Tänään on Ma Tammi 20, 2020 12:23 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 451 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 27, 28, 29, 30, 31  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Agility Whippet
ViestiLähetetty: Ke Huhti 19, 2017 2:11 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

No joooo, alkoihan se homma pelittää uudessakin hallissa :nyökyti: Heti kun pääsee rataa painamaan täysiiii niin alkaa motivaatiotakin löytymään. Felix ei oikein tekniikoita jaksa tehdä hinkkaamalla (eli ihan kuin omistajansa :denti: ) esim. takaakiertoa ei jaksa tehdä paikoiltaan, mutta jos on yksi hyppy alla niin toimii paremmin.

Pari kyssää: Kauan teillä on mennyt keppien opettamiseen? Mulla on projektina kesän aikana opettaa kepit, onnistuneeko? Ohjatut treenit on kerta viikkoon, jonka lisäksi on mahdollisuus itsenäiseen treenaamiseen niin paljon kuin sielu ja koira sietää.

Ja sitten, että paljonko tiedätte kisaavia vipettejä ja millä tasolla he kisaavat?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Huhti 19, 2017 4:12 pm 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

Mä olin laiska keppien kanssa ja mulla meni niiden viimeistelyyn ihan liian kauan, mutta parissakin kuukaudessa olisi aivan hyvin saanut rakennettua, kun olisi ollut järkevä ja suunnitelmallinen. Opetin siis 2x2-tekniikalla, mikä oli tosi hyvä juttu, koska sillä sain tehtyä tosi itsenäisen pujottelun. Kisoissakin monesti näkee, kun ykkösluokkalaisia pitää ohjata ihan läheltä keppejä ja jopa ehkä näyttää käsimerkein, meillä ei sitä ongelmaa ole. :) Treenattiin pelkästään kotona, ohjatuissa treeneissä jätettiin aina kepit tekemättä, ettei se sotke keskeneräistä treeniä.

Treeneistä löytyy videot https://youtu.be/C9AGmWT-E64?list=PLXw46zm1KTFPIqaB-Xb4vL2jc4A7B34Rn. Ihan lopullinen sujuva hieno pujottelu sieltä puuttuu, niitä mulla olis meidän treeniryhmässä fb:ssä, mutta eipä sieltä saa tallennettua tietenkään.

2x2:n lisäksi mun sydän sykkii kuja- ja vinokepeille. Ainakin mun vipatit on sellaisia mamin pieniä kainaloisia, että niille tekee tosi hyvää, kun opettelevat tosi itsenäisen pujottelun. Aikanaan yhden treenikoiran opetin silloiseen tyyliin kädellä vedättämällä ja ihan hyvä pujottelu sillekin tuli, mutta nykytiedon valossa en kyllä enää tekisi niin. Takaperinketjutus kuulostaa myös hyvältä, mutta siitä mulla ei ole yhtään kokemusta, niin en osaa sen tarkemmin sanoa.

Ootko muuten Leivonen fb:ssä Whippet Agility (Suomi) -ryhmässä? Kannattaa liittyä, jos et! Se on aika hiljainen ryhmä, mutta jos sinne jotain laittaa, niin kyllä moni aina vastailee. Oivallinen paikka saada vertaistukea muilta wipuliitäjiltä. :nyökyti: Siellä me (as in rotuyhdistyksen agilitytoimikunta) myös ollaan mainostettu syksyllä koittavaa Whippet Agility Weekendiä, rotumestiksiä ym.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Huhti 20, 2017 11:39 am 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Hei kiitti, pitääpä käydä katsomassa tuota ryhmää :) Mä en vielä tiedä millä tekniikalla opetan. Kaverini, koulutusohjaaja ja kolmosissa kisaava, tulee opettamaan mua opettamaan Felixiä ja mietitään sitten sitä tekniikkaa ja sillä sitten hieron kesän. Kohta lähdetään taas hallille treenaamaan perusohjauksia, kun sunnuntaina olisi ne kisat supermölliluokassa :shock:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Huhti 24, 2017 6:27 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

Mitkä fiilikset täällä on eilen SAGIn kevätkokouksessa äänestetyistä sääntömuutoksista? Onko pikkumaksit jees vai jotain muuta?

