Tänään on Ke Marras 14, 2018 6:03 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 69 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: höpinää koirien luoneista ja sensellaisesta , etenkin Greyt
ViestiLähetetty: To Joulu 09, 2010 10:19 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Tsau.
tässä aika jämerästi viitosryhmäihminen joka on "hairahtunut" tänne kymmpiryhmän puolelle ja :wink:
Kun rotua noiden viitoslaisten kaveriksi mietin, niin päädyin lopulta salukiin, ja tälle oli useita syitä, ei vähiten se että se oli itselleni vanhastaan tuttu, eli ns "helppo valinta"
Ystäväpiiriin kuuluu myös muutama pitkään harrastanut saluki-ihminen joten aika hyvä käsitys salukin luonteesta niin hyvässä kuin pahassa oli itsellenikin muodostunut.

Pitkään kuitenkin mietin myös greyhoundia, ja niihin vähän perhehdyinkin ( paino sanalla vähän)

Lähipiirissä ei kuitenkaan ole greyhoundia ollut, vaikkakin aiemmalla asuinpaikkakunnalla törmäsinkin muutaman kerran (omasta mielestäni) VALTAVAAN greyhound-urokseen (omistajineen) , se koira oli sellainen hiekanvärinen, tosi kiltti ja leppoisa tapaus, joviaali herrasmies.mutta ne olivat sellaisia "hei , kiva nähdä" ohimeneviä tilanteita.
Tapasin muutamia muitakin, ne vaikuttivat suhtautuvan ihmisiin kaikki ystävällisen uteliaasti , tosin sillain rauhallisesti.

( siis esim kun kerroin tuttavalle aikoinaan että mulle tulee salukiuros, oli hänen ensireaktionsa " :shock: sehän on KAMALAN ISO!" , mutta totesi että joo no onhan se labbis hieman pienempi - matalampi siis- mutta saluki ei ole sellainen yleensä että kuola lentää, karvat lentää, koira lentää- että siinä mielessä se koko ei niin välttis ole ongelma)

mutta karkaan taas sivupoluille. Mua on mietityttänyt se, millainen se greyhound mahtaa kuitenkin sitten luonteeltaan olla?
Tietoa tästä ei välttämättä tunnu olevan kovin helppoa saada. "Ihan mukava" ei nyt oikein kuvaa kovin kattavasti sitä millaisesta puhutaan.
Se tuntuu olevan se yleisin kuvaus minkä kuulee: "Ihan mukava, tosi helppo" jne.
Mietin tätä siksi , että pohdin voisiko mulla mökissäni olla vaikka greyhound myös "sitten joskus" ( nyt on koirakiintiö täynnä ja toivon ettei mitään muutoksia tähän vielä aikoihin tulekaan)
niin, mutta mitä muuta? Onko esim näyttely ja juoksulinjaisten erot luonteellisesti suuria ? jos niin millaisia ?

Yksinelävänä , ja muutenkin pohtiessani sitä millaisiin tilanteisiin mun koirani usein joutuu , mietin mm seuraavia juttuja ( näin esimerkinomaisesti liittyen ihan käytännön seikkoihin sekä siihen luonteeseen ja luonteenpiirteisiin noin yleensä -voin vastata myös omasta puolestani)
Monihan on ihan kasvatus / tottumuskysymys, mutta kyllä näihin perusluonne mielestäni vaikuttaa aika paljon,
Esim hirmu varautunut ja / tai suorastaan arka koira vs avoin hyväntahoinen ja luoksepäästävä.

1) miten koira suhtautuu jos kotiin tulee avaimilla a) tuttu ihminen , kun omistaja ei ole paikalla
(omat tosi ystävällisesti, tervehtii iloisesti)
b) vähän vieraampi ihminen : pikkuväkyt alkuun hieman ehkä arastellen, reipastuvat sitten.
pystärimummis ja saluki tervehtivät (ylitsevuotavan) iloisesti.

