Tänään on Ti Joulu 18, 2018 6:54 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 191 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Luonnetestatut whipukat?
ViestiLähetetty: Ma Huhti 06, 2009 10:07 pm 
Poissa
Kaikenkarvainen Ritu
Kaikenkarvainen Ritu

Menin sitte ilmottamaan Pentin luonnetestiin :denti: Ja himppasen alko tietty jännittää jotta mitähän ne siellä mun kultamurusta tuumaa...

Löytyykös täältä luonnetestattuja wimpettejä? Jos, niin minkälaisilla kokemuksilla? Minkälaisia tuloksia tuli, ja vastaako ne omaa käsitystä ko. koiran luonteesta?
Ja mikä ylipäätään on ihanne tulos whippetille luonnetestistä? Tuskinpa sama kun rotikalla... :ehe: (Rotikkaporukan järjestämä tämä testi, mihin ollaan menossa...)

Innolla kyllä sitä testiä odotan, ihan sika mielenkiintostahan tuo on :nyökyti: Nuo koirien luonnehommelit ja käyttämisjutut on aina kovasti kiinnostan. Mie raportoin sit kuin meijän käy... Tai sitte oon ihan hiljaa, enkä puhu aiheesta enää koskaan :ehe: Pitäkää peukkuja!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Luonnetestatut whipukat?
ViestiLähetetty: Ma Huhti 06, 2009 10:33 pm 
Poissa
Kaikenkarvainen Ritu
Kaikenkarvainen Ritu

Haa! Lucan luonnetestivideon löysinkin kun vähän vaivauduin kaivelemaan :denti:

Lisää, lisää...? :jeahbaby:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Huhti 06, 2009 10:55 pm 
Meillä ei oo vilä testattu, mutta olis tarkotus tulevaisuudessa testata Ronja ja Kira

Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Huhti 06, 2009 10:57 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Luonnetestitietokannasta löytyy 17 testatun wipetin tulokset 90- ja 2000-luvuilta vuoteen 2005 asti:
http://www.dogsports-online.com/lte/ --> klikkaa kuvaa
--> hae rotukoodilla 612

Noista kaksi on mun koiriani, nimittäin Tarumetsän Bumerangi joka testattiin -95 ja Kipin Kapin Buster joka kävi testin -98. Kummatkin oli kuokkavieraina dobberiyhdistyksen testissä Hesan Oulunkylässä. Taitaa muuten Busterilla olla edelleen hallussa whippettien "ennätys" eli +246 pistettä... siinä hyytyi dobberien ja ennen kaikkea dobberien isäntien hymyt aika nopsaan vaikka etukäteen olivatkin kovasti huvittuineita moisen rääpäleen osallistumisesta heitin isojen mustien kokeeseen :denti:

Ylipäätään nuo testit oli minusta erinomaisen avartavia kokemuksia; tulokset aika lailla natsasivat omiin ennakko-oletuksiin, mutta toisaalta varsinkin Buster kyllä yllätti toimintakyvyllään ja taistelutahdollaan uhkatilanteissa kun siviilielämässä se oli pikemminkin lunki ja rauhallinen mies. Ehdottomasti suosittelen testausta kaikille jotka ovat kiinnostuneita luonneasioista ja siitä miten oma koira reagoi yllättävissä tilanteissa.

Tänä kesänä sitten olis tarkoitus käydä testissä nykyisen whippetsukupolven vanhimmaisen Sisun kanssa kun vaan saisi aikaiseksi yrittää ilmoa johonkin sopivaan paikkaan...

