Tänään on Su Syys 22, 2019 1:47 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 500 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Saako rescuekoiria juoksuttaa vieheen perässä?
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 1:08 pm 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

^ Juups. Ja periytyy vielä emolta pennuille (herpes).

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 1:16 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Joo, muistelen et rescuekoirien kohdalla noista sukupuolitaudeista ois joskus ollu juttua, varmaan leviävät aika hyvin jossain kadulla koirien kesken yms.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 2:43 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Pahoittelen OT:ta, mutta kun kerran kommentoidaan, niin pakko kai se on vastata. :)

Cocsu06 kirjoitti:
Beana(nyt tulee tavallaan ot,mutta tuosta Beanan kirjottelusta):
tässä kun olen lukenut sun noita porokoira vs.vinttari/pode-vertauksia,niin sotket tuossa aika rankasti kaksi asiaa!!
Vinttarit/podet ON JALOSTETTU metästämään,eli niillä tuon vietin olemassaolo on ON JALOSTUKSEN kannalta merkki ONNISTUNEESTA JALOSTUKSESTA(vaikka tässä nyt puhutaankin rescueista,joita ei sinällään oo suunnitelmallisesti jalostettu,mut..)
Jos porokoiralla/bordercolliella/kelpiellä tms.esiintyy METSÄSTYSviettiä,sehän ON JALOSTUKSEN kannalta EPÄONNISTUNUT!!Paimennusvietti on kyllä kehitetty metsästysvietistä(edelleen käytän tuota yleistermiä,vaikka taitaa olla hieman väärä),mutta jos se paimennuksessa JAHTAA paimennettavaansa niin se on epäkelpo paimennukseen.Jos nyt oikein muistan,niin paimennuskokeessa tulee rankastikin miinuspisteitä(tai ainakin miinuspisteitä tulee jonkin verran),jos kokeessaoleva koira koskeekaan paimennettavaansa(jossain vaiheessa mietin bordercollien ottamista.Mutta olen jättänyt ne haaveet,koska niin suureen aktiivisuuten musta ei ole,mitä ne vaatii.Niin sitä kautta olen hieman tutustunut tuohon paimennuskoira"maailmaan").
Paimenkoirien varmaan ainakin yleisimpiä käytösongelmia nykyisin onkin-EI metsästysvietti,vaan PAIMENNUSvietti.Kun se ei pääse sitä kunnolla toteuttamaan,se frustroituu,ja alkaa sitten itsellisesti pamentamaan,mitä vaan on mahdollista paimentaa:perheen muita eläimiä,omistajaperhettä,koirapuistossa olevia koiria tms.

Se on sitten eriasia,kun koiras toimii KOIRAN tavoin.Varsin monilla koiraroduillahan on kuitenkin joku metsästyskoirarotu takanaan,joten yksi ja toinen koira saattaa metästää vaikkei sitä siihen olekaan tarkoitettu.Mutta paimenkoiran ei ole tarkotus metsästää,eli näillä sitä metsästysvietin tukahduttamista PITÄISIKIN sitten käyttää,jos niitä haluttaisiin käyttää siihen miin ne on tarkoitettu-paimennukseen.

Luulen, että et tunne lapinporokoiraa rotuna, se on nimittäin täysin erilainen paimenkoira kuin vaikkapa bordercollie. Kyseessä on erittäin heterogeeninen joukko saamelaisalueen paimentavia pystykorvia, jotka on 50-luvulla päätetty rotukirjoihin pistää. Jalostusta on siis takana vasta todella vähän aikaa, ja rotuun otetaan edelleen Lapin työkoiria, minkä ansiosta rodussa on todella erinäköistä ja luonteista haukkua, ja valitettavasti osalla on jopa erittäin voimakas saalis- ja riistavietti, vaikka nämä paimenkoiria ovatkin. Keira on erinomainen esimerkki tällaisesta koirasta, sillä ehkä voimakkaampi tuo saalisvietti, mutta se myös etsii aktiivisesti saalistettavaa hajujen perusteella. Eli jos on nähnyt yhden lapinporokoiran, sen perusteella ei voi todellakaan tehdä yleistystä, että "sellaisia ne on", esimerkiksi nuo kaksi omaa narttua on joissain asioissa kuin yö ja päivä. Riistavietistä on sellainen mutu, että rodussa taitaa olla yleisempää se, että sitä on jonkin verran kuin se, ettei olisi lainkaan.