2) voiko tuttu ihminen muu kuin sinä taluttaa koiraasi ongelmitta
( omasta puolesta, jos voimat ja käsittelykyky riittää voi toki, ei ole minkään valtakunnan ongelma)

3) Voiko joku muu kuin sinä itse viedä koiran eläinlääkärille, onko koira siis sillälailla helposti käsiteltävissä.
Voiko viedä johonkin tapahtumiin , esim koiranäyttelyyn tai vastaavaan.
( kaikki paitsi pystärimummis on sellaisia että lekuriin voi viedä joku muukin, tosin mummis yrittää purra pistettäessä olin narun päässä sitten minä tai joku muu, joten itse asiassa sillä EI ole väliä kuka sen vie :rolleyebunny: )

4) miten koirasi suhtautuu ihmisiin ja muihin koiriin ns sosiaalisissa tilanteissa?
Lenkillä ( pääosin hyvin,paitsi pikkuväkyistä kaksi tuppaa räköttämään hihnassa)

koirapuistossa ( oikein hyvin, paitsi pikkuväkyistä kaksi ei tykkää puistoilla joten niiden ei tarvitse)

koiranäyttelyissä ( oikein hyvin, paitsi pikkuväkyistä yksi ei enää jaksa joten sen ei tarvitse)

muuten yleisillä paikoilla, esim kaupungin keskustassa
( hyvin ei ongelmia)

tähän liittyen : Miten koirasi käyttäytyy, jos julkisella paikalla tulee joku ihminen takaapäin ohi ja mennessään taputtaa koiraa , siis sellainen vähän yllättäväkin tilanne.
( omat koirani hyvin ja ystävällisesti )

jos sama tapahtuu bussissa. esim koira penkkien välissä siten, että joku ohimennen taputtaa sitä (kysymättä) ( hyvin)

mitä jos lapset sattuvat vauhdilla lähestymään koiraa ? ihan sama mitä mieltä ollaan "kurittomista kakaroista" mutta lapset ovat nopeita, ehtiväisiä ja vilkkaita, ja niiden kanssa voi tulla yllättäviä tilanteita.

tämä nyt on ehkä varmaan vähän turhan mutkikkaasti kyselty juttu, kirjallinen ilmaus ei aina ole vahvimpia puoliani. :orava:

Toiseksinuorin pikkuväkyni on oikeastaan luonteen puolesta juuri sellainen koira jollaisen haluaisin :denti:
Sen kanssa voin mennä ihan minne vaan, ja tiedän että se kulkee mutkattomasti mukana.
Voin luottaa siihen, ettei se yllättävissäkään tilanteissa hermostu tai saa sätkyjä, ja voin olla varma ( niin varma kuin nyt koirasta voi olla) ettei se tee kenellekään mitään.
Esim jos joku mummo tulee yhtäkkiä ratikassa tai bussissa taputtelemaan, saa mummo pitää sormensa. Lapset samoin.
Mulla on ollut tämä koira mukana esimTallinnan lautalla, ja oli vähän noloa kun kanssamatkustajat kehuivat kuinka "hyvin koulutettu" tuo koira onkaan.
noloa siksi kun ei tota oikeastaan ole koulutettu lainkaan. 8)
Siis onhan sitä toki siinä mielessä "koulutettu" että on kuskattu paljon eri paikoissa ja totutettu kaikenlaiseen, mutta sellaisesta OIKEASTA kouluttamisesta ei kyllä voi puhua.
Ja itse olen sitä mieltä, että ainakin osaksi nämä ovat asioita joita ei voi opettaa, että ne koiralla on tai ei ole ne luonteenpiirteet.
Toi on luonnetestissä käynyt, ja sai +172pist, laukausvarma.
( ai niin, testiin en itse päässyt joten sinnekin sen vei mun vakkarikoiranhoitaja 8) )

Niin no, eli mun pointti taitaa osittain olla vähän sekin, että tuo on tosi kiva koira , ja nimenomaan sellainen HELPPO koira. Mitä nyt kukakin pitää helppona, mutta minusta tuommoinen ei turhista herneitä vetävä, kohtalaisen hyvähermoinen, tarvittaessa rauhallinen kaveri on aika pop karvakasa.
Kyllähän siitä vauhtiakin sitten löytyy kun sellainen hetki on että vauhditellaan.

