Tänään on Ke Marras 14, 2018 5:05 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 76 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Greyhound-jalostuksesta, greyhound rotuna
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 8:23 pm 
Poissa
Ei niinku jaksais tota Putinia...
Ei niinku jaksais tota Putinia...

mukle kirjoitti:

Mutta siis joo, jäi tuosta mainitsematta, että tarkoitin noilla hankalammilla alustoilla nimenomaan vieheen perässä. Eipä noita greytä paljon maastoissa näjy.

Näkyy niitä maastoissa huomattavasti enemmän kuin radalla (svkl:n kisoissa). Maastoissa on kaikki linjatkin edustettuina.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 8:41 pm 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

mukle kirjoitti:
Kuulisin muuten mielelläni mielipiteitä tai ajatuksia Katiskassa esiintyneisiin kirjoituksiin kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja/tai karvattomuudesta ylipäätään. Kilpirauhasen lääkinnästä ja lääkityksellä olevan koiran kilpailutuskiellosta vs. lääkitsemättä jättämisestä jotta voi kilpailla?

http://www.katiska.info/terveys/kaljut-reidet/

No, ainakin lääkityksestä luopuminen on varsinaisen tyhmää. Sillä heikennetään kilpailusuoritusta (eli miksi siis edes kilpailla?) ja ennen kaikkea leikitään koiran terveydellä. Eli samaa mieltä kuin katiska.

Mulla olisi sellainen muistikuva et GRL päivitti säännöt just hiljattain tän osalta. Saatan muistaa väärinkin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 9:37 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Onko lääkityksellä oleva koira niin terve, että sen on tarpeellista kilpailla? Miksi? Olisiko se parempi, että olisi joku EJ-rekkarin tyyppinen ratkaisu johon koirat siirrettäisiin ja sitten saisi kilpailla lääkittynä? Pysyisivätkö sairaat koirat poissa jalostuksesta jos menestystä tulisi?
Ja jos/kun kyseessä on linjoihin ja/tai rotuun liittyvä yleisempi sairaus tai "tila" jota ei sitten sairaudeksi mielletä niin miksi ihmiset suorituskyky laskee ja miksi ihmisillä vastaava sairaus aiheuttaa todella monenlaisia ongelmia ihan arkielämäänkin?

Mulla pyörii sen miljoona kysymystä ja pohdintoa mielessä tähän aiheeseen liittyen jonka takia tiedustelinkin mielipiteitä aiheeseen liittyen.

Besties User Friendly

Piuhaputiikki, näyttelyhihnoja!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 9:39 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

^Hyviä kysymyksiä heitit. :nyökyti:

Mullahan on tuossa sohvalla makaamassa yksi kilppari vammainen. Lääkitystä ei koskaan saanut, koska arvot mystisesti normalisoituivat.
Itse en olisi Elsaa kilpailuttanut lääkkeiden alaisuudessa enkä vastaavasti jättänyt lääkitsemättä jos siihen olisi ollut tarvetta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 9:41 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Olisitko kilpailuttanut jos se olisi ollut sallittua lääkittynä?

Besties User Friendly

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 10:37 pm 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

Niin, se oli kennelliitto joka salli kilpparisairaat kilpailuhin. Noh, liitto ku liito :denti:

mukle kirjoitti:
Ja jos/kun kyseessä on linjoihin ja/tai rotuun liittyvä yleisempi sairaus tai "tila" jota ei sitten sairaudeksi mielletä niin miksi ihmiset suorituskyky laskee ja miksi ihmisillä vastaava sairaus aiheuttaa todella monenlaisia ongelmia ihan arkielämäänkin?.

Kuinka yleinen? Miksei mielletä? Kuka ei miellä? Millaisia ongelmia arkielämään?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 11:24 pm 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

Btw, tuolla katiskassahan on sitten kommentointimahdollisuus.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 11:34 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

mukle kirjoitti:
Olisitko kilpailuttanut jos se olisi ollut sallittua lääkittynä?

En olisi, niinkuin kirjoitin. :nyökyti: "Itse en olisi Elsaa kilpailuttanut lääkkeiden alaisuudessa"

Mulla on lähisuvussa (siis omissa ihmis sukulaisissani) kaksi kilppari sairasta. Ja tosiaan niinkuin Mukle sanoi, aiheuttaa arkielämään monenlaisia ongelmia. Niinkin "viaton" kuin kilppari voi olla aikasteen ikävä.

mukle kirjoitti:
Ja jos/kun kyseessä on linjoihin ja/tai rotuun liittyvä yleisempi sairaus tai "tila" jota ei sitten sairaudeksi mielletä

