Tänään on Su Syys 22, 2019 2:53 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1074 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 68, 69, 70, 71, 72  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Vertaistukiryhmä ibizanpodencojen orjille
ViestiLähetetty: La Joulu 22, 2012 2:33 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

KaksKaks kirjoitti:
Ja jo ens jouluna Armi! .

Olenko mä jotenkin tippunut laskuista, mulla kun ensijoulu on v2013.... :shock:
Noh, kaksi vuotta menee nopeesti ja sitten on joulu 2014 :D

Meille tulee tänään "perheen lisäystä" !! Meidän Joululahja :juonikas: Tosin en tiedä, ovatko Kamu ja Kaapo asiasta ihan samaa mieltä kanssani :denti: Täytyy laittaa kuvia tuossa jouluna...
Minua jännittää ihan kamalasti, en edes muista millaista se on kun on pentu talossa, tai noh, Kaapo oli niiin helppo pentu että ehkä olen kokonaan ilman kokemusta pentukoirista :wink:

Kati ja
kk ibbe Kaapo (Snout Wring that Rose)
Wh Maya (Whiplandian Highway Star)
Wh Nelly (Apple Garden´s Hearts Delight)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Joulu 22, 2012 10:48 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

HaaHaa - Vuosi 2013 kolkuttaa - pari vkoa ja muuttuu - senjälkeen on oikeesti 2014!
Yksi vuosi ei kaksi ; D Nikinaki - niinku koirilleni sanon.

Vaikka eilen tai tiistaina vuonna 1912! Heti haluu hypistellä isoja korvia - tänään - Armin!
Joskus vaan siihen penneen uskoo, no mä aina kaikkiin omiin ja aina rakkaudella.

Ja vipuja ny ainakin joko omia tai varastettuja enskeväällä mut niistä muilla palstoilla!

Skyremmi

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Joulu 26, 2012 12:58 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

kati&kaapo kirjoitti:
Minua jännittää ihan kamalasti, en edes muista millaista se on kun on pentu talossa, tai noh, Kaapo oli niiin helppo pentu että ehkä olen kokonaan ilman kokemusta pentukoirista :wink:

Mä taas en enää muista millaista on, kun EI ole pentua/junnua talossa :ehe: Eka tuli Raksu, sitten tuli Diva, sitten Nura & Ninja, ja sitten Nino... Ja ens vuonna toivottavasti saadaan se uusi pentue, josta jäis kotiin yksi :juonikas: Mitenköhän mä osaisin ollakaan ilman sitä nuorten koirien aiheuttamaa "elämää" ympärilläni. Varmaan olis hirmu tylsää ja pitkäveteistä... :shockthink: :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Joulu 26, 2012 3:43 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^sä oot parantumaton. :denti:

Mä taas en silleen kauheesti pentukoirista välitä.
Sky ja Ippa on tulleet mulle ihan pentuina. Jordan tuli kaksvuotiaana, Capo oli kolme, melkeen neljä ja Pöö kävi mulla pari kertaa lainassa pienempänä, mutta sitten kun se päättikin muuttaa meille asumaan, niin se oli jo 5kk.
Junnut menee, mutta jotenkin mä en pentupennuista tykkää. Onhan ne sulosia ja ihania ja niistä saa tehdä just omanlaisia, mutta jotenkin noi nuoret/aikuiset on enemmän mun juttu. Harmi vaan, että uroslaumaan aikuisten urosten istuttaminen ei oo ihan niin helppoa aina. Tai tähän asti kaikki on mennyt aina ilman suuria ongelmia (Caponkin vaan laitoin autoon Ipan kanssa, Skyn otin varmuudeksi etupenkille ajomatkan ajaksi ja se oli siinä), mutta nyt tuon Iberon takia aikuisen uroksen sulauttaminen tähän laumaan olis niin iso työsarka, etten mä jaksaisi siihen lähteä. Ja Sky on jo niin vanha, ettei sen tarvitse enää kestää elämänsä aikana yhtään uutta urosta laumaan. Kovin nuoreksihan tää mun porukka jää, kun Skysta aika jättää, joten sinänsä olis vaikka tilaakin yhdelle vanhemmalle urokselle. Mutta Ipan takia sellasta ei oo tulossa.

