Tänään on To Loka 18, 2018 11:51 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 65 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Miksi englanninvinttikoira on Suomessa niin harvinainen?
ViestiLähetetty: La Tammi 18, 2014 2:10 pm 
Poissa
Vaihtoi avatarta yleisön pyynnöstä
Vaihtoi avatarta yleisön pyynnöstä

Joskus whippettiporukoissa naureskellaan että greyn kanssa ei voi tehdä sitä tai tätä "tai muuten se menee heti rikki, onneksi nämä whippetit ei mene". Oikeasti en tiedä miten grey menee rikki jos menee mutta ennakkoluuloja on. Toinen ennakkoluulo tai ajatusten rumentaja voi olla Amerikan totinen greyhound-kilpabisnes jossa koira on jossain ihan muussa asemassa kuin lemmikkinä, ja rataraakit "poistetaan" sitten tavalla tai toisella.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 18, 2014 2:25 pm 
Poissa
Ei niinku jaksais tota Putinia...

Kenzo kirjoitti:
(kieltäydyn EHDOTTOMASTI käyttämästä englanninvinttikoira-sanaa, en ole onnistunut poimimaan linjajako-viesteistä ohjetta seuraavaan: minkä rodun kerron omistavani englantia puhuvalle ystävälleni? "Yes, I am doing just fine. We were out almost 2 hours and my englanninvinttikoira was so happy when he ran free with my whippets"

Rodun nimi on suomeksi englanninvinttikoira, englanniksi greyhound. Ei se sen vaikeampaa ole.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 18, 2014 2:31 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Mä en aikanaan ottanut greytä, vaikka mieli olis tehnyt, koska ajattelin niiden olevan juurikin sellaisia, että irti kun lasket niin et enää koiraa ikinä näe. Otin sitten collien (sk) jonka jälkeen oli kuitenkin pakko saada vinttikoira ja whippet oli siinä vaiheessa sopivampaa kokoa. Nyt edelleen haaveilen greystä. Ja joskus vielä sellaisen aion itselleni suoda (tosin saattaa olla joku muukin greyhound, kuin se enkku). Mä luulen, että irlis vois olla suositumpi siinä mielessä, että irlis näyttää ehkä eniten koiralta kaikista vinteistä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 18, 2014 2:50 pm 
Poissa

Joo, varmasti useimmiten irlis hankitaan ihan muulla ajatuksella, kuin että halutaan nimenomaan vinttikoira.

Mutta en tajua, miten venakot ja afgaanitkin ovat suositumpia kuin enkku. Koko on sama (tai no, venakko on kyllä selkeästi isompi ja vaatii enemmän tilaa) ja lisäksi tulee kaikki pitkästä turkista aiheutuvat ikävät puolet. Ja ovathan nuo rodut enkkua vilkkaampiakin, minkä minä ainakin lasken huonoksi puoleksi.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 18, 2014 3:22 pm 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

Viimen vuonna afgaaneja syntyi vain 14.

Niin, onhan niitä välillä vähän erikoisia ennakkoasenteita vinttikoiraharrastajienkin keskuudessa greystä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 18, 2014 3:28 pm 
Poissa

^Joo, niin näkyi viime vuonna olevan tavallista hiljaisempi afgaanivuosi. Yleensähän niitä rekisteröidään enemmän.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 18, 2014 4:00 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

Omien neljän greyn kokemuksella voin sanoa, että grey on pommin varma irtipidettävä. Tottakai se ajaa kun näkee saaliin. (Sitähän siltä odotetaan, siihen se on kasvatettu ja jalostettu ja sitä on pentuja vahvistettu.) Mutta jos riistaa ei ole niin greyn vapaana pito on idiootti varmaa. (Toki pitää muistaa yksilö ja kasvatus erot mitä nyt yleensäkin irti pitämiseen tulee)
Pieni vislaus niin kaikki on rivissä edessä odottamassa mitä tehdään, mihin mennään, onko jotain herkkua. :)

Niinkuin olen ennenkin sanonut, grey on minusta erittäin helppo kaikenkaikkiaan. Siinä missä menee yksi kääpiöpinseri menee kymmenen greytä. :nyökyti:

Mun mielestä on hyvä että greystä ei ole tullut "muotirotua". Sen ottaa ihminen joka greyn todella haluaa. :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 18, 2014 4:07 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

Zvezda Vostoka kirjoitti:
Mutta en tajua, miten venakot ja afgaanitkin ovat suositumpia kuin enkku. ... Ja ovathan nuo rodut enkkua vilkkaampiakin, minkä minä ainakin lasken huonoksi puoleksi.