Porojen paimennus poikkeaa todella paljon lampaiden paimennuksesta, ja porokoira saa jopa näykätä poroa jos se ei muuten painostamalla liiku tai on tulossa päälle. Ja näillähän työväline on haukku, eikä katse kuten vaikkapa bc:llä. Porot ovat paljon nopeampia paimennettavia kuin lampaat, ja "äänettömällä" koiralla paimentaminen vaatii koiralta paljon enemmän liikettä; porokoirat, Keirakin, taas osaa jopa muuttaa haukkunsa sävyä eri tilanteissa. Niin, tuo wannabe-vinttikoira on siis jopa käynyt poropaimennuskokeessa ja sen kunniamaininnalla selvittänyt; viime talvena oltiin kisassa, jossa Keira lopulta kuumui niin paljon, että lähti ajamaan poroparttiota päättömänä, selkeästi paisti mielessään. Jos ois pysynyt lapasessa, niin oltais oltu melkoisen korkealla tuloslistalla, kun edellisestä isommasta aidasta saatiin täydet pisteet. No, hyvähän se on jossitella, ens talvena uutta yritystä ja pitää käydä treenaamassa ja siedättymässä läheltä kovaa juokseviin poroihin, jos vaikka saalisvietti pysyisi ensi kerralla hallinnassa. En mä silti tuota sanoisi epäonnistuneeksi jalostuksen tulokseksi, koska vinttikoiramaisesta saalisvietistään huolimatta sillä on myös paimennusvaistoa, ja se toimii tietynlaisissa paimennustilanteissa kuin unelma, vaikka me ei poroja olla päästy paimentamaan kuin kaksi kertaa (eli testi ja kilpailu, treenaaminen on jätetty lahjattomille :denti: ).

Ninja taas, sillä on metsästysviettiä ihan selkeästi myös. Se jaksaa kaivaa ja hippuloida pellolla vaikka koko päivän, eikä se korvaansa lotkauta vaikka heiluttelisin HK:n lenkkimakkaraa kädessä. Mä en tunne podencoja, joten voi olla että ne on vielä kamalampia tän asian suhteen :denti: mutta olen tosiaan omistajien kokemuksia luettuani miettinyt, että eipä tartte itelle kuvitellakaan podencoa kun on jo nää porokoirat, joiden vapaana pitäminen alkaa tuntua mahdottomalta (Ninja on tän kesän ulkoillut kytkettynä, kun muuten karkaa metsästämään). Voi tietty olla, että iällä on myös tekemistä tuon korvattomuuden kanssa, mutta harvoissa asioissa Ninja on noin keskittymiskykyinen kuin myyrämetsällä :) ja kun näillä paimenkoirillahan ei voi metsästysviettiä olla, niin kerrottakoon, että Ninjan isoisä on FIN KVA hirven jäljeltä... itestä olisi äärimmäisen mielenkiintoista viedä Keira joskus hirvimetsälle tai haukkukokeisiin, tulevana syksynä olen oikeasti miettinyt johonkin hirviporukan mukaan tuppautuvani tuon wannabe-metsästyskoirani kanssa.

Mä pahoittelen, että vinttikoirapalstalle tuli lappalaiskoirafloodausta. :orava: Mut jos tää selvittäis, että itekkin oon saalis- ja metsästysviettisten koirien kanssa elänyt, vaikka nuo "vain" paimenkoiria ovatkin.

lpkn Keira
3 x BAL + eksoottiset otukset

http://korpinlaulu.blogspot.fi/

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 2:47 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

dogeared kirjoitti:
Zygga kirjoitti:
Ps. Ainakin oma wipukka oppi yhdellä nuuskaisulla että siilit kannattaa jättää rauhaan.

OT mutta oppispa meilläkin :| Etenkin noi narttugalgot on meillä sellasia, että vaikka suusta on jouduttu nyppimään piikkejä monta kertaa, niin mitään oppimista ei tapahdu (tai ehkä oppimista, mutta ei noi vaan välitä - kai niillä on niin korkea kipukynnys). Nuo perhanan siilit kun tunkee välillä meidän pihaankin aidanraoista. Ja lenkillä hihhuloidaan niiden perään joka kerta.

Mulla kans noilla metästäjillä ei näytä menevän päähän,että siilit ei ole turvallinen saaliseläin.Viimeksi eilenillalla tuli hirmu raivo päästä siiliin kii.Ja tuo mun samainen"ibizan galgo",josta oon tässä ketjussa jo maininnu,mielestäni ois vähintään koskenu ko.siiliin(mulla känny toisessä kädes,niin ei oikein ehtinyt toimia).Mut ei koirasta kyllä piikkejä löytynyt.mutta ei noilla ole kyllä mitään aietta jättää siilejä rauhaan.