Tämä on muuten totta ja sopii ihan hyvin muihinkin vikoihin kuin vain kilppariin. :nyökyti:
Kun jostain sairaudesta tulee yleinen, niin usein se muuttuu ihmisillä "normaaliksi tällä rodulla". Esim huono luusto ja sen huonon luuston aiheuttamat ongelmat. Tai roikkuvat silmäluomet. Näitä esimerkkejä on paljon.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 11:37 pm 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

Millaisia ongelmia kilpparit tuottaa koiralle arkielämään?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 11:39 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

^Esim väsymys, laiskuus/vetelyys, paino ongelmat, huono karva(kosmeettinen asia). Mm näiden asioiden takia Elsan kilppareita alettiin tutkia aikoinaan.
Mutta totta on, että kilppari ei todella ole onglemista tai sairauksista suurin tai edes hankalin. Tai koiran elämää niin paljon hankaloittava kuin moni muu yleinen sairaus. Mutta ei se koira kuitenkaan terve ole siltä osin, jos kilpparissa on sanomista.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 11:45 pm 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

Hmmm... meillä oli vaan tuo huono kisamenestys. Alkuerät siis veti hyvin, mut sitten ei meinannut millään palautua viikossa ja. kilppariarvot sitten kertoikin syyn. En nyt muista mitä ne oli, mutta ne saatuaan eläinlääkäri kysyi et onhan koira hengissä :denti: -eli aika huonot. Juu, oli se hengissä ja vielä monta vuotta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 11:50 pm 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

Ah, muisti palailee pätkittäin. Ihmettelin aikoinaan kun Merja Helleman kertoi ettei ollut tavannut kilpparisairasta greyhoundia. Mut nyt välähti et se varmaan tarkoitti tuolla tavalla oireilevaa :shock: Ehkä.... luulen niin.

Ja veilä edittiä perään. Nythän näitä terveystietoja aletaan keräämään, niin varmaan tulee selvyyttä asioihinkin :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 11:52 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Katiskassa kilpparin vajaatoimintaa näytettiin liitettävän paljolti karvattomiin reisiin ja sitä kautta mahdollisesti yleisemmäksikin vaivaksi kuin nykyään hoidetaan. Ja juu, Katiskassa on kommentointimahdollisuus, mutta ajattelin kyselläkin täällä ihmisten ajatuksia aiheesta.

Mulla on tänään näemmä erityisen huonon itseilmaisun päivä ja lauseetkin hajanaisia ja näköjään keskeltä katkeilevia.

Itse oon siis lähtökohtaisesti sitä mieltä, että jos eläin on sairas niin sen ei ole tarpeellista ottaa osaa käyttöominaisuuksia mittaaviin kokeisiin, niin kurjaa kuin se kilpailuviettisille omistajille toisinaan onkin. Yhtälailla sen ei ole tarpeen kilpailla missikisoissa, eihän se nähdäkseni ole enää jalostusmateriaaliakaan. Ns. omistajan iloksi taas ei esim maastoissa tai radalla voi kilpailla koska koira ei tiedä eroa hupikisailun ja tosimielisen välillä. Toki lääkityksellä eläin todennäköisesti voi "ihan hyvin" ja voi elää "normaalia elämää" (vaikkakin ihmisillä lääketasapainon löytyminen vaatii usein paljon hakemista, pienikin epäbalanssi voi aiheuttaa rajujakin oireita yleiseen olotilaan vaikka fyysisiä oireita kuten hiustenlähtö ei niin paljoa olisikaan jne), mutta en vain näe varsinaisesti mielekkäänä treenata eläintä, semminkin jos kyseessä on "treenikauden aiheuttama hormonien epätasapaino" tms. Jos eläin ei terveenä tältäosin treenikautta kestä, ei se mun mielestä ole kisakelpoinen yksilö - näin kärjistetysti.

Itse lähdin alunperin pohtimaan näitä juttuja kun seurailin oman mustan whippetini turkinlaadun kehittymistä. Sillä oli nuorempana, siinä fyysisen aikuisuuden kynnyksellä lyhyt vaihe jolloin turkki oli selvästi ohuempi kuin normaalisti ja talviaikaan se ohenee hieman nykyäänkin ja näyttää ohuemmalta ihon vaaletessa. Lueskelin artikkeleita karvanlähtöön ja sen syihin liittyen pohtiessani voisinko itse vaikuttaa asiaan jotenkin. Itse tulin siihen ajatukseen lopulta, että jos kyseessä olisi ollut selvästi treenikausisidonnaista karvanlähtöä joka olisi mahdollista mieltää treenaamiseen liittyvään mahtavaan henkiseen ja/tai fyysiseen stressiin olisin jättänyt treenit sikseen jos karva sillä olisi takaisin kasvanut. Mun mielestä eläin ei saa mun harrastamisen ilosta stressata tai rasittua niin paljoa, että turkki tippuu (mun onneksi tämä on täysturkissa ja turkki ohuemman vaiheen jälkeen kasvoi takaisin ihan täydellisesti, treenataan tahi ei).

