Tänään on Ma Syys 16, 2019 9:00 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1074 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 68, 69, 70, 71, 72
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Vertaistukiryhmä ibizanpodencojen orjille
ViestiLähetetty: Su Tammi 06, 2013 10:24 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

kati&kaapo kirjoitti:
marissa kirjoitti:
Toisaalta taas koiraeläimille noin muuten on aivan normaalia suhtautua vihamielisesti vieraaseen, oman lauman ulkopuoliseen pentuun. Kotikoiran kantaisäkin pyrkii normaalioloissa lähinnä eliminoimaan moiset mahdollisimman nopeasti. .

Tätä minä EN todellakaan allekirjoita ! Tai sitten minulla on todella erikoisyksilö täällä kotona!
Kaapo on aina tullut toimeen pentujen kanssa, se on ollut jopa hoidossa Marsavalla kun Frida oli ihan vauva... Eikä se ole osoittanut mitään agressiota. Se jopa alkoi isäpuoleksi Fridalle. Samoin se hyväksyi aikoinaan Nuran mukisematta kun sen varastin hoitooni Hiidenhelmen leirillä! Ja nyt tuo oma pentu on tupsahtanut laumaan ihan ilman mitään ongelmia.
Toki pennut on siitä liian vilkkaita, mutta kun pentu alkaa ahdistaa Kaapo menee sängylle nukkumaan.

Toisaalta kun tuolla puhuttiin että Urokset on vaikeita toisille uroksille niin enpä nyt tätäkään allekirjoittaisi :? Sanoisin että suurinosa ibizauroksista tulee ihan hyvin toimeen toisten urosten kanssa... Tai sitten minulla ja parilla muullakin on jotain erikoistapauksia kotonaan :nyökyti:
Kaapo ja Capo nyt ainakin tulivat toimeen enemmän kuin hyvin, ne on kulkeneet useasti samassa auton takakontissa ja majailleet keskenään. Toisaalta Kaapon on tullut toimeen koko Nannatuksen lauman kanssa. Ja nykyään Kaapon kavereina on Capon pojat joiden kanssa tulee toimeen hyvin, jälleennäkeminen on aina riehakas eikä mitään murinoita tai rähinöitä ole koskaan kuultu.

Ja mitä nyt näyttelyissä katsoo, niin harvoinpa siellä ibizat toisilleen rähisee kehän laidalla tai maastokisoissa on harvassa ne urokset jotka tappelevat vieheellä, eikä niiden kuulukaan!
Minusta Ibizanpodenco on laumakoira, se metsästää laumassa (HUOM! sekalaumassa) ja siellä ei mitään agressiota minusta sallita, ei sellainen ole hyvä metsästäjä!

Kirjoitin koiraeläimistä ja koiran kantaisästä, en kotikoirista... :wink:

Noin muuten mä taas olen eri mieltä.
Siellä, mistä mun nykyinen narttuni on, ovat urokset eläneet osin tai kokonaan toisistaan eristettynä, yksilöistä riippuen. Mun ibizojeni veljissä on ollut kaikkea muuta kuin vieraisiin uroksiin viehkosti suhtautuvia yksilöjä enemmän kuin niitä sosiaalisia. Ylipäätään näitä sosiaalisempia kaikkien kavereita on tuntunut olevan enemmän vasta näissä muutamassa nuoremmassa pentueessa, poislukien tosin Stilin kasvatusta aiemmat lk-pentueet. Stilin uros on kaiketi varsin joviaali tapaus, veljensä ja puoliveljensä pääsääntöisesti kaiketi eivät nekään.
Mun koirani kyllä on hermostunut vieheellä toiselle urokselle (tajusin varsin hyvin tähän viitatun :denti: ), jos toinen kiinni tulee (sun koirasi on ollut ainoa, muiden urosten kanssa ei ole vieheelläkään ollut ongelmia), mutta on muakin pyydetty näyttelykehässä siirtymään omani kanssa kauemmas, koska sinun koirasi murisi. Eikä vain minun urokselleni. Taitavat näistä useammat tuonkin osata, kun tilanne vain on sellaiselle altis...
Rotumääritelmäkin muuten kertoo, etteivät urokset yleensä kykene metsästämään yhdessä keskenään, vaan tappelevat herkästi ajon aikana ja osa espanjalaiskasvattajista kyllä painottaa tätä varsin vahvasti. Tosin sieltäkin toki löytyy erilaisia näkemyksiä, mutta on tuolla eräällä espanjalaisella metsästysfoorumillakin käsitelty mm. sähköpannan käyttöä, kun on yritetty saada uroksia metsästämään yhdessä tappelematta ja yleinen mielipide tuntuu olevan, ettei välttämättä onnistu millään.

