Tänään on Ke Marras 14, 2018 6:21 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 191 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Luonnetestatut whipukat?
ViestiLähetetty: Ma Joulu 14, 2009 4:18 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Tämä on nyt ihan minun henkilökohtainen :taata: näkemykseni, mutta miksi tälläisia testejä tehdään halutaan tehdä. Onko tämä meidän mailmamme :wtf...: sellainen että kaikki pitää testata ja syntyessämme saamme jo pisteet, Pienet koiranpennut testataan ihmisten keksimillä testeillä, josta vedetään omat hienot mielipiteet. :paapati: Nippa nappa ymmärrän sen pk-rotuisilla joilta vaaditaan sitä luonnetta ja puolustushalua, mutta mieleeni ei tulisi mennä kokeeseen Whipuseni kanssa ja jättää koirani siihen lenkkiin ja sitten joku mies tulee siihen ärjymään :prkl: ja huitomaan, ei helvetti, koira on oppinut että me pidämme siitä huolen ja puolustamme myös. :uzi: Yht äkkiä jätämme sen
yksin ja puolustamaan itseään ja siitä taas saa pisteitä, kuin ka puolustaa :psykobabe: . Yhtään en ihmettele jos paniikkiin menis vinttari, jonka tulee olla lempeä, eikä mikään purukone. Jos yhteiselo koiran kanssa on hyvä ja turhasta ei panikoida, niin miks, oi miksi :shockthink: :think: i. Niin ja lopuksi sitten vielä onnitellaan :shockthink: ei kais se mikään kilpailu ole ja voiteta jotain. :soosoo:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 14, 2009 4:40 pm 
Poissa
Lapsellinen
Lapsellinen

Onhan se tapa saada koiran luonteesta mustaa valkoiselle, objektiivinen arvio. Mä ainakin olen sen verran utelias, että olisi kiva tietää, miten hyvin omat tulkinnat pitävät paikkansa, jos koiran luonne jaetaan osa-alueisiin. Arvostan kyllä luonnetestin antamaa informaatiota enemmän kuin näyttelyarvostelua. Tietenkin tulos on arvioitava rotu huomioiden. Ei whippetin kuulu käyttäytyä samalla tavalla kuin saksanpaimenkoiran.

Luonnetesti tapahtuu kontrolloidussa ympäristössä ja siinä saa paljon tietoa, miten koira käyttäytyy yllättävissä tilanteissa.

Ei ole kilpailu, mutta mikään ei ole parempi "voitto" kuin koira, jolla on palikat kohdillaan. :nyökyti:

Laitetaas vielä tämä:

"MIKSI TESTAISIN KOIRANI?
Luonnetesti on maassamme ainoa virallinen koiran käyttäytymistesti. Kahdenkymmenen vuoden aikana on testattu n. 10.000 eri rotujen edustajaa, joista nykyisellään lähes kolmannes edustaa muita kuin perinteisiä palveluskoirarotuja. Useimmat testattavat ominaisuudet ovat tärkeitä kaikille koirille, ja niiden ollessa myös periytyviä, tulisi muidenkin kuin varsinaisten palveluskoirien jalostuksessa huomioida luonteenominaisuudet nykyistä selvemmin. Koiran ulkomuotoa arvioidaan normaalisti vuodessa vain muutaman viikonlopun aikana näyttelyissä, mutta sen luonteen kanssa olemmme tekemisessä 365 päivää vuodessa koko sen elämän ajan.

Kaikille koirille niiden olemassaolon tarkoituksesta riippumatta, tärkeitä ominaisuuksia ovat mm. hermorakenne, kovuus, luoksepäästävyys ja toimintakyky (käytännössä rohkeus). Kun kaikkien mainittujen ominaisuuksien on lisäksi todettu periytyvän, on niiden myös niiden virallinen mittaaminen tärkeää. Jalostuksessa tulisi välttää yhdistämästä kahta samoilta ominaisuuksiltaan heikkoa koiraa keskenään. Esimerkiksi kahden normaaliakin elämää häiritsevässä määrin pehmeän luonteen omaavaa koiran yhdistäminen tuottaa melkoisella varmuudella myös pehmeitä jälkeläisiä.