Onko muuten greyhoundia viety LTn ja jos niin millaisin tuloksin, millaisia kokemuksia ovat olleet?

Retu(Little Bucharest Rudie Can't Fail)
Rita(L.B: Know Your Rights )
"agentit" Mustikka, Hilla & Skumppa
nimim.takana Pia Suopanki

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: höpinää koirien luoneista ja sensellaisesta , etenkin G
ViestiLähetetty: To Joulu 09, 2010 10:24 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

En kaikkea kerinnyt ajatuksella lukemaan..
Mutta ensin hätään tuli mieleen, että sun varmaan kandeis miettiä kumpi linja sua enkuissa kiinnostaa.
Racing linja "grey" vai näyttely linja "geeli"?
Nämä kaksilinjaa ovat hyvin vahvasti erityneet, ja mikä mielestäni vaikuttaa koko greyn eloon. :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 09, 2010 10:42 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

siis onko ne NIIN erilaiset että luonteetkin eroavat olennaisesti ? vai mitä.
mulle ensijainen asia mikä vaikuttaa koiran valintaan on luonne ( mm ylläolevin kriteeteerein, jos niitä siksi voi sanoa) eli en varmaan pysty ENSIN sanomaan kumpi olisi omemmalta tuntuva, vaan se luonnepuoli olisi se juttu.
Mitään himoharrastajaa musta ei kyllä saa minkään koiran kanssa. 8)
Nykyisten ja tulevien kanssa varmaan tulee _harrasteltua_ mutta ei siis mitään superhypermegamotivaatiota ole sinkoilla sinne tänne tonne harjoituksiin alvariinsa ( eikä mahdollisuuttakaan moiseen sen puoleen) mutta toki, jos jokin laji kovin alkaa kiinnostaa ja/tai koira siinä pärjäis yhtään paremmin niin helposti se varmaan veisi mennessään.

mutta näin maallikon korvaan toi " sun pitää ensin päättää kummanlinjaisen haluat" kuulostaa kyl jo melkein siltä kun puhuttaisiin eri roduista ? :shock:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 09, 2010 10:47 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

^Ei niissä luonteissa varmaan niin kovasti eroa ole (mulla on vain rata rasseista kokemusta).

Kandee mennä molempien linjojen kasvattajien luo käymään, sillain saa parhaan kuvaan.

Onhan tuo geeli ja grey ulkonäöiltään kuin eri rotuja. Jotta on niillä eroa senkin puoleen. Myös greyn saalisvietti on usein suurempi ja joskus myös tervempi mitä näyttely eläinten vietit. Toki yksilö eroja ei voi unohtaa. :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 09, 2010 10:51 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

oukkei.
mutta jos joku (jotkut ) jaksaisi ja viitteisi kirjoitella jotain vastauksia tuohon mun "gallupintapaiseen" olis tosi kiva.
ja/ tai olisi kiva lukea omakohtaisia näkemyksiä ja mielipiteitä sellaisilta ihmisiltä joilla on ollut vaikka itsellään sekä että.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 09, 2010 10:56 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

Meillä on neljä rata greytä. Ja kaikki on hyvinkin erilaisia, vaikka myös niin samanlaisia.

