoirien irtipidettävyydestä :mrgreen:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 02, 2008 11:46 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Meillä kaikki nartut haluavat, että niitä miellytetään. Liian usein tulee miellytettyä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Kesä 05, 2008 9:15 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

^ :lol: Näinhän se menee. :ehe: :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Kesä 06, 2008 12:30 am 
Saa poistaa ..

Viimeksi muokannut irlis päivämäärä La Kesä 14, 2008 10:27 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Kesä 14, 2008 7:35 pm 
Poissa
Palomieskuoro Huutajat
Palomieskuoro Huutajat

Meillä asustaa todella miellyttämisenhaluinen Farkku, jumaloi mua, täysin 1 ihmisen koira, irti oon voinut pitää aina, osaa peruskäskyt, tulee 150% varmasti luokse AINA. Eikä o lihapullia tarvinnut palkaksi antaa ikinä, vain kehut riittänyt hyvin aina. Joskus siitä muistuu mieleen eka koirani, Spkuros..
Farkku on ihastuttavan yltiöpositiivinen, alati häntää heiluttava ADHD-poju. :sydän:
Toisaalta se on todella ärsyttävyyteen asti itseriittoinen, joskus hyvin ylpeä, sekä iän karttuessa yli 4 v. siitä tuli yllättävän peloton ja kova. Eli esim. aina valmis vahtimaan. Yöllä etenkin kun exä tuli kotiin, (vartija) arvatkaa mikä meteli syntyi.
Ja aina valmis on vieraan ja oudon uroksen kanssa matsaamaan. :roll: Nauroinkin kerran tutulleni,
että 'taitaapa olla Bullin verta tuon koirani suonissa tippa, pari'.. :mrgreen:
Ei kunnioita ja 'nöyrry' muille kuin mun laumani koirapomoille' Wh ja Greyurokselle, jotka yli 10 v. kumpikin jo.
Se sai puremat 1v. Dobberiurokselta, eikä silti kaveerannut sen kanssa, varm. koska sitä nuorempi.
Eikä nöyrtynyt. On omistajansa kaltainen, persettä ei nuolla vaik tulis turpaan itseään isommalta. :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]