Luonnetesti antaa paljon myös koiran omistajalle . Koiran suhtautuminen tähän sille outoon tilanteeseen tuo useimmiten omistajalle yllätyksiä. Omat kuvitelmat koirasta kääntyvät testissä usein päälaelleen, ja testin tulokset saattavat selittää paljon koiran jokapäiväisen käyttäytymisen syistä."

http://www.dogsports-online.com/lte/esittely.htm

Refined Man On The Moon, Pyry
Unkarinvinttikoirat
Avenina's Elszánt Erzsebet, Tosca
Budha Deula Perphenazinum, Lila
Ranskanlupat
Mal'Aki Wayne, Väinö
Tunturituulen Milana

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 14, 2009 10:15 pm 
Poissa
Kunniakanalainen

Olen samaa mieltä Paletin kanssa,en ole koirieni kanssa käynyt luonnetesteissä ja tuskin tulen koskaan käymäänkään.Minusta Whippetin palikat on kohdallaan,kun sen kanssa on helppo elää ja se on sosiaalinen muiden koirien kanssa,en tarvitse mitään testiä toteamaan,että koirani ovat kelpo whippettejä.
Itseasiassa jotkut koirat saavat hyvät pisteet ja ihmiset onnittelevat koirasta jolla on palikat kohdallaan,mutta miten nämä palikkatestin selvittäneet koirat käyttäytyvät esim. näyttelyssä, ei uskalleta antaa muiden samaa sukupuolta olevien edes haistella,koska pinna ei kestä. Itse pidän pehmeää koiraa,joka kenties ei selviytyisi testistä, mutta on sosiaalinen ja iloinen,paljon ihanteellisempana whippettinä.

En mainitse muiden koiria,mutta jos otan omistani esimerkiksi Bravon, luultavasti se ei reakoisi mihinkään,vaan todennäköisesti nostaisi jalkaansa johonkin ja menisi vaikka makaamaan sopivaan paikkaan ja tulos olisi varmaan huono. Bravo on poikkeuksellisen rauhallinen, mutta erittäin helppo koira elää,se ei pullistele kenellekkään ja sen kanssa voi mennä minne vaan, ja se ottaa asiat erittäin tyynesti.

Heitänpä yhden kysymyksen,mikäli on kiinnostunut terävistä,voimakasluonteisista,puolustushaluisista ja koirista joiden luonne pitää todistaa testein, miksi valinta osuisi whippettiin?

Nämä ovat sitten vain minun mielipiteitä,mutta tuntuu,että koiranpidosta tehdään nykyisin vaikeaa ja kokoajan pitää miettiä koiransa ajatusmaailmaa, eivätkö ne voisi olla vain koiria.

R.I.P Essi-89, Osku-89, Väinö-89, Leevi-90, Cody-92, Morris-94,Ruben-94, Aida-94 Franco-97, Namu-98, Luna-98, Kipinä-02, Hoccus-00, Bravo-05