Yhteistä heillä on se, että mä voin mennä kenen kanssa tahansa mihin tahansa, ja kukaan ei reagoi mihinkään. Esim koviin ääniin, kiljuviin lapsiin, räyhääviin koiriin tms yllättäviin asioihin ei reagoida.
Remmissä ei vedetä, ja kuljetaan nätissä rivissä.
Kotona sisällä ollessa kaikki nukkuu kuin tukit. Ulkona ollaan täyttä tulta ja mennään sata lasissa.
Muista koirista ei välitetä, jos ollaan vieraalla maalla ja remmissä. Omalla reviirillä ei sulateta muita kovinkaan hyvin. Varsinkaan narttuja jotka hyppii nenille. Kivat urokset on jees, kunhan pysyvät pois pyllyltä.
Varsinkin Elsa ja Arya vahtii todella tiukasti.
Kaikki tottelee mua erittäin hyvin. Voi pitää irti ja tulee luokse kutsusta.
Kaikki myös saalistaa ja hakee riistaa hyvin aktivisesti. Sekä myös saavat sitä kiinni tiimi työskentelyllä kiinni.
Eläinlääkärissä mihinkään ei reagoida, mitä vaan saa tehdä ilman rauhoituksia ja häntäkään ei tuolloin liiku.

Grey on hyvin helppo. Äärimmäisen helppo ja ihana koira. :luuv2:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 09, 2010 10:59 pm 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

Greytä hankkiessa kannattaa muuten vakuutukset olla kunnossa.

Himpula kirjoitti:
Onko esim näyttely ja juoksulinjaisten erot luonteellisesti suuria ? jos niin millaisia ?

Yksilöeroja on toki aika isojakin, mutta noin muuten erot taitavat olla lähinnä ulkonäössä (ei aina) ja nopeudessa.

1) Mun koirat kuulemma iloisesti, kun esimerkiksi koirahoitaja on tullut.
2) Voi.
3) Voi.
4) Rutku (uros) ei juurikaan vieraista koirista välitä. Joskus menee irti ollessa moikkaamaan muita, mutta harvoin sitäkin. Irma (narttu) alkaa taas helposti vinkumaan muille koirille hihnalenkillä. Jos ihminen pysähtyy juttelemaan, niin tuttavuutta täytyy tehdä. Ei muuten.

Lainaa:
Miten koirasi käyttäytyy, jos julkisella paikalla tulee joku ihminen takaapäin ohi ja mennessään taputtaa koiraa , siis sellainen vähän yllättäväkin tilanne.

Saattaa säpsähtää. Mutta siinä se.

Lainaa:
mitä jos lapset sattuvat vauhdilla lähestymään koiraa ?

Yleensä riemastuvat.

Lainaa:
Onko muuten greyhoundia viety LTn ja jos niin millaisin tuloksin, millaisia kokemuksia ovat olleet?

Muutama. Tuloksia ihan laidasta laitaan. Koiranetissä on nuo.

Btw, hieman hämää otsikko... tarkoitetaanko huoneista vai luonteista :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 09, 2010 11:02 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

MikkoP kirjoitti:
Greytä hankkiessa kannattaa muuten vakuutukset olla kunnossa..

Yhdyn tähän!
Nimimerkillä tänä vuonna mennyt likemmäs 2500e greyden tapaturmia hoitaessa...
Ja ilman vakuutuksia mennään meillä.. :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 09, 2010 11:32 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

joo, tosta tapaturma-alttiudesta olen kuullut kyllä. Niin tossa otsikossa on virhe, sorry . :denti:
LuonTeista siis kyselen.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 09, 2010 11:34 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

Rata grey on niin kovin nopea ja voimakas, että aina ei kroppa pysy perässä..
Usein päästään vain pienillä naarmuilla jne, mutta joskus myös sattuu huonomminkin, niinkuin meillä esim on käynyt.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 09, 2010 11:37 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Meillä asustelee greytä 6 yksilöä (iät 10v-11kk), irliksiä 2. Ja käytöksessä eroavaisuudet ovat _yksilöllisiä_.

Siinä missä yhden koiran voi kuka vaan viedä mihin vaan ja se antaa tehdä itselleen lähes mitä tahansa ei todellakaan tarkoita sitä, voiko sen tehdä toiselle tässä laumassa. NOT.