MikkoP:
joskus aikoinaan luin jostain(tuosta on ihan äärettömän monta vuotta aikaa),että USAssa on koirille bordelleja-kai tuo saksalainen yritti ottaa sieltä mallia :=)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 3:01 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Beana kirjoitti:
Pahoittelen OT:ta, mutta kun kerran kommentoidaan, niin pakko kai se on vastata. :)
Luulen, että et tunne lapinporokoiraa rotuna, se on nimittäin täysin erilainen paimenkoira kuin vaikkapa bordercollie. Kyseessä on erittäin heterogeeninen joukko saamelaisalueen paimentavia pystykorvia, jotka on 50-luvulla päätetty rotukirjoihin pistää. Jalostusta on siis takana vasta todella vähän aikaa, ja rotuun otetaan edelleen Lapin työkoiria, minkä ansiosta rodussa on todella erinäköistä ja luonteista haukkua, ja valitettavasti osalla on jopa erittäin voimakas saalis- ja riistavietti, vaikka nämä paimenkoiria ovatkin. Keira on erinomainen esimerkki tällaisesta koirasta, sillä ehkä voimakkaampi tuo saalisvietti, mutta se myös etsii aktiivisesti saalistettavaa hajujen perusteella. Eli jos on nähnyt yhden lapinporokoiran, sen perusteella ei voi todellakaan tehdä yleistystä, että "sellaisia ne on", esimerkiksi nuo kaksi omaa narttua on joissain asioissa kuin yö ja päivä. Riistavietistä on sellainen mutu, että rodussa taitaa olla yleisempää se, että sitä on jonkin verran kuin se, ettei olisi lainkaan.

Porojen paimennus poikkeaa todella paljon lampaiden paimennuksesta, ja porokoira saa jopa näykätä poroa jos se ei muuten painostamalla liiku tai on tulossa päälle. Ja näillähän työväline on haukku, eikä katse kuten vaikkapa bc:llä. Porot ovat paljon nopeampia paimennettavia kuin lampaat, ja "äänettömällä" koiralla paimentaminen vaatii koiralta paljon enemmän liikettä; porokoirat, Keirakin, taas osaa jopa muuttaa haukkunsa sävyä eri tilanteissa. Niin, tuo wannabe-vinttikoira on siis jopa käynyt poropaimennuskokeessa ja sen kunniamaininnalla selvittänyt; viime talvena oltiin kisassa, jossa Keira lopulta kuumui niin paljon, että lähti ajamaan poroparttiota päättömänä, selkeästi paisti mielessään. Jos ois pysynyt lapasessa, niin oltais oltu melkoisen korkealla tuloslistalla, kun edellisestä isommasta aidasta saatiin täydet pisteet. No, hyvähän se on jossitella, ens talvena uutta yritystä ja pitää käydä treenaamassa ja siedättymässä läheltä kovaa juokseviin poroihin, jos vaikka saalisvietti pysyisi ensi kerralla hallinnassa. En mä silti tuota sanoisi epäonnistuneeksi jalostuksen tulokseksi, koska vinttikoiramaisesta saalisvietistään huolimatta sillä on myös paimennusvaistoa, ja se toimii tietynlaisissa paimennustilanteissa kuin unelma, vaikka me ei poroja olla päästy paimentamaan kuin kaksi kertaa (eli testi ja kilpailu, treenaaminen on jätetty lahjattomille :denti: ).

Ninja taas, sillä on metsästysviettiä ihan selkeästi myös. Se jaksaa kaivaa ja hippuloida pellolla vaikka koko päivän, eikä se korvaansa lotkauta vaikka heiluttelisin HK:n lenkkimakkaraa kädessä. Mä en tunne podencoja, joten voi olla että ne on vielä kamalampia tän asian suhteen :denti: mutta olen tosiaan omistajien kokemuksia luettuani miettinyt, että eipä tartte itelle kuvitellakaan podencoa kun on jo nää porokoirat, joiden vapaana pitäminen alkaa tuntua mahdottomalta (Ninja on tän kesän ulkoillut kytkettynä, kun muuten karkaa metsästämään). Voi tietty olla, että iällä on myös tekemistä tuon korvattomuuden kanssa, mutta harvoissa asioissa Ninja on noin keskittymiskykyinen kuin myyrämetsällä :) ja kun näillä paimenkoirillahan ei voi metsästysviettiä olla, niin kerrottakoon, että Ninjan isoisä on FIN KVA hirven jäljeltä... itestä olisi äärimmäisen mielenkiintoista viedä Keira joskus hirvimetsälle tai haukkukokeisiin, tulevana syksynä olen oikeasti miettinyt johonkin hirviporukan mukaan tuppautuvani tuon wannabe-metsästyskoirani kanssa.

