Tänään on To Huhti 02, 2020 10:45 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 500 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Saako rescuekoiria juoksuttaa vieheen perässä?
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 12:23 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^ Tuo on totta, ei pidä sellaista koiraa ottaa sitten. Kirjotin ite että ei haittais vaikka noilla vietit vähän hiipuiskin. No, ei haittaiskaan, mutten ole siihen mitenkään erityisesti pyrkiny. Oon nähny niitäkin jotka ottaa vinttejä/podeja tai -mixejä ja sitten arvelluttavin keinoin (vrt Millanin keinot) yrittää niitä kitkeä tai pitää koiraa natsikurissa sen suhteen ettei saa mihinkään reagoida :shockthink: En ole ihan ymmärtäny pointtia ja varmaan aika stressaavaa koiralle.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 12:28 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

^^Lemmikiksi ja seuraksi, monet harrastuskaveriksi. Aika vähissä olisivat koirat tai rotuvalikoima tässä maassa jos koiria olisi vain ihmisillä jotka niitä käyttävät/tarvitsevat juuri alkuperäiseen käyttötarkoitukseen. Yhtä hyvin vois mun mielestä kysyä miksi ihmisillä ylipäätään on lemmikkieläimiä?

Ja täähän oli muuten ihan OT...

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 12:31 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Joo, ei muakaan haittaisi, jos toi pode ei ihan tuollainen riistavietiltään ole, mitä se on.
Galgo taas on sopiva. Aikaisemmin toivoin sen ajovietin heräävän. Keväällä reilu 2vuotiaana se sitten syttyi.
Ja nykyään se lähtee tuoreen hajunkin perään nenä maassa, vanhemmat jäljet saa kuitenkin jäädä.
Äsken ulkona se lopetti kissan ajon viiden metrin jälkeen yhdellä hiekkatiellä (no se oli kesy kissa, ne seiso hetken toisiaan ihmetellen ennen kuin kissa läks karkuun).. fasaania se taas olisi sitten ajanut mielellään pidempäänkin. Mutta korvat siis toimii. Vaan annas olla kun on jäniksen jälki tai näköyhteys, niin ei sitten toimi niin yhtään mikään muu aisti, kuin se mikä käskee juosta ja lujaa.

Mutta jos ottaa vinttikoiran, niin silloin mukana tulee se ajovietti.
Sitten voi valita tosiaan ihan toisen rodun, jos ei sitä hyväksy tai se pitää kitkeä kokonaan pois.

Tämähän ei enää koske oikeastaan alkuperäistä aihetta lainkaan. :denti:

Espanjanvinttikoira Pöö 7/11
#afgaani Jordan 2001-2008, ibiza Capo 2005-2012

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 12:37 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

LeenaH kirjoitti:
^^Lemmikiksi ja seuraksi, monet harrastuskaveriksi. Aika vähissä olisivat koirat tai rotuvalikoima tässä maassa jos koiria olisi vain ihmisillä jotka niitä käyttävät/tarvitsevat juuri alkuperäiseen käyttötarkoitukseen.

Ei kyse ollutkaan siitä, että niitä pitäisi käyttää siihen, mihin ne on tehty.
Vaan miksi pitää ottaa koira sellaista rotua x joka on satoja/tuhansia vuosia tehnyt tiettyä asiaa. Metsästänyt. Ja sitten me ihmiset halutaan ottaa sen rotuinen koira ja yritetään kieltää siltä sellainen käyttäytyminen, joka on sillä verissä ja luonnollista ja sen selviytymiskeino elämässä. Ja silti me yritetään jalostaa vietikkäitä koiria. Jotenkin ei mene yksiin. :denti: Tätä mä tarkotan.
Eli mun mielestä vinttikoira on vinttikoira ja sillä kuuluu olla viettiä. Ei se ole kunnollinen vinttikoira, jos sillä ei ole viettiä. Se ei ole silloin sellainen, mikä sen kuuluisi olla. Se ei olisi säilynyt hengissä, jos se ei eläisi ihmisen kanssa.
En vaan tajua miksi siitä koirasta pitää tehdä jotain mitä se ei ole. En silti tarkoita, että nyt jokaisen pitää päästää koiransa ajamaan cityjänistä tai sitä naapurin kesyä peuraa. :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 12:48 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Pakko jatkaa OT:tä vielä sen verran, että me lähdetään nyt iltalenkille toisesta ovesta kuin olin suunnitellut, sillä pihalla puuhastelee kulkuväylällä neljä pikkusiiliä ja rusakko. :orava: Kyllä näillä heikompiviettisemmilläkin galgoilla vietti syttyy jos joutuu kulkemaan metrin etäisyydellä siileistä. Ei viiti turhaan herätellä niitä viettejä, eikä naapureita. :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 12:56 am 
Turvallisuus on mun kohdalla se syy miksi sitä viettiä haluan pikkasen hillitä. Mutta eipä sitä koskaan saa pois, enkä haluiskaan.Mutta kyllä sitä miettii, että voi kun ei nyt kauas lähtisi riistan perään. Mutta onhan se selviö ettei metsästyskoiralta sitä pois saa ja tokihan se oli koiraa ottaessa selviö :)

Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 1:06 am 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Zygga kirjoitti:
Nyt kun tämä keskustelu on kääntynyt noihin koiran vietteihin, niin pohdin mikä tapa sitten olisi hyvä tuollaisen metsästyskoiran antaa “toteuttaa viettejään”?

Eli lähinnä nyt ajattelen oman koirani kannalta. Olen huomannut, että tuon kiinnostus jäniksiä kohtaan (joita nyt jostain syystä tuntuu tulevan jatkuvasti vastaan) on jo alkanut kasvaa.
Kiinnostaa saada lisää mielipiteitä ja kokemuksia siitä että vahvistaako vai heikentääkö esim. ratajuoksu tai pallon perässä juoksuttaminen vinttikoiran riistaviettiä. :-)

Ei meillä ainakaan heikennä! Kaikki mikä liikkuu vähänkin nopeaa kelpaa... jopa perhoset. :denti: Jänikset saa aikaan kimeän huudon kun perään pitäisi päästä.
Meillä juostaan radalla ja maastossa (+muuten vapaana). Lisäksi harrastellaan agilityä ja jäljestystä + myyrästys. Mä näkisin että kaikki missä koira pääsee käyttämään niitä aistejaan joita se luontaisesti käyttää metsästäessään aktivoi sen viettiä. Ibizalla on riistavietti eli käyttää myös hajua sekä kuuloa näön lisäksi... Mutta mikään näistä ei kylläkään alenna koiran viettiä, mutta saadessaan "tehdä töitä" on paljon rauhallisempi sitten muuten... jopa citykanien lähettyvillä.

Se miten viettiä voi tukahduttaa... :dunno: ei mitn hajua

Sorry, tää on niin OT ... :oops:

Kati ja
kk ibbe Kaapo (Snout Wring that Rose)
Wh Maya (Whiplandian Highway Star)
Wh Nelly (Apple Garden´s Hearts Delight)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 1:16 am 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

Nannatus kirjoitti:
Hmm.. miksi me yritetään/halutaan muuttaa koiraa erilaiseksi mitä sen kuuluu olla?
Miksi me otetaan vinttikoiria, jos me ei sallita niillä olevan ajoviettiä?....

..... mutta jotenkin tuntuu hassulta, että on pakko alkaa tukahduttamaan koirien viettejä. Nää rodut on kuitenkin tehty ja pysyneet sellaisenaan juuri niiden viettien takia. :shockthink:

Entä vahvistaminen?

Nannatus kirjoitti:
Ei se ole kunnollinen vinttikoira, jos sillä ei ole viettiä.

Vatanen on ollut kunnollinen vinttikoira noin vuosi sitten. Irma viikko sitten, mutta sitä ennen en muista koska. :-)
-muutenhan niistä ei tietäisi, ovatko kunnollisia vai eivät. Ja nyt siis ajovietistä. Lisääntymisvietti V-miehellä on ihan omaa luokkaansa.

Eli mun mielestä käytännössä se ei muuta koiraa niin yhtään miksikään, oliko sillä viettiä vai ei. Kun se kuitenkin ilmenee vain hetkittäin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 1:36 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Nannatus kirjoitti:
LeenaH kirjoitti:
^^Lemmikiksi ja seuraksi, monet harrastuskaveriksi. Aika vähissä olisivat koirat tai rotuvalikoima tässä maassa jos koiria olisi vain ihmisillä jotka niitä käyttävät/tarvitsevat juuri alkuperäiseen käyttötarkoitukseen.

