Tänään on To Syys 20, 2018 1:24 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 148 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Legandaako vaiko perusteltua faktaa?
ViestiLähetetty: To Marras 03, 2011 2:28 pm 
Poissa
Tittelitön
Tittelitön

Paw kirjoitti:
Pikkupodengos, sorry että et saa mun punaisesta langasta kiinni, vaan tarviit auktoriteettejä sinne taakse. Emmä jaksa alkaa nostamaan itseeni mitenkään ylös, koska sitä se on. Sorry, ota onkeesi tai et ota. Onko sillä oikeesti edes mitään väliä tulisko se heureka-hetki vaikka pikkupojan suusta? Mulle ittelle on ainakin oivallukset tärkeitä, joskus niitä on tullut ihan vaan juttelemalla palveluskoiraihmisten kanssa jotka edelleen kouluttavat pakotteiden ja rankaisujen maailmassa. Joku sanoikin hienosti, että voi sitten ITSE tehdä johtopäätöksiä asiosta. Mitä väliä siis sillä on, kuka asioita sanoo???

Siis eihän sillä olekaan mitään väliä että kuka niitä juttuja sanoo, mutta.. Kun itse tekstissäsi (et ehkä suorin sanoin, mutta ainakin rivien välissä) annat ymmärtää että tietotaito olisi totaalisen kohdallaan, niin olisihan meille muillekin ihan kiva tietää että mistä olet sen tietotaitosi saanut ja perinyt, onko jossain jotain sellaista tiedonlähdettä mitä me vinttari-ihmiset ei vain olla tajuttu! Vai onko kyseessä vain jotain yleismaallista yhteenvetoa ja asennepätemistä, jota ei välttämättä kannattaisi ottaa ihan sydämeensä asti, neuvot kun voivat olla hyvinkin eri tyylisiä ja eri tavoin toteutettuja kuin mitä todellisuus vaatisi! :nyökyti: Tietenkään en tarkoita että vinkit olisivat suoranaisesti huonoja, mutta ainakin tällä hetkellä (kun en tiedä minkälaisista taustoista ne on saatu pähkäiltyä) en vain voi ottaa niitä tosissani, ja ihan täysillä lähteä samaa aatetta toteuttamaan omien koirieni kanssa - kun ei se vain tunnu täysillä uskottavalta! :orava: Ja tarkennettakoon vielä (kuten luulin tarkentavani jo aiemmassakin viestissä :roll: ), että auktoriteetillä en tarkoittanut mitään suurta instituutiota tai valta-asemaa; tässä tapauksessa tarkoitan sillä sitä henkistä puolta, taustalla pyörivä tietotaitoa ja oikeasti osaavaa avustusta. Poliisilla ja presidentillä on valta-asemallinen auktoriteetti, tunnustettu ihan yhteiskunnan sosiaalisellakin asemalla (tehden sen sosiaalisen toiminnan yhteiskunnassa mahdolliseksi, sillä rakenteellisellakin puolella); mutta samoin auktoriteettiä voi löytyä myös omasta mummosta tai pitkän linjan kasvattajasta, kunnioituksen ja juuri sen kokemukseen perustuvan tietotaidon kautta. Tässä on kyse juuri tuosta jälkimmäisestä, ja vaikka mummo ei voisikaan ottaa rikollisia kiinni tai kasvattaja tehdä lakimuutosehdotuksia koko kansan edestä, ei se tarkoita etteikö heitä kannattaisi kuunnella niissä asioissa joista he todellakin tietävät.

Kapish?

C.I.B FI NO SE DK LV EE POHJ MVA Väinö
FI EE MVA & KVA-m Max
FI DK LV EE LT BALT MVA HeJW-14 JV-14 HeW-15 V-15 Leo
FI EE LT MVA Felix

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Marras 03, 2011 2:47 pm 
Poissa
Keltanokka

Lainaa:
Vietti/vaisto ei pääse päämäärään koskaan pelkästä perässä juoksemisesta. Varmasti turhauttaa

Mihin ihmeeseen sen vaiston on nyt päästävä? Ethän enään sekoita sitä tähän, puhu vain siitä vietistä, sillä kun ei ole mitään tekemistä vaiston kanssa, jooko?