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 14, 2009 11:43 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Pakko on mun ja nyt sanoo mielipiteeni.
Ekaks, et on ainoo virallinen tapa testata, joo , mut esim. on metsästysroduilla kuten omalla Flätilläni taipumuskoe, (on luolakokeet, paimennus ym.) joka antaa kuvaa koirasta- joka on jalostettu noutamaan pienriistaa ja vesilintuja maalta ja mereltä- luonteesta et taipumukset on kohdallaan. Aikanaan sen testasintaipumuskokeessa ja taipui hyvin, myös LT läpäisi ,mut kyllä nää tilanteet siellä on kaukana todellisuudesta, varmasti puolustaa mua jos iltasella joku tulee öykkäröimään ja ei todellakaan reagoi koliseviin tynnyreihin väistämällä paikkaa arkielämässä...mutta koko tilanne siellä on liian painostavaa ja luonnotonta jo se että ohjaajan tulee olla koko testin ajan passiivinen!!!!koska me ollaan passiivisia tilanteissa joissa joku äijä hyökkää tai tynnyrit vierii kohti oikees elämäs?koira kattoo ihmeissään, et haloo :shock: ,. Olen testannut myös edesmenneet Sakemannini ,eikä siitä kyllä jäänyt mitään käteen koulutettavuuttakin aatellen. Itse koiran kanssa eläminen ja kokeminen on suuntaa antava...vinttikoiria on ollut myös eikä ole tullut ikinä mieleenikään viedä niitä luonnetesteihin, koiran luonne+ tarkoitus ja koulutettavuus tulee esiin kun sitä kouluttaa . Niin noutajat kuin vinttaritkin on "metsästyskoiria" ja ne joko ajaa tai noutaa ...jos ei, niin siihen ei mitkään testit ainakaan auta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 2:05 pm 
Poissa
Kukkahattutätisetä <3
Kukkahattutätisetä <3

En mä kans ymmärrä tota luonnetestin olemassaoloa.
Mä oon elänny 3 vuotta Numan kans ja eiköhän siin ajassa ois jo luonneviat tullu esille :shockthink:

Toki ihan uteliaisuuttani voisin mennä moisiin testeihin,luultavasti saatais huonot arvostelut ja mä joutuisin ehkäpä harmistumaan ihan syyttä suotta.

Numassa ei ole kuin yksi vika,se on omistushaluinen pikku prinsessa...mut sen "vian" kans mä voin ihan hyvin elää :nyökyti:

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 2:59 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Paletin L kirjoitti:
Tämä on nyt ihan minun henkilökohtainen :taata: näkemykseni, mutta miksi tälläisia testejä tehdään halutaan tehdä. Onko tämä meidän mailmamme :wtf...: sellainen että kaikki pitää testata ja syntyessämme saamme jo pisteet, Pienet koiranpennut testataan ihmisten keksimillä testeillä, josta vedetään omat hienot mielipiteet. :paapati: Nippa nappa ymmärrän sen pk-rotuisilla joilta vaaditaan sitä luonnetta ja puolustushalua, mutta mieleeni ei tulisi mennä kokeeseen Whipuseni kanssa ja jättää koirani siihen lenkkiin ja sitten joku mies tulee siihen ärjymään :prkl: ja huitomaan, ei helvetti, koira on oppinut että me pidämme siitä huolen ja puolustamme myös. :uzi: Yht äkkiä jätämme sen
yksin ja puolustamaan itseään ja siitä taas saa pisteitä, kuin ka puolustaa :psykobabe: . Yhtään en ihmettele jos paniikkiin menis vinttari, jonka tulee olla lempeä, eikä mikään purukone. Jos yhteiselo koiran kanssa on hyvä ja turhasta ei panikoida, niin miks, oi miksi :shockthink: :think: i. Niin ja lopuksi sitten vielä onnitellaan :shockthink: ei kais se mikään kilpailu ole ja voiteta jotain. :soosoo:

Tässä oli niin paljon asiavirheitä, että oli jo pakko vastata.

- Luonnetestissä koiralta ei VAADITA puolustushalua, siinä ainoastaan testataan onko koiralla halua puolustaa itseään/omistajaansa. Jos sitä halua ei ole, tulos on yhtä ok kuin silloinkin, jos sitä halua on. Puolustaa SAA, mutta ei ole pakko - tärkeintä on se, että koira palautuu uhkaavasta tilanteesta.
- Luonnetestituomarit juu eivät kyllä niille koirille uhkaustilanteessakaan ärjy. Sitä paitsi, tuomari voi yhtä hyvin olla nainenkin. Tuomari huitoo ja uhkaa, kyllä, mutta ei vie uhkaa niin pitkälle, että koira traumatisoituisi siitä.
- Koira, joka on tottunut siihen, että omistaja hoitaa uhkat, ei traumatisoidu testistä sen kummemmin kuin arkielämästäkään, jos/kun sillä on palikat korvien välissä kohdallaan. Sellainen koira, joka on tottunut siihen, että omistaja hoitaa tilanteet, ainoastaan saa matalammat pisteet toiminnallisuudesta.