Vaan miksi pitää ottaa koira sellaista rotua x joka on satoja/tuhansia vuosia tehnyt tiettyä asiaa. Metsästänyt. Ja sitten me ihmiset halutaan ottaa sen rotuinen koira ja yritetään kieltää siltä sellainen käyttäytyminen, joka on sillä verissä ja luonnollista ja sen selviytymiskeino elämässä. Ja silti me yritetään jalostaa vietikkäitä koiria. Jotenkin ei mene yksiin. :denti: Tätä mä tarkotan.
Eli mun mielestä vinttikoira on vinttikoira ja sillä kuuluu olla viettiä. Ei se ole kunnollinen vinttikoira, jos sillä ei ole viettiä. Se ei ole silloin sellainen, mikä sen kuuluisi olla. Se ei olisi säilynyt hengissä, jos se ei eläisi ihmisen kanssa.
En vaan tajua miksi siitä koirasta pitää tehdä jotain mitä se ei ole. En silti tarkoita, että nyt jokaisen pitää päästää koiransa ajamaan cityjänistä tai sitä naapurin kesyä peuraa. :denti:

Puhut siis niiden viettien tukahduttamisesta... Mulla oli kyllä tiedossa nämä ottaessani että viettiä voi löytyä paljonkin. Se on näiden galgojen yksi ominaisuus. Mutta en minä yritä näiltä tukahduttaa mitään viettejä, mutta en liioin vahvistaakaan. Ei näiden vietit ole toistaiseksi haitannut elämää mitenkään, paitsi että kovin myöhään illalla en uskalla päästää mökillä vapaaksi, koska ovat silloin ihan eri sfääreissä. En usko että koirat kärsivät siitä mitenkään etteivät joudu tilanteisiin joissa vietti herää. Kyllä ainakin nämä mun koirat ihan onnellisilta vaikuttavat, vaikkeivat pupuja tai viehettä pääse jahtaamaan. :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 1:38 am 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Nannatus kirjoitti:
LeenaH kirjoitti:

Komppaan tässä Nannatusta.(seuraava ei nyt siihen ratajuoksuun liity,mutta mettävietteihin)
Omat rescue-galgot/podet(mixit) oon ottanut ihan seurakoiraksi;MUTTA oon kyllä huomioinut,että koirat on metsästyskoiria roduiltaan.Kun koirat saa hajun/näkevät jonkun jossain(täällä on ihan kaupunkialueella vähintään riittävästi FASAANEJA ja jänöjä,ettei noita tilanteita pysty välttämään),niin annan niiden jonkin aikaa riehua hihnoissaan.Jonkin ajan kuluttua sitten komentamalla,saan sen tilanteen taas pikkuhiljaa rauhottumaan-ja matka sitten lenkillä jatkuu.

Voisihan tuohon varmaan ottaa käyttöön "nazi-keinot"ja kiskoa koiria eteenpäin,ja pyrkiä hiljentämään ne heti.Mutta joskus tuota mietinkin,että koska koirat ovat mitä ovat roduiltaan,niin niitä kohtaan olisi väärin tukahduttaa niissä jotain,mitä niihin on jalostettu pitkään.
Esim.tuo toinen galgoni-mahollisesti ibbe*galgo oikeastaan-ei ole koskaan edes ollut metsästyskäytössä,vaan 4 ensimmäistä vuottaan se asui Espanjassa yhdellä tallilla-se ei siis itseasiassa ole rescue-.Sen emä on ollut paperillinen galgo galgokasvattajalta-isä on sitten tuntematon.emä oli varastettu,ja sinä aikana sitten oli pennut laitettu alulle-.Eli näillä tiedoilla voisi olettaa,ettei koiralla olisi minkään maailman metsästysviettiä(käytän mielelläni tuota sanaa,koska se kattaa kaikki versioit tuosta vietistä).Mutta suunnilleen ensimmäisestä päivästä lähtien Suomessa nartulla on ollut aivan julmetun kova metästysvietti(yhdet valjaat piti vahvistaa vahvalla kankaalla,koska koira saa niin kovan"raivarin" frustraatiossaan,niin se puree sitten valjaita,tai vaihtoehtoisesti kaverin hihnaa tms.Nyt koiralla käytössä vahvistetut Y-valjaat;koittaahan se niitäkin purra,mutta joutuu tekemään enemmän"voimistelua"saadakseen valjaat hampaiden väliin-pakitusta ja niskan vääntelyä yms. ).Helpommalla tuon kanssa tietysti pääsisi,kun alkaisi koittaan vähintään heikentämään tuota viettiä.Mutta se ei olisi sitten enää se sama koira:jollain tavalla tuo minusta kuuluu sen koiran persoonallisuuteen.