Itse koen, että terveen eläimen merkki terveen ihon, kirkkaiden silmien, eritteettömien korvien ja vaikkapa vaivattoman hengityksen ohessa on terve karvapeite jollainen sillä nyt nykyjalostuksen rodunomaisena tuotoksena tulee olla (esim whippetillä nyt ei ole tiivistä ja kaksinkertaista turkkia enää tietenkään missään tapauksessa joten sitä nyt on turhahko vaatia). Whippetillä lyhyt mutta tiivis, greyllä sitten paksumpi mutta laikuton. Jaksan hämmästellä sitä, että vaikka samaan aikaan heitellään, että whippetien ja greyden ohut ja laikukas turkki on vain kosmeettinen haitta (pattern baldness, korva-alopecia jne) josta ei oikeastaan tarvitse välittää esitellään toisessa ääripäässä ehdotelmia kilpirauhassairaudesta ja/tai treenaamisen aiheuttaman stressin tuomasta karvanlähdöstä.

Josta taas tullaan takaisin kilpirauhassairauden lääkintään, jos siis koiralle kasvaa turkki takaisin kilpirauhaslääkityksellä, eli oletettavasti se on sairas, niin onko sellaisen koiran kanssa tarpeen kilpailla minkään liiton alaisena? SVKL tosiaan vapautti kilpirauhaslääkityn eläimen kilpailuttamisen (jos eläin siirretään EJ-rekkariin käsittääkseni) ja itse jollekin tasolle ymmärränkin sen esimerkiksi lajeissa jotka eivät kysy niin rajusti fyysistä suorituskykyä kuin vinttikoiralajit (vaikkapa jälkikokeet), mutta en varsinaisesti vinttarilajeissa joissa mun mielestä eläimen fyysinen terveys pitäisi olla ehdottomasti ensimmäinen tekijä kun mietitään eläimen kisa/koekelpoisuutta.

...Näemmä jatkan hajanaisten ajatusten linjalla. Oikeastaan juuri siksi asiasta tiedustelinkin ihmisten mielipiteitä kun omat ajatukset on niin hahmottomia vielä. Mutta eipä nämä mun hajatelmat taida nyt oikein liittyä enää edes alkuperäiseen aiheeseen.

Duunin kautta oon jonkin verran tekemisissä kilpparisairauden koirien kanssa ja tyypillisin oire on lihominen ja koiran huono suorityskyky ja hidas palautuminen rasituksesta. Jos se ei haittaa koiran normaalia elämää niin en oikein keksi mikä haittaisi :| Monet näistä ovat alunperin tulleet potilaiksi esim koska omistaja on epäillyt sydänongelmia kun koira palautuu niin huonosti eikä jaksa tehdä asioita. Monet palautuvat lääkityksellä, mutta kuinka moni eläin pystyy niitä pienempiä oireita kuvaamaan. Esim kaverini kuvaili kilpirauhassairautensa epätasapainotilaa ololla "kuin olisi ämpäri päässä" kun mikään ei suju niinkuin Strömsössä. Ehkä koirat sitten eivät tunne samanlaisia juttuja, mutta mistä me se tiedetään?

Besties User Friendly

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Kesä 12, 2013 12:02 am 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

mukle kirjoitti:
Katiskassa kilpparin vajaatoimintaa näytettiin liitettävän paljolti karvattomiin reisiin ja sitä kautta mahdollisesti yleisemmäksikin vaivaksi kuin nykyään hoidetaan.

Yksi teoria muiden joukossa, eikä nyt ole muutakaan syytä.
Mutta kun GRL kielsi kilpparisairaiden osallistumisen, niin eipä kaljupyllyt mihinkään hävinnyt.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Kesä 12, 2013 12:11 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Siitä päästäänkin varmaan sitten siihen seuraaviin pohdintoihin, että eikö vaan tutkita joten ongelmaa ei ole, onko kyseessä jokin muu syy (kuten vaikkapa se heitetty stressi), jätetäänkö ne kilpparisairaat sitten todella lääkitsemättä kisakaudella jotta voidaan osallistua tai perinteinen monivalintavaihtoehto jokin muu, mikä.
Aihe toki kiinnostaa itseäni siis oman rodun kautta, seurailen mielenkiinnolla karvattomuuden kehittymistä ja esim sukuja joissa sitä esiintyy, mutta nuo Katiskassa olleet lausunnot lääkityksistä jne herätti enemmänkin kysymysmerkkejä omassa mielessä.

Besties User Friendly

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 76 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]