Kaikkea ei tosiaankaan ole pakko mitata numeerisesti. Samalla kuitenkin pitää muistaa, että jos me halutaan dokumentoitua, jotenkin mitattua faktaa luonteista, kuvata niitä, pohtia niiden muuttumista tms., niin testaus on ainut jollain tapaa objektiivinen tapa tätä kerätä. Puhutaanpa sitten suomalaisesta luonnetestistä, MH-kuvauksesta, mutta siis jos ei testata ja mitata, olemme vain omistajien ja kasvattajien subjektiivisen tulkinnan varassa. Mun mielestä on äärettömän arvokasta, että testejä tehdään, tietoa kerätään ja mitataan jotenkin yhtenevin metodein. Ja sitä tietoa tarvitaan niin "vahvempiluonteisista" kuin "heikompiluonteisistakin" koirista.

Siitä olen ehdottoman samaa mieltä, että luonnetestin pisteillä ei ole minkäänasteista merkitystä. Luonnetesti EI OLE kilpailu!!! Voin itse rehellisesti sanoa, että tuskin edes haluaisin salukia, joka vetaisee jotkut 250 pistettä... Tärkeämpiä ovat osa-aluepisteet ja se, miten koira testissä käyttäytyy + miten se palautuu + hermorakenteen arviointi. Ja ensisijaisen tärkeää luonnollisesti on se, miten koira pärjää omassa elinympäristössään!

Olin mukana järjestämässä Salukikerhon luonnetestiä tänä syksynä Oulussa. Erittäin avartava kokemus kaikkinensa. Testin osioista ainoastaan tuo seinäkoe oli sellainen, mihin oma koira ei ikinä aikaisemmin ole joutunut. Minä kun en jätä koiria kaupan eteen tms valvomatta, niin se ei sellaista uhkaa joudu kokemaan. Kuitenkin suomalaista arkielämää on sekin, että moni meistä jättää koiraansa kaupan eteen. Sen sijaan uhkaa ollaan koettu ihan normi lenkeillä örisevien känniläisten taholta, irtokoirien taholta... Kaupunkioloissa ollaan kohdattu ohi rämisteleviä peräkärryjä (vrt tynnyri), pulkassa vedettäviä pikkulapsia (vrt kelkka), nenän edessä auki räpsähtäviä sateenvarjoja (vrt haalari)... Viikottain lenkkeillään ampumaradan lähistöllä, autojen pakoputket paukkuu tai kuullaan muuta melua (vrt ampuminen).

Leikittämisosio oli kyllä hieman onneton, eikä Veetiä kyllä juuri leikityttänyt. Joitain muita leikitytti. Kuten joku tuolla ylhäällä sanoikin, taisteluhalua mitataan läpi testin, ei pelkästään leikkiosiossa. Itse mietin kovastikin testin jälkeen taistelutahdon ja testin suhdetta vinttikoiralla, sillä testin 10 vinttariin mahtui useita erittäin hyviä kisakoiria, mutta niistä monikaan ei kamalasti leikkimisestä innostunut. Se taistelutahto, jota hyvältä kisakoiralta vaaditaan, tuntuu olevan jossain muualla. Mutta so what, niin sen kuuluukin olla, syttyä siinä metsästystilanteessa, tuskin nämä muutoin olisivat niin helppoja ja vaivattomia kotona kuin ovat.