Tietty:onko sitten oikein koiraa kohtaan,kun se ei koskaan pääse metsästämään oikeasti.Stressiähän tuo aiheuttaa,että koirat saavat vain jonkin aikaa huutaa hihnoissaan,pomppia paikoillaan jne.Sikäli tietysti se heikentäminen olisi stressin kannalta parempi(=vähemmän stressiä).Mutta kun noita mun koiria kattoo,niin en nyt "oikeastaan"usko niiden mitenkään kärsivän vaikkeivat sinne metsälle pääsekään:tuo "ibizangalgokin"on sisällä erinomainen sohvaperuna,nauttii kyllä mahdollisimman pehmeistä paikoista :=),eli osaa kyllä hyvinkin rauhoittua.Eikä se ulkonakaan muuten riehu,paitsi"metästystilanteessa"

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 1:45 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

MikkoP: Joo, mutta se mun ajatus oli edelleenkin se, että miksi ihminen ottaa vinttikoiran = koira jolla hyvin hyvin suurella todennäköisyydellä on ajoviettiä kohtuu paljonkin ja sitten se sen vietti pitää ajaa alas, koska se on ihmiselle epämiellyttävää.

LeenaH: En edelleenkään tarkoita, että sen koiran on pakko päästä ajamaan sitä jänistä.
Tässä on sen verran puhuttu tämän vieheenajo jutun yhteydessä sen ajovietin tukahduttamisesta, joten siihen siis liittyen. Siis tukahduttamiseen..että miksi siihen pitää pyrkiä. Mutta tämäkään ei tarkoita sitä, että puollan sitä radalla juoksemista. Siihen en edelleenkään ota sen kummemmin kantaa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 1:49 am 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

Nannatus kirjoitti:
MikkoP: Joo, mutta se mun ajatus oli edelleenkin se, että miksi ihminen ottaa vinttikoiran = koira jolla hyvin hyvin suurella todennäköisyydellä on ajoviettiä kohtuu paljonkin ja sitten se sen vietti pitää ajaa alas, koska se on ihmiselle epämiellyttävää.

Koska se on vinttikoira? Siksi se otetaan?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 1:52 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

MikkoP kirjoitti:

Eli mun mielestä käytännössä se ei muuta koiraa niin yhtään miksikään, oliko sillä viettiä vai ei. Kun se kuitenkin ilmenee vain hetkittäin.

Ei sillä meidän maailmassa ja meidän tarpeilla ole merkitystä. Mutta ajattele vaikka sitä afgaania siellä missä se on alunperin hommaansa toteuttanut. Siellä sillä on ollut merkitystä ja paljon. Tai galgoa nykyajan espanjassa. Tai podencoa nykyajan espanjassa.
Onhan se ainakin miljuuna ja yksi kertaa helpompaa elää koiran kanssa jolla ei ole viettiä. Sellanen olis varsin huoletonta kaiken suhteen. :nyökyti: Mutta mun mielestä hilirimpsiskoiran ei kuulu olla sellanen. Mun mielestä niiden kuuluu saada reagoida siihen että se jänis juoksee naaman edestä. :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 1:54 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Äh, en jaksa lainata enää.
Eli otetaan vinttikoira siksi, että se on vinttikoira, vaikka halutaan muuttaa sen verissä olevaa käyttäytymistä riistaa kohtaan?
Eikö tää nyt oo vähän sama kuin ottais papukaijan ja haluis sen olevan minipossu? Yhtä järkevä toive. :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 2:02 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Tietyllä tavalla mä itsekin tukahdutan tuota viettiä.. tai sitten lisään stressiä, ihan kummin sen haluaa ajatella. Mun koirat ei saa tempoa älyttömästi hihnassa jänisten perään. Reagointi toki tapahtuu, mutta perään ei lähdetä metriäkään, koska 100kg koiraa vetämässä on jopa mun kokoiselle läskille aika paljon. :denti:
Siilit me käydään joka kesä katsomassa pari kertaa kun ekat kohdalle sattuu ja ne saa sitten olla rauhassa loppukesän, kun koirat on todennu, että nää on niitä piikkijuttuja ja kävellään vaan ohi. Kissat aiheuttaa reaktion myös, mutta ei samanlaista, kuin jänikset. Fasaanit saa myös olla rauhassa.
Mutta en mä silti välttele rataa, maastoja tai vapaana juoksuttamista. Joskus niitä elukoita osuu kohalle ja se on paska säkä se. Ei sovi muuta kuin laittaa silmät kiinni ja toivoa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 500 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]