Meiltä Tilda menee varmasti pikkumakseihin, jes! Aika kiire kyllä sen kanssa tulee, jos on 40cm rimat radalla :denti: Venti on ihan siinä rajoilla. Se on 2-vuotiaana käynyt Kartanolla mittalaitteen alla (49,5cm), mutta rallytokossa oli "reilusti yli" 50 senttinen, kun mittaus tehtiin vasemmalla kädellä huitaisten mittatikulla. En usko, että mittaustilanteessa jossain hallissa tms. saan sitä asettumaan matalimpaan luonnolliseen korkeuteensa. Maksirimatkin äänestettiin kuitenkin sen verran matalammiksi, että ei tunnu niin pahalta enää hypyttää.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Huhti 24, 2017 9:25 pm 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

Musta pikkumaksit on tosi jees, askel turvallisempaan suuntaan. Jos ikinä päästään kisoihin asti kummankaan koiran kanssa, niin pikkumakseihin kyllä menevät (oletan ettei tuosta pennustakaan järin suurta tule, varmaan Taimin tapaan noin 46-senttinen). Monihan ilmeisesti pelkää, että nyt ohjaaminen vaikeutuu tosi paljon, kun koirista tulee entistä nopeampia. Mun mielestä tätä pitäisikin ratkaista niin, että nyt sitten tehdään entistä enemmän haastavampaa pyöritystä ja teknistä kikkailua, missä ei voi kaahata urku auki. Toki niin mun mielestä aina olisi pitänyt tehdä, ennemmin kuin yrittää hidastaa koirien vauhtia laittamalla ne hyppäämään kohtuuttoman korkeita hyppyjä. Mielenkiintoista siis nähdä, miten tää tulee vaikuttamaan ratasuunnitteluun. Onneksi taisi tulla jotain muutoksia siihenkin sääntöön, että mihin luokkaan haluaa mennä kisaamaan, eli voin juuttua ikuiseksi ykkösiin, jos vahingossa sieltä joskus nousen ja ylemmät luokat on liian vaikeita. :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Huhti 26, 2017 9:48 am 
Poissa
Keltanokka

Peukku pikkumakseille :peukku2: hyvä, turvallinen vaihtoehto ja antaa juuri vipukan kokoisille kavereille turvallisen ratakorkeuden. Tosin meidän Rudi tulee varmaan olemaan ihan maksikokoinen :smoker:

Rudin kanssa ollaan jo aloitettu agilityn oppeja, leikin varjolla tosin. Kun poika on aktiivinen sohvalta hyppijä eikä haluta että väärältä puolelta hyppää, otettiin käyttöön pahvilaatikkokoroke. Tähän sitten innostuttiin tekemään 2on2off ja poika tarjoaakin sitä jo välillä ite :D
Käytiin myös agilitykentällä. Siellä Rudi nätisti istui sylissä kun kaveri treenasi ja 5 minuuttia lopusta me leikittiin yhdessä kentällä. Ollaan myös harjoiteltu kotona sivuun jäämistä (hihnalla kiinni pöydässä ja kävelen poispäin) ja poika tajusi homman heti! Ei rimpuillut tai vinkunut vaan istahti heti katsomaan että mitäs nyt. Tätä harjoitellaan ihan minuutin päivässä ja ollaan jo päästy siihen vaiheeseen että voin tehdä X-hyppyjä tai leikkiä Pepen kanssa vieressä eikä Rudia haittaa. On kyllä niin järkevä pentu :ihq:

Tästä jatketaan ja sitten aksaradoilla nähdään parin vuoden päästä :rokrok:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Huhti 26, 2017 9:52 am 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Ei vaikuttane meidän elämään, Felix taitaa olla just sen 50 cm :evil: Eipä olla kyllä maxikorkeuksilla treenattukaan vielä, jotain 45-50 cm käytetään treeneissä. Samassa ryhmässä on malikka ja noutaja ja niiden kanssa samoja rimoja mennään. Felixin ongelmahan on just se urku auki kaahottaminen, kun se on vain niin intoa täys. Eilinenkin eka pätkä meni ihan vaan siihen että "istu, eikä ku tänne, ISTU, paikka, sssaaa...., istu, PAIKKA, ärrrgghh", jne. Toinen pätkä menikin sitten oikein kauniisti ja keskittyen, kun oli ensin vähän päästetty yimääräiset höyryt. Felix on siis hyyyyyvin epätasainen suorittaja, treenit voi mennä jostain täydellisen ja päin helvettiä väliltä.

Oltiin sunnuntaina epiksissä ja sehän meni... no viihdyttävästi :eihelev: Felixin pikku vipetinaivot eivät oikein kestäneet paineista tilannetta ja veteli ihan omat ratansa :D Ohjaukseen tuli kyllä myös ja silloin meni oikein nätisti. Ja toki mun ohjaaminenkin on tosi supermölliä. Mutta noita supermölliluokkia aion silti sitkeästi tahkota, jotta Felix rutinoituisi noihin tilanteisiin ja homma alkaisi pelittää :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Kesä 22, 2017 2:40 pm 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

Voisin päivitellä meidän pentukoulukuulumisia. :)

Ollaan tähän mennessä harjoiteltu mm. palkasta luopumista, leikkimistä, kosketusalustan koskemista, laatikkoon seisomaan menemistä, korokkeelle nousua etutassuilla, tasapainotyynyllä tasapainoilua sekä 2on2off-asennon alkeita. Estepuolelta ollaan juostu suoran lyhyen putken läpi palkalle sekä tehty bumpereilla eteenlähetystä että lähdössä odottamista. Hyppytekniikkaa myös bumpereilla, siitä on tehtyjä rytmitystreeniä (ei oltu silloin mukana) sekä set pointia. Niin, ja siivekkeen kierron alkeita ollaan aloiteltu myös, tarkoituksena siis opettaa Trkmanin cik & cap -idealla kokoava, kääntyvä hyppykäsky.

Lysti on kyllä mukava treenattava. Se on hyvin kontaktinhakuinen, innokas ja utelias, oppii nopeasti ja repii leluja kuin pieni terrieri. Melkoisen lupaava agilitykoiran alku siis. :nyökyti: Ihan huippua että nyt päästään tekemään kaikki alusta asti oikein ja tuoreimpien tekniikoiden mukaan, niin vältetään toivottavasti pahimmat sudenkuopat ja hallittavuusongelmat.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Heinä 10, 2017 3:29 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Jee, hyvä että on täälläkin vähän uusia viestejä :-)

Felixin keppiprojekti etenee; tänään, kahden kuukauden treenin jälkeen, se pujotteli kaikki kepit :spakaatti: :bansku: Meno oli tosin hyyyyyvin verkkaista, mutta kun alkuun lisäsi vähän radanpätkää niin alkoi löytyä hyyyyyvin vähän vauhtia ja rytmitystä. Aloitin siis kujakepeillä ja varsinaisen pujottelun hahmottamiseen käytin lisäksi ohjureita. Felix älysi idean kyllä tosi nopeasti, joten ohjureita on tarvittu vain vähän.