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Huhti 06, 2009 11:54 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

No mä olen käynyt italiaanoni kanssa, mutta koska Iines on kooltaan enemmän whippet kuin italiaano, niin saanen vastata tähän :denti:

Meillä paikka oli lähes keskellä peltoja ja Iines kulkikin paikalla korvat pystyssä hyvinkin vakuuttuneena siitä, että pian päästään pupun perään. Onneksi toinen tuomareista oli afgaani-ihmisiä, joten ymmärsi tilanteen ja tehtiin siinä sitten vähän jotain, ettei Iines kokoaikaa vain kuikuilisi pellon suuntaan. Sitten siinä tehtiin se itse koe (valitettavasti en täysin muista, että mitä tehtiin ja missä järjestyksessä), ja voin kyllä sanoa, että oli todella kiva kokemus! Vaikka testi onkin suunnattu palveluskoirille ja muille sen tapaisille, ei mielestäni ole mitään haittaa viedä myös erirotuisia luonnetestiin. Siinä vain tulee sitten vähän eri pisteitä, niinkuin kuuluukin, sillä whippetinhän ei tosiaan tarvitse olla luonteeltaan kuin rotikka :denti: Niinsanottuja "unelmapisteitä" eivät tuomarit osanneet vinttikoiran kohdalla tarkasti sanoa, mutta sanallisesti sai kuitenkin hyvää palautetta mm. siinä, ettei koirani kovinkaan paljoa muistuta luonteeltaan tyypillistä italiaanoa :eihelev: Iines on luonnevikainen!!

Tässäpä vielä pisteet eriteltyinä:

Toimintakyky +1 (kohtuullinen)
Terävyys +1 (pieni ilman jäljelle jäävää hyökääyshalua)
Puolustushalu +1 (pieni)
Taisteluhalu -1 (pieni)
Hermorakenne +1 (hieman rauhaton)
Temperamentti +3 (vilkas)
Kovuus +3 (kohtuullisen kova)
Luoksepäästävyys +3 (hyvätahtoinen, luoksepäästävä, avoin)
Laukauspelottomuus +++ (laukausvarma)

yhteensä + 156 pistettä

Muuten ei itselle mitään erityisempiä yllätyksiä tullut, paitsi se, että kovuus on +3 :shock: Kyllä olen tiennyt, että tuo koira on kovapäinen (ja joskus siitä on haittaakin...), mutta että noin kova! Se oli kyllä hieno näky, kun tuomari tuli ensin hirveän uhkaavana ja ruoska viuhuen Iinestä kohti ja Iines haukkuikin ja halusi toki pois tilanteesta. Mutta kun ruoska laitettiin pois ja tuomarin ääni muuttui mukavaksi, ei neiti meinannut pysyä nahoissaan, sillä se tätihän olikin SUPERKIVA :luuv2: Ja sitten pusuteltiin ja oltiin ihan kuin mitään uhkailuja ei olisi koskaan ollutkaan :ehe: Että kyllä se luottamus tuon koiran kanssa syntyykin nopeasti :wink:

Suosittelen kaikille, tosin noita järjestetään täälläpäin (Pohjanmaalla) harmittavan harvoin ja usein niissäkin on palveluskoirat yms. etusijalla...

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Huhti 07, 2009 9:15 am 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Mulla oli sellainen mielikuva, että JTO:ssa olisi otettu jotain kantaa tuohon luonnetestipisteasiaan, mutta muistin näköjään väärin. :wtf...:

Vinttikoirille tosin sopisi varmaan luonnetestiä paremmin MH-kuvaus, mutta sellaiseen vasta vaikeaa onkin päästä. Luonnetestuilla vipukoilla nimittäin on yllättävän heikosti pisteitä esim. taistelutahdosta, vaikka whippetit on tyypillisesti niitä vinttareita, jotka pitää "leikata irti vieheestä". Ehkäpä palveluskoirien luonnetestin mittari taisteluhalulle on vinttikoiralle sopimaton?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Huhti 07, 2009 10:28 am 
Poissa
Miestä väkevämpää tujauttamassa
Miestä väkevämpää tujauttamassa

Raparperisydän kirjoitti:
Ehkäpä palveluskoirien luonnetestin mittari taisteluhalulle on vinttikoiralle sopimaton?