No, näkemyseroja. Oman lopulliseni taidan vahvistaa siinä vaiheessa, kun oon, eli tuskin koskaan, kasvattanut aikuiseksi ainakin kymmenen ibizalaista ja elänyt niiden kanssa vuosia. Nyt on tulossa vasta kymmenen vuotta täyteen, enkä neljän oman ja useiden tuntemieni ja tapaamieni kokemuksella kyllä väitä olevani mikään guru, joten anteeksi jo etukäteen kovasti, jos puhun läpiä päähäni... Viisaammat korjatkoon :-)

Mun urokseni muuten yritti aikoinaan adoptoida kerralla 15 faaraokoiranpentua ja rakastaa kaikkia pentuja yhtä lailla. Vaan on mulla toisenlaisiakin ollut. Luultavasti tulee olemaankin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Tammi 06, 2013 10:41 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

^Älä nyt hernettä nenään vedä ! Mä puhuin ihan yleisesti
Esimerkiksi Capo oli uros joka ei varmaan koskaan ole murissut kenellekään ja tuli kaikkien kanssa toimeen ja näyttää että on perittynyt luonnettaan myös pentuihinsa :nyökyti: Ja noista maastoissa juoksee muitakin uroksia, kuten sanoit, ja harvemmin siellä vieheellä on mitään kränää ollut ! Ihan siltä pohjalta kommentoin, kun sun kirjoituksesta saa kuvan, että olisi jotenkin hirvittävän yleistä ettei urokset tule toimeen 8)

Ja kun noita videoita katsoo, niin usein siellä näkyy useitakin uroksia metsästämässä....

Kati ja
kk ibbe Kaapo (Snout Wring that Rose)
Wh Maya (Whiplandian Highway Star)
Wh Nelly (Apple Garden´s Hearts Delight)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Tammi 06, 2013 10:46 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Vähän OT, mut mitä joskus oon puhunut espanjassa/espanjalaisten kanssa, siellä on tuntunu olevan käsitys, että samaa sukupuolta olevan podencot (ei siis just erityisesti ibizat, mutta podet) ei tulis kovin hyvin toimeen. Voihan olla, että jalostuksella on osansa, jos on suosittu kaikkien kanssa toimeen tulevia, "lemmikkikoiramaisempia" yksilöitä. Ehkä jotkut espanjalaiset metsästyskoirat on alkukantaisempia, vaikea sanoa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Tammi 07, 2013 12:15 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^mun Capo oli nimenomaan metsästysvanhemmista (okei, vanhemmat kävi myös näyttelyissä) espanjasta ja se oli maailman kiltein. Mutta se olikin poikkeus.

Mä olen myös kysellyt näistä uros-uros metsästysjutuista ja saanut myös monenlaisia vastauksia. Paljon on uroksia, joilla ei ole muiden kanssa ongelmaa ja sitten on paljon uroksia, joilla on muiden kanssa ongelmaa.
Eli ei ole mitenkään kiveenkirjoitettua, etteikö urokset metsästäisi samassa laumassa. Mutta ei tietenkään sekään ole kiveenkirjoitettua, että kaikki tulee kaikkien kanssa toimeen.

Jos aletaan suomen rähisijöitä miettimään, niin onpahan minunkin koiraa yritetty haukata kehässä... Myös kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja muistan edelleen yhdet maastot, joissa viehe jätettiin, jotta voidaan rähistä. Siinä olisi suuren metsästäjän pupu kyllä karannut, eikä käsittääkseni ollut ainoa kerta ko koiralta. Okei, muistan toisetkin kisat, joissa koiralla keitti yli, mutta se asia otettiin omistajan puolelta vakavasti ja ilman selittelyjä ja syyttelyjä.
Onhan niitä rähinöitä sun muita ollut aina. Mutta pääsääntöisesti on kyllä aika hiljasta näyttelykehissä.
Musta ei voi eikä missään nimessä kuulu pitää sitä normaalina, että ollaan vaan rähisemisen ilosta menossa päälle. Kaikkien kanssa ei tarvitse tulla toimeen, ei missään eläinlajissa asiat mene niin. Jos se parressa oleva lehmä saisi itse valita paikkansa, se voisi hyvinkin siirtyä juuri tietyn lehmän vierestä pois...ja nostaa maitomäärää, koska pääsi tukalasta välistä pois. Huono vertaus, mutta vertaus kuitenkin.
Eli mä kyllä painottaisin jalostuksessa myös sitä luonnetta. Kaikkien kanssa ei tarvitse tulla toimeen, mutta rajansa kaikella, sietää kuitenkin pitäis.

