Tänään on Ma Marras 18, 2019 1:42 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 191 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Luonnetestatut whipukat?
ViestiLähetetty: Ke Joulu 16, 2009 1:07 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Riitta kirjoitti:
Eppu kirjoitti:
Ja miten hemmetissä Numaskuukkelin pitäis muka suhtautua johonkin uhkaavaan henkilöön?

Kun ei sen Numaskuukkelin nimenomaan PIDÄ suhtautua mihinkään minkään tietyn kaavan mukaan. Kaikki mitä Numaskuukkeli siellä testissä tekee tai on tekemättä on täysin OIKEIN. Numa ei voi tehdä siellä testissä mitään väärää :nyökyti:

Ja kyllä minäkin mielestäni tunnen koirani, mutta tuo testi on vaan pirun kätevä tapa oppia lisää niiden luonteesta :wink: Ja tuskin täällä kukaan niin guru on, että kaiken tietäs, eikä uutta oppia tarvis...? :wink:

Juuri näin, ihan kaikkeen :nyökyti:

Kyllä minäkin melkolailla hyvin omani tunnen ja osasin Veetin testissä odottaa, miten se missäkin tilanteessa reagoi. Mikä oli minulle uutta, oli se, miten testissä näkyi se, miten olen koiraani kouluttanut. Toimintakyky oli myös -1 pieni, ja itse pidän koiraa hyvinkin aktiivisena ja rohkeana puuhapetenä. Tämä kuitenkin tarkoittaa eriä kuin mitä testissä. Testissä katsottiin enemmän sitä, miten koira ongelmatilanteet ratkaisee, keksiikö se niihin ratkaisumalleja itse (ja minkälaisia se keksii) vai odottaako ohjeita omistajalta. Ja koska omistaja ei tilanteisiin reagoi, niin koiran todellakin pitää itse miettiä, mitä se tekee - ja juuri siksi omistajan tuleekin olla passiivinen, että se koiran oma ajattelu saadaan eteen.

Veetihän ei esim puolustanut minua sen kummemmin kuin itseäkään, väisti selän taakse jännissä tilanteissa (puolustushalu -1 haluton). Samaten pimeässä huoneessa se seistä toljotti pitkän aikaa ihan hoomoilasena, että mitä tässä muka nyt pitäis tehdä. Vasta kun kutsuin, niin etsiskeli mut, eikä sittenkään pitänyt mitään kiirettä. Tuomarit sanoivat, että selvästi näkee, että koira odottaa toimintaohjeet ja -mallit minulta.

Ja niin se tekeekin, koska niin se on opetettu toimimaan. Sillä ei ole lupaa rähinöidä ihmisille, koirille, riehua tms., rynniä ovista, vaan lähtökohtaisesti sen on odotettava lupa toimia ja kysyttävä multa se tapa, miten toimitaan. (Olkoonkin, että kyllä se joskus osaa keksiä niitä vähemmän viksujakin toimintatapoja...) Lisäksi se on meidän 2 koiran minilauman pohjimmainen eli kakkoskoira ja se katsoo hyvin tarkkaan toimintaohjeita vanhemmalta. Kaikki nämä asiat näkyivät testissä, enkä olisi tajunnut sen oman opettamisen ja koiran luonteen toimintakyky-osion välistä yhteyttä ilman, että joku sitä mulle sanoi. Toisenlaisella koulutuksella Veeti olisi todennäköisesti saanut toimintakyky-osiosta vähän "korkeammat" pisteet, mene ja tiedä, mutta silloin meidän arkielämä olisi hankalampaa. Nimittäin tuo olisi todennäköisesti yhden sortin kukkopoika, sen itsevarmuus kun kuitenkin riittää aika moneen...

Tästähän nyt pääsisi sitten pohtimaan sellaista asiaa, että mittaako esim tämä toimintakyky-osio sitten koiran sisäsyntyistä luonnetta vai sen oppimaa käytöstä. Mutta ehkä tuo erottelu ei tässä kohden ole tarpeen, taitaisi myöskin olla jokseenkin mahdotonta - ja luonne kuitenkin lopulta antaa puitteet käytökseen.