Elämäni mittaan omistamistani viidestä salukista on nyt kaksi luonnetestattu. Ensimmäinen testattiin aikanaan Ruotsissa, hyvin samantyyppisessä mutta vain lyhyemmässä testissä kuin mitä tämä perinteinen suomalainen on. Ja nyt siis toinen testattiin perinteisellä testillä. Samoja koiria arjessa molemmat testin jälkeen. Testi opetti mulle asioita koiristani, etenkin tämä jälkimmäinen kun itse olen jo huomattavasti vanhempi ja ymmärrän enemmän (ekan testin nähdessäni taisin olla 14 v).

Testin järkkääminen on mille tahansa koirakerholle helpohkoa ja mahdollista. Saadaan toteutettua aika pienellä väkimäärällä. Esim oma paikalliskerho tai oman rotujärjestön paikallinen toimikunta voi hakea testejä, ja testiin voi laittaa etusijalle vinttarit/jäsenet/tietynrotuiset. Näin saataisiin testejä vietyä maakuntiin ja myös parannettaisiin pääsymahkuja. Suosittelen!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 3:45 pm 
Suurin moka on tuijottaa myös niitä yhteispisteitä. Kun suurin mahdollinen tulos ei välttämättä ole rodulle sopiva tulos. Mutta eri osa-alueiden arviot kertovat jo jotakin, ja jokaisella rodulla on käyttöominaisuuksiin (tai lemmikki-ominaisuuksiin) sopiva tulos. Pehmeys/kovuus esimerkkinä. Mitä ratajuoksijoihin tulee, niin tiedän yli 200 pisteen koiran joka on radalla tapellut kilpakaverin kanssa.

nim: En minäkään jaksa koiriani testiin kiikuttaa.

Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 4:09 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Kompsit findhornille.

Omistani molemmat urokset on testattu ja narttukin tullaan myöhemmin testaamaan.

Paljon puhutaan luonteista ja miten hyvä luonne ja hyvät hermot on tärkeää - sitten testi on taasen kuin punainen vaate. Kuten findhorn sanoi, silloin ollaan yksittäisten ihmisten sanojen varassa. Lisäksi ihmiset tulkitsevat hyvin erilailla esim. terävyyttä, kovuutta, hermoja.

Kuten jo aiemmin sanoin, TESTIIN EI MENNÄ TEKEMÄÄN KORKEAA PISTEMÄÄRÄÄ. Pisteet eivät yksin kerro juurikaan ja pelkän loppupistemäärän tuijottaminen onkin varsin vaarallista. Vai mitä sanotte mun whippetistäni +175p ja bokseristani +174p? Luullaanko niiden olevan koirina samanlaisia kun testissä on vain yhden pisteen ero ja sekin whippetin "hyväksi"?

Vaikka vinttikoiraväki tuskin koirien suojelukoulutuksesta perustaa :eihelev: niin knl Bacteroidesin teoriasivuilla on mielenkiintoista luettavaa esim. viettien osalta. http://www.kolumbus.fi/kennelbacteroides/teoria/

bu BH Revolution vom German Dream "Reco"
bmn Chalfs Miss Remarkabull "Phoebe"

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 4:17 pm 
Poissa
Kaikenkarvainen Ritu
Kaikenkarvainen Ritu

Komppaan findhornia.
Kyllä se luonnetesti kertoo muidenkin kun palveluskoirien luonteesta... :denti: Leena ja muut "luonnetestivastaiset" menkää joskus turistiksi seuraamaan luonnetestiä, voi olla näkemyksiä avartava kokemus.... :wink:

Penttihän sai kovuudesta tuloksen -2 pehmeä. Äkkiseltään voisi tietysti ajatella, että äitin herkkismussukasta olisi tuollaisella pelottelulla (ampuminen, räminä, uhkaavat miehet...) tullut tätänykyä kaikkea pelkäävä hermoraunio, mutta ei. Kaiken kestää yhtä hyvin kuin ennenkin. Pehmeää koirani ei siis saatu testillä pilattua :ihq:
Samana päivänä testattii läjä cirnecoita, joista yhden testi keskeytettiin koska koira paineistui liikaa, eikä palautunut kunnolla testiosioiden välissä. Tämänkään koiran arki ei kuulemani mukaan ole testin johdosta vaikeutunut. :-)

