Tänään on Pe Marras 16, 2018 4:48 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 73 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Urheilevan vinttikoiran valmistautuminen ja palautuminen
ViestiLähetetty: Ti Marras 13, 2012 12:56 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Näitä on tosi mielenkiintoista lukea, kiitos Kerttunen kun laitoit noi muistiinpanotkin tänne luettavaksi! Aloittelijalla menee kyllä pää kokoajan enemmän pyörälle, kun oppeja on hiukan erilaisia, ja kuitenkin ne koirat on omia yksilöitään.

Mun koirasta sanoi fyssari juuri että sillä tuntuu lihaksisto siltä että se ei juo tarpeeksi. Jotain 'nesteytysmenetelmää' siis kehitteillä. Uskon itse, että kyllä jokainen koira varmaan itse juo ainakin sen verran että pärjää, mutta juoko oikeaa määrää siihen, että pystyisi siihen optimaaliseen suoritukseensa onkin ehkä sitten jo eri asia.

Mun mielestä kuulostaa kyllä vaaralliselta jos koirille aletaan kisapaikalla ottaa vetoja, tulisiko tilanteita jossa koirat on hallitsemattomina vapaana, useimmat koirat on ymmärrettävästi aika kiihtyneitä siellä radalla. Tai ettei vaan kukaan karkaa radalle tms :shock: Itse oon kanssa ottanut semmoisia pikkupyrähdyksiä ihan remmissä.

Mut tosiaan, itse olen kanssa ihan opetteluvaiheessa, eka whippetti jonka kanssa tässä räpelletään :wink: Joten kiitos kokeneemmille jotka jaatte tietojanne!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 14, 2012 12:50 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Joo, en tarkoittanut omalla tekstilläni todellakaan sitä, että _kaikkien_ pitäisi alkaa lämmitellä koiriaan vapaana. En itsekään päästä koiraa vapaaksi paikassa jossa siitä aiheutuisi vaaraa, mutta esim. Hyvinkään ja Tuomarinkartanon ratojen ympäristössä on hyvin tilaa ja koirineen voi mennä rata-alueesta hieman sivummalle lämmittelemään.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 14, 2012 1:33 am 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

Valo kirjoitti:
Olis ihanaa jos joku oikeasti ruokinnasta ja liikunnasta huomattavasti mua enemmän tietävä tekis meille treeniohjelmat ja ruokintasuunnitelmat ja sitten vaan lähdettäs kisoihin hyvin treenanneina ja valmistautuneina 8)

Vaikka taisikin olla enemmän kieli poskella esitetty niin kuitenkin siltä joltain puuttuisi se kaikkein tärkein eli itse koiran tuntemus :-)
Ja tilanteet muuttuvat tilanteen mukaan ( :denti: )

Meinaan kysymys jonka silloin tällöin kuulee tai näkee, mutta onko kukaan koskaan saanut täydellisiä ohjeita, joita on voinut sitten seurata tarkasti?
Toki suuntaa antavia ohjeita on ja ihan hyviäkin. Ja tarkempiakin yksittäiseen asiaan, mutta noin muuten.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 14, 2012 2:09 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Loppujen lopuksi kuitenkin enemmän siihen koiran suoritukseen vaikuttaa perimä ja korvien väli. Suoritukseen voi vaikuttaa treenillä ja ruokinnalla vain tiettyyn rajaan saakka...

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 14, 2012 8:51 am 
Poissa
Sen sortin heinähattu
Sen sortin heinähattu

^^
Toi oliskin kovin näppärää, jos joku pystyi tekemään omalle koiralle treeniohjelman ja ruokintasuositukset, mutta sillä ihmisellä pitäis olla kristallipallo ja kolmannen asteen yhteys johonkin `Suureen Totuuteen`.

^
Mä uskon myös, että perimä ja korvien väli on näissä hommissa avainasemassa. Omistaja toimii niiden puitteissa...

Mä omasta puolestani en haluais, että koirien kanssa eläminen olisi joidenkin tiukkojen ohjeiden noudattamista ja jatkuvaa eri ruoka-aineiden määrien laskemista. Menisi liian tieteelliseksi ja olisko ne koirat enää kavereita. Tulisi semmoinen fiilis, että ovat jotain suoritusvälineitä. Persoonia ovat ja täytyy jättää hömpöttelyllekin tilaa. Toki haluaa tehdä asiat niin, että koirat pysyy hyvässä kunnossa eivätkä loukkaa itseään omistajan puusilmäisyyden tähden.