Loppupuheessaan tuomarit sanoivat vielä, että Veetin läpi testin ja koko elämän vie sen erittäin tasapainoinen hermorakenne. Se on hieman pehmeä, muistaa joitain epämukavia juttuja, mutta ei kuitenkaan jää niitä märehtimään ja luottaa siihen, kun minä sanon, että näin voi toimia. Ei mua yhtään haittaa, että nämä jo tietämäni asiat on nyt vielä ihan virallisesti mitattu ja kirjattu ylös jälkipolvienkin nähtäville. Se on yksi testin tarkoituksia.

Kuka tietää - ehkä joku päivä saadaan laadittua esim jalostusvalintojen avuksi joku pistehaarukkaihanne meidänkin omille roduille. Tämähän se olisi testin parasta antia. Onhan meillä ihanteet sukusiitosprosenteillakin, vaikka lonkkatuloksilla, silmätuloksilla, näyttelytuloksilla... Miksi ei myös luonteella, mitatusti? Ainakaan sellaista ei koskaan saada, jos koiria ei testata.

---

Se minua vielä kiinnostaa tietää, että minkälaista elämää luonnetestin "vastustajien" mielestä vinttikoiran tulee traumatisoitumatta kestää? Miten suojelette niitä arjessa tilanteilta, jotka ovat koirille rankkoja? Elävätkö ne pumpulissa, vai arjessa? Ok, tämä on pieni provo, koska tiedän, että harvaa pumpulissa pidetään - silti jokainen voisi miettiä, eikö muka vastaavia asioita melko lailla jokaisen koiran arkeen mahdu? Jos mietimme nykyistä urbaania koiraa, joka käy näyttelyissä, juoksuissa, tai ihan vaan kotioloissakin, niin aika monia paineistavia tilanteita me odotamme niiden kestävän. Monessa tilanteessa koiraa ei edes pystytä/osata/tajuta palauttaa niin ammattitaitoisesti kuin mitä luonnetestin/MH-kokeen tuomarit tekevät, väitän minä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Joulu 16, 2009 4:09 pm 
Poissa
Kukkahattutätisetä <3
Kukkahattutätisetä <3

Riitta kirjoitti:
Eppu kirjoitti:
Ja miten hemmetissä Numaskuukkelin pitäis muka suhtautua johonkin uhkaavaan henkilöön?

Kun ei sen Numaskuukkelin nimenomaan PIDÄ suhtautua mihinkään minkään tietyn kaavan mukaan. Kaikki mitä Numaskuukkeli siellä testissä tekee tai on tekemättä on täysin OIKEIN. Numa ei voi tehdä siellä testissä mitään väärää :nyökyti:

Ja kyllä minäkin mielestäni tunnen koirani, mutta tuo testi on vaan pirun kätevä tapa oppia lisää niiden luonteesta :wink: Ja tuskin täällä kukaan niin guru on, että kaiken tietäs, eikä uutta oppia tarvis...? :wink:

Ookkei,mä olen yrittäny oppia Numaskikkelista sillai et oon vieny sitä mahdollisimman paljon kaikkiin eriskummallisiin tilanteisiin.

-Moottorivene ja aallokko,ei mitään vaikutusta...kauheesti halus ohjaamaan mun kans :denti:
-Ilotulitus,ei vaikutusta...kaiveli tylsistyneenä maata.
-Laiva ja meri,ei mitään vaikutusta...
-Meteli/bileet....hengailee mukana ja on yhtä aivoton ku aina.
-Muiden eläinten ku koirien kohtaaminen... noh,lehmien kaa on kiva pussailla ja hepatkin on tosi-tosi kiinnostavia

Ainut mistä se ei todellakaan tykkää on soutuvene ja seki varmaan johtu siitä et mä soudan ihan hiton surkeesti :denti:

Mut joo,luonnetestiin poika menee...tosin ransunen saa viedä,mä ku voin suuttua jos joku tuntematon totee mun koiran olevan jotenki epäkelpo...isin pikku jeesuslasta ei saa hakkua :wink:

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Joulu 16, 2009 4:18 pm 
Poissa
Kukkahattutätisetä <3
Kukkahattutätisetä <3

findhorn kirjoitti:
Se minua vielä kiinnostaa tietää, että minkälaista elämää luonnetestin "vastustajien" mielestä vinttikoiran tulee traumatisoitumatta kestää? Miten suojelette niitä arjessa tilanteilta, jotka ovat koirille rankkoja? Elävätkö ne pumpulissa, vai arjessa? Ok, tämä on pieni provo, koska tiedän, että harvaa pumpulissa pidetään - silti jokainen voisi miettiä, eikö muka vastaavia asioita melko lailla jokaisen koiran arkeen mahdu? Jos mietimme nykyistä urbaania koiraa, joka käy näyttelyissä, juoksuissa, tai ihan vaan kotioloissakin, niin aika monia paineistavia tilanteita me odotamme niiden kestävän. Monessa tilanteessa koiraa ei edes pystytä/osata/tajuta palauttaa niin ammattitaitoisesti kuin mitä luonnetestin/MH-kokeen tuomarit tekevät, väitän minä.

Ihan ekaksi,en vastusta luonnetestausta...jotta kukaan ei luule niin.
Ennakkoluuloinen olen,mutta mähä oonkin umpiluupää :nyökyti:

Mä en tiedä mistä Numa vois traumatisoitua,sen verran vauhdikasta sen elämä on ollu...ainakin mä luulen niin.
Mulla on semmoinen periaate,sinne minne mä meen...pitää Numankin uskaltaa tulla.

Ja uskon että olen aika hyvin saanu sen luottamuksen...ja onhan se taivaan tosi,että mun kuuluukin pitää huolta Numasta ja muusta laumasta.

Mä en tajua että mitä paineita Numalla ois,mitä mä en tajua tai nää?
Todella hämmentävää meikäläiselle...

Ainut todella traumaattinen asia mun mielestä vois olla auto-onnettomuus ja sitä en kyl haluis koskaan koiran kanssa kokea. :shockthink:

Puhunkohan mä ihan eri asiasta ku te?
Mut mä oonkin mies,ei mun kuulu aina ihan kärryillä ollakkaan :eihelev:

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Joulu 16, 2009 6:01 pm 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

Riitta kirjoitti:
Deegu kirjoitti:
^Noin sen varmaan moni käsittää ja myös saatua "tulosta" käyttää totuutena koirastaan vaikka loppupelissä se totuus voi poiketa paljonkin siitä mitä testi kertoo kun ajatellaan ihan vaan tavallisen koiran arkea. Kun miettii esim. noita "eroahdistuskoiria", veikkaan ettei niistä kovinkaan moni saa tuossa testissä mitään huonoa tulosta? Muutama ahdistuskoira on kunnia tuntea ja kyllä sieltä löytyy aika "koviakin" yksilöitä.
Minä en käsitä testiä niin että minun koirani tulisi käyttäytyä juuri jonkun kaavan mukaan vaan niin että tuo testi antaa arvioin miten koira ne asiat koki...jokainen varmasti tekee sen eritavalla.

Onko ne eroahdistuskoirat jotka tunnet luonnetestattu? Mitä ne sai tulokseksi hermorakenteen kohdalla?

Osa on osa ei ja en tiedä noita pisteitä osaalueittain mutta tiedän että tulos ei ollut "huono".
Nämä eivät siis ole wipuja?!
Wipuissa myös muutama tuntemani aito eroahdistuja tuntuu koirina kuitenkin sellaisilta tuolla ihmisten ilmoilla/uusia juttuja kohdatessa ettei ne ahdistukset tulisi esille ko. testissä...tämä on vaan mun veikkaus.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Joulu 16, 2009 7:09 pm 
Poissa
Kaikenkarvainen Ritu
Kaikenkarvainen Ritu

Eppu kirjoitti:
Ookkei,mä olen yrittäny oppia Numaskikkelista sillai et oon vieny sitä mahdollisimman paljon kaikkiin eriskummallisiin tilanteisiin.

Nii-i, mutta onko sulla mukana kaks ulkopuolista, ammattitaitoista, asiansa osaavaa tarkkailijaa jotka kirjaa ylös koiran käytöstä, myös sellasen mitä et nää...? :wink:

Eppu kirjoitti:
Mut joo,luonnetestiin poika menee...tosin ransunen saa viedä,mä ku voin suuttua jos joku tuntematon totee mun koiran olevan jotenki epäkelpo...isin pikku jeesuslasta ei saa hakkua :wink:

Tottakai sie sen ite viet, sen verran pitää miestä olla! :denti: Ja usko nyt jo, ei siellä ketään haukuta. Koira EI VOI tehdä mitään väärin.