Mitattiinko tuota taistelutahtoa sillä rättileikillä? Jos näin on, niin kyllähän tuossa se tyypillinen vinttikoiramainen pidättyväisyys tulee jo esteeksi joillekin. Osa minunkin koirista on sellaisia, että eivät innostu leikkimään vetoleikkejä vieraan kanssa, tai yleensäkään mitään leikkejä, vaikka ovatkin ystävällisiä ja sosiaalisia tapauksia.

Minullakin olisi tarkoitus käyttää noita luonnetestissä, kunhan sopiva kohdalle sattuisi ja sinne vielä mahdutaisiikin. Minulla on vahvat ovat käsitykset koirieni toimimisesta testitilanteissa, ja mielenkiintoista onkin sitten nähdä kuinka oikein olen päätellyt.

Tuo MH-kuvaus kuulosti todella mielenkintoiselta ja toimivalta jutulta Koiramme-lehden artikkelin mukaan. Millainenkohan mahdollisuus olisi alkaa puuhata whippeteille omaa testipäivää? Onko testaajia jo tarpeeksi olemassa?

Scheik's Chanticleer - Clea
Wiles Amagicianshat - Möttönen
Wiles Aureliasfunfair - Hilleri
Saara the Galgo

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Huhti 07, 2009 10:45 am 
Poissa
Mehukojulla
Mehukojulla

Muakin kiinnostais toi MH-kuvaus, mutta sitten taas toi ampumiseen totuttaminen on vähän hankala juttu, ja oon kuullu useemmasta koirasta joista on luonnetestin jäljiltä tullut paukkuarkoja, ja sitä riskiä en haluis ottaa. Varsinkaan kun toi eka uusvuosi meni niin lupsakasti!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Huhti 07, 2009 11:13 am 
Poissa

Taistelutahtoa mitataan luonnetestissä useassa osiossa; yksi näistä on rätin (tai patukan tai lelun tms., näitä voi valita tietyissä rajoissa koiran mieltymyksen mukaan) repiminen joko testituomarin tai omistajan kanssa, mutta taistelutahtoa arvostellaan muutenkin koko testin ajan eri tilanteissa. Kaikki koirat ei todellakaan innostu retuuttamaan rättiä vieraassa paikassa ja varsinkaan vieraan ihmisen kanssa, mutta jos taistelutahtoa löytyy niin kyllä se näkyy sitten muutenkin.

Vaan kyllähän noista lt-tietokannasta löytyvistä koirista suurimmalla osalla rätin radalla/maastossa nähneistä taistelutahtoa on löytynyt ainakin se +2? Buster ainakin oli radalla aikoinaan nimenomaan rätistä irtileikattavaa mallia, itse asiassa sillä vietti alkoi jo keittää vähän liikaa ylikin...

Silti Busterin kanssa kävi testissä juuri siten, että hyvin perusrauhallisena koirana se ei edes koskenut rättiin kun tuomari heilutti sit, ja sen jälkeen mun kanssanikin repi sitä lähinnä kohteliaasti. Buster sai kuitenkin taistelutahdosta arvosanaksi +3 suuri, koska sitä löytyi myöhemmin kaikissa muissa osioissa läpi koko testin. Ylipäätään hyvät luonnetestituomarit kyllä ymmärtävät erityyppisten rotujen luontaisia käytöseroja ja osaavat suhteuttaa arvostelunsa sen mukaan, esim. vinttarilta ei odotetakaan samanlaisia reaktioita kuin vaikkapa malilta tai bokserilta.

