Tänään on Ke Huhti 08, 2020 3:27 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 451 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Agility Whippet
ViestiLähetetty: La Heinä 07, 2012 1:10 am 
Poissa
Keltanokka

Heipä hei!
Haluaisin kuulla kokemuksia agiltyn harrastamisesta whippetin kanssa. Lähialueellani ei taideta agsua harrastaa whippettien kanssa, kun en ole koskaan kisoissa nähnyt...

Käytättekö saalisviettiä hyödyksi koiran motivoinnissa? Toimiiko?
Onko whippet nopea myös agilityradalla?
Millainen työmoraali whippeteillä yleensä on? Kyllästyykö nopeasti?
Onko maxihyppyjen kanssa ollut ongelmia, tippuuko rimat?

Ja kaikki muukin agilityyn liittyvä kiinnostaa! :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Agility Whippet
ViestiLähetetty: La Heinä 07, 2012 1:22 am 
Poissa
Keltanokka

Vielä lisäyksenä,
Onko koiranne näyttely-,käyttö- vai sekalinjaisia, ja kuinka paljon sillä on merkitystä agilitya ajatellen?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Heinä 07, 2012 3:40 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

me kokeiltiin agia vain hetki, kun ton meidän wipukka ei kestänyt sitä (lihasvammasta johtuen selkä jumittuu jne.), mutta sen verran voin vastata, että..
meillä ainakin saalisvietillä opeteltiin vauhtia hyppyihin ja putkeen (lelun heitto palkintona) ja meni tuplaten nopeammin kuin namilla. varmaan riippuu wipetistä itsestään onko nopea radalla..jotkut varmaan hidastuu radalla, kun pitää ohjeitakin kuunnella ja ei saa mennä täysiiiii-toiminnolla eteenpäin.
meillä kesti treenit aina tunnin ja ei siinä ajassa ainakaan motivaatio kadonnut. tosin huomasin rallytokoa treenatessa, että liian kylmä tai liian kuuma latisti intoa reippaasti ja koira teki haluttomasti, joten ehkä olis sama käyny agissa. tosin agissa pystyy paremmin käyttämään lelun perässä juoksua palkkana, jolla taas saa kiihdytettyä koiraa.
suurinosa vinteistä pystyy kyllä hyppäämään hyvin korkealle :-)

lis. meidän koira on näyttelylinjainen ja en oikeastaan usko sillä olevan merkitystä ellei nyt superlaiskaa nälylinjaista omista.

sekä galgo narttu Mocca

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Heinä 10, 2012 1:24 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Me ollaan ihan aloittelijoita agissa, mutta Eiccasta tulisi niiin kiva agikoira! Nyt on vaan semmoinen positiivinen ongelma kun me tykätään harrastaa niin montaa lajia eikä kaikkea ja kesä pyhitetään juoksuharrastukselle. Vastaan nyt silti kysymyksiin:

Saalisvietti on niin mahdoton tällä että kyllä toimii varmaan vaikka missä tilanteessa. Menee kyllä helposti myös 'yli'. Äärettömän ahne myös, eli namipalkka on aina pop.
On nopea :wink:
Eicca kestää toistoja, en harrasta minkään koiran kanssa superpitkiä treenejä, mutta ihan normaalisti kestää motivaatio hyvänä. Se mitä ei kestä on ohjaajan paine, herkkis poju. Positiivinen vahvistaminen ja virheiden huomiotta jättäminen on toimineet hyvin.
Ei olla juurikaan tehty maksihyppyjä, suurimmat ongelmat on juuri hyppytekniikan kanssa :? ei ihan varmasti tiputa rimoja, mutta korkeuden arviointi on sille vaikeaa ja hyppää aivan liian korkealle. Ollaan käyty kahdella hyppytekniikkakurssilla ja treenattu ja treenattu, tekniikka on parantunut kyllä, mutta tuskin siitä ikinä tulee hirmutaitavaa hyppääjää.

Eicca on juoksijalinjainen. En osaa sanoa onko sillä merkitystä, kun tunnen vasta niin vähän whippettejä.

Tosi herkkä ja kiva ohjattava, vaikka se nopeus tekee tietysti omat haasteensa :denti: ja jollei ohjaus ole ajoissa niin herra antaa kyllä ohjaajan kuulla kunniansa! (eli haukkuu raivona mulle tyyliin "ohjaa hituri!") :ehe:

Toivottavasti tänne vastailee pidemmällä oleviakin ohjaajia, olisin itsekin tosi kiinnostunut lukemaan!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Heinä 10, 2012 11:44 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Me ei olla harrastettu kuin vajaa vuosi, joten kokemusta whippetagilitysta ei ole vielä suunnattomasti.