Mä pahoittelen, että vinttikoirapalstalle tuli lappalaiskoirafloodausta. :orava: Mut jos tää selvittäis, että itekkin oon saalis- ja metsästysviettisten koirien kanssa elänyt, vaikka nuo "vain" paimenkoiria ovatkin.

En tunnekaan..noihan on sit täysin erilaisia kuin tavanpaimenet(nähtävästi lammas/lehmäpaimenet ovat erilaisia kuin poropaimenet.Kirjotin tuon siihen mitä paimentamisesta mulla on tiedossa:mutta sillä ei ole sitten merkitystä poropuolella).Toi poropaimennus kuuulostaa enempikin siltä miten hirvikoirat toimii(täytyy toimia)hirvimetällä-eli ei mikään ihme kun sieltä Ninjan taustalta sitten hirvenmetsästäjä löytyykin.Mut eihän tuo metsästysvietti pelkästään vinttareihin rajotu(eikä podehin..no,podencohan tarkottaa AJOKOIRAA),vaan samaa viettiä on ihan muissakin metsästyskoirissa:osaa voi pitää irrallaan,osaa ei.Podeahan pahimmillaan voi ehkä(jos tätä nyt lähtee kovasti laajentamaan)verrata ihan suomalaiseen ajokoiraan..sehän ei ajoa lopeta vaikka tulisi kylmä,pimeä jne,vaan se menee saaliinsa perässä"päättömästi"(ja sitten näitä on hukassa,kun koira on eksynyt niin kauaksi lähtöpaikastaan ettei osaa takaisin)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 3:37 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Ihan ot mutta mulla valitettavasti on näyttelylinjainen wipukkanarttu vaistonvaraisesti tietää kuinka siili tapetaan (ja syödään). Ei siltä mitään piikkejä ole tarvinnut poistaa mistään. Se käyttää ns. kettumenetelmää. Onneks kaks muuta haukkuvat joten vahingot ovat jääneet yhteen siiliin kun silloin tyhmänä kuvittelin ettei noin pieni koira siilille pysty mitään.

Wiles Anniesbunnyshow Hilma

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 5:14 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Koirien bordelli. :shock: Nyt mä oon kuullut kaiken.
:denti:

Espanjanvinttikoira Pöö 7/11
#afgaani Jordan 2001-2008, ibiza Capo 2005-2012

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 5:18 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

ainokaneli kirjoitti:
Ihan ot mutta mulla valitettavasti on näyttelylinjainen wipukkanarttu vaistonvaraisesti tietää kuinka siili tapetaan (ja syödään). Ei siltä mitään piikkejä ole tarvinnut poistaa mistään. Se käyttää ns. kettumenetelmää. Onneks kaks muuta haukkuvat joten vahingot ovat jääneet yhteen siiliin kun silloin tyhmänä kuvittelin ettei noin pieni koira siilille pysty mitään.

Onneks meillä ei osata... ei noillekaan useimmista hyökkäyksistä piikkejä ole jääny, mut pari kertaa aika pahastikin menny ikeniin ja kieleen. Siilit on toistaiseksi selvinny hengissä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 5:50 pm 
Poissa
Palkollinen
Palkollinen

Nyt vasta huomasin tämän vanhan ketjun aktivoituneen, ja hyvää keskustelua on ollut tämäkin pätkä! Luin läpi omat kommenttini tuolta n 3 vuoden takaa, eikä niissä ajatuksissa ole edelleenkään muuttamista, samoin ajattelen tänäänkin tästä asiasta. Muutama kommentti ketjusta nousee nyt mieleeni:

Zygga
Lainaa:
Ehkä eniten käytetty perustelu oli että ratajuoksu on huomattavasti normaalia liikuntaa raskaampaa, eli koiran loukkaantumisriski kasvaa. Lisäksi kommenteissa on jo otettu esille koiran stressaaminen vieheen kanssa. Eikö tällöin koko juoksutoiminta pitäisi kieltää eläinsuojelullisiin näkökantoihin vedoten? Jos ihmisen (harrastus)toiminnasta johtuu että yksikin vinttikoira loukkaantuu, niin toiminta on eettisesti arveluttavaa. Toisaalla foorumissa luki, että monet eivät halua greyhoundia rodun suuren loukkaantumisriskin takia. Eikö silloin tällaisen rodun jalostus/treenaus yhä nopeammaksi pitäisi kieltää?