Ja pannaan nyt tähän toi koko Busterinkin arvostelurivi vielä (luonnetestituomarienkin mukaan tämä ei ole tyypillinen whippetarvostelu vaan kävisi kelpo dobberista - testin jälkeen yksi synkkä katsoja totesikin jotta "maalaa koiras mustaks ja myy se mulle" :eihelev: :

Toimintakyky +2 Suuri
Terävyys +1 Pieni ilman jäljelle jäävää hyökkäyshalua
Puolustushalu +1 Pieni
Taistelutahto +3 Suuri
Hermorakenne +2 Suhteellisen rauhallinen
Temperamentti +3 Vilkas
Kovuus +3 Kohtuullisen kova
Luoksepäästävyys +3 Hyväntahtoinen, luoksepäästävä, avoin
Laukauspelottomuus + laukausvarma

Loppupisteet 246

Itse asiassa varmaan keskivertowhippetille tyypillisempi tulos olis mun toisen koirani eli Pumin testitulos:

Toimintakyky +1 Kohtuullinen
Puolustushalu +1a Pieni, hillitty
Taistelutahto +2 Kohtuullinen
Hermorakenne +1b Suhteellisen rauhallinen
Temperamentti +3 Vilkas
Kovuus -2 Pehmeä
Luoksepäästävyys +1a Hyväntahtoinen,
hieman pidättyväinen
.
Loppupisteet 116

--------------------------

Muistankos muuten väärin, vai eikö vinttikoirille ollut tekeillä jokin "oma" luonnetestinsä johon haettiin koulutettavia testaajiakin joskus viime tai toissa vuonna?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Huhti 07, 2009 11:43 am 
Poissa

Minua kiinnostaisi myös tuo MH-testi Ansalle, mutta kun olen niitä tässä tarkkaillut, niin kovasti täynnä taitavat olla. Olisi mahtavaa jos rotuyhdistys pystyisi järjestämään whippeteille oman testipäivän, tosin tuomareita on varmaan suht vaikea saada buukattua, vaikka niitä kokoajan koulutetaankin lisää. Perinteinen luonnetesti olisi mielenkiintoinen kanssa, vielä en koe tuntevani tuon vuosikkaan ajatuksia niin hyvin että osaisin kuvitella miten se eri asioihin testissä reagoisi, joten nuorena testiin pääseminen voisi olla opettavakin kokemus.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Huhti 07, 2009 12:26 pm 
Poissa
Väsynyt, mutta onnellinen
Väsynyt, mutta onnellinen

Mun olisi tarkoitus viedä Toffo jossain välissä. Täytyy katsella paikka ja tuomarit keille sen haluan viedä..

Taavin testissä taisteluhalua mitattiin ensin ihan puukapulalla. Testin pitäjä veteli puukapulaa pitkin maata ja Taavihan meni perässä. Sit se kokeili kuinka halukkaasti tuo siihen tarrasi kiinni, kuinka siitä piti, kuinka käytti kehoaan leikissä ja kuinka helpolla luovutti (nakkas kätensä tavallaan koiran kuonon eteen äkkinäisesti ikään kuin että irrota). Lisäksi se haki koiralta kepin pois niin, että meni kumarassa koiraa kohti tavallaan hihnaa pitkin eli vähän ku veti samalla koiraa luokseen. Taavi sai osiosta +2 eli ihan hyvät pojot, vaikka luovuttikin samantien kun käsi tuli nenälle ja tiputti kepin hyvissä ajoin kun ohjaaja lähestyi. Taavi ei myöskään todellakaan tosissaan leikkinyt, tota saa itse arkitilanteissa heiluttaa ilmassa vaikka ympyröitä sen kepin varassa ja pärisee tosissaan vastaan ja roikkuu kepissä just tasan niin kauan kunnes sanotaan irti. Siellä testissä saa olla omakin lelu mukana ja on siellä jokunen leluvaihtoehto kai omastakin takaa yleensä.

Muista osioista missä taistelutahtoa mitataan mun on paha sanoa mitään, koska Taavissa ei sitä paljon (yhtään) sit testissä muuten näkynytkään..Ainakaan meikäläisen silmiin.

Toffon kanssa odottelen testiä mielenkiinnolla..Mulla on siitä omat käsitykseni kuinka se saattaisi toimia, mutta ei voi kyllä yhtään silti tietää! Mielenkiintoista nähdä sen kanssa eritoten tuo puolustushalu, koska siitä mulla ei ole yhtään mitään hajuakaan mitä tuo tekisi. Samoin se, kun se jätetään yksin seinälle ja uhataan.