1. Poikkeuksetta tutut ihmiset rrrrrakastetaan tulivat ne avaimilla eli eivät ja olimme himassa tai ei.
b) vieras ihminen: melkein koko lauma sinkoaa tsekkaamaan, pääosin uteliaina mutta yksi erityisen tarkkaavaisena hieman pitäen etäisyyttä -ja tarvittaessa valmiina puolustamaan, rauhoittuen kuitenkin nopsaan ja sitten OK.
Vieras ihminen ilman kotiväen läsnäoloa -voi päästä sisään muttei pihalle ilman vammoja.

2.Useimpia kyllä voi taluttaa vieras, tosin paria yksilöä en anna vieraisiin käsiin.

3.Riippuu tyypistä, ei kait kukaan täyspäinen innolla halua lähteä koko lauman kanssa vaikkapa eläinlääkärikeikalle rokotuksille? (mä menen, mutta ne on mun koiria).
Kyllä suurinta osaa porukasta saa yksinään kuka vaan viedä minne vaan ilman mitään probleemeja. Edelleenkään kahta en vieraisiin käsiin laske.

4.Hyvin, yksi vähemmän-hyvin ja laumassa tyhmyys tiivistyy.

Koirapuistoissa käydään harvoin ja valikoidusti. Yhden kimppuun kävi pelkoaggre ärrieri sen ollessa pentu ja edelleenkin kaikki pikkukoirat on sen mielestä eliminoitava ennenkuin ne käyvät kurkkuun. Ei ole oikein fiilistä hakea sieltä kelleen muille vastaavia kokemuksia.

Näytelmissä naamat on näkkärillä joka iikalla nykyään, sen vaadin niiltä kyllä. Yhden kanssa on "keskusteltu" asiasta enempikin, mutta Tarton reissun jälkeen sekään ei enää viitsi vaivautua pörisemään/mölisemään mitään (jos siitä se hyöty edes saatiin :denti: )

Kaupunkikävelyllä...tuossa kylillä on käyty raitilla tallaams eikä siellä mitään kummoisia tapahdu. Humalaiset mieshenkilöt saavat yhden yksilön jännittymään ja niiden seuraan ko.koiraa ei kannata viedä.

Pääosin suhtautuvat yllättäviin taputtelijoihin välinpitämättömästi, yksi tosin puskee itseään jalkoihin ja rrrrakastaa, rakastaa jos vain saa tilaisuuden kun taas toinen ottaa etäisyyttä ja päättää sitten hetken katseltuaan tulla itse lääpittäväksi. Ei varsinaisesti pelkää saati hyökkää, on vain pidättyväinen/varautunut.

Lapset, meillä niistä tykätään! Kaikkia koiria on kyllästytetty lapsilla säännöllisesti. Myös tämä yksi pidättyväisempi tyyppi on jatkuvasti petrannut suhtautumistaan, tästä suuri kiitos heppakerholaisille joita krt/vko tavataan :nyökyti:

Grey on iisi koira kunhan saa todellakin juosta energiansa säännöllisesti "pellolle". Niin helppo että jos ihmiset tietäisivät -niitä olisi enemmän kodeissa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 10, 2010 10:34 am 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

1. a) iloisesti, ihan kuin oma ihminen tulisi.
b) ei ole koskaan ollu tällaista tilannetta, mutta luulisin että hännät heiluisi, mutta ehkä eivät hyppisi vasten, vaan katselisivat että kukas tuli?