Itskut
Ylladian Tendre Poison `Hellin`
Gambas De Percyval `Gamba`
Ylladian Joie Magnifique `Maini`

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 14, 2012 7:55 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

vuorovesi kirjoitti:
Mä omasta puolestani en haluais, että koirien kanssa eläminen olisi joidenkin tiukkojen ohjeiden noudattamista ja jatkuvaa eri ruoka-aineiden määrien laskemista. Menisi liian tieteelliseksi ja olisko ne koirat enää kavereita. Tulisi semmoinen fiilis, että ovat jotain suoritusvälineitä. Persoonia ovat ja täytyy jättää hömpöttelyllekin tilaa. Toki haluaa tehdä asiat niin, että koirat pysyy hyvässä kunnossa eivätkä loukkaa itseään omistajan puusilmäisyyden tähden.

Mun mielestä taas tämä "hifistely" ei mitenkään poissulje sitä, että tilaa jää myös sille "hömpöttelylle".

Mä teen kaiken (mielestäni) varsin säntillisesti ihan noita lisäravinnelaskelmia myöten, mutta siltikään ole kertaakaan ajatellut, että nämä ovat vain suoritusvälineitä. Edellä se jossain mainittiinkin, mutta toivoisin vinttikoirien paristakin vähän karisevan se käsitys, että jos tekee treeniä tavoitteellisesti (pitää treenikirjaa, laskee lisäravinteita, what ever), niin se ei tarkoita sitä, että koira olisi jotenkin vähempiarvoisempi, kuin se joka (kärjistäen) lähtee sieltä kotisohvalta skabaamaan.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 14, 2012 8:29 pm 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

shalalaa kirjoitti:
Loppujen lopuksi kuitenkin enemmän siihen koiran suoritukseen vaikuttaa perimä ja korvien väli. Suoritukseen voi vaikuttaa treenillä ja ruokinnalla vain tiettyyn rajaan saakka...

Kilpailumielessä on merkitystä silloin kun kaksi tusinaa koiraa tekee tasaista jälkeä. Silloin pienetkin asiat vaikuttavat, jotta saa sen pienen eron muihin.
Mutta tärkeämpää on musta että koira on parhaassa mahdollisessa iskussa. Sillä on mukavaa ja pysyy ehjänä. Tähän onkin sitten isompi vaikutus.
Tietysti täysin optimista ruokintaa ja harjoittelua tähän on vaikea saada, mutta uskon että kaikki yrittää parhaansa :-)

Kisse kirjoitti:
Mun mielestä taas tämä "hifistely" ei mitenkään poissulje sitä, että tilaa jää myös sille "hömpöttelylle".

Ja mikä on hifistelyä? :-)
Työkaverin mielestä oli jo se kun lisää raakaa lihaa nappuloiden joukkoon.
Kai se on mihin tottuu. Vasemmalla kädellä menee lisäravinteet yms. eikä oikein tunnu hifistelyltä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 14, 2012 8:36 pm 
Poissa

MikkoP kirjoitti:
Kisse kirjoitti:

Ja mikä on hifistelyä? :-)
Työkaverin mielestä oli jo se kun lisää raakaa lihaa nappuloiden joukkoon.
Kai se on mihin tottuu. Vasemmalla kädellä menee lisäravinteet yms. eikä oikein tunnu hifistelyltä.

Totta.
Mutta sä huomaat, että se on hifistelyä (viimeistään vastapuolen ilmeistä), kun alat selittämään ääneen, mitä annat, miten paljon, milloin päivinä ja mihin kellonaikaan. :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 14, 2012 10:21 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^Mä olen jo oppinut pitämään suuni kiinni töissä, kun olen saanut semmoisia kummallisia katseita osakseni :denti:
Mutta ei se munkaan mielestä ole koiran esineellistämistä, jos paneutuu sen treenaamiseen. Koska hyväkuntoinen, onnellinen koirahan on se tavoite, enkä mä sitä oikein osaa pahana asiana pitää. Toki se, milloin homma menee hifistelyksi, on veteen piirrety viiva. Ja silloinkin siitä tuskin koira kärsii. Joidenkin mielestä mä varmaankin hifistelen. Omasta mielestäni en kyllä edes tiedä tarpeeksi, joten meillä mennään melko mutulla ja ilman suuria tavotteita, joten aika amatöörimäisenä puuhasteluna mä tätä mun koiratouhua pidän.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 14, 2012 11:09 pm 
Poissa
Sen sortin heinähattu
Sen sortin heinähattu