Siis venakkoko greyta vilkkaampi?
En kyllä niin sanoisi, ellei sitten kaikki hyvin tunteman greyt ( vajaa 10kpl) ovat olleet poikkeustapauksia, adhd?

Zatravin Foma Filaret "Felek" -13
Teine Art Nouveau "Fonso" -10
Borzowski's Lubor Lightyear "Rudak" -05
Borzowski's Barislav Buran "Tima" -03

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 18, 2014 4:17 pm 
Poissa

Kyllä oman venakkoni sekä palstoilta lukemani perusteella olen siinä uskossa, että nuori venakko on huomattavasti eläväisempi ja aikaansaavampi kuin enkkukakara. Aikuistuttuaan toki suurin osa venakoista on tyypillisen vinttikoiran tapaan rauhallisia, tosin oma yksilöni on nyt 5-vuotiaanakin ylitsepursuavan iloinen touhottaja, josta vastaantulijat kyselevät, että se taitaa olla vielä tosi nuori :D

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 18, 2014 7:25 pm 
Poissa
Olusella piipahtamassa
Olusella piipahtamassa

IdaA kirjoitti:
Mun mielestä on hyvä että greystä ei ole tullut "muotirotua". Sen ottaa ihminen joka greyn todella haluaa. :)

:nyökyti:

Räjähdysmäisestä kysynnän kasvusta ei ole koskaan ollut mitään hyötyä yhdellekään rodulle.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 18, 2014 7:59 pm 
Poissa

Zvezda Vostoka kirjoitti:
Kyllä oman venakkoni sekä palstoilta lukemani perusteella olen siinä uskossa, että nuori venakko on huomattavasti eläväisempi ja aikaansaavampi kuin enkkukakara. Aikuistuttuaan toki suurin osa venakoista on tyypillisen vinttikoiran tapaan rauhallisia, tosin oma yksilöni on nyt 5-vuotiaanakin ylitsepursuavan iloinen touhottaja, josta vastaantulijat kyselevät, että se taitaa olla vielä tosi nuori :D

Väitän nyt vielä vastaan perustuen aika pitkään rodun tuntemukseen, alkaen ensimmäisestä hoitokoirasta borzoi n.-83 ja ensimmäiseen omaa borzoihin synt.- 91. Ja sen jälkeen olen kyllä aikas monta borzoita tullut tuntemaan. :luuv2:

Zatravin Foma Filaret "Felek" -13
Teine Art Nouveau "Fonso" -10
Borzowski's Lubor Lightyear "Rudak" -05
Borzowski's Barislav Buran "Tima" -03

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 18, 2014 10:45 pm 
Poissa
Kuu Kyrpsykästä kesään
Kuu Kyrpsykästä kesään

Tästä nimiasiasta kun näyttelykoira puhutaan englanninvinttikoira ja jos on juoksulinja niin greyhound? Että nimi ei ole sama edes ja greyhoundeja Suomessa syntyneitä ei rekata kennelliittoon lainkaan?

Tarumetsän Lumitähti, Lumi
Vi'waun Sparkling One, Tinni
Adventurer's Drinkin' Champagne, Skumppa

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 18, 2014 11:07 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

MinttuK kirjoitti:
Tästä nimiasiasta kun näyttelykoira puhutaan englanninvinttikoira ja jos on juoksulinja niin greyhound? Että nimi ei ole sama edes ja greyhoundeja Suomessa syntyneitä ei rekata kennelliittoon lainkaan?