MH-testi kuulostaa todella mielenkiintoiselta! Siihen lähtisin mieluusti myös mukaan!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Huhti 07, 2009 1:05 pm 
Poissa
Kaikenkarvainen Ritu
Kaikenkarvainen Ritu

Ihania juttuja teillä :-)

Koiramme lehden mukaan tuo MH-testi kuulosti kyllä hyvälle kanssa. Sinne mennään myös, jos kohdille sattuu :nyökyti:
Mitähän se vaatis koirakerholta tai yhdistykseltä tollasen testin kasaan pykääminen...? :jeahbaby:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Huhti 07, 2009 2:50 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

arhippa kirjoitti:
Siellä testissä saa olla omakin lelu mukana ja on siellä jokunen leluvaihtoehto kai omastakin takaa yleensä.

No tätä en tiennyt. Olen vaan nähnyt kuvia missä "revitetään" keppiä tai patukkaa, ja meidän taistelutahtoisempikaan whippettimme tuskin sellaisesta kauheasti innostuisi. Mutta jos sinne saa ottaa mukaan isosisän vanhan karvahatun, niin sitten! :denti: MH-kuvauksessa sen sijaan vedetään karvaa ensin siksakkia maata pitkin ja sitten koira saa repiä sitä.

Ja tuo kommenttini whippettien huonoista taistelunhalupisteistä perustuu vain mielikuviini testituloksista, joita olen eri lähteistä lukenut. Noitahan ei valitettavasti ole missään yhdessä paikassa kaikkia nähtävänä joten mielikuvani voi olla väärä.

Voisikohan rotuyhdistys koota whippettien tuloksia yhteen?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Huhti 07, 2009 3:18 pm 
Poissa

Tuo muuten tosiaan vaikuttaa aika hurjasti, että saako mukana olla oma lelu vai leikitäänkö testinjärjestäjän leluilla. Esimerkiksi tuo vääränrotuiseni tuskin innostuisi jos joku vieras alkaisi sitä jollain patukalla tai kepillä häiriköimään, katsoisi vaivaantuneena ja jos saisi niin poistuisi paikalta. Varsinkin kun varmasti koko testitilanne on vähän outo ja erilainen. Mutta jos lelu olisi vaikkapa narun päässä oleva tennispallo, olisi reaktio luultavimmin täysin erilainen. Sitä palloa olisi hankala saada koiran suusta irti. Pallojen näkeminen ja niillä leikkiminen vetää Oonan muutenkin niin kierroksille, ettei mikään normaalisti ärsyttävä tai pelottava tms. asia tunnu enää miltään, että toisaalta voisi miettiä onko testinkään tulos siinä vaiheessa enää kovin luotettava.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Huhti 07, 2009 5:32 pm 
Poissa

Riitta kirjoitti:
Haa! Lucan luonnetestivideon löysinkin kun vähän vaivauduin kaivelemaan :denti:

Lisää, lisää...? :jeahbaby:

Lucan luonnetestivideo tosiaan löytyy täältä. :-)

Luca kävi dobberiyhdistyksen luonnetestissä, Oulunkylässä, viime kesän loppupuolella, eli silloin oli ikää 2 vuotta ja vajaa kuukausi. Riconkin kanssa olisi tarkoitus mennä, kunhan ikää tulee ensin tarpeeksi.

Lucan tulos:
Toimintakyky +1 Kohtuullinen
Puolustushalu -1 Haluton
Taisteluhalu -1 Pieni
Hermorakenne +2 Tasapainoinen
Tempperamentti +3 Vilkas
Kovuus +1 Hieman pehmeä
Luoksepäästävyys +3 Hyväntahtoinen, luoksepäästävä, avoin

+173, laukausvarma

Luonnetesti oli kokemuksena todella kiva, suosittelen! Luonnetestipaikka saatiin heti ensimmäisestä, jonne soitin. Eli sen kanssa ei ollut ongelmia.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 191 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]