Sehän se tässä on mielenkiintoista, että erilaisilla meneltelmillä voidaan päästä hyviin tuloksiin :-) . Nostan hattua niille, jotka tekevät kaiken säntillisesti ja pitävät kirjaa harjoittelusta :nyökyti: . Mulle se tyyli ei sovi. Mä vain olen enemmän mutu-ihminen, vaikka luen mielelläni näistä ruokinta- ja treeniasioista eikä meidän koirat edes ole menneellä kaudella olleet yksissäkään maastokisoissa, mutta eivät ne ole pelkästään soffallakaan retkottaneet :denti: .
Ja en tarkoittanut, että automaattisesti tämmöinen ns. hifistely laittaisi koiran suoritusvälineen asemaan, mulle vain itselle tulisi omista koiristani semmoinen suorittamisolo .

Itskut
Ylladian Tendre Poison `Hellin`
Gambas De Percyval `Gamba`
Ylladian Joie Magnifique `Maini`

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Marras 17, 2012 9:47 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Ne vihatut flexit voisi ottaa käyttöön siinä lämmittelyssä. Niiden avulla saa spurtteihin enemmän nopeutta ja voimaa, kun on edes se muutama metri matkaa ottaa sitä lähtöä omistajan tai jonkun lelun perässä. Verrattuna siis tavan hihnaan.

Kuumuvista koirista sillä luennolla sanottiin myös, että aina sen koiran voi pakata autoon ja ajaa parin kilsan päähän lämmittelemään sen ilman ylimääräisiä kierroksia. Joskin se vaatii sitten jo avustajan kisapaikalle, joka ilmoittaa kisan etenemisestä.

Espanjanvinttikoira Pöö 7/11
#afgaani Jordan 2001-2008, ibiza Capo 2005-2012

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Marras 17, 2012 8:55 pm 
Poissa

Nannatus kirjoitti:
Ne vihatut flexit voisi ottaa käyttöön siinä lämmittelyssä. Niiden avulla saa spurtteihin enemmän nopeutta ja voimaa, kun on edes se muutama metri matkaa ottaa sitä lähtöä omistajan tai jonkun lelun perässä. Verrattuna siis tavan hihnaan.

Noooh... Mä kehoittaisin harkitsemaan vielä kerran. Juu juu, koiria on erilaisia, mutta entä jos koira saa hepulin tai muuten säntää niin, että flexi menee tappiinsa ja pahimmassa tapauksessa naru pamahtaa poikki tai flexi lähtee omistajan kädestä? Puhumattakaan siitä tärähdyksestä, minkä tuollaisessa voi saada koiran kaulaan aikaan jo ihan siinä, kun varomattomasti painaa jarrunappia.

Nannatus kirjoitti:
Kuumuvista koirista sillä luennolla sanottiin myös, että aina sen koiran voi pakata autoon ja ajaa parin kilsan päähän lämmittelemään sen ilman ylimääräisiä kierroksia. Joskin se vaatii sitten jo avustajan kisapaikalle, joka ilmoittaa kisan etenemisestä.

Grl:n puolella näet ohjelmalehtisestä, moneltako aikaisintaan lähtösi on. Erinomaisen hieno juttu ja saa ihan rauhassa odotella kauempana, eikä tarvitse hermoilla ja käydä kurkkimassa mikä lähtö siellä on meneillään.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Marras 17, 2012 11:32 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Kisse kirjoitti:
Nannatus kirjoitti:

Noooh... Mä kehoittaisin harkitsemaan vielä kerran. Juu juu, koiria on erilaisia, mutta entä jos koira saa hepulin tai muuten säntää niin, että flexi menee tappiinsa ja pahimmassa tapauksessa naru pamahtaa poikki tai flexi lähtee omistajan kädestä? Puhumattakaan siitä tärähdyksestä, minkä tuollaisessa voi saada koiran kaulaan aikaan jo ihan siinä, kun varomattomasti painaa jarrunappia.