Oletko koskaan kuullut, ettei koira voi itselleen tavallaan mitään kun se jahtaa vaikka autoja? Sillä on sellainen sisäsyntyinen juttu siellä selkärangassa, käyttäytymismalli, joka tietyn ärsykkeen johdosta alkaa purkaantumaan tietyllä tavalla, riippuen rodusta ja siitä mitä on eläimen elämässä tapahtunut toisin sanoen mitä se on oppinut. Se käyttäytymismalli on puhtaasti itse itseään palkitseva, tyydyttävää pelkästään purkaantumalla tietyllä tavalla, jahtaamisella. Eli siis, jahtaaminen on sisäisesti tyydyttävää, palkitsevaa. Ei puhettakaan muusta. Tavallaan voidaan myös sanoa, että aivot eivät toimisi tietyllä tavalla ellei siellä serotoniinit tietyistä jutuista purkaantuisi, mutta se menee jo niin pitkälle ja syvälle, että yksinkertaistetaan.

Lainaa:
Mihin asioihin tulisi muutosta? Ja ennen kaikkea: Miten?

Esimerkiksi, niinkuin olen jo aikasemmissa viesteissäni ilmaissut, diskikoiriin, laisikoihin koiriin, ei-innokkaisiin jne jne jne, kaikkiin niihin "huono-viettisiin" koiriin. Ja se miten niihin päästään puuttumaan, on aina koirakohtaista. Kuten sanottua, yksi juttu ei toimi toisella, ja toinen juttu taas toisella, syyt voi olla mitä moninaisemmat, joskus niinkin yksinkerainen juttu että vaikka kylki on jumissa ja siksi käännös on peffasta-->ei juosta. Mä itse näen nämä asiat niin, että jotkut asiat on sisäsyntyisiä, mutta se ei poista sitä mahdollisuutta manipuloida ympäristöä siten että koira juoksisi hyvällä innolla, "vietikkäästi". Jännästi nyt vedän sen englanninvinttikoiran tähän, jota on jo hetken aikaan jalostettu pelkästään ulkomuodon perusteella. Silti ne juoksevat radalla. Ja hyvin vetävätkin. Se että voittavatko ne keskiverto ratarassin, ei liity mitenkään heidän viettiin.

Lainaa:
Miten voi puuttua omilla tekemisillään?

Niin, voisi aloittaa täysin uuden ketjun koko aiheelle. Mutta otetaan esimerkiksi se lähtökoppi. Omalla tekemisellä voi tehdä sen kopin mielekkääksi, vaikka jo tiettynä herkkyyskautena jolloin siitä kopista tulee yksi osa pennun elämää. Sitten vanhempana ei sitä tarvitse jännittää mitenkään-->koppi on neutraali. Myöhemmin, sitä ei tarvitse sen ihmeemmin ihmetellä, eikä sinne koiraa tarvitse pakottaa työntämällä, tunkemalla. Se oppii menemään sinne oma-aloitteisesti-->harjoitteleminen helpottuu ja koko tilanteesta tulee nopeammin miellyttävä, kopista tulee positiivinen paikka. Oli sillä koiralla sitten vahva vietti tai ei, koppiin meneminen pitäisi olla kivaa ja hauskaa, ei pakkoa. Ja sitä opettaessa on yksi hailee kuinka vahva viettinen koira on, oppimista tapahtuu, eli ympäristöä muokataan, manipuloidaan. Se on tärkeää, kuinka se koira sinne koppiin menee ja kuinka mielellään, se virittää koiran mieltä tulevaan. Koira tietää mitä seuraavaksi tapahtuu, on siis hyvin tärkeää juoksulle millä fiiliksellä se on pohjustettu. Tämä korostuu, mitä vähemmän koiraa kiinnostaa esimerkiksi rätti ja sen jahtaaminen, oikeestaan voisin väittää että huono kokemus kopista voi estää laiskaa koiraa ajamasta ollenkaan.

