Tänään on La Heinä 21, 2018 3:32 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Treenaus vanhemmalla koiralla
ViestiLähetetty: Ma Kesä 15, 2009 9:57 am 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

7-vuotias saluki ei toden totta ole liian vanha juoksemaan kilpaa, jos/kun se on hyvässä kunnossa. IMO, ja omat kokemukset päälle. Kun 7-vuotias saluki ei muutenkaan ole mitenkään vanha. Kannattanee ajatella myös mistä rodusta puhutaan; joissain muissa roduissa 7-vuotias kilpajuoksija voikin jo olla harvinaisuus.

Mulla ei oikeastaan muita vinkkejä ole jo esitettyjen lisäksi. Mutta tulin pohtimaan, onkohan tuo myös jonkin verran sukupuolikysymys, että viitsiikö juosta vai ei. Omat on aina olleet tosi virkeitä ja innokkaita juoksemaan tuonne noin 11-12 vuoteen asti; 10-vuotiaan menoa ei vielä ikä ole painanut. Kokemusta siis vain uroksista.

Yksi, mikä meillä aina piristää juoksuintoa on joku hyvä kaveri, mutta vähän eri kokoonpanoja. Pojilla on muutama hyvä ystävä, joiden kanssa juokseminen on mieleistä, kun oma seura käy jo tylsäksi. Mutta ei montaa kertaa viikossa/peräkkäin samojen koirakavereiden kanssa, vaan vähän niin että tänään yks, ylihuomenna toinen, niin niillä on aina tuoreet jutut keskenään.

Itse uskon kyllä tuohon aerobisempaankin treenaukseen kuten uittamiseen ja esim pyöräilyttämiseen. Ei tolkuttomia matkoja, mutta jonkin verran. Kuitenkin esim näillä maastossa kilpailevilla täytyy olla myös ihan puhtaasti kestävyyttä, että jaksavat pitkän päivän ja useamman startin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 15, 2009 4:48 pm 
Poissa
"Ratakisko"
"Ratakisko"

Olen itse perustellut aerobista liikkumista yleiskunnolla ja erityisesti sydänlihaksen kunnolla. Sydänlihaksen kunnolle aerobinen, pitkäkestoinen harjoitus on parasta (tai näin ainakin olen oppinut ja lukenut). Jos/kun sydänlihas kuitenkin polttaa merkittävän määrän maitohaposta anaerobisen suorituksen jälkeen, lienee terveellistä ajatella tällä olevan merkitystä palautumisen kannalta? Eli ei se aerobinen harjoitus täysin metsässä voi olla, vaikka nopeilla lihassoluilla enemmistö onkin...

Onkos muuten olemassa minkäänlaista tietoa siitä, miten erilaisia tai samanlaisia nämä eri vinttikoirarodut ovat tuolta solurakenteeltaan? Kuvittelisin ja uskoisin, että wipukan ja irliksen välillä on jonkinverran eroa, kuitenkin... plus yksilökohtaiset erot. Jostain kumman syystä ei tule mieleenkään vetää irlikselle pelkkiä sprinttejä...

Killytobin Ms Wolf Merian
Wolfmann Onora O'Carrol

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 15, 2009 5:45 pm 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

findhorn kirjoitti:
Kannattanee ajatella myös mistä rodusta puhutaan; joissain muissa roduissa 7-vuotias kilpajuoksija voikin jo olla harvinaisuus.

Missä se on yleinen?

Niillä roduilla se tosin on turvallisempaa, joissa on yleistä että koira lopettaa juoksemisen jos se tuntuu vähänkin epämiellyttävältä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 15, 2009 6:45 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

^ Eihän tässä ollut kyse siitä, missä rodussa tuo on yleinen ikä vaan siitä, onko 7-vuotias koira ylipäätään liian vanha vai sopivanikäinen kilpailemaan. Mutta ainakin salukeissa 7-vuotiaita kilpailee vuosittain useampi kuin yksi; nuoret toki enemmistönä, mutta vanhemmilla ei kilpailemattomuus välttämättä johdu huonosta kunnosta.

Kun tutkii intterneetin ihmeellistä maailmaa ja näkee muilta mailta videoita/tuloksia, joissa 10-11-vuotiaatkin salukit vielä kilpailevat esim lure tai live coursingissa menestyksekkäästi, en lähtisi tosiaan tuomitsemaan kaikkia 7-vuotiaita kilpailukieltoon. On niitä paljon nuorempiakin, joiden ei pitäis kuntonsa perusteella kisata. Eiköhän kaikki lähde siitä, että koira on kunnossa ja omistaja tuntee koiransa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 15, 2009 8:23 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Kokemusta lähinnä uros salukeista. Yksi omista oli 8 vuotiaana lopettaessaan nopeustilaston kärjessä. Samainen juoksi 10 vuotiaana koejuoksukaverina käyttövalioaikoja,vielä 13 vuotiaana koejuoksukaverina, voittaen lähdön. Pari muutakin juossut radalla koejuoksukaverina 12 vuotiaana.
Ei tosiaankaan liian vanha 7 vuotiaana kilpailemaan.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 15, 2009 8:41 pm 
Mitvit mä oon käynyt täällä hörhöilemässä. :boxdenti: :roll:
Jättäkää pliis huomiotta mun jutut tässä triidissä. :denti:

Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 15, 2009 8:45 pm 
Poissa
Miestä väkevämpää tujauttamassa
Miestä väkevämpää tujauttamassa

Jowan kuvan jälkeen olen yhä vakuuttunnempi, että taannoin Ruokolahdella tavattu "leijona" on ollut kynitty afgaani :eihelev: ... ei mulla muuta...