Kontaktejakin tehty pysäytyksellä ja tuntee "ota"-käskyn, nyt pitäisi treenata lisää sitä että koira jää vaikka mä jatkan matkaa. Juoksukontaktit tuolta rämäpäältä tuskin onnistuu, joten mennään nyt näillä. Felixin tekeminen on vieläkin tosi randomia, joskus on kuulolla todella hienosti ja joskus ei lainkaan. Useimmiten menee jostain siltä väliltä. Möllikisoja olisi ollut kiva käydä näin kesällä, mutta ne on melkein kaikki ulkokentillä, joista Felix kyllä hatkaa heti jos ei ole kunnon aidat :windi:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 08, 2017 7:24 pm 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

Mites Felixin keppiprojekti? Entä muut agiliitowhippetit? Plus sellofaanin cirnecot tietty. :D

Meillä meneillään leikkikoulun kakkososa ja olen kyllä supertyytyväinen, niin Lystiin kuin koulutuskonseptiin. :nyökyti: Kaikesta eläväisyydestään huolimatta Lysti on osoittanut hallilla loistavaa keskittymiskykyä, se tekee kaiken täysiiiii mutta kuitenkin sopivasti hanskassa pysyen, on edelleen kontaktinhakuinen ja liikuttavan innokas oppilas. Mun pieni. :luuv2: Mitäköhän kaikkea tässä ollaan syksyn aikana tehty, hmm. No, nyt tehdään jo lyhyitä estesarjoja, eli oikeastaan putkia ja siivekkeiden kiertoa tai sitten aitoja bumpereilla. Samoin joka tunnilla on aina joku hyppytekniikkatreeni. 2on2offia hiotaan pikku hiljaa valmiimmaksi, samoin ollaan tutustuttu mm. harjoitusrenkaaseen, pussiin ym. Lajitreenin ohessa meidän käsketään myös opetella temppuja ja jumppajuttuja, viimeisimpinä on treenilistalle tullut ns. kurreasento sekä peruuttaminen. Lysti edistyy hienosti ja tuntuu taklaavan haasteitakin ripeästi, aina kun luulen että tällä kertaa tää juttu ei ainakaan suju, niin sittenhän se sujuukin superhyvin. :D

Taimikin taitaa pikkuhiljaa tehdä paluuta höntsäagilityn pariin, yritän sille napsia irtotunteja jostain nyt loppuvuodeksi. Alkuvuonna Lysti jatkaa leikkikoulun viimeisellä luokalla ja Taimin yritän uudelleen saada keppi- ja kontaktikouluun, eli samaan joka meillä jäi vuosi sitten kesken. Mulla on kyllä niin vähän talkootunteja nyt, että voi kaksi ryhmäpaikkaa jäädä kaukaiseksi haaveeksi. :| Mutta kunhan saan Lystin kanssa edes jatkaa, sen kanssa on nyt niin hyvä flow, ettei saa tulla kesketyksiä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Marras 09, 2017 10:50 am 
Poissa
Mummi
Mummi

Mekin ollaan käyty Tuubin kanssa nyt syksyn mittaan agissa. :ihq: Jotenkin niiiin hellyyttävää, kun 11-vuotias oppii uusia juttuja. Me ei kyllä mennä kuin 4-5 estettä kerrallaan, mutta hieno työvoitto sekin. Putki oli ihan superjännä ekat muutamat kerrat, kunnes Tupsu yhtäkkiä päätti alkaa juoksemaan hypystä putkeen. Muuten se ei sitten sinne menekään. :ehe:

italianvinttikoira Pulla

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 15, 2017 1:44 pm 
Poissa

Mä sain molemmille hörökorville treenipaikat talvikaudeksi ohjattuihin treeneihin, jes! Tilda menee kovaa ja korkealta alkeisjatkoryhmässä ja Venti on mölliryhmässä.

