Tänään on Su Syys 22, 2019 1:46 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 408 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 24, 25, 26, 27, 28  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Mitä mieltä vinttikoirien omistajat olette italiaanoist
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2013 4:11 pm 
Poissa
Keltanokka

Meillä Lenni on totutettu tallilla oloon pienestä pitäen, joten kunnioittaa hevosia ja kiertää ne kaukaa. Jos erehtyy tulemaan liian lähelle, niin häädän pois. Tutuilla on Ruotsissa italiaano, joka pomppii ratsastettavien hevosten jaloissa, ja on niin mielettömän vaarallisen näköistä. :shock: Itse en uskaltaisi vastaavaa koiraa pitää vapaana tallilla. Kissoja Lenni myös kunnioittaa ja jopa vähän pelkää, mikä on mielestäni myös ihan hyvä. Talleilla varsinkin näkyy rohkeita kissoja, jotka saattavat antaa liian tungettelevalle koiralle äkkiä turpiin jos tulee iholle. Vapaana ei Lenni jaksa jäniksiä yleensä jahdata, mutta on kovin kiinnostunut molemmista liskoitamme. Niiden kanssa en menisi kyllä testaamaan, että mitä käy kun tulee koira vastaan. Linnut tuntuvat myös kiinnostavan Lenniä kovasti. :D

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 18, 2013 9:36 pm 
Poissa
Sen sortin heinähattu
Sen sortin heinähattu

Joskus mulla vetää mielen matalaksi, koska tällä foorumilla ei niin kovin itskuja noteerata :-( . Pikkuiset vinttikoirat on yhtä lailla juoksijoita ja menestystä ulkomailla on tullu suomalaisille koirille. Eivät tietty ole näytelmäkehissä supernäyttäviä, mutta silti ... :paapatus:

Of Streamline Lovely Lilac `Aina`
Itskut
Ylladian Tendre Poison `Hellin`
Gambas De Percyval `Gamba`
Ylladian Joie Magnifique `Maini`

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Heinä 31, 2013 6:18 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Mä olen sitä mieltä italiaanoista, että se on nautittavan helppo laumauttaa.

Kaksi toisilleen vierasta (no vuosi sitten tapasivat) itskua tutustumisen jälkeen
Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Elo 03, 2013 5:47 pm 
Poissa
Sen sortin heinähattu
Sen sortin heinähattu

^
Itskut on niin ihastuttavan sosiaalisia :luuv2: .

Ja ne on kyllä välillä kovin inhimillisiä kaikkine elkeineen :sydän: .

Itskut

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Elo 04, 2013 11:56 am 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

vuorovesi kirjoitti:
^
:ehe: Apua! Mä en oo koskaan ajatellu, ettei silkkivinttikoirat ois kymppiryhmäläisiä :D .

Mihin ryhmää Silkkeni sitten kuuluu??? Eikö ne ole venakosta ja whippetistä jalostettu??

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Elo 04, 2013 12:59 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

^ silkkivinttikoira ei kuulu mihinkään ryhmään virallisesti. Sen voi ajatella osana vinttikoiraryhmää kylläkin, mytta itse kyllä lasken siihen kuuluvaksi vain nämä viralliset rodut. Yhtään silkeneitä väheksymättä :)

& okt

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Elo 05, 2013 9:37 am 
Poissa
Vetäis nuput nuupalleen
Vetäis nuput nuupalleen

Ei siihen kymppiryhmää tarvita, vintti mikä vintti :-)

Italianvinttikoirista mieleen juolahtaa kompakti koko, helppous yli ja ympäri, sirous ja kauneus ja erityinen veikeys. Tykkään kovasti ja toivon että meillekin joskus moinen eksyy. :D

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Elo 05, 2013 1:15 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Mun kokemuksen mukaan itskut usein näkyy ja kuuluu luonteensa puolesta enemmänkin kuin nuo isot vintit :ehe: Onhan noiden luonteissa tosin hurjasti eroja, niinkuin kaikissa roduissa. Itskut on varmasti helppoja kyllä kokonsa puolesta siinä mielessä, että kulkee helposti mukana jne. Itseäni pelottaisi kuitenkin (etenkin kun on näitä isoja koiria), itskun ottamisessa nuo jalkamurtumat. Just luin täältä (http://koirarodut.suntuubi.com/?cat=174) että "terveyskyselyn 2009 mukaan 21,4%:lla italianvinttikoirista on murtunut etujalka keskimäärin 11 kuukauden ikäisenä". Tuo on mun mielestä hurja prosentti. Tuolla on aika paljon muitakin terveysfaktoja itskuista (tosin en ole lähteitä tarkastanut, mutta ilmeisesti noihin terveyskyselyihin perustuu), mitä mieltä itskun omistajat noista on? Onhan tuo osittain ehkä vähän provosoivasti kirjoitettu.