Mun koira on ahne kuin mikä ja tykkää leikkiä, eli motivointi on helppoa - paras palkka Neven mielestä on lentävä lelu, jonka kanssa voi heittää pienen rundin ja tuoda se sitten revittäväksi. Jos kisaamaan asti päästään niin vauhdin kanssa ei ainakaan tule ongelmia, paitsi ohjaajalle perässä pysymisen suhteen. :denti:

Toistojen määrä on ehkä se suurin haaste, sillä vaikka koira tykkää lajista kuin hullu puurosta, niin liiallinen hinkkaaminen saa sen kyllästymään. Nevellä on vähän sellainen asenne, että jos ei tehdä niin kuin HÄN haluaa, niin sitten ei tehdä ollenkaan. Maksikorkeuksilla ei juurikaan olla vielä treenattu, mutta en usko että niiden kanssa tulee olemaan ongelmaa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Heinä 11, 2012 1:34 am 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Eilen olin Purina-Areenalla katsomassa kun yksi Whipetti uros meni todella hienosti ja innokkaasti , mutta , sitten iski oikein vinttikoira en menekkään tosta juttu :( . Hyppäsi tosi lennokkaasti esteiden yli. Toki joutui tekemään vaikeita käännöksiä. Erittäin hyvää menoa. Ps. Itsellä muutama Italiaano , joiden kanssa harrastusmielessä treenattu, ehkä joskus kisaamaan...

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 19, 2012 2:48 pm 
Poissa

Olen kokeillut agilitya omien wipukoiden kanssa ja ja hyvin eri tavalla toimivat kaikki. Yksi toimii vain namipalkalla, toinen tykkää kun saa vain puuhastella minun kanssa ja kolmas on lelujen perään. Yhteistä kaikille on ollut se, että tylsistyvät nopeasti eli toistoja ei harrasteta kuin korkeintaan pari kertaa. Nopeutta ja ketteryyttä löytyy. Hypyt ovat korkeita, eli rimat eivät tipu. Kilpailuissa ei ehkä niin korkeat hypyt ole kummiskaan suotavaa... Ja jos huolimattomasti ohjaan niin vanhimmat wipukat ovat saattaneet hypätä esteohjureidenkin yli ja nehän ovat yleensä paljon korkeammat kuin itse rimat. :wink: Näyttelylinjaiset minulla mutten usko sillä olevan mitään väliä agilityssä.

Agilityn myötä koirulit eivät lyö korvia lukkoon niin helposti kuin aikaisemmin, eli suosittelen kovasti! :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Heinä 19, 2012 2:53 pm 
Poissa
Lapsellinen
Lapsellinen

Mun koirien kasvattaja kisaa whippettien kanssa. Juuri siirtyi kolmosluokkaan, eli ihan kivasti on mennyt. Näyttelylinjaisia nämä. :nyökyti:

Mä itsekin olen harrastanut aikaisemmin agilityä, mutta kisoihin ei uskallettu.

Refined Man On The Moon, Pyry
Unkarinvinttikoirat
Avenina's Elszánt Erzsebet, Tosca
Budha Deula Perphenazinum, Lila
Ranskanlupat
Mal'Aki Wayne, Väinö
Tunturituulen Milana

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Heinä 23, 2012 12:48 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Harrastan tällä hetkellä kahden wipukan kanssa. Dima, 7v., on nyt toukokuusta lähtien kisannut ykkösissä ja Vanja, kohta 5 v., on vielä möllitasoa. Diman kanssa tavoitteena tällä kaudella kakkosiin pääsy ja jos Vanjan kanssa edistytään omatoimitreenillä, niin ehkä ensi kesänä voisi ajatella kokeilevansa virallisia kisoja.
-Joo, ei meillä ole mennyt 7 ja 4 vuotta opetellessa :denti:, vaan myöhäisheränneinä Diman kanssa aloitettiin pari vuotta sitten agility ja sitä ennen on käyty vain junnuna alkeiskurssi. Dima on treeniryhmässä ja Vanjan kanssa treenataan itsenäisesti.