2) Voi taluttaa kuka vaan, joka siis handlaa ne jos kissa viuhahtaa tiellä

3) Olemme aina itse vieneet eläinlääkäriin koiramme, mutta tuskin olisi ongelmia. Myy seisoo odotushuoneessa ja katselee hiukan nenänvartta pitkin muita koiria, painaa mieluusti pään oman ihmisen syliin. Hemuli saattaa hiukan olla levottomampi, saattaa vinkua vähän, mutta kun silittelen ja pyörittelen korvia niin poika rauhoittuu. Näille on saanut tehdä kaikki rtg-kuvaukset, verenluovutukset, kiven anturasta poistamiset yms. ilman rauhoittamista, korvien pyöritys riittää. Pari viikkoa sitten vein nuorison hammaskiven poistoon, jätin ne aamulla sinne ja hoitaja lähti viemään niitä takahuoneeseen odottamaan omaa vuoroa, niin Myy katsoi kerran mua ja sitten jatkoi matkaa täysin vieraan hoitajan mukana. Toki Myy ja Hemuli turvaavat toisiinsa, kun ovat eläneet 10-viikkoisesta yhdessä, mutta luulen että ilman ongelmia olisi kumpikin yksinään mennyt hoitajan mukaan.

Meillä muuten tuo korvien pyörittäminen on maaginen juttu, silloin ei ole hätää ja voi painaa pään äipän syliin.

4) Meillä on aina ollut tapana, että remmissä ei koskaan haistella/tervehditä muita koiria. Muutenkin mä olen niin epäsosiaalinen, että ääriharvoin jään juttelemaan vieraiden koiranulkoiluttajien kanssa, jos me ollaan lenkillä niin me ollaan lenkillä, ei rupattelemassa. Joskus Hemuli saattaa vähän vinkua jos joku tulee vastaan, mutta uskoo kun sanon että "mars eteenpäin!" Vapaana ei ole ollut probleemia. Tulevat käskystä luokse ja toimivat mun mielestä mallikkaasti... Meillä metsässä Hemuli menee aina edellä, saattaa olla vähän kauempanakin ja jos joku tulee vastaan, Hemu pysähtyy ja saattaa päästää pienen "Vah!"-äänen ja juoksee mun luo tai jää korvat pystyssä katsomaan ja kun kutsun sitä niin tulee. Se siis ilmoittaa: "äippä täällä on joku!"

Koirapuistossa - ei aikuisen greyhoundin paikka, mun mielestä.

Muuten yleisillä paikoilla, esim kaupungin keskustassa - ei ongelmia. Meidän Papu saattaa tehdä sellaista, että joku immeinen kun kävelee vastaan siis ihan vieras, niin Papu alkaa heiluttaa sille häntää ja muikuloi kuin pentu, ihan kuin se olisi nähnyt "elämänsä ihmisen"... toiset ihmiset ovat ihmeissään kun Paapa muikuloi ja loikkii kohti, koiraimmeiset ymmärtävät että kyse on suuresta rakkaudesta.

Miten koirasi käyttäytyy, jos julkisella paikalla tulee joku ihminen takaapäin ohi ja mennessään taputtaa koiraa? Luulen, että katsoisivat hölmistyneenä, että mikäs se oli?

Jos sama tapahtuu bussissa. esim koira penkkien välissä siten, että joku ohimennen taputtaa sitä (kysymättä)? Ei olla oltu bussissa, mutta tod.näk. ei mitään.

Mitä jos lapset sattuvat vauhdilla lähestymään koiraa ? ihan sama mitä mieltä ollaan "kurittomista kakaroista" mutta lapset ovat nopeita, ehtiväisiä ja vilkkaita, ja niiden kanssa voi tulla yllättäviä tilanteita. - Hemuli ja Myy katsoisivat että mikäs se oli tai mikä siitä meni. Myy saattaa riehaantua toisista "kurittomista", että siinä saattaa mennä muksu kumoon, kun Myy voi hypätä kohti ja suukottaa. Kotona omien lasten kanssa, Hemuli sietää mitä vaan, Myy saattaa pörähtää "liikarakkaudesta". Vauhdikkaista vahingoista... Yleensä jos meillä sisällä lapsi hyppelee pomppupallolla tai tanssii tms. koirat vaan nukkuu, saattaa siirtyä lattialta sohvalle "turvaan" ettei jää jalkoihin.