Scheik's Chanticleer - Clea
Wiles Amagicianshat - Möttönen
Wiles Aureliasfunfair - Hilleri
Saara the Galgo

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 15, 2009 8:59 pm 
Poissa
Lapsellinen
Lapsellinen

TiHu kirjoitti:
Jowan kuvan jälkeen olen yhä vakuuttunnempi, että taannoin Ruokolahdella tavattu "leijona" on ollut kynitty afgaani :eihelev: ... ei mulla muuta...

:ehe: Kyllä pisti pikkuisen repeämään kun tämän kommentin jälkeen kävin katsomassa kuvan. Leijonan ja gepardin risteytys, lepardi tms. :boxdenti:

Refined Man On The Moon, Pyry
Unkarinvinttikoira
Avenina's Elszánt Erzsebet, Tosca

Ranskanlupat
Mal'Aki Wayne, Väinö
Tunturituulen Milana

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 15, 2009 9:40 pm 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

findhorn kirjoitti:
^ Eihän tässä ollut kyse siitä, missä rodussa tuo on yleinen ikä vaan siitä, onko 7-vuotias koira ylipäätään liian vanha vai sopivanikäinen kilpailemaan. Mutta ainakin salukeissa 7-vuotiaita kilpailee vuosittain useampi kuin yksi; nuoret toki enemmistönä, mutta vanhemmilla ei kilpailemattomuus välttämättä johdu huonosta kunnosta.

Ihanku olisit kirjoittanut "joissain muissa roduissa 7-vuotias kilpajuoksija voikin jo olla harvinaisuus.". :-)
Ja mä nyt ihan äkkiseltään muista, missä rodussa niitä olisi tavallista enemmän. Ja puhutaan ihan Suomessa kisaavista koirista.
- ja vielä jos joku pystyy nimeämään hyväkuntoiset veteraanijuoksijat, niin harvinaisemmaksi menee...

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 15, 2009 10:01 pm 
TiHu kirjoitti:

No juu, olen ollut vakuuttunut samasta asiasta jo kauan myöskin. :nyökyti: Tässä saaliiksi joutumassa viaton petit bassetti jonka häntää vähän vilahtaa tuolla pusikossa. :D
Kuva

Viimeksi muokannut jowa päivämäärä Ma Kesä 15, 2009 10:04 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 15, 2009 10:03 pm 
Poissa
Lapsellinen
Lapsellinen

Ei jumaliste... :eihelev:

Refined Man On The Moon, Pyry
Unkarinvinttikoira
Avenina's Elszánt Erzsebet, Tosca

Ranskanlupat
Mal'Aki Wayne, Väinö
Tunturituulen Milana

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 15, 2009 10:39 pm 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

No, ohhan tuo hyvä että sekin arvoitus ratkesi...se leijonan :eihelev: .

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 15, 2009 11:49 pm 
Poissa
Kesämorsian <3
Kesämorsian <3

hitto, kylläpä meinaan näyttääkin leijonalta tuo kynitty afgaani! :shock:

sekä etälaumalaiset, basenjit Enna ja Ricky

Ikuisesti muistoissa Pk Collienarttu Sade

(Entinen Jenni Aaltonen)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Kesä 17, 2009 2:56 am 
Poissa
Ulkona, kuin lintulauta!
Ulkona, kuin lintulauta!

No tänään läheteltiin sitä laiskaa :wink: narttua; Samiraa; ja sehän innostui!
Kepolla ja mulla oli välimatkaa n. 200-250 m, ja ihan se juoksi montaa kertaa meidän välissä. Meillä oli kummallakin vaan pussi narunpäässä ja sitä heiluteltiin. Frolicci palkaksi kun kaahaten tuli. Oli kyllä ihana nähdä se niin innostuneen!

Joo; en minäkään kyllä 7-vuotiasta salukia "vanhana" vielä pitäisi. Jos koira on hyvinhoidettu ja hyvin treenattu, ei kai sitä mikään estä kisaamasta.
Luulisin, että nartut menevät vähän laiskoiksi tullessaan vanhemmaksi, ja niitä voi olla vaikeampi pitää kisakunnossa/saada kisakuntoon vanhemmalla iällä.
Täällä Ruotsissa täytyy yli 6-vuotialla ratakisaajilla olla terveystodistus, ennen kuin radalle pääsee kisaamaan, ja se on mun mielestä ihan hyvä juttu.

Mikon heittoon että "koira lopettaa juoksemisen jos se tuntuu vähänkin epämiellyttävältä" ei kuitenkaan sovi tähän narttuun; vieheen perässä se juoksee vaikka poikkimenneillä jaloilla. :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Kesä 17, 2009 9:05 am 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

Sari kirjoitti:
Mikon heittoon että "koira lopettaa juoksemisen jos se tuntuu vähänkin epämiellyttävältä" ei kuitenkaan sovi tähän narttuun; vieheen perässä se juoksee vaikka poikkimenneillä jaloilla. :-)

Jeespoks, siksipä maininnat "turvallisempaa" ja "yleistä". :taata:
- Hyvä kuitenkin painottaa, jos vaikka se on jäänyt huomioimatta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]