No mä olen käynyt italiaanoni kanssa, mutta koska Iines on kooltaan enemmän whippet kuin italiaano, niin saanen vastata tähän
Meillä paikka oli lähes keskellä peltoja ja Iines kulkikin paikalla korvat pystyssä hyvinkin vakuuttuneena siitä, että pian päästään pupun perään. Onneksi toinen tuomareista oli afgaani-ihmisiä, joten ymmärsi tilanteen ja tehtiin siinä sitten vähän jotain, ettei Iines kokoaikaa vain kuikuilisi pellon suuntaan. Sitten siinä tehtiin se itse koe (valitettavasti en täysin muista, että mitä tehtiin ja missä järjestyksessä), ja voin kyllä sanoa, että oli todella kiva kokemus! Vaikka testi onkin suunnattu palveluskoirille ja muille sen tapaisille, ei mielestäni ole mitään haittaa viedä myös erirotuisia luonnetestiin. Siinä vain tulee sitten vähän eri pisteitä, niinkuin kuuluukin, sillä whippetinhän ei tosiaan tarvitse olla luonteeltaan kuin rotikka

Niinsanottuja "unelmapisteitä" eivät tuomarit osanneet vinttikoiran kohdalla tarkasti sanoa, mutta sanallisesti sai kuitenkin hyvää palautetta mm. siinä, ettei koirani kovinkaan paljoa muistuta luonteeltaan tyypillistä italiaanoa

Iines on luonnevikainen!!
Tässäpä vielä pisteet eriteltyinä:
Toimintakyky +1 (kohtuullinen)
Terävyys +1 (pieni ilman jäljelle jäävää hyökääyshalua)
Puolustushalu +1 (pieni)
Taisteluhalu -1 (pieni)
Hermorakenne +1 (hieman rauhaton)
Temperamentti +3 (vilkas)
Kovuus +3 (kohtuullisen kova)
Luoksepäästävyys +3 (hyvätahtoinen, luoksepäästävä, avoin)
Laukauspelottomuus +++ (laukausvarma)
yhteensä + 156 pistettä
Muuten ei itselle mitään erityisempiä yllätyksiä tullut, paitsi se, että kovuus on +3

Kyllä olen tiennyt, että tuo koira on kovapäinen (ja joskus siitä on haittaakin...), mutta että noin kova! Se oli kyllä hieno näky, kun tuomari tuli ensin hirveän uhkaavana ja ruoska viuhuen Iinestä kohti ja Iines haukkuikin ja halusi toki pois tilanteesta. Mutta kun ruoska laitettiin pois ja tuomarin ääni muuttui mukavaksi, ei neiti meinannut pysyä nahoissaan, sillä se tätihän olikin SUPERKIVA

Ja sitten pusuteltiin ja oltiin ihan kuin mitään uhkailuja ei olisi koskaan ollutkaan

Että kyllä se luottamus tuon koiran kanssa syntyykin nopeasti
Suosittelen kaikille, tosin noita järjestetään täälläpäin (Pohjanmaalla) harmittavan harvoin ja usein niissäkin on palveluskoirat yms. etusijalla...