Espanjanvinttikoira Pöö 7/11
#afgaani Jordan 2001-2008, ibiza Capo 2005-2012

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 27, 2012 10:37 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Onhan niissä pennuissa oma hommansa kyllä :nyökyti: Elämä helpottuu heti, kun ne oppivat sisäsiisteiksi. Siis niin, että ne mukautuvat mun elämänrytmiin ja ulkoilutuksiin, eikä päinvastoin. Onneksi podencot ovat siinä suhteessa varsin nopeasti edistyviä :-) Kaikki mun podet on olleet VIIMEISTÄÄN nelikuisena täysin sisäsiistejä (eivät tee sisälle mun työpäivän aikana). Kymppiryhmäläisistä samaan ei ole päässyt yksikään. Dobberit kylläkin aikanaan.

Mulla on ollut hyvä tuuri näiden uroksien kanssa (joita löytyy siis taloudesta neljä), kun ovat niin sosiaalisia, että 6,5 vuotias salukipoika sujahti laumaan ilman mitään pörhistelyjä. Iki oli tuolloin 3 v. ja Luca 6,5 v. eli ihan saman ikäinen tuon kodinvaihtajasalukin kanssa. Eikä mitään valtataisteluja ole ollut näiden välillä. Nino on vielä niin nuori, että sillä ei ole minkäänlaista omaa egoa vielä :P Ihan tossun alla, pikkupoika, vaikka korkeutta on jo saman verran kuin Ikillä ja massaa enemmänkin... Jässikkä! :roll: Mutta siis ihan lauman pohjimmainen se on ja alistuu jopa Ninjalle, jos (ja kun :juonikas: ) se sitä kurmuuttaa. Mun nössykkä :luuv2:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 27, 2012 5:57 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Mua vähän harmittaa, että toi Ippa on tuollainen. Sosiaalisesti rajoittunut. :denti: Kyllä se oppisi sietämään, mutta kun se osaa olla tosi ilkeä ja kyräilevä ja pomottava ja siis ihan turhaankin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Tammi 03, 2013 6:18 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Nyspiön kanssa eivät kaikki vieraat aikuiset urokset menis varmaan ikinä. Toisaalta taas monta aikuista vierasta urosta on jo enemmän tai vähemmän lähes omaan porukkaan istutettukin, joten yksilöstä olisi kiinni täysin. Kyllä Nyysi osaa kunnioittaakin esimerkiksi vanhempia arvovaltaisemmiksi katsomiaan uroksia ihan ongelmitta, mutta onhan tuon luonne sellainen, että jotkut urokset ovat sille punainen vaate ja toisille sitten taas se. Tahtoo siis sanoa, että esimerkiksi osalla sosiaalisiksikin mainituilla uroksilla napsahtaa pinna myös Nyysin kanssa ilman että se itse tietoisesti mitenkään sellaiseen provosoisi. Vähän niin kuin että Nyysi rakastaa faaraokoiria, mutta faaraokoiraurokset eivät läheskään aina sitä...
Nyysi on noin muuten kyllä hyvin nopea sopeutumaan, mutta kaikkien maailman eläinten kanssa toimeentuleva Norma vois olla lopulta pidempi projekti, koska se ei ihan hevillä kotioloissa iloisenrakastavan diktaattorin asemastaan luopuisi.
Edo oli muuten varsin leppoisa, mutta arahko ja vastoin kaikkia muita meidän podencoja, se oli myös jossakin määrin resurssiaggre. Sen luita (tai sitä sen syödessä luuta) eivät muut koirat saaneet mennä lähelle, sen nukkuessa nukkumapaikkoja ei saanut mennä lähelle jne. Ei mitään holtitonta käytöstä siis ollut, mutta aivan selvästi muista meidän koirista poikkeavaa. Tiettyjä uroksia (kuten veljensä Simm) Edo vihasi ja Normasta se oli mustasukkainen jopa nartuille. Sille eivät siis yksilöt olleet niinkään ongelma, vaan tilanteet.
Iris oli kotona maailman helpoin, muttei millään tapaa erityisen sosiaalinen vieraiden koirien suhteen. Omaehtoisesti se useimmiten ignoorasi, mutta jos siitä huolimatta joku halusi tutustua (ja Iris ei), sai kyllä hammasta naamaan aika nopeasti. Oon mä tosin reippaasti epäsosiaalisempiakin ibizanarttuja tavannut, mutta ei Iristäkään nyt miksikään kaikkien kaveriksi missään nimessä voinut sanoa. Ei senkään kanssa olisi missään nimessä voinut mitä tahansa aikuista narttua kotiin ottaa, edes sellaista näennäisen sosiaalista narttua. Sitten taas joistakin epäsosiaalisista oman sukupuolensa edustajista se piti hyvinkin paljon. Tutkimattomat olivat hänen mielenliikkeensä.