Sisäsiisteysjutut mietityttää myös ja niistä tuolla kirjoitettiin: "Italianvinttikoirilla sisäsiisteysongelmat ovat paljon yleisempiä kuin muilla koiraroduilla. Kaikki yksilöt eivät opi koskaan sisäsiisteiksi. Terveyskyselyn 2012 mukaan 65,3 % italianvinttikoirauroksista pissailee (merkkailee) sisälle aikuisena! Ne urokset jotka olivat oppineet sisäsiistiksi, olivat oppineet sisäsiisteyden keskimäärin vasta 13 kuukauden ikäisenä (normaalisti koirat oppivat sisäsiistiksi noin 6 kuukauden ikäisenä). Terveyskyselyn 2012 mukaan 44,1% aikuisista italianvinttikoiranartuista ei ole sisäsiistejä (merkkailee sisätiloihin)".

Pitääkö nuo luvut teidän mielestä paikkaansa? En tiedä miten nuo terveyskyselyt tehdään ja mikä otanta niissä on jne.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Elo 05, 2013 2:41 pm 
Poissa
Sen sortin heinähattu
Sen sortin heinähattu

Mulla oli tiedossa itskujen sisäsiisteysongelmat jo ennen ensimmäisen itskun ottamista. Myös kinttujen katkeamisen riskit oli selvillä sekä silmä- ja polviongelmat :nyökyti: . Nämä kolme, jotka meillä asustavat ovat mun mielestä erittäin mukavia luonteeltaan ja tietty tämä on mun henk.koht. mielipide :ehe: . Hellin ja Gamba ovat lähestulkoon sisäsiistejä, ainkin kotioloissa. Mainilla (6 kk) on yksi paikka sisällä, jota se käyttää vessanaan eli siivouksen kannalta helppoa meikäläiselle, mutta kyllä se uloskin osaa tehdä tarpeitaan :peukku2: .
Oli, miten oli, niin itskut vain ovat niin suurenmoisia ilonlähteitä tälle tätsykälle :D .

Itskut

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Elo 05, 2013 6:03 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Uusimman terveyskyselyn (2012) mukaan 13% italiaanoista on katkennut jalka. 141 vastausta oli tässä kyselyssä. Tuossa 2009 kyselyssä oli vastauksia 70. Miusta tää uudempi antaa totuudemukaisemman kuvan. Ainakin miun mielestä. Onhan tuo prosentti edelleenkin korkea, mutta monesti jalanpoikki meneminen tapahtuu tilanteessa, jossa ihminen on osasyyllinen. Esim tippuu sylistä huonosti tms. Harvemmin hallitussa loikassa/liikkeessä mitään sattuu. Toinen on tietty hurja vauhti, jos vaikka juoksee kuoppaan tms. Näin kävi meidän Nupulle. Maastokisoissa vieheen perässä suoraan kuoppaan, voltti ja koipi poikki. En oo kyllä kuullut yhdestäkään italiaanosta, jolla olis mennyt jalka poikki hallitussa loikassa sohvalta tai sängyltä. Tippuminen on asia erikseen.

Sisäsiisteyden opettaminen on haastavampaa kun peruskoiralla, se on varmaa. Siihen saa käyttää enemmän aikaa ja vaivaa. Ja kaikista ei silti saa sisäsiistejä. Oman kokemuksen mukaan, mitä isompi lauma, sen todennäköisemmin kaikki ei oo sisäsiistejä. Mutta tuossa jutussa oli kyllä miusta hassusti yhdistelty noita sisäsiisteysprosentteja. Jos katsoo terveyskyselyä 2012, niin vaihtoehdot ovat täysin sisäsiisti, merkkailee silloin tällöin ja ei sisäsiisti. Jos italiaano merkkailee silloin tällöin, esim vieraassa paikassa, niin ei voi sanoa, että ei ole ollenkaan sisäsiisti.. Miusta merkkailee silloin tällöin ja ei sisäsiisti on täysin eri asia :denti:

Topaasin Cosima, Soma
Tähtimyrskyn Aamurusko, Ruska
Topaasin Little Briar Rose, Nuppu
Haidee Forum Romanum, Haidee
Nuallan Forum Romanum, Nula

Sateenkaarisillalla:
Topaasin Bonnie In Blue, Mäntä <3

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Elo 05, 2013 6:06 pm 
Poissa
Turha toivo
Turha toivo

Niimpä, noi sisäsiisteysprosentit oli tosi tyhmästi ynnätty. Nartuissa 2012 vuoden kyselyssä ei-sisäsiistiksi on ilmoitettu 3,6% ja uroksissa reilu 22%.

Pilvilinnoista on pitkä matka alas.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Elo 05, 2013 6:27 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Ok, sillä mua kiinnostikin, koska tiedän että tilastoja voidaan tulkita miten sattuu :) Tonne nettisivulle oli kyllä linkitetty pdf:nä noi terveyskyselytulokset, mutta näytti olevan niin montakymmentä sivua, etten ehtinyt alkaa lukemaan kokonaan läpi.. Itse tykkään itskuista kovasti, mutta mietityttää tosiaan noi muutamat jutut.

edit: Tosin täytyy sanoa, että jos mun koirat merkkailisi jossain sisällä (esim. kylässä), en pitäis niitä kokonaan sisäsiisteinä :D Mut se on miten kukakin sen mieltää.

Viimeksi muokannut dogeared päivämäärä Ma Elo 05, 2013 6:30 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Elo 05, 2013 6:29 pm 
Poissa
Sen sortin heinähattu
Sen sortin heinähattu

Juu, eikä kai koirien pitämiseen ja niiden kanssa yhteiseloon tarvita tilastotiedettä (vaikka hyvä sekin on :nyökyti: ), vaan jos on näkö- tai tuntoaistimus virtsalammikosta lattialla, niin trasu käteen, siihen pesuaineenplitkua ja pyyhkäisy :nyökyti: .

Itskut

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Elo 12, 2013 3:24 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

dogeared kirjoitti:
Tosin täytyy sanoa, että jos mun koirat merkkailisi jossain sisällä (esim. kylässä), en pitäis niitä kokonaan sisäsiisteinä :D Mut se on miten kukakin sen mieltää.

Siinä onkin vissi ero kun galgo lorottaa ämpärillisen lattialle tai viisikiloinen italiaano roiskaisee lirun ohimennen tuolinjalkaan. :denti: Täytyy laittaa asiat oikeaan mittakaavaan.

Voin kertoa kokemuksesta, ettei italiaanon suhteellisen pitkä sisäsiisteyskasvatus rassannut ollenkaan niin paljon kuin aikuisen kennelissä eläneen greyhoundin muutamat pissavahingot... Oma itskunarttu merkkailee ainoastaan ulkona: ensimmäisen pisun jälkeen siltä oikeasti irtoaa enää pari säälittävää tippaa, tai joskus ei mitään vaikka jalkaa nostaakin. Sisällä sitä tuskin huomaisi vaikka merkkaisikin - vanha collienarttu tiputtaa paljon enemmän virtsaa kun on steriloinnin jälkeen kärsinyt pidätysongelmista, enkä ole sitäkään "sisäsiisteysongelman" takia lopettamassa. Urositskuilla asia on vähän hankalampi, erityisesti jos taloudessa asuu useampi poika, kun ne tuppaavat usein jonossa merkkaamaan samat paikat ja varmuuden vuoksi vielä useampaan kertaan. Jos taloudessa on vain yksi itsku, se on melkoisella varmuudella sisäsiisti myös tiukemmassa merkityksessä jos itse vain viitsii nähdä vaivan.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Elo 14, 2013 3:06 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^ Joo, onhan siinä pissan määrässä ero, mutta ei se mun mielestä siihen ajatukseen vaikuta pitääkö koiraa sisäsiistinä vai ei :D Ja mun kaikki koirat ei ole galgoja, tosin on nuo mun galgoa pienemmätkin kuitenkin itskuja isompia.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 408 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 24, 25, 26, 27, 28  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]