Ennen kuin luin tätä foorumia, luulin tosiaan että koirat nauttivat juoksemisesta (myös) radalla. Luulin myös että tuo on hyvää treeniä/ajanvietettä aktiiviselle koiralle. Nyt minulle selvisi, että kyseessä onkin koiran pakonomainen tarve antaa itsestään 110% metsästysvietin takia. Ihme ettei foorumilla oteta sen vahvemmin kielteistä kantaa juoksuharrastukseen, vaan annetaan jopa treenausvinkkejä!

MikkoP tuolla edellä jo vastasikin osaan näistä pointeista, eli että :
Lainaa:
Siksi sen koiran pitää olla aika hemmetin hyvässä kunnossa, jos meinaa radalle tuoda. Heikompi viettisellä ei niin sinällään ole väliä, koska se lopettaa juoksun just eikä meilkein kun alkaa tuntumaan ikävältä. Periaatteessahan myös treeneissä pitäisi olla eläinlääkäri tarkistuttamassa eläimet, mutta kaikkea ei voi saada.
Mutta kyllä ratajuoksua (lähinnä greyn kohdalla) on verrattu laukkahevosiin ja sen eettisyyttä on mietitty kerran jos toisen.
Sama stressin kohdalla, vaikkakin pieninä erinä se vain pitää mielen virkeänä niin kauan ku se vaan pysyy pienenä. Mutta jos koiran vietit ovat tapissa, niin saattaa se helposti mennä överiksi. Tosin tällöin koira käy helposti ylikierroksilla ja itse suoritus kärsii, jolloin kilpailutoiminta ei ole kovin kannattavaa, mutta kevyttä harrastusta voisi harrastaa :wink:

Ja sitten puhuvat, kuinka tärkeätä loukkaantumisen ennaltaehkäisyyn on pentuaikana juokseminen vaihtelevassa maastossa.
Varmaan rescuen kohdalla tämä on myös toteutettu?
Tietysti siitä voi seurata adrenaliinipaukun tuoma hyvänolontunne, mutta kyllä siinä vieteillä mennään tai ollaan menemättä.
Treenausvinkit ovat sitten myös koiran turvallisuutta ajatellen.

Totta on että juoksulajeissa on riskinsä, nimenomaan koiralle, ja koko lajin eettisyydestä on välillä keskusteltu koiramaailmassa. Eniten tämä koskee varmaan tosiaan ns varsinaisia juoksijarotuja, eli greytä, mutta tottakai sen eettisyyden pitäisi koskea kaikkea koirien kanssa harrastamista tai kilpailemista. Asiaa pitäisi katsoa nimenomaan koiran näkökulmasta. Joskus kuulee niin kummallisia, ja epäeettisiä vinkkejä (vaikkapa nyt nälässä pitämistä, tai häkittämistä) esim koiran vietin parantamiseen, että miettii pitäisikö jo kohta ottaa yhteyttä eläinsuojeluun. Ja kuitenkin on kyse vaan ihmisen harrastuksesta... ja toisaalta ihmisen ns parhaasta ystävästä.

Toisaalta... turhaan ei juoksulajien konkarit ja ratojen jne vastaavat korosta sitä, että koiran pitää olla erittäin hyvässä fyysisessä kunnossa, kun tulee maastoihin tai radalle. Eihän sitä kukaan järkevä ihminenkään lähde juoksemaan esim maratoonia pystymetsästä, vaan harjoittelee sitä varten todella pitkään ja harkiten. On se maratooni sen verran rasittava, ja samalla vaarallinen laji, ihan kenelle tahansa. Huippu-urheilijaksi kasvatetaan pentu pikkuhiljaa, ja sen kaikinpuolisesta hyvinvoinnista huolehditaan viimeisen päälle usein. Tämmöistä huolenpitoa ei varmaankaan rescue-vintti ole saanut osakseen, ja sen historia vammojen jne suhteen on tuntematon. Ei tietysti ole fiksua sekään, että koira viedään sohvalta suoraan maastokisoihin, kuten joku täällä sanoi, vaan yhtä hyvin se rotuvintti tarvitsee sen fyysisen kunnon ja kaikkinaisen huolenpidon, jos sen kanssa ajattelee juoksulajeja harrastaa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 11:18 pm 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

Pipsa kirjoitti:
Joskus kuulee niin kummallisia, ja epäeettisiä vinkkejä (vaikkapa nyt nälässä pitämistä, tai häkittämistä) esim koiran vietin parantamiseen, että miettii pitäisikö jo kohta ottaa yhteyttä eläinsuojeluun.