Eppu kirjoitti:
Puhunkohan mä ihan eri asiasta ku te?

Luultavasti :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Joulu 16, 2009 7:22 pm 
Poissa
Kaikenkarvainen Ritu
Kaikenkarvainen Ritu

Deegu kirjoitti:
Osa on osa ei ja en tiedä noita pisteitä osaalueittain mutta tiedän että tulos ei ollut "huono".

Kun se pistemäärä ei kerro juuri mitään, vaan nimenomaan ne osa-alueet...

Mun ripakinttu-nysvääjä-herkkäperse-äitin lellipentu-Penttini sai paremmat/korkeammat pisteet, kun mun ystävän käyttölinjainen, suojelukoulutettu, suojelussa hyvää tulosta tehnyt, vahvasti puolustusviettinen saksanpaimenkoira :rokrok:
Että ei ne yhteispisteet paljoa juu kerro.... :ehe:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Joulu 16, 2009 7:47 pm 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

No ihan piti tarkistaa ja toinen on saanut "hermopisteitä" +1 ja toinen +2, ja ovat olleet ihan aitoja ahistujia kun jäävät yksin kotiin...muuten ihan normi koiria kun ovat ihmisten ilmoilla?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 17, 2009 9:31 am 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Syy miksi kannatan myös vinttikoirien luonnetestiä lienee se, että kotona on yksi jolla ei ole palikat ihan siinä järjestyksessä, missä niiden toivoisi olevan. Jos en olisi koskaan ongelmawhippettiin törmännnyt, niin tuskin intresseissäni olisi luonnetestin tai mieluummin luonnekuvauksen käytön yleistyminen rodussa. Vaikka eihän sitä tietenkään tiedä, olisiko luonnetesti/kuvaus toimiva työkalu vinttikoiranjalostuksessa.

Joku kirjoitti koulutuksen vaikutuksesta luonnetestin tulokseen. Sen vuoksi testin osioilla on eri painokertoimet, ja niillä osioilla, joihin ei koulutuksella voi vaikuttaa, on suuri painokerroin, muilla taas pieni. Esim. puolustushalua voi melko pitkälti kouluttaa koiraan, jos sitä edes himppasen luonnostaan löytyy.

Meillä ei voida elää ihan normaalia elämää Jose puutteellisen hermorakenteen vuoksi. Sille stressaavia tilanteita pitää välttää (esim. yksinolo, vieraat koirat, monet harrastukset). Onneksi se ei kuitenkaan ole arka eikä pelokas, ja suhtautuu luottavaisesti kaikkiin ihmisiin. Itse asiassa, sitä voisi luulla ihan "normaaliksi" koiraksi, siinä arjessa mitä elämme. Eroahdistus on ja pysyy, mutta huono hermorakenne ei välttämättä olisi minulle kokemattomalle koiraihmiselle paljastunut, jos emme olisi lähteneet mukaan juoksuharrastukseen. Paljonko on koiria, jotka eivät koskaan kohtaa äärimmäisen stressaavia tilanteita ja luonteen heikkoudet jäävät paljastumatta?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 17, 2009 11:34 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Hyvin kirjoitit. :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 17, 2009 11:35 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Laitanpa vielä tännekin lemmikkipalstoilta kopioidun, palveluskoiraharrastajan postauksen.

"Huonohermoinen koira voi olla hyvinkin peloton ja unohtaa kokemansa negatiiviset asiat verrattain nopeasti,mutta ei esim. viettiin noustessaan kykene hillitsemään itseään."

Tämä sopii esim. meidän Joseen kuin nenä päähän. Jos sitä ei olisi koskaan altistettu äärimmäisille viettiärsykkeille, ja vielä niin että se ei pääse purkamaan viettiään vaan turhautuu (esim. seuraa vieheen kulkua hihnaan kytkettynä), niin olisiko huono hermorakenne tullut esille, muuten kuin luonnetestissä?