Osittain vastauksia motivointi- ja palkkausasiaan löytyy tuolta Treeninurkkauksesta, MILLÄ MOTIVOIDA -topicista
(viewtopic.php?f=32&t=8373&start=15). Sinne yritin kuvailla meidän ongelmia ja ratkaisuja motivoinnin suhteen. Tuostakin ollaan kehitytty paljon, enkä pidä motivaatiota meillä enää ollenkaan ongelmana. Ehkä syynä on sekin, että harvemmin jankutan pitkään samaa asiaa, koska A) siihen ei ole tarvetta ja B) siinä ei ole mitään järkeä. :)

Dima hyppää ylöspäin, rimat ei varmasti tipu ikinä. 80 - 90 cm hypyt olis vielä helppoja, mutta aikaahan niissä lentelyissä kuluu. :denti: Vanja puolestaan liikkuu aivan erilailla ja hyppää ja liitää matalalla, siis säästää aikaa, mutta vastaavasti rimoja välillä lentelee. Agilitystä löytyi Dimalle SE OMA LAJI, jossa se kokee onnistuvansa ja itsetunto on kasvanut huimasti. Meidän yhteistyö ja yhteiselämä on myös parantunut potenssiin miljuuna.

Viikko sitten saatiin agiradalta Diman kanssa eka LUVA hienolla tuloksella -13,75 s (sij. 2.), ja kyllä tuo ihanneajan alitus on vertailukelpoinen mihin tahansa muuhun rotuun nähden! Uskon vakaasti, että ellei ikä ehdi tulla vastaan, näillä taidoilla ja vauhdeilla meillä on mahdollisuus kolmosiin saakka, mutta sinne tie varmasti pysähtyy, vähintäänkin niiden lennokkaiden, sekunteja syövien, hyppyjen takia.

Minä ja koirat ollaan nyt hurahdettu täysin agilityyn, tai tarkemmin sanottuna tähän wipulityyn. Seuraavakin (agi)koira tulee kyllä olemaan whippet, se on varma! :nyökyti:

Isl, Ikiroudan Tolstoi - Tolstoi (2002-2013)

Tsek aut! https://supamanstyle.wordpress.com/

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Heinä 23, 2012 1:12 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Unohdin mainita, että olen itse yhtä aloittelija, kuin koiranikin ja 90% kisahäröilyistä on puhtaasti ohjaajan virheitä. :denti: -Mutta koko ajan parannetaan ja yritetään oppia niistä virheistä.

Meidän epävirallisia ja virallisia koitoksia, kaikkine nolouksineen, löytyy täältä: www.youtube.com/playlist?list=UUgABGqIaCL9mjUxrO8x_0lQ

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Heinä 23, 2012 2:14 pm 
Poissa
Syöny sikana omenia
Syöny sikana omenia

Mä olen Numan kanssa agiliidellyt vajaan vuoden, viime syksynä aloitettiin ja nyt ollaan mölli-tasolla. Kaikki esteet siis menee, kepit vaatii vielä aika paljon ohjausta. Ollaan käyty 3 kurssia ja muutamia yksittäistunteja ja aikaisemmin olen harrastanut agia harjakoiran ja ibizanpodencon kanssa, möllitasolla tosin vaan. En tiedä onko mun hermorakenteesta koskaan kisaamaan, oon kauheen sählä ohjaaja :oops: . Koirat kyllä osaisi, mutta minä... :denti:

Numa on hirmu taitava, sillä on hyvä hyppytekniikka ja se tekee mielellään nakkipalkalla vaikka mitä! Kovasti se on kiinni mun (oikeassa) kädessä, eikä meinaa irrota. Pitäisi harjoitella enemmän irtoamista ja vasemmalla kädellä ohjaamista ja palkkaamista. Palkasta käy myös pallo/lelu, mutta nakki/lihapulla on ehkä mieluisin :plep: .

Tässä pari huonoa kuvaakin:

Kuva

Kuva

- R.I.P. Snout Ziggy Stardust & Esa Nahka & Tero Nuppi

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Heinä 23, 2012 2:28 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

^ Ai niin, minähän sain silloin sata vuotta sitten agialkeissa opetettua Diman kädestä palkkaamalla niin hyvin käteen kiinni, että pari vuotta sitten uudet alkeet lähti siitä, että saadaan koira irti kädestä. Nykyisin en aksatessa "uskalla" palkata kädestä kovinkaan paljon, vaan syötävät palkat tulee aina namialustalle maahan. Dima alkaa heti vahtaamaan käsiä ja esim. pujottelusta ei tule mitään, jos sille muutaman nakin syöttää käsistä. Pujottelupalkka tulee siis aina keppien päähän maahan, alustalle.