Kyllä minun mielestä vois olla ihan paikallaan myös luonnetestata jalostukseen käytettävät whipukat, suosittaahan moni terveystutkimuksiakin! Miksi luonne olis jotenkin vähäpätösempi asia...? :wink: Nyt voidaan tietysti sanoa että kyllä omistaja koiransa luonteen tietää, mutta tietääkö oikeasti kuitenkaan? Moni ainakin luulee tietävänsä... :denti: Ja aika monelle testatun omistajalle on tullu noissa luonnetesteissä yllätyksiä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 4:23 pm 
Poissa
Pönöperse
Pönöperse

Jeps, en myöskään ymmärrä luonnetestivastaisuutta. Johtuuko se tietämättömyydestä vai mistä, mutta ehkä tuo findhornin selvitys avartaa näkemystä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 5:20 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Riitta kirjoitti:
Leena ja muut "luonnetestivastaiset" menkää joskus turistiksi seuraamaan luonnetestiä, voi olla näkemyksiä avartava kokemus....

Näin on :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 5:48 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Marjaana Siltanen kirjoitti:
Riitta kirjoitti:
Leena ja muut "luonnetestivastaiset" menkää joskus turistiksi seuraamaan luonnetestiä, voi olla näkemyksiä avartava kokemus....

Näin on :nyökyti:

Luulitko etten tähän ikääni mennessä ole testejä käynyt katsomassa. :taata:
En katso olevani "minkään vastainen" :shockthink: mutta mielipidehän voi olla erilainen. Toiset kokee sen toisella tavalla, minä näin.Tokihan kasvatit voi mennä testeihin jos haluaa, mutta minua ne ei kiinnosta.
Kyllä minä nämä avartavat kokemukset koen koirillani ihan muualla elämässä ja vaikka vinttareiden taipumuskokeessa. :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 5:49 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Minäkin kannan korteni kekoon luonnetestiasiassa.

Tilasin juuri molemmille hepuille sellaisen 18.4.2010 Orimattilaan, silloin Foxikin on jo vaaditut 2 vuotta :nyökyti:

Whippet Paletin Teetee alias TT

http://merjanjajopinkilpurit.nettisivu.org/
http://merjalautala.wix.com/sointupoikienkennel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 6:02 pm 
Poissa
Kaikenkarvainen Ritu
Kaikenkarvainen Ritu

merkkari kirjoitti:
Tilasin juuri molemmille hepuille sellaisen 18.4.2010 Orimattilaan, silloin Foxikin on jo vaaditut 2 vuotta :nyökyti:

Pirre ja Pätkä mahtu mukaan kanssa!! :bansku:
Nyt voidaan merkkari sitten alkaa veikkailee, minkälaisia tuloksia sieltä tulee... :denti: Huhtikuussa sit selviää tuleeko isoja ylläreitä :wink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 6:17 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

On tullut seurattua monetkin luonnetestit myös "turisitina" ja tää keskusteluhan on niin kuin monet muutkin aiheet juupas- eipäs- tyyliin, mutta siihen tulokseen olen itse tullut, että jotain suuntaa testi voi antaa, jos testaajat ovat kokeneita ja ymmärtävät rotuominaisuuksista jotain :smoker: ...sellaisille koirien omistajille varsinkin jotka ei kaikkea omasta koirastaan osaa/saa kaivettuu niin ompahan sitten mustaa valkoisella miten koira toimii :rokrok:
Kertookaa mulle miksi ei näitä suojelukoulutusen saaneita Malinoisseja käytetä luonnetesteissä. :shockthink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 191 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]