Ja mä en ole myöskään saanut noin karua kuvaa suomen podencoista, mitä marissalla on. Mun tuntemissa podencoperheissä koiria ei ole jouduttu toisistaan eristämään agressiivisuuden takia. Mulle tulee mieleen kaksi koiraa, jotka ei voi kisata toistensa kanssa ja ne on ruususten veljekset, jotka voivat kyllä kisata kaikkien muiden kanssa riippumatta sukupuolesta. Omistajat ovat hoitaneet asian hienosti ja sopivat kuka menee minnekin ja jos sattuvat pariksi, kumpi ei juokse. Lisäksi kun verrataan diskien määrää lähtöjen määriin, voidaan huomata, että ei ole kovin paljoa rähinöitä maastokisoissa syntynyt häiritsemisen muodossa. Koirat pysyvät vieheellä, jättämättä sitä ja toinen ei mene häiritsemään, jos niikseen tulee.
Ja mitä nyt vaikka messarissa katsoi menoa molempina päivinä, niin siinä ne kaikki podet seiso hiljaa asiallisesti vierekkäin. Kaikki Kaapot ja Valot ja Vataset ja Bruunot, Syldet ja Sharmit ja Rommelit ja Paavot ja Veetit ketä nyt vielä jäi mainitsematta.
Ja käsittääkseni lähes kaikki suomen ibeistä, nartuista ja uroksista ulkoilee muiden/vieraiden koirien kanssa säännöllisesti, vapaana ja hinassa, kimppalenkeillä jne. Ilman ongelmia. Eli mä en näe näitä mitenkään kovin agressiivisina tai epäsosiaalisina.
Se, että jotkut koirat/joku koira ei tule vieraiden urosten kanssa toimeen, ei tarkoita, että koko rotu olisi samanlaisia.
Ja se, jos joku koira rähisee jollekin tietylle koiralle, ei tarkoita että se olisi kaikille samanlainen.
Urokset on uroksia, mutta rajansa kaikella.

Espanjanvinttikoira Pöö 7/11
#afgaani Jordan 2001-2008, ibiza Capo 2005-2012

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Tammi 07, 2013 8:06 pm 
Poissa

Mä tiedän jo nyt kaivavani verta nenästäni... mutta:
marissa kirjoitti:
Mun koirani kyllä on hermostunut vieheellä toiselle urokselle, sun koirasi on ollut ainoa, muiden urosten kanssa ei ole vieheelläkään ollut ongelmaa .

Tämä jo 3vuotta sitten tapahtunut asia… Kun noita Vinhan kuvia katsoo tästä eteenpäin, niin kerro minulle mitä Kaapon (sin) olisi pitänyt tehdä??? Se jää vieheelle kuten kuuluukin, mutta 2m päähän Nys:tä (pun) eikä se ole menossa rähisemään vieheestä… Jatkaa matkaansa jonnekin pois?? Vai?

http://vinhakoirakuva.kuvat.fi/#/kuvat/ ... 0206.jpgJa

Shit Happens, Get over it! Eiköhän tämä asia ole jo unohdettu ! ja jokainen voi olla tapahtuneesta mitä mieltä tahansa... Ollutta ja mennyttä !

Nannatus puhuu ihan asiaa, ei tämän rodun urokset ole mitenkään aggressiivisia tai epäsosiaalia, eikä kuulu ollakaan, vaan päinvastoin. Ja toki, Urokset on uroksia, ei kaikista tarvitse pitää, mutta sietää kuuluu. Ja olen samaa mieltä, että kyllä tuo luonne tulee ottaa huomioon jalostuksessa. Ja minusta näin on ainakin suomessa tehtykin...

Mutta annetaan olla, jokaisella saa olla mielipiteensä :nyökyti:

Kati ja
kk ibbe Kaapo (Snout Wring that Rose)
Wh Maya (Whiplandian Highway Star)
Wh Nelly (Apple Garden´s Hearts Delight)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Tammi 08, 2013 11:40 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Mä en pidä oletuksena, että toisilleen vieraita aikuisia uroksia voisi vapaana juoksuttaa keskenään. Mutta toisien kanssa pitää kuitenkin pystyä olemaan samoissa tiloissa ja tarvittaessa vaikka vierekkäin ahtaastikin. Kahta urosta ei kuitenkaan ole tarvetta työntää toistensa kanssa nenätysten. Kehäkäytökseen ja muuhunkin remmikäyttäytymiseen ja toisten koirien läheisyydessä olemiseen pystyy kyllä itsekin vaikuttamaan. Mä en anna yhdenkään mun koiran ruveta murisemaan tai patsastelemaan toisille missään tilanteessa, vaan puutun siihen heti ja tarvittaessa tiukastikin. Siihen totutellaan jo pennusta asti, että muita koiria on lähellä. Esim. näyttelyharkat, viehetreenit ja kimppalenkit on erinomainen mahdollisuus siihen :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Tammi 08, 2013 3:58 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^iso komps.

Espanjanvinttikoira Pöö 7/11
#afgaani Jordan 2001-2008, ibiza Capo 2005-2012

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Heinä 10, 2015 1:11 pm 
Poissa

Stil kävi noukkimassa Norjasta uuden poitsun, joka muutti minun luokse asustamaan :)
Kalo Skilo's Royal Gold From Clavel eli tutummin vain Yoda :D kavereina täällä on kaksi venakkoa, kissejä ja pari ihmislasta, hulinaa siis riittää.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Heinä 10, 2015 1:31 pm 
Poissa
Mitä ny vähä kukkii
Mitä ny vähä kukkii

^ Onnea pennusta :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1074 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 68, 69, 70, 71, 72

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]