Tänään on Ke Helmi 21, 2018 2:48 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1839 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 119, 120, 121, 122, 123  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Whippetpulinat 5
ViestiLähetetty: Ke Marras 09, 2016 11:23 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Täytyy kyllä sanoa, että ne kolme kertaa kun oon menneenä kesänä Taimin kehässä nähnyt niin esiintyminen on ollut moitteetonta. Se mikä tuntuu ehkä hihnan päässä kankealta ei ole näkynyt ulospäin sitten yhtään. Hyvässä ryhdissä, maltillisesti ja kauniisti itsensä kantaen on raitaneito esiintynyt.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Marras 11, 2016 12:57 am 
Poissa

Jinna kirjoitti:
Raastavaa, miten voi koiran lihottaminen olla helpompaa kuin laihduttaminen? Tai voihan se, onhan se, tuntuu ainakin siltä tällä hetkellä. Taimi pääsi kesän aikana hoikistumaan vähän liikaa kun oli koko kesän juoksun jälkeistä turvotusta, enkä tiennyt sen oikeaa kuntoa pöhötyksen alla. Kun turvotus vihdoin suli, alta paljastui vähän liian kisakireä tyyppi. :orava: Hirveen hitaasti tuo paino vain nousee, vaikka nyt ollaan oltu kolme viikkoa pelkällä hihnaliikunnalla, luulisi silläkin olevan vaikutusta. Nykyinen ruoka on 30/22, se näemmä riittää ylläpitoon, muttei lihottamiseen. Täytyy hakea uusi säkki aktiiviruokaa (34/27), jos sillä alkaisi taas läski tarttua. Sian kamaraakin voisi taas etsiä, jos lihatiskeistä löytyisi, sitä ollaan joskus ennenkin popsittu kun on tarvittu ekstraenergiaa. Mies tosin jo ehdotti että hän voi alkaa syödä lenkkimakkaraa yhdessä koiran kanssa joka päivä. :ehe:

Mä tuoreena whippettin omistaja oon miettiny aina sitä, että miks whippetien pitää olla näyttelyissä pullukoita? Salukit oon tuupannu aina kehään "ratakireenä" ja vaan kerran on sanottu että nuoremmalla on liikaa lihaksia. Koskaan ei että olisivat liian laihoja yms. Jos salukin tyrkkäis samassa pullukkakunnossa kehään kun mitä jotain whippettejä näkee niin varmasti tulis sanomista. Rotueroja tokikin, mutta mihin tämä whippettien "näyttelyläskiys" perustuu?

Edit. Tämä että lainasin Jinnan tekstin ei koske mitenkään Taimin tilannetta,vaan omat pohdinnat tuli mieleen tästä. :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Marras 11, 2016 9:32 am 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

Kai se on sama, mitä muillakin roduilla on nähtävillä, pulleampi on isompi eli näyttävämpi? Ääriesimerkkinä esim. labradorinnoutajat, joista järeimmät näyttelylinjaiset muistuttaa lähinnä jotain käpylehmiä, kun tynnyrimäisestä rungosta pilkistää jalat, mutta näyttelyharrastajien mielestä ne on sit ehkä just niitä hienoimpia? Mun mielestä koiran pitää näyttelyssä olla terveessä painossa ja sellaisessa kunnossa, että se pystyy siihen, mihin se on alunperin tarkoitettu. Joo, pystyyhän lihavampikin whippet juoksemaan, mutta ei se sen massa sitä juoksemista millään tavalla kai edistä. Toisaalta niin kauan kuin koiralla ei ole sellaista ylipainoa, joka haittaisi tai vaarantaisi terveyttä, se lienee ihan ok. Yleisenä trendinä on kyllä surullista, että oikeasti jopa koiran suoranaista ylipainoa ihannoidaan.