pikkupode, yksi argumentointivirhe on se, että vedotaan auktoriteetteihin, toinen on se että mennään henkilökohtaisuuksiin. Ymmärrätkö, etten näe sun viesteissäsi mitään sellaista, että mun tässä pitäis alkaa tekemään itse sellaisia virheitä keskustelussa? Ei se mene hei niin, että kun toi onpi presidentti ja se sanoo ugh, niin silloin se on. Anteeks nyt vaan, kun keskustellaan aiheesta, joka ei mitenkään liity mun persoonaani tai siihen mitä minä olen, on tuokin pelkkää argumentointivirhettä. Joten, palattaisiinko aiheeseen?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Marras 03, 2011 3:01 pm 
Poissa
Tittelitön
Tittelitön

^ En käsittääkseni henkilökohtaisuuksiin mennytkään, enkä mene; en tunne tai tiedä sinua, eikä ole mitään syytä kommentoida asioita sillä tasolla. Mutta yleisellä tasolla kun luet noita juttujani, niin kyllähän sieltä se yksi perimmäinen pointti paistaa läpi - argumentointivirheitä tai ei, jos sanotaan asiaa x, ja kieltäydytään kertomasta miten tähän asiaan x on päästy (kokemus ja tietotaito), niin silloin asialta x lähtee kyllä omissa silmissäni kaikenlainen vakuuttavuus ja pohja alta aikalailla heittämällä. Itse kyllä myönnän että joskus omissa teksteissänikin voi olla ihan asiavirheitä (lue: ajatteluvirheitä, möhlämokia, aivokatkoksia :denti: ), mutta teorian tasolla sentään tiedän miten ihmismaailma, ihmisajattelu ja erityisesti kielen käyttö sentään toimii. Tuossakin voisin vedota tuohon tietotaidon auktoriteettiin, kahtavaille-filosofian-maisteri (kielitiede, sosiaalipsykologia, viestintä -painotteisesti) täällä vaan hei! :heippa: Eli itselläni on kyllä pohjaa sanoa noista jutuista edes jotain, ja voin myös vedota siihen ihan vakuuttavastikin. Tietty, noin pitkälle ei keskustelussa tietenkään kenenkään tarvitse mennä, mutta siihenkin liittyy paljon se kuinka paljon on täällä jo ehtinyt jutskata, kyllähän mekin nyt toistemme tyylit aika näppärästi jo tiedetään. Toisaalta, siinä vaiheessa kun ei joku keskustelijoista ole niin tutuksi vielä tullut, eikä tiedetä mistä hänen 'auktoriteettinsä' on peräisin, niin ei tarvitse ihmetellä jos kysymyksiä pukkaa ilmoille. Se, että kysymyksiin kieltäydytään vastaamasta, kertoo myös jotain. Varsinkin siinä että ketjunkin nimenä on "legendaako vaiko perusteltua faktaa" luulisi antavan lähtökohdat tällekin - vaikka koirajutuista nyt ei tuossa mielessä olekaan kyse, niin saman aihepiirin ympärille se auktoriteettikin silti perustuu!

Että perustellaan sitten niitä faktoja, eiks je!

[ nillitys ] Hitto, mun on nyt kyllä pakko päästä nillittämään, kun ei tuossa ylläolevassa tekstissä sille kuitenkaan ole tsäänssiä! :ehe: Se nikki kun on pikkupodengos, ei pikkupode, eikä mitään muutakaan! PP:nä myös tullut lyhennettä, sen hyväksyn ihan mukisematta. Pikkupode on kuitenkin noiden tappiaisten yleinen nimitys, ja en tahdo että itseäni assosioidaan koko rodun edustajaksi... [/ nillitys ] (Dääm, toihan tuntui hyvältä, saako jostain yhtä vähäpätöisestä jutusta kitistä vielä lisää? Aihe-ehdotuksia? :mrgreen: :eihelev: )

FI EE MVA & KVA-m Max
FI EE LT MVA Felix

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Marras 03, 2011 4:19 pm 
Poissa
Keltanokka

Lainaa:
Että perustellaan sitten niitä faktoja, eiks je!

No mä en näe, missä mä en olis perustellu mun faktoja? Koska mitään faktoja en ole edes esittänyt, vaan mielipiteitä faktojen perusteella, mielipiteitä. Ja ne mä nään perustelleeni aivan tarpeeksi. Se että ymmärretäänkö ne, ei taas aina voi olla mun vastuulla. Vähän niiku että taide on katsojan silmässä.