Kaikki nää on kyllä olleet sellaisia, että minkä tahansa ja kumpaa sukupuolta tahansa olevan pennun voisi/olis voinut ottaa kevyillä mielin ja jos ongelmia tulisi, ne tulisivat kyllä sitten tulokkaan puolelta sen aikuiseksi kasvaessa, jos olisivat tullakseen.

Pennut ei mullekaan ole välttämättömyys, todellakaan, mutta jos ikinä podencoa enää tulee, tuo vapaana lähellä pysymisen opettaminen voi olla sellainen kynnyskysymys, joka koiran pentuna ottamista puoltaa. Meillä nää aikuisina tulleet ja vapauteen tottumattomat on olleet aivan valtavan paljon hankalampia verrattuna näihin, jotka on pennusta asti saanut opetettua parempaan yhteydenpitoon ja tavallaan yhteistyöhön oman lauman kanssa. Mun nartut on kai olleet suorastaan poikkeuksellisen helppoja moniin vinttikoiriin ja niiden kaltaisiin verrattuna.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Tammi 03, 2013 11:33 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^mun mielestä laumaan kuin laumaan pitää pystyä istuttamaan pentu. Mulle se on ainakin itsestäänselvyys. Tai siis ei niitä pitäis joutua edes mitenkään istuttamaan, kunhan vaan ottaa. Siksi puhuinkin vain aikuisesta uroksesta. :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Tammi 04, 2013 9:58 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Joo, mun mielestä myös tervepäinen aikuinen hyväksyy kyllä pennun :nyökyti:

Nino kun tuli taloon, Iki otti sen heti vahdittavakseen. Pari viikkoa se piti huolen, että oli aina ulkona ollessa pennun lähellä, käveli sen perässä ja samalla katseli ympärilleen valppaana, ettei vaan mikään pääse uhkaamaan pientä. Iki on ihan mahtava pentujen kanssa, tykkää touhuta niiden kanssa ja katsoo, ettei vaan mitään pahaa pääse tapahtumaan :luuv2:

Tässä esim. Iki näyttää 9-viikkoiselle greyn pentu Raksulle, mitä hanskoilla kuuluu tehdä :D
Kuva

Ja tässä Iki touhuaa puolivuotiaiden podencopenskojen kanssa. Porukassa extrana Paavo, joka oli meillä hoidossa.
Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Tammi 04, 2013 11:22 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Nannatus kirjoitti:
^mun mielestä laumaan kuin laumaan pitää pystyä istuttamaan pentu. Mulle se on ainakin itsestäänselvyys. Tai siis ei niitä pitäis joutua edes mitenkään istuttamaan, kunhan vaan ottaa. Siksi puhuinkin vain aikuisesta uroksesta. :nyökyti:

Oon kyllä samaa mieltä, osittain, mutta toisaalta tiedän tässäkin maassa olevan ja olleen mm. ibizauroksia, joiden kanssa ei uskalleta samaan perheeseen toista urosta ottaa edes pentuna (ja ehkä ihan syystä). Samoin täällä on ollut talouksia, joissa oman perheen urokset (joista väh. 1 ibizanpodenco) ovat eläneet joko täysin tai pääosin toisistaan eristettyinä. Eikä siis niin, ettäkö konfliktit olisivat tulleet jonkun muunrotuisen puolelta, jos sellaisia nyt on ollut edes. Tiedän myös, että näin on käynyt nartunkin kanssa.
Mulla on myös itselläni ollut ihan toisenrotuinen uros, jonka kanssa ei olisi uskaltanut toista urosta ottaa ja joissakin roduissa tuo on suorastaan itsestäänselvyyteen verrattavissa oleva asia noin pääsääntöisesti.

Tahtoo siis sanoa, että tässä meidänkin rodussa varsin pieneen suomalaiseen populaatioon nähden on muutenkin kuin harvinaisina yksittäistapauksina koiria, jotka eivät ole/ole olleet mitenkään sosiaalisia, edes ns. oman lauman kesken. Mun tai meidän kaikkien podencojen sisaruksissa esimerkiksi on ollut tällaisia, eli en mä osaa tuotakaan niin valtavan erikoisena pitää enää.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Tammi 04, 2013 12:44 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Kyllähän niitä kaikenlaisia yksilöitä toki löytyy, mutta en mä silti sitä normaalina käytöksenä pidä. Enkä etenkään toivottavana. Siis aikuisen koiran vihamielistä suhtautumista pentuun.
Sitähän ei voi kukaan varmaksi tietää, miten ne koirat tulee myöhemmin toimeen keskenään, kun se pentu kasvaa...