Herkkupalkkaa käytänkin yleensä vain kontaktiesteiden vahvistamiseen ja muuten on palkkana pallo jahtaamiseen tai lammaskarvapatukka vetotaisteluun. :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Heinä 23, 2012 2:35 pm 
Poissa
Syöny sikana omenia
Syöny sikana omenia

^ Meillä ei namialustasta tulis mitään, koira karkaa vaan sinne suorittamatta yhtään estettä :ehe: . Samoin, jos palkka on tullut vaikka kouluttajalta, koira juoksis koko ajan vaan open luo syömään namia :roll: .

- R.I.P. Snout Ziggy Stardust & Esa Nahka & Tero Nuppi

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Heinä 30, 2012 7:30 pm 
Poissa

Mullahan ei ole whippetiä vaan silkkivinttikoira, mutta sallitte varmaan mun tunkeilun tähän ketjuun, kun silkenporukoista ei oikein saa vertaistukea agilityhommiin :denti: Fauna on ainoa tavoitteellisemmin treenannut silken, vaikka pari muutakin on jonkun verran kokeilleet.

^meillä on namialustan kanssa vähän samaa ongelmaa. Jouduttiin ihan "kädestä pitäen" opettamaan, että namin saa alustalta vain jos suorittaa annetut esteetkin. Käytännössä alustan luona pitää aina ollut joku kytiksessä valmiina nappaamaan nami pois, jos koira karkaa alustalle. Alkuun tehtiin siis ihan vaan yhtä estettä ja siitä alustalle hakemaan palkka (ja palkka pois jos kiersi esteen). Vaikeutettiin lisäämällä esteitä aluksi ihan vain suorana hyppysarjana tms. ja kun viesti alkoi mennä perille, niin namialustoja on voinut käyttää esim. kontaktiesteilläkin ihan rataharjoittelussa. Aika herkästi Fauna kyllä yrittää karata alustoille jos ohjaus on yhtään myöhässä ja joinain päivinä on vaan pakko ottaa namialustat pois, kun ylikuumentunut aivosolu on sen verran kierroksilla, että ohjauksen seuraaminen unohtuu ja Fau sinkoilee kontaktiesteille etsimään namialustoja... Mutta etenkin siis kontaktien vahvistamiseen ratatreenissä noi alustat on olleet tosi pop! Myös kepeille on saatu vauhtia ja eteenpäinpyrkimystä (vaikka aluksi keskittyminen hajosi täysin ja alkoi rikkoa kepeillä kun hoksasi alustan. Tämä korjattiin ihan vain jankkaamalla keppejä ja alusta lähti aina koiran nenän edestä käteen (avustajalle) jos karkasi kepeiltä kesken).

Faunan pahimpia ongelmia on että se on hyvin kiinni ohjaajassa, eikä sitä voi jättää lähtöön kuin yhden tai max. kahden suorassa linjassa olevan esteen taakse, muuten se kiertää ekan hypyn. Kontaktit menee vähän roiskimalla ja se ei hirveän hyvin itse lue rataa, vaan vaatii että ohjaaja "saattaa" esteelle asti, sen sijaan että se irtoaisi hyvin.Tämä on kyllä paranuntunut ajan myötä. Fauna on treenaillut melko säännöllisesti nyt nelisen vuotta (lappalaiskoiraporukan treeniryhmässä), ja tänä kesänä uskaltauduttiin vihdoin kisoihinkin. Mun mies on pääasiassa opettanut ja ohjannut Faunaa ja on myös kisoisas Faun kartturina. Ensi viikonloppuna lähdetään kokeilemaan onneamme Porvooseen ja Kirkkonummelle :rokrok:

Fau on hyyyyvin herkkis ja vaatii paljon palkkaa ja kannustusta, eikä virheistä saa kieltää, pitää vaan ottaa uusiksi ja palkata ruhtinaallisesti. Jos se huomaa "tekevänsä väärin", se menee niin epävarmaksi että lopettaa kaiken tekemisen ja pyörii vaan ympäriinsä ja kiertää esteet. Onneksi treenaaminen runsailla palkoilla on auttanut tähänkin, ja Faupsel on saanut itsevarmuutta ja kestää paremmin korjauksia. Mutta ei sille voi huutaa samalla tavalla kuin esim. mun porokoiralle, jolle mä rääyn välillä minkä keuhko irtoaa ja porokoira vaan tuumaa että oho, ai säkin oot täällä. Nykyään käytämme pelkästään namipalkkausta, koska leikittäminen ja rallipalkkaus aiheutti sen, että Faun mielentila treenatessa oli RALLATAAN ja se saattoi milloin vaan kesken ratatreenin lähteä rallaamaan pitkin kenttää vailla aivosolun häivääkään :ehe: Edelleen se satunnaisesti saa noita heparikohtauksia ja lähtee täysin lapasesta, mutta keskittyminen ohjaukseen ja esteisiin on parantunut potenssiin kymmenen kun jätettiin kaikkinainen omaehtoinen riekkuminen agilitytreeneissä kokonaan pois. Ainoa sallittu leikkiminen treeneissä on nykyään ohjaajan päälle hyppely ja hammastelu - se ei saa aikaiseksi sitä että koira lähtee rallaamaan tuhatta pitkin kenttää. Fauna on onneksi ahne, ja sille uppoaa hyvin nakit, lihapullat, kuivattu kana, kissanmärkäruoka (purkista), possunkorvat jne.

Tavoitteena on saada Fau kolmosiin ennenkuin ikä tulee vastaan 8) Se on nyt 7v. ja toivotaan, että se muutaman vuoden vielä olisi kisakuntoinen. Mä olen itse treenannut myös lapinkoiran ja porokoiran kanssa, ja niihin verrattuna Faunan vahvuuksia on nopeus, hyvä hyppytekniikka ja ketteryys. Fauna hyppää maxiesteet vaikka takaperin voltilla kerien ilman vauhtia, ei tee mitään ongelmaa. Se hyppää jopa koko saakelin A-esteen yli koskettamatta sitä, jos sille päälle sattuu :orava: Ongelmia tuottaa saada se kääntymään tiukasti kun vauhti kiihtyy liikaa, eli Faunaa joutuu jaruuttelemaan jotta se hyppää riittävän kootusti.

Noista JenniJ:n linkittämistä videoista tuli mieleen, että hyppytekniikkakurssi saattaisi parantaa tuota korkealta jalat käppyrässä pompahtelua :nyökyti: Muutenhan meno näyttää vallan hienolta! Faunalle on tehty hyppytekniikkaharjoitteita, jotta se on oppinut paremmin arvioimaan ponnistuspaikkaa ja tarvittavaa hyppykorkeutta, ja samalla sen hypyt on tulleet sulavammiksi (joka ei myöskään rasita koiran kehoa niin paljon), kun se tuntee osaavansa arvioida tarvittavan hypyn eikä jännitä itseään niin paljon hyppiessään.

slk Naavaneidon Salka "Salka"
lpkn Pihlajamäen Fafnir "Katla"
lpkn Sysiväikeen Hekla Huuranhaltia "Hekla"

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Heinä 31, 2012 1:55 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

^ Oiii, kun mukava lukea Faunan treeneistä, kuulostaa kyllä monelta osin niiiiiin samalta, kuin meillä! :ihq:

Minä olen tuo namialustan kans toiminut niin, että mitään ei ole alustalla valmiina, vaan laitan palkan sinne, kun este suoritettu. Nuoremmalle vipukalle, Vanjalle, olen tehnyt nyt niin, että esim. renkaalla (joka on edelleen hieman epävarma) laitan namialustan maahan odottamaan, kun koira hyppäämässä oikessa kohti naksautan ja koira tietää, että suoritus oikein ja palkka tuodaan sinne alustalle, eli jatkaa suoraan alustaa kohti, eikä pyörähdä katsomaan minun käsiä. Siihen tyyliin luovimalla on alustaa käytetty. Vanjan kanssa treenaan siis pääasiassa itsenäisesti ts. ei ole myöskään avustajaa, joka voisi jeesata palkkauksessa.

Dima tekee niin mielellään rataa, että hyvin harvoin se lähtee kesken kaiken tsekkailemaan alustoja, olisiko siellä mitään tarjolla (varmaan siksi, kun siellä ei koskaan ole mitään valmiina). Siksi onkin helppo, vaikkapa layerointi-harjoituksia tehdessä, laittaa palkka alustalle valmiiksi esim. puomin alastulokontaktille. Meillä käskysana "ota" on yhtä kuin pysähtyminen kontaktille. Jos siis itse olen layeroinut ( :denti: ) itseni toiselle puolen rataa ja koira hienosti kontaktin ottaa, on palkka siellä valmiina. Naksulla tietysti hoituisi sama homma.