Tildan kanssa on hirveän kiva tehdä, kun sillä on niin valtavasti intoa. Hirveesti ei olla vielä ehditty tekemään, kun treenikausi alkoi vasta lokakuun alussa. Perusjuttuja vähän vaikeutettuna on ollut ohjelmassa aika paljon: serpentiiniä/päällejuoksuja, irtoamista, eteenlähetyksiä. Ohjauksissa teemoina persjättöjä, valssiepätoivoa ja saksalaisia.
Tildaa joutuu vielä aika paljon "saattelemaan" esteille, mikä ei oikein tahdo toimia sen ja mun rynnistämisnopeuden erilaisuuden kanssa yhteen :orava: Kontaktit ovat meillä ihan vaiheessa (2o2o perusteet se on osannut varmaan 2 vuotta, mutta korkeassa vireessä rynnistää helposti läpi) ja keinun kanssa kuluu varmaan ääneen totutellessa hetki. Kiipeilyn suhteen muuten tuo on ihan alppivuohi, sen kanssa ei tule ongelmia. Kepit ovat aika hyvällä tolalla ja yksi Tildan lempiesteistä. Kulmia ja vauhtia lähestymisiin olisi niiden kanssa varmaan seuraava askel.

https://youtu.be/QcBBKmHd660 Serpentiiniä
https://youtu.be/rineew8xdZA Eteenlähetyksiä
https://youtu.be/6XH8h_kC3vs Saksalaisia ja kepit

Ventillähän jäi keväällä aksakausi tyngäksi, kun se sairastui aspiraatiokeuhkokuumeeseen ja oli reilun kuukauden totaalitoipilaana. Onneksi kuitenkin parani ihan entiselleen! Nyt syksyllä agilityn pariin palaaminen on ollut vähän ailahtelevaa. Välillä on intoa enemmän kuin järkeä ja otus roiskii jotain omia kuvioitaan sinnepäin, ja välillä taas tekee sinällään ihan hyvin, mutta hiiiiiitaaaaaaasssssttiiiiii. Sillä on ollut myös vähän vatsavaivoja, jonka takia on treenejä jäänyt väliinkin. Vähän meinaa välillä turhauttaa, mutta tärkeintähän olisi keskittyä analysoimaan :)
Kontakteista keinu on jäänyt niin vähälle huomiolle, että sitä täytyisi kerrata, ja ne helvatun kepit ovat helvatun kepit edelleen. Kotona ollaan saatu mielentilaa vähän parannettua tarjoamisen kautta, mutta hallilla se keppiräpistely on aika.. noh, räpistelyä. Huoh.

https://youtu.be/J5ymWlqXvLk Valssisulkeiset
https://youtu.be/6pAR45o-7-s "Vttu, pidäkeppis. Heippa!"
https://youtu.be/W6Jkg4qqj4g Tuskaisaa rämpimistä :denti:

Etenkin Venti kärsii aikalailla seuran minihallista, jossa harjoitukset helposti olosuhteiden pakosta painottuvat ainaiseen kääntymiseen ja vääntämiseen. Hetken aikaa kun siihen tyyliin aksaa, ei koira enää haluakaan irrota – sen kohdalla todella saa sitä mitä vahvistaa! Mäkin itseasiassa kärsin aikalailla näistä lyhyistä esteväleistä. Viime talvena käytiin parissa epiksissä ja kyllä huomasi että aa) koira liikkuu, kun sillä on tilaa liikkua ja bee) mun ohjaaminen on ihan paskaa, kun pitäisi oikeasti vähän juostakin. Tänään on meillä treenit, joissa on teemana irtoaminen - iso jee meiltä molemmilta!

Mulla olisi tavoitteena saada aiempaa paremmin synkattua omaa ohjaamista kulloisenkin koiran tarpeisiin. Vaikka Venti ja Tilda ovat tavallaan monelta osin samanlaisia ohjata, niissä on myös tuntuvia eroja. Koen tosi haastavaksi hienosäätää ohjausta koirien välillä. Joitain pieniä ihmeitä on kyllä myös tapahtunut, koska esimerkiksi aiemmin aivan totaalisen mahdottomiksi kokemani saksalaiset ovat onnistuneet molempien koirien kanssa kelvollisesti.