Mun mielestä greyhound on maailman mainioin koirarotu, ovat lepposia eivät hötkyile, sisällä makkaavat ja lenkillä jaksavat. Ainoa probleema näin lapsiperheessä on se, että grey on iso ja juoksee kovaa, että aina koirat ja lapset eivät voi olla yhtä aikaa vapaana :denti:

Papu on niin pehmeän kasvatuksen tulos :nyökyti: ja viime vuodet saanut ottaa omia oikeuksia, että sitä ei voi verrata normigreyhin. Siksi vastauksissa esiintyy vain Myy ja Hemuli.

Bittersweet (synt. 10/2005)
Black Gold (synt. 12/2010)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 10, 2010 3:50 pm 
Poissa

Luonteissa on eroja yksilöiden välillä, joskus isostikin. On myös eroja sukulinjoissa ja siinä miten voimakkaasti luonneominaisuudet periytyvät jonkun isän/isälinjan tai emän/emälinjan kautta. Myös kasvattajat käsittelevät pentuja eri tavalla, toiset enemmän ja monipuolisemmin, toiset vähemmän ja yksipuolisemmin. Saadakseen oikean kuvan rodusta ja luonteista on tutustuttava useampiin koiriin ja mielellään useampiin sukulinjoihin sekä perhekuntiin ja/tai kasvattajien laumoihin.

Arka emä on ehdoton ei - linjasta riippumatta - eikä sen suhteen tulisi kenenkään tehdä kompromisseja. Ei kasvattajan eikä pennunostajan. Itse olen käsitellyt jonkin verran erittäin arkaa greytä (luojan kiitos ei oma) eikä muistot ole kovinkaan iloisia. :| Koira on onneksi päässyt autuaammille metsästysmaille.

Kysymyksiin, tai ainakin mitkä muistan äkkiseltään ulkoa, vastaan lyhyesti ja nopeasti..

Meidän laumaa voi kuka tahansa käsitellä ja viedä ell tai vaikkapa lähteä junalla maailman ympärysmatkalle. Ei pitäisi olla ongelmia, käsittely on helppoa ja eläinlääkärissä kuvaukset ym. menee lähes aina ilman rauhoituksia. Meidän the Äijäkin on kuvattu mm. lonkistaan, venyytyksineen kaikkineen, ilman rauhoitusta ja kuvat onnistuivat kerrasta. Osaa laumasta ovat taluttaneet myös kehitysvammaiset nuoret.

Vauvojen ja lasten kanssa ainoa ongelma on niiden liiallinen naamojen ja käsien nuoleminen :denti:

Koirapuistossa vain oman lauman kanssa, jos syystä tai toisesta tarve. Ei ole greyn paikka muuten. Meillä aika vähän kontakteja pienikokoisiin koiriin. Osa menee hyvin ja luottaisin, osan kanssa en kokeilisi varmuuden varalta, koska kokemusta ei ole.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Joulu 11, 2010 12:10 am 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Gelydh kirjoitti:
1. Poikkeuksetta tutut ihmiset rrrrrakastetaan tulivat ne avaimilla eli eivät ja olimme himassa tai ei.
b) vieras ihminen: melkein koko lauma sinkoaa tsekkaamaan, pääosin uteliaina mutta yksi erityisen tarkkaavaisena hieman pitäen etäisyyttä -ja tarvittaessa valmiina puolustamaan, rauhoittuen kuitenkin nopsaan ja sitten OK.
Vieras ihminen ilman kotiväen läsnäoloa -voi päästä sisään muttei pihalle ilman vammoja.

Onko nää sun koirat siis näyttelylinjaisia (päätellen tekstissäsi olleesta kertomuksesta näytelmissä käymisestä)?

Mä nyt en kauheaa määrää greytä ole nähnyt, mutta ne juoksijat jotka olen tavannut kotonaan tai kylillä ovat kyllä olleet aina kaikki mallia kuka vaan sisään koska vaan.