Tuon jälkeen tuntuu ristiriitaiselta todeta, että haluan oman koirani vähän lihovan. :D Kuvista sitä ei ilmeisesti näe, mutta se on liian kuivassa kunnossa, selkänikamia näkyy liikaa ja kylkiluut paistaa kauas. Toisaalta jollekin ratalinjaiselle koiralle tuo kunto olisi mun mielestä hyvä, eikä näyttäisi yhtään pahalta. Omalla koiralla kun on kuitenkin nuo näyttelylinjaisen raamit, niin tuollainen hoikkuus tekee siitä jotenkin epätasapainoisen ja romuluisen näköisen, se on kaukana sulavasta ja virtaviivaisesta. Kovin paljoa sen ei tarvitse lihota, sata grammaa voi tehdä jo ihmeitä. Silloinkin se on mun mielestä vielä kaukana siitä, mitä ne järeimmät, oikeasti näyttelylihavat koirat on. Joitain sellaisia oon päässyt rapsuttelemaan ja onhan se tuntuma outo, erilainen verrattuna omaan. Ihan sellainen pehmeä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Marras 11, 2016 3:15 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Valitettavasti tuomarit tuntuu ihannoivan sitä broilerityyppiä. Alkaa olla jotkut niin järkyttäviä rakenteeltaankin että kaveria lainatakseni, täytyy ihmetellä miten ne pysyy kasassa. Ei tuo oma tuontikaan nyt ihan sitä ihannerakennetta edusta, mutta se sentään kykenee siihen alkuperäiseen käyttöön varsin kivasti vaikka ei kovin kaunis olekaan.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Marras 11, 2016 5:18 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Bernit ovat kanssa sellaisia ihrakasoja näyttelyissä, että hohhoijaa. Mun bernejä kasvattava täti lähti kerran Tallinnaan seuraksi näyttelyreissulle yhden kasvattinsa kanssa. Ei mikään the voittaja, mutta ihan perusnätti ja kauniisti liikkuva yksilö. Se oli berniksi aika hoikassa kunnossa, ehkä normikoiran pulska-. EH:n sai, arvostelun perusteella juurikin "laihuuden" takia. Toisaalta tuomari antoi erin koiralle, joka ei esittänyt askeltakaan ravia yksilö- tai luokkakehässä (peitsasi aika vaikean näköisesti).. Tuntui aika hullulta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Marras 11, 2016 8:57 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Mä oon ollu kerran mätsärituomarina pienille PENNUILLE ja ihan oikeasti, niistä kuudestakymmenestä (60!) pennusta vain muutama oli sopivan hoikka, pari liian laihaa mutta suurin osa ihan saatanan läskejä. Hei oikeesti, semmoiset puolivuotiaat. :puke:

Mun makuun suurin osa näyttelywhipuista on liian lihavia, omat (kummankin linjaiset) oon vieny aina kisakireenä (paitsi jos on sattunut talvinäyttely) ja ei oo kukaan tuomari sanonu, että sais olla enempi läskiä. Osa on jopa maininnut hyvästä kunnosta ja lihaksista. Eiku hei, kerran Ligita Zake sanoi Ilosta, että "hard working condition".

SVKLMM-16 FI KVA-M Little Bucharest What's My Name
Whiplandian In Time

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Marras 12, 2016 11:42 am 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Hei kertokaas wiisaat wipetti-ihmiset, millä tuon saa tottelemaan luoksetuloa silloin kun on jotain kivaa näköpiirissä? Felix on siis 1v4kk ja tottelee luoksetuloa häiriöttömässä tilanteessa vallan mainiosti, mutta ne toiset koirat :rolleyebunny: Kun se näkee toisen koiran, niin silloin se ei näe tai kuule mitään muuta. Se tajuaa vaan että potentiaalinen leikki- tai juoksukaveri. Pidän koiraa vapaana tuolla metsissä ja siellä joskus ja jouluna tulee muita koiria vastaan, nekin tuttuja. MILLÄ mä saan sen motivoitua?! :hermo:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Marras 12, 2016 12:25 pm 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

Yksi tärkeimpiä oman koiran kohdalla on ollut ennakointi. Jos vastaantulija on kaukana, ei koira tunne vielä liian suurta vetoa sen luo, vaan pystyy vastaanottamaan vielä käskyjä ja pyynnön tulla välittömästi luo. Taimi ei ainakaan välittömästi säntää minnekään, vaan jähmettyy ensin katsomaan, ennen kuin tekee ratkaisunsa. Nykyään se onneksi kyllä hetken katselun jälkeen luopuu toisesta koirasta, mutta jos niin ei meinaa käydä, mun täytyy vain saada herätettyä sen huomio. Jos pelkkä kutsuminen ei auta, niin olen joskus heittänyt esim. koiran hihnan maahan sen viereen, jolloin se havahtuu tuijotustranssistaan ja korvat aukeavat. Toisaalta kyllä se, että koira tuollaisessa tilanteessa malttaa luopua mielenkiintoisesta ärsykkeestä, totella kieltoa olla menemättä ja tulla sen sijaan luo, vaatii sen, että koira osaa luopua asioista myös helpommissa tilanteissa ja kokee omistajansa mielenkiintoiseksi. Helppo sanoa, vaikea toteuttaa? Vaikea eritellä yksittäisiä konkreettisia tekoja, joilla tähän on päästy. Kieltoa (ei = lopeta heti mitä olit tekemässä ja odota lisäohjeita) ollaan harjoiteltu, asioista luopumista ollaan harjoiteltu, ylipäätään tehty kaikenlaista kivaa, mikä vahvistaa koiran ja omistajan välistä suhdetta. Vajaan vuoden iässä Taimi pääsi yhden kerran karkaamaan metsässä naapurin koiran luo, ja silloin olin kuin maani myynyt, ajattelin ettei mistään tule ikinä mitään, en saa sitä koskaan opetettua. Niin vaan kun päästiin koiran murkkuiän yli, työstettiin asiaa ja muutenkin tehtiin kaikkea yhdessä, suhde parani ja koirakin alkoi totella. Siitäkin varmasti oli apua, että alettiin harrastaa agilitya ja ryhmätreeneissä koira oppi, ettei kaikkien muiden koirien luo saa haikailla, vaan on keskityttävä omistajaan ja hänen kanssaan toimimiseen. Toki tuollaisesta ryhmästä tulee nopeasti koiralle rutiini, ja siellä se voi olla aivan näkemättä muita koiria, vaikka lenkillä sitten reagoisi miten vahvasti. Mutta kyllä siitäkin kokemuksesta varmasti apua oli.