Tähän yritin juuri sarkasmillani viitata, mutta ei auennut tuolla ylempänä. :denti:

Mulla on ollut siis kaksi GREYtä. Ei, ne ei olleet ratalinjaisia, mutta ne oli greyhoundeja. :juonikas:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Tammi 18, 2014 11:27 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Eihän tuo Kennelliiton rekisteröintimäärä ole koko totuus greyhoundien määrästä Suomessa, kun ratalinjaisia ei kaiketi monikaan edes rekkaa Kennelliittoon. Mitä tulee rodun suosioon tai sen puutteeseen ylipäätään, niin en osaa sanoa mitään yleispätevää syytä, mutta se miksi itse valitsin lyhytkarvaiseksi isoksi vinttikoiraksi unkarilaisen enkä enkkua, johtuu greyhoundien linjajaosta. Näyttelylinjaiset ovat usein mun makuuni liian suuria ja raskaita sekä jotensakin kömpelönkin näköisiä? Ratalinjaisissa on enemmän itseäni miellyttäviä yksilöitä, mutta niiden kanssa sitten pitäisi radalle mennä ja lähin rata on 200 km päässä. :orava: Plus että tykkään käydä näyttelyissäkin, jonne ratarassia on turha viedä kun siellä menestyy vain näyttelyponit. Aiheen aloittajan kasvattamat sekalinjaiset oisi ehkä sekä ulkonäöltään että ideologialtaan lähimpänä omaa makua, eikös show-linjaisen enkun geenipooli olekin aika pieni joten "uudelle" verelle on varmasti tarvis risteyttämällä toiseen linjaan, mielenkiinnolla seurailen kuinka ne ottavat jalansijaa täällä :)

Afgaanien erittäin alhainen pentumäärä viime vuonna yllätti toden teolla, mistäköhän moinen aallonpohja johtuu siinä rodussa? Sori että utelen OT-rodusta tässä ketjussa, mutta ihmetyttää tuokin - onko kysyntäkin romahtanut vai sattuiko viime vuonna muuten vaan hiljaisempi vuosi?

lpkn Keira
3 x BAL + eksoottiset otukset

http://korpinlaulu.blogspot.fi/

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Tammi 19, 2014 1:27 am 
Poissa
Pönöperse
Pönöperse

Kenzo kirjoitti:
MinttuK kirjoitti:

Tähän yritin juuri sarkasmillani viitata, mutta ei auennut tuolla ylempänä. :denti:

Mulla on ollut siis kaksi GREYtä. Ei, ne ei olleet ratalinjaisia, mutta ne oli greyhoundeja. :juonikas:

Mäkin puhun monesti greystä, kun se on rodun lyhenne ja mun mielestä 'enkku' kuulostaa typerältä. Perusmateille ja -martoille olen sanonut englanninvinttikoira, ihan siksi, että bongaavat paljon kertovan vinttikoira -sanan rodusta.

Mä en yhtään pidä rodun jyrkästä linjajaosta, enkä siksi ole halunnut greytä. Tossa toi maailman rakkain vauva nyt kuitenkin vieressä nukkuu (koska? No monesta syystä) ja aika näyttää, mihin siitä on. Toivottavasti moneen! Liioitelluimmat näyttelygreyt on mun mielestä jo tosi rumia (ne joilla esim. selkä jatkuu noin viisi kilometria), mutta sama ongelma on toisessa rodussani eli whippetissä ja varmaan monessa muussakin rodussa, kaikki ei voi pitää kaikesta ja joku ajatus sitä kasvattajatyötä ohjaa. Toivottavasti omastani ei kasva ihan sitä kärkipäätä edustavaa yksilöä (ei ainakaan pitäisi ;) ). Jos kasvaa, niin myydään se mustalaisille!
Ratarassi ei kuitenkaan koskaan ollut vaihtoehto. Linjaton, eli varmaankin se sekalinjainen olisi tässäkin rodussa lähempänä mun mieltymystä, mutta taitaa olla meidän "jokusen whippetihmisen" tauti haluta jotain kaikkeen kykenevää multisupertrubermegahyperpurposea :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 65 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]