Toisaalta voidaan kysyä, jos huonosta hermorakenteesta on haittaa vain kun koiran vietti nousee korkealle, onko sillä niin väliä kotikoiran kohdalla? Mun mielestä on. Jos hermorakenteesta tingitään, voidaan saada sukupolvi sukupolvelta huonohermoisempia koiria, ja lopulta on käsissä esim. uroksia, jotka menevät päästään sekaisin ja ripulille joka kerta haistaessaan juoksunartun pissan lenkkipolun varrella.

Mistä tuli mieleen, onko urosten yliseksuaalisuus osoitus hermorakenteen puutteellisuudesta? Vietti vie ja hermot pettävät?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 18, 2009 12:07 am 
Poissa
Väsynyt, mutta onnellinen

Lainaa:
Toisaalta voidaan kysyä, jos huonosta hermorakenteesta on haittaa vain kun koiran vietti nousee korkealle, onko sillä niin väliä kotikoiran kohdalla? Mun mielestä on. Jos hermorakenteesta tingitään, voidaan saada sukupolvi sukupolvelta huonohermoisempia koiria, ja lopulta on käsissä esim. uroksia, jotka menevät päästään sekaisin ja ripulille joka kerta haistaessaan juoksunartun pissan lenkkipolun varrella.

Mistä tuli mieleen, onko urosten yliseksuaalisuus osoitus hermorakenteen puutteellisuudesta? Vietti vie ja hermot pettävät?

Mielenkiintoisia juttuja :nyökyti: Hermorakenteesta, luonteesta ylipäätään jne ei saisi minusta missään mielessä tinkiä. Toisaalta taas, jos hermoissa oikeesti on vikaa, niin uskosin sen näkyvän arjessakin, ellei koiraa nyt ihan pumpulissa pidetä. Itse jos mietin, niin jalostukseen jos käyttäsin koiraa niin varmaan kyllä kokeilisin viedä sitä aikamoisiin ääritilanteisiinkin, ihan vain nähdäkseni, että kuinka se toimii.

Vietistä... Tiedä häntä millaset vietit näilläkin nyt kelläkin sit on, mut jotain kai löytyy, toisten silmissä enemmän ja toisten vähemmän. Puhun nyt ihan tuosta radalla näkemästäni. Molemmat juoksevat siellä ja aika samanlailla. Toffo ei vouhkaa yhtään, vouhkaa vasta kun mennään portista sisään radalle. Vetää todella lujaa kopeille, syöksyy koppiin täysiä ja painuu kiinni etuveräjään. Seisoo siellä eväänsä liikauttamatta viehetä kuunnellen ja katsellen, ei pienintäkään hötkyilyä missään välissä. Toto taas,se sekoilee kuin mielipuolinen, karkaa jos ei ole jarruvaljaita ja se on mahdoton kopitettava ja heittää kopissa voltteja.. :orava:

Meillä heikkohermoinen jnejne Taavi menee pissoista sekasin, se ripuloi ja on levoton herkästi kotonakin vähän (ei onneks yliampuvasti, HUH) ja se on alkanut myös liehitteleen Toffoo, jonka oon epäillyt johtuvan juur tuosta, kun hormonit alkaa hyrrään...

Toffo taas, se meidän perheen Cooooool Man 8) , on aivan sairas narttujen kanssa.. Sitä ei kertakaikkiaan voi päästää narttujen lähelle, se menee niin sekasin, ettei mitään järkee. Toffo on taas siitä "jännä", että sillä ei mee maha sekaisin hajuista, eikä se kanna tuota ongelmaa kotio. Sen vois varmaan viedä sadan nartun laumaan juokseen ja "ilakoimaan", mutta kun kotiin tultas ni täts it. Sillä heittää siis kippo nurin ihan täysin narttujen kanssa, mut en lähtis tuota yhdistään kyllä hermoihin ollenkaan. Enemmän vaan jonnekin yliseksuaalisuuden puolelle, mikä onkin tuolla "aika" voimakasta :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 18, 2009 12:22 am 
Poissa

^ Meillä Remu on myös hiukkapaljon ylen seksuaalinen... Pipari kun pipari, niin omaan muottiin sitä on sovitettava :orava:

Ja Juuso :ihq: , rakastunut ylen määrin naapurin vuotta nuorempaan cotton urokseen. Voi sitä piippauksen ja vauhkoomisen määrää kun jossain kohdataan. Ai mikä homo? :orava:

Ja Jalo... se nyt vaan on... rakastanut Remua koko ikänsä. Lipittelee kultaiset nesteet toisen kintuista, huulet väpättäen. Myös Remun makuupaikat käydään nuuskimassa ja jokaisesta eritteestä nautitaan täysin miel... ei kun kielin :rolleyebunny:

Bandera "Nera", Jota "Jota", Estrella "Stella", Resaca "Rea"

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 18, 2009 11:33 am 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

arhippa kirjoitti:
Mielenkiintoisia juttuja :nyökyti: Hermorakenteesta, luonteesta ylipäätään jne ei saisi minusta missään mielessä tinkiä. Toisaalta taas, jos hermoissa oikeesti on vikaa, niin uskosin sen näkyvän arjessakin, ellei koiraa nyt ihan pumpulissa pidetä. Itse jos mietin, niin jalostukseen jos käyttäsin koiraa niin varmaan kyllä kokeilisin viedä sitä aikamoisiin ääritilanteisiinkin, ihan vain nähdäkseni, että kuinka se toimii.

Niin onhan whippetin käyttötarkoitukseksi merkitty rotumääritelmään "kilpajuoksija", joten pääkopan ja hermojen tulisi kestää aikamoista stressiä. Jos whippetin hermot eivät kisaamista kestä, niin se ei kai silloin ole rotumääritelmää täysin vastaava (kun ei sovellu käyttötarkoitukseensa). Tietenkään eivät kaikki whippetit koskaan pääse ajamaan rättiä, mutta whippettejä ne silti ovat ja mielestäni rodun tulisi säilyä kaikilta ominaisuuksiltaan (myös luonteeltaan) sopivana alkuperäiseen käyttöön. Etenkin kun kilpajuoksussa tarvittavista luonneominaisuuksista ei ole arjesskaan mitään haittaa, päin vastoin.

Yksi juttu luonnepuolella mikä minua vaivaa on se, että ihmiset usein mieltävät kovuuden jotenkin ei-toivotuksi ominaisuudeksi koirassa. Ehkäpä siitä johtuen, ettei tiedetä mitä kovuudella koiran luonteen kohdalla tarkoitetaan. Suomalaisen luonnetestin yhteydessä kovuutta luonnehditaan seuraavasti: "Kovuudella tarkoitetaan tässä yhteydessä koiran taipumusta muistaa epämiellyttäviä kokemuksia. Kovana pidetään sellaista koiraa, joka unohtaa pian pelottavat kokemukset. Koiraa, joka kauan muistaa vähäpätöisetkin ikävyydet, sanotaan pehmeäksi."

Kovuus koirassa on mielestäni ehdottomasti positiivinen ominaisuus, kunhan se yhdistyy sopivasti muihin luonteenpiirteisiin. Ja varsinkin kun whippeteissä harvoin on dominanssia, ei kovuudesta tule ongelmaa. Kovuus saattaa myös paikata muita puutteita luonteessa. Ilahtuneena sainkin Koiramme lehdestä lukea, että whippetit saavat hieman kaikkien rotujen keskiarvoa suurempia tuloksia kovuudesta.

Joskus sanotaan kovia koiria vaikeiksi kouluttaa, mutta se johtuu mielestäni vain siitä että niillä eivät lainkaan toimi vanhan koulukunnan rangaistuksiin ja pakotteisiin toimivat metodit. Ne kun eivät jää saamiaan rankaisuja muistelemaan. Positiivinen vahvistaminen sen sijaan toimii yhtä hyvin kovalla kuin pehmeälläkin koiralla, ja kova koira antaa anteeksi koulutuksessa sattuvat virheet.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 18, 2009 3:31 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Hmm mitä enemmän mä olen tuota omaa koiraa koittanut miettiä, sitä enemmän menen sekaisin pehmeydessä, kovuudessa, hermoissa, ja kaikessa. Kun Kirihän on ihan kamala mölyapina vieheellä ja radalla, mutta osaa silti asettua autoon, vaikka jostain syystä Kauppi onkin ainoa paikka, missä se tuottaa ongelmia. Mutta esim. maastoissa ottaa lepoa ihan hyvin väliajoilla. Ja minusta kun se on arjessa hirmu fiksu tyyppi, ihan kaikin puolin! Ei pelkää mitään, osaa kulkea aina "ihmisiksi" missä tahansa, ei varmasti tappele kenenkään kanssa, on reipas ja rento menossa mukana, ei vedä arjessa ikinä mitään överiksi... Ainoa mikä sillä kyllä piilee, on se eroahdistus, mutta kun sekin saatiin kuntoon, niin on niin priimasti yksin että. Ei kyllä hiiskahdakaan. Olen siis ajatellut, että ei tuo vieheelle remuaminen kuitenkaan kerro koko totuutta, tai sitä miten koira arjessa kulkee. Kirin kohdalla ajattelisin, että se on pehmeähkö ja herkkä poika, reagoi ääsimmäisen nopeasti ja voimakkaasti sopivaan ärsykkeeseen, mutta että on sillä kai silti jotain hermon tynkää.