Sekin on meillä tärkeää, että Taimi tietää, että minä hoidan kohtaamiset, ei se. Pätee niin hihnalenkeillä ohituksiin kuin irtokoiriin ja muihin vapaana kohtaamisiin. Taimi on muunrotuisten koirien kanssa toisinaan aavistuksen epävarma ja sitä auttaa kun se tietää, ettei sen tarvitse tehdä mitään, vaan minä pidän huolen, että lenkillä mennään ohi ilman ahdistavia kohtaamisia. Samoin jos irtokoira juoksee meidän luo, minä olen eturintamassa karkottamassa vieraan koiran pois, ja Taimi voi vain rauhassa odottaa. Näistä kokemuksista varmasti osaltaan kumpuaa se, että itsekin vapaana ollessaan Taimi ei suuresta mielenkiinnosta huolimatta lähde vieraan koiran luo tarkistelemaan, mikä se on miehiään, vaan antaa mun tehdä ratkaisun eli kutsua sen luokseni ja joko ohittaa koiran hallitusti tai lähteä eri suuntaan.

Tästä koiran luottamuksesta omistajaansa saatiin pari viikkoa sitten esimerkki, joka onneksi päättyi hyvin. Mies oli Taimin kanssa metsässä tiellä, Taimi vapaana, ja vastaan tuli koira. Taimi oli tässä vaiheessa seissyt miehen vieressä ja kun toinen koira päätti lähestyä sitä, oli Taimi kääntynyt kannoillaan ja taakseen katsomatta laukannut täyttä vauhtia tulosuuntaan ja lopulta kotiin asti. Ei puhettakaan, että se olisi korvaansa lotkauttanut miehen kutsuille. Toki tässä vaikutti se, että Taimi teki kovasti juoksua tuolloin, ja aina ennen juoksua se säikkyy aivan ihmeellisiä asioita. Väitän kuitenkin että osansa teki se, ettei Taimi tuollaisissa tilanteissa täysin luota mieheen, joka sen kanssa aika harvoin lenkkeilee, joten se teki oman ratkaisunsa ja juoksi pois tilanteesta. Haluan uskoa että jos olisin itse ollut paikalla, koira olisi hakenut turvaa musta ja antanut mun karkottaa lähestyvän koiran pois, eikä olisi kokenut tarvetta paeta. Toki en tiedä miten paljon hormonipöllyt siinä vaiheessa vaikuttivat. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Taimi selvisi ehjänä jopa aika vilkkaan autotien yli. Tuon jälkeen olenkin tuupannut Taimin vähintään kerran viikossa miehen kanssa lenkille, jotta siitäkin tulisi normaalia. Ennenhän Taimi ei edes halunnut lähteä miehen kanssa ulos, jos minä jäin kotiin, vaan veti liinat kiinni jo ulko-ovella. Hyvä vähän pidentää sitäkin napanuoraa, whippetit kun tuntuu olevan aika tyypillistä mamin pikku mussukoita.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Marras 13, 2016 11:45 am 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Se mua tässä rassaakin, kun tuo osaa ja tottelee kyllä erilaisia käskyjä hyvin, osaa odottaa, irrottaa, jättää, jne. Mutta kun se kuppi menee nurin niin se menee eikä se näe tai kuule mitään. Eilen näki metsässä sheltin eikä sillä korvakaan värähtänyt kun huusin luokse. Heitin Felixiä pallolla, jolloin lähti liikkeelle hiipimään sheltin luo :oops: Agilityä ollaan treenailtu muutamien treenien verran ja sielläkin se on suht hyvin kuulolla, vaikkakin välillä irrottelee kenttää ympäri kun pitää vähän nollata. Treenit ja perushommat sujuu, mutta ne toiset koirat :smoker: Ne vaan on parasta koko maailmassa, parempaa kuin mammakin, vaikka tuo on sellainen mamman kainaloinen että hohhoijaa. Sama homma se on hihnassa, että toisia koiria ei vain malteta ohittaa vaan pitää "vaania" ja jumittaa. Helpottanut kylläkin sekin homma ja toisen koiran pärstäkertoimen mukaan menee jonkin verran. Toiset on :ihq: :luuv2: :hali: ja toiset :|