Minusta idea on tosi hyvä, olisin käyttänyt tuota jo tänä vuonna kisoissa, jos olisi ollut se toinen henkilö, mikä olisi aikaansaanut koiralle sen vauhdin, esim karvaa heilutellen. Lelut kun eivät kauheasti kiinnosta. Vahinkoja voi sattua missä vaan ja milloin vaan, tavis hihnatkin voivat mennä poikki, koira voi saada päänsä kaulapannasta ym.
Ja kuka sanoi että kaulapantaa pitää käyttää, valjaat ovat tosi hyvät lämmittelyssä, ei ainakaan niskaan satu, jos vähän nykäisee. :-)

Zatravin Foma Filaret "Felek" -13
Teine Art Nouveau "Fonso" -10
Borzowski's Lubor Lightyear "Rudak" -05
Borzowski's Barislav Buran "Tima" -03

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 18, 2012 12:40 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Joo, toki oman harkinnan mukaan se flexien käyttö ja parashan siihen sitten olisi ne valjaat, jos tuntuu ettei koiraa hallitse, vaan nykäisyjä voi tulla.
Mulla ei ole ikinä koskaan milloinkaan mennyt yksikään flexi rikki, ellei koira ole pureskellut siitä narua poikki. Ja vanhin flexi alkaa lähentelemään kohta 10vuoden ikää ja on edelleen käytössä. Ja se on saanut osakseen varmasti satoja ja taas satoja äkkinykäyksiä. Joskin mä myös tiedän, että siellä flexin sisällä on aika surkea solmu, joka pitää narun kiinni härvelissä. :denti: Yhteen rikkisyötyyn vaihdettiin uusi naru laskuvarjon punoksesta, eli siksi on tullut kurkittua sinne sisälle.

Mä olen käyttänyt flexiä lämmittelyssä maastokisoissa muutaman kerran, joskin en ole koskaan tajunnut lämmitellä niin, että äkkikäännöksiä kovin kummoisesti vaatisin, saati että kirmailisin läskieni kanssa kovin hurjia spurtteja. Pitäis tehdä asiaan muutos..ehkä ne läskitkin katois. ;-)

Mä nyt en muutenkaan oo flexivastainen ihminen (jos sitä osaa käyttää). Ja joskus on tullut jopa laitettua varmistuslenkki ranteeseen, jos narun päässä on ollut koira, joka saattaa nykiä tai vetää. Mä kun olen talvella tumppujen ystävä ja ne tuppaa olemaan vähän liukkaat vanhempien flexien kanssa, joissa ei ole sitä "kumista" pinnoitetta käsiosan kohdalla. Tämän opin kantapään kautta.

Oikein käytettynä, oikeanlaisella koiralla se on oiva apuväline spurttien ottoon ja käännöksiin esim. maastokisoissa lämmitellessä.

Espanjanvinttikoira Pöö 7/11
#afgaani Jordan 2001-2008, ibiza Capo 2005-2012

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 18, 2012 1:05 am 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

Mä olisin extremavarovainen tuon flexin kanssa. Jopa pelkästään idean kanssa tuoda se kisa-alueelle.
Ollaan kuitenkin alueella, missä järki jää ja vietti vie.

Tuossa rauhoittamista oli joku vuosi sitten juttua L.Vuorelan luennolla. Hierominen oli se kikka... tai lähinnä silittely ja mieleen jäi se et koirasta tuntuu erityisen hyvältä sivellä sitä nystyrää koiran takaraivossa. Sit oli joku rauhallisemmassa tilanteessa opittu sana, jota sitten myös siinä silitellessä hoettaisiin. Toimi kuulemmä äärihössöttävään kultsuun, niin miskei sitten sähläävään vinttariin.
Tääkin on vähän tälläinen muistelu-juttu, ja kun on tää rajoitettu muistikapasiteetti. Mun piti kokeilla tuota Irmaan, mut sitten sen kisaura stoppas seinään, niin se sitten jäi.
Mutta yksi kouluttaja tässä ihan hiljattain oli kyllä vakuuttunut että tuohon ongelmaan olisi toisenlaisetkin konstit. Asian tiimoilla vielä palataan ko. ihmisen kanssa ja sen jälkeen vielä tänne, jos sieltä tulee ihan varteenotettavaa ohjetta.

Nesteytyksestä pieni huomio meiltä: Mukaan otetetulla vesimäärä joka meni yhdellä juoksutuskerralla kesällä, näin ilmojen kylmettyä kestää neljä juoksutuskertaa.

Jos treenipäiväkirjasta ei muuta, niin ainakin se motivoi omistajaa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 73 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]