Tänään on La Syys 21, 2019 6:25 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Miellyttämishalu ja itsenäisyys
ViestiLähetetty: Ke Tammi 21, 2009 1:32 pm 
Poissa
Vähän niinku kavio
Vähän niinku kavio

Mä ymmärsin tuosta Marissa aloituksesta että muutkin kuin Välimeren vinttarit kiinnostaa, joten kerronpa jotain tuosta meidän salukista.
Ishtarin kuvaus Nooasta (afgaani ilmeisesti?) kuulosti hyvin tutulta :nyökyti:
Luca nyt on vielä nuori ja murrosikäinen, joten varmasti ikä voi vielä muuttaa tilannetta. Tällä hetkellä se on kuitenkin suht itsenäinen, kotona leikkii itsekseen mutta kantaa myös ihmisille leluja ja luita. Tai käy tosiaan tökkimässä välillä kuonolla. Jos tulee vieraita, se on välillä niin kuin pikkulapsi ylikierroksilla: "kato mikä mulla on", "huomaa mut, jos et huomaa alan nylkyttää", ja joutuu välillä tosissaan komentamaan. Meillä käy niin harvoin vieraita että vissiin koko tilanne saa sen hieman sekaisin. Koita siinä selittää että ei se oikeasti ole tuollainen koko aikaa :roll: Kyllä se sitten rauhoittuukin kun tilanne asettuu, ja vieraat saa kyllä nukkua yönsä rauhassa. Tosin kompostiaidat laitan varmuudenvuoksi ettei mene pomppimaan sänkyyn. Tämä on yksi mihin toivon iän tuovan vähän rauhallisuutta. Ups, meni ot:ksi.

Ulkona kontaktin saaminen on välillä tosi vaikeaa, toisaalta jos Luca on kovin rauhaton (ympärillä liikaa kaikkea mielenkiintoista tai muuten vaan virtaa liikaa), niin "sivulle" -käsky toimii useimmiten rauhoittavasti. Ei kuitenkaan ainakaan vielä jos toisia koiria on näköpiirissä. Koirakoulu oli ihan eri asia, siellä kyllä toimi, mutta kadun vastaantulijat eri juttu. Meillähän "sivulle" on luoksetulokäsky, joka vapaana ollessa toimii jos sen ajoittaa oikein :wink: Ihan turha huudella hepulin tai muun leikin aikana tai jos ei ole katsekontaktia, ja turha huudella myös jos ei ole mitään nameja. Tämä saattaa tosin johtua myös omista kouluttajantaidoista, saluki ekana koulutettavana ei ole sieltä helpoimmasta päästä... Mutta vapaana voidaan aika huoletta pitää esim. metsissä ja mökillä siinä mielessä, että kovin kauaksi se ei mene. Näköpiirin ulkopuolelle kyllä, mutta vihellys kutsuu takaisin näköetäisyydelle, ja itsekin tulee kyllä takaisin etsimään jos hävitään. Kiinniantamisen kanssa on välillä sitä leikittelyä, mutta jos ojentuvan käden luota livistetään, tulee rangaistukseksi matala "hyiiii, tuhma poika", jolloin pysähtyy ja huomaa että ei tää näin mennytkään. Sitten uusi yritys. Meillä itseasiassa luoksetuloa paremmin toimii käsky "paikka", ja menen itse koiran luokse hakemaan sen.

Eli siis itsenäinen kyllä, mutta myös kovin kiintynyt meihin. Selvästi tykkää jos esim. ollaan "koko lauman" kanssa kävelyllä. Yksinolo ei ole kivaa, mutta ei mitään ahdistustakaan ilmene. Tykkää kyllä aivopähkinöistä ja tarjoaa istumista ja makaamista lähes koko ajan jos tietää mulla olevan sille jotain hyvää. Mutta miellyttämishalua ei ole, edes namit ei auta jos sille päälle sattuu. Tai sitten en vain ole löytänyt oikeaa motivointikeinoa (jopa todennäköistä).

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Tammi 26, 2009 9:58 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Kerronpa meidänkin koirista..
Jade ibiza on todella seurallinen kun ollaan kotona. änkeää syliin ja seuraa käpöttelee perässä. ihansamalla tavalla kuin whippet tekee.. (musta jopa tuntuu,että jade luulee olevansakin whippet)mun perässä kävelee aina kaksi vartijaa..en kuitankaan pidä sitä mitenkään miellyttämisenhaluna, vaikka onkin luonteeltaan hyvin nöyrä.
tutut vieraat on ihan jees ja ollaan kokoajan pyytämässä silityksiä tai herkkuja..
Mutta vieraat jotka tuo koiransa mukana, ei miellytä. Jade pyytää heti päästä johonkin huoneeseen, missä saisi olla yksin. ei edes mene vastaan,vaan suoraan mulle sanomaan että haluan olla yksin .piste.
Ulkona vapaana olessa kyllä kokojan tietää missä emäntä on ,siis pyörii vain jaloissa, pienet spurtit mun lähellä, jos koirakavereita on mukana.yksin jos vien juoksemaan johonkin niin se on ihan turhaa, seisoa nököttää vaan ja vähän haistellaan,että turha sitä on yksin juosta.. sellaista..

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 13, 2009 12:17 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Luca on hyvin itsenäinen saluki. Se on erittäin vaikea saada motivoitua tekemään mitään pyynnöstä. Kotona sisätiloissa makupalat ja kehut toimivat, mutta eivät ulkona tai vieraissa paikoissa, koska siellä on kaikkea paljon kiinnostavampaa. Lucaa ei ole voinut puolivuotiaasta lähtien juurikaan juoksuttaa vapaana, koska se vähät välittää olenko minä lähettyvillä vai en. Vapaaksi päästyään se lähtee sataprosenttisen varmasti omille teilleen eikä tule takaisin.

Iki-ibbe taas on aivan toista maata. Se tahtoo koko ajan huomiota ja haluaisi tehdä jotakin, mistä sitä kehutaan. Kiitokset ja kehut riittävät sille mainiosti ja saavat sen suorastaan hehkumaan onnesta, makupalat eivät ole välttämättömiä, mutta kelpaavat toki mieluusti. Iki ei myöskään koskaan lähde vapaana ollessaan minusta kauas. Ei edes toisten koirien mukana. Jos muut lähtevät pidemmälle metsään seikkailemaan, Iki tulee takaisin minun luokseni ja jää siihen odottamaan kavereita.

Kumpikin koira on omine piirteineen minulle erittäin rakkaita. Salukia ottaessani tiesin, ettei se ole mikään palveluskoira, enkä sellaista ollut hakemassakaan. Dobberit ovat hoitaneet meillä sen homman :wink: Iki oli sikäli iloinen yllätys, että en myöskään ibeltä osannut odottaa, että se olisi noin helposti motivoitavissa ja tottelevainen.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]