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Marras 24, 2016 12:39 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Mun kokemuksella tuohon luoksetulon varmuuteen auttaa lähinnä aika. Nuoret koirat kyseenalaistaa ja maailma on vielä jännä. Itse useimmiten noissa tilanteissa lähden juoksemaan poispäin kiinnostavasta kohteesta viheltäen tms jotta olisin kiinnostavampi kuin se vieras koira. Ja tietysti himmeät bileet ja palkkaa heti kun koira reagoi muhun.

Besties User Friendly

Piuhaputiikki, näyttelyhihnoja!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Marras 28, 2016 6:06 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

^Teen ihan saman. Toimii nuorempaan ihan joka kerta, vanhempi taas tekee mitä haluaa. Ikinä se ei mene vieraan koiran luo ilman lupaa, mutta ei välttämättä tule minunkaan luo. :denti: Mutta kai se on yksilökohtaista. Mun teini on ihan pikku pennusta saakka ollut perskärpänen, joka on aina jaloissa ja tiellä..

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Marras 29, 2016 8:19 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Tulen vaan toteamaan että I feel you. Ja se tuntuu tosiaan todella turhauttavalta/toivottomalta, mutta tosiaan tuo ikä se todennäköisesti on. Muistan kuinka kurjalta se tuntui Poosun kanssa...varsinkin kun Poosu oli ensimmäinen koira niin ei oikein osannut odottaa sitä aikuistumista tai ymmärtänyt sitä nuoren koiran vaihetta. Tai ymmärsin minä! Koska moni siitä mulle sanoi mutta silti se painoi eritavalla ajatuksia kun ei ollut kokemusta koiran kasvusta.

Tota poispäin juoksemista kannattaa kokeilla..se toimi pikkuPoosuun: tietyissä tilanteissa. Ei suinkaan aina. Kyllä ne pähkinät yleensä kohdilleen kolahtaa ajan kanssa

Feat. Kissatoveri Vili

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Marras 29, 2016 10:43 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Mun vanhin koira on kans mallia tulee luokse jos tulee - mutta ei se lähde koskaan kovin kauaskaan eikä sitä kiinnosta vieraat koirat joten aika sama. Siinähän löntystää, missä milloinkin.

Besties User Friendly

Piuhaputiikki, näyttelyhihnoja!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Tammi 04, 2018 10:57 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Pakko tulla tänne fiilistelemään, kuinka kiva whippet mulla on (ihan kuin ei-kivoja whippetejä olisi :eihelev: ) Meillähän oli ongelma, että Felixiä ei juur hevon kukkuakaan kiinnostanut mun mielipiteet luoksetuloista tai muista, jos oli jotain hauskempaa tiedossa. Koiraa ei saanut häiriön alla kontaktiin, remmissä räpsättiin/vedettiin toisten koirien luo, karattiin metsässä jne. Nyt, kun koira on 2,5-vuotias, on tilanne ihan toinen. Ohitukset sujuu (pääsääntöisesti, jos on joku Felixin mielestä super v-mäinen tai ihana vastaantulija, niin sitten voi olla tekemistä saada kontaktiin), agility sujuu eikä koira karkaile kentällä omille teilleen. Vielä en osaa sanoa miten luoksetulo onnistuu toisten koirien luota (en lähde kokeilemaan). Koirapuistossa tulee kyllä oikein kauniisti. Eli töitä on tehty hitsisti ja nyt alkaa vihdoin kantaa hedelmää ja nyt mulla on superihana nuori mies :ihq: Onneksi jatkoin vaan sitkeesti tän yhteistyön hiomisella enkä alkanut heitteleen purkeilla tai laittanut jääkaudelle (niitäkin ehdotettiin :rolleyebunny: )

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Tammi 18, 2018 8:03 pm 
Poissa
Vaihtoi avatarta yleisön pyynnöstä
Vaihtoi avatarta yleisön pyynnöstä

Whippetin suosio kasvussa, kertoo Iltalehti.
http://www.iltalehti.fi/perheartikkelit ... 2_pt.shtml

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1839 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 119, 120, 121, 122, 123  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]