Varmasti joku on pitänyt nälässäkin, mutta sen koiran olisi tarkoitus myös jaksaa juosta.
Lähinnä koiraa voi pitää laihis-ruualla. Ehkä yhden aterian voisi jättää väliin. Ehkä.

Sitä en kyllä keksi, mihin häkittäminen auttaa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Heinä 08, 2011 9:02 am 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Nannatus kirjoitti:
Koirien bordelli. :shock: Nyt mä oon kuullut kaiken.
:denti:

(tää on jo aiheesta aika rankasti ot,mut vietistä kuitennii:=) )
Siellä narttui pidettiin kiimapiikkillä kokoaikasessa juoksussa,jotta amerikkalaisten uroskoirat pääsivät toteuttaan viettiään.USAssahan taitaa KAIKKI olla mahollista.Tosta uutisesta on kyllä sen verran monta vuotta,että voihan siellä olla jo eläinsuojelutaho älähtänyt(toivottavasti on!!)
Kiimahan on nartulle stressi,ei se siitä sinällään nauti.Ja tuskin uroskaan siitä kiihkosta:"Missä on juoksuinen tyttö?" nauttii(=stressi).Eli ei totakaan viettiä mitenkään tehostetusti tartte ainakaan toteuttaa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Heinä 08, 2011 3:20 pm 
Poissa
Mitä ny vähä kukkii
Mitä ny vähä kukkii

^Puhumattakaan siitä jos/kun narttu tulee tiineeksi? Mitäs sitten? Tiineys keskeytetään? Se kun ei ole aina (koskaan täysin?) turvallista. Sairasta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Heinä 08, 2011 11:28 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Mielenkiintoista keskustelua tässä ketjussa. Aloitettiin vieheestä ja päädyttiin bordelleihin :-) Ei kait, hyviä kirjoituksia tullut.

Joo, sanon vielä kerran, että sen ekan viestini kirjoitin "vähän" provoilevasti. Tosiaan vaikka ratajuoksu on toki raskasta hommaa, niin tuntuu välillä siitä tehtiin vähän liiankin suurta numeroa.

Nyttenhän tuo EK:n julkaisu on muuttunut lievemmäksi - kiitos varmasti tässäkin ketjussa esiintulleiden hyvien kommenttien ansiosta. Kun tiedän mikä tuon (alkuperäisenkin) kannan taustalla oli, niin olin ja olen edelleen EK:n kanssa samoilla linjoilla. Koirien parasta tässä ajatellaan.

Ja myös; en minä tosiaan oman (ihanan) koirani vieteistä sen suuremmin huollissani ole - ainakaan vielä. Yritetään touhuta sitä mistä koira tykkää ja sitten jos murheita tulee niin muutetaan meininkiä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Heinä 09, 2011 12:11 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Zygga kirjoitti:
Nyttenhän tuo EK:n julkaisu on muuttunut lievemmäksi - kiitos varmasti tässäkin ketjussa esiintulleiden hyvien kommenttien ansiosta.

Kävin lukemassa uuden version ja tuo kuulostaa jo paljon paremmalta kun ei uhkailla huostaanotolla. Hyvä EK! :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Heinä 09, 2011 4:31 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Hienoa! Mainio parannus ja ehdottomasti paljon "puhuttelevampi". Ei noussut lainkaan karvat pystyyn, vaan jäi ihan positiivinen mieli. :nyökyti:

edit. Paitsi:
Lainaa:
Kaikki harrastustoiminta, joka liittyy vinttikoirien juoksutukseen vieheen perässä tai vinttikoiraradalla tai maastossa, on kielletty.

Kieltäähän ei valitettavasti mitään voi. :?
Kaikki muu on kyllä vaihdettu sievään ja siistiin pakettiin, mutta tuota kohtaa ei.

Onko se jätetty sinne tarkoituksella? Uskallan jopa epäillä, että on, koska lausetta on muokattu muuten. Miksei tätä hommaa voinut kerralla tehdä kunnolla? Jäi sittenkin negatiivinen mieli.

Espanjanvinttikoira Pöö 7/11
#afgaani Jordan 2001-2008, ibiza Capo 2005-2012

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 500 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]