Dimalla varmasti eniten "vaikeuksia" on A-esteellä (jos unohdetaan se hyppytekniikka), koska A on lemppari. Se mieluusti roiskauttaisi A:n harjalle asti ja 2 on - 2 offia alastuloon on turha ikipäivänä enää toivoa. Vippaskonsteilla siis muistutan sille A:lle tultaessa, että "hiljennä" ja varmistele, ettei se innoissaan pompahtele alastuloa virheeksi. En siis vaadi 2 on -2 offia, mutta vaadin, että se pysähtyy suoraan esteen jälkeen, siis tulee alas sievästi ja jää odottamaan maahaan, eli 4 off sanoisinko..? :orava: Väärä suoritustapa on jotenkin niin syvällä siellä jossain, että en ihan oikeasti usko, että sitä hirveästi kummenemaan siitä saa. Yritin aktiivisesti korjata alastuloa sillä seurauksella, että koira meni ihan sekaisin ja näytti, ettei se tule kohta alas ollenkaan tai vaihtoehtoisesti loikkasi koko kontaktin yli, ettei vaan tekis siinä virhettä, kun ei osaa oikein tehdä. :shockthink: Eli unohdamme sen ahdistuksen nyt kokonaan ja tehdään mitä pystytään. Meillä on näitä syvään juurtuneita perustason virheitä, koska vielä viime kesänä ajattelin, että me ei ikinä tulla kilpailemaan edes epävirallisesti, me vaan harrastellaan ja näin olleen ne fiilaukset, jotka olisi aikanaan pitänyt tehdä, ovat tekemättä. Kepitkin piti ruveta nyt kevättalvella hinkkaamaan kiireellä kuntoon, kun alkoikin tehdä kisoihin mieli. Nimim. "En enää koskaan treenaa mitään sillä ajatuksella, että hyvät pohjat voi jättää tekemättä, kun me ei koskaan kuitenkaan kilpailla tai pyritä pisteeseen X" :?

En ole ikinä hyppytekniikkakoulutuksessa ollut, joten en sano mitään varmaksi, mutta hieman skeptinen olen sen suhteen, pystyisikö hypyille jotain tekemään. Diman kaikki liike on aina suuntautunut ylöspäin. Se laukkaakin pomppimalla ja silloin ei radaltakaan hirveitä aikoja tarvi havitella.. :orava: Nähdäkseni hirmu moni whippet hyppää nimen omaan jala supussa mahan alla, eikä "liitoasennossa", niin kuin yleensä kaikki muut rodut tekee. Mutta kuten sanottu, en tiedä hyppytekniikkaharjoittelusta mitään ja varmasti sellaistakin kannattaisi kokeilla! :-)

Mulla meni tosi pitkään ennen kuin tajusin, kuinka kaukaa se agiradalla ihan oikeasti ponnistaa ja missä minun itseni pitäisi olla siihen aikaan. Jos ei noita noloja videopätkiä olis, en tietäisi vieläkään. Treeneissä loikkiminen ei ehkä korostu ihan samalla tavalla, kun mennään teknisesti paljon vaativampia - kolmosluokan - ratoja kimuroinen ja kaikkine kommervenkkeineen ja Dima ei pääsekään sellaiseen räiskintähurmokseen, kuin suoraviivaisilla ykkösen radoilla. Muutenkin se on tosi paljon paremmin kuulolla vaativilla radoilla, jotka vaatii tosissaan keskittymistä. Kisapätkissä näkyy jo jossain kohti parannusta minun ohjauksessa, eli saatan jopa muistaa näyttää koiralle oikean ponnistuspaikan, joku valssi tai jaakotus saattaa jo tulla ajoissa ja siinä niitä Diman julmimpia leiskautuksia saa kummasti hillittyä ja sekunteja alkaa säästyä ihmeesti. Näkyy vaan kisatilanteessa menevän edelleen pitkälti niin, että vaikka rataan tutustuessa vielä osaa hyvin miettiä ohjaukset, mihin näytetään ponnistuspaikat, minne rintamasuunta on ja mihin ja niin edelleen, niin kun lähtö tapahtuu, kaikki unohtuu - ja tietysti niin, että kaikki ohjaukset on valovuoden myöhässä (ja tämän toteaa sitten kotona videolta)! :denti:

Meillä on ihan samat tavoitteet, kolmosiin ennen kuin ikä ja mahdollisesti kaihi tulee vastaan. :peukku: Onnea kovasti matkaan teillekin!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 451 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]