Sähän pyydät että mä perustelisin jotenkin itseni, ja sitä en tuu tekemään. Hyväksyt sen tai et, saat jopa sanoo ääneen sen, että et pidä mua minään ja et usko mun höpötyksiin. Se ei siltikään liity aiheeseen. Ja mielelläni olisin nää kuullu yksityisviestillä, mutta höh, koit tarkoituksenmukaisena ne tähän keskusteluun liittää. Enpä enään voi sille mitään, eli menköön sekin. Että hei vaan humanistille!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Marras 03, 2011 4:26 pm 
Poissa
Tittelitön
Tittelitön

Paw kirjoitti:
Hyväksyt sen tai et, saat jopa sanoo ääneen sen, että et pidä mua minään ja et usko mun höpötyksiin. [...] Että hei vaan humanistille!

En ole tuollaista sanonut, enkä tasan koskaan tule sellaista sanomaankaan - koska henkilökohtaisuuksiin en edelleenkään mene, en ole koskaan kokenut henkilökohtaista piikittelyä tarpeelliseksi tai edes mukavaksikaan. Alkuperäinenkin kysely tietotaidon alkulähteistä oli vain yleisellä tasolla, ja samoja kysymyksiä voisin esittää ihan kenelle tahansa, nikin takana olevasta kirjoittajasta, aatteista tai mistään muustakaan riippumatta! Eli henkilökohtaista tuosta ei sitten millään saa, ei sitten missään muodossa tai formaatissa. Mutta hyvä että tuohon kuitenkin itse oma-aloitteisesti viittasit, humanisti kuittaa!

FI EE MVA & KVA-m Max
FI EE LT MVA Felix

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Marras 03, 2011 4:33 pm 
Poissa
lääkärintodistuksenkin mukaan tärähtänyt

Paw kirjoitti:
Viipottimella tuntuu olevan jo henkilökohtaista agrea mua kohtaa, mutta annetaan sen vietin tyydyttä. Anna siis tulla kaikki ulos, niin ei tarvii illalla sitten itkeskellä.

Ikävä kyllä joudun tuottamaan tuossa pettymyksen. Olen vain lievästi huvittunut reaktioista, joita saan täysin asialliseen kysymykseen: "miksi juuri sinua pitäisi kuunnella".

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Marras 03, 2011 5:17 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

Voihan netissä vääntää ja kääntää mitä haluaa, mutta harakoille menee jos ei ole kunnollisia perusteluja tai alan osaaja.

Niin ja se lähtökoppi, kyllä varmaankin aika moni vinttiharastaja treenaa sitä koppia kivana paikkana. Ei siellä mitää aterioita nautita ja päikkäreitä vedetä, mutta positiiviseksi asiaksi se opetetaan. Se, ettei joku koira sinne tahdo kisatilanteessa, ei mitenkään välttämättä liity siihen oliko se koppi kiva vaiko ei. Koira kun kyllä tietää että se viehe on siellä radalla eikä vaan mystisesti ilmaannu sieltä kopista nenän eteen, ei se tietenkään halua mennä johonkin missä se ei näe viehettä ja sen liikkumista rajoitetaan. Näytä vintille rusakko ja kun se hinkuu sen perään hihnassa, vie se puun taa. Ihan samallalailla laittaa vastaan poisviemistä tai näköesteen taa viemistä. Lisäksi kopissa on melkoinen meteli ja huuto kun vieruskaverit kiljuu vieheen perään. Se kopin merkitys muuttuu kun koira ehdollistuu siihen, eikä siihen auta vaikka kopissa olis syöty pannaria joka päivä. Asia on varmaan eri jos kopissa oikeasti on tapahtunut jotain ikävää ja koira oikeasti pelkää koppia, siihen voi vamaan vaikuttaakin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Marras 03, 2011 5:22 pm 
Poissa

Ainiin, ihan pakko on nyt vielä mainita, kun nämä vietit ja teoriat pitäisi kuitenkin olla hallussa... Se on aggressio, aggre. Joka ei juuri ratavienttien koulutukseen liity mutta jos nyt siitä muussa yhteydessä puhutaan. Kahdella g:llä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Marras 03, 2011 5:28 pm 
Poissa
lääkärintodistuksenkin mukaan tärähtänyt

Tuuli kirjoitti:
Se, ettei joku koira sinne tahdo kisatilanteessa, ei mitenkään välttämättä liity siihen oliko se koppi kiva vaiko ei.