Materiarakkautta ovat tuoneet uudet kunnolliset agilitykengät :luuv2: ja Holobal. Toi pallo on mullistanut ruokapalkalla toimivan Ventin palkkaamisen tyystin ja on tosi toimiva siinä. Olen tosin laiskistunut ja käytän samaa palloa tosi paljon myös Tildalla varsinaisen lelun sijaan. Hyihyi. Kotona olen yrittänyt muistaa vahvistaa myös Ventin leikkimistä palkkana, kun täällä se vähän leikkii.

Pohdiskeltiin kaverin kanssa ottavamme kuukausi-pari vapaatreenioikeutta halliin ja käydä yhdessä treenailemassa. Saa sitten tarvittaessa kontakteja liikuteltua ja apupalkkaajaa avuksi. Tildalle olen suunnitellut kuuriluontoisesti estehakuisuus- ja kontaktiharjoituksia, Ventille keppi- ja keinutreeniä vauhdikkaiden välipalojen kera.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Tammi 01, 2018 5:46 am 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Meikäläiset pääsi jatkamaan talvikaudella mölliryhmässä ja taso on kyllä selkeesti kovempi kuin alkeisjatkossa. Lisäksi treenaillaan omin nokkinemme ehkä kerta viikkoon siihen päälle. Meidän kepit alkaa sujua jo aika kivasti parhaimmillaan :nyökyti: Felix irtoaa hienosti oikeaan väliin ja vauhtiakin on välillä, mutta pääsääntöisesti kepit on varsin hitaat :? Aina se ei jaksa keskittyä ja lintsaa lopussa. Etupalkkaa kestää joskus ja jouluna. Nyt on taas vaihe, että koira on himmeen hyvässä kontaktissa ja jaksaa keskittyä treenaamiseen. Ihana pieni pojanpallero :hali:

Epikset supermölliluokassa https://www.youtube.com/watch?v=AYELkKc ... e=youtu.be :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Tammi 05, 2018 2:12 pm 
Poissa

Hienostihan Felix siellä epistelee! Meidänkin pitäisi aktivoitua episten kanssa, ei varmaan vuoteen olla oltu! Tildalle tekisi hyvää nähdä vähän muitakin halleja kuin vain tuo home base.

Meillä oli muutaman viikon joulutauko ja tällä viikolla palaillaan takaisin agilityn pariin. Ventille tauko teki hyvää, viime treenit olivat tosi onnistuneet. Tildalla on sen omat ohjatut vasta sunnuntaina.

Nää videot tiivistää näiden koirien erot aika hyvin :denti: Toveri on tommonen kovaa ja korkealta roiskija ja Venti harkitsevampi työmyyrä.
https://youtu.be/5wVgrt3ovp4
https://youtu.be/WnT2E_FcrUQ

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 01, 2018 1:50 pm 
Poissa

Meilllä oli Ventin kanssa pitkästä aikaa oikein hyvänmielen treenit eilen. https://youtu.be/1ZlhbFWOmzY Sit toki kun koira olis hyvä, ohjaaja on aivan kuutamolla :orava: Tildalla on nyt juoksut ja taukoilee niiden ajan.

Venti tuntuu nykyään jotenkin kauhean hitaalta, mutta en tiedä onko se oikeasti hidastunut. Voi olla että 1.) mun ohjaus on parantunut viimein sen verran, että ehdin paikkoihin paremmin 2.) Tildan hullu viilettäminen saa Ventin tuntumaan hitaalta tai 3.) se on oikeasti hitaampi. Koitin katsella vanhoja treenivideoita läpi mutta en osaa sanoa juuta taikka jaata - enemmän se vauhti ehkä tuntuu olevan rataprofiilista kiinni. Kuka nyt tahtoisi putkissa juosta ja kääntyillä, kun vois vaan luukuttaa hyppyjä ja kontakteja sujuvilla linjoilla. Epiksissä se menee videoiden perusteella selvästi vauhdikkaammin. Täytyy käydä epiksissä kokeilemassa, ei olla vuoteen taas käytykään.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 451 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 27, 28, 29, 30, 31  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]