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Tammi 04, 2013 11:40 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Äh, siis joo.
En mäkään pidä pentuun kohdistuvaa suorempaa aggressiota hyväksyttävänä missään nimessä, vaan siis lähinnä tarkoitin sitä, että vaikka tulokas tulisi pentuna, ei lauma toimi yhdessä enää pennun aikuistuessa.

Toisaalta taas koiraeläimille noin muuten on aivan normaalia suhtautua vihamielisesti vieraaseen, oman lauman ulkopuoliseen pentuun. Kotikoiran kantaisäkin pyrkii normaalioloissa lähinnä eliminoimaan moiset mahdollisimman nopeasti. Koira toki on tästä kehittynyt valtavasti, eikä niiltä voi tuollaista enää hyväksyä, mutta jossakin siellä kaukana perimässä nuo tuollaisetkin ominaisuudet varmasti ovat olemassa yhä vieläkin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 05, 2013 12:33 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Sori keskeytys tähän teidän aiheeseen. Mutta oli pakko tulla linkittää,kun tuosta koirasta tuli vaan jotenki Ziggy mieleen :ihq: Tää on siis Ibizan Hound Rescue ryhmä facebookis.

Millie Moo
Kuva

Tuossa linkki ryhmään,mutta en tiedä toimiiko :|
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 786&type=1

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Tammi 06, 2013 1:02 am 
Poissa

marissa kirjoitti:
Toisaalta taas koiraeläimille noin muuten on aivan normaalia suhtautua vihamielisesti vieraaseen, oman lauman ulkopuoliseen pentuun. Kotikoiran kantaisäkin pyrkii normaalioloissa lähinnä eliminoimaan moiset mahdollisimman nopeasti. .

Tätä minä EN todellakaan allekirjoita ! Tai sitten minulla on todella erikoisyksilö täällä kotona!
Kaapo on aina tullut toimeen pentujen kanssa, se on ollut jopa hoidossa Marsavalla kun Frida oli ihan vauva... Eikä se ole osoittanut mitään agressiota. Se jopa alkoi isäpuoleksi Fridalle. Samoin se hyväksyi aikoinaan Nuran mukisematta kun sen varastin hoitooni Hiidenhelmen leirillä! Ja nyt tuo oma pentu on tupsahtanut laumaan ihan ilman mitään ongelmia.
Toki pennut on siitä liian vilkkaita, mutta kun pentu alkaa ahdistaa Kaapo menee sängylle nukkumaan.

Toisaalta kun tuolla puhuttiin että Urokset on vaikeita toisille uroksille niin enpä nyt tätäkään allekirjoittaisi :? Sanoisin että suurinosa ibizauroksista tulee ihan hyvin toimeen toisten urosten kanssa... Tai sitten minulla ja parilla muullakin on jotain erikoistapauksia kotonaan :nyökyti:
Kaapo ja Capo nyt ainakin tulivat toimeen enemmän kuin hyvin, ne on kulkeneet useasti samassa auton takakontissa ja majailleet keskenään. Toisaalta Kaapon on tullut toimeen koko Nannatuksen lauman kanssa. Ja nykyään Kaapon kavereina on Capon pojat joiden kanssa tulee toimeen hyvin, jälleennäkeminen on aina riehakas eikä mitään murinoita tai rähinöitä ole koskaan kuultu.

Ja mitä nyt näyttelyissä katsoo, niin harvoinpa siellä ibizat toisilleen rähisee kehän laidalla tai maastokisoissa on harvassa ne urokset jotka tappelevat vieheellä, eikä niiden kuulukaan!
Minusta Ibizanpodenco on laumakoira, se metsästää laumassa (HUOM! sekalaumassa) ja siellä ei mitään agressiota minusta sallita, ei sellainen ole hyvä metsästäjä!

Kati ja
kk ibbe Kaapo (Snout Wring that Rose)
Wh Maya (Whiplandian Highway Star)
Wh Nelly (Apple Garden´s Hearts Delight)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Tammi 06, 2013 11:29 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Myös kaikki mun omistamani koirat on joka ikinen (tiibetinspanieli, 3 dobermannia, 2 greytä, 2 salukia, 5 ibbeä) olleet hyvin ystävällisiä ja säyseitä pentuja kohtaan :nyökyti: Siinä en ole huomannut mitään eroa, että onko kyseessä omaan laumaan syntynyt pentu tai muualta tullut.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1074 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 68, 69, 70, 71, 72  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]