Näin on. Molemmat koirani tietävät, että radalla pupun perään (Maailman Paras Juttu!!111!) pääsee vain kopin läpi, mutta kopitus vaatii silti aina sovittamista. Ei kopin vastenmielisyyden, vaan yleisen menoinnon vuoksi.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Marras 03, 2011 5:29 pm 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

Onko Paw esittäytynyt esittelyt-ketjussa? Kun en mielestäni ole bongannut? Jos on niin missä sivulla? Alkaa muakin kiinnostaa taustat. :wink:

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Marras 03, 2011 5:37 pm 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

Paw kirjoitti:
Lainaa:
Vietti/vaisto ei pääse päämäärään koskaan pelkästä perässä juoksemisesta. Varmasti turhauttaa

Mihin ihmeeseen sen vaiston on nyt päästävä? Ethän enään sekoita sitä tähän, puhu vain siitä vietistä, sillä kun ei ole mitään tekemistä vaiston kanssa, jooko?

Mä en nyt muista, mistä tää vaisto tuli mukaan tähän keskusteluun. Muistatko sinä?

Paw kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut, ettei koira voi itselleen tavallaan mitään kun se jahtaa vaikka autoja? Sillä on sellainen sisäsyntyinen juttu siellä selkärangassa, käyttäytymismalli, joka tietyn ärsykkeen johdosta alkaa purkaantumaan tietyllä tavalla, riippuen rodusta ja siitä mitä on eläimen elämässä tapahtunut toisin sanoen mitä se on oppinut. Se käyttäytymismalli on puhtaasti itse itseään palkitseva, tyydyttävää pelkästään purkaantumalla tietyllä tavalla, jahtaamisella. Eli siis, jahtaaminen on sisäisesti tyydyttävää, palkitsevaa. Ei puhettakaan muusta. Tavallaan voidaan myös sanoa, että aivot eivät toimisi tietyllä tavalla ellei siellä serotoniinit tietyistä jutuista purkaantuisi, mutta se menee jo niin pitkälle ja syvälle, että yksinkertaistetaan.

Maalla oli paljon autojen perässä juoksevia koiria johtuen siitä, ettei niitä juurikaan pidetty kiinni.
Ne eivät juuri koskaan juosseet kuin sen verran, että auto oli poissa pihapiiristä. Sitä en tiedä, miksi juoksivat mutta aika nopeasti itse käyttäytymismalli palkitsi :-)

Mutta enivei, puhe taisi olla siitä, onko vieheen perässä juokseminen itsessään palkitsevää pidemmällä tähtäimellä.

Paw kirjoitti:
Lainaa:
Mihin asioihin tulisi muutosta? Ja ennen kaikkea: Miten?

Esimerkiksi, niinkuin olen jo aikasemmissa viesteissäni ilmaissut, diskikoiriin, laisikoihin koiriin, ei-innokkaisiin jne jne jne...

Paw kirjoitti:
Lainaa:
Miten voi puuttua omilla tekemisillään?

Niin, voisi aloittaa täysin uuden ketjun koko aiheelle. Mutta otetaan esimerkiksi se lähtökoppi. Omalla tekemisellä voi tehdä sen kopin mielekkääksi,...

Lainatut kohdat kokonaisuutena ylempänä.
Mutta jos nämä on niitä juttuja, jotka mielestäsi tulisi muutoksena viettiteorian kumottua ja alettaisiin puhumaan vaistohommasta, niin en malta olla kysymättä: Oletko koskaan treenannut vinttikoiraa rata- tai maastojuoksuja varten?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Marras 03, 2011 6:51 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Bärkki kirjoitti:
Onko Paw esittäytynyt esittelyt-ketjussa? Kun en mielestäni ole bongannut? Jos on niin missä sivulla? Alkaa muakin kiinnostaa taustat. :wink:

On esittäytynyt, mutta siitä ei paljoa taustatietoja bongata :orava:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Marras 03, 2011 6:56 pm 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

^No joo, hogasin... :rolleyebunny:

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 148 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]