http://kirinelamaa.wordpress.com/

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 18, 2009 7:05 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Raparperisydän kirjoitti:
Yksi juttu luonnepuolella mikä minua vaivaa on se, että ihmiset usein mieltävät kovuuden jotenkin ei-toivotuksi ominaisuudeksi koirassa. Ehkäpä siitä johtuen, ettei tiedetä mitä kovuudella koiran luonteen kohdalla tarkoitetaan. Suomalaisen luonnetestin yhteydessä kovuutta luonnehditaan seuraavasti: "Kovuudella tarkoitetaan tässä yhteydessä koiran taipumusta muistaa epämiellyttäviä kokemuksia. Kovana pidetään sellaista koiraa, joka unohtaa pian pelottavat kokemukset. Koiraa, joka kauan muistaa vähäpätöisetkin ikävyydet, sanotaan pehmeäksi."

Kovuus koirassa on mielestäni ehdottomasti positiivinen ominaisuus, kunhan se yhdistyy sopivasti muihin luonteenpiirteisiin. Ja varsinkin kun whippeteissä harvoin on dominanssia, ei kovuudesta tule ongelmaa. Kovuus saattaa myös paikata muita puutteita luonteessa. Ilahtuneena sainkin Koiramme lehdestä lukea, että whippetit saavat hieman kaikkien rotujen keskiarvoa suurempia tuloksia kovuudesta.

Joskus sanotaan kovia koiria vaikeiksi kouluttaa, mutta se johtuu mielestäni vain siitä että niillä eivät lainkaan toimi vanhan koulukunnan rangaistuksiin ja pakotteisiin toimivat metodit. Ne kun eivät jää saamiaan rankaisuja muistelemaan. Positiivinen vahvistaminen sen sijaan toimii yhtä hyvin kovalla kuin pehmeälläkin koiralla, ja kova koira antaa anteeksi koulutuksessa sattuvat virheet.

Niin totta, mäkin olen ihmetellut, kuinka kovuus aina mielletään niin ei-toivotuksi ominaisuudeksi! Iines (tosin siis italiaano, ellei kaikki jo tiedä :denti: ) sai kovuudesta +3 eli kohtuullisen kova ja mä näen tuon ainoastaan positiivisena. Iines ei muistele menneitä eikä sen kouluttaminen todellakaan ole ollut mitenkään erityisen vaikeaa - mutta Irmaan verrattaessa eroa on. Tosin se taas johtuu enemmänkin miellyttämisenhalusta, mitä Iineksellä ei ole ja Irmalla on. Kovuudesta ei ole ollut ikinä haittaa, mutta toisaalta pitää muistaa erottaa kohtuullisen kova (eli aikalailla ihanne, ainaki pk-puolella) kovasta, joka taas pisteiden puolesta menee miinuksen puolelle. Iines on muutenkin luonteeltaan ihan täys kymppi, en ole koskaan parempiluontoisempaa koiraa tavannut (siis ihan oikeesti, ei oo oma lehmä ojassa :denti: )! Ja kovahan se on, olen tavannut sanoa, että Iineksen voi vaikka heittää seinään ja seuraavassa sekunnisssa se taas on rakastamassa, niinkuin mitään ei olisi ikinä tapahtunutkaan :ehe: Ja tuo oli siis vertauskuva, en visko koiriani seinään, jos jollekin jäi epäselväksi :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 191 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]