Meillä on siis maaliskuussa 5v täyttävä ratalinjainen leikattu narttu.

1) miten koira suhtautuu jos kotiin tulee avaimilla a) tuttu ihminen , kun omistaja ei ole paikalla; b) vähän vieraampi ihminen
Suhtautuu erittäin ilahtuneesti. Meillä on useampi koiranhoitaja käynyt ja siivooja, joskus vanhempani ja kerran jotain remonttireiskojakin. Kaikki ovat tervetulleita. Riekkuu hetken ja sitten menee takaisin nukkumaan.

2) voiko tuttu ihminen muu kuin sinä taluttaa koiraasi ongelmitta

Voi tuttu tai vieras. On kokeiltukin aika ajoin, kun mulla on koirat esim. työkeikoilla mukana enkä ehdi itse tauoilla niitä viedä ulos, jolloin joku ihan koiralle ventovieraskin saattaa lähteä pissattamaan.

3) Voiko joku muu kuin sinä itse viedä koiran eläinlääkärille, onko koira siis sillälailla helposti käsiteltävissä.
Voiko viedä johonkin tapahtumiin , esim koiranäyttelyyn tai vastaavaan.

Voi. Meillä koirat ovat yleensä parisen kertaa vuodessa matkojen aikana hoidossa milloin kenelläkin (hoitaja omassa kotona tai koirat menevät jonnekin hoitoon), ja tietysti turvallisuuden takia niiden pitää olla kaikkien käsiteltävissä.

4) miten koirasi suhtautuu ihmisiin ja muihin koiriin ns sosiaalisissa tilanteissa?

Lenkillä: Yleensä välinpitämättömästi, joskus saattaa innostua moikkailemaan ihmisiä. Joitain isoja koiria vähän pelkää ja saattaa rähjätä, ja joskus voi myös innostua liikaa pienistä koirista ja haluaa käyttää niitä vieheenä... :orava:
koirapuistossa Ei käydä, emme seurustele vieraiden kanssa.
koiranäyttelyissä ( Ei käydä, mutta koulutustilaisuuksissa ja treeneissä suhtautuu välinpitämättömästi/ystävällisesti.
muuten yleisillä paikoilla Yleensä välinpitämättömästi.

Miten koirasi käyttäytyy, jos julkisella paikalla tulee joku ihminen takaapäin ohi ja mennessään taputtaa koiraa , siis sellainen vähän yllättäväkin tilanne.
Todennäköisesti pyrkii vastaamaan kontaktiin, ts. syöksähtää perään ja haluaa hyppiä/riekkua.

Jos sama tapahtuu bussissa. esim koira penkkien välissä siten, että joku ohimennen taputtaa sitä (kysymättä)
Ei luultavasti reagoi mitenkään.

Mitä jos lapset sattuvat vauhdilla lähestymään koiraa ?
Haukkuu kiihtyneesti. Vinha vähän jännittää lapsia, etenkin jos tulevat nopeasti ja yllättäen. Kun siinä hetki sitten jutustellaan ja rauhoitutaan, Vinha on ihan ok ja sitä voi silittää ihan rauhassa.
Vinha on kerran saalistanut kaverin lapsen yllättävässä tilanteessa, joten en anna sen koskaan olla edes pitkällä hihnalla mukuloiden lähellä. Se todennäköisesti lähtisi juosten perään ja kaataisi, saattaisi myös purra.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Joulu 11, 2010 12:15 am 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Titiuu kirjoitti:
Muutenkin mä olen niin epäsosiaalinen,

En tiedä opinko tästä ketjusta mitään uutta greystä, mutta että SINÄ epäsosiaalinen? Oho, enpä olis uskonut! :D

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
MVA Hatsina Jarkaja Zvezda, MVA Hatsina Jastreb Bystryj
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
MVA & JMVA Dubnjak Excavator
Eternal Elektra Royal Lily
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 69 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]